Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Aiheen aloitti: Turhan Höpöttäjä - 12.11.2012 kello on 17:00
-
Tähän ketjuun siirretty offtopicit toisesta ketjusta, jossa puhe kääntyi Mobilvettasta jutteluun matkailuauton tehontarpeesta yleensä.
- Alan
------------------------------------------------------------------------------------------------------
Elikkä tais olla ainoastaan lohko samaa noissa moottoreissa.. Thumbd
Helpommaksi homma ei ainakaan muuttunut, taitaa jäädä turbottomaksi.
Kun ajelet minun perässä, huomaat ettet mitään turboa tarvitse. Thumb ;D
-
Oli juuri tuollainen Mobilvetta Skipper jolla tehtiin Norjan reissu. Saa sitä polkea mutta ei se silti mihinkään kulje.
Paljonkos sen sitten pitäisi 'kulkea'? Luulisi, että menee hyvin sen 80, mitä saa ajaa...
-
Paljonkos sen sitten pitäisi 'kulkea'? Luulisi, että menee hyvin sen 80, mitä saa ajaa...
Sanoisin että enemmän. Ei nouse lapin ja norjan mäkiä kummoistakaan vauhtia. 2,5 vapaastihengittävä on alkoviautoon liian tehoton.
-
Tuo Wokkelo on vapaastihengittävä kuutosdiiseli,kyllä on käyty kaikki Norjan tiet,onhan autossa eri vaihteet,kiipeää vaikka minkälaista rinnettä,mihinkä sitä vauhtia lomalla tarvii,ehtii vähemmälläkin !! ;D
-
Sanoisin että enemmän. Ei nouse lapin ja norjan mäkiä kummoistakaan vauhtia. 2,5 vapaastihengittävä on alkoviautoon liian tehoton.
Ei pitäisi verrata tämänpäivän koneisiin, mutta 2.5D:ssä on vääntöä VAIN 147-162 Nm - tämänpäivä 1.6 bensavapareissakin on enempi.
Saman (~2.5L) kokoluokan turbodiesleissä 2-3x enempi (320-450 Nm) ja laajemmalla alueella, tehojakin tuplat..
Vaan niihän on vanhoissa kuorma-autoissa tehot ja väännöt vaatimattomia nykypäiväisiin. Eli se vaatii vain asennetta Thumb
-
Sanoisin että enemmän. Ei nouse lapin ja norjan mäkiä kummoistakaan vauhtia. 2,5 vapaastihengittävä on alkoviautoon liian tehoton.
Miten niin 'enemmän'? Jos lomalla pitää ajaa jalka etupuskurissa, niin jotain on vialla.
-
Tuo Wokkelo on vapaastihengittävä kuutosdiiseli,kyllä on käyty kaikki Norjan tiet,onhan autossa eri vaihteet,kiipeää vaikka minkälaista rinnettä,mihinkä sitä vauhtia lomalla tarvii,ehtii vähemmälläkin !! ;D
Kyllä tuntuu veljillä olevan kiire, jopa toisen autolla. Taitavat olla siirtymätaipale lomalaisia, kuten matkakertomuksista on voinut lukea. ;D ;D
-
Kyllä tuntuu veljillä olevan kiire, jopa toisen autolla. Taitavat olla siirtymätaipale lomalaisia, kuten matkakertomuksista on voinut lukea. ;D ;D
Juu toisen autolla ajoin..miksihän sitten ei tuo 74 hp käy kaupaksi. On mulla itelläkin ollut tuollainen vielä vanhempi pakettiautona ja petyin tuon matkailuauton kulkupuolen suhteen. Autohan oli muuten ok.
Jos ei koskaan siirry ei voi tulla kotiin ja lähteä uudelleen;)
-
No yksi vaihtoehto olisi sitten varmaan syöttöjen lisääminen, jos sillä saisi sitten sinne alamäkeen potkua nousuja varten.
-
off-topic:
Yksi juttu on sellainen että vaikka en varsinaista kiirettä pitäisi niin aika tympeää on ajella 30-40km/h jotain mäkeä ylös sellaisen perässä jolla "ei ole kiire mihinkään...". Parhaat tapaukset kun sitten vetävät vielä keskemmälle tietä ettei vaan kukaan menisi ohi. Ja rekka- ja linja-autokuskit varmaan myös rakastaa näitä kiipustajia...
Ei siinä mitään jos itsellään ei ole kiire ja antaa muiden rajoituksien puitteissa mennä ohitse. Mutta siinä vaiheessa kun ajolinjavalinnoilla an alkaa opettaa "kiireisempiä" ja etusormi pystyssä heristellään että "tämä riittää minulle niin sen pitää riittää sinullekin" on jossain jotain vikaa. Ja minusta se vika ei silloin välttämättä ole siinä ohi pyrkijässä.
Kesällä eräskin Transit -alustaisen kuljettaja teki Altasta länteen päin 40kilsan matkalla niiiin komioita viivanpäälle koukkauksia ja muita "estoliikkeitä" että hiki ja kammo tuli vaikka sitä vähän kauempaa seurattiinkin. Mutta kyllä bussit näkyi siitä ohi pääsevän kun väkisin työntivät. Ja takaikkunalla pikkuviikari väänteli naamansa vaikka minkälaiselle mutkalle takanatulijoiden iloksi.
Ylpeä kuski ja isipappa arveli varmaan että hänellä oli yleispätevästi sopiva vauhti ja penskan irvistely vaan hauskaa matkaviihdettä takana tulijoille.
Eli ajakaa vaikka 15heppaisella alkovilla mutta älkää silti tehkö ohittamista mahdottomaksi/turhan vaikeaksi älkääkä ottako oikeudeksenne olettaa että kaikki tykkää mennä samaa hissunkissun vauhtia. Esim. talvella isohko peräkärry etuvetomatkailuauto n perässä se vauhti mäkeen voi olla ihan hyväksi...
Juuh, mielläni ostaisin nelivetoisen Wochnerin mutta ovat vähän turhan hintavia ja liian tehokkaita :-*
-
Yksi juttu on sellainen että vaikka en varsinaista kiirettä pitäisi niin aika tympeää on ajella 30-40km/h jotain mäkeä ylös sellaisen perässä jolla "ei ole kiire mihinkään...".
Taisit vähän poiketa aiheesta. Thumbd
-
Viimmeksi kun olin Pohjois-Norjassa, jyrkässä vastamäessä rekka meni suhahtaen ohi. Eniten tympii hitaassa (tehottomassa) autossa, puskuriin jäävät roikkujat. En ymmärrä miksi ohitus on joillekkin niin vaikeaa. Kakonen tai kolmonen tiskiin ja talla pohjaan, se on siinä. ;)
-
Eniten tympii hitaassa (tehottomassa) autossa, puskuriin jäävät roikkujat.
Kerroppa Höpöttäjä, jaksaako Fiilis pitää nopeuden pohjoiseen mennessä Pöljän jyrkässä ylämäessä, ST1:sen jälkeen ?
-
Kerroppa Höpöttäjä, jaksaako Fiilis pitää nopeuden pohjoiseen mennessä Pöljän jyrkässä ylämäessä, ST1:sen jälkeen ?
Tuota kohtaa en muista, mutta Vuorelan liitymän jälkeen pohjoiseen mennessä olevassa vastasessa nopeus laskee 75km/h:ssa. Vakkarin säädän navin mukaan noin 83km/h:ssa.
Kun aikoinaan ostin Fiiliksen, käytin sitä dieselkorjaamolla. Testsivat ja mittsivat, kaikki kunnossa. 2,5l:n turbo kone on pieni tuohon massaan. Ei se minua niin haittaa, olen lomalla kun laitan vakkarin päälle. Sillon pitää kiireen olla pois, tai pitää pysyä eri kulkuneuvoissa. :D
-
Eniten tympii hitaassa (tehottomassa) autossa, puskuriin jäävät roikkujat. En ymmärrä miksi ohitus on joillekkin niin vaikeaa. Kakonen tai kolmonen tiskiin ja talla pohjaan, se on siinä. ;)
Eikä tunnu auttavan mitkään kommervenkit että ohitse tajuisi mennä. Vilkun väläytys ja vauhdin hiljennys luotisuoralla tiellä, ei pysty ei kykene, mutta 2 metrin turvaväli kyllä pystytään jarrut höyryten pitämään. Kun vaan tietäisivät että eteen jonkin eläimen kävellessä takana tulevalla on badenbaden suussa ja syvällä :)
Takaisin aiheeseen, mielestäni tehoa tarvitaan sopivasti, itse pyrin pitämään raskaankaluston kanssa samaa marssivauhtia ja ransistori siihen hyvin kykeneekin, ei kiusata ketään. Kummasti ne nuhapumputkin kulkee kunhan edes aavistuksen käyttää järkeä. Kiihdytykset jätetään kokonaan muille, mutta ylämäkiin suhtaudutaan päättäväisesti, vaihteistoa säädetään moottorin vääntöalueen mukaisesti. Tehokkailla moottoreilla on vähän sama vaikutus kun ajonvakautuksilla sun muilla apuvälineillä, mitäs sitten kun tuleekin auto jossa ei moisia ole, unohdetaan miten autoa oikeasti ajetaan.
