Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuvaunut => Projektit => Aiheen aloitti: JPM - 12.05.2013 kello on 00:02
-
Seuraavassa pientä kertomusta 20.4.2013 ostamani Solifer Artic 450 vuosimallia 1988 asuntovaunun kunnostamisesta ja fiksauksesta täyteen iskuun.
Vaunu on mielestäni erittäin siistissä kunnossa sisältä ja päältä, rikkinäisiä osia juurikaan ole. Perä on tökännyt joskus johonkin, siitä muistona pieni lommo.
Jää justiinsa tuon tallin pilarin taaksi piiloon. Ostohetkellä kaikki näytti myös kosteuden osalta hyvältä, joka paikka kopisi kuivan oloisesti. Riskit tietäen kauppoihin päästiin.
(http://karavaanari.org/gallery/1/2501-110513235837.jpeg)
Kotona vaunu ehti olla noin viikon kun huomasin katon pullistelevan tuuletusluukun ympäriltä. Kehys irti ja vettähän sieltä tippasi. Kirkasta vettä, epäilen että se oli päässyt sinne
ostolauantaita edeltäneellä viikolla. Ja nyt viikon aikana vesi ehti vanereihin asti turvottaen ne. Moralla vaneria rikki ja näky oli seuraava:
(http://karavaanari.org/gallery/1/2501-110513235916.jpeg)
Vaneri aivan mustaa, mutta ei kuitenkaan haissut mitenkään ummehtuneelle tai homeiselle. Väri kuitenkin kertoo että
ovat kastuneet joskus aiemminkin. Vanerit saaviin ja vastaan tuli litimärät styrox-eristeet:
(http://karavaanari.org/gallery/1/2501-110513235959.jpeg)
Totesin että hyvän lopputuloksen saamiseksi pitää purkaa astiakaappi, vaatekaappi ja vessa edestä pois.
-
Käteväksi keinoksi styroxien irrottamiseen osoittautui leveä puutaltta. Sillä työntäen sai sopivan kokoisia styroxpaloja irti kattopeltiä silti vahingoittamatta.
Tässä on vaatekaappi ja vessa purettu edestä pois, pistorasia kuulee peilikaapin sisälle. Kattovaneri on jo tervettä, mutta päätin purkaa seinään asti:
(http://karavaanari.org/gallery/1/2501-120513000307.jpeg)
Seinän yläreunassa odotti mieluisa näky, runkopuu oli täysin terve:
(http://karavaanari.org/gallery/1/2501-120513000340.jpeg)
Purettu ala oli 2 metriä leveä (seinästä seinään) ja noin 1,1 metriä vaunun pituussuunnassa. Seuraava vaihe oli rakentaa tukikehikko kattoon.
Käytin 30mm paksua mäntyrimaa, joka liimattiin kattopeltiin Kiillon Kestopur PL240 liimalla. Olemassa olevaan puurunkoon kiinnitys lisäksi sinkityillä
kulmalevyillä.
(http://karavaanari.org/gallery/1/2501-120513000419.jpeg)
Liimauksen aikana katolla oli painoja rimojen kohdalla. Kattoluukon aukon sai erittäin hyvin puristuksiin vinkojen avulla. Tärkeää
oli myös pönkätä katto lattiasta oikean huonekorkeuden varmistamiseksi. Vaatekaapin ja vessan levyjen korkeus on 1880mm.
Liima on 2-komponettitavaraa, ensimmäiset neljä tuntia vaikuttaa että ei tapahdu mitään, mutta noin kuuden tunnin kohdalla se jämähtää.
Samalla liimalla liimasin myös eristelevyt runkorakenteen väliin peltiin kiinni. Vahvuus tietenkin sama 30mm kuin puurimoillakin.
Liima levitettiin lastalla, vedettiin kammalla auki ja painettiin kiinni. Ja heti puristukseen. Käytin vanerisuikaleita ja lattiasta tuettavia pönkkiä taas.
(http://karavaanari.org/gallery/1/2501-120513000451.jpeg)
jatkuu..
-
Eristeiden liimauksen jälkeen täytin turhat raot polyuretaanivaahdol la. Kattovaneri liimattiin taas samalla liimalla, ja ruuvattiin noin 15cm välein tukikehikkoon kiinni.
Ja taas kuivumaan pönkkien avulla. Siitä vaiheesta ei tullut otettua kuvia.
Kattotapetin liimaukseen käytin Bostikin Wet Room -märkätilatapettiliimaa. Tapetti on vinyylitapettia, värisävy on aika lailla vastaava kuin entinen. Samaa raitakuosia ei
löytynyt mistään, mutta vaunussa ollessa ei eroa huomaa jos ei vartavasten katso. Tämä salamalla otettu kuva liioittelee eroa. Uusi tapetti on kiiltävämpää kuin vanha,
ja salama oikein tykkää siitä.
(http://karavaanari.org/gallery/1/2501-120513002727.jpeg)
Nyt on siis peitelistoja ja kattoluukkujen uudelleen asennusta vailla remontti ohi. Kalusteetkin on asennettu jo takaisin. Työtä meni noin 30 tuntia, rahaa noin 120 euroa.
Seuraava savotta on listojen irrotus ulkona ja uudet butyylit. Homma on jo aloitettu valaisimien ja jääkaapin ritilöiden osalta.
-
Tänään tein vielä tämmöisen parannuksen kerrossängyn oven puoleiseen tukirimaan. En tiedä mitä yläsängyssä on joskus tehty, mutta rima oli lähes irti... ;D
Ruuvit oli kuitenkin ruosteettomat joten seinä vaikuttaa kuivalta. Porasin uudet reiät pari senttiä vanhojen reikien viereen ja hyvin tarttui. Eli terveeseen puuhun upposi.
Alkuperäiset reiät olivat siis vain kuluneet isoiksi. Varmuudeksi vielä lisäsin kunnon kulmalevyn kuvan mukaisesti.
(http://karavaanari.org/gallery/1/2501-120513003531.jpeg)
-
Iso peukku täältä. Hienoa työtä ja todella mukavaa lukea kun kuvien kanssa on. Arvostan tällaista, että hieman vanhempaakin käytetään ja kunnostetaan. Tosi hienoa. Jatkahan vain tarinointia kun lisää kertyy! Ja matkajuttua myös myöhemmin!
-
Hienoo että arvostetaan vanhaa hyvää omaa , kuin uutta "vekselivetoista". Thumb
Sinulla näyttää tuo peukalo olevan kämmenen sivussa. :D
-
Täältäkin peukkua vanhan korjaajalle!Itsekin tulee värkättyä vanhojen kans kun ei uudempiin rahat riitä.No nämäkin on mun tarpeisiin riittävät.
-
Hienoa työtä :)
Perjantaina vietiin oma vaunu huoltoon ja kattoluukun vaihtoon, toivotaan ettei lödy isoja vaurioita :(
-
Thumb Itse tein samanmoisen remontin viime syksynä.Tapetin tilalle laitoin 2mm koivuvanerin. Tuli kyllä hyvä.
Olihan siinä oma värkkääminen mut mitäpä ei itelle tekis. Hyvää karavaanari kesää.
-
Thumb Itse tein samanmoisen remontin viime syksynä.Tapetin tilalle laitoin 2mm koivuvanerin. Tuli kyllä hyvä.
Olihan siinä oma värkkääminen mut mitäpä ei itelle tekis. Hyvää karavaanari kesää.
Mistä sait 2mm vaneria ja mihi hintaan .. kiinostas kovasti...
-
Poikani on töissä huonekalu tehtaalla,toi minulle 2mm vaneria,en tiedä,.mistä hankkivat,voin kysellä !!
-
Gooklettakaa 2mm vaneri,löytyy heti !!
-
Laatuvaneristahan sitä löytyy. Ja hinta selviää kysymällä :)
Mistä sait 2mm vaneria ja mihi hintaan .. kiinostas kovasti...
-
Laatuvaneristahan sitä löytyy. Ja hinta selviää kysymällä :)
Laatuvanerista kyllä :)
Hintaa oli kyllä melkein huntti Thumbd
Koko oli kuitenkin 1/3 osa vaunun katosta ja väri istu kuin nyrkki silmään.
Jos hinta ei ole este niin suosittelen. Ja saattoihan olla että maksoin
itsekkin liian paljon mut kiire oli ja myyjä kehui levyn maasta taivaiseen. Mitat
vein ja levy oli valmis seuraavana päivänä. Oli vielä niin joustavaa että meni
rullaksi autoon. Made in finland Thumb
-
Kattoluukun irrottelin mattoveitsellä, silikonilla oli joku joskus sen asentanut. Tämä siis se vuotanut luukku. Purin luukun osiin, avaten jopa rakennettakin. Saa pestyä noet ja töhnät pois. Kattoa vasten tuleva kehys vain aika heikossa kunnossa, mietityttää haenko huomenna uuden. Ehjä se vanhakin on mutta pinnasta karhentunut ja vähän lenkura. Tietenkin jos kunnolla laittaa butyä niin pitäähän se. Massa on W Plus merkkistä, tuubin alareunassa lukee wurth. Vissiin ihan ok-kamaa? Alin käyttölämpö vain -20 C, menettääköhän elastisuuden kylmemmässä? Kokemuksia aineesta, ostopaikkana Puuilo?
-
Kattoluukun irrottelin mattoveitsellä, silikonilla oli joku joskus sen asentanut. Tämä siis se vuotanut luukku. Purin luukun osiin, avaten jopa rakennettakin. Saa pestyä noet ja töhnät pois. Kattoa vasten tuleva kehys vain aika heikossa kunnossa, mietityttää haenko huomenna uuden. Ehjä se vanhakin on mutta pinnasta karhentunut ja vähän lenkura. Tietenkin jos kunnolla laittaa butyä niin pitäähän se. Massa on W Plus merkkistä, tuubin alareunassa lukee wurth. Vissiin ihan ok-kamaa? Alin käyttölämpö vain -20 C, menettääköhän elastisuuden kylmemmässä? Kokemuksia aineesta, ostopaikkana Puuilo?
Onkohan kattoluukun muoviosat kuinka hapristuneet? Itsellä on hieman vanhempi solikka ja viime kesänä luukku lähti taivaan tuuliin, kun pidikkeet pettivät.
-
Kunnostelin toissa ja eilisiltana tuota vuotanutta luukkua. Ihan fiksun siitä sai, mutta käsissä hipelöidessä huomasin että yksi kattoa vasten tuleva reunus oli ihmeen veltto.
Rakenteessa oli murtuma, siitä ei ole vesi mennyt sisään, mutta epäilen että veltostunut rakenne ei ole painanut tarpeeksi massaa vasten, ja vuotanut sitä kautta. Silikoonikorjaukset
olivat melko löyhässä kiinni. Illalla tein päätöksen että uusi luukku se on hankittava, ja näin tänään teinkin. Samoten tuli ostettua toinen 11kg kaasupullo ku tuli järkihintainen vastaan.
Alkaa olla Solihveri kohta testireissukunnossa . :)
PS: Koivumutkan herra, ei nuo ihan niin hapraat olleet vielä, mutta aika rajoilla. Vessan luukku oli ehjä, katsotaan kestääkö se. Ja ompahan nyt varaosaluukku kehystä lukuunottamatta tuo toinen vanha. Ei sitä roskiinkaan kehtaa laittaa.
-
Kunnostelin toissa ja eilisiltana tuota vuotanutta luukkua. Ihan fiksun siitä sai, mutta käsissä hipelöidessä huomasin että yksi kattoa vasten tuleva reunus oli ihmeen veltto.
Rakenteessa oli murtuma, siitä ei ole vesi mennyt sisään, mutta epäilen että veltostunut rakenne ei ole painanut tarpeeksi massaa vasten, ja vuotanut sitä kautta. Silikoonikorjaukset
olivat melko löyhässä kiinni. Illalla tein päätöksen että uusi luukku se on hankittava, ja näin tänään teinkin. Samoten tuli ostettua toinen 11kg kaasupullo ku tuli järkihintainen vastaan.
Alkaa olla Solihveri kohta testireissukunnossa . :)
PS: Koivumutkan herra, ei nuo ihan niin hapraat olleet vielä, mutta aika rajoilla. Vessan luukku oli ehjä, katsotaan kestääkö se. Ja ompahan nyt varaosaluukku kehystä lukuunottamatta tuo toinen vanha. Ei sitä roskiinkaan kehtaa laittaa.
Mistä ostit luukun ja mihin hintaan?
Omassanikin alkaa olla vähän liikaa ajan patinaa..
-
JP-caravan, Kempele. 80 egeä. Erittäin fiksun oloinen luukku ja kehyksen kiristysreikiä on tiheämmässä mitä vanhassa.
Lisäksi jos vuotaa niin rakenne on mielestäni sellainen että vuoto "juoruaa" itsensä ja lirisee lattialle.
Laittelen kuvaa kunhan saan sen paikoilleen.
-
Tänään tuli taas puuhasteltua. Antenniläpivienti asennettu takaisin, samoin uusi tuuletusluukku. Toivottavasti pitää veden ulkopuolella.
Lisäksi korjasin kaksi reikaa kaasupullokotelon oikeasta kulmasta. Reikien reunat kuivaan kuituun asti rälläkällä hioen siistiksi, sitten vähän hartsia ja lasikuitumattoa vahvikkeeksi.
Vetäisin jo pakkeliakin, aivan järkyttävän väristä. Vaatii useamman maalikerroksen ennen kuin tuo peittyy. Kuvassa näkyvät heijastimet menee myös vaihtoon, mietin vain maalaanko koko kaasupullokotelon uusiksi. Riippuu miten noiden paikkojen häivytys onnistuu.
(http://karavaanari.org/gallery/1/2501-170513232608.jpeg)
Ja sitten tuli ostettua toinen kaasupullo. Jostakin kun löytyisi pieni kaasugrilli niin olisi mukava laittaa safkaa.
-
Viikonlopun jälkeen tuli asenneltua telkkarille seinäteline vaatekaapin seinään ja töllö siihen kiinni.
Tänään hioin lopulta nuo pakkelit tasaiseksi, jostain pitäisi löytää kaasupullokotelon värisävy maalin ostamista varten.
Ei sattuis kukaan tietämään koodia?
Eilen tuli kattoremontti päätökseen, asensin peitelistat työsaumojen peitoksi. Bauhausista löytyi todella siistiä kulmapyöristettyä muovilistaa, mitat vastaavat lähes alkuperäistä. Katosta tuli kyllä erittäin siisti. Remonttia ei käytännössä huomaa. Kannatti siis tehdä.
Tänään innostuin irrottamaan jääkaapin sijoiltaan. Se pakoputkiasia vaivasi josta jossain eri aiheessa kirjoittelin. Tarkoitus siis saada lämpö ja vesihöyry ulos eikä kaapin taakse ja vaunuun. Paljastui irrotuksen jälkeen että kaappia ei ole koskaan kytkettykään 12V perään. Sekin pitää siis värkkäillä. Kaapeleista tulee aika pitkät, kävi mielessä oikaista lattian alakautta, eli jääkaapin alta valmiista reiästä ulos, ja akkutuuletuksen reiästä sisään. Tuo akkukäyttö lienee aika harvinainen tilanne? Tulisi mieleen esim laivanruuma. Kommentteja/kokemuksia kannattaako kytkeä 12V mahdollisuus käyttöön?
Jääkaapin irrotukseen liittyen, toinen syy oli vaneri jonka päällä kaappi kököttää. Etureunan alta tirkistellen vaneri näytti aika heikkokuntoiselta. Se oli aivan musta maantiepölystä ja taisi siinä jotain täplääkin olla. Onneksi oli kattoremontista 6,5mm vaneria, nyt on uusi leikattu tilalle. Oven puoleisen kaapinseinän lattiaa vasten tulevan riman irrottelin myös kun oli niin musta. Ei se laho ollut, maantiepöly ja joskus päässyt kosteus olivat vain pinnan sotkeneet. Uusi rima on liimattu ja ruuvattu paikoilleen. Muut jääkaapin alle tulevat vaneri/eristepalat olivat suht siistejä, hioin ne puhtaaksi. Mielessä kävi joku kevyt pintakäsittely ainakin jollain homeenestoaineella.
