Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Aiheen aloitti: Cowboy - 1.06.2013 kello on 02:00
-
Lähtö tulos oli 96 hv ja 362 vääntöä, loppu tulos oli sit 172 hv ja 415 vääntöä ja hyvin huomaa eron.
Nyt ei muuta kuin mailmaa kiertää huomenna lähtö ;D
-
Lähtö tulos oli 96 hv ja 362 vääntöä, loppu tulos oli sit 172 hv ja 415 vääntöä ja hyvin huomaa eron.
Nyt ei muuta kuin mailmaa kiertää huomenna lähtö ;D
Kukahan onneton joskus ostaa tämänkin laitteen hyvässä uskossa "hyvänä perheen kakkosautona"?
Eikös tuossa ole jo auton uudelleen tyypityksen paikka? Ei taida enää alustarakenne vastata alkuperäistä tavoitetta?
Tämä nyt vain näin kateellisena sivustakatsoja?
-
Lähtö tulos oli 96 hv ja 362 vääntöä, loppu tulos oli sit 172 hv ja 415 vääntöä ja hyvin huomaa eron.
Nyt ei muuta kuin mailmaa kiertää huomenna lähtö ;D
Minkä koneen ne siihen laitto. ;)
-
Lähtö tulos oli 96 hv ja 362 vääntöä, loppu tulos oli sit 172 hv ja 415 vääntöä ja hyvin huomaa eron.
Nyt ei muuta kuin mailmaa kiertää huomenna lähtö ;D
Voimaa.com vai jostain muualta?
-
Pitänee kysyä näin aamun valjettua, että mitkä ne lähtötiedot olivatkaan?
Minusta luvut ovat epäbalanssissa ja muutenkin oudot.. 8)
-
Pitänee kysyä näin aamun valjettua, että mitkä ne lähtötiedot olivatkaan?
Minusta luvut ovat epäbalanssissa ja muutenkin oudot.. 8)
Lähtö tulos oli 96 hv ja 362 vääntöä, loppu tulos oli sit 172 hv ja 415 vääntöä ja hyvin huomaa eron.
Olisko 140hv ja 362nm?
-
Täysin mahdoton yhdistelmä, tehohan lasketaan vääntömomentista ja alkulukemat edellyttää tosi alhaisia kierroksia. Kyse taitaa olla traktorin isosta koneesta? Eikä loppukaan aidolta tunnu.
-
Sorry lähtö tehot oli 126 hv 362 vääntöä ja loppu tulos 172 hv 415 vääntöä
Tuli ajatus katkos yöllä :-X
ja löytyy dyno laput ;D
-
Sorry lähtö tehot oli 126 hv 362 vääntöä ja loppu tulos 172 hv 415 vääntöä
Tuli ajatus katkos yöllä :-X
ja löytyy dyno laput ;D
kerro meille että onko millanen transsitti kyseessä ;)
onko paku vai matkailuauto ja ikä sekä mitä teit että tehoja tuli lisää
olis mukava tietää ;D
-
Ford Transit vm 2013 matkailuauto
Käytin auton Motorbitissä uudelleen ohjelmoinnissa
-
Käytin auton Motorbitissä uudelleen ohjelmoinnissa
Sanoisin että parhaimpia vaihtoehtoja mitä löytyy. Vaikkakaan ei halvin.
-
Mihinkäs nyt meinaat tuota uutta tehoa käyttää? Henkilökohtainen perstuntuma on, että 2,2Durassa on tehoa vakionakin ihan riittävästi ja kun kulutuskin on yleensä alle 8, niin ei sille tarvi mitään tehdä.
-
Ihan hyvinhän tuohon euro 5:seen saa voimaa :)
Omassa transitissa oli 230hv ja 540Nm tosin se oli 3,2L ja Euro 4:nen ilman kattia.
-
Mitähän kone tykkää tuosta pitemmän päälle ? :-\
-
Touranilla on nyt ajettu 100 tkm lastutettuna, ei mitään oireita.
Mikä pätee Volkkariin ei välttämättä päde Fordiin; kuskin pitää osata käyttää tehoa oikein ja olla tekemättä niitä virheitä, joilla koneentai jonkun muun paikan saa hajalle. Lämmityksestä, jäähdytyskäytöstä ja vääränlaisen vedättämisen välttämisestä alkaen.
-
Mutta kumminki tien tukkona vaikka on ns.hv :D Monesta 100 lätkäläistä as,autosta joutunut menemään vaunun kanssa ohi,kun ajelevat 70km/h tunnissa ;) Jos eivät uskalla ajaa nopeuksien mukaan,niin kuljin parkkiin koti pihaan :P
-
Mutta kumminki tien tukkona vaikka on ns.hv :D Monesta 100 lätkäläistä as,autosta joutunut menemään vaunun kanssa ohi,kun ajelevat 70km/h tunnissa ;) Jos eivät uskalla ajaa nopeuksien mukaan,niin kuljin parkkiin koti pihaan :P
Toi sama pätee myös moneen muuhunkin tiellä liikkujaan, mut jokainen tavallaan ;D
-
Mutta kumminki tien tukkona vaikka on ns.hv :D Monesta 100 lätkäläistä as,autosta joutunut menemään vaunun kanssa ohi,kun ajelevat 70km/h tunnissa ;) Jos eivät uskalla ajaa nopeuksien mukaan,niin kuljin parkkiin koti pihaan :P
Niinpä..
Itse ajelen rauhallista reilua 80km, eli rekkavauhtia ja on 100 lätkä takaikkunassa.
Välillä menee vaununvetäjät ohi tukka putkella. Mihinkähän sitä on niin kiire? Liekö liian lyhyt loma? Jos pitää koko ajan paahtaa lomalla, niin mielummin sitten kuljin parkkiin kotipihaan ja muiden harrastusten pariin.. :D
-
Hieman ohi aiheesta,mutta minkäs tekee,kun on alla vanha a-auto,tehot olemattomat,on pakko "röpötellä" sillä vauhdilla,mikä koneesta löytyy,mutta kai laki sallii myös ajamisen yleisillä teillä,sillä nopeudella,mihin auto pystyy,ajan aina 70:n kymppiä,menkööt ohi,jos on kiire !!!!
-
Pitääkö sitä lähteä lomalle, jos on niin kova kiire, itse ainakin haluan nähdä myös matkalla kaunista Suomea. Turha kiire pois liikenteessä.
-
Thumb Thumb Thumb Thumb Thumb
Pitääkö sitä lähteä lomalle, jos on niin kova kiire, itse ainakin haluan nähdä myös matkalla kaunista Suomea. Turha kiire pois liikenteessä.
-
Pitääkö sitä lähteä lomalle, jos on niin kova kiire, itse ainakin haluan nähdä myös matkalla kaunista Suomea. Turha kiire pois liikenteessä.
Ei ole kiire,mutta nopeuksie mukaan mennään :D
-
Ei ole kiire,mutta nopeuksie mukaan mennään :D
Minä menen liikennevirran mukana enkä nopeusrajoitusten mukaan...
Jos alkaa tuntua liian verkkaiselta ...ohitan... ;D
-
Itse tykkään, että autosta löytyy sen verran tehoa jolla pääsee hitaasta autosta ohi vaikka Norjan ylämäissä. Laittaa kutoselta neloselle ja painaa kaasun pohjaan niin saadaan se 90km/h tauluun hetkessä, eikä tarvitse katsoa edessä ajavan mustaa savua Norjan hienoissa maisemissa. Maisemien takia Norjassa käyn. Ja jos autosta löytyy tehoa/vääntöä niin se menee hyvin ilman vaihteiden vaihtamista.
-
Itse tykkään, että autosta löytyy sen verran tehoa jolla pääsee hitaasta autosta ohi vaikka Norjan ylämäissä. Laittaa kutoselta neloselle ja painaa kaasun pohjaan niin saadaan se 90km/h tauluun hetkessä, eikä tarvitse katsoa edessä ajavan mustaa savua Norjan hienoissa maisemissa. Maisemien takia Norjassa käyn. Ja jos autosta löytyy tehoa/vääntöä niin se menee hyvin ilman vaihteiden vaihtamista.
Toivottavasti et joudu minun taakse !!! ;D
-
Noissa uusissa ransuissa on se vika että alavääntö on ihan hemmetin olematonta.
Kuskista se ei voi olla kiinni koska niin moni on siitä sanonu jo.
Varsinnnii pakittamaan lähtiessä auto sammuu heti jos ei nosta kierroksia todella korkealle..varsinni i jos olet asiakkaan tiloissa savikossa rypemässä.. Thumb
Kyselin huollossa softapäivitystä mutta ei neth täällä Lapissa ymmärrä sellaisesta mitä siellä etelässä on... Thumbd :(
-
Varsinnnii pakittamaan lähtiessä auto sammuu heti jos ei nosta kierroksia todella korkealle..varsinni i jos olet asiakkaan tiloissa savikossa rypemässä..
Ja olihan transitti valittu nelivetoisena? kun kerta savikkoon on menty. Nelivedossa on tihempi välitys joten sillä ei pitäisi olla mitään ongelmaa edes liikkeelle lähdössä.
Toinen mikä vaikuttaa transitin huonoon alavääntöön noissa matkamökeissä on se, että ne on usein tilattu pitkillä välityksillä
-
Itse tykkään, että autosta löytyy sen verran tehoa jolla pääsee hitaasta autosta ohi vaikka Norjan ylämäissä. Laittaa kutoselta neloselle ja painaa kaasun pohjaan niin saadaan se 90km/h tauluun hetkessä, eikä tarvitse katsoa edessä ajavan mustaa savua Norjan hienoissa maisemissa. Maisemien takia Norjassa käyn. Ja jos autosta löytyy tehoa/vääntöä niin se menee hyvin ilman vaihteiden vaihtamista.
Jo vain, tuohon ominaisuuteen kannattaa satsata. Tuotahan tarvitsee aina ja joka päivä. Akat sanoo, että miehet on ainaisia lapsia, liekkö hyö väärässä. :D
Jokainen mielensä mukaisella tyylillään. Thumb
-
Ei se voi olla Höpö sulle niin vaikea asia, että pienemmät ja ehkä uudemmat autot kulkee kovempaa. Thumb
-
Olen vaan tottunut siihen että oma auto kiihtyy alle 10 sek. sataseen. Oli se sitten henkilöauto tai retkiauto :D
-
Aihetta sivuten . Olen monta kertaa miettinyt että miksi vaunu perässä ajellessani pidän suurempaa kiirusta kuin muutoin ajellessa. Yli kolmekymmentä vuotta näin on tapahtunut . Liekö pääkopassa ollut ajatus etten minä ainakaan ole tulppana liikenteessä. Joskus on jopa naurattanut (sisäisesti) että mihis nyt on kiire , lomallahan sitä ollaan. Eikä pitäis olla mitään aikatauluja. Mökki on mukana ja nukkumapaikkoja kotomaasta kyllä löytyy.
-
Kuulun myös niihin jotka tykkää että autossa on voimaa, vaikka vähemmälläkin tulisi toimeen.
Taloudellisuuden vuoksi ajelen kuitenkin tuolla vanhuksien transit alustaisella matkamökillä yleensä muun liikenteen mukana enkä turhia ohittele vaikka satasen lätkä ja voimaa siinä onkin.
Tuosta Fordin moottorin kestosta ei ole pitkältä ajalta kokemuksia ohjelmoituna mutta uskoisin sen järkevässä käytössä kestävän saman kuin vakionakin.
Liian pitkä ykkösen ja pakin välitys on myös minusta suurin ongelma näissä Fordin alustaisissa.
Henkilöautoista taasen edellinen Audi 1,9 tdi koneella vakiona 131hp ja 170hevoseen kiristettynä ajettiin 60tkm-285tkm välinen matka eli yli 220tkm ilman mitään ongelmia.
Tuossa uudemmassa 3,0tdi koneisessa nostettiin tehot 224hp 480nm -> 300hp ja +600nm. Tähän joutui jo vaihtamaan kytkimen järeämmäksi lisääntyneen väännön vuoksi.
-
Ford Transit vm 2013 matkailuauto
Onko auto takaveto vai etunen..
-
Onko auto takaveto vai etunen..
Ikävä kyllä mut etuvetonen.
Ja tehoa ei ole koskaan liikaaaaaaaaaaaaaaa :D vaa aina liian vähän, kysykää vaikka Räikköseltä.
-
Ikävä kyllä mut etuvetonen.
Ja tehoa ei ole koskaan liikaaaaaaaaaaaaaaa :D vaa aina liian vähän, kysykää vaikka Räikköseltä.
Mitähän nuo vetoakselit tykkää !
-
Mitähän nuo vetoakselit tykkää !
Kaikki selvii aikanaan, jotenkin ei vaan vielä pysty vastaa 8)
-
Mielenkiintoinen aihe joka kesä tämä "tien tukkona" oleminen.Mun mielestäni ihminen joka on reisuun lähtiessä niin stressantunut ja niska punasena että on pakko polettaa korkeinta merkin sallimaa nopeutta,tai sen yli,hengittää ns."perseessä kiinni" , vaarantaa liikenneturvallisuu tta turhilla ohittamisilla vois myydä vehkeensä pois ja ostaa baden baden tuolin pihalleen ja pysyä siellä olutmuki ja grillimakkara kourassa. Ei silloin vaaranna muuta kuin oman terveytensä.
Suomen Tieliikkennelaissa on selkeästi määritelty korkeimmat sallitut ajonopeudet kullekkin ajoneuvoluokalle ja- yhdistelmille. Autoilijan vastuulla on sekä käyttämänsä laitteisto, että sekä kyydissä olevat matkustajat, että kanssatienkäyttäjät .
Poliisin toteamus kesäliikenteestä: "Karavaanarit tunnetusti ajavat turvallisesti" kannattaa pitää sen sortin kunniana nyky liikennehelvetissä, että sitä ei pitäis mennä pilaamaan.
