Kirjoittaja
Aihe: Facebook (Luettu 40017 kertaa)
« Vastaus #166 : 22.12.2016 kello on 01:40 »
Jaa, 1992 ostin ekan käsi gsm:n , sitä ennen oli nmt 900 ennen 450 ennen HPY:n autopuhelin ja huuto-Ula , kai tuosta on aikaa kulunut kaikkineen 
Terve. Mainitsit, että sulla on ollut HPY:n autopuhelin. Oliko se mahdollisesti joskus 70-luvulla ja näppäinvalinnalla(!) varustettu? Olen sellaisen aikoinaan nähnyt yhdellä nosturikuskilla ja olen yrittänyt etsiä laitteesta tietoa, mutta tämä oli ainoa, mitä löysin.
« Vastaus #167 : 22.12.2016 kello on 07:48 »
« Vastaus #168 : 22.12.2016 kello on 10:40 »
« Vastaus #169 : 22.12.2016 kello on 11:28 »
Isälläni oli tällainen 70 luvun alkupuolella muutaman vuoden. Simplex laite joka vaihtuoi 80 kanavaiseen duplex laitteeseen jossain vaiheessa, merkkiä seuraavasta en muista. Numero noihin keskuksen kautta ohjattaviin puhelimiin oli 01371. Numero oli isäni suoran työpuhelimen 4 viimeistä numeroa ja 0 eteen. En muista millainen meillä oli siinä vaiheessa kun itse sain kortin -77. Olisiko silloin jo ollut sellainen ettei keskuksen kautta soitettu 
« Vastaus #170 : 22.12.2016 kello on 14:48 »
Tuo on ARP (AutoRadioPuhelin) ja minullakin oli sellainen 80-luvulla. Ostin MTV:n toimitusjohtajan vanhan laitteen. Siinä piti manuaalisesti valita vapaa kanava ja painaa kutsunappia ja kertoa keskukselle tilaus: "Keskus. Tässä 04230 tilaa Helsinki 15001 (MTV:n keskusnumero)". Kun NMT tuli markkinoille, monet ARP:n kannattajat, minä mukaanlukien, perustelimme ARP:n paremmuutta sillä, että sen kantomatka etenkin merellä oli parempi ja toisessa päässä oli aina ihminen vastaamassa. Muutamassa vuodessa tilanne muuttui radikaalisti GSM:n tultua markkinoille ja lopulta olin valmis jo luottamaan siihenkin.
« Vastaus #171 : 22.12.2016 kello on 14:54 »
Kun NMT tuli markkinoille, monet ARP:n kannattajat, minä mukaanlukien, perustelimme ARP:n paremmuutta sillä, että sen kantomatka etenkin merellä oli parempi ja toisessa päässä oli aina ihminen vastaamassa. Muutamassa vuodessa tilanne muuttui radikaalisti GSM:n tultua markkinoille ja lopulta olin valmis jo luottamaan siihenkin.
ARPin jälkeenkin homma oli vielä hetken hanskassa mutta sitten kaikki meni persiilleen, kun 450-verkko kuopattiin. Sekin toimi käytännössä koko Suomessa. Toista se on gesmin kanssa.
« Vastaus #172 : 22.12.2016 kello on 15:31 »
Mulla oli isältäni "peritty" ARP Opel Kadetissa vielä 1993 ja jäi ostajalle käyttöön senkin jälkeen. Montaa vuotta ei tainnut olla verkko enää sen jälkeen toiminnassa. Kätevä oli Lapin syrjäseuduilla, vaan puhelut tuli kalliiksi.
« Vastaus #173 : 22.12.2016 kello on 16:18 »
ARP:ssa oli minuuttivelotus ja koska puhelu maksoi 5 markkaa minuutti, tuli tarkkaan katsottua kellolla, ettei mennyt turhaan toisen minuutin puolelle. Palveluntarjoaja oli Posti- ja telelaitos eli sittemmin Sonera.
