Tekniikkakeskustelut > Matkailuautot
eikö vanhoilla enään ajella??
arvo:
Hyvät ja asialliset videot olet tehnyt, noi mitä kirjoitat vaihteiston kestävyydestä ja rakenteesta, niin pitää kyllä paikkansa.Samaan olen kuullut usealta vaihteisto dugato korjaamolta. Itse kokeneena vanhana asentajana olen törmänny samaan ongelmiin vanhojen dugato alustaiset vaihteisto korjauksissa.
pp-96:
Ei pojat,ei! Ei sillä ole mitään merkitystä missä ne vitosen rattaat sijaitsee. Äkkiseltään vaan tuntuu kuin ne olisivat jotenkin "ulkona", ja niiltä puuttuisi tuki.
Nelonen on laatikon sisällä,kuin muka paremmin,mutta sama yksi laakeri ottaa kuorman vastaan. Ei se akselin toisen pään laakeri siihen osallistu.
Samanlainen tilanne on pienellä vetopyörällä,siellä vetopyörästössä.
Se missä suunnittelu ilmeisesti on mennyt pieleen,että on käytetty jo olemassa olevaa vaihteiston kuorta ja laakerointi siksi on jäänyt heikoksi.
Samantapainen vaikutelma kun aikoinaan katsoi vespan pyörän kiinnitystä,kun oli tottunut että haarukka on molemmilla sivulla.
Alkujaan laatikossa on ollut kartiorullalaakeri jonka tilalle on sitten laitettu kaksoiskuulalaakeri( meniköhän nimitys oikein).
Se miksi juuri vitonen hajoaa vaikuttaa moni muukin tekijä.
Oulaa:
On kai se järkeenkäypää kun rattaiden kierrosnopeutta lasketaan ja autoon vaikuttavat vastukset vain lisääntyy jos nopeus kasvaa niin momenttiahan se tarvii enempi joka paikassa voimalinjaa.
Vai eikö?
Rölli:
mun mielest vanhoi nimeen omaan oli muutaki ku viiatti :-\ ... ja mun autois ei oo koskaan menny vitosen rattaat, ja ei toden näköisesti mee vastakaan ;D jatkakaa Thumb
pp-96:
just! Minäkin aloittelin mersu 406: lla, alkuun sai iloisesti tervehtiä kun tapasi "kohtalontovereita". Sitten vuosi vuodelta nämä kohtaamiset vähenivät,loppuivat.
Oli se metkaa kokeilla millä vaihteella magneettimäki, siellä Saariselän pohjoispuolella nyt kivuttaisiin.Tai kiipeäminen Kaunispään huipulle,sinne kun ei vauhtiakaan voinut ottaa.
Moottorina oli sit se 2,2l 60hv.Voimasavua kyllä putkesta tuli,sitä voimaa ei sit niinkään.
Tuolla se tallissa viettää eläkepäiviään, aika vaan ajoi ohi. Tosin pöhlösissäni katsastin sen takaisin pakuksi.
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta