Karavaanarin keskustelufoorumi

Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Aiheen aloitti: JKaa - 7.04.2013 kello on 10:42

Otsikko: Mikä tekniikka luotettavin?
Kirjoitti: JKaa - 7.04.2013 kello on 10:42
Hellou!

Vanhemman puoleista matkailuautoa olen etsimässä ensiautoksi, vuosimallit on pyöriny  1977 - 92 välillä. Mietityttää tuo tekniikka että onko eri merkkien välillä mainittavaa eroa mikä on luotettavin ja tiedetääkö jotkut koneet sellaisiksi että kannattaa pysyä erossa? Hintataso on jotain 3500-6000€ välillä.

Ducatoja on hirveästi liikkeellä, minkälainen tuo 2.5d kone on laatujaan ja turbolla vai mielummin ilman? Entä harvinaisempi 1.9d?

Vähän kiinnostaisi 2.0 bensa ducatokin kun kilsoja ei niin paljon tule per vuosi, mutta jaksaako vanha bensakone enää?

Wolkkarilta löytyy 1.6td, 2.4d ja 2.8d koneita? Mites pikkuwolkkarin bensabokserit?

Mersulta 2.4d ja isompiakin?

Transitin 2.5td?

Eli onko noissa eroja kestävyyden ja myöskin huoltojen/korjausten kustannusten suhteen? Saa suositella jotain kokemuksen syvällä rintaäänellä. :) ..ja haukkuakin.

..niin ja kun tuollaista on etsimässä niin mitähän niistä pitäisi tekniikasta tutkia ja miten? (muutakin kuin öljyt ja onko huoltokirjaa, jotka osaan). Kosteudet pystyn korista mittaamaan, eli tuo tekninen puoli on se jossa hataruutta.

t.JK
Otsikko: Vs: Mikä tekniikka luotettavin?
Kirjoitti: perho-ukko - 7.04.2013 kello on 10:48
Eipä tule muuta mieleen,kuin parikymmentä vuotta vanhat takapotkuiset autot,ja niissä ei ole paljon nykyistä elektroniikkaa,(vähemmän vikamahdollisuuksia),rakenne yksinkertainen,merkkejä on monta.
Otsikko: Vs: Mikä tekniikka luotettavin?
Kirjoitti: tsahkali - 7.04.2013 kello on 13:01
Eipä tule muuta mieleen,kuin parikymmentä vuotta vanhat takapotkuiset autot,ja niissä ei ole paljon nykyistä elektroniikkaa,(vähemmän vikamahdollisuuksia),rakenne yksinkertainen,merkkejä on monta.

Mikä vaan parikymmentä vuotta wanha on vielä käytännössä vapaa turhasta elektroniikasta.

Viiatin 1.9td:tä väittäisin kokemuksesta hyväksi, Volkkarin 1.6td:n en sivusta seuranneena koskisi pitkällä kepilläkään.
Otsikko: Vs: Mikä tekniikka luotettavin?
Kirjoitti: Komissarov - 7.04.2013 kello on 13:08
Kysymäsi Ducaton 1.9-litrainen vaparidiesel on melko maltillinen etenijä jo tavallisessa pakettiautossa, saati sitten piironkiautossa. Toki silläkin eteenpäin pääsee, mutta melko tuskastuttavaa sellaisen kanssa liikkumisen voisi kuvitella olevan. 1.9 TD on jo hieman parempi, mutta en ripeäksi kehuisi sitäkään. Kaikki on toki suhteellista, ennen pärjättiin paljon huonommalla teho/painosuhteella ja oltiin tyytyväisiä, nykyään urputetaan, kun ei puolitoistasataa hevosvoimaa riitä mihinkään. Tuo Pahnan 1.6 TD boxeri on sitten ihan oikeasti alimittainen matkailuautoon, kun se on sitä pieneen Transporteriinkin. Se on sitä nimenomaan kestävyyden kustannuksella, ei niinkään ettei sillä etenemään pääsisi.
Otsikko: Vs: Mikä tekniikka luotettavin?
Kirjoitti: Haapaniemen Paroni - 7.04.2013 kello on 13:10
Mikä vaan parikymmentä vuotta wanha on vielä käytännössä vapaa turhasta elektroniikasta.

Viiatin 1.9td:tä väittäisin kokemuksesta hyväksi, Volkkarin 1.6td:n en sivusta seuranneena koskisi pitkällä kepilläkään.
Ja eiks toi 1.6 ole aika pieni mylly matkailuun varsinki matkailuautossa ;)
Otsikko: Vs: Mikä tekniikka luotettavin?
Kirjoitti: Kare - 7.04.2013 kello on 13:30
Terve!

