Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Aiheen aloitti: Cowboy - 3.03.2013 kello on 18:10
-
Kun ostaa uuden auton niin on siinä vaan tekemistä ennen kuin viittii lähtee ajelee.
Massaus, sisälokarit, moottoritilan suoja, roiskeläpät, vahaus, kaikkien laitteiden testaus ja jos mukavuuksia haluu niin TV, markiisi, antenni ym...
Helpommalla ois päässyt jos ois ostanut käytetyn kipon ;D
-
Kun ostaa uuden auton niin on siinä vaan tekemistä ennen kuin viittii lähtee ajelee.
Massaus, sisälokarit, moottoritilan suoja, roiskeläpät, vahaus, kaikkien laitteiden testaus ja jos mukavuuksia haluu niin TV, markiisi, antenni ym...
Helpommalla ois päässyt jos ois ostanut käytetyn kipon ;D
Niin olis päässy ja olis siinä hinnassakin säästänyt..autossa kun takavalot häviää liikkeen ikkunasta niin hinta on jo 10% tullut ales..
-
Täysin totta - tai voihan noista varusteista maksaa uuden auton hinnassa tai lisävarustelussa.
Pääsee kyllä palkoille, jos hommaa huokeampia kanavia ja asentaa ite ;)
Sijoitushan uusi auto ei ole :o
-
Kun ostaa uuden auton niin on siinä vaan tekemistä ennen kuin viittii lähtee ajelee.
Massaus, sisälokarit, moottoritilan suoja, roiskeläpät, vahaus, kaikkien laitteiden testaus ja jos mukavuuksia haluu niin TV, markiisi, antenni ym...
Helpommalla ois päässyt jos ois ostanut käytetyn kipon ;D
Vai että helpommalla. "Helpolla"ei tarvitse päästäkkään, kun matkailuauton tuunaus on osa harrastusta. Uutta autoa en ole koskaan omistanut, mutta jotenkin tuntuu että uuden auton kiinteitä kalustuksia ei monikaan muuta. Vanhaa autoa raskii tuunata hieman isommalla kädellä. Yleeensä viiteen vuoteen kuljin on sitten "valmis". ;D
-
Kyllä tuollaista iankaikkisen vanhaankin saa kaikenlaista hommata, kun mieleisekseen haluaa.
Mulla oli vanhastaan tuplarenkaat, tosin kuluneet. Akut oli kaikki lopussa. Kaikki perushuollot oli tehtävä varmuuden vuoksi.
Ekstrana sitten lisätty massaus, sisälokarit, roiskeläpät, radio ja kamera, televisio, antennit, keskuslukot ja murtohälyttimet, inventteri, mikrouuni, lohkolämppäri, vetokoukku, pyöräteline ym.
Markiisi, aurinkokennot, hyttysverkot ym oli jo sentään valmiina.
Tuollaista kun pikku hiljaa varustaa, niin kyllä siinä hiukan rahaakin palaa. Lopputulos on vaan sellainen, että kun itselleen tekee niin mieleisensä saa. Ei sitä raaski enää vaihtaakaan. Tulee pian ikävä.
-
Kun ostaa uuden auton niin on siinä vaan tekemistä ennen kuin viittii lähtee ajelee.
Massaus, sisälokarit, moottoritilan suoja, roiskeläpät, vahaus, kaikkien laitteiden testaus ja jos mukavuuksia haluu niin TV, markiisi, antenni ym...
Helpommalla ois päässyt jos ois ostanut käytetyn kipon ;D
Pääsit aika vähällä, mulla meni aikoinaan noitten edellämainittujen laitteiden lisäksi lämmityslaitteet uuteen uskoon heti uutena. Eli ilmalämmitys muutettiin nestekiertoiseksi. :D
-
Täysin totta - tai voihan noista varusteista maksaa uuden auton hinnassa tai lisävarustelussa.
Pääsee kyllä palkoille, jos hommaa huokeampia kanavia ja asentaa ite ;)
Sijoitushan uusi auto ei ole :o
Onhan se varma sijoitus, omiaan ei pois saa. :) :)
-
Pääsit aika vähällä, mulla meni aikoinaan noitten edellämainittujen laitteiden lisäksi lämmityslaitteet uuteen uskoon heti uutena. Eli ilmalämmitys muutettiin nestekiertoiseksi. :D
Thumb
-
Pääsit aika vähällä, mulla meni aikoinaan noitten edellämainittujen laitteiden lisäksi lämmityslaitteet uuteen uskoon heti uutena. Eli ilmalämmitys muutettiin nestekiertoiseksi. :D
Nythän sinä mahottomia haastat. Minä olen sellaista kuullut, että ei ole ilmalämmityksen voittanutta. ;)
-
Kun ostaa uuden auton niin on siinä vaan tekemistä ennen kuin viittii lähtee ajelee.
Massaus, sisälokarit, moottoritilan suoja, roiskeläpät, vahaus, kaikkien laitteiden testaus ja jos mukavuuksia haluu niin TV, markiisi, antenni ym...
Helpommalla ois päässyt jos ois ostanut käytetyn kipon ;D
En sanoisi, että "keskeneräinen"! Vaan vajaa varusteltu.
Kyllä sillä semmoisenaan kaupasta uloshaetulla autolla pystyy matkailemaan ja asumaan. Mutta mukavuuden halu, viihtyvyys ja käytännöllisyys vaativat jonkun verran varustelemista.
