rekisteriseloste

Tiedote rekisteröitymisestä

Jos et ole saanut vahvistusviestiä rekisteröitymisestä si, tarkista roskapostikansiosi. Tämä erityisesti hotmail ja gmail sähköpostin käyttäjille.

Kirjoittaja Aihe: Kitkat / Nastat  (Luettu 63386 kertaa)

• Karavaanari
  • Viimeksi paikalla: 3.02.2021 kello on 18:57
Vs: Kitkat / Nastat
« Vastaus #75 : 25.01.2015 kello on 10:09 »
S Häyhä:

Nastat kuluttaa tietä lähinnä siellä, missä suditaan, eli risteysalueilla. Muualla asfaltin painuminen ja rapautuminen on se merkittävä tekijä urien muodostumisesa. Urien näkyminen keväällä johtuu taas siitä, että talvella ajetaan aina samoissa urissa, kesällä ei. Märkä asfaltti nastattomilla renkailla kuluu huomattavasti nopeammin kuin kuiva asfaltti nastarenkailla. Veden virtaus renkaan alla irroittaa kiviä sitovan pien.

Ja mitä pölyyn tulee, niin silloin kun sitä hiekkaa tarvitaan, niin nastattomien renkaiden takiahan sitä laitetaan. Hiekoitus on merkittävä tekijä katupölyn muodostumisessa. Lisäksi hiekan käyttöä pitäisi lisätä, jos nastarenkailla ei karhenneta tietä.

Ja mitäkö ne nastat auttaa? No, nykyaikaisissa renkaissa saattaa jopa puolittaa jarrutusmatkan märällä jäällä. Itse ainakin haluan päästä turvallisesti perille säässä kuin säässä, ja vuosittain joudun useita kertoja ajamaan pitkiä matkoja märällä jäällä. Kitkat ei siis sovi mitenkään minun ajoon, vaikka todella hyviä muuten ovatkin.

Kummallekin rengastyypille löytyy käyttäjäkuntansa, eikä kannata olla turhan jyrkkä näissä, ehdottomalla mielipiteellä ei pitkälle pötki.

• Kaikkien kaveri Sr.
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:11.04.2023 kello on 07:07
  • voi kuolema parka,et sinä minua elävänä saa
« Vastaus #76 : 25.01.2015 kello on 10:24 »
S Häyhä:

Nastat kuluttaa tietä lähinnä siellä, missä suditaan, eli risteysalueilla. Muualla asfaltin painuminen ja rapautuminen on se merkittävä tekijä urien muodostumisesa. Urien näkyminen keväällä johtuu taas siitä, että talvella ajetaan aina samoissa urissa, kesällä ei. Märkä asfaltti nastattomilla renkailla kuluu huomattavasti nopeammin kuin kuiva asfaltti nastarenkailla. Veden virtaus renkaan alla irroittaa kiviä sitovan pien.

Ja mitä pölyyn tulee, niin silloin kun sitä hiekkaa tarvitaan, niin nastattomien renkaiden takiahan sitä laitetaan. Hiekoitus on merkittävä tekijä katupölyn muodostumisessa. Lisäksi hiekan käyttöä pitäisi lisätä, jos nastarenkailla ei karhenneta tietä.

Ja mitäkö ne nastat auttaa? No, nykyaikaisissa renkaissa saattaa jopa puolittaa jarrutusmatkan märällä jäällä. Itse ainakin haluan päästä turvallisesti perille säässä kuin säässä, ja vuosittain joudun useita kertoja ajamaan pitkiä matkoja märällä jäällä. Kitkat ei siis sovi mitenkään minun ajoon, vaikka todella hyviä muuten ovatkin.

Kummallekin rengastyypille löytyy käyttäjäkuntansa, eikä kannata olla turhan jyrkkä näissä, ehdottomalla mielipiteellä ei pitkälle pötki.

Thumb Thumb Juuri näin,, 110% ;sti samaa mieltä Thumb Tämän paremmin tätä voi tuskin ilmaista :D

• Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:11.05.2022 kello on 08:44
« Vastaus #77 : 25.01.2015 kello on 12:12 »
S Häyhä:

Laitatko ihan faktaa noista väitteistäsi? Ihan linkki riittää.

• Kaikkien kaveri Sr.
  • Aiheen aloittaja
« Vastaus #79 : 25.01.2015 kello on 12:34 »
http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CCEQFjAA&url=http%3A%2F%2Flib.tkk.fi%2FLic%2F2012%2Furn100674.pdf&ei=J8LEVIDOBqO27gamxIHYDA&usg=AFQjCNGkoPjI0qGJuP8LM3bham3IqNFyOg&sig2=Sps6pAGQEnZw_u1aX1q4VA

Tämäkin vain yksi tutkimus lisää...löysit kuitenkin todistusaineistoa väittämillesi Thumb
Minä mene silti nastoilla..ja uskon mitä tahdon..olihan tuossakin mainintaa ett lisää tutkimuksia asiasta tarvitaan..

