rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Pyöränkulmien säätötarve  (Luettu 18231 kertaa)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 9.05.2024 kello on 09:32
  • Kulkija
Pyöränkulmien säätötarve
« : 22.04.2012 kello on 08:24 »
Mikä käsitys veljillä on siitä, jotta kuinka hyvissä säädöissä matkailuautot tehtaalta tulee,
kun maallikko ajattelee väkisinkin, että kun lyödään raskas koppi kevyen alustan päälle
oikea arvo olisi jotain muuta kuin pelkässä pakussa. Tai sitten eivät ylipäätään ole kohdillaan.

Jos arvot on erilaiset, niin mistähän niitä saisi selville.

Oletteko teettäneet säätämistä ja jos niin missä. Yllättäen nyt kiinnostaisi juurikin pk-seutu.

Muutenkin tieto aiheeseen tervetullutta.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 14:07
  • Autossa on pyörät
Vs: Pyöränkulmien säätötarve
« Vastaus #1 : 22.04.2012 kello on 08:30 »
Säädöistä en tiedä. Paikkana vaikka www.aallonauto.com. Heillä 3 pistettä. Vuosaaren satamasta ehkä 5km lähimpään.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 9.05.2024 kello on 09:32
  • Kulkija
Vs: Pyöränkulmien säätötarve
« Vastaus #2 : 22.04.2012 kello on 08:46 »
Kuvista päätellen kolme metriä korkea sopii sisään... oletko samaa mieltä?

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 14:07
  • Autossa on pyörät
Vs: Pyöränkulmien säätötarve
« Vastaus #3 : 22.04.2012 kello on 12:05 »
Pitäisi mahtua joka pajalle.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:55
Vs: Pyöränkulmien säätötarve
« Vastaus #4 : 22.04.2012 kello on 12:39 »
Takavuosina ainakin toyota hiace ja hilux pisti renkaat pilalle heti uutena väärien kulmien takia, kokemuksella kaksi kolmesta.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:53
Vs: Pyöränkulmien säätötarve
« Vastaus #5 : 22.04.2012 kello on 12:52 »
Vianorilla on mutamassa toimipisteessä tilaa isoille autoille ja siis henkilöautoja isommille. Muistaakseni tarkastus luokkaa 45.- ja säädöt päälle. Meidän asautoon maksoi n. 80.-

Kyllä nuo kannattaa tarkistaa ja tarpeen mukaan säätää. Paljoa ei tarvitse pielessä olla, että tuo maksaa itsensä.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:58
  • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.
Vs: Pyöränkulmien säätötarve
« Vastaus #6 : 22.04.2012 kello on 13:02 »
Minä säädätin kulmat joulukuussa Kuopion linja-autoaseman Shellillä.

En tiedä kuinka kauan kulmat olivat olleet poskellaan. Mutta kaksi vuotta sitten kun auto ostin, niin jotain oli vinksallaan. Ei niin paljoa, että olisin sen ymmärtänyt.   Ei ohjaus puoltanut, etupää oli vain hiukan levoton. Ja renkaat epätasaisesti kuluneet. Mutta korjauksen jälkeen huomattavasti parempi.

Enkä tiedä, oliko ollut uudesta saakka. On voinut olla, sillä autossa oli muutakin vikaa, jonka katson johtuvan asiantuntemattomuud esta. Vaikka joku saattaa älähtääkin, niin kerron, että auto oli ollut naisen hoidossa.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:15.02.2024 kello on 16:47
  • Tervajoki "Pohojammaalla"
Vs: Pyöränkulmien säätötarve
« Vastaus #7 : 22.04.2012 kello on 19:58 »
Runsaat parikymmentä vuotta on työn puolesta tullut tehtyä noita pyöränkulmien säätöhommiakin.
Kokemuksen perusteella sanoisin ettei ole ollut kuin muutama auto jossa ei olisi ollut tarvetta säädölle. Mukana on myös uusia, vielä asiakkaalle luovuttamattomia autoja.
Arvio siitä miksi uudetkaan autot eivät ole aina täysin ohjearvoissa saattaa johtua siitä että valmistuksen yhteydessä ohjauksen komponentit ovat eräänlaisessa "jigissä" jossa pyöränkulmat ovat kohdallaan mutta kun autolla ajetaan hieman (mieluummin vaikka 10tkm) jolloin kaikki kumipuslat ym. ovat "hakeneet paikkansa" niin pyöränkulmien suuntaus tuossa vaiheessa vastaa pysyvämmän tuloksen.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 9.05.2024 kello on 09:32
  • Kulkija
Vs: Pyöränkulmien säätötarve
« Vastaus #8 : 22.04.2012 kello on 21:31 »
^

Osaatko ammattimiehenä (tai miksei joku muukin) sanoa, onko ne samat kulmat oikeat tuohon mun autoon kuin mitkä perustransussa on?