Tuskin ne käytetytkään ovat kaikille "täysvarusteltuja". Jokaisella lienee jonkinlaisia tarpeita, joita ensimmäinen/edelliset omistajat ovat osanneet laittaa/hankkia. Toki sitä varustelemista ei ole käytetyssä niin paljoa kuin uudenkarheassa.
-
Nythän sinä mahottomia haastat. Minä olen sellaista kuullut, että ei ole ilmalämmityksen voittanutta. ;)
Minäkin. Luin Suolisaitilta männä viikolla, että Rumatikki on paras.
Itte asiassa mun käytössä onkin, mutta tämä lienee jo loppuunväännetty asja. Jos toinen olisi suvereeni olisi toinen jo kadonnut markkinoilta.
Juu ja rahaa menee. 5-10 t helposti jos tosissaan ruvetaan. Kaasun ulosottoa ja jousitus/iskarit kuntoon, jne.
-
Onneksi tämä "white trash" ongelma ei kosketa minua, sillä minulla on tuskin koskaan varaa hankkia uutta asuntoautoa. Hätinä ikivanhan saa kustannettua. Tosin siinä on vielä enempi laittamista, kuin ihka uudessa. Joutuu nimittäin vaihtamaan sen verran eristettä ja faneria uusiksi. Samalla tulee sitten oman mielen mukainen sisustus ja varustelukin.
-
Keskeneräinen tosiaan. Minulla on viime kesäkuussa haettu uusi "museomatkailuauto", jota on rakennettu sellaiseksi kuin tilasin. Vielä on ainakin yksi kohta muutettava, mutta myyjä tekee senkin kuten on tilauksessa sovittu.
Itse en enää viitsi rakennella ja korjailla, siksi uusi. Sain kyllikseni remontoinnista 60-70-luvulla, kun sormet olivat aina mustina vanhojen rohjojen takia. Jo silloin päätin, että käytettyä en osta.
-
Minäkin. Luin Suolisaitilta männä viikolla, että Rumatikki on paras.
Itte asiassa mun käytössä onkin, mutta tämä lienee jo loppuunväännetty asja. Jos toinen olisi suvereeni olisi toinen jo kadonnut markkinoilta.
Juu ja rahaa menee. 5-10 t helposti jos tosissaan ruvetaan. Kaasun ulosottoa ja jousitus/iskarit kuntoon, jne.
Eiks näissä uusissa autoissa ole jousitusta vakiovarusteena,kun pitää ruveta laittelemaan uuteen värkkiin tommosia :D
-
Olisihan ne voinut nuo kaikki varusteet hankkia heti ostettaessa mutta kun ei sitä ensimmäisen auton kohdalla tiennyt mitä oikeasti tulee tarvitsemaan, myyjän ehdotuksista huolimatta...ja olihan siinä kyllä vähän sitäkin että ei enää malttanut jäädä odottamaan varusteiden laittoa vaan auto piti saada alle heti kun vaan paperit oli tehty.
Juu ja rahaa menee. 5-10 t helposti jos tosissaan ruvetaan.
Eikä edes riitä kun asennukset laskee päälle, no mulla autoon on tullut vähän turhaakin extraa ulkonäköön joka ei välttämättä kaikista lie tarpeellista. :P
Keskeneräinen se uusi auto tosiaan on.
-
Nythän sinä mahottomia haastat. Minä olen sellaista kuullut, että ei ole ilmalämmityksen voittanutta. ;)
Varmaan ei ole ilmalämmityksen voittanutta, ainakaan joittenkin mielestä.
Merkittävin syy nestekiertoon siirtymiseen oli jatkuva kaasupullojen vaihtorumpa trumalla talvimatkailussa, toki muitakin oli mutta ei niistä sen enempää.
Nestekiertoon siirtymisen jälkeen ei ole paljon pulloja vaihdeltu, matkusteltu kylläkin.
Eli matkalämmitys vaihtimella ja parkit tolpassa.
Eberillä alkulämmitykset.
Kaikki edellämainitut toki saa tällähetkellä uuteenkin autoon jos vain osaa vaatia tai jos yleensä haluaa mukavuutta matkantekoon. :D
-
Eiks näissä uusissa autoissa ole jousitusta vakiovarusteena,kun pitää ruveta laittelemaan uuteen värkkiin tommosia :D
Aikakin fiussa on valmiiksi jousitus, tosin se on kopio vanhasta jyry-sisusta ja vielä telivetosesta.
Eli hammaslääkärillä riittää töitä fiiu ukkojen kanssa kun paikkat tippuu pois tärinästä. Molemat vehkeet on ollut joten kokemusta on.
-
Eiks näissä uusissa autoissa ole jousitusta vakiovarusteena,kun pitää ruveta laittelemaan uuteen värkkiin tommosia :D
Ei ole kunnollista suurimmassa osassa, kuten moneen kertaan foorumeilla todettua. Jos aikoo pitää 10 vee, ajaa autolla oikeasti ja haluaa hyvin toimivan, niin silloin laittaa.
Tuskin on uusissakaan autoissa, mun on käytetty.
Liekö aina vaunuissakaan alusta viimeisen päälle, ainakaan renkaat?
-
Ei ole renkaat. On säästömallia kaikissa Thumbd
-
Ei ole renkaat. On säästömallia kaikissa Thumbd
No on se hyvä että autoissa ei sentään renkaat ole säästömallia, Michelin Campingit oli Adriassa ja mitä olen autoja katsellut niin niitä samoja on aika monessa muussakin autossa jo vakiona.
-
Liekö aina vaunuissakaan alusta viimeisen päälle, ainakaan renkaat?