Jostain pitäis myös saada samanväristä viilua tai valmista kovalevyä kuin kaapit, saisi rakennettua jääkaapin yläpuolelle
siistimmän peitelevyn. Entinen oli joku laudanpätkä joka oli liimattu paikoilleen. Jääkaapin irrottamiseksi se piti sahata irti.
-
"Tuo akkukäyttö lienee aika harvinainen tilanne? Tulisi mieleen esim laivanruuma. Kommentteja/kokemuksia kannattaako kytkeä 12V mahdollisuus käyttöön?"
Ainoastaan jos käytät autosta tulevaa 12V:n jännitettä. Vaunun akku ei kestä kauaakaan syöttämään jääkaapille virtaa. Lyhyillä lauttamatkoilla ei tarvitse ja pitkillä akku olisi kaputt.
-
Jääkaapin akkukäyttö on suositeltavaa ainoastaan jos johdotukset on ok ja tarvittavan vvirran saa järkevästi autosta.
Jääkaappi kuluttaa 15-20a ja normilaturi (vaunun siis) ei tuon ikäisissä sitä syötä. Laivaruumassa voi saada maasähköä ja käyttää kaappia 230v.
-
Tänään innostuin irrottamaan jääkaapin sijoiltaan. Se pakoputkiasia vaivasi josta jossain eri aiheessa kirjoittelin. Tarkoitus siis saada lämpö ja vesihöyry ulos eikä kaapin taakse ja vaunuun. Paljastui irrotuksen jälkeen että kaappia ei ole koskaan kytkettykään 12V perään. Sekin pitää siis värkkäillä. Kaapeleista tulee aika pitkät, kävi mielessä oikaista lattian alakautta, eli jääkaapin alta valmiista reiästä ulos, ja akkutuuletuksen reiästä sisään. Tuo akkukäyttö lienee aika harvinainen tilanne? Tulisi mieleen esim laivanruuma. Kommentteja/kokemuksia kannattaako kytkeä 12V mahdollisuus käyttöön?
Ellei ajonaikaista latausta tee 13-napaisella pistorasialla, ei sillä jääkaapin 12 V. käytöllä juurikaan ole mitään virkaa?
Näissä vanhemmissa malleissa on pakoputkia johdettu myöskin ulos, varmaankin purkaamoista saattaa saada osia.
Tuon Spriten jääkaapista kirjoitin Infon puolella:
Jääkaappissa on pakoputki erikseen ulos, ja yksi yläritilä jossa on liukusäätö jonka kesäkuumilla olen ottanut pois (siis säädön). Lattiassa on tuloilma aukko.Kaapin takaa oli suora yhteys sisään ylä sekä alaosassa, joten jääkaappi lämmitti kämppää hyvin varsinkin kesällä+ kylmällä tuli veto hyvin lattialle.
Laitoin kaapin vedottomaksi, suunnilleen kuten nykyisissä asennusohjeissa neuvotaan. Ulkoritilän vaihdoin hiukan isompaan. Varmuuden vuoksi tein vaatekaappiin (pannun taakse) yhden ilman tuloreijän lisää. Tiskipöytäkaapin yläosasta tein kaksi venttiiliä tupaan jotka avaan kun haluan jääkaapin lämmön sisään tuolloin suljen ulkoritilän vaneerilevyllä.Kuum alla taas tehdään päinvastoin,tarvittaessa puhaltimet kaapin alaosassa vielä tehostaa ilman kiertoa. Pakkasella ei vielä ole kokemuksia, mutta +1---+15 asteen lämmössä tulee jonkin verran lämpöä tupaan, eikä mene harakoille.
On vain se haittapuoli että jääkaappi ikäänkuin tuottaa kesällä paljon enemmän lämpöä kuin talvella.Kesällä kun säätö on max. talvella taas min.pitää sopivan kylmänä.
-
Tänään innostuin irrottamaan jääkaapin sijoiltaan. Se pakoputkiasia vaivasi josta jossain eri aiheessa kirjoittelin. Tarkoitus siis saada lämpö ja vesihöyry ulos eikä kaapin taakse ja vaunuun. Paljastui irrotuksen jälkeen että kaappia ei ole koskaan kytkettykään 12V perään. Sekin pitää siis värkkäillä. Kaapeleista tulee aika pitkät, kävi mielessä oikaista lattian alakautta, eli jääkaapin alta valmiista reiästä ulos, ja akkutuuletuksen reiästä sisään. Tuo akkukäyttö lienee aika harvinainen tilanne? Tulisi mieleen esim laivanruuma. Kommentteja/kokemuksia kannattaako kytkeä 12V mahdollisuus käyttöön?
Omassa vanhassa kulkimessani on edellinen omistaja ottanut 12V:n käytön pois jääkaapilta. En ole nähnyt tarpeelliseksi kytkeä takaisin. Jääkaapin kaasun kulutus on mitätön. Laivamatkan aikana jos jippoilee 12V:n käyttöön niin, satamassa on sitten hupiakku tyhjä. ;)
-
.. Paljastui irrotuksen jälkeen että kaappia ei ole koskaan kytkettykään 12V perään. Sekin pitää siis värkkäillä. Kaapeleista tulee aika pitkät, kävi mielessä oikaista lattian alakautta, eli jääkaapin alta valmiista reiästä ulos, ja akkutuuletuksen reiästä sisään. Tuo akkukäyttö lienee aika harvinainen tilanne? Tulisi mieleen esim laivanruuma. Kommentteja/kokemuksia kannattaako kytkeä 12V mahdollisuus käyttöön?
..
Tuota, jos kaapissa ei ole 12V kytketty alkujaa, ookko varma, että sellainen on siinä mahdollista? Edellyttää omaa 12V lämmitysvastusta..
Akkukäyttöhän on ajonaikasta käyttöä varten.
-
Kiitos vastauksista, jätän näillä näkymin 12V mahdollisuuden kytkemättä. Kyllä tuossa Waecon kaapissa 12V mahdollisuus on, etupaneelissa kytkin ja takaseinässä piuhan päät roikkuu vapaana.
-
Kiitos vastauksista, jätän näillä näkymin 12V mahdollisuuden kytkemättä. Kyllä tuossa Waecon kaapissa 12V mahdollisuus on, etupaneelissa kytkin ja takaseinässä piuhan päät roikkuu vapaana.
Ok! Kuvittelin siinä olevan alkup. Upo :-\
-
Tais tieto nykyisestä kaapista olla jossain muussa ketjussa, mulla oli kyllä jäänyt takaraivoon jostain syystä ;)
-
Nostin jääkaapin tänään pihalle ja puhaltelin taustan paineilmalla puhtaaksi. Testi 230V:lla, alussa kaapin sisällä +23C, noin puolituntia myöhemmin +15C. En kehdannut alkaa odottelemaan enempää. Huomenna pitää ostaa uusi kaasuletku kaapin liittämiseen, oli alkuperäinen Gislaved letku vuodelta 1988 vielä paikoillaan... Ei murtumia tai mitään mutta samahan tuo on vaihtaa tuoreempaan.
Tuli myös kiristeltyä kaapiston ruuveja nyt kun sinne hyvin pääsee sisäkautta. Lähes jokainen ruuvi pyörähtää varttikierroksen, eli ovat löystyneet vuosien saatossa.
-
Tässä kuva jääkaapin kolosta. Pölyt putsattu pois, ja taso jonka päällä itse kaappi seisoo on nostettu pois.
Käsittelin puupintoja läheltä lattianrajaa kaiken varalta homepesulla.
