rekisteriseloste

Tiedote rekisteröitymisestä

Jos et ole saanut vahvistusviestiä rekisteröitymisestä si, tarkista roskapostikansiosi. Tämä erityisesti hotmail ja gmail sähköpostin käyttäjille.

Kirjoittaja Aihe: Onko kuivaa 90 alun solikkaa kukaan nähny?  (Luettu 15252 kertaa)

• Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 5.02.2022 kello on 22:16
Onko kuivaa 90 alun solikkaa kukaan nähny?
« : 19.04.2016 kello on 21:50 »
Hieman provosoiva otsikko mutta pakko avautua palstalla. Just hiljattain kävin katsomassa paria solifer 550 vaunua ja kummassakin sormi läpi etuikkunan vierestä. Toinen muuten vieläkin myytävänä,mutta toivottavasti nyt myyjä kertoo vauriot rehellisesti. Ostin sitten kolmannen eli 510l mallisen -91. Viimesen päälle siisti ja missään näkyvissä kohdissa ei pistänyt silmään ongelmia. Nyt sitten ymmärsin kurkata takaikkunan alle riittävän pitkälle ja koko karmeus veti hiljaiseksi. Täysin laho.

Maksoin korjattavasta vaunusta aivan liikaa ja nyt potuttaa. Pitää kerätä pian motivaatiota jotta lapset pääsee kesällä reissuun. Myyjä ei välttämättä asiasta tiennyt mutta kyllä mulla itellä tulis ainakin huono fiilis pitkäksi aikaa. Ja luultavasti ite palauttaisin edes pienen summan takas. Minun tapauksessa myyjä vain pahoitteli.

Pitää ottaa opiksi taas tästäkin ja niellä ylpeytensä.

• Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:28.01.2021 kello on 00:02
Vs: Onko kuivaa 90 alun solikkaa kukaan nähny?
« Vastaus #1 : 19.04.2016 kello on 22:57 »
Ei tuo otsikko ole mielestäni provosoiva.
Ehkä joku on nähnyt kuivan n. -90 vuoden Solikan, mutta itse en ole nähnyt.
Minusta on hyvä keskustelunpohja vaunun ostajia varten.
Mutta, en väitä etteikö näitä vaunuja voisi olla kuiviakin!

Harmillinen tämän aloittajan tapaus :(, mutta valitettavasti ei viimeinen.
Mutta, hakemaan finfoamia ja vaneria niin saat kuivan vaunun.

• Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:29.11.2025 kello on 18:42
« Vastaus #2 : 19.04.2016 kello on 23:06 »
Erittäin ikävä kuulla, että perheenne suuri hankinta osoittautui ns. Virheinvestoinniksi . Tuntuu erittäin pahalta puolestasi, varsinkin kun kuvittelee itsensä samaan tilanteeseen.

Toisaalta yhtään tuntematta perheenne budjettia, vetoauton suurinta sallittua vetomassaa, enkä todellakaan halua kääntää puukkoa haavassa. Pikaisella nettikaravaanin tutkimisella 90 luvun alun 5602 solikoita löytyy heti pari kappaletta, joihin on tehty kosteusmittaus ja myynti-ilmotus väittää kuiviksi ja hajuttomiksi. Itse jos sen ikäistä vaunua lähtisin ostamaan, vaatisin siihen kunnon kosteusmittauksen.

Toisaalta jos ainoa kosteusvika löytyy takaseinästä ja muuten vaunu on hyvä, en usko että se on ylitsepääsemätön ongelma. Ei muuta kuin eristeet uusiksi ja uudet butyylit nurkkiin ja kuivalla vaunulla reissuun!  8) Projektiosiossa on varmasti hyviä vinkkejä ja kuvia työhön liittyen.

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 21:33
  • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.
« Vastaus #3 : 20.04.2016 kello on 00:03 »
Olen vakuuttunut siitä, että kuivia Solikoita tuolta(kin) ajalta löytyy. Tosin saattaa olla, että ne eivät ole liikkeissä myytävinä.

• Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 21:34
« Vastaus #4 : 20.04.2016 kello on 00:21 »
noin yleisesti ajateltuna se on jo itse tiedostettua riski kun ostaa 25v vanhan vaunun tai a-auton. toiset luulee että ne on uusia ja halpoja, toiset ymmärtää ettei muutamalla tonnilla saa uusia ja iloisella mielellä korjaavat niitä vanhoja. muutama esimerkki löytyy tältä foorumilta.

• Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
« Vastaus #5 : 20.04.2016 kello on 00:44 »
Ostajahan se aina lopulta on vastuussa mitä ostaa. Ihmetyttää vaan kun törmää suomalaisten "suoraselkäisten" miesten myyntipuheissa jatkuvasti ihan mihkä sattuu. Jos ei vaunun oikeata kuntoa tiedä niin ei sitä ainakaan takuukuivana ja paikallisen huoltoliikkeen ylistyssanoilla pidä myydä. Liian paljon on niitä jotka pimittää ja huijaa.