Mistä sen vaunun alustan toiminnan tietää. No, ainoastaan kun pysähtyy, niin huomaa että kaikki yläkaappien sisustat on pitkin lattioita. ::)
No, tämä on pikkiriikkisen provo. ;)
-
Mistä sen vaunun alustan toiminnan tietää. No, ainoastaan kun pysähtyy, niin huomaa että kaikki yläkaappien sisustat on pitkin lattioita. ::)
No, tämä on pikkiriikkisen provo. ;)
Siinä sai taas vaunuihmiset osansa ;D ;D
-
Oikein hyvä lisävaruste on oven nupeista toiseen laitettu kumilenkki. Niin voi Kutturantietäkin ajaa kuuttakymppiä ;D
-
Oikein hyvä lisävaruste on oven nupeista toiseen laitettu kumilenkki. Niin voi Kutturantietäkin ajaa kuuttakymppiä ;D
Thumb Thumb Thumb
-
Nuo kumilenkitkään ei auta kun yläluukut on saranoitu katon reunaan.
Hobbyssa oli aiemmin kaikki purkit ja pussit kutturan tietä kurvaillessa yläkomeroista lattialla,mutta tein hyllyjen etureunaan rimoituksen niin eipä ollu viimeksi ajellessa enää.
Riman ei tarvii olla kovin korkea kun se estää astioiden ,pussien ja purkkien putoomisen.
Hobbyn yläluukuissahan ei ole kovinkaan kummoinen se lukitusmekanismi .Jonkinlainen tappijousi systeemi,mikä ei kovin paljon pidättele jos vaunu heiluu,niinku se yleensä pohjoisilla sivuteillä tekee.
-
Nuo kumilenkitkään ei auta kun yläluukut on saranoitu katon reunaan.
Hobbyssa oli aiemmin kaikki purkit ja pussit kutturan tietä kurvaillessa yläkomeroista lattialla,mutta tein hyllyjen etureunaan rimoituksen niin eipä ollu viimeksi ajellessa enää.
Riman ei tarvii olla kovin korkea kun se estää astioiden ,pussien ja purkkien putoomisen.
Hobbyn yläluukuissahan ei ole kovinkaan kummoinen se lukitusmekanismi .Jonkinlainen tappijousi systeemi,mikä ei kovin paljon pidättele jos vaunu heiluu,niinku se yleensä pohjoisilla sivuteillä tekee.
Entäs silloin kun oli vielä käytössä irtonaiset Portapotit. Huussin pytty kun oli vaellellut pitkin lattioita, jälki oli sen näköistä. Joitakin vaunun sisäoviakin vaihdettiin aikoinaan tämän takia. ;)
-
Entäs silloin kun oli vielä käytössä irtonaiset Portapotit. Huussin pytty kun oli vaellellut pitkin lattioita, jälki oli sen näköistä. Joitakin vaunun sisäoviakin vaihdettiin aikoinaan tämän takia. ;)
Vielä ennen sitä, kun oli tyhjät maaliastiat siinä kytössä. Aina ei kansi pitänyt. :D
-
Mistä sen vaunun alustan toiminnan tietää. No, ainoastaan kun pysähtyy, niin huomaa että kaikki yläkaappien sisustat on pitkin lattioita. ::)
No, tämä on pikkiriikkisen provo. ;)
Ei tartte pitää kuulosuojaimia ja pystyy ilman kypäräpuhelimia keskustelemaan autossa. Varmaan kutturan tielläkin.
Kunhan on vaunu ja veturi :P
-
Ei siinä Höpön emännälläkään tekeminen ajon aikana lopu, kun kaapit louskuu muuten auki. :D :P
-
Oikein hyvä lisävaruste on oven nupeista toiseen laitettu kumilenkki. Niin voi Kutturantietäkin ajaa kuuttakymppiä ;D
Riskaapelia sekin, jos aikoo tulla vielä takaisin! :D
-
Kun ostaa uuden auton niin on siinä vaan tekemistä ennen kuin viittii lähtee ajelee.
Massaus, sisälokarit, moottoritilan suoja, roiskeläpät, vahaus, kaikkien laitteiden testaus ja jos mukavuuksia haluu niin TV, markiisi, antenni ym...
