Kirjoittaja
Aihe: Ei aiempaa karavaanarikokemusta ja matkailuauton hankinta harkinnassa (Luettu 65450 kertaa)
« Vastaus #91 : 4.02.2017 kello on 20:59 »
Noista ei yksikään taida olla "laatumerkki"......
Toinen tykkää toisesta. Kannattaa käydä koko perheen voimin koeajamassa.
Puhdasta mutua, mielestäni kaksi viimeistä, TEC ja HymerSolifer ovat "laatumerkkejä". Ja tämä ei ole mutua, että tuo alempi rivi on TOSI.
« Vastaus #92 : 4.02.2017 kello on 21:07 »
Tuo Suomen vertailuhinta ovh eli ilman alea? Kysyitkö Suomesta tiukkaa hintaa tosimielessä ja missä tasossa se oli jos kysyit?
Kysyin, mutta keskustelu tyssäsi jo heti alkuunsa kun maahantuojan mukaan ko. malli ei kuulu maahantuontiohjelma an vaikka onkin mukana esitteissä ja hinnastoissa  Kustannusten osalta vertailulaskeleman tekeminen on monen muuttujan takia haastavaa mutta onko joku joskus tosimielellä sellaista kokeillut tehdä ja jos on niin minkälainen oli lopputulema? Perstuntumalta matkailuauto on mielikuvissa selvästi kalliimpi sekä investoinniltaan että ylläpidoltaan.
Ei ole ainoastaan perstuntumaa, vaan ihan on faktaa, meilläkin kun on ollut molempia. Auto on kalliimpi niin huoltaa, katsastaa, vakuuttaa kuin verottaakin  Mahdollinen veturitilanne sekoittaa pakkaa tuossa vertailussa entisestään. Aloittajan 1300 kg vetokyky on enemmän kuin haastava.
Tuohon kyllä saa näitä meidänkin vaunun kaltaisia uusia kevyt-versiota, mutta niillä saa sitten viimeistään heittää hyvästit sille talvimatkailulle. Luonnollisesti tällöin myös kantavuus vaunulla jää melko ohkaseksi ja siksi meilläkin tuota kantavuutta korotettiin - jonka jälkeen veturikin sitten lopulta päivitettiin 
« Vastaus #93 : 4.02.2017 kello on 21:07 »
Se mikä noissa kannattaa kattoa, on kuinka takapenkin reissaajat näkevät eteen, ulos autosta.
Kiitokset, en ollut tätäkään asiaa tullut ajatelleeksi. Hyödyllistä asiaa toki muukin tekstisi, mutta tämä nyt erityisesti pompsahti esiin. Tuosta toisesta dinetistä (2+2 ja 1+1) sen verran, että itseäni on siinä kokoonpanossa miellyttänyt ajatus väljyydestä jos koiranilman sattuessa joutuu autossa aikaansa viettämään. Ei tarvitse istua kaikkien ihan kylkikyljessä kun on parikin pöytää. Toki sitten se kaappitila on poissa, kuten sanoit. Tämä on taas näitä painotusasioita ja toisaalta ilman käyttökokemusta mahdotonta muuta kuin arvailla miten pitäisi valita.
« Vastaus #94 : 4.02.2017 kello on 21:12 »
Tuohon kyllä saa näitä meidänkin vaunun kaltaisia uusia kevyt-versiota, mutta niillä saa sitten viimeistään heittää hyvästit sille talvimatkailulle. Luonnollisesti tällöin myös kantavuus vaunulla jää melko ohkaseksi ja siksi meilläkin tuota kantavuutta korotettiin - jonka jälkeen veturikin sitten lopulta päivitettiin 
Niin, tähänkin voisin tarttua. Eli kun auton vetokyky on se 1300kg ja vaunun kokonaismassa 1300kg omamassan ollessa olikos nyt 1170kg, niin kantavuutta jää 130kg. Mitenkä on vaunuilijat, riittääkö? Ja mitenkä sitten tosiaan sen vetämisen kanssa, kun mennään siinä rajalla, niin onko sellaista kieli keskellä suuta vääntämistä? Vetoauto kun ei vaihtoon mene, kun ei ole tämä tuleva vielä edes pihaan ehtinyt... 