Mitä sitten tulee moottorin tehoihin ja virittämisiin, niin siinä kannattaa pitää järki päässä ja jalat maassa. Asiallinen modifiointi voi olla ihan hyvästäkin,(esim turbottaminen) jopa polttoainetaloudell isesti. Mutta mikä nopeissa kiihdytyksissä ja voimassa voitetaan se rakenteiden ja perusosien rasittumisessa, ajomukavuudessa sekä ajoneuvon maltillisessa käyttäytymisessä hävitään. Kilpavälineissä tällaiset virittämiset ja tehonlisäykset ovat normia, koska käyttö ei ole jokapäiväistä ja osia vahdetaan turvallisuussyistä miltei joka kisaan. Eli kannataa sitten perushuolloissa rakennella sitä laitetta myös muilta osin kestävämmillä varaosilla.
Tuppaa vain helposti jäämään vaihde päälle sitten ja itse alkuperäinen käyttötarkoitus unohtuu rakentelun kiimassa :)
Sitten kun tulee se vaihdo paikka, niin vaikiaa on, kun se omin käsin rakennettu unelma pitää päivittää. Ja automyyjä kun ei laske hyvityshintaaan bling blingiä, subbareita tai kilowatteja.
-
Ikävä kyllä mut etuvetonen.
Ja tehoa ei ole koskaan liikaaaaaaaaaaaaaaa :D vaa aina liian vähän, kysykää vaikka Räikköseltä.
Varo ettei lähe käsistä....
-
Ei tarvitse meidän Transitilla ajella yli 80kmh, ei saa eikä kulje ja jos kulkisi niin ei uskalla. :o
-
Meidän sprintteri ohjelmointiin myös tuossa pari viikkoa sitten ja siinä on nyt myös saman verran tehoja kuin aiheen aloittajallakin. Ei minullakaan ole kiire lomalla minnekään, mutta ajaminen on nyt helpompaa, kun on vääntöä enemmän ja voi esimerkiksi lähteä risteykseen hiljentämisen jälkeen hieman isommalla vaihteella ,eikä hyydy mäissä vaikka olisi vene tai moottorikelkka perässä.
Järki päässä pitää tietysti ajella, voimansiirron saa hajalle liialla vedättämisellä helposti!
-
Uskoisin että aloittaja ja moni muukin, kuten minä, hakee tehonlisäyksellä sekä mukavuutta että turvallisuutta. Mikä on sen parempi kuin ohittaa hyytyvä kanssamatkaaja ylämäessä? Monet kerrat olen pyyhkäissyt vaunun kanssa alitehoisen asuntoauton tai auto-vaunu yhdistelmän ohi juurikin pahimmassa ylämäessä. Maltta vaan pudottaa neloselle ja anta väännön puhua puolestaan. Voima on muuten myös Motorbitiltä peräisin. Alavääntö lisääntyy rellussa todella paljon ja muutenkin vääntöalue lajenee.
-
Minkälaisia lukemia Motorbit tuohon Rellun 3-litraiseen Nissaniin rakentaa? Se kun lienee tehtaan jäljiltä melko maltillisessa vireessä, lähes kuten tuo meidän samankokoinen vanhempiversioinen Ivecokin...
-
Voin myös suositella Etelä-Pohjanmaalla Nurmon autopistettä. Juuri Volvoa siellä optimoitu. Siihen ladattiin myös uusimmat ohjelmistot ja poistettiin egr käytöstä. Nyt pitäis vielä kyllä uskaltaa katsoa miltä imusarja näyttää....
-
Voin myös suositella Etelä-Pohjanmaalla Nurmon autopistettä. Juuri Volvoa siellä optimoitu. Siihen ladattiin myös uusimmat ohjelmistot ja poistettiin egr käytöstä. Nyt pitäis vielä kyllä uskaltaa katsoa miltä imusarja näyttää....
Paljonko oli lähtö tilanne ja nyt? ;)
-
Paljonko oli lähtö tilanne ja nyt? ;)
Tais olla aluksi 160 hp 350nm ja nyt 180hp ja 400nm. Auto vaan optimoitiin, ei ollut tarkoitus edes tuunata sen enempää.
-
Tais olla aluksi 160 hp 350nm ja nyt 180hp ja 400nm. Auto vaan optimoitiin, ei ollut tarkoitus edes tuunata sen enempää.
Kyllähän tolla jo pärjää ;)
-
Tuo egr puoli enemmänkin huolestuttaa. Putsailin egr:n ympäristön ja ennen imusarjaa olevan kumiputken, jotka olivat ihan mahdottomassa töhnässä. Ei taida tuo imusarja puhdistua enään itsestään kun uutta moskaa ei enää tule?
-
Tais olla aluksi 160 hp 350nm ja nyt 180hp ja 400nm. Auto vaan optimoitiin, ei ollut tarkoitus edes tuunata sen enempää.
Mulla on tuossa Volvossa vakiona tuo 185hp:ta ja 400nm..
-
Mulla tuossa wanhassa retkuiluautossa on joskus ollut 100hv ja vääntöä 250Nm.
Hyvin on mennyt tasavauhtia mäet ylös ja alas. Kulutuskin on alle 8 litraa.
Ai niin, mutta eihän mun tarvinnutkaan raiata mitään perässä, eikä se nyt muutenkaan paljoa paina. :D
Satasen lätkäkin on takana, eikä sitä saa ottaa pois ilman muutoskatsastusta..
-
Minkälaisia lukemia Motorbit tuohon Rellun 3-litraiseen Nissaniin rakentaa? Se kun lienee tehtaan jäljiltä melko maltillisessa vireessä, lähes kuten tuo meidän samankokoinen vanhempiversioinen Ivecokin...
En ole dynolappuja nähnyt, autolla on ajettu "vakiona" kokonaista 7 kuukautta, 2/12-6/12. Tuli pieni tapaturma ohitustilanteessa ja piti käydä poistamassa ohjelmoinnit katsastusta varten :D
Motorbitin jälleenmyyjän arvio tehomuutoksesta on jotain 136/320 -> 170-180/400
Numerot ei ole meikäläiselle niin tärkeitä kuin ajo- ja käyttömukavuus.
Auton ensimmäinen omistaja jolta ostin Masterin, ei edes ollut tietoinen optimoinnista. Ei ollut koskaan ajanut vakiona, niin ei ollut huomannut muutosta.
-
Vinkki Thumb Kannattaa lukea Camperi-lehti nro 5.13 s. 38-43 siellä on juttua optimoinnista ja tehonlisäyksistä ja niiden merkityksestä.
-
Vinkki Thumb Kannattaa lukea Camperi-lehti nro 5.13 s. 38-43 siellä on juttua optimoinnista ja tehonlisäyksistä ja niiden merkityksestä.
Taas näitä epämääräisiä vinkkejä..pitääkö lähteä tuon vinkin perässä nyt kaupunkiin penkomaan lehteä vai saisiko kenties esimakua mistä kysymys.
-
Anteeksi.
Niin Camper lehdessä on tuosta sen verran juttua, että lastuttaminen mm. vaatisi TraFin mukaan muutoskatsastuksen koska valmistajan tyyppikatsastuksess a ilmoitettu teho muuttuu. Lisäksi vakuutusyhtiöillä voi olla erilaisia käytäntöjä moottoritehojen suhteen.
Lastuttaminen katsotaan moottorin virittämiseksi ja ilmeisestikin tälle on omia säädöksiä niin ajoneuvon rakenteellisella (esim jarrut ym.) kuin saastearvopuolellak in. Ja CO arvojen muutokset voi vaikuttaa verotuksellisesti.
Eli kannattaa selvittää TraFilta varmuuden vuoksi miten autokohtainen byrokratia muuttuu, kun parannellaan suorituskykyä. Ainakin tuo muutoskatsastus Camperin mukaan kannattaisi suorittaa.
-
^
Eipä ole enää kahteenvuosikymmene en kannattanut Suomessa muutoskatsastaa tehojen takia "vähäpäästöistä" autoa - tulivat 1991 "pakollisiksi" bensapuolella :-X
Käytännössä siis mahdotonta.. :P
-
Tehoja vertaillaan mallisarjaan eli jos samassa mallisarjassa on tehokkaampi versio niin ei ongelmaa lastutuksessa ja sen päälle muistaakseni pysty vielä lisää 20%. Asiantuntevat katsastusmiehet kyllä neuvovat.
-
Anteeksi.
Niin Camper lehdessä on tuosta sen verran juttua, että lastuttaminen mm. vaatisi TraFin mukaan muutoskatsastuksen koska valmistajan tyyppikatsastuksess a ilmoitettu teho muuttuu. Lisäksi vakuutusyhtiöillä voi olla erilaisia käytäntöjä moottoritehojen suhteen.
Lastuttaminen katsotaan moottorin virittämiseksi ja ilmeisestikin tälle on omia säädöksiä niin ajoneuvon rakenteellisella (esim jarrut ym.) kuin saastearvopuolellak in. Ja CO arvojen muutokset voi vaikuttaa verotuksellisesti.
Eli kannattaa selvittää TraFilta varmuuden vuoksi miten autokohtainen byrokratia muuttuu, kun parannellaan suorituskykyä. Ainakin tuo muutoskatsastus Camperin mukaan kannattaisi suorittaa.
