Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => 12 voltin järjestelmä => Aiheen aloitti: eura665 - 23.10.2013 kello on 17:41
-
Nyt pääsi käymään niin että oli hupiakku päässyt tyhjenemään omaa huolimattomuuttaan. Kysymys kuulukin kuinka alas akun napajännite saa pudota ennenkuin akku on entinen?
Sent from my GT-S7710 using Tapatalk
-
Ei kai siinä mitään rajaa ole, omastakin meni viimetalvena ihan nollille ja pelaa edelleen Thumb ei vaan automaattilaturilla alkanu ensin lataamaan, mut heräs kun löi perinteisen laturin rinnalle
-
Täytyypä koittaa laittaa vielä tänään lataukseen, 4.9volttia näytti yleismittari ku mittailin, toivottavasti tuosta vielä kalun saa ei ole kun vajaan vuodenvanha. ::)
-
Jos se on ns. vapaa-ajan akku, niin se kestää paremmin syväpurkamista kuin normistarttiakku.
-
Eikös suurin tekijä akun vioittumiseen ole se, kuinka kauan on jännitteet ollu alhaalla. :)
-
Kai se on siitäkin kiinni että minkä tyyppinen akku on, kaikki akut ei ilmeisesti kestä syväpurkua? Ja lienee kai tuohon tyhjänä olemiseen vaikuttaa ympäröivä lämpötilakin, pääseek jäätymään vai ei.
-
Sitä täytyy lähteä tänään laturin ostoon, ei jaksa lidlin pikkulaturi lähteä lataamaan, onkos kellään kokemusta bilteman älylatureista ei näyttäisi olevan kalliita.
Sent from my GT-S7710 using Tapatalk
-
Sitä täytyy lähteä tänään laturin ostoon, ei jaksa lidlin pikkulaturi lähteä lataamaan, onkos kellään kokemusta bilteman älylatureista ei näyttäisi olevan kalliita.
Sent from my GT-S7710 using Tapatalk
Minä harjoittelin Bilteman ja Motonetin halpis älylatureilla. Kun ei pelannut, vein pois, puolenkymmentä kokeilin. Nyt laturina Motonetistä ostettu Ctek 10A. Kallis on, mutta hyvä. Thumb
-
Sitä täytyy lähteä tänään laturin ostoon, ei jaksa lidlin pikkulaturi lähteä lataamaan
Älylaturi ei välttämättä lähde lataamaan tyhjää akkua, vaan se tarvitsee "herätysjännitteen".
-
Jos akkulaturi ei lähde lataamaan syväpurettua akkua, kytke akku käynnistyskaapeleil la starttiakun rinnalle. Käynnistä auto, sitten parin minuutin päästä akkulaturikin pystyy lataamaan tyhjentynyttä akkua. :)
-
Jos akkulaturi ei lähde lataamaan syväpurettua akkua, kytke akku käynnistyskaapeleil la starttiakun rinnalle. Käynnistä auto, sitten parin minuutin päästä akkulaturikin pystyy lataamaan tyhjentynyttä akkua. :)
Näin minäkin tein, tosin en käynnistänyt ollenkaan autoa. Akku oli jo pilalle mennyt kun talven oli ollut vaunussa paikallaan ilman latauksia.
-
Tiedän tapauksen, jossa tuoreehkosta Boschin vapaa-ajanakusta tuli kierrätystavaraa ilmoitetusta 70 aH:n kapasiteetistä purettaessa noin puolet, 5 A:n kuormituksella kesäolosuhteissa.
Tämän jälkeen akku joko kiehui ladattaessa tai otti sattumanvaraisesti jonkin verran virtaa vastaan, mutta kapasiteetti silloinkin jäi aivan onnetttomaksi.
-
Huonon (uudenkaan) akun kanssa ei ole leikkimistä.. varsinkin, jos on rinnankytkettynä pitkään. Kennolevyissä ne "käytönjäljet" näkyvät. Huonon varauskyvyn vastalahjana voi olla lämpenemistä :-X
Koettu on http://karavaanari.org/index.php/topic,4894.0.html
-
Nyt on akku saatu lataukseen ja odotellaan kuinka käy ::)
-
Vajaa kaksi vuotta ja Vartan 120 Ah akku meni siihen kuntoon (kulkine sentään lataa rapian 14.5 V) ettei edes ajo välillä Lahti-JKL-Jämsä-Lahti ja sen jälkeen viikon seisotus, ei lähtenyt käyntiin (oli sitten viimeinen merkki-akku). Nyt on hupi ja käynnistysakkuina nk. villit akut 100 Ah, hommasin nuo http://www.varaosahalli.fi/ (http://www.varaosahalli.fi/)
-
Ite vaihdoin merkittömän 120Ah geeliakun niin isoon kuin kaappiin mahtui - tämmöiseen agm 180Ah:een.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/900181/Vapaa-ajanakku-AGM-180Ah-Aurinkopaneeli
Hinnastlähti vielä kanta-asiakkaaksi liittymis kupongin rabatti..
-
Tuo akku on pelitellyt hyvin, nyt oli vaan jäänyt invertteriin virrat päälle ja oli syönyt akun tyhjiin, ensikesäksi tulee toinen 100ah akku lisäksi ni pitäisi riittää virran.
Sent from my GT-S7710 using Tapatalk
-
Ite vaihdoin merkittömän 120Ah geeliakun niin isoon kuin kaappiin mahtui - tämmöiseen agm 180Ah:een.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/900181/Vapaa-ajanakku-AGM-180Ah-Aurinkopaneeli
Hinnastlähti vielä kanta-asiakkaaksi liittymis kupongin rabatti..
Itse ostin kokeeksi Sznajderin joku vuosi sitten...
Kokeilu senkun jatkuu ja olen enemmän kuin tyytyväinen hinta/laatu suhteeseen.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/900185/Sznajder-185Ah-vapaa-ajan-akku-P513xL189xK222
-
Sznajderi on tuo minunkin akku, motonetista tietysti haettu kun se on naapurissa.
Sent from my GT-S7710 using Tapatalk
-
Tuo akku on pelitellyt hyvin, nyt oli vaan jäänyt invertteriin virrat päälle ja oli syönyt akun tyhjiin, ensikesäksi tulee toinen 100ah akku lisäksi ni pitäisi riittää virran.
Invertterin pitäisi katkaista jännite kun se laskee liian alas (~10,8V), joten sen ei pitäisi akkua rikkoa.
-
Invertterin pitäisi katkaista jännite kun se laskee liian alas (~10,8V), joten sen ei pitäisi akkua rikkoa.
Omassani se katkaisee kyllä 230VAC:n kuorman tuolla akkujänniteellä, mutta aparaatti jää kukkumaan - liekö mahdollista, että sitten purkaa StandBy-tilassa parilla watilla akun muutama volttiseksi kuukausissa.. :-X Ei ole unohdusta sattunut, *kop-kop* :D
-
Omassani se katkaisee kyllä 230VAC:n kuorman tuolla akkujänniteellä, mutta aparaatti jää kukkumaan - liekö mahdollista, että sitten purkaa StandBy-tilassa parilla watilla akun muutama volttiseksi kuukausissa.. :-X Ei ole unohdusta sattunut, *kop-kop* :D
Paljon mahdollista että kuluttaa pikkuvirralla tyhjäksi.
-
Tuoreita kokemuksia...
Itsellä 2x 70Ah akkua rinnakytkettynä.Pur kaantuivat vaunussa valon jäädessä
päälle napajännitteeseen <2.5V. Osa foorumilaisista totesi akkujen olleen entiset. Itse pelkäsin samaa.
Akut ½v vanhat. Laitoin boschin peruslaturiin 6Ah "pakkosyötölle" akun ja se "heräsi" ottamaan virtaa vastaan kolmantena päivänä...
tämä EI ole tarina raamatusta. Vaihdoin siihen bilteman älylaturin joka syöttää tuon 4Ah. Siinä kun akku oli 4 vrk:tta niin laturi näytti vihreää
ja täyttä latausastetta. Napajännite 13.45V.
Toinen olikin haastavampi.4 vrk:tta pakkosyötöllä, hieman lisäsin tislattua vettä pariin kennoon ja kas,tänä aamuna oli latauksen viisari pudonnut melkein ykkösen kohdalle,aiemman 2-3 pykälän sijasta, eli akku on ottanut reilusti virtaa. Vaihdan sen tänään vielä älylaturiin ja tsekkaan mitä se sanoo. Toin akut lataukseen sisälle tuuletettuun paikkaan mutta lämpimään. Thumb
-
Paljon mahdollista että kuluttaa pikkuvirralla tyhjäksi.
Minulle kävi juuri näin.
-
Kyllä tuo meidän invertteri näköjään jää 'valmiustilaan' vaikka akkujännite putoaa, invertteriä ei edes vikalla reissulla käytetty mutta oon näköjään vahingossa painanut kaukosäätimestä aparaatin tulille.
Sent from my GT-S7710 using Tapatalk
-
Ja myös toinen akku oli valmistunut yön aikana täyteen ja merkit laturissa ja akussa oli vihreällä-
Eli aika tyhjäksi akut voi purkaantua että ne vielä voi pelastaa. Minulla kun napajännite tosiaan
oli <2.5V.
-
Ilmeisesti vain laatuakut. Bosch vapaa-ajanakku kuoli kerralla.
-
Ilmeisesti vain laatuakut. Bosch vapaa-ajanakku kuoli kerralla.
Bilteman akkuja :) Joku haukkuu,toinen kehuu muutei katso silmiin ;) Ota niistä selvää.
Itse henk.koht.pidän Boschin akkua laadukkaana.Harmi juttu sinulle kyllä Thumbd
-
Nyt on akku ladattu. 13.21v oli napajännite kun laturi ilmoitti akun olevan täysi. Katsellaan nyt jaksaako pitää virran tallessa.
Sent from my GT-S7710 using Tapatalk
-
Nyt on akku ladattu. 13.21v oli napajännite kun laturi ilmoitti akun olevan täysi. Katsellaan nyt jaksaako pitää virran tallessa.
Sent from my GT-S7710 using Tapatalk
Tee pieni kuormitustesti, jotta näet, onko kapasiteetti jäljellä! Napajännite voi nousta normaalilukemiin, mutta kapasiteetistä on voinut osa kadota.
Toivotaan parasta.
-
Jonkunlainen testihän tolle olis tehtävä, ehkäpä käyn jonkun lampun tuohon akkuun kytkemässä, koppiauto vietiin jo talvisäilöön kun tänä syksynä ei muuton ja remontin takia kerkiä reissaamaan.
Sent from my GT-S7710 using Tapatalk
-
Tee pieni kuormitustesti, jotta näet, onko kapasiteetti jäljellä! Napajännite voi nousta normaalilukemiin, mutta kapasiteetistä on voinut osa kadota.
Toivotaan parasta.
Thumb Levossa ollessaan ei napajännitteen pitäisi kovinkaan kovasti pudota. Olenkohan kuullut joskus 0.1V???
-
Tee pieni kuormitustesti, jotta näet, onko kapasiteetti jäljellä! Napajännite voi nousta normaalilukemiin, mutta kapasiteetistä on voinut osa kadota.
Toivotaan parasta.
Puuilossa kuormitustesti vempele maksoi 19e. Testasin mökillä akut, neljä oli sököä. :)
-
Puuilossa kuormitustesti vempele maksoi 19e. Testasin mökillä akut, neljä oli sököä. :)
Kiitos vinkistä.Pitää käydä huomenna hakemassa. Thumb
-
No nii nyt on sitten kuormitustesteri tilattu eiköhän totuus sitten löydy.
Sent from my GT-S7710 using Tapatalk
-
Henkilöauton (bensa) akku vetelee viimeisiään. Auto ei kestä seisoa 3 vk eikä lähde enää käyntiin ilman roikkaa, autossa 4A Defa akkulaturi moottorilämmittimen piirissä. Tunnin roikan jälkeen lähtee kyllä hyvin mutta kun pakkaset tulee? Leopojännite 12,04 V nyt aamulla kun autolla on eilen ajettu.
Hyllyssä pari ehdokasta, edellisen auton 4 v sitten kolariauton nokalta nostettu tuolloin vuoden vanha, napajännite 12,47 V, viimeksi ladattu joskus keväällä (ajettu yksi reissu vuosi sitten) tai toisesta autosta viikko sitten pois nostettu 5 vuotias ensiasennusakku 12,37 V napajännitteellä. IMOP laittaisin tuon kolariauton akun. Miten nuo halvat kuormitustesterit on luotettavia?
-
Miten nuo halvat kuormitustesterit on luotettavia?
Siinä kun kalliimmatkin, enemmän epämääräisyyksiä tulee hapettumista.
Vertaa niitä kaikkia kolmea samoilla eväillä, saat osviittaa.
-
mihin tuossa testereitä tarvitaan, pari kolme kertaa talvessa kun lataa akun täyteen niin pysyyhän se kunnossa, merkkiakut on kyllä ihan paskoja opelinakku on ollut tähänasti paras, mulla on niitä ollut dieselautossa ja vaunussa, ei tule olemaan enää koskaan vartaa boschia ym, itse olen lainannut uutta dieselinakkua siskolle että käyttää sitä omassa autossa jatkuvasti talvella ja toimii hyvin, sehän siinä on, akku hyytyy jos sitä ei käytä, ja onhan niitä ylläpitolatureita vaikka osa niistäkin on ihan surkeita, defan kunnolllinen älylaturi on hyvä, mulla on sellainen autossa on, aika kallis vain, mutta koko rahan arvoinen. kyllä se niin on että jos akusta pitää vähänkään huolta niin ei tule ongelmia, jokainen sen tietää..
-
Henkilöauton (bensa) akku vetelee viimeisiään. Auto ei kestä seisoa 3 vk eikä lähde enää käyntiin ilman roikkaa, autossa 4A Defa akkulaturi moottorilämmittimen piirissä. Tunnin roikan jälkeen lähtee kyllä hyvin mutta kun pakkaset tulee? Leopojännite 12,04 V nyt aamulla kun autolla on eilen ajettu.
Hyllyssä pari ehdokasta, edellisen auton 4 v sitten kolariauton nokalta nostettu tuolloin vuoden vanha, napajännite 12,47 V, viimeksi ladattu joskus keväällä (ajettu yksi reissu vuosi sitten) tai toisesta autosta viikko sitten pois nostettu 5 vuotias ensiasennusakku 12,37 V napajännitteellä. IMOP laittaisin tuon kolariauton akun. Miten nuo halvat kuormitustesterit on luotettavia?
Jos aikaa ja harrastusta riittää, hyvän kuvan akun kunnosta saa kun laitat akkuun kuormaksi 50W halogeelipolttimon ja katsot miten kauan se palaa kirkkaana. 50W jakaa 12V saa noin 4A virran ja sen kerrot palamistunneilla ja toteat että ei ole lähelläkään akun kyljessä olevia Ah lukemia.
Tuo ei vielä kerro montako sataa Amppeeria siitä saa startatessa, mutta sen tietää että puolikuntoisesta akusta ei pakkasilla paljon lähde.
Meillä on akkuja myyvällä TB llä hieno digimittari joka kuormittamalla arvioi starttivirtaa.
Nätisti pyytämällä mittaavat vanhat akut myös.
Minun kokemus on että syväpurettu akku ei koskaan palaa entiselleen, jännite palaa, Ah ei.
Ctek 7A käyttäjänä tiedän että jotain palautuu, mutta entisöintiin ei nuokaan pysty.
Niinko Höpö mainitsi, paljonko kapasiteetista saa palautettua riippuu siitä kuinka nopeasti purkaantumisen jälkeen latauksen saa käyntiin.
-
Kyllä taisi käydä niin että tuo kerran sipannut akkuni jää apukäyttöön tallinnurkkaan ja kunhan remontti on tehty ja koittaa kevät ni käyn motonetista uudet akut koppiautoon, onpahan sitten takuulla yhtähyvät kun samaanaikaan ne ostaa, alkavan vuoden reissut aattelin pärjätä ilman tolppasähköä joten täytyy hyvät akut katsella.