Tahtoo noi yli kakskymppiset olla suurinosa arvoituksia, kun ei voi tietää, millaisia "pelle pelottomia" ne on matkanvarrella tavannu. Esimerkiksi alkuperäinen hapero vesiletku voi tulla hyvinkin kalliiksi. Mulla makso 5 vuotta sitten volkkarin koneremontti (2,4td) letkun repeämisen seurauksena (letku oli korjattu metalliputken pätkällä mutkasta) n. +70000€ kun ei ollu tiloja eikä ihan kaikkee taitoakaan omatoimiseen korjaamiseen ( kone oli niin loppuun ajettu että sisuskalut tuli kaikki uutta + kansi).
Kannatta miettiä, kannattaako panostaa heti hieman isompi summa hankintaan, vai ostaa itelleen paskasia hommia halvemmalla.
Otsikko: Vs: Mikä tekniikka luotettavin?
Kirjoitti: tsahkali - 7.04.2013 kello on 13:34
Kannatta miettiä, kannattaako panostaa heti hieman isompi summa hankintaan, vai ostaa itelleen paskasia hommia halvemmalla.

Voisikko tämän keskustelun pitää vaihteeksi aiheessa...  ??   ::)
Otsikko: Vs: Mikä tekniikka luotettavin?
Kirjoitti: ose - 7.04.2013 kello on 13:42
Useata vanhaa autoa pitäneenä olen samaa mieltä Karen kanssa.
Ducato oli seissyt useamman vuoden ja tein siihen peltityöt ja katsastin. Ajelin sitten autolla Kainuusta Pohjanmaalle niin välillä tankatessani kuulosti siltä että diiseli menee suoraan maahan. Niin menikin, täyttöputki oli kovettunut ja pätkä pudonnut tielle!
Muuten ainakin pakussa 2,5 d on luotettava kone, matkakulkineeseen alitehoinen (kävin Norjassa, yksi reissu riittää)
Yhdessä henkilöautossa kurkistin mökillä pellin alle niin totesin ylävesiletkun posahtaneen pitkältä matkaa halki, oli mennyt ilmeisesti äskettäin koska mitään ei ollut hajonnut. Paksusti jesaria ja Ouluärven vettä ja matka jatkui. Toki korvasin letkun uudella heti kauppaan päästyäni. Samaisessa autossa laitoin toisen kattovalon ja virtajohdon jäätyä verhoiluruuvin alle punahehkuinen virtapiuha putosi katon läpi. Joku edelinen omistaja oli laittanut sisävalon johdon ilman sulaketta.
Jos laitat vanhemman auton vaihda letkut..ja tarkista että ei ole sähkövirityksiä (sulakkeen poistamalla pitää lamppujen sammua)
Otsikko: Vs: Mikä tekniikka luotettavin?
Kirjoitti: jorma - 7.04.2013 kello on 14:04
Mulla on pitkä yhtäjaksoinen kokemus Fiat Ducato 2,5D turbolla(16"pyörät) vm.89. Tällaisen jos löydät kohtuu kilometreillä (alle200000km) ja kohtuu hoidossa olleen niin ei muuta kui kättä päälle ja menoksi. Halvemmaksi tuon ylläpito on tullut neljännesvuosisadas sa kuin 5 vuotta Volvolla. Niin eikä Vollekaan ole ylläpitokustannuksi ltaan pahimpia.
Toki tuossa Fiiussa odottaa ensi viikolla isompi remppa, pitää vaihtaa nimittäin pakoputki, no sekin on vasta ensimmäinen. :D
Otsikko: Vs: Mikä tekniikka luotettavin?
Kirjoitti: hartsakoski - 7.04.2013 kello on 14:08
Vm -88 pelillä on pari vuotta ajeltu ilman isoja ylläreitä.Tehoja kaipais mäkisessä maastossa joskus lisää(2.5 D)mutta eipä tuota 80 km/h yli sais ajaakaan.Monentasoi sta kulkinetta löytyy noissa vanhoissa,riippuen edellisistä omistajista.Tuon ikäisen kulkineen ostaja tajunnee että riskejä on.
Otsikko: Vs: Mikä tekniikka luotettavin?
Kirjoitti: Laaga - 7.04.2013 kello on 14:14
Oisko tuossa mitään hyvää tulevaksi autoksi http://www.nettikaravaani.com/karmann/transit-120-tts-mobil/1377892
Otsikko: Vs: Mikä tekniikka luotettavin?
Kirjoitti: Aakku - 7.04.2013 kello on 14:20
Oisko tuossa mitään hyvää tulevaksi autoksi http://www.nettikaravaani.com/karmann/transit-120-tts-mobil/1377892
Asiasta en mitään tiedä, mutta aina kun kuulen sanan Karmann, niin innostun.
Tuo Ransu on sitten makuasia. Mielummin siinä nokalla katselisin Volkkaria.
Käy katsomassa. Haistele ja maistele. Kyllä yleisilme jo paljon kertoo huolenpidostakin.
Otsikko: Vs: Mikä tekniikka luotettavin?
Kirjoitti: Fenix - 7.04.2013 kello on 14:21
Tuon ikä- ja hintaluokan 1,9 diisseli on liian laiska matkailuautoon, samoin kaikki wolkkarin koneet ilman turboa. Kokemuksesta puhun molemmissa tapauksissa, kun on tässä kymmenkunta vuotta tullut moisilla oltua teidentukkona ja kaahailtua 50-60km/h ylämäessä, kun ei potku riitä. Mikäänhän ei sitten takaa konen kuntoa, mutta esim noita 2,5 litarisia fiiatteja on ollut niin paljon, että niihin löytyy osaa romiksilta.
Otsikko: Vs: Mikä tekniikka luotettavin?
Kirjoitti: jorma - 7.04.2013 kello on 14:27
Tuon ikä- ja hintaluokan 1,9 diisseli on liian laiska matkailuautoon, samoin kaikki wolkkarin koneet ilman turboa. Kokemuksesta puhun molemmissa tapauksissa, kun on tässä kymmenkunta vuotta tullut moisilla oltua teidentukkona ja kaahailtua 50-60km/h ylämäessä, kun ei potku riitä. Mikäänhän ei sitten takaa konen kuntoa, mutta esim noita 2,5 litarisia fiiatteja on ollut niin paljon, että niihin löytyy osaa romiksilta.
Joo näin on, tuo 2,5 litrainen ja nimenomaan turbolla alkaa olla jo kohillaan. Yllättävän is ero tuossakin kokoluokassa on turbottoman ja turbollisen välillä.
Otsikko: Vs: Mikä tekniikka luotettavin?
Kirjoitti: perho-ukko - 7.04.2013 kello on 15:53
Terve!

Tahtoo noi yli kakskymppiset olla suurinosa arvoituksia, kun ei voi tietää, millaisia "pelle pelottomia" ne on matkanvarrella tavannu. Esimerkiksi alkuperäinen hapero vesiletku voi tulla hyvinkin kalliiksi. Mulla makso 5 vuotta sitten volkkarin koneremontti (2,4td) letkun repeämisen seurauksena (letku oli korjattu metalliputken pätkällä mutkasta) n. +70000€ kun ei ollu tiloja eikä ihan kaikkee taitoakaan omatoimiseen korjaamiseen ( kone oli niin loppuun ajettu että sisuskalut tuli kaikki uutta + kansi).
Kannatta miettiä, kannattaako panostaa heti hieman isompi summa hankintaan, vai ostaa itelleen paskasia hommia halvemmalla.
  Tulikohan tuossa korjaus kulussa yksi nolla liikaa?
Otsikko: Vs: Mikä tekniikka luotettavin?
Kirjoitti: JKaa - 7.04.2013 kello on 16:06
Joo näin on, tuo 2,5 litrainen ja nimenomaan turbolla alkaa olla jo kohillaan. Yllättävän is ero tuossakin kokoluokassa on turbottoman ja turbollisen välillä.

Kiitos kaikille selkeyttävistä vastauksista!  Thumb

Onko kenelläkään kokemuksia tai mielikuvia Fiatin 2 litran bensa koneesta? http://www.nettikaravaani.com/lmc/lord-liberty/1377915 ..tuossa olisi pienillä kilometreillä. Bensakone vähän kiinnostaisi mutta joutuvatko ne liian koville kun ei dieselin vääntöä?

Laagan ehdottama karmann olisi tosi passeli mutta hinta on vielä liian korkealla budjetin kipurajasta.

Niin ja kuinka iso juttu on ducaton vaihteisto, kun siitä on pari kertaa varoiteltu etteivät kestä? Onko kallista lystiä laittaa jos menee?
Otsikko: Vs: Mikä tekniikka luotettavin?
Kirjoitti: kookaburra - 7.04.2013 kello on 16:11
Joo näin on, tuo 2,5 litrainen ja nimenomaan turbolla alkaa olla jo kohillaan. Yllättävän is ero tuossakin kokoluokassa on turbottoman ja turbollisen välillä.

Samanlaisia kokemuksia.  Kasselin mäissä mentiin 2.5 TD räyhäkkäästi ohi vastaavista turbottomista.   Kolme vuotta ja 50.000 km ilman huolia.  Ei edes vaihteistosta koska en käyttänyt koskaan vitosvaihdetta.  Edestakaisen Espanjan matkan tarkka keskikulutus oli 9.8 litr/100 km.  Ei paha alkovimalliselle Ducatolle.....
Otsikko: Vs: Mikä tekniikka luotettavin?
Kirjoitti: Haapaniemen Paroni - 7.04.2013 kello on 16:13
Ei taida olla mikään tekniikka luetettava jossa liikkuvia osia :D
Otsikko: Vs: Mikä tekniikka luotettavin?
Kirjoitti: perho-ukko - 7.04.2013 kello on 16:18
28 vuotta "röpötellyt" turbottomalla Wokkelolla,korjauskulut koko aikana jäänee pariin tonniin,uskollinen puurtaja,ja jos joku haluaa ohi,menköön,minulla ei ole kiire.
Otsikko: Vs: Mikä tekniikka luotettavin?
Kirjoitti: jorma - 7.04.2013 kello on 16:24
Samanlaisia kokemuksia.  Kasselin mäissä mentiin 2.5 TD räyhäkkäästi ohi vastaavista turbottomista.   Kolme vuotta ja 50.000 km ilman huolia.  Ei edes vaihteistosta koska en käyttänyt koskaan vitosvaihdetta.  Edestakaisen Espanjan matkan tarkka keskikulutus oli 9.8 litr/100 km.  Ei paha alkovimalliselle Ducatolle.....
Yllättävää kyllä Kasselin mäissä heinäkuun helteillä meinas olla lämmönnousu ongelmia, vaikkaki noukalta löytyy kaksikin ropellia. Lähtee nimittäin aika myöhään päälle.
Joo noita vaihdelaatikko huolia on ollut jos öljyn lievästä ylitäytöstä ei ole pidetty huolta, tai ainakin riittävästä määrästä. Maahantuojalta tuli ohjeet jossakin vaiheessa.
Kuuden tonnin autossa laatikko remppa näyttelee huomattavaa osaa. 1000-15000 e
Laatikon toimivuuden kyllä koeajossa huomaa perstuntumalla.
Otsikko: Vs: Mikä tekniikka luotettavin?
Kirjoitti: ihaa - 7.04.2013 kello on 16:33
  Tulikohan tuossa korjaus kulussa yksi nolla liikaa?

Jos se Kare on liikkeeseen autoa viedessään huomannut aivan tuliterän matkailuauton ja sitten kotiin mennessään todennut sen korjauksen maksaneen sitten tuon 70000 €uroa ?  ^-^
Otsikko: Vs: Mikä tekniikka luotettavin?
Kirjoitti: Haapaniemen Paroni - 7.04.2013 kello on 16:38
28 vuotta "röpötellyt" turbottomalla Wokkelolla,korjauskulut koko aikana jäänee pariin tonniin,uskollinen puurtaja,ja jos joku haluaa ohi,menköön,minulla ei ole kiire.
Joo lomalla ei pidä pitää kiirettä ;) Katsella ja nauttia maisemista ja pitää tauot :D
Otsikko: Vs: Mikä tekniikka luotettavin?
Kirjoitti: hemppat - 7.04.2013 kello on 16:44
Vaparidieselit ja entenkin bensakoneet ovat todella hengettömiä campperiin. Painoa on paljon ja ilmanvastuskin mekoinen.
Ihan sivuhuomautuksena portterin Td on suora nelonen, ei mikään bokseri. Bensamallit toki sellaisia oli. Aikoinaan moni portteri jäi pihalle kun kansi halkesi ja pakko oli ostaa uusi kun käytetyt olivat saamattomissa. Eikä se moottori aina ole se ongelman lähde, voimansiirto joutu myös koville.
Otsikko: Vs: Mikä tekniikka luotettavin?
Kirjoitti: perho-ukko - 7.04.2013 kello on 17:04
Mitä minä olen pitkän yhteistyöni aikana todennut,ja kuunnellut myös kyseisen merkin pakettiautoilijoita vuosien varrella,(sama kone Volvossa),niin turbolliset ei kestä,vapaasti hengittävillä ajavat huoletta ,ei ongelmia,laiskahan se on .
Otsikko: Vs: Mikä tekniikka luotettavin?
Kirjoitti: Haapaniemen Paroni - 7.04.2013 kello on 17:17
Mitä minä olen pitkän yhteistyöni aikana todennut,ja kuunnellut myös kyseisen merkin pakettiautoilijoita vuosien varrella,(sama kone Volvossa),niin turbolliset ei kestä,vapaasti hengittävillä ajavat huoletta ,ei ongelmia,laiskahan se on .
Missä volvossa? Volvoja on ainostaan V70/S80 ;)
Otsikko: Vs: Mikä tekniikka luotettavin?
Kirjoitti: perho-ukko - 7.04.2013 kello on 17:21
Missä volvossa? Volvoja on ainostaan V70/S80 ;)
No..no..240-700.sen sarja!
Otsikko: Vs: Mikä tekniikka luotettavin?
Kirjoitti: Haapaniemen Paroni - 7.04.2013 kello on 17:31
No..no..240-700.sen sarja!
240 sarja ok 700 sarja vähän epäonnistunut ;)
Otsikko: Vs: Mikä tekniikka luotettavin?
Kirjoitti: RR - 7.04.2013 kello on 17:37
Ihan varma en ole millaista haet, mutta lähinnä omavalmisteiset mersun 508-pohjaset osuu tuohon hintaluokkaan. Kiire ei saa olla jos semmosen hankkii. Mutta ne on ihan oikeestikin tehty ajettaviksi siinä painoluokassa missä täyteen lastattu matkailuauto yleensä on. Kuntohan voi olla tämän ikäisissä ihan mitä vaan maan ja taivaan väliltä oli merkki mikä vain.

Oikeastaan kaikki mersut tuossa ikäluokassa on alitehoisia kokoonsa nähden pakuinakin. Muista merkeistä ei ole kauheammin kokemusta.

Otsikko: Vs: Mikä tekniikka luotettavin?
Kirjoitti: ihaa - 7.04.2013 kello on 17:50
240 sarja ok 700 sarja vähän epäonnistunut ;)

Tuohon haluaisin kyllä Ristolta hiukan tarkempaa kuvausta, vai oliko tuo vain jokin heitto ?

Mikähän Volvosta olisi tullut  jos ei olisi tuota 700-sarjalaista tehnyt....

http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/volvo-760-pelasti-valmistajayhtion-30-vuotta-sitten (http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/volvo-760-pelasti-valmistajayhtion-30-vuotta-sitten)

edit: siellähän oli kirj.virhe  ;D
Otsikko: Vs: Mikä tekniikka luotettavin?
Kirjoitti: Aakku - 7.04.2013 kello on 18:01
Huvittavaa, että täällä joka juttu kääntyy Volvoon. Täällä kysyttiin luotettavasta matkailuautosta. Volvon matkailuauto on varmaan sitten sellainen.

Toisaalla on jo kymmeniä sivuja huollettu Volvoa. Koskahan se tulee kuntoon.. ;) Ihan vain hyvällä mä ..
Otsikko: Vs: Mikä tekniikka luotettavin?
Kirjoitti: Laaga - 7.04.2013 kello on 18:03
Alkoviauton 2,0 L bensakone on hieman laiska, mutta kuljettaa kuitenkin auton paikasta A paikkaan B ainakin niillä teillä mitä meiltä löytyy. On tullut aikoinaan ajettua jokunen kilometri ko. moottorista alkoviautoa.
http://www.nettikaravaani.com/solifer/ducato/1376608  tämä m-auto toimis kyllä talvellakin.
Otsikko: Vs: Mikä tekniikka luotettavin?
Kirjoitti: ihaa - 7.04.2013 kello on 18:05
Huvittavaa, että täällä joka juttu kääntyy Volvoon.

Samaa minäkin olen miettinyt mutta kyllä meidän ei-volvolaisten on vaan oltava kiltisti kun katsoo noita allekirjoituksia, Volvoa on kyllä määrällisesti eniten.  :o

Ei sitä uskalla edes moittia vaikka monta kertaa olen käytetyssä pari vuotta vanhassa V70-sarjalaisessa istunut ja koettanut miettiä että entä jos...  ;D
Otsikko: Vs: Mikä tekniikka luotettavin?
Kirjoitti: Kare - 7.04.2013 kello on 18:22
  Tulikohan tuossa korjaus kulussa yksi nolla liikaa?