...tämä ihan vaan oma mielipide.
-
Täytyypä todeta, etten nyt oikeen pysy Höpöttöjän ajatuksien perässä :o
Kun ajelet minun perässä, huomaat ettet mitään turboa tarvitse. Thumb ;D
Kun aikoinaan ostin Fiiliksen, käytin sitä dieselkorjaamolla. Testsivat ja mittsivat, kaikki kunnossa. 2,5l:n turbo kone on pieni tuohon massaan. Ei se minua niin haittaa, olen lomalla kun laitan vakkarin päälle. Sillon pitää kiireen olla pois, tai pitää pysyä eri kulkuneuvoissa. :D
Jos autossa on 2.5l kuutonen turbolla, on se melko kova vetäjä tuon ikäisissä.
-
Täytyypä todeta, etten nyt oikeen pysy Höpöttöjän ajatuksien perässä :o
Jos kaverilla (aiheen aloittaja) on turboton kone ja "kevyt" auto. Minun perässä ajaessa hän saa ajaa puolella kaasulla, vaikka minulla on turbo mutta "raskas" auto. :D
Eikös se Perho-ukolla ole se kuusi pyttyinen. :D
-
Kun vaan tietäisivät että eteen jonkin eläimen kävellessä takana tulevalla on badenbaden suussa ja syvällä :)
Thumb Thumb Thumb
Lisää tällaisia kielikuvia, niin saa naaman virneeseen monelle. ;D
-
Jos kaverilla (aiheen aloittaja) on turboton kone ja "kevyt" auto. Minun perässä ajaessa hän saa ajaa puolella kaasulla, vaikka minulla on turbo mutta "raskas" auto. :D
Eikös se Perho-ukolla ole se kuusi pyttyinen. :D
;D ;D Thumb Thumb
-
Jos kaverilla (aiheen aloittaja) on turboton kone ja "kevyt" auto. Minun perässä ajaessa hän saa ajaa puolella kaasulla, vaikka minulla on turbo mutta "raskas" auto. :D
Eikös se Perho-ukolla ole se kuusi pyttyinen. :D
Näinhän se olikin - ei se ihme sitten ole etten aina ymmärrä kun tuommoset selvyydetkin sekoittelen :(
-
Asuntovaunun vetämisessä lienee sama tarve teholle kuin matkailuautossakin. Itse ajelin puolisen vuotta tuolla masterillani "vakiona" eli noin 136 Hp ja 320 Nm. Ei se vaan ollut läheskään niin miellyttävää matkantekoa kuin optimoituna, arviolta 175 Hp ja 400 Nm. Ei tarvii risteyksissä katsella kiikarilla ehtiikö ennen seuraavaa, eikä ylämäissä hidastella, kyllä se on voima joka liikuttaa. Enkä puhu nopeudesta vaan nimenomaan voimasta, kiihtyvyydestä, mäennousuista ym. Jos huippunopeutta halutaan niin silloin on syytä mennä radalle.
-
Olisihan se mukava jos kuljin olisi tehokkaampi. Mutta kun aiheen aloittajaksi merkitty, painii muutaman tuhannen euron hintaluokassa. Ei siinä kummosesti mustaa jää asfalttiin, kun kaasua polkee. Kuitenkin ympäri vuoden körpötellään. Thumb ...Mutta haitanneeko mittään...
-
Olisihan se mukava jos kuljin olisi tehokkaampi. Mutta kun aiheen aloittajaksi merkitty, painii muutaman tuhannen euron hintaluokassa. Ei siinä kummosesti mustaa jää asfalttiin, kun kaasua polkee. Kuitenkin ympäri vuoden körpötellään. Thumb ...Mutta haitanneeko mittään...
Perässä tullaan!!! ;D
-
Multa löytyy 46 heppaa/tonni. Suomessa pärjää, Norjan mäissä hyytyy. Eli 130 hepoa. Tehottomin ja painavin auto pihassa. Suora kutonen käy etenkin kylmänä nätimmin ku uuskoppasen sprintterin 150-heppanen 2.2-litranen.
Ei se pelkkä teho ja vääntö kaikkea kerro, vaihteiston välitykset on aika oleelliset. Molemmissa mersuissa on välitykset aikalailla pielessä. Wanhassa on kolmonen tuvassa ku pääsee risteyksen yli, nelonen neljästä kympistä seittemään kymppiin. Sitte vitoselle ja moottorin vääntöalue on parhaimmillaan kun vauhtia on yli 95. Jos vauhtia on yhtään alle 80, ni haistaa kyllä mäet kaukaa.
Uuskoppasessa 6 vaihdetta. Nopeushan on rajotettu 90 km/h, ja siihen vauhtiin päästään kolmosella, nelosella, vitosella sekä kutosella. Vanhemmissa on ollu ryömintävaihde, tuossa ei ole sitäkään vaikka vaihteita on ihan liikaa.
Wanhukseen olen haaveillu matalapaineturboa, vääntöä kaipailee alakierroksille. Uuteen en ole pahemmin haaveillu optimointia, ku ei se kuitenkaa kule ku 90.
-
Tässäpä keskustelu mistä en paljon ymmärrä. 2,8 tdi ja kokonaismassa 3400kg. Hyvin olen pärjänny. Kuitenkin varmaan olen tien tukkona kun nopeuteni määrää ne pyöreät taulut teiden varsilla.
-
Uuteen en ole pahemmin haaveillu optimointia, ku ei se kuitenkaa kule ku 90.
Ei kule jos ei taho ;)
-
Minä en taas ymmärrä Suomen lainsäädäntää sen osalta että jos laitetaan kaksi samanlaista puoli-integroitua vierekkäin ja samalla moottorilla vaikka 2.8 jtdi mutta toisessa ei olekaan kuin abs jarrut ja toisessa on sekä absit ja turvatyynyt niin tällä saa ajella moottoritienopeuksi a ja 100 km/h mutta toisella vaan 80 km/h. >:(
Eihän tässä ole mitään järjen häivää. :-[
Silloin kun lainaan vanhusten autoa niin posottelen samaa vauhtia kuin muutkin niin en ole tien tukkona.Ja motarilla onkin kiva poltella enimmät karstat moottorista. :)
Arvaatte varmaan että siinä ei ole niitä turvatyynyjä mutta absit löytyy.
-
Minä en taas ymmärrä Suomen lainsäädäntää sen osalta että jos laitetaan kaksi samanlaista puoli-integroitua vierekkäin ja samalla moottorilla vaikka 2.8 jtdi mutta toisessa ei olekaan kuin abs jarrut ja toisessa on sekä absit ja turvatyynyt
vain kuljettajalla turvatyyny riittää
niin tällä saa ajella moottoritienopeuksi a
Onko moottoritienopeus 120km/h?? Ei saa.
ja 100 km/h mutta toisella vaan 80 km/h. >:(
Eihän tässä ole mitään järjen häivää. :-[
Ei ole.
Silloin kun lainaan vanhusten autoa niin posottelen samaa vauhtia kuin muutkin niin en ole tien tukkona.Ja motarilla onkin kiva poltella enimmät karstat moottorista. :)
Arvaatte varmaan että siinä ei ole niitä turvatyynyjä mutta absit löytyy.
-
Eipä tehontarpeeseen voi todeta muuta kuin sen, mitä Rolls Royce ilmoittaa, riittävästi.
-
Teho ja vääntö on suhteellista. Jos vaihtaa autoa, jossa niitä on tuplaten verrattuna edelliseen, niin hetken tuntuu, että nyt on. Parin viikon päästä jo tuntuu, että ei mene mihinkään... Toki se on enemmänkin omassa päässä, mutta niin vaan tuntuu aina käyvän.
-
Tuo tehon määritelmä on vähän kuin "veteen piirretty viiva"!! Esim; tuossa Wokkelossa on alle sata heppaa,hyvin pärjää,vetää alle tuhannen kieroksen,mennä murisee vastamäet,vauhti tosin hyytyy!! Sitten tuo Opel,Bemarin turbokuutosella,lastutettuna 170 heppaa,alle 2000 kiekon ei vääntöä ensinkään,herää henkiin päälle 2000 kiekon,sitten on kyllä potkua,kaikki on suhteellista!!!
-
Tuo tehon määritelmä on vähän kuin "veteen piirretty viiva"!! Esim; tuossa Wokkelossa on alle sata heppaa,hyvin pärjää,vetää alle tuhannen kieroksen,mennä murisee vastamäet,vauhti tosin hyytyy!! Sitten tuo Opel,Bemarin turbokuutosella,lastutettuna 170 heppaa,alle 2000 kiekon ei vääntöä ensinkään,herää henkiin päälle 2000 kiekon,sitten on kyllä potkua,kaikki on suhteellista!!!
perho-ukko sen tuossa tekstissään kertoikin ... varsinkin matkailukulkimessa on vääntö se oleellisin asia, teho tulee sitten väännön myötä kierrosten mukaan! Toinen tärkeä seikka on myös "sitkeys". Eli, jos ollaan ajotilanteessa momenttikäyrän nousevalla osuudella, niin kuormituksen lisääntyessä (esim. vastamäki) vauhti hiipuu huomattavasti koska koneessa ei ole puhtia antamaan enempää momenttia. Jos taas ollaan momenttikäyrän laskevalla osuudella, niin vauhdin hiipuminen on oleellisesti pienempää koska koneesta tulee lisää momenttia kierrosten laskun myötä.
Laskevalla ja nousevalla momenttikäyrän osuudella tarkoitetaan tilannetta, jossa moottorin kierrosten pienentyessä momentti laskee tai nousee.
-
^ Juurikin noin. Nykyvehkeissä ollaan päästöjen ja kulutuksen takia yleensä siellä vääntökäyrän alkupäässä, joten joskus kannattaa jo valmiiksi tökätä vaihde pykälää pienemmälle, jotta ollaan nousun ajan käyrän hyvässä kohdassa. Esim. tuossa meidän Ducatossa on vääntökäyrä leikattu tasaiseksi 1700-2500 rpm ja 85 km/h on kuta kuinkin 1700 rpm. Tosin täällä Etelä-Suomessa ei montaa sellaista mäkeä ole, joita tuo ei 6-vaihteella vauhdin hiipumatta nousisi ja muissakin robotti sitten tarjoaa viitosta, mutta pohjoisemmassa sitten viitonen on luontevampi matkavaihde, kun mennään maksimiväännön kierroksilla käyrän tasaisen osan loppupäässä.
-
Meitin entinen matkaaja 2,5 iman turboo oli ihan mukava peli ajella. Eipä ollut pelkoa ett saisi ylinopeus sakot 80 km alueella,kulkihan se kovempaa mut oli kauhea melu ohjaamossa jos ajoi kovempaa. Tosin hyytyhän se mäkiin,mutta oppihan siinä ajaessa katsomaan tarpeeksi kauas jotta osas varautua mäkiin. Nukysellä kulkimella aina lipsahtaa ylinopeuden puolelle jos ei oo tarkkana
-
Eipä tule nopeussakkoja Wokkelolla,korkeintaan taajaamassa !!! ;D ;D ;D
-
Kyse on varmaankin ennenkaikkea tarpeista ja asennoitumisesta.
Tuossa mun Scudossa on 96 hevosvoimaa, vääntöä vaivaiset 220nm. Vaunun veto sillä vaatii "ajamista" - ennakointia, vauhdinottoa, vaihteiden vaihtoa, ja vääjäämättä kotimaan jyrkimmissä mäissä vauhti putoaa. Silti sillä on kaikki ne mäet päästy, ja norjassa vedelty vaunua ylös alas serpentiiniä, peikonpolkua myöten. Ei se kiihdy kuin raketti, mutta kulkee.
Tälläkin setillä on päästy hitaammista ohi, jos siihen on ollut tarve.
Ja minä nautin siitä ajosta. Minusta se on ihan parasta; pidän vaihteiden vaihtamisesta, pidän ennakoinnista, vauhdin ottamisesta ja ylipäätänsä ajamisesta. Niinkuin pidän vaunun peruuttelusta välillä haastaviinkin paikkoihin. Se on minusta osa sitä hohtoa, ja pitää mielen virkeänä. Voisin ottaa vaunun koukkuun ja vain vedellä sitä ihan ilokseni lenkin, menemättä minnekään.
Minä koen näin. Toisinkin saa kokea, ja se on aivan yhtä oikein.
-
Kyse on varmaankin ennenkaikkea tarpeista ja asennoitumisesta.
Niinpä. Wuonna yx ja kax tuolla, taisi olla Vantaan seudulla ol ikaveri, joka veti 1.2 Taunusfarkulla piiiiiiitkää teli Matkaajaa... :o
-
Niinpä. Wuonna yx ja kax tuolla, taisi olla Vantaan seudulla ol ikaveri, joka veti 1.2 Taunusfarkulla piiiiiiitkää teli Matkaajaa... :o
Ei ollut Taunuksessa noin pientä konetta, mutta ykskutonenkin ol liian laiska vaununvetoon.
-
Ei ollut Taunuksessa noin pientä konetta, mutta ykskutonenkin ol liian laiska vaununvetoon.
No, sitten se olis se 1.6 Ja kovasti oli liikkeellä...
-
Ei ollut Taunuksessa noin pientä konetta, mutta ykskutonenkin ol liian laiska vaununvetoon.
Kyllä oli 12M !!!
-
Oliko sinä 1200 kuutioinen kone? :o
Mahtoi olla huikea tehomylly. Mun ikäluokan kokemukset on vain kahdesta viimeisestä korista.
Edit: no oli! 45 hv.
(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e5/MHV_Ford_Taunus_P6.jpg)
Liekö tällaisella kiskottu telimatkaajaa? ;D
-
Eipä kukaan ole ikuna liiasta tehosta valittanut. Sen verran sitä pitää olla että pintakaasulla pärjää liikenteen seassa sekä Suomen jokainen mäki nousee kepittämättä pienempää. Ohittamisen pitää myös onnistua ilman kilometrien pituista suoraa.
-
Joo,, ensin oli 12M,takapotku,sitten 15M,etuvetoinen,sama vee-4 kuin sämpy-saabissa,sitten 17M,20M, joka oli v-6,sitten 2,2 , 2,8 TS,suurin 3,2 ,kaikki on tullut omistettua !!! Taas menee vähän ohi aiheen !!
-
Eipä kukaan ole ikuna liiasta tehosta valittanut. Sen verran sitä pitää olla että pintakaasulla pärjää liikenteen seassa sekä Suomen jokainen mäki nousee kepittämättä pienempää. Ohittamisen pitää myös onnistua ilman kilometrien pituista suoraa.
Pinta kaasulla ja kuka käskee kepittämään,kun AUTOMAATTI on keksitty jo luvulla 40 Thumb Automaatti pitäs tulla tänne pakolliseksi ;)
-
Sen verran sitä pitää olla että pintakaasulla pärjää liikenteen seassa sekä Suomen jokainen mäki nousee kepittämättä pienempää.
Mitäs me tehdään, joilla ei tehot tuohon riitä. Pankinjohtajan puheillekko. :(
-
Joo,, ensin oli 12M,takapotku,sitten 15M,etuvetoinen,sama vee-4 kuin sämpy-saabissa,sitten 17M,20M, joka oli v-6,sitten 2,2 , 2,8 TS,suurin 3,2 ,kaikki on tullut omistettua !!! Taas menee vähän ohi aiheen !!
Taunus-Transitissa oli suora nelikko 1,5l. Aikoinaan möivät isoa teli Polaria. Piruuttani kävin sitä vetämässä, ei siinä ransu karannut hyppysistä. :D
-
Sitten tuo Opel,Bemarin turbokuutosella,lastutettuna 170 heppaa,alle 2000 kiekon ei vääntöä ensinkään,herää henkiin päälle 2000 kiekon,sitten on kyllä potkua,kaikki on suhteellista!!!
Tuohan vaatii selvästi vasaraa ja puukalikkaa, eli hammermodea perussyötön suurentamiseksi.
Samalla käyntiinlähtökin, varsinkin lämpimänä, paranee.
Pätee moneen muuhunkin sähköohjatulla jakajapumpulla varustettuun ,audi, volkkari, mersu, fiat, volvo, ym, tai vaikkapa johonkin matkailuautoon.
Googlaile "hammermode"
Tuossa esimerkki: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=134965
-
Epäilen, että mobiiliini Ducato teholähteeseen on tehty jotain viritystä kun se on niiin raju 1,9TD 8)
http://www.netikka.net/vepiku/syotto.htm (http://www.netikka.net/vepiku/syotto.htm)
-
Mitäs me tehdään, joilla ei tehot tuohon riitä. Pankinjohtajan puheillekko. :(
Ei kai nyt sentään. Ei tässä elämässä muutakaan saa riittävästi ja on tyydyttävä vähempään. Vähemmälläkin siis pärjää mutta ei se tarkoita sitä että on riittävästi :o
-
Kaikilla pärjää, kun on malttia ja ennakoi vastamäet. 2,5 l:n turbottomassa Ducatossa piti vaihtaa hyvissä ajoin pienemmälle, kun mäki tuli vastaan. Vedin karavaanariurani alkuaikoina vaunua 1,3 l:sella Audi 80:lla. Vaihteet sinnä olivat 3+E. Kulki kovempaa kolmosella kuin E:llä, mutta tälläkin ajeltiin parina kesänä vaunun kanssa Norjassa.
-
Ei kai nyt sentään. Ei tässä elämässä muutakaan saa riittävästi ja on tyydyttävä vähempään. Vähemmälläkin siis pärjää mutta ei se tarkoita sitä että on riittävästi :o
Minä jo säikähin, joudunko pankkiin hattu kourassa. Ainahan hatun voi päästä ottaa, mutta sanovat että siellä on pitkät jonot ja vuorolappu systeemi. Ei ole tullut käytyä muutamaan kymmeneen vuoteen, nättejä oli tytöt siellä ennen ja lipevä pankinjohtaja. ;D
-
Jokkainen halun ja tarpeen mukaan ja onhan siinä puolensa, että on oma ja maksettu. :)
-
Tuohan vaatii selvästi vasaraa ja puukalikkaa, eli hammermodea perussyötön suurentamiseksi.
Samalla käyntiinlähtökin, varsinkin lämpimänä, paranee.
Pätee moneen muuhunkin sähköohjatulla jakajapumpulla varustettuun ,audi, volkkari, mersu, fiat, volvo, ym, tai vaikkapa johonkin matkailuautoon.
Googlaile "hammermode"
Tuossa esimerkki: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=134965
Eipä ole tuommoinen kone,yhteispaine ruiskutus,tietokone ohjattu !!
-
Meinas taas mennä ohi aiheen,palataan siihen; Aina katsastuksen jälkeen lisään syöttöä Wokkeloon,hieman enemmän kait se savuttaa,mutta nillä katsastus arvoilla ei oikein pysy liikenteen rytmissä,hieman syöttöä isommalle,vääntöä löytyy eritavalla !!
-
Tuo tehon tarve on hieman suhteellista.
Teoriassa henkilöauton matkanopeuden ylläpitämiseen tarvitaan n. 15 hv. Omassani on tosin vain 12 hp, mutta se onkin aika kevyt.
60 tonnin yhdistelmän vauhdin ylläpitämiseksi lähteet kertovat tehon tarpeeksi 50-60 kW. Kyllä kait silläkin pärjää, mutta mäessä alkaa jo hyytyä, vaikka on nytkin reilu 300 kW.
Kesällä ajelin Norjan mäkiä pienellä retkuiluautollani 102 hv turvin. Sillä juuri ja juuri pärjäsi rekoille. Vastaavaa autoa on markkinoilla myös 78 hv tehoilla myytävänä. Sellaista, kun kokeilin, niin totesin, että tällä saa kyllä muiden vihat päällensä, vaikka kuinka olisi itsellä aikaa ja lomaa.
Toisaalta, jos harrastaa enimmäkseen paikallaolemista alueilla, niin eipä sitä tehoa tarvitse lainkaan.
-
Tuo tehon tarve on hieman suhteellista.
Teoriassa henkilöauton matkanopeuden ylläpitämiseen tarvitaan n. 15 hv. Omassani on tosin vain 12 hp, mutta se onkin aika kevyt.
Hmmm... Pitäisköhän kans aloittaa Sätkän rakentaminen!
Kesällä ajelin Norjan mäkiä pienellä retkuiluautollani 102 hv turvin. Sillä juuri ja juuri pärjäsi rekoille.
Jos ne oli norjalaisia, niin parempi kun päästää ohi, vaikka ajais millä..
Ducaton 1.9TD:stä sanotaan kans, ettei sillä tee mitään. 3 tonnin koppi kulkee kuitenkin niin kovaa, kun ilkeää ajaa, eikä vuoretkaan ole ongelma.
-
Kaikki on suhteellista. Mopossa oli mulla 100 hp, ihan liian vähän. Asuntoautossa taas tuo olisi sopivampi, nykyisen 82 hp sijaan, jolla kyllä pärjää.
-
Kaikki on suhteellista. Mopossa oli mulla 100 hp, ihan liian vähän.
:laugh: :laugh: :laugh:
-
Kaikki on suhteellista. Mopossa oli mulla 100 hp, ihan liian vähän. Asuntoautossa taas tuo olisi sopivampi, nykyisen 82 hp sijaan, jolla kyllä pärjää.
Niin, tai "teen niin kuin haluan". Vaikka onkin 175hp ja 450Nm, saatan ajaa hitaasti tai kovaa. Tai vakkari päällä ylä- ja alamäet.. Tai muuten vain maisemia ihaillen, puskaa etsien..
Vapaus valita Thumb
-
Ite tykkään ett tehoo pitäs olla tarpeeks ni liikkuminen vaivatonta. mun vanhuksess (vm 80) on 165 hp (123 kW) @ 3,600 rpm / 330 lb·ft (447 N·m) @ 2,100 rpm ja siit huolimatta tuntuu ett tarttis lissää esimerkiksi niinku toss mun toisess ajokisss mikä painoiltaan sama mutt pienempi ilmanvastuksinen kori 215 hp (160 kW) @ 3,200 rpm / 440 lb·ft (597 N·m) @ 1,800 rpm.. ja molemat tiisseleit tietysti
Ja turbo ois kovalisä toi asuntoauto vanhus kaipais sitä ni ois kivempi vejellä vaunua
edit lisätty ja muokattu vääriä sanamuotoja joita ei itekkää voinu ymmärtää paikkaasa pitäviksi
-
Nyt veti hiljaiseksi ;D
Tehot on talvella tarpeen, kesällä vaaraksi muille 8)
-
Tehoja ilmeisesti nämäkin herrat miettivät tätä pätkää tehdessään.
Harmi hienoja autoja ::)
http://www.youtube.com/watch?v=ohkAxbeMxVo
-
Liekköhän siinä Midas merkkisessä kulkimessa säilynyt ehjänä ne koristekapselit. Tarvitsisin semmoset, kun omassa alkaa jo rispaantumaan. ;D ;D
-
Onneksi videossa ei taida olla ensi vuoden malleja. Tuskin tämänkään!!
Ja olihan tuossa kysymys, ei tehoista vaan tuhoista!!
:D ;D :D
Edit: tehostettu punaisia kirjaimia.
-
Liekköhän siinä Midas merkkisessä kulkimessa säilynyt ehjänä ne koristekapselit. Tarvitsisin semmoset, kun omassa alkaa jo rispaantumaan. ;D ;D
en tiiä.. va mull saattaa olla saman moinen pari joutilaana.
-
Briteillä on jokin kieroutunut tarve lähes jokaisessa ohjelmassa räjäyttää, polttaa, tai muuten tuhota vähintään yksi matkailuvaunu tai -auto. Enää ei jaksa edes naurattaa. :-X
-
Se on heidän(kin?) mielestä viihdyttävää huumoria. :(
-
Noh hyvä juttu, kun nuita hajoitetaan, riittää toivon mukaan työpaikkoja.. Thumb
-
Uusimmassa Tekniikan Maailmassa oli ajettu Dethleffsin 30 vuotisjuhlamalli Ducaton 2.3 litran 150 heppaisena ja ekan kerran matkailuautolle TM oli tehnyt myös suorituskykymittauk set:
0-100 km/h oli mittarissa 24.5 sekunnin päästä tyhjällä autolla, kuorma hidasti kiihtyvyyttä yhdellä sekunnilla, verrokiksi voisi ottaa vuodelta 2008 pakettiautovertailu ssa olleen Ducaton 120 heppaisena versiona, jolla satanen oli mittarissa 15.5 sekunnin päästä.
Se joka on ajanut Fiat 127:lla niin tietää miten nykyaikainen matkailuauto kiihtyy tuolla maantiellä nollasta sataseen, ohituskiihtyvyys ja sitkeyshän ne ovat tärkeimmät ja niissä 127 ei enää pärjää....turhaa tietoahan tämä on mutta, mulle 70-luvulla syntyneenä nuo 0-100km/h kiihtyvyysmittaukse t jaksaa aina vaan kiinnostaa. ;D
-
Tehoa on silloin riittävästi, kun auto kiihtyy nopeammin kuin kuski.
-
Kuka tarvii hyviä 0-100 kiihtyvyysarvoja? Hirveetä rääkkiä. Olennaista on vaikkapa 60-100 km/h kiihtyvyys.
127 oli aikanaan riittävän pirteä, mutta kierroskone. Vielä muistan, ajettu niin 900 kuin 1050 kuutioista versiota. Ero ei ollut kyllä kovin olennainen.
-
Harmittaa tuo Viijatin tehokäyrä :-\
83 kun laittaa vakkariin tasasella ja kierrokset on joku noin 1700-1800 niin nopeus seilaa 76-85 väliä ja siinä pitäs olla maksimi vääntö.
Jos laittaa 88 vauhtia niin kierrokset on 2400-2500 ja vauhti ei sanottavasti mäissä laske.
Nämä nyt ovat Eteläpohjanmaan hurjia nousuja mutta tuntus että kulkee tosi kevyesti 88-90 vauhteja .
Kummaa vaikka onhan siinä ilmanvastuksen kasvettava aika paljon .
Noo, enivei ,Transiitilla ei tarvinnu 90km/h seutuun palioo ajella mutta nyt tuntus että Viijatin tehot tähän riittää .
Saa sitten nähhä paljonko naftaa menee tuolla vauhilla ja koska kosahtaa nopeusvalvontaan :'(
-
Itse olenkin tässä harmitellut kun on nuo kopat ja tekniikat "väärinpäin" Ducato vs. Renault. Meinaan tuo Rellu kyllä kulkee "riittävästi", mutta Duca... No "ihan" pieneen väliin tuolla "moottorilla" ei kyllä ole tuota koppia tungettavissa, kun "kiihtyvyys" mitataan kalenterilla ja ei tartte olla kummoinen ylämäki kun jo pitää olla pienempää hakemassa :-\
-
Tehoa on silloin riittävästi, kun auto kiihtyy nopeammin kuin kuski.
Niinpä. Eli tämä taitaa olla enempi kuljettajan asenteesta ja luonteesta kiinni, kuin mistään muusta.
-
Wokkelolla kun ajelee,ei tarvitse kellottaa kiihtyvyttä,jossakin pitkällä suoralla voi nopeus nousta yli 80:san kympin!!! ;D
-
Kuka tarvii hyviä 0-100 kiihtyvyysarvoja? Hirveetä rääkkiä. Olennaista on vaikkapa 60-100 km/h kiihtyvyys.
Ei matkailuautoilija sillä tiedolla paljoa mitään tee mutta olipahan vaan eka kerta jolloin tuon TM oli myös testannut, siihenhän se huomioni kiinnittyi, jos mua kiinnostaisi tuo tieto niin olisin minä sen jo mitannutkin, tuskin omalla kuitenkaan. ;D
-
Jos ei moottori jaksa viedä, niin muistaa sitten ainakin antaa muulle liikenteelle tietä.
Joskus meinaa vähän ketuttaa, kun raskaalla yhdistelmällä ajoaika on juuri ja juuri riittämässä kotiin asti, ja sitten eteen ilmestyy joku mustaa ja sinistä tupruttava matkailuauto, jonka nopeus humppaa 60-70km/h, eikä ohi pääse millään. Koita siinä sitten puntaroida, jäätkö yöksi tienposkeen 30km ennen kotia vai ajatko kotiin ja toivot, ettei poliisi satu pysäyttämään kuukauden sisään.
Viimeksi vastaavanlainen tilanne oli pari viikkoa sitten. Muutaman auton ja vaunun letkan perässä kuuttaakymppiä Raahesta Liminkaan...
-
Meille vanhemmilla kalustoilla ajaville,pitäis jonkun tehdä tarra auton taakse: Olen vanha ja hidas,väistän kohta !!!! ;D
-
..
Se joka on ajanut Fiat 127:lla niin tietää miten nykyaikainen matkailuauto kiihtyy tuolla maantiellä nollasta sataseen, ohituskiihtyvyys ja sitkeyshän ne ovat tärkeimmät ja niissä 127 ei enää pärjää....turhaa tietoahan tämä on mutta, mulle 70-luvulla syntyneenä nuo 0-100km/h kiihtyvyysmittaukse t jaksaa aina vaan kiinnostaa. ;D
Aika joviaali arvo tuo 0-100 - empä ole m-autolla tarvinnut, mutta 70-100 ihan eri asia ;D
Moottori on tuossakin vain "½ ruokaa" kun toinen puolisko tulee vaihdelaatikosta + kokonaisvälityssuht eesta.
Esim. tällä trasulla Hki-Varkausvälillä ei tarvitse koskea vaihdekeppiin lainkaan - Kustaa Vaasankadun viimesistä valoista 6. vaihteella koko väli ellei jokin syy hidastaa alle 60km/h 8) .. peräkärry perään, ei muutosta :D
Varkaudesta Karvioon (vt23) on typerä 80km/h väli, niin ei kuin 89 vakkariin, niin ei alle 87 tipu missään - se vain muita nopeampia harmittaa, tosin sitten alamäetkin 89 km/h - useat hlöautoilijat haluavat tosin "pumppailla"..
-
Aika joviaali arvo tuo 0-100 - empä ole m-autolla tarvinnut, mutta 70-100 ihan eri asia ;D
Esim. tällä trasulla Hki-Varkausvälillä ei tarvitse koskea vaihdekeppiin lainkaan - Kustaa Vaasankadun viimesistä valoista 6. vaihteella koko väli ellei jokin syy hidastaa alle 60km/h 8)
On se Fordin motti sitten parempi ei voi muuta kuin tunnustaa, toki tuo Fiatin 2.3 jaksaa vetää 6. vaihteella tuolta 80 km/h alkaen mutta kun on lukenut niitä Fiatin vaihdelaatikko-ongelmia vanhemmista autoista niin ei tee mieli sitten vedättää vaan suosiolla 5. vaihteella mikäli nopeus tippuu alle 80 km/h todellista. Mutta kun ajaa vakkarilla 83 km/h vitosella niin eipä ole ollut mäkiä täällä kotimaassa missä ei jaksaisi tuota nopeutta pitää, nopeus ei heitä kuin alamäessä, kun moottorijarrutus ei jaksa pitää siinä vaan kiihtyy ja kiihtyy.. ;D
-
nopeus ei heitä kuin alamäessä, kun moottorijarrutus ei jaksa pitää siinä vaan kiihtyy ja kiihtyy.. ;D
Vielä en ole niin jyrkkää alamäkeä Dukulla kohdannut että tuon nopeusmittaria olisi yli 85km/h saanut nostettua edes vapaalla - ja sitten jotkut puhuu moottorijarrutukses ta :-[
-
On se Fordin motti sitten parempi ei voi muuta kuin tunnustaa, toki tuo Fiatin 2.3 jaksaa vetää 6. vaihteella tuolta 80 km/h alkaen mutta kun on lukenut niitä Fiatin vaihdelaatikko-ongelmia vanhemmista autoista niin ei tee mieli sitten vedättää vaan suosiolla 5. vaihteella mikäli nopeus tippuu alle 80 km/h todellista. Mutta kun ajaa vakkarilla 83 km/h vitosella niin eipä ole ollut mäkiä täällä kotimaassa missä ei jaksaisi tuota nopeutta pitää, nopeus ei heitä kuin alamäessä, kun moottorijarrutus ei jaksa pitää siinä vaan kiihtyy ja kiihtyy.. ;D
Se on sulla toisenlaiset välitykset kuin mulla - sais olla 7. tai jopa 8:kin tuolla +100km/h
-
Parempi olla tehoa enempi kuin sopivasti vähän.. sen jo aikoinaan veneessä huomasin..On se vaan mukavampi ja voipi olla jopa turvallisempikin..
