Tekniikkakeskustelut > Matkailuautot

Ei aiempaa karavaanarikokemusta ja matkailuauton hankinta harkinnassa

<< < (15/42) > >>

tsahkali:
Meillä roikkuu pari 'kiilaa' pyörätelineessä.
Niitä pitää käyttää silloin tällöin ja suurin syy on jääkaappi, joka ei tykkää, jos auton nokka on kovasti alamäkeen.
Ajankäyttö asennuksessa on minimaalinen.

K.E.V:

--- Lainaus käyttäjältä: Joko -  4.02.2017     kello on 12:00 ---Näin vaunun näkökannasta niin yhden rehdin puskayön viettäneenä en tehnyt mitään leiriytyessä. Vaunu sai olla koukussa ja tukijalat ylhäällä että se siitä hankaluudesta yhtä yötä varten. Myös kaikki muut toiminnot oli käytössä paitsi mikro ja tv kun ovat 230v laitteita enkä ole ostanut invertteriä kun veturissa on mikro ja 1500w invertteri myös. Ei kannata ihan sokeasti täälä jokaista mielipidettä uskoa. Minulla taas ei juuri ole kokemusta matkailu-autosta mutta en näe niiden kahden välillä kovinkaan suurta eroa leiritymisessä. Ketjun aloittajan kohdalla taitaa kyllä vetoauto karsia vaunun pois jos meinaa talvella matkata mut 3 vuodenajan käytöllä en näkisi ongelmaa. Talvella sanoisin että veturi olis hyvä olla sellainen ettei mennä vetopainojen ylärajalla.

--- Lainaus päättyy ---
En itsekään ole huomannut mitään manoveerejä tarvittavan. Kun johonkin jää tauolle tai yöksi. Taas kun leirin laittaa niin meneehän hetkonen kun tassut ruuvaa (huikauheata) tosin sitten voi veturilla liikkuakin vapaasti paikkoihin mihin ei a-autolla mitään asiaa. Alkaen parkkihallit, kauppakeskukset ja historialliset nähtävyydet. Eri kaupunkeihin kun menee niin auto p-halliin ja itse kylille. Kukin ostaa tarpeisiinsa, ei edellä sanottu mikään laki ole. Puhun omista tarpeista.

Turhan Höpöttäjä:

--- Lainaus käyttäjältä: Raksaus -  4.02.2017     kello on 11:13 ---Tämä on ihan hyvä pointti. Minä en ole vielä moiseen törmännyt omalla kohdalla, eli hirveän kenossa en ole sitten nukkunut. Auton akulla jäähtyy minulla muutenkin huonommin, kuin kaasulla tai verkkovirralla ja niiden kanssa minulla ei ole koskaan ollut ongelmaa.

--- Lainaus päättyy ---

Siihen jääkaapin toimimattomuuteen on suurin syy, se että jos juuri ennen pyähtymistä on ajettu keula ylä tai alaviistossa. Riippuen siitä kummalla puolen kaappi on. Sitten jos kuljin jää samaan suuntaan könölleen pysäköitessä, saattaa jääkaappi reveta lämpiämään.

HiTec:

--- Lainaus käyttäjältä: Raksaus -  4.02.2017     kello on 11:11 ---Itse etsiskelimme autoa melko tosissaan lähes kolme neljäsosa vuotta.

--- Lainaus päättyy ---
Meillä tuon toisen oman auton etsintään meni lähes 2v ennen kuin löytyi se miellyttävä. Tosin senkin kanssa sitten todettiin että vaikka auto itse olikin meidän käyttöön perfect, niin tuo käyttöprofiili nyt ei sitten kuitenkaan osunut ja auto vaihtui lopulta vaunuun. Oliko tuo 2v etsiminen sitten hukkaan heitettyä aikaa? Tuskin, sillä se vaan varmisti osaltaan mitä sitten tuolta vaunultakin haluttiin :)

--- Lainaus käyttäjältä: Raksaus -  4.02.2017     kello on 11:11 ---Ei meillä lautaset ole pöydältä koskaan lattialle valuneet jos kiinni ei ole pidetty, mutta vatupassilla ei varmasti ihan joka kerta olla täysin suorassa oltu.

