rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Miksi karavaanarit hankkivat perusautoja kalliimpia vetoautoja?  (Luettu 124121 kertaa)

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla: 9.10.2020 kello on 12:17
    • East Coast Fellows
Vs: Miksi karavaanarit hankkivat perusautoja kalliimpia vetoautoja?
« Vastaus #420 : 15.05.2017 kello on 12:32 »
^ Paljonko Audilla saa vetää. Riittääkö harrasteauton vetämiselle tapahtumiin?
1900kg, eli riittää mutta en sillä vedä. Vedän matkamökillä koska tarvitsen kisoissa myös majoituspaikan. Yhden päivän kinkereihin taas ajan harrastekapineella.


Olet poikkeuksellinen yksilö!
Yleensä ne, joilla neliveoa ei ole/ollut, pitävät sitä täysin tarpeettomana.
Kysehän ei lisäksi ole perillepääsystä, vaan myös ajamisen miellyttävyytenä huonoilla keleillä ja teillä.

En pidä sitä tarpeettomana. Mutta en arvosta/tarvitse sitä niin paljoa että olisin valmis luopumaan jostain minulle tärkeämmästä. Ajaminen ei ole juurikaan miellyttävämpää oli nelikko tai ei. Enemmän minulla ajamisen miellyttävyyteen vaikuttaa muu auto, istuin ja äänentoisto.
En aja mitään metsäautoteitä vaan aivan normaaleja maanteitä, valtateitä ja maaseututeitä.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 15:23
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Miksi karavaanarit hankkivat perusautoja kalliimpia vetoautoja?
« Vastaus #421 : 15.05.2017 kello on 14:22 »
Yksi kokemus näistä etuvedosta ja nykyhienouksista - sähköinen käsijarru/mikälie avustin; raskaskärry, veturin nokka ylämäkeen.. ei käsin vapautus vipua/nappia. Parit pienet kytkimen luistatukset tyhjäkäynnillä (2.0 dsl), ei laukee laitos. +200rpm lisää. Raju *boink* ääni jostain takaa. Sitten kun laukes, meni kaivaa kuoppaa.. aivan ahterista tuon ranskanpullafarkun toteutus.

Mikäköhän "ranskanpulla" tässä oli kyseessä, sillä jokaisessa kohtaamassani on myös se käkän vapautus onnistunut tuolla samaisella sähkökäkän vivulla ??? Ja sittenhän sitä seisotaankin jarrupolkimen varassa siinä ylämäessä, josta edelleen liikkeelle avustaa mäkilähtöavustin Thumb

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:28.03.2024 kello on 20:55
Vs: Miksi karavaanarit hankkivat perusautoja kalliimpia vetoautoja?
« Vastaus #422 : 15.05.2017 kello on 14:31 »
Kysehän ei lisäksi ole perillepääsystä, vaan myös ajamisen miellyttävyytenä huonoilla keleillä ja teillä.
Niinpä. Kun ajaminen huonoilla kelillä on miellyttävää, varovaisuus unohtuu. Ja tiessä edelleen vain 4 rengasta.
http://www.is.fi/autot/art-2000005201595.html

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:07
Vs: Miksi karavaanarit hankkivat perusautoja kalliimpia vetoautoja?
« Vastaus #423 : 15.05.2017 kello on 14:33 »
Mikäköhän "ranskanpulla" tässä oli kyseessä, sillä jokaisessa kohtaamassani on myös se käkän vapautus onnistunut tuolla samaisella sähkökäkän vivulla ??? Ja sittenhän sitä seisotaankin jarrupolkimen varassa siinä ylämäessä, josta edelleen liikkeelle avustaa mäkilähtöavustin Thumb
P 508 manuaalilla, jolla on kielto tulla pihakiveykselle - takastefasta merkkaa  :-\

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla: 2.12.2020 kello on 22:56
  • Tyhmä
    • Urheilua aktiiveille
Vs: Miksi karavaanarit hankkivat perusautoja kalliimpia vetoautoja?
« Vastaus #424 : 15.05.2017 kello on 14:39 »
Neliveto on kyllä todella helposti tunteisiin menevä juttu. Vähän niinkuin joskus vuosia takaperin tehokkaammat autot.