Tiedän nyt suunnilleen, mitä kulmia ne säädettävät on, mutta syvempi ymmärrys aiheesta puuttuu.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:53
Vs: Pyöränkulmien säätötarve
« Vastaus #9 : 22.04.2012 kello on 21:46 »
Aurauskulma säädetään yleensä hyvin lähelle suoraa linjaa. Takavetoisissa pieni auraus ja etuvetoisissa taas pieni haritus. Etuvetoisten haritus koska vedätettäessä puslat ja etuakseliston rakenne antaa hiukan periksi ja käytännössä ajotilanteessa on pieni auraus.

Pystykulma säädetään pienelle kulmalle, yläpinta hiukan sisempänä kuin alapinta.  Mutkissa pito on silloin parempi kun täysin pystyssä olevassa renkaassa.
Taakse yleensä kulmat lähelle nollaa.

Lyhkäisyydessään.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla: 3.10.2019 kello on 10:54
Vs: Pyöränkulmien säätötarve
« Vastaus #10 : 22.04.2012 kello on 21:52 »
Yhdestä autostani (alkovimalli) kuluivat eturenkaat heti uutena. Silloin sanottiin, että täytyy olla vähän enemmän haritusta kuin pakussa. Arvoja en enää muista, mutta joka tapauksessa säädön ja renkaiden vaihdon jälkeen ne kuluivat normaalisti. Sekä renkaat että säätö menivät takuuseen.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 9.05.2024 kello on 09:32
  • Kulkija
Vs: Pyöränkulmien säätötarve
« Vastaus #11 : 22.04.2012 kello on 21:53 »
OK. Eli autokohtaisetkaan erot tuskin on isot?

Olisikohan niin, että kulmat, jotka alustaan säädetään oikein, saattaa muuttua, kun tuo asunto-osa lyödään päälle.

Mutta hyvään tulokseen päästään, kun laitetaan kulmat alustan alkuperäisiin säätöihin. Onhan auto mitattaessa kuitenkin renkaat maassa, ja toista tonnia lisää massaa ei kai voi olla muuttamatta kulmia?

Siis ihan mutuosastoa tuo äskeinen, kommentteja toivotaan.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:53
Vs: Pyöränkulmien säätötarve
« Vastaus #12 : 22.04.2012 kello on 22:19 »
Kun puhutaan todella pienistä kulmaeroista niin erot ei ole isoja. Pyydä laittamaan etupään haritus sallitun ylärajaa lähemmäs kun alarajaa, nimenomaan sen takia, että auto on raskas ja tehdasasetukset laskettu jollekin keskiarvolle.

Ja nuo kannattaa todellakin pitää oikeina. Itselleni tulee kesäksi alle renkaat jotka olivat siinä kun sen ostin syksyllä 2009 ja niissä on vielä pintaa reilusti. Vähintään yhden kesän niillä ajaa vielä ja meidän aikana ne on pyörinyt alla noin 55.000km.  Edellinen omistaja oli ne tietääkseni vaihtanut juuri ennen kuin myi auton.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 9.05.2024 kello on 09:32
  • Kulkija
Vs: Pyöränkulmien säätötarve
« Vastaus #13 : 22.04.2012 kello on 22:25 »
Hyvää tietoa.

Renkaat on mun mielestä tasaisesti kuluneet, mutta ajokäytöksestä samoja havaintoja kuin Sepolla yllä. Tempaisin motarilla perjantaina pikkuisen reippaampaa vauhtia ja vaati puuskaisessa sivutuulessa melko aktiivista ajamista, pari kertaa tempaisi tuulen ja urien myötävaikuttamana aika ilkeästi sivuun. Ja autolla tosiaan ajettu huimat 21 tkm.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:55
Vs: Pyöränkulmien säätötarve
« Vastaus #14 : 23.04.2012 kello on 07:05 »
Hyvää tietoa.

Renkaat on mun mielestä tasaisesti kuluneet, mutta ajokäytöksestä samoja havaintoja kuin Sepolla yllä. Tempaisin motarilla perjantaina pikkuisen reippaampaa vauhtia ja vaati puuskaisessa sivutuulessa melko aktiivista ajamista, pari kertaa tempaisi tuulen ja urien myötävaikuttamana aika ilkeästi sivuun. Ja autolla tosiaan ajettu huimat 21 tkm.

Kyllä sivupuuskatuulet ottaa jo pienempäänkin autoon saati sitten asuntoautoon jossa kuitekin tuulipintaa aikapaljon, samoin välttämättä entiset ajourat ei käy asuntoauton raidevälille joten sekin voi vaikuttaa vähän ajettavuuteen.