rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Miksi karavaanarit hankkivat perusautoja kalliimpia vetoautoja?  (Luettu 124157 kertaa)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:05
  • Kulkija
Vs: Miksi karavaanarit hankkivat perusautoja kalliimpia vetoautoja?
« Vastaus #300 : 14.11.2016 kello on 19:48 »
Kyllä se lauhdutin/jäähdytin on tai oli, vuotamaan rupesi. Webasto oli erikseen. 

Romikselta löytyi helposti tilalle, enpä usko että Suomi -varustellut on tuoltakaan osin erilaisia kuin Saksaan alunperin myydyt.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 15:02
Vs: Miksi karavaanarit hankkivat perusautoja kalliimpia vetoautoja?
« Vastaus #301 : 14.11.2016 kello on 19:48 »
Kuinkahan tarpeellinen tuo polttoainelauhdutin suomen oloissa mahtaa olla? Onko vaan uitetuissa autoissa? Kattelin vaan ton caddyn pohjassa kans sellaista.

Mikä on polttoainelauhdutin?
Tarkoitetaanko automaatin öljynlauhdutinta vai ureatankkia?

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:05
  • Kulkija
Vs: Miksi karavaanarit hankkivat perusautoja kalliimpia vetoautoja?
« Vastaus #302 : 14.11.2016 kello on 19:49 »
Pienikokoinen jäähdytin polttoainetankin ja polttoainesuodattim en välissä, sijainti suunnilleen vänkärin jalkatilan kohdalla pohjassa. Pitkät polttoaineputket tuli mukana.

*****
  • LämmitinGuru
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 18:22
Vs: Miksi karavaanarit hankkivat perusautoja kalliimpia vetoautoja?
« Vastaus #303 : 14.11.2016 kello on 19:53 »
Mersuissa se on yleensä moottorin päällä.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 15:12
Vs: Miksi karavaanarit hankkivat perusautoja kalliimpia vetoautoja?
« Vastaus #304 : 14.11.2016 kello on 20:03 »
:) Hankintahinta, vaikutus polttoaineen kulutukseen että päästöihin. Huolto- ja korjauskulut. Eräissä tilanteissa hyvin "mielenkiintoinen" hallittavuus, "kelitunto".
Aivan uusia asioita? ;)

Tavallaan....
Lava-auto vie sen mitä vie, pakkanen lisää kulutusta enemmän kuin neliveto ja ilman nelivetoa en ajais liukkaalla metriäkään.
Emännän autoa ei taas voi verrata mihinkään kun sitä ei saa vajaavetoisena. Ja kunnon neliveto tuo vähemmän yllätyksiä kuin vajaavetoinen.
Nelivedosta johtuvia korkeampia huolto ja korjauskuluja ei 40v aikana ole vielä ollut. (jollei lasketa niitä muutamia öljylitroja ja rasvaa ristikoihin)

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 18:39
  • Callengr
Vs: Miksi karavaanarit hankkivat perusautoja kalliimpia vetoautoja?
« Vastaus #305 : 14.11.2016 kello on 20:57 »
Pienikokoinen jäähdytin polttoainetankin ja polttoainesuodattim en välissä, sijainti suunnilleen vänkärin jalkatilan kohdalla pohjassa. Pitkät polttoaineputket tuli mukana.
Mulla se oli polttoaineen tulolinjassa alustassa kuskin penkin takana suunnilleen. Ihan kuin pieni länppärin kenno,oli siinä joku pelti hiukan suojana. kiveen jäi,letkun vaan laitoin väliin.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 17:10
Vs: Miksi karavaanarit hankkivat perusautoja kalliimpia vetoautoja?
« Vastaus #306 : 14.11.2016 kello on 23:09 »
Onhan noita useissa automerkeissä ja malleissa - matkaFoortissakin kardaanilinjassa, tankin etupuolella tällainen "kengän kiilloituskone"  ;D

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:19.11.2016 kello on 12:51
Vs: Miksi karavaanarit hankkivat perusautoja kalliimpia vetoautoja?
« Vastaus #307 : 14.11.2016 kello on 23:37 »
Eikös tuo ole paluulinjassa? Nykydieseleiden pumpuissa niin kovia paineita, että polttoaine lämpenee ja sitä lauhdutetaan tankkiin palatessa?

