Karavaanarin keskustelut > Karavaanarin olohuone

Absolutistien elämä on tylsempää kuin alkoholia käyttävien elämä?

<< < (6/27) > >>

winemaker:
Mielestäni Alanin heittämä lause oli retoorinen.  Kaarina kunnioittaa toisenlaisia arvoja ja hyvä niin, ainakin minä arvostan hänen tapaansa elää olla, vaikka käytänkin alkoholia.  Toisaalta joku sanoi " antaa kaikkien kukkien kukkia ", sitäkin on hyvä pitää kämmenellä ja tarpeen mukaan käytössä. 

Alan:
Lyhensin otsikon, jotta vastaaminen onnistuu.

Nyt pitäisi toimia?

iso-juuso:

--- Lainaus käyttäjältä: kaarina -  2.09.2015     kello on 22:13 ---Ihan kuin sen sanominen, ettei juo alkoholia, olisi jotenkin moralisoivaa ja toisia (=alkoholia juovia) syyllistävää tai jotain muuta ihmeellistä.

--- Lainaus päättyy ---

Tuossa lauseessa pilee jonkinmoinen totuudenjyvä. Vuosien varrella olen työporukoissa ja harrasteporukoissa käynyt monenmoisissa kekkereissä, enkä niissä ole juonut alkoholia. Lähes poikkeuksetta monet muut (etenkin porukassa ne jotka minua eivät vielä ole tunteneet) ovat kokeneet vahvaa tarvetta "opettaa" minua juomaan. Kaikenlaisia luonnehdintoja on riittänyt, minua on tituleerattu tiukkapipoksi ja usein porukassa on kovaan ääneen päätetty vielä opettaa minut juomaan.

Minulle on jäänyt mielikuva, että valintani olla juomatta tulkitaan helposti jonkinmoisena moraalisena kannanottona toisten juomiseen, vähään tai paljoon. Sitä se ei tosin ole.

Itse vastasin Alanin alkuperäiseen tekstiin sen vuoksi, että tulkitsin sen tarkoituksellisesti väheksyvän niitä ihmisiä jotka syystä tai toisesta eivät halua alkoholia nauttia. Uskon kuitenkin, että kyse oli lähinnä huonosta kirjoituksen muotoilusta; eiköhän Alanin tarkoituksena ollut perustella itselleen omaa valintaansa.

Hauho:
Valvojan oman mielipiteen esittäminen ja toisten mielipiteiden poissulkeminen ovat kaksi eri asiaa.
Harkintaa kokonaisuuteen, kyllä historiasta löytyy oikein isojen asioiden hoitajien tekemiä  päätöksiä sekä niiden seuraukset.

"Masi":
Ei kait ole kummankaan elämä sen tylsempää ottaako vai ei, vaan tylsää se on jos tekee sen mukaan mitä muut ajattelee eikä oman mielen mukaan.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View