-
Se on sulla toisenlaiset välitykset kuin mulla - sais olla 7. tai jopa 8:kin tuolla +100km/h
Niinhän se taisi olla jotta sulla melko tiheäperäinen.. Paljonkos se Transulla on kierroksia 6. vaihteella?
Ducatossa
5. 80 km/h 2200 k/min
6. 80 km/h 1950 k/min ja 100km/h 2400 k/min
-
Rimorissani oli 2.2 TDi ja 140 hp riittävästi tehoja. Kun laitoin vielä RaceChipin niin autostahan tuli melkoinen vääntöihmepakkaus. Kasselin mäessä etelän talvehtimisreissull a, siis auto täys, kun heitin viitosta silmään, niin vauhtihan kiihtyi.
Sama tehoboksi on nyt Hymerissä, jonka omapaino on liki 500 kg isompi kuin Rimorin. Fiatin tehot ovat 130 hp ja boksilla n. 20 enempi.
Hymerin moottoritila on niin ahdas, että piti tutulla pajalla asennuttaa se chippi. Jotenkin siinä kävi niin sopivan mukavasti, että vakionopeuden säätöviiksellä vasta alkaa tehoboksi toimia.
Tämä yhdistelmä on minulle mitä sopivin. Tulee se lisävääntö vain silloin kun sitä haluaa.
Tässä 2011 Fiat 2.3 mallissa on viitosvaihde turhan liki kuutosta, chippi sitten korjaa asiaa loivissa nousuissa vitosvaihde silmässä. Kulutustahan tehoboksi vähentää ja vääntöä lisää.
-
Wokkelolla kun ajelee,ei tarvitse kellottaa kiihtyvyttä,jossakin pitkällä suoralla voi nopeus nousta yli 80:san kympin!!! ;D
Näinhän se pitäisi reissussa olla muillakin...
-
Parempi olla tehoa enempi kuin sopivasti vähän.. sen jo aikoinaan veneessä huomasin..On se vaan mukavampi ja voipi olla jopa turvallisempikin..
samaa mieltä vaikkei toi mun auto oo ku vajaa kolmetonnin kokonais painolla ni turboo tekis mieli ny turbottomana tehas ilmottelle tommosia:
Power / Torque (lowest): 180 hp (134 kW) @ 3,400 rpm / 360 lb·ft (488 N·m) @ 1,700 rpm
toi vääntö maksimi on pikkasen korkeella ku isoimmalla vaihteella ei 80 km/h vauhiss oo ku 950r/m
-
Mulla retkuiluautossa lienee tarpeeksi tehoja, kun pääsin Alpit ylös ja vielä alaskin...
Siellä kotkanpesän juurella teki aluksi vähän tiukkaa, kun en oikein tajunnut ja köröttelin tavanomaisella lähes tyhjäkäynnillä ylöspäin.
Sitten kun sen hokasin, niin tuossa 3 tonnin kierroksilla turbo alkoi oikein nykäistä.
-
Meille vanhemmilla kalustoilla ajaville,pitäis jonkun tehdä tarra auton taakse: Olen vanha ja hidas,väistän kohta !!!! ;D
Olen vanha ja hidas, mutta maksettu. ;D ;D
-
Meille vanhemmilla kalustoilla ajaville,pitäis jonkun tehdä tarra auton taakse: Olen vanha ja hidas,väistän kohta !!!! ;D
Tota olikos jollaki vanhempi auto ku vm80.. ja sill kyll pysyy kevyesti muun liikenteen seassa..
-
samaa mieltä vaikkei toi mun auto oo ku vajaa kolmetonnin kokonais painolla ni turboo tekis mieli ny turbottomana tehas ilmottelle tommosia:
Power / Torque (lowest): 180 hp (134 kW) @ 3,400 rpm / 360 lb·ft (488 N·m) @ 1,700 rpm
toi vääntö maksimi on pikkasen korkeella ku isoimmalla vaihteella ei 80 km/h vauhiss oo ku 950r/m
Mitäs on kulutus kun 80km/h ajelee. taisi olla se 6.8l kone sinulla
-
Mitäs on kulutus kun 80km/h ajelee. taisi olla se 6.8l kone sinulla
6.5l on kone turbiini lukko viallisella kolomevaiteisella lootalla on oikeen nätisti Max90 tavote 83 ajellessa 15 litraa normaalisti 17. Ny on nelivaihteinen kunnosssa oleva loota, ja en oo joutanu ajaa ku ekan 500 kilometrii jost 350 reissuu ja loput tätä kylä ajoo.. eka tankkaus näytti 12 l , mutt ootetaan viikko ni oon paljo viissaampi tost kulutuksesta,, loma loppuu ja lähtee reissuun :D
-
Mulla retkuiluautossa lienee tarpeeksi tehoja, kun pääsin Alpit ylös ja vielä alaskin...
Siellä kotkanpesän juurella teki aluksi vähän tiukkaa, kun en oikein tajunnut ja köröttelin tavanomaisella lähes tyhjäkäynnillä ylöspäin.
Sitten kun sen hokasin, niin tuossa 3 tonnin kierroksilla turbo alkoi oikein nykäistä.
Ihan näin lujaa en Alpeilla kurvaillut ylös, enkä kyllä alaskaan...Tehot kun ei riittänyt.
http://www.youtube.com/watch?v=-PZ5J3GLSYI&feature=player_detailpage
-
Ihan näin lujaa en Alpeilla kurvaillut ylös, enkä kyllä alaskaan...Tehot kun ei riittänyt.
Tuossa olis kyllä tarvinnut työntöapua, jos olis lipsahtanu ojaan! :laugh:
-
Ja lisää tehoja joka kulkimeen,että ei olla tien tukkona..
-
Ja lisää tehoja joka kulkimeen,että ei olla tien tukkona..
Risto66, elä heittele pienillä kivillä. ;)
-
Noissa moottoripyörissähän on eri korttiluokissa näitä teho/painos-suhteeseen perustuvia rajoituksia. Voisiko tuollaisen asettaa myös autoon, siis valmistajia koskemaan jotta teho/paino suhteen tulisi vähintään olla tietyn suuruinen :D
Tuli vaan tuossa mieleen eräs muinoinen koeajo faijan kanssa (itse olin tuolloin vielä alle mopoikäinen) kun oli joku oisko ollut Ascona automaatti jollain pienellä koneella tms. kun pikkutieltä puskettiin päätielle, jolla olikin piiitkä suora = erittäin hyvä näkyvyys molempiin suuntiin. Ja tuon suoran kummassakaan päässä ei näkynyt ketään. Niin kuinka tuo paketti "kiihtyi" täyskaasulla kun suoran päähän päästyämme meidät jo ohitettiin lukuisia kertoja. Tuohon vrt. tuo Ducatokin on kyllä todellinen tykki kiihtymään ;D
Sinällään vaan kummastuttaa nuo a.autojen alustavalinnat, tiedä sitten näissä uudemmissa, kun jos alustan kokonaismassa on 3.500kg ja sille lastataan omapainoa tuolla kopilla jo 3.000kg, niin ihan vakio-osilla ollaan menty. Ei ole potkukkaampaa konetta, ei parempia jarruja, eikä edes vahvistettuja jousia. No tuonhan kyllä tietää miten tuossa sitten käy kun vehkeelle rupeaa ikää tulemaan, kuinka siellä on vaihteistot finaalissa ja lehtijousetkin taka-akselilla jo kääntyneet väärinpäin :-\
-
^
Uskoisin kaikissa 2000-luvun tuotteissa olevan tilanne moottorin puolesta hieman toinen - kiitos JTD:n (eli aluksi Fiat ja sittemmin Bosch).
Kun moottorissa alkaa olla liki täys momentti tyhjäkäynnin jälkeen, onkin oikeampaa puhua siitä/sen tarpeesta. Tuo itse tehohuippu eli momentin kulmanopeuden tulo, jonka jälkee ei olekaan oikeastaan mitään, on käytännössä käyttökelvoton kierrosalue. Toki sinne asti voi vedättää, mutta koska momenttikäyrä onkin laskeva jo, menee tuolla "loppupätkällä" suhteellisen kauan - traktoripuolella onkin oleellista "momentinnousu"..
Fordeissa pääsee valmistajan tietojärjestelmään kuka tahansa katsomaa VIN-koodin perusteella millä akselisto-, akku-, jousi-, jarru- jne.. varusteilla auto (alusta) on tehtaalta lähtenyt... jos lukee "Camper", "Heavy Duty (HD)", "Cold Winter" tms. eri optiossa, on jotain huomioitu.