(http://karavaanari.org/gallery/1/2501-270513231750.jpeg)
Tänään ostin oikean väristä levyä, eli pyökkiä. Vaneria ei läytynyt, kovalevy saa luvan kelvata. Jääkaapin etureunan alle tulee sokkelilevy,
ja se on sellainen sandwich-rakenne pintalevy-styrox 15mm - taustavaneri. Alkuperäinen oli aika kuppaisessa kunnossa joten innostuin tekemään uuden. Parantelin rakennetta lisäämällä yläreunaan kolme riman pätkää, jotta jääkaapin alusvanerin saa etulevyyn kiinni.
Tässä osat leikattuna ja liimaukseen menossa. Finnfoam on kahdessa suikaleessa johtuen vannesahan rajoitetusta leikkauskorkeudesta:
(http://karavaanari.org/gallery/1/2501-270513231517.jpeg)
Levittelin liimaksi polyuretaaniliimaa, ja osat prässiin yön ajaksi liimaukseen, puristusta noin 2 tonnia. Liimaa tursui kivasti vähän yli.
Punaisella korostettu itse osan rajat, loput vanerisuikaleet ovat vain liimauksen tukena ja suojana.
(http://karavaanari.org/gallery/1/2501-270513231639.jpeg)
Siinä se liimautuu, kivasti uretaania tirissyt hieman yli:
(http://karavaanari.org/gallery/1/2501-270513231612.jpeg)
Huomenna kaappi paikoilleen ainakin testimielessä. Uutta kaasuletkuakin on jo ostettuna.
Lisäksi värkkäilin tukijalkojen alle vielä vanerilaput, ehkä turhankin paksusta filmivanerista.
Toisaalta paksuista levyistä ei ole painoa lukuunottamatta mitään haittaa, voipahan tarvittaessa käyttää vaikka
vinolla alustalla renkaan alla lisäkorokkeena.
-
Jääkaappi on asennettu takaisin paikoilleen pakoputkella varustettuna. Yhdestä vetolaatikosta löytyi tuon kaapin mukana tullut putken pätkä.
Siihen piti hitsata muutama sentti jatkoa niin nyt yltää sopivasti alkuperäiselle poistoaukolle.
Menossa oleva savotta on listojen irrotus ja uusien butyylimassojen laitto. Etuikkunan päällä oleva lista aiheutti murhetta ruuvien poiston osalta. Puolenkymmentä ruuvia piti porata pois, ja siinä touhussa meinasi hermot mennä. Ruoste ja ruuvinkanta syö poranterän hetkessä. Lopulta hoksasin paineilmarälläkän pikkulaikalla
hioa ruuvin kantaa matalammaksi, jotta porattavaa jäi mahdollisimman vähän.
Ikkunan päällys vaikuttaa terveeltä ulkokulmia lukuunottamatta. En nyt niitä ala aukomaan, kesän reissut painaa jo päälle.
Tältä kulma näyttää. Ikkunoiden listoihin jo massat vaihdettu. Näkee kuinka niitit ruostuneet pois ja laho vaneri näkyy raosta.
Ajatus olisi että kaivelen lahoa pois ja epoksia tilalle jotta ruuvit tarttuu johonkin. Oisko ihan kuollut ajatus?
(http://karavaanari.org/gallery/1/2501-020613093431.jpeg)
Kyljissä oelvat listat ovat irronneet helposti, ja alkuperäiset massat ovat olleet loistokunnossa. Ehkä jopa siis turhaakin työtä, mutta
toisaalta ilman irrottamista ei voi tietää onko tiivis.
Eilen aloitin kattolistojen irrottamisen. Oven puoli ensin kun se on tuossa katoksessa näkyvällä puolella.
Ruuvit takana alhaalla olivat tosi huonossa kunnossa, ja märkääkin löytyi. Pitää tänään tonkia miten lahot nuo sivupuut on.
Listassa oli törmäyksen merkkejä, olisiko tökätty johonkin, lista vääntynyt vähän ja vesi päässyt sisään.
Merkkasin seuraavaan kuvaan sinisellä märät paikat ja vihreällä jo läpikäydyt paikat:
(http://karavaanari.org/gallery/1/2501-020613092738.jpeg)
Katossa on onneksi asiat hyvin. Vanhat massat taltalla kaapien ja tärpätillä putsaten pois.
(http://karavaanari.org/gallery/1/2501-020613093030.jpeg)
Iso osa niiteistä on noussut ylöspäin tai olleet aina näin. Nämä ajattelin vasaroida syvemmälle jotta buty+kumitiiviste tulevat
tiukemmin kattoa vasten:
(http://karavaanari.org/gallery/1/2501-020613093226.jpeg)
Tänään homma jatkuu...
-
Aivan väkisinkin tuosta tulee hyvä ;) Thumb.
-
Päätin sitten avata tuon etukulman sen verran mitä peltejä varovasti raottamalla saa. Nurkasta lätyi noin 180mm pitkä riman pätkä, joka oli lahonnut.
Viereiset puutavarat hieman tummuneita, mutta kuitenkin kovaa tavaraa. Näyttää kuvassa pehnulta mutta ihan kelvollista. Kuivaa ja kovaa:
(http://karavaanari.org/gallery/1/2501-030613230743.jpeg)
Raosta ujuttamalla sai kahteen osaan vinottain sahatun korjausriman palan paikoilleen ja muutamalla ruuvilla ja uretaaniliimalla kiinni. Mustan kulmamuovin yläreunan korjasin epoksilla. Nyt saa ruuvit kiinni terveeseen puuhun ja lahot poistettu. Kuvassa kulmaraudat ja ylimääräinen rimanpätkä liimauspuristimena puristamassa peltiä rimaan kiinni:
(http://karavaanari.org/gallery/1/2501-030613231150.jpeg)
Ja sitten puristusvuorossa kattopelti. Vihreä töhnä on epoksia, korjasin sillä mustan kulmaosan yläreunan:
(http://karavaanari.org/gallery/1/2501-030613230824.jpeg)
-
Eilen ilta meni katon kumitiivisteen putsaamiseen vanhasta massasta. Maailmanlopun hommaa. Tuohon meni arviolta noin neljä tuntia...
Putsauksen jälkeen aloin tutkimaan takakulmaa, jonka jo totesin että en korjaa. Vaan en kehdannut alkaa itseä huijaamaan.
Raollaan olevasta nurkasta ulkokautta paljastui että vanerista laminoitu kulmapalanen on täysin pehnu. Se ropisi parin minuutin talttameisselillä kaivelun tuloksena pihalle... :laugh: Pinta oli märkää, syvemmältä kuivaa. Liima oli kadonnut ja tosiaan aivan pöperöä. Tässä ei tarvi ihmetellä miksi ruuvit lyö sutia:
(http://karavaanari.org/gallery/1/2501-030613231745.jpeg)
Näkymää nurkasta sisälle:
(http://karavaanari.org/gallery/1/2501-030613231921.jpeg)
Kuten näkyy, lattiavaneri on märkä. Tyhjensin patterikierrosta nesteet pois, irrotin oven puoleisen takapenkin ja patterin. Lattiasta löytyi kuivaa jo kymmenen sentin päästä seinästä, otin varalta 15 sentin suikaleen pois. Seinävaneri on kostunut vain ihan tuosta nurkasta. Kuvassa syrjällään kohti rengasta lähtevä rima taas oli umpilaho, revin sen irti. Lappeellaan oleva ylärima taas on aivan terve. Eka kertaa projektin aikana pölähti huolestuttava maakellarin ummehtunut homeinen haju....
Käsittelin jäävät osat homeenpoistolla ja jätin kuivumaan. Toivottavasti homeitiöt eivät pölähtele vaunuun ja pilaa sisustusta. Koitin olla huolellinen ja saastunut
kama heti ulos, ja pölyjen imurointi. Olosuhteet homeelle ovat nyt ihanteelliset, kesähellettä, ja juuri äsken satoikin. Kosteusprosentti siis lähes sata ja lämmintä.... Pitää huomenna pyyhkiä pintoja klorit-liuoksella ja jos on kuiva keli niin tampata patjat ulkona.
