Kirjoittaja
Aihe: Matkailuautojen verotus (Luettu 57487 kertaa)
« Vastaus #1 : 16.04.2024 kello on 19:50 »
Mihinköhän verokantaan nuo sitten päätynee, pakun alennettuun vaiko henkilöauton täysimääräiseen? Aikalailla peanuts tuotot tuosta haalivatten, nykysinkin jo kalliit as.autot kallistuvat vain entisestään, jolloin yhä harvemmalla on enää varaa niitä uutena ostella - unohtamatta tietenkään tuota yleistä ALV-korotusta 24%>25.5% joka iskee myös näihin uusiin as.autoihin. Tuollahan se on jo todettukin https://www.is.fi/autot/art-2000010364900.htmlHallitus aikoo lisäksi tuoda matkailuautoille portaittain autoveron. Autovero on kertaluonteinen vero, joka maksetaan vain kerran eli silloin, kun ajoneuvo otetaan ensimmäistä kertaa käyttöön Suomessa.
Autoalan Tiedotuskeskuksen mukaan esitetty matkailuautojen autovero ei lisäisi valtion verotuloja, sillä se vähentää uusien matkailuautojen kysyntää ja kannustaa tuomaan autot käytettynä ulkomailta.
Tähän asti matkailuautot ovat olleet autoverosta vapaita. Matkailuautojen veronkorotuksen mainittu portaittaisuus olisi IS:n tietojen mukaan toteutumassa 15 vuoden siirtymäaikana.
« Viimeksi muokattu: 16.04.2024 kello on 20:01 »
« Vastaus #2 : 16.04.2024 kello on 20:40 »
Nyt sitten verolle pano toteutuu "Hallitus on sopinut kehysriihessään, että uusien matkailuautojen autoverotukea supistetaan. Julkisen talouden suunnitelmaan vuosille 2025–2028 on kirjattu, että ”matkailuautojen autoverotuki poistetaan asteittain 15 vuoden siirtymäajalla”.
Verotus EI ole koskaan mikään TUKI. Verottamalla OTETAAN, ei TUETA! Naurettavaa uutisoida verotuesta silloin kun ollaan ottamassa kaiken muun veron lisäksi uutta veroa. Kuka nielee tuollaista soopaa, että kyseessä on joku verotuki?!?! Ainoastaan jos veroprosentti on negatiivinen, kyseessä voi olla tuki. Ärsyttävää uutisointia.
« Vastaus #3 : 16.04.2024 kello on 21:20 »
jos jotain hyvää tuossa niin vanhojen autojen hinnat nousee...tai lasku hidastuu
« Vastaus #4 : 16.04.2024 kello on 21:25 »
jos jotain hyvää tuossa niin vanhojen autojen hinnat nousee...tai lasku hidastuu
Kannattaa pitää vanha auto tikissä. Paljonkohan liennee lisääntynyt byrokratia maksaa? Kuvitteellisia summia 12 MEURON lisätulot neljän vuoden ajalta. Tietää uusien autojen myyjille kovia aikoja. Vaunujen suosio taas kasvaa.
« Vastaus #5 : 16.04.2024 kello on 21:51 »
Verotus EI ole koskaan mikään TUKI. Verottamalla OTETAAN, ei TUETA!
Eikö verottamattomuus muka ole tuki, jos muita verotetaan ja jotain tiettyä ei? Ei, tuolla ei tule lisää euroja verottoman omistajan lompakkoon, mutta toisaalta menee vähempi kuin muilta, raha jonka voi sitten käyttää johonkin muuhun.
« Vastaus #6 : 16.04.2024 kello on 22:05 »
Eikö verottamattomuus muka ole tuki, jos muita verotetaan ja jotain tiettyä ei? Ei, tuolla ei tule lisää euroja verottoman omistajan lompakkoon, mutta toisaalta menee vähempi kuin muilta, raha jonka voi sitten käyttää johonkin muuhun.