Mielipiteitä löytyy, ja yleensä hemmetin jyrkkiä. Kaikkiin mahdollisiin suuntiin. Meidän taloudessa siirryttiin nelikkoon vuonna 2008. Ja vois sanoa, että tavallaan asteittain. Nelikolla ajettiin pari vuotta. Sitten meni hermot vikoihin ( diesel Outback ) ja palattii. Etuvetoon, johon meni hermot muutamassa kuukaudessa.. Ja jälleen tultiin nelikkoon. Sen jälkeen ei olla palattu kaksivetoon. Mutta ehdottomasti sellaisellakin pärjäisi.

Mulla ollut, sanoisko onni, päästä omistustasolla näkemään ja kokemaan viisi toisistaan poikkeavaa toteutusta nelivedosta. Yksi manuaalina ja loput automaatteina.
Ja sanoisin, että kokonaisuuksia nämä on kaikki. Moottori/laatikko/vetopuoli. Mutta kaikki vetotavat on olleet erittäin riittäviä enkä pysty sanomaan mikä olisi ollut paras. En todellakaan. Huonoin oli ehdottomasti manuaali-diesel Outback. Olkoon vaikka kuinka hieno tai kätevä vetotavan toteutus niin ei se auta jos kone sammuu tiukassa paikassa. Tai vaihtoehtoisesti kytkin käryää kuin viimeistä päivää.

Vetohommissa erinomainen juttu. Muissa tilanteissa loistava mukavuusvaruste.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 15:23
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Miksi karavaanarit hankkivat perusautoja kalliimpia vetoautoja?
« Vastaus #425 : 15.05.2017 kello on 14:42 »
P 508 manuaalilla, jolla on kielto tulla pihakiveykselle - takastefasta merkkaa  :-\

No siinä se vapautus tapahtuu polkemalla jarrupoljinta ja samaan aikaan painamalla siitä sähkökäkän kahvasta alaspäin, kuten tapahtuu monissa muissakin sähkökäkällisissä autoissa. Mutta esim. Renaultin Scenic II tuo on pikkasen erilainen, kun siinä on kahva ja erillinen vapautusvipu 8)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:05
  • Kulkija
Vs: Miksi karavaanarit hankkivat perusautoja kalliimpia vetoautoja?
« Vastaus #426 : 15.05.2017 kello on 14:51 »
Niinpä. Kun ajaminen huonoilla kelillä on miellyttävää, varovaisuus unohtuu. Ja tiessä edelleen vain 4 rengasta.

Se on edelleen kuskin vika, eikä auton.

Monestiko olette kuulleet, että matkailuautoa kolhinut syyttelee tapahtuneesta auton korkeutta, leveyttä tai pituutta? Aika harvoin.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 15:12
Vs: Miksi karavaanarit hankkivat perusautoja kalliimpia vetoautoja?
« Vastaus #427 : 15.05.2017 kello on 14:58 »
Niinpä. Kun ajaminen huonoilla kelillä on miellyttävää, varovaisuus unohtuu. Ja tiessä edelleen vain 4 rengasta.
http://www.is.fi/autot/art-2000005201595.html

Wanha juttu.
Tuohan on tiedetty siitä asti kun ekat 'kaupunkilaisten maasturit' tuli.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:28.03.2024 kello on 20:55
Vs: Miksi karavaanarit hankkivat perusautoja kalliimpia vetoautoja?
« Vastaus #428 : 15.05.2017 kello on 15:15 »
Ei tuo niin vanha ole. Julkaistu 8.5 -17 ja tutkimus tehty talvella 2016.
Väärä turvallisuuden tunne kannattaa ottaa ajaessa huomioon.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:16.02.2024 kello on 07:37
Vs: Miksi karavaanarit hankkivat perusautoja kalliimpia vetoautoja?
« Vastaus #429 : 15.05.2017 kello on 15:45 »
Ei tuo niin vanha ole. Julkaistu 8.5 -17 ja tutkimus tehty talvella 2016.
Väärä turvallisuuden tunne kannattaa ottaa ajaessa huomioon.
Mä olen tässä kyllä Mautoilijan kanssa samaa mieltä. Joskin itselläkin haluttaa nelikko ostaa. Mutta minulla onkin ne "rallivuodet" takana