Lattian takareunan runkopuu on hieman kostea pinnasta, mutta ei laho. Sitä en ala aukomaan, muuten paisuu operaatio liikaa.
Lattian ja seinän muovipinnoitteet muuten olivat sisäpuolelta täysin virheettömät tuossa nurkassa.
Siinä mielessä petollista että tuho voi edetä piilossa huomaamatta. Laitan sisäkuvia myöhemmin, ei tullut nyt otettua kuvia.
Tänään sitten valmistelin nurkkaan korjauspaloja. Sahasin mänty kakkoskakkosesta 16x35 riman tuoksi syrjällään olevaksi rimaksi ja vanerista sopivia suikaleita liimaamalla nurkkakappaletta:
(http://karavaanari.org/gallery/1/2501-030613232610.jpeg)
Liimana on Bison Timber Max, uretaaniliima. Kuivuu nopeasti, ja on ulkokäyttöön soveltuva jopa meriveden kestävä liima. Eli ensin lahoaa nuo vanerit mitä liima katoaa. :P
Jospa huomenna pääsisi laittamaan korjauspalat takaisin ja kylki takaisin umpeen.
-
Tätä juttua kyllä lukee edelleen mielikseen. Tosi mukava seurata kun jollakulla ei mene sormi suuhun vaikka minkälaista tulee vastaan. Ja hyvä juttu kun homeitiöiden kanssa otetaan tosissaan. Ei niitä kaipaa sinne vuodevaatteisiin pyörimään.
-
Lisätään juttua jos tätä joku vielä jaksaa lukea :laugh:
Viime viikon loppupuolella liimailin takakulman kasaan. Vanerista laminoitu kaariosa ja siitä alaspäin molemmat rimat liimattuna paikoilleen,
tässä kuvassa ei vielä kiinni pintapelleissä:
(http://karavaanari.org/gallery/1/2501-110613231208.jpeg)
Seinäpellin vetäisin kiinni uretaaniliimalla kuten tehty 25v sittenkin. Peräseinän lattia/seinäpellin liimasin Sikaflexin 521:llä, ja muutamalla ruuvilla kaveriksi.
Sisältä tilanne näytti tältä puuosien paikoilleen liimauksen jälkeen:
(http://karavaanari.org/gallery/1/2501-110613231247.jpeg)
Patteria siirretty työskentelyn ajaksi hieman edestä pois.
30mm finnfoamia styroxien tilalle uretaanilla liimaten, ja sitten vaneri kanneksi päälle. Saumat tiivistin samalla Sikalla kun sattui olemaan prässissä kiinni.
Tämä kohtahan jää täysin istuimen alle piiloon, en alkanut tekemään "viimosen päälle". Esim reunanauhaa en laittanut takaisin. Jossain vaiheessa kun
on valkoinen maalipurkki auki niin pitää sutia vanerin suojaksi maalia:
(http://karavaanari.org/gallery/1/2501-110613231316.jpeg)
Kun nurkka oli saatu kuntoon, asentelin kattolistan takaisin paikoilleen. Toivottavasti se Wurthin buty-massa on hyvää ainetta, pirunmoinen työ alkaa joskus vaihtamaan.
Ikkunan viereen mustaa peltiä vasten käytin mustaa Dekalinia. Pirun paksua ainetta, jäi siltä kohdin kumitiiviste vähän irvistämään. Pitää kuumalla kelillä yrittää painella tiukempaan.
Kun kattolista oli takaisin paikoillaan, irrottelin seinän alaosan muovilistat ja pyöräkotelon reunuksen.
Lokari oli jotenkin lontolla sisäänpäin, ja vedellä olisi ollut aika vapaa kulku sisälle. Kuivaa onneksi oli.
Laitoin reilusti liimaa ja muovinen lokari vielä pop-niiteillä seinäpeltiin kiinni. Ei mene enää vesi väärään paikkaan.
(http://karavaanari.org/gallery/1/2501-110613231342.jpeg)
Tällä hetkellä on vaunu taas täysin kasassa. Tänä iltana rakensin takasänkyyn irrotettavan korokereunan, jotta ei normaalisti pinnasängyssä nukkuvat pojat tipahda lattialle. Huomenna pitää kääntää vaunu ja laittaa myös vasen puoli kondikseen. Toivottavasti ei löydy lahoa, alkaa tulla juhannukselle muuten kiire. Taitaa olla että en ehdi siihen mennessä muuta tehdä kuin kattolistan massojen vaihto.
Lupasin jo tytölle 5v että viikonloppuna taas testinukutaan vaunua pihassa. Lähinnä mietityttää se kiertovesipumppu ettei se pidä sitä meteliä mitä ensimmäisen testiyön aikana. Myös jääkaappi pitää testata koko yö, sähköllä tosin. Näkee että juhannuksena pysyy olu... eikun ruuat kylmänä ;D
-
Kätevää porukkaa täällä täytyy sanoa..voisin kuvitella että jos pannaan hyntyyt yhteen, niin löytyisi kaiken kattava vaunu palvelu.
On rakennettu autoa & vaunua..näitä projekteja on mukava seurata, sillä aina ne antaa jotain itselle..
Jos saisin sitä kuuluisaa inspistä (onko kellään) niin vetäisin autostani listat irti ja butuulia sekaan ja uudestaan kiinni..siis varmuuden maksimoimiseksi ettei sitä vettä tarvisi pelätä.
-
Tänä iltana piti olla sellaista kivaa ja kevyttä sisustelua ohjelmassa. Verhojen alareunaan kuminauhat, ja talouspaperirullall e teline. Vaan kuinkas kävikään..
Kun pujottelin aloin etsimään oikeasta etukulmasta verhon alareunan koukkua, ei sitä löytynytkään. Ruskea reikä irvokkaasti vain tilalla.
Ja seinä nurkasta rutisi kivasti. No puolessa tunnissa vaunun etuosa purettu kalusteista ja mattopuukkoa kulmaan. Kosteuttahan siellä oli, mitäs
muuta. Vanerit oli kaikki kuivia mutta joskus käyneet märkänä, liimat kadonneet. Styroksit oli ehkä kolmen kämmenen kokoiselta alueelta vielä kosteana.
Epäilen että vuoto on tullut sisään joko kulmassa olevan kahvan kiinnitysrei'istä. Tai sitten lasikuituisen kulmaosan pienistä rei'istä. Sitä kun sisäpuolelta katsoi
niin paikka paikoin kuin tähtitaivas. Epoksissa ollut aikoinaan ilmakuplia ja ilmeisesti niistä muutama läpi asti reikä.
Tässä siis tilannetta tällä hetkellä vaunun sisältä. Ikkunan alareunan puu on pehnua, toivottavasti ei pitkälle. Muuten on lahot ja märät jo poistettu.
(http://karavaanari.org/gallery/1/2501-120613232658.jpeg)
Huomenna epoksin sively sisäpuolelta siihen tähtitaivaaseen, ja uutta puuta ja finnfoamia tilalle.
Perjantain tavoite saada vanerit takaisin seinään kiinni ja tapetti päälle.
Lauantaina tytön kanssa nukkumaan se toinen testi yö.
Periksi ei anneta!! :)
-
Testiyö menossa, tyttö 5v vieressä nukkuu. Joutsen jossain kaukana metelöi.
-
Testiyö menossa, tyttö 5v vieressä nukkuu. Joutsen jossain kaukana metelöi.
Tytölle jää mieleen kun pääsi iskän kans vaunuun nukkumaan Thumb.Meillä pojat tykkäs pienempinä nukkua vaunussa,tänään juuri kyselivät joko kohta siirrytään as.autoon.Pojat on nyt 12v ja 14v.
-
Meillä pojat tykkäs pienempinä nukkua vaunussa,tänään juuri kyselivät joko kohta siirrytään as.autoon.Pojat on nyt 12v ja 14v.
