Kirjoittaja
Aihe: Himmennyksen sietävä LED nauha, mistä tietää . . . (Luettu 17627 kertaa)
« Vastaus #16 : 9.01.2015 kello on 08:09 »
Eiköhän tässä nyt "monimutkaisteta" asiaa.Led himmentimet 12v:eellä toimivat yksinkertaisesti vastus(resistant) periaatteella. Ja mitä tulee kiinalaisiin,niin mahdollisesti ostaesanne niitä tarkistakaa valmistusmaa,myöskin merkkilampuissa.Use imissa:Made in China.
No niitä nyt on monenlaisia, vaikkapa aloittajan kuvassa on ihan jokin muu kuin säätövastus. -Se että jossain lukee valmistusmaa ei takaa laadusta mitään. -Usein laatu ja hinta kulkee käsikädessä. -Jonka seurauksena komponenttien hinta tekee samaa. -Otetaan vaikka vastukset .militäärilaatu , vakiolaatu , bulkkitavara. Nimellisarvot on ihan samat mutta todellinen heittää bulkissa jopa +/- 20%
« Vastaus #17 : 9.01.2015 kello on 09:28 »
No niitä nyt on monenlaisia, vaikkapa aloittajan kuvassa on ihan jokin muu kuin säätövastus.
Kuvassa oleva laite ei todellakaan ole säätövastus. Se miten jännitteen alennus toteutetaan 12v DC,jota kyseisissä Led nauhoissa käytetään riippuu paljolti tehonkulutuksesta.P ienillä tehoilla suoraan resitatiivisesti,jolloin vastus lämpenee tehon mukaan. Kun on kyse suuremmista tehoista kaytetään DC/DC hakkuria,jolloin lämpeneminen ei ole ongelma säätimessä. Noissa Led nauhoissa kokemukseni mukaan on kolme Led:iä ja yksi vastus sarjassa,joka on suoraan resitatiivinen säätö vastuksen osalta (vikaantuvat kolmen ryhmissä).Ryhmiä on 20 kpl/m. Jokatapauksessa lopputulos on sama,jännite pudotetaan 12v alaspäin,jolloin kirkkaus pienenee.
« Vastaus #18 : 9.01.2015 kello on 09:52 »
Nuot "jo pimenneet" himmenivät ihan johdonmukaisesti jännitteen laskiessa tosin jännitettä en mitannut silloin kun LEDit oli vielä "toimintakuntoiset" mutta tuntuma oli että kolmanneksen kun säätöpyörää käänsi niin valo himmeni kolmanneksen mutta tuota kohtaa missä ne pimeni kokonaan ei tullut ajateltua että oliko se aivan pyörän käännön "päätepisteessä" . . .
Mutta kun ei kenkään tiedä millaista merkintää etsiä LED paketista täytynee päätyä kalliiseen mut "kotimaiseen" http://winled.fi/index.php/tuotteet
Ja ehkä tuohon ?
http://winled.fi/materiaalit/tuotekortit/5332d46942b20.pdf
Himmennettävyys: Tarvittaessa ;-)) Semmosta . . .
Katoppa Jari mitä tuolta löytyisi http://www.vipeled.fi/kauppa/product_catalog.php?c=22Oman kokemuksen mukaan Vipeled myy vain hyvää tavaraa ja kysymällä saa varmasti semmoisen tuotteen joka kestää himmentimen perässä. Muutaman kerran olen käynyt kaupassa paikanpäällä ja homma on vakuuttanut ainakin minut. 
« Vastaus #19 : 9.01.2015 kello on 09:56 »
Kuvassa oleva laite ei todellakaan ole säätövastus. Niinhän juuri sanoin aiemmin, en viitsi väitellä asiasta. No niitä nyt on monenlaisia, vaikkapa aloittajan kuvassa on ihan jokin muu kuin säätövastus ps Huollan sähkölaitteita töikseni, ehkäpä sinäkin. Jatketaan vaikka matkailupuolella.
« Vastaus #20 : 9.01.2015 kello on 10:16 »
Virtalähde ja himmentimen piirilevy kuvissa, irtooko noista mitään alanmiehille ?
(Kuva piiloitettu, klikkaa tätä niin näet kuvan.)
Minua epäilyttää tuossa himmentimen tyyppimerkinnässä tuo (5.0)... Eihän se viittaa 5V käyttöjännitteeseen?
« Vastaus #21 : 9.01.2015 kello on 18:51 »
Minua epäilyttää tuossa himmentimen tyyppimerkinnässä tuo (5.0)... Eihän se viittaa 5V käyttöjännitteeseen?