Ihan vaikka rekisteriotteesta ynnäämällä akselimassoja voi päätellä jotain.. jos akselimassojen summa on liki kok.massaa ja taka-akseli edustaa siitä karvan yli puolta, on aika "pehmeäperä". Omassa ehkä jo turhan kova perä 2.6 tn ( + etu 1.75tn = 4,35tn) 3.5tn autoksi ;) Mutta ompahan ameriikan Danan tiuhaperä+MD6-boxi voimalinjassa - tehty vetohommiin ;D Niin, sitten vielä styroksinen taukotupa mukana..
Mutta ajamisen kannalta oleellista ei ole paikaltalähtemisen kyky (vähän kuin ajaisi bussilla = "arvokas lasti"), vaan kyky säilyttää matkanopeus ajossa ja saada se tarvittaessa suht. ripeästi nousemaan. Silloin toinen puoli totuudesta on vaihteistolla ja kokonaisvälistyssuh teella..
-
Joopa joo... tästä syystä en taida tänäkään kesänä pistää vanhusta liikenteeseen,on tehoja reilusti alle sata hevosta,pitää pysyä pois jaloista ,"ei mennyt aika koskaan palaa",silloin ihmiset vielä nautti matkailusta ilman kiirettä !!!!!!!!!!
-
Joopa joo... tästä syystä en taida tänäkään kesänä pistää vanhusta liikenteeseen,on tehoja reilusti alle sata hevosta,pitää pysyä pois jaloista ,"ei mennyt aika koskaan palaa",silloin ihmiset vielä nautti matkailusta ilman kiirettä !!!!!!!!!!
Tiedä kiireestä, ennemminkin mukavuudesta.
-
Tiedä kiireestä, ennemminkin mukavuudesta.
No just...tulihan se sieltä,lompakko ratkaisee !!
-
Kyllä se tehon tarve ja sen sopivuus ei ole lompakosta kiinni, vaan vasemmasta aivolohkosta joka haluaa antaa oikealla aivolohkolle käskyn kiihtymisestä.
Ja osalla ihmisistä se on rakennettu, se aivolohko, sitten että jos se matkamökki ei kiihdy niin kuljettaja kiihtyy. Ja toisilla se taas toimii ilman kuljettajan kiihtymistä vaikkei se matkamökki kiihtyisikään. Kumpi lei parempi. Itse epäilen jälkimäistä paremmaksi, ei tule tressiä eikä vatsahaavaa. ;)
-
Kyllä se tehon tarve ja sen sopivuus ei ole lompakosta kiinni, vaan vasemmasta aivolohkosta joka haluaa antaa oikealla aivolohkolle käskyn kiihtymisestä.
Ja osalla ihmisistä se on rakennettu, se aivolohko, sitten että jos se matkamökki ei kiihdy niin kuljettaja kiihtyy. Ja toisilla se taas toimii ilman kuljettajan kiihtymistä vaikkei se matkamökki kiihtyisikään. Kumpi lei parempi. Itse epäilen jälkimäistä paremmaksi, ei tule tressiä eikä vatsahaavaa. ;)
Valinta kysymys,itse en valitse !! ;D
-
Kyllä se tehon tarve ja sen sopivuus ei ole lompakosta kiinni, vaan vasemmasta aivolohkosta joka haluaa antaa oikealla aivolohkolle käskyn kiihtymisestä.
Juu, täällähän on jatkuvasti niitä höpöttäjiä, jotka vakaumuksen syvällä rintaäänellä väittää, ettei 1.9 jaksa eikä kestä... >:(
-
Minusta ongelma on niillä jotka olettavat kaikkien aina ajavan rajoitusten mukaan tai hiukan yli. Toki on mukavempi ajaa autolla jossa tuo ei tuota ongelmaa, mutta eihän silläkään ole pakko niin tehdä. Muitten huomioiminen ja ohitusmahdollisuude n antaminen, tuli se toinen yli tai alinopeutta kompensoi oman mahdollisen tehonpuutteen
-
Minusta ongelma on niillä jotka olettavat kaikkien aina ajavan rajoitusten mukaan tai hiukan yli. Toki on mukavempi ajaa autolla jossa tuo ei tuota ongelmaa, mutta eihän silläkään ole pakko niin tehdä. Muitten huomioiminen ja ohitusmahdollisuude n antaminen, tuli se toinen yli tai alinopeutta kompensoi oman mahdollisen tehonpuutteen
Olen muutaman kerran,pohjoisesta tullessa,huomannut,ajan siinä ja siinä sallittua nopeutta,"80",takaa tulee kiiltävä uusi a-auto,keltainen viiva tiessä,mutta ohi on pakko mennä,seuraavassa levikkeessä oli "sinivuokot",tais tulla lottovoitto !! ;D
-
Eikä se ole ainoastaan oma mukavuus, mutta myös muiden ja sitä kautta myös turvallisuus. Meinaan kyllä sitä hieman itsekin naama punaisena kyyristelin kopissa "Anteeksi, mutta kun tämä ei vain kulje enempää" kun ylämäessä haettiin pahimmillaan jo 3. pesään ja vauhti 100km/h alueella ei ollut edes 1/2 siitä. Koko "kokemuksen" kun vielä oikein kruunaa se musta nokituuba jota tuo Duku painaa putkesta pihalle sen mitä vain ulos mahtuu :-[ Ymmärtäähän sen että tuosta sillä takana tulijalla rupeaa otsasuoni pullistumaan ja sitten sitä painetaan heti ekan mahiksen tullen ohi hinnalla millä hyvänsä => mahd. riskeerataan se oma ja muiden turvallisuus kun on se tanko otsassa :-X
-
Ottakaapa huomioon,nyt alkoi euroopassa kesälomat,sieltä tulee vaikka minkälaista kotteroa,eikä ne kulje kovinkaan kovaa,mutta kai heilläkin,kuin myös minulla,on oikeus liikkua yleisillä teillä,ja lisäksi,mites vanhoista linjuresta tehdyt matkamökit,eipä taida viheltää satasta,varsinkaan ylämäessä !!!!!!
-
Niin no oikeus liikkua tienpäällä onkin ihan kokonaan toinen asia kuin sen liikkumisen mukavuus tahi joustavuus. Yksi moottoripyöränkin mukavista puolista on kun tietää sieltä jalkojen välistä löytyvän potkua jos sitä tarttee. Ei tartte mäkiinkään ruveta pienempää hakemaan ja jos tarve tulee, pääsee nopsasti myös pois jaloista Thumb
-
Niin no oikeus liikkua tienpäällä onkin ihan kokonaan toinen asia kuin sen liikkumisen mukavuus tahi joustavuus. Yksi moottoripyöränkin mukavista puolista on kun tietää sieltä jalkojen välistä löytyvän potkua jos sitä tarttee. Ei tartte mäkiinkään ruveta pienempää hakemaan ja jos tarve tulee, pääsee nopsasti myös pois jaloista Thumb
Thumb
-
Yksi moottoripyöränkin mukavista puolista on kun tietää sieltä jalkojen välistä löytyvän potkua jos sitä tarttee.
Samaahan ne sanoo, joilla mielestään on 'vähän parempi' auto. Ja silmämääräiten havaintojen mukaan ne ohitukset on ihan samanlaista räpellystä kun Ladakuskeillakin.
-
Samaahan ne sanoo, joilla mielestään on 'vähän parempi' auto. Ja silmämääräiten havaintojen mukaan ne ohitukset on ihan samanlaista räpellystä kun Ladakuskeillakin.
Kaukana lada kuskista ;) :D
-
Kaukana lada kuskista ;) :D
Ei se kovin kaukana voi olla, jos liikkua meinaa... ;D
-
Samaahan ne sanoo, joilla mielestään on 'vähän parempi' auto.
Tuokin yksi huvittava piirre kun on näitä "vähän paremman" auton omistajia, jotka on valoissa seistessä niin olevinaan niissä 100ke kotteroissaan jotta ei mitään rajaa. Kuitenkin siinä vierellä vaatimatonkin parin ke prätkä tarvittaessa kepittää tuollaisen katiskan ihan 6-0 - ja sekös näitä tämän sortin autoilijoita kyrsii :D
Monasti tullut ihan kiusattuakin näitä muka lähtevinään leikkiin, kaasun kanssa punasilla oikein ärsyttää. Vaan kun vihreä vaihtuu, niin itse pyörällä lähteekin oikein korostetun rauhallisesti, toisen ampuessa kumit vinkuen liikkeelle, ihan vain venatakseen taas niissä seuraavissa valoissa. Yleensä niissä seuraavissa nämä kuskit onkin sitten kuuppa nolosta punasena siellä tuulilasin takana :laugh:
-
Ei se kovin kaukana voi olla, jos liikkua meinaa... ;D
Polttoainetta menee saman verran,mutta ei savuta ;)
-
Jotenkin tuntuu,että matkailun perimmäinen ajatus on karannut,kiire on johonkin,mihin unohtuu reissumieli,autolla pitää ajaa kuin viimeistä päivää,eihän silloin pitäisi olla mihinkään kiire !!
