Invertteri ja akku pitää olla lähellä toisiaan mahdollisimman paksuilla kaapeleilla. Muuten suurilla virroilla jännite invertterillä putoaa liikaa. Akku pitää myös olla hyvässä kunnossa. 100Ah on aika pieni akku yksittäin invertterikäyttöön.
Invertteri ja akku pitää olla lähellä toisiaan mahdollisimman paksuilla kaapeleilla. Muuten suurilla virroilla jännite invertterillä putoaa liikaa. Akku pitää myös olla hyvässä kunnossa. 100Ah on aika pieni akku yksittäin invertterikäyttöön.
Terve! Autoon asennettu 110w aurinkopaneeli ja hupiakkuna 100ah Woima akku. Invertterinä toimii 1500w/3000w. Koitin tuossa kahvinkeitintä(600w) pistää tulille, mutta keitin ei lähde päälle. Valo syttyy mutta sammuu samantien, ja invertteri piippaa sen jälkeen. Voiko siis olettaa että ei ole tarpeeksi voimaa hupiakussa?Mulla oli täsmälleen sama kokoonpano lyhyillä vahvoilla johdoilla... Ei jaksanut vääntää, vaan alkoi katkomaan. Kannattaa kokeilla vaikka kädellä kaikki liitännät. Jos jossakin on löysää, niin kuumenee. Itse korjasin ongelman asentamalla toisen 100 Ah akun rinnalle. Nyt jaksaa syöttää 100 A virtaa mikrolle ja keittimelle. Ok👍 Tällä hetkellä on invertterin piuhat liian pitkät, joten fiksaan ne lähemmäs akkua paksummilla johdoilla. Kannattaako laittaa invertterin johdot kiinteästi kiinni akkuun vai käykö nykyinen systeemi, eli hauen leuat?
On tulossa jossain vaiheessa toinen paneeli, eli sitten on 220w systeemi. Taidan tuon akunkin vaihtaa suosiolla min. 200ah.
Ok👍 Tällä hetkellä on invertterin piuhat liian pitkät, joten fiksaan ne lähemmäs akkua paksummilla johdoilla. Kannattaako laittaa invertterin johdot kiinteästi kiinni akkuun vai käykö nykyinen systeemi, eli hauen leuat?Ei mun mielestä missään tapauksessa hauenleuoilla kiinni 1500 W invertteriä... Kunnon johdot akunkenkiin ja vielä sulake plus johdon väliin. Jos et ole aivan varma johdoista, niin tilaa vaikka tuolta valmiit johdot. https://www.valtekno.fi/kauppa/tuote-osasto/invertterit/inverttereiden-virtajohdot/ Ei mun mielestä missään tapauksessa hauenleuoilla kiinni 1500 W invertteriä... Jees, kiitti vinkeistä👍 100Ah on aika pieni akku yksittäin invertterikäyttöön. Riippuu akusta, itellä 100aH LiFePO4 akku ja 1500W intikka. Eikä ongelimaa. Riippuu akusta, itellä 100aH LiFePO4 akku ja 1500W intikka. Eikä ongelimaa.Kumpi sitten on parempi... Tavanomainen 200 Ah akku, vaiko 100 AH LiFePO4? LiFePO4 akku on toki kevyempi, kestää syklejä enemmän, on syvemmälle purettavissa, kestää kauemmin ja on kevyempi. Toisaalta se on kalliimpi. Hinnat on tulleet aika lujaa alas, mutta onko laatu pysynyt, tai jopa parantunut? Parin vuoden sisällä varmaan tulee eniten myydyksi malliksi. Todennäköisesti LiFePO4 akku tulee itsellekin seuraavaksi. Ehkä pari 100 Ah akkua. 100Ah on aika pieni akku yksittäin invertterikäyttöön. 96 Ah AGM akku ja 1500W inventteri, ei ongelmia, hyvin pelittää niin kaffinkeitin kuin mikroaaltouunikin. Seuraavassaelämässä isohko Lifepo4 akku ja dc-dc laturi, ei aurinkopaneeleja koska silloin kun paneeleilta tarvitsisi virtaa ei ole enää auringonpaistetta. Tarpeeksi iso Lifepo4 akku ja tarpeeksi tehokas dc - dc laturi niin siinä kaikki mitä tarvitaan . . . Järjestelmä on keveinratkaisu jollei oteta litiumakkujärjestel mää huomioon, syy miksi karsastan litiumakkua on sen mahdollisessa tulipaloherkkyydess ä. Järjestelmä on keveinratkaisu jollei oteta litiumakkujärjestel mää huomioon, syy miksi karsastan litiumakkua on sen mahdollisessa tulipaloherkkyydess ä.Minä olen käsittänyt, että LiFePo4 akku olis turvallisin... Mulla tulee 2x95Ah AGM akkua nyt kesällä 5v ikään ja alkaa jännitteet tippua liikaa invertterikäytössä.
Nämä vaihtunevat 2 x 100Ah LiFePo4 akkuihin. Mulla on siniaaltoinvertteri myös liian pieni kun ei ole kuin 1000W. Miniuunia pitää käytellä vaan yhdellä vastuksella kerrallaan, kapselikeitin ei toimi tuolla ollenkaan ja mikro niukin naukin. Ei mun mielestä missään tapauksessa hauenleuoilla kiinni 1500 W invertteriä... No ei todellakaan! ![]() Intikan mukana tulee monesti ½m johdot, ne on sopivat. Nämä vaihtunevat 2 x 100Ah LiFePo4 akkuihin. Huomio laturi, kulkimen laturi / verkkolaturi tuskin soveliaita suoraan lipofe4 akulle . . . Jos vähänkin vanhempi "kampe" niin menee projekti laturikaupan kautta . . . Miksi 2x100Ah ? Miksi ei yhtä joko 200Ah tai vielä isompaa . . . Mitä etua saa kahdesta erinopeutta vanhenevasta akusta ? Ikuisen riesan . . . Aina toinen akku "syö" toista ja vanhentaa sitä . . . Koskaan akut ei ole identtisiä vaan vanhenevat eri nopeutta . . . No ei todellakaan!Monesti ne intikan mukana tulevat johdot on ihan naruja... Ei voi aina käsittää, miten onnettomia johtoja tulee paketin mukana. Yleensä hyvissä inverttereissä ei ole johtoja mukana, koska ne pitää valmistaa tapauskohtaisesti. |