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 17:10
Vs: Miksi karavaanarit hankkivat perusautoja kalliimpia vetoautoja?
« Vastaus #308 : 14.11.2016 kello on 23:38 »
Kuljetetaanko volkkareissa polttoaine kaasuna?
Kenties siellä paluulinjassa löpöhöyryjä halutaan nesteyttää ennen tankkiin tiputusta..

On tossa mun veturiFortissakin;
Lainaus
Cooling System[edit]
There are 2 separate cooling systems
1. High-temperature system that runs at 194 F degrees to cool the engine.
2. Low-temperature system with a 122 F-degree coolant for the following;
-fuel cooler
-EGR system
-transmission fluid
-air-to-water inter-cooler
A belt-driven pump mounted low on the driver side circulates the high-temperature coolant, while a separate belt-driven pump mounted higher on the passenger side circulates the low-temperature coolant.
Kaikkea muutakin kummaa;
  • tupla-laturit,
  • "Ford TowCommand, a Trailer brake controller built into the dashboard, allowing it to integrate with the ABS system and engine computer from the factory"
  • "On the TorqShift, once the Tow/Haul mode is activated it can help increase a driver's control when towing large loads up and down steep grades and automatically minimizes shifts and maximizes available torque. Upon descent, the Tow/Haul mode utilizes engine braking to help extend brake life and improve driver control. An adaptive shift function monitors the TorqShift's performance over its lifetime, and adjusts shift pressures in real time to assure consistent shift feel and compensate for wear. For ease of maintenance, the TorqShift's oil filter is a spin-off style, mounted on the passenger-side exterior of the transmission. Also the TorqShift's larger fluid lines and a larger transmission oil cooler help to assure cooler operating temperatures, even under the most demanding conditions."
    ..joskus lisää tuosta.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:18.04.2023 kello on 21:42
Vs: Miksi karavaanarit hankkivat perusautoja kalliimpia vetoautoja?
« Vastaus #309 : 15.11.2016 kello on 10:04 »
Vaan tuota keliolosuhdekomment tia en ymmärrä, varsinkin kun olet itse talvellakin liikkuva. Useamman kerran talvessa olen tien päällä tuollaisella kelillä, ihan päätieverkostollaki n. Niistä sivuteistä puhumattakaan, viime talvena repesi polttoainelauhdutin Touranin pohjasta, kun tuolla eteläisillä kylillä liikuin. Korkeampimaavaraise lla niin ei olisi tapahtunut.

Ehkä se ongelma ei ole sitten nelivetoisuudessa, vaan siinä Touranissa? Tai sitten sen polttoainelauhdutti men irtoaminen oli vain huonoa tuuria, ja olisi voinut sattua millä tahansa autolla?

Sen kahdeksan vuoden aikana jona olen talvivaunuilua harrastanut pohjoisinta suomea myöten ei ole tullut vastaan sellaista tilannetta että en olisi voinut johonkin haluamaani paikkaan ajaa johtuen (etuvetoisesta) autostani.

Kaksi kertaa olen joutunut käyttämään lumiketjuja, kerran tuollaisella lumisella metsätiellä ja kerran ihan auraamattomalla tienvarsiseisakkeel la, jonka ylämäkeen johtavan poistumisrampin oli aura-auto käynyt yön aikana täyttämässä lumella. Siis kaksi kertaa kahdeksan vuoden aikana. Nelivetoinen auto olisi saattanut noilla kerroilla auttaa, mutta kovin usein ei ole sellainen tilanne tullut vastaan. Ja nekin kerrat oli tietentahtoen otettu riski (auraamattomia väyliä) vaikka muitakin vaihtoehtoja olisi ollut.

Jopa silloin kun pari vuotta sitten minulle kävi se kolari, jossa Ranualla vastaan ajanut ukko törmäsi vaunun etukulmaan saattaen sen lunastuskuntoon. Törmäyksen voimasta yhdistelmä kynti lumipenkassa parin metrin syvyydellä molemmin puolin tietä - ja päätyi takaisin tielle. Etuvetoisella autolla, eikä auton pohjasta irronnut mitään.

Alan yrität nyt kauheasti jonkin oman mielikuvasi pohjalta perustella minulle nelivedon tarpeellisuutta, mutta ainakaan minun mielikuvani eivät tunnu kohtaavan. Toistan nyt vielä, että en ole kyseenalaistamassa sinun enkä kenenkään muunkaan tarpeita ja mielikuvia, ja oikeutta valita juuri haluamanne kaltainen auto, enkö puolustele omaani sikäli että yrittäisin sanoa että juuri minun valintani olisi ainoa oikea.