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 19:57
« Vastaus #80 : 25.01.2015 kello on 12:51 »

Minulla on ihan empiirinen tutkimus nastarenkaista ja kitkoista...
Rataolosuhteissa useamman kerran on tullut havaittua, miten jäällä kitkojen jarrutusmatka on paljon pidempi kuin nastoilla.

Minulle merkkaa vain se, että autojani käyttää myös rakkaampi osapuoli. Siitä syystä pidosta en tule tinkimään. Minua ei kiinnosta pätkääkään se, että tiet kuluvat tässä vaakakupissa. Sikäli kuin nykyisillä nastoilla edes kuluvat.
Eniten pelkään sellaisia kanssa-autoilijoita, joille pito on toisarvoinen ja muut asiat ovat tärkeämmät. Nämä niin sanotut keskitasoa paremmat kuljettajat sitten menettävät ajoneuvon hallintansa kohtaamistilanteess a. Siinä ei tietty auta, vaikka olisi kuinka hyvä pito itsellä.
Jos sitä omaa napaansa haluaa tuijottaa, niin voisin toivoa suolaa vain enemmän tielle. Tällä viikolla oli moottoritiekin niin liukas, että ylämäessä pito loppui 80 nopeudestakin vetopyöristä. Se on aika hulppeaa, kun moduuliyhdistelmä alkaa mennä linkkuun. Niin ja tässä yhdistelmässä ohjaavissa nastat ja vetopyörissä uudenkarheat talvipinnat. Näitä asioita eivät henkilöautoilijat aina ymmärrä.

• Kaikkien kaveri Sr.
  • Aiheen aloittaja
« Vastaus #81 : 25.01.2015 kello on 12:57 »
Minulla on ihan empiirinen tutkimus nastarenkaista ja kitkoista...
Rataolosuhteissa useamman kerran on tullut havaittua, miten jäällä kitkojen jarrutusmatka on paljon pidempi kuin nastoilla.

Minulle merkkaa vain se, että autojani käyttää myös rakkaampi osapuoli. Siitä syystä pidosta en tule tinkimään. Minua ei kiinnosta pätkääkään se, että tiet kuluvat tässä vaakakupissa. Sikäli kuin nykyisillä nastoilla edes kuluvat.
Eniten pelkään sellaisia kanssa-autoilijoita, joille pito on toisarvoinen ja muut asiat ovat tärkeämmät. Nämä niin sanotut keskitasoa paremmat kuljettajat sitten menettävät ajoneuvon hallintansa kohtaamistilanteess a. Siinä ei tietty auta, vaikka olisi kuinka hyvä pito itsellä.
Jos sitä omaa napaansa haluaa tuijottaa, niin voisin toivoa suolaa vain enemmän tielle. Tällä viikolla oli moottoritiekin niin liukas, että ylämäessä pito loppui 80 nopeudestakin vetopyöristä. Se on aika hulppeaa, kun moduuliyhdistelmä alkaa mennä linkkuun. Niin ja tässä yhdistelmässä ohjaavissa nastat ja vetopyörissä uudenkarheat talvipinnat. Näitä asioita eivät henkilöautoilijat aina ymmärrä.
Näitä kanssa autoilijoita jotka ei muista välitä tuntuu olevan aina vain enemmän.. :(
Viimeviikollakin taas näkyvyyttä eip juurkaan mutkan taa ollu ja siitä vaan ...ohi ON joidenkin valopäiden päästävä..
Siinä tulee kiire miettiä pakopaikkaa kon edessä auto,, vastaan tulee pari ja se valopää siinä rinnalle pyrkimässä..reippaa lla ylinopeudella
Kyllä alkaa hirvittään..Liian usein kyseessä ON myös nk.ammattiautoilija ...huooh :(
Onneksi itse ON niin täydellinen.. :)

• Karavaanari
« Vastaus #82 : 25.01.2015 kello on 13:03 »
Tämäkin vain yksi tutkimus lisää...löysit kuitenkin todistusaineistoa väittämillesi Thumb
Minä mene silti nastoilla..ja uskon mitä tahdon..olihan tuossakin mainintaa ett lisää tutkimuksia asiasta tarvitaan..