Terve!

Tulipa hyvinkin :-[ .
Setsemäntuhatta on lähempänä totuutta, ei tämmönen vanha äijä tahdo erottaa
montako nollaa siihen tuli naputeltua. Kiitos oikaisusta.  ;D

Oli tuossakin varmaan katteet kohillaan, melkeen puolet oli työtä, ja aikaa meni koko kesä.
Otsikko: Vs: Mikä tekniikka luotettavin?
Kirjoitti: jorma - 7.04.2013 kello on 18:27
Jos vertais vähän toisinpäin.
Viikonlopulla suunniteltiin keikkaa tampereelle ja kysyin vaimolta millä lähdetään. Tuli harvinaisen selvä vastaus että lähdetään matkailuautolla, siis ducato vanhuksella.
On kuulemma hyvä näkyvyys ja parhaat jakkarat.
Niimpä sillä lähdettiin ja Volovot jäi pihaan. :o
Otsikko: Vs: Mikä tekniikka luotettavin?
Kirjoitti: 0yxxy0 - 7.04.2013 kello on 18:33
Huvittavaa, että täällä joka juttu kääntyy Volvoon. Täällä kysyttiin luotettavasta matkailuautosta. Volvon matkailuauto on varmaan sitten sellainen.

Toisaalla on jo kymmeniä sivuja huollettu Volvoa. Koskahan se tulee kuntoon.. ;) Ihan vain hyvällä mä ..

Eikös kylähullut karavaanarit omista volvojakin tosin ei taida B-kortti riittää, ja passaa varmaan vuosimallien osalta mutta hinta taitaa pompsahtaa ylemmäksi. Ja tokko edes myyvätkään hyvää ja uskollista menopeliä.  :D

Otsikko: Vs: Mikä tekniikka luotettavin?
Kirjoitti: Kare - 7.04.2013 kello on 18:55
Mitä minä olen pitkän yhteistyöni aikana todennut,ja kuunnellut myös kyseisen merkin pakettiautoilijoita vuosien varrella,(sama kone Volvossa),niin turbolliset ei kestä,vapaasti hengittävillä ajavat huoletta ,ei ongelmia,laiskahan se on .

Terve!

Kyllä noi turbolliset kestää yhtä hyvin kuin turbottomatkin kun vaan vaihtelee öljyt säännöllisesti ja huolehtii että koneessa on vettä riittävästi. Kansi noissa on heikko kohta, se mullakin halkes joka pytyn välistä kun letku repes ja vesi hävis. Korjaamolla avattiin ja ukko totesi, että kansi on vaihdettu ennenkin. Loput kustannuksista syntyi tavallaan bonuksena, kun konetta alettiin avaamaan alaspäin. Kaikki sisuskalut loppu, 304000 km mittarissa  :-[
Me ollaan reissattu nyt remontin jälkeen n. 70 000km ja aika pienillä murheilla on päästy. Syylarin vaihdoin, oli jäähdytysrivat hapettunu melkein kaikki pois, sekä kardaanin tukilaakeri korjattiin viimekeväänä. Piti tehdä kolmesta eri aikiosta kun uusia osia ei saanu mistään. Jarruputket uusin viime syksynä, samalla uusin jarrusylinterit ja kengät. Pakoputki on myös uusittu.  Mutta noihan on vaan huoltoo.

Ps. Toi konehan Volkkarin kone jota myös Volvo aikanaan käytti  ;)
Ja nyt pitäs olla nollat oikeen
Otsikko: Vs: Mikä tekniikka luotettavin?
Kirjoitti: perho-ukko - 7.04.2013 kello on 19:03
Terve!

Kyllä noi turbolliset kestää yhtä hyvin kuin turbottomatkin kun vaan vaihtelee öljyt säännöllisesti ja huolehtii että koneessa on vettä riittävästi. Kansi noissa on heikko kohta, se mullakin halkes joka pytyn välistä kun letku repes ja vesi hävis. Korjaamolla avattiin ja ukko totesi, että kansi on vaihdettu ennenkin. Loput kustannuksista syntyi tavallaan bonuksena, kun konetta alettiin avaamaan alaspäin. Kaikki sisuskalut loppu, 304000 km mittarissa  :-[
Me ollaan reissattu nyt remontin jälkeen n. 70 000km ja aika pienillä murheilla on päästy. Syylarin vaihdoin, oli jäähdytysrivat hapettunu melkein kaikki pois, sekä kardaanin tukilaakeri korjattiin viimekeväänä. Piti tehdä kolmesta eri aikiosta kun uusia osia ei saanu mistään. Jarruputket uusin viime syksynä, samalla uusin jarrusylinterit ja kengät. Pakoputki on myös uusittu.  Mutta noihan on vaan huoltoo.