Kaikkihan täällä on sallittua kunhan ei jää kiinni ;) Itsekkin lastutin Bemarin 310hv ei mitään ongelmia ja jarrut vastas tehoja :D
-
Tuossa TraFi:n läpsykässä aihetta sivutaan sivulta 3 alkaen..
http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/fb255e8a940b3d31568ff10e5f4806b2/4760-Soveltamisohjeita_liikenneministerion_paatokseen_auton_rakenteen_muuttamisesa.pdf
Onkohan mitään mistä ei olisi jotain pykälää sorvattu :-X
-
Sivuten aihetta, olen hakenut Fordilta kahteen autoon todistuksen että auto ei ole ey-tyyppihyväksytty. Toinen on 93 ja toinen 95-vuoden malli, tämä sen takia, että misään osissa ei tarvitse olla E- tai tuv-merkintää ja rakentelu helpottuu :)
-
Tehoja vertaillaan mallisarjaan eli jos samassa mallisarjassa on tehokkaampi versio niin ei ongelmaa lastutuksessa ja sen päälle muistaakseni pysty vielä lisää 20%. Asiantuntevat katsastusmiehet kyllä neuvovat.
Nää niitä juttuja on.... Törmäsin samaan aikoinaan, kun muutoskatsatin peräkärryä: 750kg jarruttomasta tuli 2000kg jarrullinen. Viimeisenä asiana katsataja mietti, että kestääköhän tuo pohjalevy? Jonkun byrokraatin vastaus oli, että jos mallisarjasta on senkokoinen kärry, niin antaa palaa... Olihan siitä, eikä kukaan ollut kiinnostunut, oliko se vaneri molemmissa sama! :o
-
Voimasiirto tuon väännönlisäyksen kanssa on kovilla, etenkin kytkin. Kone kyllä kestää. Takuu raukeaa heti, jos koneen tehoihin on puututtu ja huolto huomaa. Toisaalta tehoa ei koskaan ole liikaa. Mietityttää vaan, miksi tehtaa inssit on niin "tyhmiä" etteivät osaa konetta jo suunnitellessa tehdä optimaalista tehoa. Toisaalta on maita, jossa veroteknisesti myydään moottorit alitehoisina, luulisin.
-
Voimasiirto tuon väännönlisäyksen kanssa on kovilla, etenkin kytkin. Kone kyllä kestää. Takuu raukeaa heti, jos koneen tehoihin on puututtu ja huolto huomaa. Toisaalta tehoa ei koskaan ole liikaa. Mietityttää vaan, miksi tehtaa inssit on niin "tyhmiä" etteivät osaa konetta jo suunnitellessa tehdä optimaalista tehoa. Toisaalta on maita, jossa veroteknisesti myydään moottorit alitehoisina, luulisin.
Siinähän se oli: Koko ketjun optinaalinen rakenne. Ei ole tarkoituksenmukaist a hakea maksimi tehoja kestävyyden kustannuksella/ylihintaisilla, raskailla rakenteilla.
-
Kukas sitten käskee kertoa että autoon on tehty optimointi? Ei sitä mitkään merkkihuollon koneet näe.
-
Siinähän se oli: Koko ketjun optinaalinen rakenne. Ei ole tarkoituksenmukaist a hakea maksimi tehoja kestävyyden kustannuksella/ylihintaisilla, raskailla rakenteilla.
Ja olettaisin autotehtaiden myös pelaavan varman päälle myös esimerkiksi lämpötilojen suhteen - ettei tulisi vaurioita äärioloissa, vaikka vuoristossa tai jossain kuumassa maassa...
-
Monessa tapauksessa pienemmästä tehosta on veroetua valmistus maassa. Esim. BMW fleet edition, jossa on vähemmän tehoa, vaikka täsmälleen samat moottorit ja voimansiirto. BMW tarjoaa myös performance kit:ä moniin autoihinsa, jossa moottorinohjaus optimoidaan ja taisi sisältää jotain muutakin säätöä.
Veikkaisinpa, että moottorien "tehottomuus" ei ole inssien "taidottomuutta" niinkuin joku tuossa mainitsi, vaan sitä että jätetään riittävissä määrin toleranssia auton muille komponenteille.
Useilla merkeillä on myös niin, että täsmälleen samoilla komponenteilla toteutetuissa autoissa saattaa olla kymmeniä hevosvoimia tehoeroa. Tämä näkyy yleensä auton uushankintahinnassa, juurikin verotuksellisista syistä.
Näin ollen voisin kuvitella, että lähestulkoon kaikissa elektronisella moottorinohjauksell a toteutetuissa autoissa on runsaasti varaa "optimoida" karttoja.
-
Kyllä ois nyt reissussa ikävä olla jos ei olis tullut lisättyä tota poweria.
Pajon mukavempi ajaa kun jaksaa mennä Ranskan ja Italian alppeja ylös alas.
Ohitukset sujuu ihan eri tahtiin kuin ennen, varmaan muuten olis saanut jäädä jokaisen käkkiän taakse venaa.
Ei lomalla tarvi olla kiire mut ei kuitenkaan myöskään etana.
Merkkihuollossa näkee jos on roplattu jos ne jaksaa kattoo, mitä ne tekee hyvin harvoin.
EI OO PELKOO ETTÄ LAITTAISIN ENÄÄN VAKIOKSI :P
-
15 tkm takana ja kaikki on OK. Thumb Thumb Thumb
-
15 tkm takana ja kaikki on OK. Thumb Thumb Thumb
Mulla on sellainen kutina, että ei tuo tehon lisäys vaaranna konetta, jos se tehdään asiallisesti.
Toinen juttu on jos sen tehon lisäyksen tarvetta ei ymmärrä ja alkaa piiskata autoa kuin vierasta sikaa. Kaikki saa rikki, jos yrittää. Fiksusti käytettynä säästänee vaan konetta.
-
Tehon lisäys on ihan ok ;) Mullakin aikasempi BMW 540 lastutettu ja automaatti laatikolla ja hyvin kesti,käyttää vaan järkeä,niin kestää aivan varmasti,kone,kuin vaihdelaatikko ja muut vermeet..
-
Kannattaa tehdä selvä ero tuon optimoinnin ja varsinaisen virittämisen välille. Se, mitä suurin osa ammattilaisista tarkoittaa optimoinnilla, on moottoriin saaste- ja (näennäis)taloudellisten syiden takia huonoksi jääneen tehokäyrän "palauttaminen" moottorin normaalitasolle. Näillä ei yleensä saada aikaan merkittäviä huipputehojen lisäyksiä, mutta toiminta käyttökierosalueell a ja varsinkin vääntö alapäässä yleensä paranevat reippaasti. Yksi mielenkiintoinen ilmiö tässä yhteydessä on se että auton kulutus matkanopeuksissa saattaa laskea, jos kuljettaja oppii käyttämään lisääntyneen väännön edukseen. Monissa tapauksissa tehtaan huonon moottorinohjauksen optimointi jopa pidentää koneen käyttöikää.
Kokonaan toinen - ja melkoisesti sotkuisempi - keitos on viritysmielessä tapahtuva "lastuttaminen". (hölmöä, kuinka ihmisten tietämättömyys aiheesta johtaa virheeseen puhekielessäkin. Kumpikin operatio kun tehdään pääasiassa moottorin ohjausyksikön uudelleenohjelmoinn illa, vaikkakin karvanoppien asennuksen yhteydessä on monesti kansalainen ostanut vapaavirtaussuodatt imen tietämättä lainkaan, kuinka sellaisen kanssa on elettävä) Silloin tavataan etsiä moottorin laitteiden suoritusarvoista maksimia. Tässä yhteydessä onkin monesti kyse siitä, kuinka paljon kehtaa laitteensa käyttöikää lyhentää. Muutamissa moottorityypeissä kun on mahdollista lisätä tehoa aina Ristussentään-tasolle asti.
On auto/mopo/vene/mikävaan-kohtaista, kuinka muut vermeen laitteet kestävät tehonlisän. Tavan optimoinnista tuskin kannattaa kenenkään huolestua. Pitää muistaa se, että jos hevosvoimateho nousee 130 ---> 150, tuo tapahtuu tietysti kierrosalueen yläpäässä ja merkitys normaaliajossa on vähäinen. Niille, joille täysi teho tulee käyttöön jatkuvasti jokapäiväisessä ajossa, ei tarpeeksi tuhteja alustan osia ole tehtykään, joten siinä yhteydessä on aivan sama, onko laitetta viritetty vai ei.
Tietenkään moottorin tehojen lisääminen ei nosta ajonopeuksia samassa suhteessa (paitsi kansalaisella, jolle normaalisti ohimenevä sairaus; teini-ikä, on jäänyt krooniseksi). Parhaillaan se vakauttaa menon tasaisemmaksi, vähentää kulutusta ja laskee takana tulijoiden verenpainetta. Tosin pahimmille puskurissaroikkujil le ei mikään piisaa ja heihin auttavatkin vain sellaiset lääkkeet, joiden tarkempi erittely saattaa johtaa oikeudellisiin toimiin.
Siihen, miksi joka ikisellä ajokortin amistajalla on oma käsityksensä yhteisiksi tarkoitetuista liikennesäännöistä, ei moottoritehoja pohdiskelemalla kerta kaikkiaan ratkaisua löydy. Mutta kerro SINÄ, miksi ihmeessä et voi laskea sitä cruiseri-nopeuttasi 1,2km/h, jos edellämenijä on päättänyt ajaa sen 82 80:n alueella? Kuka teki sinusta sen, jonka tahdissa koko maailman liikenne pyörii?
