Tekniikkakeskustelut > Matkailuautot
Ei aiempaa karavaanarikokemusta ja matkailuauton hankinta harkinnassa
Alan:
Kannattaa käydä katselemassa liikkeissä käytettyjä, niin voi itse havaita eri vuosikymmenien vaunujen erot.
Vaatii kymmeniä vuosia ja/tai huonoa huolenpitoa, että saa laatuauton kosteusvaurioiseksi . On rakenteita, jotka eivät kastu, kuten Hymerin PUAL. Vuotaa sekin, jos on tehty huonosti läpivientejä, mutta ko. rakenne ei kastu. Äärimmillään pohja voi lahota, mutta tuskinpa kolmen vuodenajan normaalissa käytössä. Tilanne muuttuu kosteusrasituksen osalta, jos ajaa matkailuautolla paljon arkiajoa varsinkin talvella, tai asuu siinä pitkiä aikoja. Sekä tietysti huonolla säilytyksellä.
--- Lainaus käyttäjältä: MCL - 3.02.2017 kello on 12:44 ---Vaunuja ja autoja on kahdenlaisia: niitä jotka ovat jo vuotaneet ja niitä jotka tulevat vuotamaan. ::)
--- Lainaus päättyy ---
Kannattaa kuunnella tästä ja muistakin aiheista muitakin vastaajia.
Yojimbo:
Vaunuista sen verran, että ennenkuin koko vaunua pidettiin edes vaihtoehtona, tuli tilattua uusi vetoauto. Tämä sanelee hyvin pitkälle millainen vaunu edes tulee kysymykseen. Sallittu vetomassa tässä hybridissä (Kia Niro) on 1300kg, joten vaunuja joissa on kerrossängyt ja parisänky tuossa painoluokassa, on hyvin vähän. Toki muutamia löytyy niin uutena kuin Nettikaravaanistaki n. BEC-kortti on itselläni, mutta siipalla vain B.
Hinnan puolesta vaunuilu olisi houkuttelevaa kun (lähes / ) uuteen pääsisi kiinni huomattavasti halvemmalla ja sen vetoauton saisi sitten aina allensa tarpeen vaatiessa. Ahtaammissa paikoissa ja kenties vuoristossa ylipäätään tulee sitten se hankaluus, ainakin näin etukäteen arpoen. En ole koskaan suuremmin pitänyt ajatuksesta kiskoa vaunua perässä, vaan auton käytön helppous on houkutellut.
Kosteudesta sen verran, että onko jotain selkeitä merkkejä joista kosteusvauriota voisi epäillä (selkeän homeen lisäksi tietty...)? Melkeinpä varmuudella kosteuskartoitan matkaluvälineen jossain ennen kauppojen sopimista, mutta eipä sitä kannata jokaista kandidaattia syyniin laittaa. Mikäli tässä nyt ylipäätään budjetti ja vaatimukset kohtaavat ja kaupantekoon asti päästään :)
Oulaa:
Ja kun ostat ,osta läheltä jos millään vain voi että mahdollinen ja todennäköinen jälkiselvittely on vaivattomampaa.
Tämä siis käytettyjen kanssa .
Ei millään pahalla mutta sieltä käytettyjen rivistä ei nykyisin tahdo löytää virheetöntä ja puhdasta autoa ainakaan ollenkaan.
Elä usko kenenkään puheisiin vaan kosteudet,kaasut ja muut takuuasiat pitää olla kirjallisena kauppasopimuksessa.
Ei edelleenkään millään pahalla mutta ei suurienkaan caravanliikeiden myyjät tiedä jokaisen vaihtoyksilön teknistä kuntoa kokonaan itse.
Viimeksi kun ostattelin asuntoautoa ja kokeilun ja koeajon jälkeen menin myyjälle sanomaan miksi ko.auto lakkasi kiinnostamasta kun luettelin mitä vikoja olin löytänyt niin myyjä kiitti palautteesta ja kirjasi ne ylös ja sanoi laittavansa auton remonttiin.
MCL:
--- Lainaus käyttäjältä: Alan - 3.02.2017 kello on 12:54 ---Kannattaa käydä katselemassa liikkeissä käytettyjä, niin voi itse havaita eri vuosikymmenien vaunujen erot.
Vaatii kymmeniä vuosia ja/tai huonoa huolenpitoa, että saa laatuauton kosteusvaurioiseksi . On rakenteita, jotka eivät kastu, kuten Hymerin PUAL. Vuotaa sekin, jos on tehty huonosti läpivientejä, mutta ko. rakenne ei kastu. Äärimmillään pohja voi lahota, mutta tuskinpa kolmen vuodenajan normaalissa käytössä. Tilanne muuttuu kosteusrasituksen osalta, jos ajaa matkailuautolla paljon arkiajoa varsinkin talvella, tai asuu siinä pitkiä aikoja. Sekä tietysti huonolla säilytyksellä.
