Säädöistä en tiedä. Paikkana vaikka www.aallonauto.com. Heillä 3 pistettä. Vuosaaren satamasta ehkä 5km lähimpään.
Säädöistä en tiedä. Paikkana vaikka www.aallonauto.com. Heillä 3 pistettä. Vuosaaren satamasta ehkä 5km lähimpään.
Kuvista päätellen kolme metriä korkea sopii sisään... oletko samaa mieltä?
Pitäisi mahtua joka pajalle.
Takavuosina ainakin toyota hiace ja hilux pisti renkaat pilalle heti uutena väärien kulmien takia, kokemuksella kaksi kolmesta.
Vianorilla on mutamassa toimipisteessä tilaa isoille autoille ja siis henkilöautoja isommille. Muistaakseni tarkastus luokkaa 45.- ja säädöt päälle. Meidän asautoon maksoi n. 80.-
Kyllä nuo kannattaa tarkistaa ja tarpeen mukaan säätää. Paljoa ei tarvitse pielessä olla, että tuo maksaa itsensä.
*****
Minä säädätin kulmat joulukuussa Kuopion linja-autoaseman Shellillä.
En tiedä kuinka kauan kulmat olivat olleet poskellaan. Mutta kaksi vuotta sitten kun auto ostin, niin jotain oli vinksallaan. Ei niin paljoa, että olisin sen ymmärtänyt. Ei ohjaus puoltanut, etupää oli vain hiukan levoton. Ja renkaat epätasaisesti kuluneet. Mutta korjauksen jälkeen huomattavasti parempi. Enkä tiedä, oliko ollut uudesta saakka. On voinut olla, sillä autossa oli muutakin vikaa, jonka katson johtuvan asiantuntemattomuud esta. Vaikka joku saattaa älähtääkin, niin kerron, että auto oli ollut naisen hoidossa. Runsaat parikymmentä vuotta on työn puolesta tullut tehtyä noita pyöränkulmien säätöhommiakin.
Kokemuksen perusteella sanoisin ettei ole ollut kuin muutama auto jossa ei olisi ollut tarvetta säädölle. Mukana on myös uusia, vielä asiakkaalle luovuttamattomia autoja. Arvio siitä miksi uudetkaan autot eivät ole aina täysin ohjearvoissa saattaa johtua siitä että valmistuksen yhteydessä ohjauksen komponentit ovat eräänlaisessa "jigissä" jossa pyöränkulmat ovat kohdallaan mutta kun autolla ajetaan hieman (mieluummin vaikka 10tkm) jolloin kaikki kumipuslat ym. ovat "hakeneet paikkansa" niin pyöränkulmien suuntaus tuossa vaiheessa vastaa pysyvämmän tuloksen. ^
Osaatko ammattimiehenä (tai miksei joku muukin) sanoa, onko ne samat kulmat oikeat tuohon mun autoon kuin mitkä perustransussa on? Tiedän nyt suunnilleen, mitä kulmia ne säädettävät on, mutta syvempi ymmärrys aiheesta puuttuu. Aurauskulma säädetään yleensä hyvin lähelle suoraa linjaa. Takavetoisissa pieni auraus ja etuvetoisissa taas pieni haritus. Etuvetoisten haritus koska vedätettäessä puslat ja etuakseliston rakenne antaa hiukan periksi ja käytännössä ajotilanteessa on pieni auraus.
Pystykulma säädetään pienelle kulmalle, yläpinta hiukan sisempänä kuin alapinta. Mutkissa pito on silloin parempi kun täysin pystyssä olevassa renkaassa. Taakse yleensä kulmat lähelle nollaa. Lyhkäisyydessään. Yhdestä autostani (alkovimalli) kuluivat eturenkaat heti uutena. Silloin sanottiin, että täytyy olla vähän enemmän haritusta kuin pakussa. Arvoja en enää muista, mutta joka tapauksessa säädön ja renkaiden vaihdon jälkeen ne kuluivat normaalisti. Sekä renkaat että säätö menivät takuuseen.
OK. Eli autokohtaisetkaan erot tuskin on isot?
Olisikohan niin, että kulmat, jotka alustaan säädetään oikein, saattaa muuttua, kun tuo asunto-osa lyödään päälle. Mutta hyvään tulokseen päästään, kun laitetaan kulmat alustan alkuperäisiin säätöihin. Onhan auto mitattaessa kuitenkin renkaat maassa, ja toista tonnia lisää massaa ei kai voi olla muuttamatta kulmia? Siis ihan mutuosastoa tuo äskeinen, kommentteja toivotaan. Kun puhutaan todella pienistä kulmaeroista niin erot ei ole isoja. Pyydä laittamaan etupään haritus sallitun ylärajaa lähemmäs kun alarajaa, nimenomaan sen takia, että auto on raskas ja tehdasasetukset laskettu jollekin keskiarvolle.
Ja nuo kannattaa todellakin pitää oikeina. Itselleni tulee kesäksi alle renkaat jotka olivat siinä kun sen ostin syksyllä 2009 ja niissä on vielä pintaa reilusti. Vähintään yhden kesän niillä ajaa vielä ja meidän aikana ne on pyörinyt alla noin 55.000km. Edellinen omistaja oli ne tietääkseni vaihtanut juuri ennen kuin myi auton. Hyvää tietoa.
Renkaat on mun mielestä tasaisesti kuluneet, mutta ajokäytöksestä samoja havaintoja kuin Sepolla yllä. Tempaisin motarilla perjantaina pikkuisen reippaampaa vauhtia ja vaati puuskaisessa sivutuulessa melko aktiivista ajamista, pari kertaa tempaisi tuulen ja urien myötävaikuttamana aika ilkeästi sivuun. Ja autolla tosiaan ajettu huimat 21 tkm. Hyvää tietoa. Kyllä sivupuuskatuulet ottaa jo pienempäänkin autoon saati sitten asuntoautoon jossa kuitekin tuulipintaa aikapaljon, samoin välttämättä entiset ajourat ei käy asuntoauton raidevälille joten sekin voi vaikuttaa vähän ajettavuuteen. |