• Vieras
  • Vs: Onko kuivaa 90 alun solikkaa kukaan nähny?
    « Vastaus #6 : 20.04.2016 kello on 01:46 »
    Pistähän linkit näihin mäti vaunuihin niin saan uskoteltua itselle että paritonnia kovemmalla hintaa olisi saanut samanlailla kostean solikan minkä nyt sain :D

• Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:13
    • Etelä-Pohjanmaa
    « Vastaus #7 : 20.04.2016 kello on 06:38 »
    Minulla ollut kolme soliferia vm 1988, 1990 ja 1991, joista kaksi on ollut märkiä ja yksi kuiva.

Veikkaan, että se kolmaskaan ei ole enää kuiva, näyttänyt olevan Lukkuhaassa kausipaikalla kesät / talvet.

Sen kuivan vaunun löytäminen ei ollut helppoa. Minulla oli ilmoitus lehdessä, että ostetaan Solifer Jubilee asuntovaunu. 

Tuli kierreltyä ja katseltua, ja toivokin jo meni, kunnes yllättäen yksi vanhempi rouva soitti ja kertoi, että heillä on ladossa vaunu, jota ei käytännössä ollut käytetty. Mielenkiintoiseksi teki asian vielä se, että rouva soitti salaa isännältä, koska isäntä ei ollut aluksi halukas myymään vaunua.

Tosiaan sieltä ladosta se kuiva solifer löytyi. Tätä taktiikka olenkin sitten käyttänyt. Nykyiset kaksi LMC:stä onkin latojen aarteita ja säilytän itsekkin niitä katoksissa. Tuossa kun olen katsellut tuota LMC:stä vm 1991, niin sen etupää on ns yksikertaisempi ja se on pitänytkin vedet pihalla toistaiseksi.

Ja oma kokemus kosteusmittauksesta: Tuossa vm 1990 soliferissa oli tehty Etelä-Suomessa laadukkaassa yrityksessä kosteusmittaus ja todettu kuivaksi. Totuus oli aivan toinen. Nimittäin se Soliferin paksu tapetti ei päästä kosteutta läpi ja vaikka kosteus on mitattu piikkikosteusmittar illa, se ei näytä kosteutta tapetista. Minulla käytännössä koko etupäässä juoksi vesi molemmissa kulmissa ja kosteusmittarit näyttivät nollaa, koska kosteus ei ollut mennyt tapetin läpi.

« Viimeksi muokattu: 20.04.2016 kello on 06:49 »

• Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 21:21
    • Autossa on pyörät
    « Vastaus #8 : 20.04.2016 kello on 07:46 »
    Kaverini vaihtoi juuri itselleen isomman. Antoi 510L:n www.helsinkicaravan .fi vaihdossa. Tuo 510L oli täydellisen kuiva, yllämainittu firma mittasi sen kuitenkin ja myi jo samana päivänä kun tämä *** vei sen tuohon kauppaan.
    Eli otsikon kysymykseen vastaus , on !

• Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:26.08.2025 kello on 06:06
    « Vastaus #9 : 20.04.2016 kello on 09:27 »
    Minulla ollut kolme soliferia vm 1988, 1990 ja 1991, joista kaksi on ollut märkiä ja yksi kuiva.

Veikkaan, että se kolmaskaan ei ole enää kuiva, näyttänyt olevan Lukkuhaassa kausipaikalla kesät / talvet.

Sen kuivan vaunun löytäminen ei ollut helppoa. Minulla oli ilmoitus lehdessä, että ostetaan Solifer Jubilee asuntovaunu. 

Tuli kierreltyä ja katseltua, ja toivokin jo meni, kunnes yllättäen yksi vanhempi rouva soitti ja kertoi, että heillä on ladossa vaunu, jota ei käytännössä ollut käytetty. Mielenkiintoiseksi teki asian vielä se, että rouva soitti salaa isännältä, koska isäntä ei ollut aluksi halukas myymään vaunua.

Tosiaan sieltä ladosta se kuiva solifer löytyi. Tätä taktiikka olenkin sitten käyttänyt. Nykyiset kaksi LMC:stä onkin latojen aarteita ja säilytän itsekkin niitä katoksissa. Tuossa kun olen katsellut tuota LMC:stä vm 1991, niin sen etupää on ns yksikertaisempi ja se on pitänytkin vedet pihalla toistaiseksi.