NMT:ssä joillain palveluntarjoajilla laskutus oli minuutin tarkkuudella ja toisilla sekunnin. Kun silloin alkuaikoina NMT-puhelukin oli kallista, kannatti valita sekunnin tarkkuudella laskuttava operaattori.
« Vastaus #174 : 22.12.2016 kello on 16:29 »
NMT:ssä ei ollut muita operaattoreita kuin Tele , vasta GSM:n tullessa tuli vaihtoehto Telelle. Maailman eka julkinen GSM-verkko Radiolinja
« Vastaus #175 : 22.12.2016 kello on 17:06 »
Poikasena kun käytiin tätin luona lomalla niin siellä oli lankapuhelimena veivattava puhelin ja sieltä santra vastas. Keskus neiti tiesi milloin oli tullut tätille vieraita
« Vastaus #176 : 22.12.2016 kello on 17:22 »
Poikasena kun käytiin tätin luona lomalla niin siellä oli lankapuhelimena veivattava puhelin ja sieltä santra vastas. Keskus neiti tiesi milloin oli tullut tätille vieraita
Mulla oli vielä -80 luvulla ARP kuorma-autossa... Keskuksesta tilailtiin puhelut ja ne olivat täysin avoimia. Kerran mun piti ottaa puhelu, mutta kun avasin linjan, niin joku kaupparatsu ehti mun edelle. Hän tilasi jollekin naiselle Helsinkiin puhelun ja kysyi siinä, jotta voiko tulla yöksi. Aikansa siinä lirkuttelivat ja kun mulla oli luuri auki, niin kuulin kaiken. Hetken päästä kaupparatsu otti keskuksen kautta toisen puhelun kotiin vaimolleen. Kertoi siinä, että kokous venyy, jotta ei millään kerkiäisi kotiin yöksi ja pusi, pusi. Ai että teki mieli kertoa siihen väliin asioiden oikea laita, mutta sain pidettyä suuni kiinni. (Rikos lienee vanhentunut) Mahtoivat ne SentraaliSantrat kuulla kaikenlaista. Liekö ollut oikein toiveammatti. 
« Vastaus #177 : 22.12.2016 kello on 17:28 »
NMT:ssä ei ollut muita operaattoreita kuin Tele , vasta GSM:n tullessa tuli vaihtoehto Telelle. Maailman eka julkinen GSM-verkko Radiolinja
Näin varmaan oli. Olisi ollut aika vaikeaa jakaa NMT-verkkoa eri operaattorien kesken, koska kyseessä oli analoginen verkko. Muistan kuitenkin valinneeni puhelimen liittymäksi sellaisen, jossa oli sekuntiveloitus. Olisiko Telellä ollut useampia liittymätyyppejä? Tai sitten pidin muutosta minuuttiveloituksde sta sekuntivelotukseen vaan niin suurena asiana, että se on jäänyt mieleeni. Eli on paljon mahdollista, että kaikki NMT-puhelut olivat sekuntiveloitteisia . GSM se ei voinut olla, koska se oli työnantajan puhelin.
« Vastaus #178 : 22.12.2016 kello on 17:39 »
-87 ostin ARPin, kun aloin rakentaa/rakennuttaa tätä nykyistä mökkiäni. Lankapuhelin oli vielä silloisessa kodissa.
« Vastaus #179 : 22.12.2016 kello on 18:07 »
Mulla oli vielä -80 luvulla ARP kuorma-autossa...
Me saatiin johtajan vanha ARP pakettiautoon -90 kun johtaja investoi NMT:n. No rakennus aikana -90 alkupuolella päivystin NMT:n nokassa, ikkunalle kun oikein asetteli niin saattoi jopa toimia jos joku yritti soittaa. Siinä vaiheessa kun NMT verkon alasajo puheet alkoi niin laittoivat viellä uudet NMT:t suurimmalle osalle työntekijöitä vain harvat ja valitut sai GSM:n, myyjän vastustamisesta huolimatta, mutta eihän sitä nyt jätkille mitään GSM:ä laiteta.
|