Ps. Toi konehan Volkkarin kone jota myös Volvo aikanaan käytti  ;)
Ja nyt pitäs olla nollat oikeen
  Minulla vasta vajaa kolmesataatuhatta,hyvin toimii.
Otsikko: Vs: Mikä tekniikka luotettavin?
Kirjoitti: vaanari61 - 7.04.2013 kello on 19:18
Jos matkat lyhyitä ja tarve vähäistä . . .

Nii ja eikä tarkoitus palijo rahhaa haaskata . . .

Tuolla kelepaa lähteä talvellakin, riimus ja kaikki . . .

http://www.nettikaravaani.com/solifer/ducato-6700/1377482

Ei ole alkovi joten ilmanvastus ei ole paljoo suurempi kuin pakullakaan . . .

Otsikko: Vs: Mikä tekniikka luotettavin?
Kirjoitti: Kare - 7.04.2013 kello on 19:28
Jos matkat lyhyitä ja tarve vähäistä . . .

Nii ja eikä tarkoitus palijo rahhaa haaskata . . .

Tuolla kelepaa lähteä talvellakin, riimus ja kaikki . . .

http://www.nettikaravaani.com/solifer/ducato-6700/1377482

Ei ole alkovi joten ilmanvastus ei ole paljoo suurempi kuin pakullakaan . . .

Terve!

Näinköhän tuon ikäseen saa satasen lätkää perään laillisesti laittaa.
Otsikko: Vs: Mikä tekniikka luotettavin?
Kirjoitti: perho-ukko - 7.04.2013 kello on 19:30
Terve!

Näinköhän tuon ikäseen saa satasen lätkää perään laillisesti laittaa.
  Eikös satasen lätkään vaadita c-kortti !
Otsikko: Vs: Mikä tekniikka luotettavin?
Kirjoitti: vaanari61 - 7.04.2013 kello on 19:37
  Eikös satasen lätkään vaadita c-kortti !

C-kortillisella ajetaan pääasiassa 80km/h. ( linjuribiilit ym:t on sitte erikseen )

Ja monessa vanhassa on ilmoitettu nopeudeksi 100 km/h VAIKKA niiden max. nopeus on 80 km/h.

Täytyy olla luikkiutumattomat jarrut airbäkkiä ym:ta jotta 100km/h saisi ajaa . . .

Hemmosta . . .  ;D
Otsikko: Vs: Mikä tekniikka luotettavin?
Kirjoitti: perho-ukko - 7.04.2013 kello on 19:38
Mutta..Alkuperäisee n aiheeseen,muutaman tonnin autoissa,ainakin etuvetoisissa,kannattaa kiinnittää huomio vetoakseleihin,samoin niiden maljoihin,vaihteisto on myös kipeä paikka,jos pajon ajettu,koneet kyllä yleensä kestää,keulan tekniikka on se,mihin kannatta kiinnittä huomio,vasta viimeisenä koppi .
Otsikko: Vs: Mikä tekniikka luotettavin?
Kirjoitti: Arska - 7.04.2013 kello on 22:11
Meillä oli nelisen kesää fiiat 2.5 vm.89 180tkm sillä oli ajettu kun ostettiin se. Ohjaamo oli kovin meluisa,mäkiin sai ottaa ennakkoa et pääsi vauhdilla ylös. Vikoja oli muutama,laturi vaihdettiin sekä löpöpumppu joka oli jotain 60€ luokkaa virtalukkokin kerran kiukutteli joten vaihdoin senkin se oli 40€ hintainen. Niin katsastustuksessa tuli toisesta jarruletkusta vaihtomääräys,niin vaihdettiin kaikki ja jarrukengät samalla. 30-40 tkm sillä ajeltiin ja nuo taisi olla tekniikka murheet. Ja pitihän hupiakkukin vaihtaa kun oli oikosessa. Tietenkin tuon ikäseen autoon piti kosteusremppaakin tehdä,takaseinää piti pyörätelineen kohdalta uusia sekä alaosat sivuseinistä. Lattian notkuminen häiritsi minua niin kovin että aukaisin lattiankin ja liimasin senkin kasaan.Että kyllä vanhassa autossa riittää askaretta.
Otsikko: Vs: Mikä tekniikka luotettavin?
Kirjoitti: Muumuupapa - 2.05.2013 kello on 19:52
Vanhat Iveco-alustaiset matkailuautot ovat ytimeltään sieltä kestävimmästä päästä. Ivecon 2,5 turbodiesel on sitkeä ja kymmenisen hevosvoimaa tehokkaampi kuin vastaava Ducaton kone. Kulutus ei silti ole suurempi kuin Ducatossa.