-
On ne nuo autotehtailijat pöljiä, kun päästävät käsistään alitehoisia autoja. Asiakkaat sitten joutuu lastuttamaan, jos ja kun kestävyyteen ei näytä olevan vaikutusta. ::)
-
On ne nuo autotehtailijat pöljiä, kun päästävät käsistään alitehoisia autoja. Asiakkaat sitten joutuu lastuttamaan, jos ja kun kestävyyteen ei näytä olevan vaikutusta. ::)
Tuohon vaikuttavia tekijöitä on monta. Kansallinen verotus on yksi, näennäiset päästöt, ..... Monesta perusmoottorista otetaan erilaisia teholukuja ja jollakin poerusteella niitä vaan pitää olla.
-
Tuo "lastuttaminen" on jäännyt sanonnaksi tuolta 80-luvulta kun bensakoneiden moottoriohjausta muuteltiin, ennen sitä oikein "lastutettiin" kun EPROM rykästiin irti ja tilalle ohjelmoitiin uusi. Siinä rytäkässä meni yleensä kaikki kartat uusiksi, sytytys.ruiskutus ja ahtopaineet. Nykyajan dieseleiden optimointi keskittyy suurmmaksi osaksi vain ruiskutukseen eikä ahtopaineisiin. Tehoboxit muuttaa vain ruiskutusta. Oli se makeeta kun pikku hommalla sai 224 heppasesta 330 ulos ilman mitään ihmeitä, siitä ylöspäin pitkin jo vähän tekniikkaan koskea :)
-
Tuo "lastuttaminen" on jäännyt sanonnaksi tuolta 80-luvulta kun bensakoneiden moottoriohjausta muuteltiin, ennen sitä oikein "lastutettiin" kun EPROM rykästiin irti ja tilalle ohjelmoitiin uusi. Siinä rytäkässä meni yleensä kaikki kartat uusiksi, sytytys.ruiskutus ja ahtopaineet. Nykyajan dieseleiden optimointi keskittyy suurmmaksi osaksi vain ruiskutukseen eikä ahtopaineisiin. Tehoboxit muuttaa vain ruiskutusta. Oli se makeeta kun pikku hommalla sai 224 heppasesta 330 ulos ilman mitään ihmeitä, siitä ylöspäin pitkin jo vähän tekniikkaan koskea :)
ny mä en ymmärtäny mitä eroo noill kahell asialla on, mikäli oli tarkoitus olla eroa....
-
Tarkoitat tuota diesel osioo? kun säädetään auton omaa moottorinohjausta on yleensä mahdollista muuttaa turbodieseleissä myös ahtopaineita jolloin tehoakin tulee enemmän. Tehoboksit asennetaan common rail-dieseleissä moottorinohjauksen ja suuttimien väliin jolla huijataan moottoria saamaan enemmän tai vähemmän kakkua.
-
Kovasti on juttua auton moottoreista! sama on myös perämoottoreissa, jo kauan on ollut mahdollista esim joissakin yamaha moottoreissa pienellä muutoksella saada 10:nkin hv lisää... ;)
-
Kovasti on juttua auton moottoreista! sama on myös perämoottoreissa, jo kauan on ollut mahdollista esim joissakin yamaha moottoreissa pienellä muutoksella saada 10:nkin hv lisää... ;)
tuohan ois kova sana appi ukon 2,5 heppaseen ;D
onnistuskohan mitenkään ja tieten halavalla.
-
Kovasti on juttua auton moottoreista! sama on myös perämoottoreissa, jo kauan on ollut mahdollista esim joissakin yamaha moottoreissa pienellä muutoksella saada 10:nkin hv lisää... ;)
Tämäpä on mielenkiintoista, pitäisi vaan kaivaa esille missä voisi teetättää. Nykyiseen mottiin muutama heponen lisää ei tekisi yhtään pahaa.
-
tuohan ois kova sana appi ukon 2,5 heppaseen ;D
onnistuskohan mitenkään ja tieten halavalla.
Helposti onnistuu. Muutama sata euroa, niin saat siihen viritysosaksi vanhan parikymmentäkaakkis en ;D
-
6 hv:sta 8hv 9.9hv:sta 15hv 40hv:sta 50hv mainitakseni. kaasarista pienen osan kääntäminen... ;)
-
Tämäpä on mielenkiintoista, pitäisi vaan kaivaa esille missä voisi teetättää. Nykyiseen mottiin muutama heponen lisää ei tekisi yhtään pahaa.
Minulla 60hv Yammu. Jos en pahasti väärin muista, niin 50 ja 70 heppaset on tehty samaan koppaan...?
-
40:sestä on muutoksella tehty 50hv (sama lohko)sekä 60 samalohko kuin 70hv... ;)
-
36 tkm takana ja kaikki hyvin.
Ei oo tarvinnut korjailla, öljyt vaihdettu 15 tkm välein siinä kaikki.