« Vastaus #95 : 4.02.2017 kello on 21:24 »
Niin, tähänkin voisin tarttua. Eli kun auton vetokyky on se 1300kg ja vaunun kokonaismassa 1300kg omamassan ollessa olikos nyt 1170kg, niin kantavuutta jää 130kg. Mitenkä on vaunuilijat, riittääkö? Ja mitenkä sitten tosiaan sen vetämisen kanssa, kun mennään siinä rajalla, niin onko sellaista kieli keskellä suuta vääntämistä? Vetoauto kun ei vaihtoon mene, kun ei ole tämä tuleva vielä edes pihaan ehtinyt... 
Jotain viitettä voisi antaa esim. http://www.towcar.info/outfitmatch-kmh.phpYhtenä esimerkkinä mainittakoon omista kokemuksista pari aikaisempaa veturia: - Grand Scenic 2.0dCi 150, vetää 1300kg enkä epäile pätkääkään jaksaako - Citroen C5 2.0HDi 136, vetää 1500kg mutta jo tuon 1300kg kanssa oli todella suurissa ongelmissa Eli jossain sen vetomassan rajoittimena on tosiaan moottori tms. kyvyt, toisissa ihan vaan mekaaninen kori tms. määrää. No luonnollisestikin tuon jälkimmäisen kanssa on mukavampaa kun konehuone ei aseta (niin pahoja) rajotteita. Tästä syystä nyt tuota ensikesää odotellaankin, Nisulla kun ei vielä jarrutonta nyyttikärryä kummoisempaa ole vedetty, kuinka tuo jaksaa kun paperilla on "vain" 130hv, tuon ex. Sitikan ollessa "sentään" 136hv ja se tosiaan kyykkäsi jo todella pahasti. Mutta taas toisaalta Nisun pitäisi kyetä jopa 1800kg saakka, niin tuon 1300kg pitäisi tulla jo aika keposeenkin. We'll see 
« Vastaus #96 : 4.02.2017 kello on 21:41 »
Kysyin, mutta keskustelu tyssäsi jo heti alkuunsa kun maahantuojan mukaan ko. malli ei kuulu maahantuontiohjelma an vaikka onkin mukana esitteissä ja hinnastoissa 
Jaa että sellainen kommentti ja palvelu maahantuojalta. Lähinnä uteliaisuuttani kyselin koska olen itse katsonut Saksan LMC tarjontaa ajatellen mahdollista tulevaa vaunun vaihtoa jossain tulevaisuudessa. Meidän käyttöön ei tarvita talvivarustelua ja Saksassa tarjonta on runsasta ja hinnat maltillisella tasolla uusissakin. Niin, tähänkin voisin tarttua. Eli kun auton vetokyky on se 1300kg ja vaunun kokonaismassa 1300kg omamassan ollessa olikos nyt 1170kg, niin kantavuutta jää 130kg. Mitenkä on vaunuilijat, riittääkö? Ja mitenkä sitten tosiaan sen vetämisen kanssa, kun mennään siinä rajalla, niin onko sellaista kieli keskellä suuta vääntämistä? Vetoauto kun ei vaihtoon mene, kun ei ole tämä tuleva vielä edes pihaan ehtinyt... 