Helpommalla ois päässyt jos ois ostanut käytetyn kipon ;D
Uudesta en tiedä, mutta viisitoista vuotta vanhan kun ostin, oli edellinen omistaja jättänyt minullekkin tuunaamista:
-Takatallin teko
-Lisä vesisäiliöiden asennus
-Lisäakkujen asennus,yksi pumpun viereen
-Akkulaturin asennus
-Lisä sähköpatruunan asennus
-230v kiertovesipumpun asennus
-12V kiertovesipumpun siirto sisätiloihin
-Primuksen tehon säädön siirto sisätiloihin
-Lämmityskennojen ja puhaltimien asennus istuinryhmään
-Puhaltimien asennus patterikanaviin
-Jääkaapin taustatuulettimien asennus
-Valaistuksen muutto ledvaloiksi
-TV:n 2kpl asennus
-TV antennin asennus
-Kattoluukku tuulettimen asennus
-WC tilojen poistotuulettimen asennus
-WC:n makkitilan tuuletus ulos
-Kuivauspatterin asennus suihkutilaan
-Pöytälevyn uusiminen isompaan
-Lisä säiliytyslokeroiden asennus
-Micron asennus
-Kaasu-uunin asennus
-Kiertoilmauunin asennus
-Kaasun ulosoton asennus
-12V ulosoton asennus
-Lattialämmitys kalvon asennus
-Laminaatin asennus
-Istuinryhmän muutos
-Kojelauta tuulettimien asennus
-Lämmityksen muutto kahdelle huonetermostaatille
-Tuulilasipeiton valmistus
-Rullaverhon asennus tuulilasiin
-Verhojen uuusiminen
-Kenkien säilytystilan teko
-Invertterin asennus
-Valintakytkin osalle pistorasioita
-Pienen kompura jääkaapin asennus
-Volttimittarin asennus hupiakkuja mittaamaan
-Lisäreleen asennus käynnistysakkujen latausta varten
...Tässä muutamia mitä äkkiseltään muistin. ;D
-
^
on tuossa jo yhdelle miehelle hommaa Thumb
-
Uudesta en tiedä, mutta viisitoista vuotta vanhan kun ostin, oli edellinen omistaja jättänyt minullekkin tuunaamista:
-Takatallin teko
-Lisä vesisäiliöiden asennus
-Lisäakkujen asennus
-Akkulaturin asennus
-Lisä sähköpatruunan asennus
-230v kiertovesipumpun asennus
-12V kiertovesipumpun siirto sisätiloihin
-Primuksen tehon säädön siirto sisätiloihin
-Lämmityskennojen ja puhaltimien asennus istuinryhmään
-Puhaltimien asennus patterikanaviin
-Jääkaapin taustatuulettimien asennus
-Valaistuksen muutto ledvaloiksi
-TV:n asennus
-TV antennin asennus
-Kattoluukku tuulettimen asennus
-WC tilojen poistotuulettimen asennus
-Kuivauspatterin asennus suihkutilaan
-Pöytälevyn uusiminen isompaan
-Lisä säiliytyslokeroiden asennus
-Micron asennus
-Kaasu-uunin asennus
-Kiertoilmauunin asennus
-Kaasun ulosoton asennus
-12V ulosoton asennus
-Lattialämmitys kalvon asennus
-Laminaatin asennus
-Istuinryhmän muutos
-Kojelauta tuulettimien asennus
-Lämmityksen muutto kahdelle huonetermostaatille
-Tuulilasipeiton valmistus
-Rullaverhon asennus tuulilasiin
-Verhojen uuusiminen
-Kenkien säilytystilan teko
-Invertterin asennus
-Pienen kompura jääkaapin asennus
-Volttimittarin asennus hupiakkuja mittaamaan
-Lisäreleen asennus käynnistysakkujen latausta varten
...Tässä muutamia mitä äkkiseltään muistin. ;D
Haiskahtaa siltä että rakennat bussista matkailuautoa Thumb
-
^
Eiku vars.tuunaajaa :P vai hifistelijä: 3 erilaista uunia. :laugh: Meillä ei ole varaa yhteenkään :laugh:
-
Perus jutut noissa uusissa autoissa kuitenkin pitäis olla eli
-Massaus
-sisälokarit
-roiskeläpät
-nurkkatuet
-moottoritilan panssari / suoja
näin suomen kelejä ajatellen.
Omaani oon joutunut just noi edellä mainitut laittaa / tekee
+ omat lisät
-TV tehty
-antenni tehty
-markiisi ei vielä laitettu
-nahka verhoilu ei oo vielä
-uudet verhot
-ohjaamon väli verho
-paremmat stereot tehty
-teippaus tehty
-vetokoukku
-peruutus kamera tehty
-
Tuo ohjaamon väliverho on mielestäni tarpeeton (siis tämä on minun mielipiteeni) ja perustelen sen sillä, että kun ohjaamon ulkopuolella on kunnollinen topattu peitto, myös ovet peittävä, se korvaa tuon väliverhon. Autossa sisätilan lämpö jakautuu tasaisemmin.
Aiemmin, kun meilläkin oli autossa tuo väliverho, niin tahtoi aina sieltä alareunasta tulla sitä kylmää asuintilaan.
-
Tuo ohjaamon väliverho on mielestäni tarpeeton (siis tämä on minun mielipiteeni) ja perustelen sen sillä, että kun ohjaamon ulkopuolella on kunnollinen topattu peitto, myös ovet peittävä, se korvaa tuon väliverhon. Autossa sisätilan lämpö jakautuu tasaisemmin.
Aiemmin, kun meilläkin oli autossa tuo väliverho, niin tahtoi aina sieltä alareunasta tulla sitä kylmää asuintilaan.
Minulla on ollut kaksi autoa, joissa ohjaamo ei ole ollut aktiivisessa asumiskäytössä. Siitäkin huolimatta, että toisessa (jälkimmäisessä) oli kääntyvät penkit ohjaamossa.
Edellisessä oli "oikea" eristävä verho. Oli hyvä.
Toisessa oli vain tavallista paksumpi verho, joka eristi melkoisesti. Senkin alareunasta tuli viileää jaloille. Mutta kun siihen heitti päiväpeiton käärönä, niin johan helpotti.
Mikäli ohjaamo ei ole aktiivisessa asumiskäytössä, niin mielestäni aina kannattaa käyttää väliverhoa ulkopuolisesta peitteestä huolimatta. On turhaa lämmittää tarpeetonta tilaa vähääkään. Tietenkin on pitkälti myös kysymys siitä, onko tilaa autossa tällaisille tuplapeitteille ja viitsiikö niitä asennella.