Kyllä, mutta oli myös selkeästi todistettu se mitä ylempänä kirjoitin. Ihmettelen vaan suunnattomasti suomalaisten asenteita kaikkea uutta kohtaan. Aina se sama hokema - ennenkin on toimittu tai tehty näin. Ja nykyautot... Itsellänikin 10 vuotta vanhassa autossa ajonvakautus, ym turvallisuutta lisääviä ominaisuuksia, moni ajaa nelivetoisella ja Nastarenkailla. :) Et silleen. Ehkä kuitenkin ihmisten kannattaisi katsoa tulevaisuuteen, ei siihen nykyhetkeen. Nyt en enää jaksa asiasta vääntää, oman mielipiteeni olen julki tuonut.

• Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 09:30
« Vastaus #83 : 25.01.2015 kello on 13:07 »
Kyllä, mutta oli myös selkeästi todistettu se mitä ylempänä kirjoitin. Ihmettelen vaan suunnattomasti suomalaisten asenteita kaikkea uutta kohtaan. Aina se sama hokema - ennenkin on toimittu tai tehty näin. Ja nykyautot... Itsellänikin 10 vuotta vanhassa autossa ajonvakautus, ym turvallisuutta lisääviä ominaisuuksia, moni ajaa nelivetoisella ja Nastarenkailla. :) Et silleen. Ehkä kuitenkin ihmisten kannattaisi katsoa tulevaisuuteen, ei siihen nykyhetkeen. Nyt en enää jaksa asiasta vääntää, oman mielipiteeni olen julki tuonut.

Hyvä, hyvä. ;D ;D

• Kalustoon kuuluva
« Vastaus #84 : 25.01.2015 kello on 13:08 »
Kyllä alkaa hirvittään..Liian usein kyseessä ON myös nk.ammattiautoilija ...huooh :(
Onneksi itse ON niin täydellinen.. :)
Et uskokaan, miten paljon pelottaa, kun mutkaisella jäisellä tiellä rahtiauto kärryineen tulee täyttä vauhtia sisäkaarretta. Ainoa lohtu olisi, ettei jäisi kauan kitumaan siellä omassa pienessä kotterossaan, jos siitä isosta loppuisi pito.
Sellainen lälläri minä olen, vaikka pitkällä yhdistelmällä ajelenkin. No helmikuussa pääsen taas radalle verestämään taitoja raskaalla yhdistelmällä.

• Kalustoon kuuluva
« Vastaus #85 : 25.01.2015 kello on 13:13 »
Itsellänikin 10 vuotta vanhassa autossa ajonvakautus, ym turvallisuutta lisääviä ominaisuuksia, moni ajaa nelivetoisella ja Nastarenkailla. :)
No just...
Siihen ajonvakauteenko pitäisi luottaa? Jo on heikoissa käsissä ajotaito.
Mitä tulee nastarenkaisiin nelivetoisissa, niin tietääkseni niissä on samanlaiset nelipyöräjarrut, kuin muissakin. Toisaalta neliveto on enemmän ajajan auto. Sen hallittavuus ääriolosuhteissa saattaa yllättää kokemattoman.

• Karavaanari
« Vastaus #86 : 25.01.2015 kello on 13:28 »
No just...
Siihen ajonvakauteenko pitäisi luottaa? Jo on heikoissa käsissä ajotaito.
Mitä tulee nastarenkaisiin nelivetoisissa, niin tietääkseni niissä on samanlaiset nelipyöräjarrut, kuin muissakin. Toisaalta neliveto on enemmän ajajan auto. Sen hallittavuus ääriolosuhteissa saattaa yllättää kokemattoman.

Ei ole todellista! Millä vuosisadalla sinä mielestäsi elät? Oletko oikeasti noin tyhmä, vai tekeydytkö vaan?

• Kalustoon kuuluva
« Vastaus #87 : 25.01.2015 kello on 13:33 »
Ei ole todellista! Millä vuosisadalla sinä mielestäsi elät? Oletko oikeasti noin tyhmä, vai tekeydytkö vaan?
No tyhmähän minä varmaan olen, kun näihin kommentoin....

• Karavaanari
« Vastaus #88 : 25.01.2015 kello on 13:35 »

No sepä juuri!

• Kaikkien kaveri Sr.
  • Aiheen aloittaja
« Vastaus #89 : 25.01.2015 kello on 13:39 »
Enpä usko,,ett tyhmä oisit,,ihan asia kommenttia oot laittanut :-*..Se vaan että nämä jotkut uskovat vain itseään ja heidän mielipide ON juuri se oikea...noh..antaa pitää mielensä,,ei mennä kaivoon perässä Thumb