Jos oikein ymmärrän niin tuossa on kaksi asiaa. Riittääkö vaunun kantavuus eli omamassa 1170 kg / kokonaismassa 1300 kg ja sitä kautta kantavuus 130 kg. Omassa vaunussa tuo on oikeastaan se isoin asia mihin haluaisin päivityksen. Tuo kantavuus on meillä pieni ja siitäkin syö ison siivun Mover ja ilmastointilaite. Tuon(kin) takia kaikki mahdollinen ja erityisesti painava tavara on veturin takakontissa ja katolla olevassa suksiboksissa. Vedet ja vessa on vedettäessä tyhjiä. Kaasupullot ovat olleet aluja kokoajan ja päivittyvät ensi kesänä vielä kevyempiin. Sinänsä ei ole ollut mitään ongelmia mutta veikkaan että reissuvarusteissa vaakan lukema on vähän enemmän kuin rekisteriotteen kokonaismassa vaikka huomioon ottaisi aisapainonkin. Toinen juttu on se miten veturi jaksaa vetää kun mennään ilmoitetun vetokyvyn rajoille. Tuo on tapauskohtainen ja jotain osviittaa saa tuon kautta http://www.towcar.info/
« Vastaus #97 : 4.02.2017 kello on 22:19 »
Jaa että sellainen kommentti ja palvelu maahantuojalta. Lähinnä uteliaisuuttani kyselin koska olen itse katsonut Saksan LMC tarjontaa ajatellen mahdollista tulevaa vaunun vaihtoa jossain tulevaisuudessa. Meidän käyttöön ei tarvita talvivarustelua ja Saksassa tarjonta on runsasta ja hinnat maltillisella tasolla uusissakin.
Jos oikein ymmärrän niin tuossa on kaksi asiaa. Riittääkö vaunun kantavuus eli omamassa 1170 kg / kokonaismassa 1300 kg ja sitä kautta kantavuus 130 kg. Omassa vaunussa tuo on oikeastaan se isoin asia mihin haluaisin päivityksen. Tuo kantavuus on meillä pieni ja siitäkin syö ison siivun Mover ja ilmastointilaite.
Tuon(kin) takia kaikki mahdollinen ja erityisesti painava tavara on veturin takakontissa ja katolla olevassa suksiboksissa. Vedet ja vessa on vedettäessä tyhjiä. Kaasupullot ovat olleet aluja kokoajan ja päivittyvät ensi kesänä vielä kevyempiin. Sinänsä ei ole ollut mitään ongelmia mutta veikkaan että reissuvarusteissa vaakan lukema on vähän enemmän kuin rekisteriotteen kokonaismassa vaikka huomioon ottaisi aisapainonkin.
Toinen juttu on se miten veturi jaksaa vetää kun mennään ilmoitetun vetokyvyn rajoille. Tuo on tapauskohtainen ja jotain osviittaa saa tuon kautta http://www.towcar.info/
Etkö ole ollut hobbyyn tyytyväinen vai pelkästään vaihtelun vuoksi haluat kokeilla muutakin merkkiä? Itse olen aika avoin näille voi olla että seuraava vaunu on kabe hobby polar tai joku muu  Köyhä kun joutuu tekemään aina kompromisseja ei voi vain valita sitä mikä olis paras (vai onkohan sellaista edes olemasss)
« Vastaus #98 : 4.02.2017 kello on 23:14 »
Niin, tähänkin voisin tarttua. Eli kun auton vetokyky on se 1300kg ja vaunun kokonaismassa 1300kg omamassan ollessa olikos nyt 1170kg, niin kantavuutta jää 130kg. Mitenkä on vaunuilijat, riittääkö? Ja mitenkä sitten tosiaan sen vetämisen kanssa, kun mennään siinä rajalla, niin onko sellaista kieli keskellä suuta vääntämistä? Vetoauto kun ei vaihtoon mene, kun ei ole tämä tuleva vielä edes pihaan ehtinyt... 
Meidän vanha yhdistelmä oli juuri tuollainen. Vectra, vetokyky 1300kg. Teho 101hv/n.230Nm(muistiarvo). Vaunu, allekirjoituksen Detsku 500SK. Hyvä paketti aloittelevalle 2+2 karavaanariperheell e. Kantavuus taisi olla tuota 130kg luokkaa, mutta aisapaino noin 60kg parantaa sitä lukemaa. Todellinen paino taisi olla 1360-1380kg luokkaa meidän varusteilla. Hyvin siis riittää, kun pitää aina huolen oikeasta aisapainosta ja ajaa harkiten.