-
Haiskahtaa siltä että rakennat bussista matkailuautoa Thumb
En rakenna, oli siinä jotakin valmiinakin:
-Keskuspölyimuri
-Varashälytin
-Vakionopeussäädin
-Ohjaamoilmastointi (otin pois)
-Asuntopuolen ilmastointi
-Liesituuletin
-Lämmonvaihdin
-Kattokaiteet (ei tee mittään)
-Sähköinen astinlauta
-Markiisi
-Aurinkolippa
-Peruutuskamera
-Lämmitettävä ja eristetty harmaavesi säiliö
-Suihku
-Lohkolämmitin
-Ja helevetisti kaikenlaisia vikoja. ...Puuhastelijalle. :D
-
Yritän myös muistella mitä liki 6 vuoden aikana tullut tehtyä;
- langallinen peruutuskamera
- 1 Din 7"InDash liukunäyttö analog. TV-virittimellä+AV-kaapelointi vars.TV:lle
- 1 Din Blaukkarin soitin autoDNC&EQ+10xCD-vaihtaja
- ArtecDvbT(mpeg2) VGA-viritin + 19"TFT-näyttö (versio 1)
- tilalle tuli ennen Norjan reissua LG 20" led TV (mpeg4) HD (versio 2)
- 3-nivel tv-seinäteline + sen vaatima vahvistus kalusteakenteeseen + 2 kpl 230V pistorasioita
- Triax Ufo antenni kattoasenteisena (ei mastoa) 230VAC vahv.
- 1300W invertteri liitettynä 230V pistorasiaryhmään
- automaattinen inv./verkkosähkö syötön vaihto
- 230V pistorasioita 3 lisää
- 2 Din kWh-mittari analoginumeroin
- 180Ah(@20h) AGM-akku
- 2x 60W monokide aurinkopaneli + alumiininen kiinnitykehikko + kaapeliläpiviennit + pwm-säädin (kaikessa reserviä kennojen tuplaamiselle)
- akku/invertteri/sähkökaapin ulostuuletus termariohjauksella
- kaikki G4 halogenit ledeiksi + lisävalaistusta
- fiamman 40x40 luukku kirkkaaksi miniHekiksi
- aurinkennotuuletin suihkukoppiin
- "oskarinoksa"
- painevesijärjeselmään 1.5L painesäiliö
- UV-b desinfiointijärj. tuorevesitankkiin
- truman putkiston tuplaaminen + 4 säätöventtiiliä lisää
- lattiamatot mittaaleikattuna terassimattotavaras ta
- ohjaamon matto (Transit)
- B-pilarien lisäeristys
- termovälipeitto (Hoversport)
- 2. vaatekaapin varustaminen ritilähyllyin
- moottorin tehoboxi
- keulan ja puskurin maalaus korin värihin
- päivävalot sumaripaikkoihin
- xenonit ja led parki/ääri/rek.kilpivalot
- alustan ruostesuojaus ja kotelosuojaus
- lokarit
- roiskeläpät
- moottorin alasuoja
- vetokoukku
- Omni Bike 4pp-teline taakse
- Thetford wc-alasäiliö autom.tuuletus ulos
- Omnistor 5002 markiisi 3.5m
- + Safari Room, seinät ympäri + helmasuoja + sille telttauralistan lisäys
- 3m ledinauhavalaistus markiisissa, kauko-ohjain himmentimellä
- astin OmniStep, manual + asennuskehikko
- Sisäportaan lämpö/melueristys, lisäpellitys+tuloilmaventtiilin kanavointi
- + kaikkea pientä; sääasema, USB-pistokkeita, jne..
Pitää lisätä listaan, jos jotain isompaa jäi pois ;D
-
Et näköjään sinäkään ole vapaa-aikanasi ollut vain emännän kimpussa. Thumb
Toivottavasti nämä luettelot ei pelota pois aloittavia karavaanareita. ;)
-
Et näköjään sinäkään ole vapaa-aikanasi ollut vain emännän kimpussa. Thumb
Toivottavasti nämä luettelot ei pelota pois aloittavia karavaanareita. ;)
Aina on kerennyt illaksi kotiin 8)
Ilmankin olisi ihan hyvin pärjännyt.. :-X
-
Tuo ohjaamon väliverho on mielestäni tarpeeton (siis tämä on minun mielipiteeni) ja perustelen sen sillä, että kun ohjaamon ulkopuolella on kunnollinen topattu peitto, myös ovet peittävä, se korvaa tuon väliverhon. Autossa sisätilan lämpö jakautuu tasaisemmin.
Aiemmin, kun meilläkin oli autossa tuo väliverho, niin tahtoi aina sieltä alareunasta tulla sitä kylmää asuintilaan.
Mielestäni ohjaamon kunnollinen väliverho on välttämätön, kun ohjaamoa ei yöllä tarvita. On jo neljännessä autossa. Yhdessä on ollut etupeitto, joka oli käytössä tasan kerran, kun oli turha ja hankala käyttää. Nykyiseen autoon siirsin väliverhon edellisestä, ja se vähän lyhyt. Kylmällä kelillä pyöritän huovan rullalle verhon ja lattian väliin. Aika hyvä keino mielestäni on kääntää auton puhallin sisäkierrolle, mikä estää vetoa.
-
Laitanpahan itsekin mitä kaikkea on tullut hankituksi Adriaan, viimeisin hankinta siis tässä ylimpänä, listasta puuttuu jokunen ellei useampikin sittemmin turhakkeeksi tai turhan oloinen hankinta, mutta nämä on nyt autossa, muutamasta on juttua omassa ketjussaan.
Finlux 19" led tv dvd-soittimella
Jokon - sivuvalojen lisääminen taka-akselin taakse
Exide Gel 120 Ah - hupiakku
roiskeläpät taakse
Ruostumattomasta teräksestä aluslevyt rekisterikilville
Keittiön hanan ja altaan vaihto (hana altaan sisäpuolella)
kromiset peilinkuoret, maskin lamellit ja ovenkahvat
pistorasioiden lisäys invertterin kautta
tavaratilaan erinäisiä kiinnikkeitä tangoille
Dometic B-2200 ilmastointi
Crespo telttapöytä ja 4 tuolia
Bolon Camping 500 x 250 cm telttamatto
Nordic Power 1000 W - siniaaltoinvertteri
Carvision MMX-1 peruutuskamera
Omnistor 5003 - markiisi
Dethflessin sivulevikkeet etupuskuriin
Triax Ufo tv-antenni
Krsitiina-Beds sijauspatja mittojen mukaan
Puskurilevike
Remis-ikkunaverhot ohjaamoon sivulaseihin
laatikoiden ja hyllyjen pohjalle lisä äänieristeeksi Forssan Vankkurin mattosarjasta
Matkustamon ja ohjaamon kantattu mattosarja (Forssan Vankkuri)
Adrian omia vaatekoukkuja 4 kpl lisää
RST-Steelin kromatut astinlaudat
Lokarin sisälokarit
Tomason TN3 Fright aluvanteet
Fiatin pohjapanssari (alkuper.)
Sony CD-soitin
Lohkolämmitin
-
Vanhassako vara parempi? 3:n vuodenajan, 13 v ikäinen, 3 v hallinnoitu
• myyjäfirma vaihtoi hammashihnan, kunnosti ruiskusuuttimet
• mukana tuli uusi ulkopuolinen ohjaamopeitto
• myyty talvirenkaat tarpeettomina
• poistettu ja myyty vänkärin penkin kääntöalusta
• vaihdettu paneli viallisen tilalle (jännite/vesimäärä mittarit)
• vaihdettu TV antenni ja kaapeli
• ostettu läppärille 12V/20V muunnin
• vaihdettu 5 halogeenia lediksi
• lisätty lattialle kokolattiamatto
• ostettu koiralle kuljetushäkki
• lisätty roiskeläpät etupyöriin
• lisätty kyljille heijastimia 3 + 3
-
Mielestäni ohjaamon kunnollinen väliverho on välttämätön, kun ohjaamoa ei yöllä tarvita. On jo neljännessä autossa. Yhdessä on ollut etupeitto, joka oli käytössä tasan kerran, kun oli turha ja hankala käyttää. Nykyiseen autoon siirsin väliverhon edellisestä, ja se vähän lyhyt. Kylmällä kelillä pyöritän huovan rullalle verhon ja lattian väliin. Aika hyvä keino mielestäni on kääntää auton puhallin sisäkierrolle, mikä estää vetoa.
Meillä vaikka alkoviauto, niin yläpeti nousee ylös, joten ohjaamokin aina aktiivikäytössä, (koirat tykkää nukkua) ja antaa muutenkin tilaa autoon. Aina kannattaa laittaa läppä sisäkiertoasentoon yöksi, niin vedon tunne vähenee.
-
Keskeneräinen tosiaan. Minulla on viime kesäkuussa haettu uusi "museomatkailuauto", jota on rakennettu sellaiseksi kuin tilasin. Vielä on ainakin yksi kohta muutettava, mutta myyjä tekee senkin kuten on tilauksessa sovittu.
Itse en enää viitsi rakennella ja korjailla, siksi uusi. Sain kyllikseni remontoinnista 60-70-luvulla, kun sormet olivat aina mustina vanhojen rohjojen takia. Jo silloin päätin, että käytettyä en osta.
Thumb Thumb Thumb Thumb
Vaan hyvä on sekin kun nuo entiset uudenhajuiset kelpaa vaihdossa niitä haluaville Thumb
Pysyy väliraha uuteen parempana Thumb :D ;)
-
Miks täällä toistuvasto näkyy moottorinalasuoja lisävarusteena? Myyjän kuuluu asentaa se tai vastaa konerikoista!
-
Myyjän kuuluu asentaa se tai vastaa konerikoista!
Miten se kone rikkoontuu, jos ei ole alasuojaa? Ihan vilpittömästi kysyn, kun en tiedä. Mekaaniselta iskultahan se ei paljoa suojaa.
-
Miks täällä toistuvasto näkyy moottorinalasuoja lisävarusteena?
Minua ainakin hirvittivät ne alhaalla olevat ilmastoinnin letkut jotka näyttivät kannokossa tarttuvan aina kiinni...
-
Mie olen erilainen, enkä aja kannokossa.
Sen ymmärrän, että alasuoja estää kuraantumista, mutta myös heikentää jäähdytystä, jos oikein lämpimiin oloihin lähdetään.
-
En ole huomannut pohjasuojalla olevan merkitystä kuumissakaan olosuhteissa. Sen sijaan moottori pysyy puhtaampana, lämpiää talvella nopeammin ja ehkä, kenties, mahdollisesti vaikuttaa myös meluun vähentävästi. Ja viiateista pelkästään mun kokemukset.
-
Miks täällä toistuvasto näkyy moottorinalasuoja lisävarusteena? Myyjän kuuluu asentaa se tai vastaa konerikoista!