Itse olen samaa mieltä mhe15 kanssa eli verottomuus ei ole tuki. Onhan tuota autoilua, sähkö sellaista, tuettu vuosien saatossa. Täyssähköisten henkilöautojen hankintaa tuettiin vuosina 2018-2021 hankintatuella, jonka suuruus on 2 000 euroa. Tuki oli suunnattu kotitalouksille ja tukea sai uuden täyssähköisen henkilöauton hankintaan tai pitkäaikaiseen leasingiin. Tuki on rajattu autoille, joiden kokonaishinta on enintään 50 000 euroa.Valtion tulot koostuvat suurimmaksi osaksi erilaisista veroista. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000009306699.htmlUudet matkailuautot on kyllä jo nyt järkyttävän kalliita...
« Vastaus #7 : 17.04.2024 kello on 07:48 »
Verotus EI ole koskaan mikään TUKI. Verottamalla OTETAAN, ei TUETA! Naurettavaa uutisoida verotuesta silloin kun ollaan ottamassa kaiken muun veron lisäksi uutta veroa. Kuka nielee tuollaista soopaa, että kyseessä on joku verotuki?!?!
Ainoastaan jos veroprosentti on negatiivinen, kyseessä voi olla tuki. Ärsyttävää uutisointia.
>: Kyllä politiikko osaa ja varsinkin porvaripolitiikko.
« Vastaus #8 : 17.04.2024 kello on 08:34 »
Joilla kuljin on jo, heillä vaihtotilanteessa väliraha ratkaisee ei kulkimen kokonaishinta sillä vero tullee nostamaan käytettyjen hintoja, muutoin uudenkauppa Suomessa pysähtyy ja siirtyy euroopankauppakenti lle.
Vain suoraanostossa verolla vaikutusta . .
« Viimeksi muokattu: 17.04.2024 kello on 09:54 »
« Vastaus #9 : 17.04.2024 kello on 10:02 »
Kannattaa pitää vanha auto tikissä. Paljonkohan liennee lisääntynyt byrokratia maksaa? Kuvitteellisia summia 12 MEURON lisätulot neljän vuoden ajalta. Tietää uusien autojen myyjille kovia aikoja. Vaunujen suosio taas kasvaa.
Miksi vaunujen yleensä pitää olla "verovapaita" ja päästöverovapaita. Auton päästöthän tuplaantuu kun vaunu perässä. Myös kaikki päristimet voisi laittaa päästöverolle, moottoripyörät, mönkkärit, kelkat, moottoriveneet yms.... Auto on pakollinen paha monelle...nuo em on pelkkää huvia ja egoilua...saa verottaa....
« Vastaus #10 : 17.04.2024 kello on 10:13 »
Miksi vaunujen yleensä pitää olla "verovapaita" ja päästöverovapaita. Auton päästöthän tuplaantuu kun vaunu perässä.
As.vaunuthan ovat EU:ssa vapaasti liikkuvaa tavaraa, vaikka rekisteröitäviä ajoneuvoja ovatkin = voit ostaa uuden vaunun vaikka saksasta ja maksaa siitä saksalaisen ALV:n. Suomessa tuon kilvityksestä ei makseta kuin rekisteröintimaksut, ei autoveroa, ei uuden ajoneuvon ALV:eja, ei mitään extraa
« Vastaus #11 : 17.04.2024 kello on 10:37 »
Miksi vaunujen yleensä pitää olla "verovapaita" ja päästöverovapaita. Auton päästöthän tuplaantuu kun vaunu perässä. Myös kaikki päristimet voisi laittaa päästöverolle, moottoripyörät, mönkkärit, kelkat, moottoriveneet yms.... Auto on pakollinen paha monelle...nuo em on pelkkää huvia ja egoilua...saa verottaa....
Jaa, niinku vetokoukulle vero... Samoin, kuin raskaalla puolellakin.
« Vastaus #12 : 17.04.2024 kello on 11:00 »
Älkää nyt, jostakin on saatava Orpolle rahaa junaan, kun sen toteuttamisesta ei voi tinkiä
« Vastaus #13 : 17.04.2024 kello on 13:00 »
Jostain on saatava rahaa ja äkkiä ettei tule konkurssia.... kiitos edellisten hallitusten puuhastelujen. Rahaa syydetty ympäriinsä ja tehtyt sairaan kalliit sotet yms...
« Vastaus #14 : 17.04.2024 kello on 13:12 »
Hinnat nousee, kulutus vähenee ja talouskasvun toiveetkin hiipuu... Suomi on jälleen euroopan "sairas mies" . 😮
|