Jaa, pitäisiköhän jokin kerta kokeilla kun me ei olla nukuttu kotipihalla autossa kuin yhden ainoan kerran koko viiden vuoden aikana ja sekin sen takia kun tultiin yöllä kotiin ja ei jaksettu kantaa tyynyjä ja peitteitä sisälle. Ei nuo pojatkaan ole edes kertaakaan pyytäneet että kotipihalla pitäisi autoon päästä.
Taidan minä olla varsinainen karavaanari. :-\
-
Tytölle jää mieleen kun pääsi iskän kans vaunuun nukkumaan Thumb.Meillä pojat tykkäs pienempinä nukkua vaunussa,tänään juuri kyselivät joko kohta siirrytään as.autoon.Pojat on nyt 12v ja 14v.
Meillä kans poijjaat 12v kaksoset tykkää nukkua vaunussa vaikka pihassa. Ja ite tykkkään kuunnella
Jamppaa ja ottaa viiniä ;)
Tää tarina kunnostuksesta on erittäin kiinnostavaa luettavaa. Tsemppiä loppusuoralle! Thumb
-
Onko kenellekään remontoijalle tullut mieleen sivellä ulkopellin sisäpuolelle kosteussulkua lisäeristeeksi, olisiko siitä mitään hyötyä vaiko enempi haittaa?
Tukkisi ainakin pienimmät reiät.
-
Onko kenellekään remontoijalle tullut mieleen sivellä ulkopellin sisäpuolelle kosteussulkua lisäeristeeksi, olisiko siitä mitään hyötyä vaiko enempi haittaa?
Tukkisi ainakin pienimmät reiät.
Jos ja kun kosteus tulee, se tulee liitoksista ja saumoista tai vaurioista. :)
-
Lisätään juttua jos tätä joku vielä jaksaa lukea :laugh:
Onhan tätä juttua jo sentään parisen tuhatta kertaa lueskeltu Thumb
-
Kyllä luetaan,aina näistä jotain oppii itsekkin Thumb
-
Kyllä luetaan,aina näistä jotain oppii itsekkin Thumb
Infossa on myös hyvä projekti 6102 korjauksesta.
-
Kiitos kannustavista kommenteista! :)
Oikea etukulma valmistui siis lauantaina, ja se testiyö siis toteutui kuten kännykästä kirjoittelinkin tuolloin.
Jääkaappia testasin yön sähköllä, aamulla oli suuri kiusaus nauttia aamupalaksi +3 asteinen olut. Kaasutoimisuuden testasin
sunnuntaina, pelaa.
Käyttövesiä testailtiin myös, ja sattui pieni munauskin. Kattoremontin aikana oli jäänyt vessan hana löysälle, ja sieltä pääsi vähän vettä lattialle keittiön hanaa testatessa. Onneksi tyttö huomasi. Ilmeisesti liitin "lukittuu" hanan runkoon todellakin vain o-renkaalla?
Primuksen 2470 pannu ei kaasulla suostunut syttymään. Mistä ihmeestä löytyy ne sulakkeet mitkä pitäisi tarkistaa ensimmäisenä?
Tässä muutama kuva vielä etunurkan rempasta:
Runko korjattu, finnfoamit liimattu:
(http://karavaanari.org/gallery/1/2501-180613190623.jpeg)
Vanereiden kiinnitys aloitettu. Loppuvaiheesta ei ole kuvaa, mutta oikein hyvin onnistui:
(http://karavaanari.org/gallery/1/2501-180613190657.jpeg)
Sunnuntaina sitten aloin kuin aloinkin vasemman puolen kattolistan massojen vaihtoon.
Tuttu juttu, peräpää alhaalta märkänä.
Rutiinilla nurkka auki, märät styroxit ja puut pois. Jäähdytyskierron tyhjensin jo kolmannen kerran:
(http://karavaanari.org/gallery/1/2501-180613190730.jpeg)
Korjauspalat odottamassa paikoilleen menoa. Kaaren laminointi tapahtui äkkiä kun oli muotti valmiina:
(http://karavaanari.org/gallery/1/2501-180613190801.jpeg)
Ja tässä liimattuna paikoilleen Sikaflex 521 UV:llä. Liimauspuristus katoksen lattiasta rimoilla kiilaamalla:
(http://karavaanari.org/gallery/1/2501-180613190832.jpeg)
Eilinen ilta meni siis tuossa liimauksessa ja parituntinen katon kumitiivisteen putsauksessa. Tänään savotta taas jatkuu...
Helkkarin mukavaa hommaa. Ihan oikeesti.
Joku muuten aiemmin kirjoitti että vuodot on monesti vaurio kohdissa. Tämä vasen peränurkkakin on peruutettu johonkin.
Alumiinilista mutkalla, tiiviste löysällä ja vesi pääsee sisään.
Alkaa jo polttelemaan. Torstai-iltana tai heti perjantaiaamuna lähdetään juhannusreissuun vaunulla. :)
-
Kiitos kannustavista kommenteista! :)
Oikea etukulma valmistui siis lauantaina, ja se testiyö siis toteutui kuten kännykästä kirjoittelinkin tuolloin.
Jääkaappia testasin yön sähköllä, aamulla oli suuri kiusaus nauttia aamupalaksi +3 asteinen olut. Kaasutoimisuuden testasin
sunnuntaina, pelaa.
Käyttövesiä testailtiin myös, ja sattui pieni munauskin. Kattoremontin aikana oli jäänyt vessan hana löysälle, ja sieltä pääsi vähän vettä lattialle keittiön hanaa testatessa. Onneksi tyttö huomasi. Ilmeisesti liitin "lukittuu" hanan runkoon todellakin vain o-renkaalla?
Primuksen 2470 pannu ei kaasulla suostunut syttymään. Mistä ihmeestä löytyy ne sulakkeet mitkä pitäisi tarkistaa ensimmäisenä?
Tässä muutama kuva vielä etunurkan rempasta:
Runko korjattu, finnfoamit liimattu:
(http://karavaanari.org/gallery/1/2501-180613190623.jpeg)
Vanereiden kiinnitys aloitettu. Loppuvaiheesta ei ole kuvaa, mutta oikein hyvin onnistui:
(http://karavaanari.org/gallery/1/2501-180613190657.jpeg)
Sunnuntaina sitten aloin kuin aloinkin vasemman puolen kattolistan massojen vaihtoon.
Tuttu juttu, peräpää alhaalta märkänä.
Rutiinilla nurkka auki, märät styroxit ja puut pois. Jäähdytyskierron tyhjensin jo kolmannen kerran:
(http://karavaanari.org/gallery/1/2501-180613190730.jpeg)
Korjauspalat odottamassa paikoilleen menoa. Kaaren laminointi tapahtui äkkiä kun oli muotti valmiina:
(http://karavaanari.org/gallery/1/2501-180613190801.jpeg)
Ja tässä liimattuna paikoilleen Sikaflex 521 UV:llä. Liimauspuristus katoksen lattiasta rimoilla kiilaamalla:
(http://karavaanari.org/gallery/1/2501-180613190832.jpeg)
Eilinen ilta meni siis tuossa liimauksessa ja parituntinen katon kumitiivisteen putsauksessa. Tänään savotta taas jatkuu...
Helkkarin mukavaa hommaa. Ihan oikeesti.
Joku muuten aiemmin kirjoitti että vuodot on monesti vaurio kohdissa. Tämä vasen peränurkkakin on peruutettu johonkin.
Alumiinilista mutkalla, tiiviste löysällä ja vesi pääsee sisään.