Yritän kertoa uusille talvivaunuilijoille, että ihan tavallisella autolla pärjää talvella vaunun kanssa. Eli vaikka ei olisi varaa tai halua vaihtaa autoa, baanalle voi lähteä jos mieli tekee. Vaunun kanssa talvella pitää muistaa olla liukkailla teillä varovainen ja ajaa ennakoivasti riippumatta vetoautosta.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:05
  • Kulkija
Vs: Miksi karavaanarit hankkivat perusautoja kalliimpia vetoautoja?
« Vastaus #310 : 15.11.2016 kello on 10:11 »

Alan yrität nyt kauheasti jonkin oman mielikuvasi pohjalta perustella minulle nelivedon tarpeellisuutta, mutta ainakaan minun mielikuvani eivät tunnu kohtaavan.

Kantasi on selvillä, ja perusteltukin. Olet ilmeisen taitava ja maltillinen kuski, kun olet noin hyvin pärjännyt. Sitä en vain ymmärrä, miksi puhut koko ajan mielikuvista. Sellaisiahan ne olisivat, jos minulla ei olisi kokemusta nelivedosta. Itse olen yrittänyt puhua faktoilla eli kokemuksilla, kun niitä on nelivedosta alkanut kertyä nyt pitkästä aikaa.

Tuo polttoainelauhdutin ongelmahan johtui liian pienestä maavarasta, ei nelivedosta. Kuten todettua, maavara tulee usein nelivedon mukana.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla: 2.07.2022 kello on 14:15
Vs: Miksi karavaanarit hankkivat perusautoja kalliimpia vetoautoja?
« Vastaus #311 : 15.11.2016 kello on 11:29 »
Kyllähän minäkin olisin nelivetoisen ottanut jos vaan olisi raha riittänyt. On se niinpaljon mukavampi talvella.
-jollei pyörä vedä niin se jarruttaa :o

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 15:23
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Miksi karavaanarit hankkivat perusautoja kalliimpia vetoautoja?
« Vastaus #312 : 15.11.2016 kello on 11:50 »
Kyllähän minäkin olisin nelivetoisen ottanut jos vaan olisi raha riittänyt. On se niinpaljon mukavampi talvella.

Kyllähän minäkin loppuun asti vastaan panin juurikin tuon korkeamman hinnan vuoksi, mutta onneksi sattui sitten tuo Nisu sopivasti kohdille ja nyt on sitten naatiskeltu nelikon etenemiskyvystä talven liukkailla. Sanoisinko jotta sarjassamme juttuja joista ei tiedäkään ennen kuin niitä on itse päässyt kokeilemaan, kuinka paljon helpompaa ja tuskattomampaa tuolla liukkaassa lumipuurossakin on painaa vaan menox lipsuttelemati Thumb

Meilläkin kun kotikaduilla on pari "hyvää" risteyspaikkaa tiukasta 90ast kulmasta pieneen ylämäkeen, pimeään kulmaan josta aika usein joku tulee jopa vastaankin ynnä jalankulkijat taapertaa missä milloinkin kun ei ole jalkakäytävää = vauhtia noihinkaan käännöksiin harvemmin voi ottaa pelkäämäti poukkaavansa vastaantulijan keulaan tai jonkun kävelijän päälle, koirista yms. nyt sitten puhumatikaan. No luonnollisesti nuo risteykset näin olleen kiillottuu hyvin nopeasti liukkaiksi luistinradoiksi, mutta niin se vaan nelikko vetää noistakin sutimati itsensä ylös, jopa kitkoilla 8)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:05
  • Kulkija
Vs: Miksi karavaanarit hankkivat perusautoja kalliimpia vetoautoja?
« Vastaus #313 : 15.11.2016 kello on 12:28 »
Hintakin on valintakysymys. Omat rahani eivät riittäneet uuteen, joten ostin hyvin sisäänajetun.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 15:23
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Miksi karavaanarit hankkivat perusautoja kalliimpia vetoautoja?
« Vastaus #314 : 15.11.2016 kello on 13:42 »
Omat rahani eivät riittäneet uuteen, joten ostin hyvin sisäänajetun.

No vähän sama juttu, jota perustelin itselleni "järkivalinnalla" kun tuo 25tkm ajettu 1v ikäinen QQ oli kuitenkin menettänyt jo useamman tuhatlappusen hinnastaan ja näin meikäläisenkin budjetilla hankittavissa ^-^