--- Lainaus päättyy ---
Passin voi asentaa myös kiinteäksi sopivaan paikkaan ;D Autossa toki se oikea paikka olisi ohjaamossa, niin voi siitä tähdätä autoa liikuteltaessa auton vaateriin Thumb

Ei, pyörätelineenä tuo ei passi nupin ruuvaamisesta huolimatta sitten toiminutkaan ja ensikaudeksi onkin uudet systeemit fillareille, mutta passi on yhä paikallaan 8)

Raksaus:

--- Lainaus käyttäjältä: Joko -  4.02.2017     kello on 12:00 ---Ei kannata ihan sokeasti täälä jokaista mielipidettä uskoa.

--- Lainaus päättyy ---

Missään mielipideasiassa ei ole sitä objektiivista totuutta ja siksi niistä kiistelläänkin. Muiden mielipiteitä ei missään nimessä kannata uskoa sellaisenaan mutta niitä kannattaa käyttää oman pohdinnan apuvälineenä. Ne voivat tuoda mieleen jotain sellaista mitä ei itse ole tullut ajatelleeksi.

Kirjoitin jo listaa perusteluista, miksi näkisin asuntoauton helpompana ratkaisuna paljon liikkuvalle. Mutta lista oli toki suurelta osin sellaista mikä koskee myös vaunua jos niin haluaa. Mikähän mahtaa olla sitten syynä siihen, että usein kun olemme yöpyneet jossain parkkipaikalla niin siellä on ollut muitakin karavaanareita yötä, ja niistä ylivoimaisesti suurempi osa on ollut autoja? Ja esimerkiksi kun Siljalla lähdimme aamutuimaan Tukholmasta Turkua kohti oli siellä saman kadun varressa yöpymässä kymmenkunta asuntoautoa ja kuorma-autoilijoita pari, mutta yhtään ainoata asuntovaunu-yhdistelmää en ainakaan tuolloin tuossa kadulla yötään viettämässä nähnyt. Ihan mielenkiinnosta kuinka usein forumin vaunuilijat viettävät öitään muualla kuin leirintäalueella? Olenko havainnoinut väärin kun väitän että täällä useampi pääsääntöisesti puskaparkkeerausta harrastava liikkuisi matkailuautolla? Ja itse olen myös siinä kuvitelmassa että prosentuaalinen osuus autoilla on huomattavasti suurempi siinä porukassa joka tykkää matkailla niin että vaihtavat yöpymispaikkaa lähes päivittäin. Ja taas suurempi osuus vaunuilijoita siinä porukassa jossa viivytään mielellään samassa kohteessa useampi päivä. Olen toki nähnyt asuntoautoja kausipaikoillakin ja voin uskoa että asuntovaunuakin voi käyttää halutessaan eri tavoin. Muistaakseni ainakin tänne kirjoitteleva wave miniasuntovaunulla reissaaava tuntuu vaihtavan paikkaa lähes päivittäin ja taitaa yöpyäkin varsin vapaasti.

Tämä ei tietenkään tarkoita että ketjun aloittajan täytyisi tällaisesta nauttia. Meille se juttu on osittain se vapaus että ei tarvitse suunitella jokaista yöpymistä etukäteen. Ja vaikka jonkinlainen suunitelma olisikin, niin sitä voidaan heti muuttaa sillä hetkellä kun näköpiiriin sattuu joku mielenkiintoinen paikka. Sinne voidaan pysähtyä ja siellä viettää niin kauan kuin halutaan, ilman että täytyisi miettiä sitä, että pitää olla jossain tietyssä paikassa tiettyyn aikaan saadakseen paikan leirintäalueelta. Leirintäalueella käymisessäkin on omat hyvät puolet. Pääsee tekemään helpommalla jotain huoltotoimenpiteitä ja jos leirintäalue on meidän kannalta hyvä, on siellä lapsille paljon tekemistä ja ehkä jopa uusia tuttavia.

Ja lomalla me ei olla heräilty herätyskellojen kanssa niin joskus on mennyt pidempään aamulla lähtiessä, kuin naapurin asuntovaunuporukoil la, jotka oliva purkaneet sellaiset isot teltatkin jo pois, kun me vasta syötiin aamupalaa ja katseltiin ikkunasta.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Vastaa

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View