Ja oma kokemus kosteusmittauksesta: Tuossa vm 1990 soliferissa oli tehty Etelä-Suomessa laadukkaassa yrityksessä kosteusmittaus ja todettu kuivaksi. Totuus oli aivan toinen. Nimittäin se Soliferin paksu tapetti ei päästä kosteutta läpi ja vaikka kosteus on mitattu piikkikosteusmittar illa, se ei näytä kosteutta tapetista. Minulla käytännössä koko etupäässä juoksi vesi molemmissa kulmissa ja kosteusmittarit näyttivät nollaa, koska kosteus ei ollut mennyt tapetin läpi.

(Kuva piiloitettu, klikkaa tätä niin näet kuvan.)
    Kyllä.  Thumb Omaani osataessani , mittailin pintamittarilla ja piikillä. Etuosan kosteus löytyi kuitenkin sormella tapettia painamalla. Onneksi ei olut iso alue mutta kuitenkin. Syyksi ilmaantui ruuvin puuttuminen ulkolistasta, jonka varassa etukopan kansi on.

• Kaikkien kaveri Sr.
    • Etelä-Pohjanmaa
    « Vastaus #10 : 20.04.2016 kello on 09:44 »
    Kyllä.  Thumb Omaani osataessani , mittailin pintamittarilla ja piikillä. Etuosan kosteus löytyi kuitenkin sormella tapettia painamalla. Onneksi ei olut iso alue mutta kuitenkin. Syyksi ilmaantui ruuvin puuttuminen ulkolistasta, jonka varassa etukopan kansi on.

Mulla oli muuten syy hyvin samansuuntainen, joku ruuvi puuttui jostakin etukulmasta.

• Karavaanari
    • Aiheen aloittaja
    « Vastaus #11 : 20.04.2016 kello on 20:37 »
    Nyt on kiukulla avattu koko takaseinä ikkunan yläpuolelle saakka. Melko varmasti niissä täysin kuivissakin virtaa kondensiovesi ainakin tuolla takaikkunan sivuilla missä styroksia ei ole liimattu täysin ulkopeltiin. Siitä se sitten valuu ikkunan alapuoleiseen puuhun. Toisissa runkopuiden kosteus on vielä pientä tummumista ulkoseinän puolella ja mun tapauksessa kaikki oli jo mädäntyny. Mulla syitä on täytyny olla tietysti muitakin kun tuo pelkkä kondensio.

Onkohan kaikilla muillakin muuten nuo ikkunoiden sivut tuommoset, eli eristeet ei ole liimattu ulkolevyyn? Siellä näytti kondensiovesi virtaavan vapaasti alaspäin.

• Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 21:17
    « Vastaus #12 : 20.04.2016 kello on 20:42 »
    Nyt on kiukulla avattu koko takaseinä ikkunan yläpuolelle saakka. Melko varmasti niissä täysin kuivissakin virtaa kondensiovesi ainakin tuolla takaikkunan sivuilla missä styroksia ei ole liimattu täysin ulkopeltiin. Siitä se sitten valuu ikkunan alapuoleiseen puuhun. Toisissa runkopuiden kosteus on vielä pientä tummumista ulkoseinän puolella ja mun tapauksessa kaikki oli jo mädäntyny. Mulla syitä on täytyny olla tietysti muitakin kun tuo pelkkä kondensio.

Onkohan kaikilla muillakin muuten nuo ikkunoiden sivut tuommoset, eli eristeet ei ole liimattu ulkolevyyn? Siellä näytti kondensiovesi virtaavan vapaasti alaspäin.

Ei se taida kuitenkaan olla sisäpuolelle auki, joten sitä kondensiovettä ei voi olla montaa teelusikallista vuodessa. Olisko tullut kuitenkin ulkopuolelta.

• Kaikkien kaveri Sr.
    • Etelä-Pohjanmaa
    « Vastaus #13 : 20.04.2016 kello on 20:55 »

Vähän hankala vastata tähän, mutta kyllä vanhoissa vaunuissa varsinkin isojen ikkunoiden alareuniin kertyy kosteutta, jos väkeä on mökki täynnä. Rakenteet noissa vaunuissa on vaan erinlaisia ja kestävyydet vaihtelee. Oleellisin asia kuitenkin on vanhan vaunun kohdalla se, missä se on talvella ollut. Katoksessa vai rinteen juurella.

Kyllä se vaan vanhojen soliferien kohdalla tilanne alkaa olla sellainen, että parhaimman saat, joka on jo kosteuskorjattu.

• Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:10.03.2022 kello on 18:27
    • Jo vain !
    « Vastaus #14 : 21.04.2016 kello on 07:38 »
    Pintamittarilla mitaten ostin syksyllä "kuivan" Artisinan vm -91
    Oikein pelijättää nää puheet jotta mitä se on saanut vammaa.
    Pitääkö sitä nyt alkaa tonkimaan sitten vai antaako olla vain?