Alkaa jo polttelemaan. Torstai-iltana tai heti perjantaiaamuna lähdetään juhannusreissuun vaunulla. :)
Hyvin etenee. Yhteys mjo33400 ja saat pannun tulille. Vaikka on täällä kyllä muitakin oikeita tietäjiä, ei arvailijoita Thumb
-
Ootko aatellut et sulla on kohta parempi vaunu kuin uusi Thumb, varsinkin kun olet korjannut nekin viat mitkä olivat tehtaalta lähtiessä. Tuo hienoa että sulla asennetta riittää Thumb, tiedän useamman joka olis jo laittanut vaunun kiertoon kun kosteudet ilmenee. Hei asenne ratkaisee... :D
-
Tutunnäköistä touhua. Tässä surffailen kädet mustana sikaflexistä. Juuri tulin pihalta ja tein omaan solikkaan saman tempun lokasuojiin, mitä tähän on tehty. Kiirusta pukkaa, huomenna reissuun. Onneksi sika on nopeata kuivumaan. Mielenkiintoinen projekti, itellä saman vuoden 540 solikka. Thumb
-
Vaunu on nyt läjässä ja reissuun lähdössä. Keittiön kaappeja jo pakattu ja jääkaappi kylmenemässä.
Piti laittaa yöksi päälle kun ajatus aamulla ennen yhdeksää hyökätä tien päälle.
Jäsentarratkin tuli postista jo toissa viikolla, ja kortti pari päivää sitten. Vielä en tarroja liimaa, ajatus on ehkä maalata tai
ainakin vahata tuo vaunun katto.
-
Tulipa hyvä fiilis kun sai lukea, että pääsette Juhannuksena matkaan kuten suunnittelit! Hyvää juhannusta ja turvallista matkaa!!
-
Kiitos lämpimästä ajatuksesta :)
Tänään pidin pekkaspäivän, oli pakko pitää että pysyin aikataulussa. Tämän päivän saldo:
- Takanurkka kasaan, istuin kiinni jne.
- Glykolit putkiin ja ilmaus
- Vasemman kattolistan asennus
- Vasempaan kylkeen kahden muun listan uudet massat
- Antennin asennus
- Akselin rasvaus
- Käyttövesiputkien huuhtelu + desinfiointi (1dl Klorin + 7 litraa vettä, 10 minsaa)
- Siivousta
- jne jne
Hyvää Juhannusta!
-
Tänään selvisi todennäköinen syy miksi pannu ei syttynyt viimeksi testatessa. Akun napajännite vain 10,5V...
Laturissa oli jonkin aikaa, nousi jo 12,5 volttiin. Yöksi en uskalla jättää latautumaan, akun päällä oli sellaista valkoista suolaa, oisko akku kiehahtanut jossakin vaiheessa. Voipi olla että pitää ostaa oikea vapaa-ajan akku jos tuo ei enää pelaa.
Asentelin myös vaatekaapin sisälle kaksi tupakansytytinpisto ketta. Saa telkkariin akkusähköä ja tarvittaessa kännykkää ladattua jos ei ole valtakunnan verkossa vaunu kiinni.
Tänään askartelin-paskartelin lisäksi etuikkunaan aurinkosuojan. Folioidusta kankaasta 185 x 65cm suoja. Yläreunaan pujotin antennikaapelin niin saa työnnettyä uraan. Alareunassa tukena 12mm halkaisijaltaan oleva alumiiniputki.
Vielä pitäisi värkätä jalat etukulmiin, jotta valo pääsisi sisälle. Ja tehdä samanlainen suoja sivuikkunaan, mutta loppuu aika taas kesken...
koska huomenna reissuun kohti etelä-Suomea!
-
Tänään selvisi todennäköinen syy miksi pannu ei syttynyt viimeksi testatessa. Akun napajännite vain 10,5V...
Laturissa oli jonkin aikaa, nousi jo 12,5 volttiin. Yöksi en uskalla jättää latautumaan, akun päällä oli sellaista valkoista suolaa, oisko akku kiehahtanut jossakin vaiheessa. Voipi olla että pitää ostaa oikea vapaa-ajan akku jos tuo ei enää pelaa.
Asentelin myös vaatekaapin sisälle kaksi tupakansytytinpisto ketta. Saa telkkariin akkusähköä ja tarvittaessa kännykkää ladattua jos ei ole valtakunnan verkossa vaunu kiinni.
Tänään askartelin-paskartelin lisäksi etuikkunaan aurinkosuojan. Folioidusta kankaasta 185 x 65cm suoja. Yläreunaan pujotin antennikaapelin niin saa työnnettyä uraan. Alareunassa tukena 12mm halkaisijaltaan oleva alumiiniputki.
Vielä pitäisi värkätä jalat etukulmiin, jotta valo pääsisi sisälle. Ja tehdä samanlainen suoja sivuikkunaan, mutta loppuu aika taas kesken...
koska huomenna reissuun kohti etelä-Suomea!
Thumb Thumb Thumb Tiedä vaikka peräkkäin ajettaisiin, kun kerran samoilta seuduilta ollaan. Ite lähen pommittamaan etelää kohden iltapäivällä kohteena ensin Onnen kauppa. Puskassa eka yö. Akkuhan sulla on kiehahtanut. Mulla kävi samoin kun unohdin johdon seinään ja sähkötolppa ränkytti laturia akku-mattia päälle 3xvrk 2h:n ajan. Elämä on! ;)
-
Projekti jatkuu, ensin vähän tunnelmaa lomareissulta. Yöt siis Seinäjoki, 2xNaantali SFC Saloranta ja 2x Kuopio SFC Alatalo.
Tässä potretti leiristä Kalakukkokaupungin maisemista, Alatalosta. Parkkiruutu valikoitui yllätys yllätys läheltä leikkikenttää.
(http://karavaanari.org/gallery/1/2501-120713231956.jpeg)
Paikka oli kyllä mukava, Alataloon mennään uudestaankin.
Cramer osoittautui mielestäni erittäin hyväksi vehkeeksi. Tässä kypsyy uutisperunat, maissit, kesäkurpitsat ja kalkkunafileet sekä samaan aikaan
vielä jälkiruoaksi iso kasa räiskäleitä:
(http://karavaanari.org/gallery/1/2501-120713232025.jpeg)
Itse projektiin, tänään taas vähän vaunun kimpussa käpistelin. Asentelin etelän reissulta ostetun akun paikoilleen, ja testasin pannua. Nyt pasahti hienosti tulille kun akun napajännite oli 12,73V. Primus pelaa hienosti ja koppi lähti lämpenemään yllättävän nopeasti.
Lisäksi vielä kiillottelin kaasupullokotelon loppuun. Ensin 2000 vesihiomapaperilla hionta, sitten myllytys hiomatahnoilla ja lopuksi vahaus. Tuli erittäin hyvä lopputulos. Suosittelen, vanhaan vaunuun tulee "arvokkuutta" ja ryhtiä kun kaasupullokotelo kiiltää komeasti hapettuneen mattasävyn sijasta.
-
^
Vetäse folio tuonne rasvapellille niin ei tarvii loma aikaa käyttää sen puhtaaksi raapimiseen ;)
-
^
Vetäse folio tuonne rasvapellille niin ei tarvii loma aikaa käyttää sen puhtaaksi raapimiseen ;)
Jep ja jos vaan grillaat tuolla alatasolla niin kannattaa laittaa folio noihin keittolevyjen päälle niin grillistä ei kuuma karkaa taivaan tuuliin.
Ite hokasin että valmistuu paljon joutuimmin grillattava. Thumb
-
Projekti jatkuu, ensin vähän tunnelmaa lomareissulta. Yöt siis Seinäjoki, 2xNaantali SFC Saloranta ja 2x Kuopio SFC Alatalo.
Tässä potretti leiristä Kalakukkokaupungin maisemista, Alatalosta. Parkkiruutu valikoitui yllätys yllätys läheltä leikkikenttää.
(http://karavaanari.org/gallery/1/2501-120713231956.jpeg)
Paikka oli kyllä mukava, Alataloon mennään uudestaankin.
Cramer osoittautui mielestäni erittäin hyväksi vehkeeksi. Tässä kypsyy uutisperunat, maissit, kesäkurpitsat ja kalkkunafileet sekä samaan aikaan
vielä jälkiruoaksi iso kasa räiskäleitä:
(http://karavaanari.org/gallery/1/2501-120713232025.jpeg)
Itse projektiin, tänään taas vähän vaunun kimpussa käpistelin. Asentelin etelän reissulta ostetun akun paikoilleen, ja testasin pannua. Nyt pasahti hienosti tulille kun akun napajännite oli 12,73V. Primus pelaa hienosti ja koppi lähti lämpenemään yllättävän nopeasti.