Kannattaa kuunnella tästä ja muistakin aiheista muitakin vastaajia.
--- Lainaus päättyy ---
Palstan teknisitä osioista voi lukea sivukaupalla kokemuksia kosteusongelmista vaunuissa ja autoissa, joilla monillakaan ei ole ollut takanaan kovinkaan monta käyttövuotta. Toisaalta voi tehdä havaintoja, että melkoinen osa maamme vaunuista ja autoista on melkoisen vanhoja, jopa useita vuosikymmeniä.
Hyvin pidettynä ja huollettuina matkakulkimet toimivat vuosikymmeniä, mutta varmuus huolettomuudesta katkeaa takuun loppumiseen.
Vuodot eivät ole harvinaisia, mutta ne pitää kunnostaa viipymättä lisäongelmien välttämiseksi.
Miten pitkän kosteustakuun Hymer myöntää PUAL-rakenteelleen?
Matkailuautoissa itse autotekniikka on epäilemättä muuttunut paljonkin, joten vuosikymmen tai kaksi tekee suurenkin eron. Itse matkailuosan kohdalla yleinen kehitys lienee pääasiassa kosmeettista.
Yksittäisiä teknisiä innovaatioita toki on ollut kokeilussa hyvällä tai huonolla menestyksellä, mutta jälleen kerran niiden käytännön merkitys on melkoisen yksilökohtaista.
Joillekin toki suuri tekninen parannus on uusimman muodin mukainen muotoilu ja viimeisimmät kuosit kankaissa. Kyllähän se näkyy ja sitä jotkut toki painottavat paljonkin omassa mielessään. Varustelaji nimittäin. ;D
Joko:
--- Lainaus käyttäjältä: HiTec - 3.02.2017 kello on 12:18 ---Viimekesänä siis oltiin tälläisellä kokoonpanolla kuukauden verran, vaunu 2.4m leveä, teltta 2,7m ja pituutta tuolla as.osalla on 5,85m
(Kuva piiloitettu, klikkaa tätä niin näet kuvan.)
Budjetin suhteen tuo bränikkä vaunu saksasta niin että itse ei tarttenut kuin hakea se Hki satamasta maksoi välittäjineen, rahteineen, ensirekisteröintika tsastuksineen, kaikkineen meille n. 18.500;- (suomen ovh 21.900;-) ja tuo teltta vielä lisäksi n. 900;- sekä ensi kesäksi tuon teltan eteen tulee vielä saman sarjan 2.4m leveä katos n. 350;- Tai sitten tuo katos laitetaan vaunun toiselle puolelle, katsotaan nyt Thumb
https://detsku.blogspot.fi/2016/04/kannattiko.html
--- Lainaus päättyy ---
Oli varmasti tuolla hintaa todella järkevä ostos. Ei tuolla rahalla ainakaan kuivaa alle 100tkm ajettua autoa osteta. Ja varmasti pääsee jokapaikkaan tuollakin helposti. Uskoisin että muutamanvuoden käytön jälkeen tuosta saa myydessä lähes saman kun on uutena maksanut. Itsekkin olen pyöritellyt mielessäni että mikä se seuraava vaunu oikein voisi olla, talvivaunua tekis mieli mutta muutaman talvipäivän vietto vuodessa tarkoittaisi että samanhintainen kulkine olisi 10 vuotta vanhempi jos puhutaan ruotsalaisesta. Itse ostin tuollaisen "halvan" harjoitteluvaunun ja märkähän se oli ympäriinsä eikä keulasta minkä mittarilla löysin. Eli ota kaupoille mukaan kokenut vaanari äläkä luota kehenkään myyjään sokeasti. Itse kävin monta kuivaa ja hajutonta katsomassa suurin osa oli lattiasta kattoon märkiä. Sanoisin et jos talvikäyttöä ei ole niin osta mahdollisimman tuore kulkine 3 vuodenajan merkeistä. Plussana alde mutta en pitäisi sitä ehdottomana kriteerinä jos se vanhentaa kulkinettaan budjetissa useamman vuoden. Kyllä tuolle massalle sopivia vaunuja löytyy mutta vaikka se paperilla olisi laillista niin lieneekö mikään ilo vetää sitä vaunua vuoristossa. Sanoisin että puntaroi mitä käyttöä sinulla on kulkineelle eniten ja valitse sen mukaan. Itse arvostan kulkineessa tilavuutta, vähintään 7 metriä sais olla sisäpituutta mielummin enemmän. Joku taas pärjää hobbyn 400 vaunulla ympärivuoden Thumb Niin ja onhan mulla muuten matkailuautokin ;D peltikuorinen reissuauto minkä voi vapauttaa vaunun nokasta kesällä ja käydä yönyli reissun Norjassa tai ruotsissa Thumb
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta