Sopii...?
Eihän niitä ole erikseen autokayttöön. Kai.
Miksi mikä tahansa ei sopisi??
Eihän niitä ole erikseen autokayttöön. Kai.
Miksi mikä tahansa ei sopisi??
Sopii...?
Eihän niitä ole erikseen autokayttöön. Kai. Miksi mikä tahansa ei sopisi?? Niin, siis tuollaista samanlaista ei enää löydy mikä autostani "kärähti" eli pitää olla 2-kärkinen että katkasee 0- ja vaihejohtimen vikatilanteessa ja on sama kummin päin siihen kytketään 0 ja vaihe koska et voi tietää kumpaa karvaa pitkin tulee vaihe.
Sopii...? Nyt ei auennut, puhut vikavirtasuojasta ja olisi riippuvainen o-johtimen ja vaihejohtimen kytkennästä. Eikös vikavirtasuoja seuraa virran kulutuseroa ( 30mA ) tulo ja meno johdossa?
Kyllä JPV on aivan oikeassa sen suhteen, että normaalisti vikavirtasuojaa kytkiessä on tiedossa nolla ja vaihe. Ja ne liitetään niille merkittyihin paikkoihin. matkailuajoneuvossa kun vaan ei ole varmuutta (shuco roikkaa käytettäessä) kumpi karva on vaihe ja kumpi nolla.
Pistestä lähtevien ja tulevien virtojen summa on aina nolla. Vikavirtasuoja kyttää siitä läpi menevien virtojen summaa ja jos ne poikkeaa niin tapahtuu laukaisu. Se ei tiedä kumpi napa on vaihe ja kumpi nolla, vaikka ne on siihen merkittykkin. Vaikka vaunun töpselissä voi vaihtua nollan ja vaiheen paikka, niin maa pysyy aina samana, joka ei mene vvsk kautta ja sitä kautta se virtojen ero pitäisi syntyä. Ja tämäkin (vaihto)työ on sähköammattilaisen hommaa vaikka onkin vaunussa. Ja todennäköisesti se ammattilainen kyllä tietää minkä vvsk sinne laittaa.
Lähetetty minun SM-G870F laitteesta Tapatalkilla Viisaammat kertokoot mikä ero noilla kolmella eri valmistajan vvsk:lla on?Jos tuo oik. puoleisen kytkis pitää paikkansa, siinä ei ole sulakesuojausta, ei ole varoke, vaan pelkkä vikavirtakatkaisija ylivirtasuojalla (1:2 kosketin, vahvistettu erotustoiminta). Tämä siis tarvitsee vielä 2 napaisen varokkeen (johdonsuoja-autom.) tai 2 erillistä varoketta kaverikseen - toisin kuin nuo 2 muuta yhdistelmäsuojaa. Vas. puoleisessa sis.toteutus hieman eri, 1:2 kosketin varokkeella ja yliv.suojalla, N:N pelkkä juontokosketin (kärki avautuu hieman myöhemmin). Toki mekaaninen laukaisu yhteistä sis. linkillä.. Ilmeisesti 2 modulipaikkaa vievä Keskimmäinen; 1:2 varokekosketin, 3:4 kuten ed+ylivirtasuoja (lämpösuoja). Ilmeisesti 3 modulipaikkaa vievä. Kuten tuossa omassanikin, vikuri on 2-karvainen ja 2-napainen aut.sulake sitten vielä erikseen
Onko näissä vehkeissä parempi olla erillinen vikavirtasuoja, jos sen perään tulee 16A sulake sähkölämmitykselle ja 10A pistorasioille?
Onko näissä vehkeissä parempi olla erillinen vikavirtasuoja, jos sen perään tulee 16A sulake sähkölämmitykselle ja 10A pistorasioille?Tuo onkin hyvä pohdinta Kelpaako pelkkä vvk pääkatkaisijaksi, sillä sellainen tarvitsee olla, jos varokeryhmiä on useita? Varoke tai yhdistelmä (vvsk) kelpaa yhden ryhmän tapauksessa, mutta pelkkä vvk .. Tuo onkin hyvä pohdinta Alunperin Detskussa on vaan 16A ja 10A sulakkeet rinnan ja "pääkytkin" on se johdon irroitus seinästä. Nyt lisättynä se vikavirtasuoja ilman sulakeominaisuuksia . Vaunuhan on siltä ajalta, kun vikavirtasuoja ei ollut pakollinen. Mikä on sitten nykysäääntöjen mukaan riittävä minimi?? Kyllä minä taidan muuttaa kytkennän niin että laitan vvks:n erikseen ja varokkeet ominaan. On nimittäin aikas vaikia löytää yhdistettyä vvks/varoketta...tai ainakaan minä en ole vielä löytänyt...eiku löysin mutta maksaa 55-330€...
Mitä sanotte tähän. Ahlsell myy ko. tuotetta Vikavirta-Johdonsuoja Yhde -nimellä ja GE:n sivut antaa vieressä olevan kytkennän. Onko oikein? Tuo onkin hyvä pohdinta ^
Speksit ei kerro sen olevan vikavirtajohdonsuojakatkaisija vaan vikavirtasuojakytki n - siitä siis puuttuu oikosulkusuojat(2nap). Minusta väärässä ryhmässä http://www.sahkonumerot.fi/3231682/?uuid=101-8d22a944-62a5-4e0e-98c7-429d507a1187 ..jos tuohon päädyt, niin autom.sulakkeet(johdosuojat) kaveriksi.. |