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla: 2.12.2020 kello on 22:56
  • Tyhmä
    • Urheilua aktiiveille
Vs: Miksi karavaanarit hankkivat perusautoja kalliimpia vetoautoja?
« Vastaus #430 : 15.05.2017 kello on 15:55 »
Kyllä tuo juttu sai miettimään. Hetihän se ensimmäinen ajatus oli, että ei koske minua kun olen varovainen ja tietysti keskivertoa parempi ( not! ) kuljettaja.
Mutta yhtään pidemmälle kun pohti niin sai kiinni ajatuksenreunasta, että olenko minäkin tietämättäni riskeerannut turhaan koska auto on antanut valheellisen turvallisuudentunte en kelistä? Erohan on aika huomattava kun ajaa liukkaalla etuvedolla vs nykyaikaisella nelivedolla.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 15:12
Vs: Miksi karavaanarit hankkivat perusautoja kalliimpia vetoautoja?
« Vastaus #431 : 15.05.2017 kello on 18:36 »
Ei tuo niin vanha ole. Julkaistu 8.5 -17 ja tutkimus tehty talvella 2016.
Väärä turvallisuuden tunne kannattaa ottaa ajaessa huomioon.

Olet niin nuori mies, jotta historia on sulle hämärää...
Asiasta on puhuttu niin kauan, kuten jo sanoin, kun ensimmäiset 'kaupunkilaisten maasturit' tuli Suomeen.
Tuo mainitsemasi artikkeli toki oli uusi.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:28.03.2024 kello on 20:55
Vs: Miksi karavaanarit hankkivat perusautoja kalliimpia vetoautoja?
« Vastaus #432 : 15.05.2017 kello on 19:03 »
Olet niin nuori mies, jotta historia on sulle hämärää...
Asiasta on puhuttu niin kauan, kuten jo sanoin, kun ensimmäiset 'kaupunkilaisten maasturit' tuli Suomeen.
Tuo mainitsemasi artikkeli toki oli uusi.
Mistäpä ikäni tiedät?
Onhan tuo päivänselvä asia, vaikka en ole nelivedosta autossa kiinnostunut, enkä ollut puhumassa. Mönkijä on tähän mennessä maastokulkineeksi riittänyt.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:05
  • Kulkija
Vs: Miksi karavaanarit hankkivat perusautoja kalliimpia vetoautoja?
« Vastaus #433 : 15.05.2017 kello on 19:20 »
Neliveto ja maastokulkine eivät ole sama asia. Nelivedosta on Suomen talvessa ja harrastuksissa paljon hyötyä, vaikkei koskaan yleiseltä tieltä poistuisikaan.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:28.03.2024 kello on 20:55
Vs: Miksi karavaanarit hankkivat perusautoja kalliimpia vetoautoja?
« Vastaus #434 : 15.05.2017 kello on 19:38 »
Neliveto ja maastokulkine eivät ole sama asia. Nelivedosta on Suomen talvessa ja harrastuksissa paljon hyötyä, vaikkei koskaan yleiseltä tieltä poistuisikaan.
Eipä niin, ei taida olla montakaan nelivetoa markkinoilla millä öljysoraa huonommalle pinnalle uskaltaa mennä. Itselleni en näe mitään tarvetta nelivetoautolle.
Onko sedan-"nelikoissa" lukkoja ollenkaan? Jos ei, termi "nelikko" on väärä.