Thumb Thumb Thumb
Toi Cramer näyttää kyllä pätevältä laitteelta. Pitäisköhän vaihtaa hiilipönttö tuollaiseen. Huippu juttu kun oot saanut hyvän reissun aikaan ,ison projektin päätteeksi.Projekti on tietty jatkuva... ;) Paljonko sun Cramer maksoi? Ja SAA vinkata jos jossain on Cramer ale menossa :)
-
Thumb Thumb Thumb
Toi Cramer näyttää kyllä pätevältä laitteelta. Pitäisköhän vaihtaa hiilipönttö tuollaiseen. Huippu juttu kun oot saanut hyvän reissun aikaan ,ison projektin päätteeksi.Projekti on tietty jatkuva... ;) Paljonko sun Cramer maksoi? Ja SAA vinkata jos jossain on Cramer ale menossa :)
Cramerin käytön oivalluksesta 10+ pistettä!!!
Sillä valmistaa isolle porukalle hyvät pöperöt tosi vaivatta, eikä tarvi hinkata grilliä puhtaaksi.
-
Maksoin tuosta Crameristä joko 129 tai 139 euroa. Ei jaksa muistaa kumpi. Ostin JP-Caravanista Kempeleestä.
Cramer-keskustelussa puheena ollut etuseinä pitää alkaa tekemään. Romukaupasta ohutta rosteria ja siitä siisti levy.
Haaveena on pullan paisto, reissussa oli ainekset mukana mutta ainoa kananmunaparka hajosi kaappia avatessa.. :P
Etuseinään kun vielä integroisi edullisen lämpömittarin niin olisi hyvä peli.
-
Maksoin tuosta Crameristä joko 129 tai 139 euroa. Ei jaksa muistaa kumpi. Ostin JP-Caravanista Kempeleestä.
Cramer-keskustelussa puheena ollut etuseinä pitää alkaa tekemään. Romukaupasta ohutta rosteria ja siitä siisti levy.
Haaveena on pullan paisto, reissussa oli ainekset mukana mutta ainoa kananmunaparka hajosi kaappia avatessa.. :P
Etuseinään kun vielä integroisi edullisen lämpömittarin niin olisi hyvä peli.
Hyvä. Mainitsin emännälle asiasta niin nousi kuin pullataikina :o Hiiligrilli kuulema pitää olla ja siitä ei tingitä. Voi vit...!
Tulee kuulema niin hyvä maku pihveihin. Tottahan tuo toisaalta on mutta kun minä oon kokki ja putsaaja niin näkisin
asian hieman toisin. Alan jankuttamis projektin niin ensi kesänä mullakin on cramer Thumb :laugh:
-
Hyvä. Mainitsin emännälle asiasta niin nousi kuin pullataikina :o Hiiligrilli kuulema pitää olla ja siitä ei tingitä. Voi vit...!
Tulee kuulema niin hyvä maku pihveihin. Tottahan tuo toisaalta on mutta kun minä oon kokki ja putsaaja niin näkisin
asian hieman toisin. Alan jankuttamis projektin niin ensi kesänä mullakin on cramer Thumb :laugh:
Kyllä emäntäsi oikeassa on. Thumb
Hiiligrillillä saa maukkaammat pihvit.
-
Kyllä emäntäsi oikeassa on. Thumb
Hiiligrillillä saa maukkaammat pihvit.
ja emännän ilme oli kyllä vakuuttava. Voi olla että grillaan kotona kaasulla ja muualla hiilillä.
Tuo monikäyttöisyys Cramerissa kyllä kiehtoo ja varsinkin pienellä näpräämisellä mahdollinen
uuni ominaisuus... Thumb
-
Hyvä. Mainitsin emännälle asiasta niin nousi kuin pullataikina :o Hiiligrilli kuulema pitää olla ja siitä ei tingitä. Voi vit...!
Tulee kuulema niin hyvä maku pihveihin. Tottahan tuo toisaalta on mutta kun minä oon kokki ja putsaaja niin näkisin
asian hieman toisin. Alan jankuttamis projektin niin ensi kesänä mullakin on cramer Thumb :laugh:
Emännälle Thumb
-
Tuli pieni reissu tekaistua taas. Oulu-Pudasjärvi-Ranua-Rovaniemi-Posio-Oulu. Lasten ehdoilla,
käytiin Ranuan eläinpuistossa ja Santaparkissa Rovaniemellä. Santaparkkia on haukuttu paljon kalliiksi ja
"muoviseksi" mutta oli kyllä hieno kokemus. Ilmeisesti paikkaa on paljon kehitetty aivan viime vuosina.
Itse asiaan. Reissun kesto oli noin 600km. Mikähän oli syynä kun viimeisen kahden kilometrin aikana muutamaan hidastetöyssyyn kevyesti jarrutettaessa vaunun jarrut vetäisivät lukkoon hetkeksi? Kuului aivan vingahdus renkaista.
Eikai kuuma keli +27C voi vaikuttaa asiaan? Ei ole aikaisemmin tapahtunut. Reissussakin jarruttelin monta kertaa porojen takia, eivätkä menneet lukkoon. Paljonko pitää olla työntöaisan sisään-ulos liike?
-
Jarruissa lienee samanlaista häiriötä, kun tuossa meidän 500:ssa, meillä ei mennyt pyörät lukkoon asti mutta nykäisi kyllä ja vetopäästä kuului tumahdus. Vaihdoin vetopään iskarin ja säädin jarrut ohjekirjan mukaan, niin sen jälkeen on toiminut mainiosti.
-
voi johtua pelkästään säädöstäki.. jos liikevaran lopuuosalla vasta ottaa kiinni ni helposti käväsee lukossa.. mutt jos pelkkä säätö ei auta ni sitt iskari kauppaan.. ja onhan vetopään liuku kunnossa ja voideltu?
-
Hieno rojekti! Ja kiitos muuten reissu-seurasta niin sai vasta-alkajakin opetella karavaani-puuhia. Samoilla linjoillahan me mentiin ensin remontti ja sitten reissu ;D
-
Joo tattista vaan myös teidän perheelle retkiseurasta. Ei muuta kuin uutta reissua suunnittelemaan. :)
-
voi johtua pelkästään säädöstäki.. jos liikevaran lopuuosalla vasta ottaa kiinni ni helposti käväsee lukossa.. mutt jos pelkkä säätö ei auta ni sitt iskari kauppaan.. ja onhan vetopään liuku kunnossa ja voideltu?
Juuri näistä kohteista kannattaa vaunua tarkastella. Itsellä(siis vaunustani) lukkojarrutus hävisi rasvauksilla ja hienosäädöillä.
-
voi johtua pelkästään säädöstäki.. jos liikevaran lopuuosalla vasta ottaa kiinni ni helposti käväsee lukossa.. mutt jos pelkkä säätö ei auta ni sitt iskari kauppaan.. ja onhan vetopään liuku kunnossa ja voideltu?
Oliko iskari kuinka vaikea vaihtaa?
-
Oliko iskari kuinka vaikea vaihtaa?
Pari pulttia auki ja kiinni.
-
Vaunun iskarien vaihto varmaan pari pulttia auki ja kiinni, mutta vetopään iskarista oli kai kysymys? Siinä on kyllä enemmän pulttia.
-
Vaunun iskarien vaihto varmaan pari pulttia auki ja kiinni, mutta vetopään iskarista oli kai kysymys? Siinä on kyllä enemmän pulttia.
Ei siinä ole kuin yksi silmukka kummassakin päässä. Tosin itse vetokita on mallista riippuen kiinni vielä toisella.
Olen parikolmekertaa tuon vuosien mittaan vaihtanut ja kitkavetopään useamminkin.
(http://kauppa.jyvascaravan.fi/kuvapankki/31335.jpg)