Ekana tulee mieleen, verovapaan matkailuauton kaikki vaatimukset pitää täyttää, ettei tarttee maksaa veroja. Jos korkeus on valmiiksi riittävä, muut asiat on helppoja.
Ekana tulee mieleen, verovapaan matkailuauton kaikki vaatimukset pitää täyttää, ettei tarttee maksaa veroja. Jos korkeus on valmiiksi riittävä, muut asiat on helppoja.
Oliko siis tarkoitus jättää se rekisteriin linja-autoksi? Penkkejä pitää silloin olla 1+9. Tässä tapauksessa ei tarvitse täyttää mitään matkailuatovaatimuk sia kun täyttää linja-autovaatimukset niin voit sänkyjä ja kaikkea muuta rakentaa vapaasti miten haluat jos ne vain mahtuvat kun penkit on autossa. Linja-autossa ei ole käyttövoimaveroa.
Jos kyseessä on linja-autoksi rekisteröity aihio niin helpointa lienee rekisteröidä kuorma-autoksi. Tällöin asunto-osan sisäkorkeudeksi ei vaadita 190 cm mutta auton perässä pitää olla väliseinällä erotettu tavaratila.
Jos kyseessä on henkilöautoksi rekisteröity pikkubussi, niin siitä on autoverot maksettu ja sen voi muuttaa matkailuautoksi helpommin (ei vaadita 190cm sisäkorkeutta). Matkailuauton etu on mahdollinen 100 km/h nopeusrajoitus (turvatyyny+abs-jarrut+turvavyöt kaikilla). Tässä Nettikaravaanissa myynnissä oleva linja-autosta matkailuautoksi muutettu sprinteri: http://www.nettikaravaani.com/mercedes-benz/sprintteri-412/1450020
*****
En toki ole ajamassa tältä palstalta pois, mutta oletko guuglettanut kylähullut kulkurit? Niillä lienee enemmän tietoa ko. projekteista.
*****
jos kerran kortti on ni minä pitäsin linja-autona kaikkein vaivattomin ja halvin pitää..
myös kylähulluille osa porukasta myös täällä ja toisinpäin Kulkurit painottuu enemmänkin linja-auton rakentamiseen eikä ko.auton rakenteluihin. Samanlaisen vastauksen sain täällä itsekkin ja täältä olen imenyt paaaaaaaljon tietoutta eikä kulkureista ole juur tietoa tullut tälläiseen rakenteluun. Sanoisin et ekana laita paperille mitä haluat varustelluissa olevan. Käytä hakutoimintoa täällä ja kynä savuamaan kun löytyy ideoita. Ensinnäkin henkilöautoksi joudut rekisteröimään ja sänky vaatimus 60cmx180cm per sänky ja asunto-osan käytävän leveys 40cm ja korkeus 190cm 40% matkalla asunto-osan pituudesta. Jos suihkun ja wc.n siis rakennat ei auto voi olla kuin henkilöautona. Itse rakennan sprinteristä rehellisen matkailuauton eikä mitään sinneppäin "piirturinkikkailuja". Netistä löytyy paljon erilaisia rakentelu versioita ja täälläkin tuolta matkailuauto projekti topicista. Olen siis ottanut selvyyksiä konttorilta ettei sitä housut kintuissa katsuri sitten yllätä rekisteröintikatsas tuksessa.
Niin siis valtiokonttorin katsurin sanoin " kuorma-auton" varusteisiin ei kuulu wc eikä suihku joten rekisteröiminen vain henkilöautoksi mahdollista. Tähän on luotettava!
*****
Kulkurit painottuu enemmänkin linja-auton rakentamiseen eikä ko.auton rakenteluihin. Samanlaisen vastauksen sain täällä itsekkin ja täältä olen imenyt paaaaaaaljon tietoutta eikä kulkureista ole juur tietoa tullut tälläiseen rakenteluun. Sanoisin et ekana laita paperille mitä haluat varustelluissa olevan. Käytä hakutoimintoa täällä ja kynä savuamaan kun löytyy ideoita. Ensinnäkin henkilöautoksi joudut rekisteröimään ja sänky vaatimus 60cmx180cm per sänky ja asunto-osan käytävän leveys 40cm ja korkeus 190cm 40% matkalla asunto-osan pituudesta. Jos suihkun ja wc.n siis rakennat ei auto voi olla kuin henkilöautona. Itse rakennan sprinteristä rehellisen matkailuauton eikä mitään sinneppäin "piirturinkikkailuja". Netistä löytyy paljon erilaisia rakentelu versioita ja täälläkin tuolta matkailuauto projekti topicista. Olen siis ottanut selvyyksiä konttorilta ettei sitä housut kintuissa katsuri sitten yllätä rekisteröintikatsas tuksessa.jos kyseessä pieni linja-auto aihiona miksi pitäisi henkilöautoksi rekisteröidä, onko vuoden sisään säännökset muuttuneet, en minä ainakaan ole sellaista kuullut? Torstaina sanottiin näin et kuten totesin "tähän on luotettava "niin siis kuorma-autona olisin halunnu pitää mutta vois äkkiä uskoa linja-auto samat pykälät mut nää ei oo uskon asioita.