Sinnehän se . . . Säätö ilman kuormaa on välillä 4.28-12.09V säätönuppi miltei laidasta laitaan. Tuo 4.8V on tarkka säätää, yleensä putosi 6-7V jälkeen nollille tai ihan nollan tuntumaan 1-1.5V:ttiin ja viimeisimmässä alaäärilaidassa meni nollille ( tuo säätöväli 4.8V:sta nollaan oli todella lyhyt kun vertaa siihen mitä nuppi kääntyy). Eli tuo 5V tarkoittanee säädön alinta jännitettä ja tuo toinen ääripää on 12V, ja näin se menee mitatenkin. Virtalähde pukkaa 12.14V ulos joten tuskimpa sekään syypää on LEDien rikkoutumiseen/pimenemiseen ? Ja tuon kuorman mitä kyseinen LEDnauha aiheuttaa pitäisi jo toisenki piuhan kestää ja nyt oli "tuplatehot" ohjattu LEDeille . . . Taitanen hommata vain uuden LEDnauhan . . .
« Vastaus #22 : 9.01.2015 kello on 19:23 »
Tuli taas Kiinasta tilattua LED nauhaa 3 kpl 5 metriä warm white. Oikein hyvää asuntovaunuun, eikä tainnut aivan edes 10 e maksaa yhteensä kotiin tuotuna. Eikä varmasti himmene  
« Vastaus #23 : 9.01.2015 kello on 20:22 »
Tuli taas Kiinasta tilattua LED nauhaa 3 kpl 5 metriä warm white.
Oikein hyvää asuntovaunuun, eikä tainnut aivan edes 10 e maksaa yhteensä kotiin tuotuna.
Eikä varmasti himmene 
Miksi et osta sitä hermeettistä led-nauhaa, sitä voi pyyhkiäkkin ilman, että komponentit irtoaa. Minä ostan tämän foorumin jäseneltä, eikä ole kallista, ei tosin kympillä saa, mutta saa nopeasti kauko-ohjaimella. 
« Vastaus #24 : 9.01.2015 kello on 20:27 »
Miksi et osta sitä hermeettistä led-nauhaa, sitä voi pyyhkiäkkin ilman, että komponentit irtoaa. Minä ostan tämän foorumin jäseneltä, eikä ole kallista, ei tosin kympillä saa, mutta saa nopeasti kauko-ohjaimella. 
Itse asiassa olen tilannut sitäkin vedenkestävää ja vetänyt ympäri ulkorakennusta pihalla Mutta tälläkin on pärjännyt vallanmainiosta.
« Vastaus #25 : 9.01.2015 kello on 21:38 »
Itse asiassa olen tilannut sitäkin vedenkestävää ja vetänyt ympäri ulkorakennusta pihalla
Mutta tälläkin on pärjännyt vallanmainiosta.
Tämä vastaus riitti minulle. 
« Vastaus #26 : 10.01.2015 kello on 11:34 »
Miksi et osta sitä hermeettistä led-nauhaa
Tiedoksi:Eräs tuttavani teki ulkovalot käyttäen tätä "vedenkestävää",liekö silikonilla tai jollakin muulla aineella päälystettyä nauhaa.Tulos nauhapäällyste alkoi tummua alkupäästä,mennen lopulta käyttökelvottomaksi . Itselläni on ollut sisäkäytössä jo useita vuosia ilman ongelmia.
« Vastaus #27 : 10.01.2015 kello on 12:01 »
^ Vastaavaa olen itsekin kokenut - myydään "kylpyhuonetavaraa" ulkokäyttöön. Mainostettu IP56 ei vaan kata pohjolan ympärivuotista käyttöä..
Ongelma on näiden ledinauhojen takapuolella. Se liima/massapaperi -pinta rupeaa vuotamaan pakkaskäsittelyssä - sitten tulee muutaman ledin himmenemisiä, saattaa jopa korjaantua välillä, pientävilkkumista jne.. Tästä on yksi julkisivuesimerkki tossa Keha I varrella.. liekö korjattu jo.
Yks kaveri, joka suunnittelee militäripuolen laitteita naapurimaassa sano, että takapuolella kiinnitys pitäisi olla ~3mm paksua joustoa.. Näissähän ei ole kuin 0.5-1mm tarraa - eikä auta oliko 3M tai muuta..
« Vastaus #28 : 10.01.2015 kello on 12:50 »
Tuli taas Kiinasta tilattua LED nauhaa 3 kpl 5 metriä warm white.
Oikein hyvää asuntovaunuun, eikä tainnut aivan edes 10 e maksaa yhteensä kotiin tuotuna.
Eikä varmasti himmene 
Mulla samaa nauhaa kiinasta.Vaunussa.B ilteman johtohimmentimellä on toimineet jopa yli odotusten  Kotona samaa nauhaa tiskipöydän ja työpöydän yllä, kytkettynä muuntimeen. Toimii 
« Vastaus #29 : 10.01.2015 kello on 14:20 »
Tiedoksi:Eräs tuttavani teki ulkovalot käyttäen tätä "vedenkestävää",liekö silikonilla tai jollakin muulla aineella päälystettyä nauhaa.Tulos nauhapäällyste alkoi tummua alkupäästä,mennen lopulta käyttökelvottomaksi . Itselläni on ollut sisäkäytössä jo useita vuosia ilman ongelmia.
Mulla on varmaa 20 metriä sitä "vedenkestävää" tuolla ulkoladossa, ei mitään ongelmaa.
|