Minulla sen piti olla vakiovaruste, mutta ei ollut. Sain sen viimein yli puoli vuotta myöhässä. Kun käytin kulkimen kampanjapäivitykses sä, huollossa ihmettelivät, että miksi ei ole pohjalevyä. Yhdessä edellisistä ei ollut ja kerran oli konehuoneessa lunta aika lailla. Tietenkin lumi suli, kun mootori lämpeni. Kuljin seisoi päivän työmaalla parkissa ja sulanut lumi oli jäätynyt sillä seurauksella, että laturi oli jumissa. Konehuoneesta kuului vingahdus ja tauluun syttyi punainen valo. Meni hihna poikki. Onneksi kaverin vertas oli joustava ja laittoi uuden hihnan normaalin työajan ulkopuolella
-
Miten se kone rikkoontuu, jos ei ole alasuojaa? Ihan vilpittömästi kysyn, kun en tiedä. Mekaaniselta iskultahan se ei paljoa suojaa.
Tarkkaan en tiedä mitä rikkoutuu mutta talvella kylmissä olosuhteissa näin voi käydä. Toissa talvena edellisestä työpaikastani myyty uusi fiat hajos 2kuukaudessa vaikka olikin alasuoja. Samaan aikaan oli myös kaksi vastaavaa konerikkoa eivätkä menneet fiiatin takuuseen kun puuttui alasuoja.
Mielestäni alasuoja ei ole tämäntakia lisävaruste vaan varuste joka asennetaan maahantulo huollossa.
-
Tarkkaan en tiedä mitä rikkoutuu mutta talvella kylmissä olosuhteissa näin voi käydä. Toissa talvena edellisestä työpaikastani myyty uusi fiat hajos 2kuukaudessa vaikka olikin alasuoja. Samaan aikaan oli myös kaksi vastaavaa konerikkoa eivätkä menneet fiiatin takuuseen kun puuttui alasuoja.
Mielestäni alasuoja ei ole tämäntakia lisävaruste vaan varuste joka asennetaan maahantulo huollossa.
Asiasta en mitään tiedä mutta kommentoin silti...tuo alasuoja on hyvä talvella pakkasta ja viimaa vastaan ja kesällä hiekka "puhallusta vastaan.
Mutta tuohon talvella hajoamiseen,tuli vain mieleen että oliko huohotin putkessa eristystä ,se kun pakkaa talvella viiman vaikutuksesta jäätyä, ja sen puuttumisesta on tainnut moni auton omistaja maksaa kallisti.
-
^
Myös ylhäältä päin moottorin päälle valuva vesi saattaa jäätyä pahoihin paikkoihin. Myyjältä tuli viime syksynä kirje, jossa kehoitettiin käyttämään etupeittoa, joka ylettyy konepelille, ettei vesi pääsisi moottorin päälle. Edelleen siis viatismeista kysymys.
-
En ole huomannut pohjasuojalla olevan merkitystä kuumissakaan olosuhteissa. Sen sijaan moottori pysyy puhtaampana, lämpiää talvella nopeammin ja ehkä, kenties, mahdollisesti vaikuttaa myös meluun vähentävästi. Ja viiateista pelkästään mun kokemukset.
Transportterissa on kanssa alasuojapelti, mikä estää kaiken muunki ja myös lumen pakkautumista moottoritilaan Thumb täällä mettässä kun on aina lunta.
Oooppelissa ei ole ja jos kinokseen ajaa niin keväällä vasta lumet sulaa moottoritilasta Thumbd
-
Asiasta en mitään tiedä mutta kommentoin silti...tuo alasuoja on hyvä talvella pakkasta ja viimaa vastaan ja kesällä hiekka "puhallusta vastaan.
Mutta tuohon talvella hajoamiseen,tuli vain mieleen että oliko huohotin putkessa eristystä ,se kun pakkaa talvella viiman vaikutuksesta jäätyä, ja sen puuttumisesta on tainnut moni auton omistaja maksaa kallisti.
Se huohotinputken eristyskin kuuluu myyjän tehdä. On niitä tehty aikoinaan esim. rintajoupin myymiin autoihin, ja moneen muuhunkin.
-
Meillä oikeestaan tehty vain pakollisia kuvioita.
Caravankaapeli ( Säästö kareilta)
Pakoputki (motonet itse asennus)
Akut (2x100 Ah Motonet itseasennus)
Kuolleen kulman peilit.(itse asennettu)
Etupään iskunvaimentimet ( Hml Autokeskus)
Sekä yläp tukilaakerit ja pohjaanlyöntikumit (Hml autokeskus)
Talvirenkaita kaksi sarjaa (toinen tuli vantehien mukana)
Käytetty peltivannesarja
Muutamat lisäledivalot (itseasennettuna) Alkuperäiset valot on edelleen myös käytössä silloin kun haluaa "valoa".
Lisävalot eteen ( asennus itse)
Kokolattiamatto (itseasennettuna)
Asunto-osan oven uudelleen verhoilu nahalla. Vanha auringon rapeuttama pinta lensi sisälle kun nykäisin oven kiinni. Ny on hieno musta ja oma designia sekin.. (naapuri kehui, kun on rockimiehiä)
Huohottimen eristys.(Itse)
Takapuskuri ja takavalot, (harmittavan kolarin seurauksena, itseasennus,osat Hml Autokeskus, Fennia)
Suihkuhanaan erillinen katkaisija ja hanan korjaaminen (itse)
Uusikin hana on komeron perällä mutta ei passannut reikään ja vanha hana hienompi joten korjasin näin.
Imuri,ei mikään rikkaversio, pieni ja hlevetin kovääninen. Antaa oikean tehokkuuden imagon. Evakuoitu vaimon sisarelta kun oli niin sopiva matkailuautoon ja meinasi nakata roskiin. Huolsin ja puhdistin moottorin itte petonipölystä.