Torstaina sanottiin näin et kuten totesin "tähän on luotettava "niin siis kuorma-autona olisin halunnu pitää mutta vois äkkiä uskoa linja-auto samat pykälät mut nää ei oo uskon asioita. Eli asuntoauto on henkilöauto, vaikka olisi yli 3500kg.
*****
mutta linja autossa saa olla vessaa keittiötä ja sänkyjä kunhan linja-auton määritelmä täyttyy siis vähintään yhdeksän matkustaja paikkaa, sama kuorma-autossa jos sulla on kymmenmetrinen veturi missä kuusmetriö pitkä taukotila ja sen jälkeen vetopöytä ei se yöpymiseen ja levähtämiseen tarkotettu asuntoauton kaltainen osa tee siitä asuntoautoa ...
mutta jos teet siitä puhtaan asunto-auto ilman että sitä voi muuhun käyttää lain edellyttämällä tavalla. Tarkoitus on muuttaa linja-autoksi rekisteröity sprinter/lt asunto/retkeily autoksi. Linkitetyssä myynti ilmoituksessa oli vähän siihen suuntaan mitä ajattelin. ajokortissa on kirjaimia vaan c asti joten linja-auto on pois kuvioista. Se miksi sitten rekisteröidään lopulta on viellä avoin. Ei kuitenkaan henkilöauto veron määrän takia. Aihioksi ajattelin 9-11 paikkaista korkeaa koria, siinä keskikäytävän korkeus on yli 190cm. Olen muutamina vuosina kiertänyt pohjoista erilaisilla patja-pakuun virityksillä ja ajattelin parantaa olosuhteita. Tilaa haluan enemmän kuin transportter kokoluokka antaa vaikka usein yksin reissaankin.
Mieli ei myöskään tee mieli kyykkiä puskissa joten portapotti yms. olis kova sana. Ne alueet joissa matkoillani viihdyn ovat usein kaukana sivistyksestä joten palveluja eioo... ne pelkää sitä että ihmiset sais veroetua. siksi ne haluavat ne matkailuautoiksi. muiksi kun leimataan niin sua kohdellaan veronkiertäjänä ja rikollisena.
c kortilla jää ainoaksi vaihtoehdoksi joko matkailuauto tai kuorma-auto ajoneuvoluokaksi. ..Jos M2 linja-autoluokasta haluaa luopua, ainoastaan vaihtoehdoksi jää M1 henkilöauto ja alaluokka matkailuauto (ja sen verovapausehdot, jos ei halua autoveroa jälkikäteen maksaa). N2 kuorma-auto on poissuljettu (ohjaamo maks 2.5m pitkä, kantavuudesta >50% kuormatilaksi, kiinteä 5kN ohjaamosuoja välissä jne.) Ohjaamoon tai tavaratilaan ei mitään munkka/huussi/kyökkejä saa rakentaa. Kuorma-autokorttia C1 tai C vaaditaan tämän M1 henkilöauton kuljettamiseen, mikäli se on kok. massaaltaan yli 3500 kg. Kysyin konttorilla et jos taakse jää tavaratila jossa sidontalenkit lattiassa niin voiko rakennella muuten mielenmukaan niin vastaus oli edellämainittu eli tää tavaratila höpötys on "busted". Sit linja-autossa iskee direktiivilaki päälle jos kyydissä muita kuin perheenjäseniä eli kyllä Suomi on pyrökraattien luvattu maa. Vähä se korkeus sprintteristä teettää aivotyötä, koska pitää saada verhoilu ja eristyskin tehtyä. Myös suihku ja wc kombinaatio jotta käytävälle jäisi jopa 50cm kulku aiheuttaa paperilla piirtelyä ja ahtauksen maailmanennätystä.
|