Takaveto ja paripyörät tuovat matkantekoon vakautta ja varmuutta. Eikä laatikkomurheetkaan ole takavetoisissa kovin yleisiä. Iveco on huollettavissa ja korjattavissa lähes pelkillä kyläsepän työkaluilla. kardaanistakin löytyy oikein rasvanipat. Valitettavasti Iveco-alustaisia matkailuautoja on tarjolla melko vähän.
Otsikko: Vs: Mikä tekniikka luotettavin?
Kirjoitti: Rölli - 2.05.2013 kello on 21:01
Vaparidieselit ja entenkin bensakoneet ovat todella hengettömiä campperiin. Painoa on paljon ja ilmanvastuskin mekoinen.
Ihan sivuhuomautuksena portterin Td on suora nelonen, ei mikään bokseri. Bensamallit toki sellaisia oli. Aikoinaan moni portteri jäi pihalle kun kansi halkesi ja pakko oli ostaa uusi kun käytetyt olivat saamattomissa. Eikä se moottori aina ole se ongelman lähde, voimansiirto joutu myös koville.
ei mull oo ollu ongelmia kiihyttää reiluun ylinopeuteen ylämäessä rekkoja ohittessa vapari diisselillä... eli chevy on alustana..
Otsikko: Vs: Mikä tekniikka luotettavin?
Kirjoitti: perho-ukko - 2.05.2013 kello on 21:25
Tuo vanha Wokkelo on laiska,mutta myryää eteenpäin,suoralla voi jopa päästä sataseen,vastamäessa kävelyvauhtia,mutta mihinkäs minulla on kiire,uskollinen palvelija,ja aina on kotia päästy,työkalut mukana !!! ;D
Otsikko: Vs: Mikä tekniikka luotettavin?
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 2.05.2013 kello on 21:27
Vanhat Iveco-alustaiset matkailuautot ovat ytimeltään sieltä kestävimmästä päästä. Ivecon 2,5 turbodiesel on sitkeä ja kymmenisen hevosvoimaa tehokkaampi kuin vastaava Ducaton kone. Kulutus ei silti ole suurempi kuin Ducatossa.

Takaveto ja paripyörät tuovat matkantekoon vakautta ja varmuutta. Eikä laatikkomurheetkaan ole takavetoisissa kovin yleisiä. Iveco on huollettavissa ja korjattavissa lähes pelkillä kyläsepän työkaluilla. kardaanistakin löytyy oikein rasvanipat. Valitettavasti Iveco-alustaisia matkailuautoja on tarjolla melko vähän.

 Thumb Thumb ;D ;D
Otsikko: Vs: Mikä tekniikka luotettavin?
Kirjoitti: 0yxxy0 - 2.05.2013 kello on 23:22
Tuo vanha Wokkelo on laiska,mutta myryää eteenpäin,suoralla voi jopa päästä sataseen,vastamäessa kävelyvauhtia,mutta mihinkäs minulla on kiire,uskollinen palvelija,ja aina on kotia päästy,työkalut mukana !!! ;D

Niin mullakin tuo tähellinen. Juuri rouva soitti 25km mökiltä ja 250km päässä kotoa että diesel haisee, suuttimen paluuputki vuoti (oli epäilys valmiina) ja liikkeestä uutta letkua ja niin loppu hajut kun vaihdoin letkut ja matka jatkuu. Kyllä on nöyrä jo kuomukärryn edessä, vaunua en edes lähde vetämään koska itellä ei riitä hermot.
Otsikko: Vs: Mikä tekniikka luotettavin?
Kirjoitti: alkava - 2.07.2013 kello on 18:57
Toi on varmaan totta, ettei tiedä tuon ikäisistä autoista mitä on tehty ja tekemättä, mutta kyllä kai niitä jonkin verran pidätään huolta, kun niitä näkee liikenteessä, mutta harvemmin perus pakuina.... Itellä on sellainen periaate, että tielle auto ei sais jättää, onko noissa fiatin peleissä sellaisia kohtia mitä pitäisi katsoa tietyillä km?