« Vastaus #99 : 4.02.2017 kello on 23:41 »
Niin, tähänkin voisin tarttua. Eli kun auton vetokyky on se 1300kg ja vaunun kokonaismassa 1300kg omamassan ollessa olikos nyt 1170kg, niin kantavuutta jää 130kg. Mitenkä on vaunuilijat, riittääkö? Ja mitenkä sitten tosiaan sen vetämisen kanssa, kun mennään siinä rajalla, niin onko sellaista kieli keskellä suuta vääntämistä? Vetoauto kun ei vaihtoon mene, kun ei ole tämä tuleva vielä edes pihaan ehtinyt... 
Älä mieti vain numeroita, vaan käytännön vetokykyä. Paljonko on tehoa, mikä vetoauton paino reissukunnossa ja oletatko, että ei tule alustan kanssa ongelmia. Touranissa ja vaunussa mulla oli molemmissa varmaan pahimmillaan parisataa kiloa ylipainoa, mutta ongelmitta toimi silti. Takajouset vähän pohjassa. Osasyy saattoi olla lastutus ja 180hv/400+ nm. Tosiasia on, että punnituksia on harvoin (Ruotsissa enemmän). Silti jättäisin vaunuun 300 kg kantavuutta, jos mahdollista. Riippuu siitäkin, onko painavia harrastusvälineitä ja tykkäätkö tuoda tuliaisia kuinka. Viinilaatikot painaa 10 kg/kpl.  Jos nyt vaunua edes tosissaan mietit.
« Vastaus #100 : 5.02.2017 kello on 00:14 »
Voihan siihen auton viereenkin laittaa teltan. Jos haluaa. Koirille olen miettinyt aitausta, sellaista jonka voisi taitella nippuun ja laittaa pyörätelineelle. Jos olis vain se 'taskukoira', olis helpompaa... 
Pari vuotta sitten meidän vaunun viereen tuli Tuurin lähellä olevalla leirintäalueella pariskunta, joka liikkui pakettiauto&vaunuyhdistelmällä. He laittoivat tuollaiset HiTecin kuvan mukaiset 2*lehtikompostoriverkot auton ja vaunun väliin pakettiauton perän ja keulan kohdille. Me katsottiin uteliaina millaisia lemmikkejä viereen tulee. Kun aidat oli paikallaan pakettiauton sivuovesta kömpi ulos kaksi tanskan dogia. Meidän koirat, jotka olivat vaunun vieressä, ottivat muutaman askeleen taaksepäin mutta sitten uteliaisuus voitti ja kävivät tutustumassa tanskan dogeihin. Niille aidan yli hyppääminen ei olisi ollut ongelma mutta aita ilmaisi niille oman alueen rajat.
« Vastaus #101 : 5.02.2017 kello on 06:17 »
Etkö ole ollut hobbyyn tyytyväinen vai pelkästään vaihtelun vuoksi haluat kokeilla muutakin merkkiä? Itse olen aika avoin näille voi olla että seuraava vaunu on kabe hobby polar tai joku muu Köyhä kun joutuu tekemään aina kompromisseja ei voi vain valita sitä mikä olis paras (vai onkohan sellaista edes olemasss)
Olen ollut tyytyväinen Hobbyyn. Todistetusti tämän ja toisaalta havaitut vähäiset viat ja parannustarpeet voi lukea tuolta https://circleset.net/hobby-540-kmfe-vm-2014-ja-lisavarusteet/ Lahden messuilla tuli tutustuttua LMC:hen ja meidän tarpeisiin 520 K olisi passeli peli. Suomivarustein hinta on kova mutta ilman niitä hinnat Saksassa on uutenakin ihan kohtuulliset. Eli kyse tosiaan vaihtelun halusta ja Hobby voi hyvin olla seuraavankin vaunun merkki. Vaihto tullee ajankohtaiseksi kun nykyisellä vaunulla on ikää 3 - 5 vuotta. Meidän Hobbyssa kokonaismassa on rekisteriotteessa 1500 kg ja kantavuutta ei ole paljoa yli 100 kg. Mistä siitäkin Mover ja ilmastointilaite syövät jo 60 kg. Akselistossa kantavuus on 1550 kg (kontattu vaunun alla) joten lisäystä ei saa tehtyä paperillakaan. Tuo meidän vaunu on ylivuotinen eli 2014 mallia. Seuraavan vuoden mallissa kokonaismassa on 1600 kg ja maavaraa noin 4-5 cm enemmän kuin 2014 vuoden mallissa. Seuraavaan vaunuun otan reilun kantavuuden kun veturissa on nyt enemmän vetokapasiteettia. Lisämaavarasta olisi taas hyötyä ettei Mover olisi niin herkästi ottamassa kynnyksiin yms kiinni. Nykyisenkin kanssa ollaan toki pärjätty ihan hyvin mutta kummassakaan em. ei ole yhtään ylimääräistä kapasiteettia. Vielä tuohon vetokykyyn että todellisuushan ei tule esiin kuin testauksen kautta. Meillä edellinen veturi (Skoda Octavia TSi 4x4 / 180 hv / 250 Nm / 1600 kg sallittua) jaksoi tehon puolesta vetää kiitettävästi. Oikealla pakkaamisella ja riittävällä aisapainolla vaunu tuli muutoinkin eleettömästi perässä. Nykyisen auton valintaan vaikutti se, että sai lisää vetokapasiteettia ja vääntöä dieselin myötä. Tuota nykyistä ei ole vielä tullut vetämisessä testattua. Edit: vielä vetokykyyn. "Vähän" tietysti vaikuttaa missä sitä vaunua vetää. Meidän yhdistelmällä ollaan ylitetty Alpit mennen tullen kahtena viime kesänä käyden vaunu perässä parhaimmillaan yli 1,6 km merenpinnan yläpuolella. Taitaa ohjekirjoissakin olla joku lukema paljonko (10 - 15% per 1 km korkeutta ?) vetokapasiteetti tippuu siitä mitä merenpinnan tasolla ilmoitettu arvo on. Hyvin tuo jaksoi kiskoa vaikka tehon tippumisen kyllä noissa korkeuksissa jo huomaa 
« Viimeksi muokattu: 5.02.2017 kello on 07:24 »
« Vastaus #102 : 5.02.2017 kello on 09:25 »
Köyhä kun joutuu tekemään aina kompromisseja ei voi vain valita sitä mikä olis paras (vai onkohan sellaista edes olemasss)
Eikös se hintakin ole yksi valintakriteereistä ja jokainenhan aina valitsee sen parhaan - silllä hetkellä. Vaan kun tuo mielikin on melko usein kovin vaihtuvaa sorttia, niin... 
« Vastaus #103 : 5.02.2017 kello on 09:57 »
Meikäläisittäin tää valinta alkaa sillä että katotaan paljonko on pussissa rahaa ja sitten etsitään "jotain" mikä on mahdollisimman hyvässä kunnossa.. Siitä se alkoi mökkimersuilukin 
« Vastaus #104 : 6.02.2017 kello on 18:56 »
Vaihtoehto matkailuautolle voisi olla myös vetoauto + vaunu. Meillä tällä hetkellä kakkosautona Kia sorento vm.2005 hinta alle kympin ja siihen riittävän kokoinen vaunu dethleffs 740 tk 2010 luvulta parilla kympillä, niin yhdistelmän hinta on samaa luokkaa kun vanhemmat matkailuautot.
|