Navigaattori. Joulupukki pommina sen pudotti. Kerran Oulussa koitti natsi ajattaa väkisin pyörätielle. Väittelyn jälkeen suljin pulputtavan virtuaalikartturin hanskalokeroon. Ja ajelin ihan vanhasta muistista. Oi niitä aikoja kun oli vain kartta ja kompassi.
Aggregaatti/naapurinkarkotin.
Vaimo sai postimyyntihepulin ja tilasi varmuuden vuoksi riittävän ison :-\ Jos pakkaa mukaan järkyttävän kokoisen sähkötyökalusarjan, voi korjata vaikka naapureiden autoja,tai tehdä pikku urakoita. Käy läskijumpasta kun lykkää vaikka caravanaluetta ympäri etsiessä sopivaa piiloa melulähteelle.(Kiinalainen ylellisyys työntökahva ja pyörät) Kun pistää työntäessä käyntiin tulee offroad äijämeninki ja pikkupojat haluaa vetää sitä pitkin peltoa. Jos naapurilla on samanlainen möhkö, voi järjestää vaikka ajot. Palkintona sixpacki.(hikihän siinä tulee)
Ilona voi tarjota sähköä vaikka naapurinkin akuille jos ei ole puskissa omaa rutkutinta mukana.
Pohjalevystä tai roiskeläpistä ei ole havaintoa. Jääneet varmaan edellisen omistajan talliin. Katsastusmiehen riemu, kun koittaa naakia kaikki vuodot joita se ei löydä.
Astinlauta nimeltä "tanan lortto", ratas rikki. Ei löydy mistään puljusta sopivaa. Toimii lihasvoimalla kesäisin. Laastaripaketti ja tiikeribalsami pakollinen lisävaruste. Kun muutaman kerran vetää auki ja lykkii kinni, tykkää iskias gutaa. Nimimerkki "Aina Likanen".
Ei ole töllöä. Jos haluaa ohjelmaa ikkuna auki ja pää ulos "avaraan luontoon". Tietsikka on mokkulamalli "ei kenttää". Voi pelata pasianssia tai järjestellä kuvia.Tai kattoa DVD elokuvia.
Viksu menee ongelle, niin säästyy yksi kauppareissu.
Kahvit tehdään kuten muukin ruoka kaasuliedellä. Uunit on kotona. Kun hellaan pussautetaan tulet, lapset kattelee ihan hiljaa.Ottaa yleensä kirjan ja alkaa lukea En tiedä mistä johtuu.
Pullat ostetaan kaupasta tai painitaan ennen lähtöä.
Kun on reissulla, ei vaimonkaan kuulu vääntää känttyä.
Autossa on vanha kasettisoitin+ 6levyn cd packi. Sitä soitellaan jos jaksetaan. Mukavampaa dieselin ääni ja vaimon jutustelu.
Reissussa grillataan jos löytyy puita ja kiviä. Lapio ja kirves on perusvarusteet.
Ja autohan on Hymer. Jossa on kaikki mukavuudet :-X
-
Aggregaatti/naapurinkarkotin.
Tuossa olen juuri samaa mieltä, vaikka itselläni on "Hondan hiljainen", niin en sitä kyllä käynnistä edes omaksi iloksi ellei ole todellista tarvetta. Naapurin ollessa näköetäisyydellä en takuulla käynnistä ellei yhdessä sovita että nyt tarvitaan sähköä ihan oikeasti.
Ei ole töllöä. Jos haluaa ohjelmaa ikkuna auki ja pää ulos "avaraan luontoon".
Ehkä en pääse lomailemaan niin paljon että olisi aika käynyt pitkäksi ilman telkkaria, ja ehkä se on myös pysähdyspaikan valinnasta kiinni. Telkkari on niin arkinen juttu että sen mielellään unohtaa lomalla. Mutta ymmärrän kyllä niitä joilla lomasta on tullut arkea, silloin telkkari on varmaan ihan hyvä juttu.
Reissussa grillataan jos löytyy puita ja kiviä. Lapio ja kirves on perusvarusteet.
Vaikka lapio ja kirves johtavatkin lähes vääjäämättä jokamiehen oikeuksien ulkopuolelle, niin oikein käyttetyinä ne kyllä puoltavat puskaparkkilaisella paikkaansa. Tulipa kerran hinkattua pienellä pokasahalla poikki kohtalaisen kokoinen tervarosoinen petäjä. Siinä vaiheessa kun se kaatua rysähti nurin, tuli mieleen että olihan tämä nyt varmasti metsähallituksen maata, - ja teko suorastaan metsänhoidollisesti välttämätön. Oli kuitenkin ilo heitellä iltahämärissä tervaksista pilkettä nuotioon, ja paljon jäi puuta vielä seuraavillekin.
-
Se muuten on tervastuli kaunis tuli. Palaa punertavalla liekillä. Ja syttyy ilman ihmeitä.
Monesti on tullut suunniteltua, että nyt ostan sen grillin. Vaan aina tuppaa siten jäämään.
Viime kesänä yövyttiin Ranuan eläinpuiston campingalueella tuli kanssa pistettyä tulet sinne tulistelupaikan kaivonrenkaaseen. Pian oli mukava porukka nuotiomakkaralla jutustelemassa reissuistaan. Nuotiolla näyttää olevan edelleen sellainen ihmisiä lähentävä vaikutus, vaikka teknologia on jo yltänyt automatkailuunkin.