Tekniikkakeskustelut > Matkailuvaunut

Liian suuri aisapaino?

<< < (2/8) > >>

Ossi66:
1300kg vaunun veto on varmasti hankalaa, jos aisapaino on vain 25kg. Myös tuo 52kg saattaa vielä olla epävakaa vedettävä.

Minulla on kokonaispaino 1360kg ja siten max aisapaino olisi pyöreästi 55kg - pidän aisapainon kuitenkin "laittomana" 65-70kg, koska vaunun vetopää ja vetokoukku sallivat 75kg aisapainon. Vetäminen on tuolloin paljon vakaampaa.

Mikä oli tuo "olennaisesti suurempi" aisapaino? Olihan tuon heijaamistilanteen nopeus sallituissa rajoissa?

Sakari:

--- Lainaus käyttäjältä: Ossi66 - 12.06.2014     kello on 13:20 ---1300kg vaunun veto on varmasti hankalaa, jos aisapaino on vain 25kg. Myös tuo 52kg saattaa vielä olla epävakaa vedettävä.

Minulla on kokonaispaino 1360kg ja siten max aisapaino olisi pyöreästi 55kg - pidän aisapainon kuitenkin "laittomana" 65-70kg, koska vaunun vetopää ja vetokoukku sallivat 75kg aisapainon. Vetäminen on tuolloin paljon vakaampaa.

Mikä oli tuo "olennaisesti suurempi" aisapaino? Olihan tuon heijaamistilanteen nopeus sallituissa rajoissa?

--- Lainaus päättyy ---

Tässä tilanteen kaikki tiedot: Vaunu on Weinsberg 500, vetoauto upouusi Mersu C 180 CDI (farmari, vetokyky 1800 kg), aisapaino oli n. 90 kg, nopeus n. 100 km/t. Heijaus oli pelottavan voimakasta ja sivusuuntaista, mutta auton ajonvakausjärjestel mä lopetti sen. En kuitenkaan halua kokea enää koskaan uudelleen. Myös 80 km tuntinopeudella tuntui lievää ylösalasheijausta, ei kuitenkaan sivusuunnassa. Vaunun etuluukussa oli tyhjä ja täysi alumiinipullo sekä vararengas. Edessä sijaitsevan parivuoteen alla oli kevyitä kesäkalusteita. Aion ottaa vararenkaan pois, mutta muita kevennyksiä on vaikea tehdä. Olen vetänyt Skoda Superbilla (vetokyky 1500 kg) samaa vaunua (ilmeisesti samalla aisapainolla) vastaavissa tilanteissa, mutta mitään samanlaista en ole koskaan kokenut.

tsahkali:

--- Lainaus käyttäjältä: Sakari - 12.06.2014     kello on 14:15 --- Aion ottaa vararenkaan pois, mutta muita kevennyksiä on vaikea tehdä. Olen vetänyt Skoda Superbilla (vetokyky 1500 kg) samaa vaunua (ilmeisesti samalla aisapainolla) vastaavissa tilanteissa, mutta mitään samanlaista en ole koskaan kokenut.

--- Lainaus päättyy ---

Olet asian ytimessä.  Kaikki autot ja vaunut eivät välttämättä sovi yhteen. Syitä voi olla monia: Rengastus, jousitus, vetonupin etäisyys taka-akselilta, aisan pituus, aisapaino, ilman pyörteily, ties mikä....   Monet vannovat kitkavetopään nimeen ja se on kehitetty juuri ratkaisemaan tällaisia ongelmia, eli yhdistelmä yritetään saada yhdeksi pötköksi, jotta ei olisi niveltä josta heijaus alkaisi. Vähän niinkuin kasvattaisi sudelle häntää, sanon minä. Kuten itse olet todennut, kyllä se vaunu voi tulla perässä nätistikin, eli veturi ei sitten oikein istu siihen nokalle. Ylöls-alas heijaushan on normaalia, kun tiet eivät ole tasaisia mutta sivuttaisliike on myrkkyä!
Silloin kun byrokraatti ei vielä valvonut tekemisiä niinkuin nyt, pidensin yhden Soliferin aisaa, taisi olla 30-40cm. Ei siis hirveästi mutta sillä siitä vehkeestä tuli yhteiskuntakelpoine n, se kun vikuroi kaikkien autojen perässä.

Ossi66:

--- Lainaus käyttäjältä: Sakari - 12.06.2014     kello on 14:15 ---Tässä tilanteen kaikki tiedot: Vaunu on Weinsberg 500, vetoauto upouusi Mersu C 180 CDI (farmari, vetokyky 1800 kg), aisapaino oli n. 90 kg, nopeus n. 100 km/t. Heijaus oli pelottavan voimakasta ja sivusuuntaista, mutta auton ajonvakausjärjestel mä lopetti sen. En kuitenkaan halua kokea enää koskaan uudelleen. Myös 80 km tuntinopudella tuntui lievää ylösalasheijausta, ei kuitenkaan sivusuunnassa. Vaunun etuluukussa oli tyhjä ja täysi alumiinipullo sekä vararengas. Edessä sijaitsevan parivuoteen alla oli kevyitä kesäkalusteita. Aion ottaa vararenkaan pois, mutta muita kevennyksiä on vaikea tehdä. Olen vetänyt Skoda Superbilla (vetokyky 1500 kg) samaa vaunua (ilmeisesti samalla aisapainolla) vastaavissa tilanteissa, mutta mitään samanlaista en ole koskaan kokenut.

--- Lainaus päättyy ---

Ensiksi tulee mieleen, onko vaunun rengaspaineet tarkastettu ja mikä renkastus (+paine) vaunussa on.
Noissa saksalaisissa tahtoo olla ensiasennusrenkaina tavallisia autonrenkaita, jolloin ne on liian löysiä todellisille painoille - vaikka kantavuus periaatteessa riittää.

Toisaalta tuo 100km/h on jo vaunulle sellainen nopeus, että tien epätasaisuudet ja tuulenpuuskat voi tehdä jo mitä tahansa.

K.E.V:
Osta siihen kitkavetopää.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Vastaa

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View