-
Ottakaapa huomioon,nyt alkoi euroopassa kesälomat,sieltä tulee vaikka minkälaista kotteroa,eikä ne kulje kovinkaan kovaa,mutta kai heilläkin,kuin myös minulla,on oikeus liikkua yleisillä teillä,ja lisäksi,mites vanhoista linjuresta tehdyt matkamökit,eipä taida viheltää satasta,varsinkaan ylämäessä !!!!!!
Niin onkin ja näkee vaikka minkälaista mökkiautoa mutta karavaanareita hekin ovat. Eilen näin hienon joka oli maalattu kukkasia ja tänään nähtiin, ohi ajettiin vanha Sitikka asuntoa auto 50-luvulta.
-
Jotenkin tuntuu,että matkailun perimmäinen ajatus on karannut,kiire on johonkin,mihin unohtuu reissumieli,autolla pitää ajaa kuin viimeistä päivää,eihän silloin pitäisi olla mihinkään kiire !!
Thumb Thumb Thumb
-
eihän silloin pitäisi olla mihinkään kiire !!
No ei minulla, mutta niillä muilla saattaa olla kiire ja turhaan heitäkään hermostuttaa jos sen voi välttää esim. "riittävän" tehokkaalla autolla, jolla ei tartte hakea sitä paria pykälää pienempää aina jokaiseen ylämäkeen :-[
-
Jotenkin tuntuu,että matkailun perimmäinen ajatus on karannut,kiire on johonkin,mihin unohtuu reissumieli,autolla pitää ajaa kuin viimeistä päivää,eihän silloin pitäisi olla mihinkään kiire !!
Nokun pitää suorittaa, et millään ehdi käydä viidessäkymmenessä maassa kahdessa viikossa, jos et aja sen 700-1700km vuorokaudessa. Voi sitte naapurille kuittailla loppuvuoden asiasta kuinka oli lomakin tehokasta, suorastaan superlomaa... :laugh:
(lähtee lapasesta tämäkin topicci)
Kummallista muuten kun noita rahtareita ei harmita, vaikka joka kinkamaan joutuu sohlaan vaikka kuinka ja paljon hämmennintä, mäenpäällä ollaan vaan tyytyväisiä jos vielä eteenpäin liikkuu. Mielestäni on kuitenkin täysin eriasia ajetaanko 10-20km/h alle rajotusten kokoajan vai pelkästään jyrkissä mäissä. Kyllä ne rauhallisemmallakin teholla varustetut autot on aina sen 80 kelannu, kun vaan rauhassa on ajokkia kannustanu. :)
-
Pienillä teillä täällä taas ajellaan kiireettömästi ja maaseudulla kylien läpi,etelä-Saksassa.
Silloin kun on kiire ajetaan baanalla.
-
Mutta mikä laki kieltää noilla vanhoilla a-autoilla liikkumisen,kaikki on kunnossa,aina päässyt sinne,mihin oli tarkoitus,mielestäni tie kuuluu kaikille,tosin kokemuksesta vältän isoja teitä !
-
Niin onkin ja näkee vaikka minkälaista mökkiautoa mutta karavaanareita hekin ovat. Eilen näin hienon joka oli maalattu kukkasia ja tänään nähtiin, ohi ajettiin vanha Sitikka asuntoa auto 50-luvulta.
Sitikoita on tulossa nyt poispäin 2CV maailmankokoontumis esta Espanjasta. Saattaa näkyä -50 lukuisia jopa Suomen kilvissä, jos hyvin sattuu. ;)
-
Eikös tähän päde vanha sanonta: Rahalla saa,ja hevosella pääsee !!!!!!!!!
-
Pienillä teillä täällä taas ajellaan kiireettömästi ja maaseudulla kylien läpi,etelä-Saksassa.
Silloin kun on kiire ajetaan baanalla.
Juurikin näin..
Pariin otteeseen yritin viihtyä baanalla, mutta alkoi kyllästyttää se alituinen kaistanvaihto ja jatkuva kyttääminen eteen ja taakse. Sivuille ei parantunut juuri lainkaan katsoa, koska jono toppasi aina välillä kuin seinään. Luovutinkin molemmilla kertaa parin tunnin jälkeen. Pikkuteillä mentiin hissukseen hämmästellen ja kummastellen, mutta ei missään ruuhkassa seisten.
-
kokemuksesta vältän isoja teitä !
Kuten myös, varsinkin a.autolla tai prätkällä liikkuessani, mutta usein myös ihan muuten vain. Motarit kun on useinkin tooodella tylsiä kelattavia, ei pienintäkään virikettä tahi silmän iloa yleensä koko matkalla :-\
-
Tuota kaksikaistaista 5-tietä on tylsän hyvä ajella 80 km/h kotiin päin. Ei kannata kääntyä pikkuiselle 4-tielle toisten vauhtia tappamaan ;D
-
On se veikeä juttu,kun tuo wokkelo on ilman turboa,2,4 kutosella,ei sillä nopeus ennätyksiä rikota,mennä myryää omaa vauhtiaan,mutta uskomaton vääntö siinä koneessa tuntuu olevan,sanokoon taulukot mitä hyvinsä,ei tukehdu, vaikka vitosella ajaa taajaamassa,ja siitä se lähtee kelaamaan nopeutta,ennen tehtiin moottoreita !!!!!!!!
-
...ennen tehtiin moottoreita !!!!!!!!
Saastemääräykset ovat tehneet nykydieseleistä onnettomia alakierroksilla. Akan kauppakassi (nykyhimmeleitä) sammuu, jos kierrokset putoavat alle 1500 ja pitäisi liikkeelle lähteä. On kuin yrittäisi vanhaa Datsun 100A:ta vauhtiin. Aikaisemmin omistamani vanhan malliset dieselit (Volvoa, Mitsua ja Audia) ovat olleet sitä lajia, että tyhjäkäynnillä olisi päässyt paikaltaan suurimmalle vaihteelle asti.
Ei tämä maailma aina kehittyessään parane. Tai sitten en vain itse ymmärrä sen kehityksen hienoutta.
-
Saastemääräykset ovat tehneet nykydieseleistä onnettomia alakierroksilla. Akan kauppakassi (nykyhimmeleitä) sammuu, jos kierrokset putoavat alle 1500 ja pitäisi liikkeelle lähteä.
Munkin dieseli sammuu kun pysähtyy risteykseen. Turhaa touhua täällä maalla. Onneksi ominaisuuden saa kyllä eliminoitua katkaisimella.
Kaikkea ne saastemääräykset teettää...
-
Tämä vanha kaunotar oli vähän tientukkona tänään mutta se sallittakoon.
-
No niin Soleil, vanha kunnon Citroen Camionette siinä viilettää. Yrityksessämme oli noita Camuja kolme, itse ajoin niistä yhtä kesälomatöissäni.
Nii, ja Mrs:ssää kävin riiaamassa sillä Camulla! ;D
-
Tänään tuollainen, täysin harmaana tosin, meni 4-tiellä Mäntsälän kohdalla, en hoksannut edes kuvaa ottaa kun hämmästyksissäni sitä ohitin.
-
Kun ajelen välistä hitaasti kattelen maisemia niin myös seuraan mitä takana tapahtuu, jos autoja tulee taakse niin annan niille tietä tai ajan pysäkille että pääse ohi. HELPPOA VAI MITÄ Thumb
-
Kun ajelen välistä hitaasti kattelen maisemia niin myös seuraan mitä takana tapahtuu, jos autoja tulee taakse niin annan niille tietä tai ajan pysäkille että pääse ohi. HELPPOA VAI MITÄ Thumb
Thumb
-
Kun ajelen välistä hitaasti kattelen maisemia niin myös seuraan mitä takana tapahtuu, jos autoja tulee taakse niin annan niille tietä tai ajan pysäkille että pääse ohi. HELPPOA VAI MITÄ Thumb
Thumb Thumb