Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Vetoautot => Aiheen aloitti: eura665 - 28.01.2014 kello on 17:53
-
Aihe sen jo kertoneekin, pitäisi saada hehkut mitattua kun ei sotaratsu meinaa saada vietäriä enää vedettyä käyntiin. En ole moista hommaa koskaan tehnyt joten kertokaapa miten ne mitataan ei viittis kaikkia vaihtaa ko on melko ikävässä paikassa.
-
Mikä on ajoneuvo merkki ja malli?
-
Periaate on, irroita hehkun johto ja mittaa hehkun liittimestä runkoon.
Vectrassa toimivat hehkut taisi olla 80-90 ohmin luokkaa jos yhtään pitää muistikuvat paikkaansa vuosien takaa.
-
Aihe sen jo kertoneekin, pitäisi saada hehkut mitattua kun ei sotaratsu meinaa saada vietäriä enää vedettyä käyntiin. En ole moista hommaa koskaan tehnyt joten kertokaapa miten ne mitataan ei viittis kaikkia vaihtaa ko on melko ikävässä paikassa.
Ohmimittarilla hehkun navasta maihin.
-
Periaate on, irroita hehkun johto ja mittaa hehkun liittimestä runkoon.
Vectrassa toimivat hehkut taisi olla 80-90 ohmin luokkaa jos yhtään pitää muistikuvat paikkaansa vuosien takaa.
Pettiköhan Ossi muisti nyt?
-
Pettiköhan Ossi muisti nyt?
Saattaa olla hyvinkin mahdollista ;D
On tullut vuosien varrella mitattua useampia asioita Thumb
Eihän tuosta mee virtaa yhtään läpi noilla arvoilla :o
-
Hehkutulppa saattaa sitten myös ohmisesti näyttää olevan kunnossa, mutta ei hehku enää oikeasta paikasta, eli kärjestä alkaen.
-
Eihän tuosta mee virtaa yhtään läpi noilla arvoilla :o
:D Olen samaa mieltä.
-
Hehkuja on kahdenlaisia, toiset on sarjassa, toiset rinnan, joten ohmimääräkin on erilainen. Taitavat olla enempi rinnan nykyään.
Kaverilla oli Folkkari, jossa hehkut olivat, kuulemma, pyttymäisessä paikassa, eikä hän viitsinyt edes ongelman selvittämiseksi ruveta turhiin purkuhommiin. Meni sitten kauppaan ja osti halvan, kynämallisen IR-lämpömittarin. Repsikka hehkuttamaan ja itse pellin alle osoittelemman mittarilla hehkutulppia... Ja, palanut löytyi!
-
Hehkuja on kahdenlaisia, toiset on sarjassa, toiset rinnan, joten ohmimääräkin on erilainen. Taitavat olla enempi rinnan nykyään.
Kaverilla oli Folkkari, jossa hehkut olivat, kuulemma, pyttymäisessä paikassa, eikä hän viitsinyt edes ongelman selvittämiseksi ruveta turhiin purkuhommiin. Meni sitten kauppaan ja osti halvan, kynämallisen IR-lämpömittarin. Repsikka hehkuttamaan ja itse pellin alle osoittelemman mittarilla hehkutulppia... Ja, palanut löytyi!
Sarjahehkuissa ei sit toimi yksikään jos yksi on rikki. :D
-
Sarjahehkuissa ei sit toimi yksikään jos yksi on rikki. :D
Jep, ne on kuin joulukuusen kynttilät. Saa ;D
-
Sarjahehkuissa ei sit toimi yksikään jos yksi on rikki. :D
Ei toimi. Etenkin wanhanmallinen etukammiodiesel jää niille sijoilleen, jos kone on kylmä. Sen yhden kerran jälkeen minulla oli aikoinaan 3mm vastuslangasta väännetty 'hyppylanka' aina mukana. :D
-
Nuo hehkut kannattaa vaihtaa kaikki kerralla, vähempi huolia..
Jos sais tietää sen auton mallin ja moottori tyypin, niin voisin katsoa mikä on ohmi määrä, mutta kuten joku edellä ilmoitti voi myös hehkua väärästä kohdin.
Voi olla hehkun rele sökö. Mittaamalla selviää.
-
Hehkuja on kahdenlaisia, toiset on sarjassa, toiset rinnan, joten ohmimääräkin on erilainen. Taitavat olla enempi rinnan nykyään.
Kaverilla oli Folkkari, jossa hehkut olivat, kuulemma, pyttymäisessä paikassa, eikä hän viitsinyt edes ongelman selvittämiseksi ruveta turhiin purkuhommiin. Meni sitten kauppaan ja osti halvan, kynämallisen IR-lämpömittarin. Repsikka hehkuttamaan ja itse pellin alle osoittelemman mittarilla hehkutulppia... Ja, palanut löytyi!
Vaihdatin juuri ww transportterin hehkut. Maksoi 15 € / kpl työ 70 €. yksi oli enää ehyt, nyt hyrähtää käyntiin heti. 3 vaihdettiin päältäpäin 1 altapäin ja suutinputket kannatti poistaa heti työn helpottamiseksi.
-
Mulla tuossa vanhemmassa ratsussa meni yx tulppa vialle niin MB-forumilta löytyi ohje miten mitataan releen liittimestä (tarvi vain nyrkit ja mittarin) ja selvis suoraan mikä tulppa pimeenä, vaihdoin samalla kaikki koska eniten purkua vaativa oli viallinen.
-
Kun nyt alkuun päästiin... Ennenwanhaan oli Ducatosta, kai, 2 tulppaa pimeenä mutta ne joka toinen. Auto käynnistyi kylmänäkin, mitä nyt vähän savutti hetken. Kunnes sitten yhtenä aamuna Tsekinmaalla, oli enää yxi ehjä tulppa! Eikä enää käynnistynyt: tsöh, tsöh, tsöh, pum, tsöh... Ei auttanut kun laittaa agre käymään ja moottorin lämmitin ja laturi päälle. Lämmittimen johtoa ei tietysti ollut mukana. Aikansa kun lämpeni, niin lähtihän se sitten. Sen jälkeen kone oli koko päivän senverran lämmin, että käynnistyi ihan ok. Ansbachiin Saksaan päästiin ja sitten seuraavana päivänä tulppakauppaan.
-
Auto on v70 volvo 1998. Taitaa olla kuitenkin sitte varminta että vaihdan kaikki kerralla, luulispa sitte tääs pääsevän mutkaistatietä silmän kantamattomiin.
-
Itse vaihtaisin kaikki kerralla kun ne viereiset mykistyy kuitenkin jos eivät ole kovin eriaikaan vaihdetut tai tämä yksi sitten kovasti erikestoinen/ikäinen muihin verrattuna.
-
Vaihdoin kaikki kuusi kerralla,kun käynnistys oli vähän tahmea,neljä oli täysin poikki,kahdessa oli erilainen vastusarvo,maksoi muutaman kympin koko sarja !
-
Auto on v70 volvo 1998. Taitaa olla kuitenkin sitte varminta että vaihdan kaikki kerralla, luulispa sitte tääs pääsevän mutkaistatietä silmän kantamattomiin.
n. 0.4 ohmia.
-
Ilmeisesti tulee vähän myöhässä tää mun viesti ainakin kysyjälle..
Hehkun kunnon mittaamiseen on oikeastaan vain yksi luotettava mittaus tapa.. eli vakio jännite lähde virtamittari ja kello. mitataan hehkun ottama virta aloitus ja lopetus hetkellä sillä ajalla jossa hehkun lämpötila nousee kyseisen hehkun suositus arvoon...
ja kun ei aina arvoja oo just sillon saatavilla niin käyttämällä yhtä uutta hehkua referenssinnä ja hyväkuntosta akkua vakio jännite lähteenä päästään hyvin lähelle todellisuutta.
itekki mielellään vaihan kaikki kerralla, mutta kun asiakkaille on vaihtanu muutamat kymmenet hehkut ja vanhat jääneet itelle ni niistä on usein tullut mittaamalla seulottua hyvin toimivat omaan kulkimeen ja ovat yleensä kestäneet ihan kohtuuella..
-
Tietenkin autossa missä helpot vaihtaa, voi vaihtaa yhden kerrallaan. Volvossani on ihan simppeli juttu, nykäisee suojakannen käteen ja hehkut hollilla. Taas VW:ssäni tarttee purkaa puoli keulaa vastaavaan toimenpiteeseen. Silloin kaikki kerralla.
-
Ilmeisesti tulee vähän myöhässä tää mun viesti ainakin kysyjälle..
Hehkun kunnon mittaamiseen on oikeastaan vain yksi luotettava mittaus tapa.. eli vakio jännite lähde virtamittari ja kello. mitataan hehkun ottama virta aloitus ja lopetus hetkellä sillä ajalla jossa hehkun lämpötila nousee kyseisen hehkun suositus arvoon...
ja kun ei aina arvoja oo just sillon saatavilla niin käyttämällä yhtä uutta hehkua referenssinnä ja hyväkuntosta akkua vakio jännite lähteenä päästään hyvin lähelle todellisuutta.
itekki mielellään vaihan kaikki kerralla, mutta kun asiakkaille on vaihtanu muutamat kymmenet hehkut ja vanhat jääneet itelle ni niistä on usein tullut mittaamalla seulottua hyvin toimivat omaan kulkimeen ja ovat yleensä kestäneet ihan kohtuuella..
Nii enimmäkseen vaihtanu kaheksan hehkuu kerrala asiakkaillekki .. niist kertyy aika äkkii iso läjä ja sarja saattaa maksaa jopa 150€ jotain italialaisii saa 100€
-
Näytti maksavan hehkut volvovanhukseen 65e 5kpl huomenna käyn hakee ja viikonloppuna pitäs koittaa keretä vaihtaan:-\
-
Nyt hehkujenvaihto menossa ja tuli tuollainen risa johto vastaan. Onkos tuolla merkitystä eikös hehkut saa maita moottorin kautta. On outo juttu kun tuon muovin sisällä menee 2 kaapelia mutta kuitenkin tuohon kiskoon tulee vain yksi. Liekö joku maajohto viritys.
-
Oliskohan sama kaapelisarja kuin kuutosessa,missä hehkut on jaettu kahteen osaan,jossa yksi johto on kolmea tulppaa varten !
-
Nyt on hehkut vaihdettu ja johto korjattu, auto on siirretty ulos kylmenemään jotta pääsee kokeilemaan oliko vika hehkuissa. Toivottavasti ny pelittää:-\
-
Nyt on hehkut vaihdettu ja johto korjattu, auto on siirretty ulos kylmenemään jotta pääsee kokeilemaan oliko vika hehkuissa. Toivottavasti ny pelittää:-\
Jos tossa on se Volkkarin tdi kone, niin pumpun ajoitus vaikuttaa oleellisesti tuon moottorin käynnistymiseen, viime talvena omastani vaihdoin hehkut, kun ei meinannu saada pakkasella käyntiin, ei auttanu :( vasta kun pumpun ajotusta käänsin aavistuksen aikasemmalle, niin jo alko käynnistymään -30 asteessa ilman lämmitystä Thumb
-
On liikkeellä juttuja, että jos hehkuista on osa rikki, on mennyt pakkasella käynnistäessä kansi ns. halki? Onko kellään kokemusta tai oletteko kuulleet, että näin olisi käynyt? Tällöinhän ei kannata remonttia pitkään lykätä.
-
On liikkeellä juttuja, että jos hehkuista on osa rikki, on mennyt pakkasella käynnistäessä kansi ns. halki? Onko kellään kokemusta tai oletteko kuulleet, että näin olisi käynyt? Tällöinhän ei kannata remonttia pitkään lykätä.
Teoriassahan tuo on mahdollista mutta eiköhän se vaadi muutakin ongelmaa/huonoakuntoa, niin että joku pytty ei syty väkisinkään.
-
80-luvun volkkareissa ei tarvinnut niin utta kantta aukasta ettei kansi ollut jo vähän halki venttiilien välistä. Itellä oli 600tkm ajettu transporter josta etukammiot tipahti pöydälle kun kannen nosti paikaltaan ja venttiilien välit irvisti oikein kunnolla.
-
Aikoinaan meni tuosta wokkelosta kolme kantta,ostin sitten lapinpojilta käytetyn,79 vm volvon kannen,ajettu lähes miljoona kilometriä,sillä kannella kuulemma,pultin reiät piti porata isommiksi,nyt ollut wokkelossa kohta kymmenen vuotta,enkä ole joutunut lisäämään kertaakaan nestettä,lämmöt ei temppuile! Soitin aikoinaan kannen lähettäjälle,oli ollut taksikäytössä,oli kuulemma "tekeytynyt kuosiinsa,ei halkea" !
-
Kyllä vika taisi olla vaan hehkuissa:D tänään aamulla lähti hienosti tulille eikä tarttenu minuuttikaupalla sahata.