Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Vetoautot => Aiheen aloitti: JuhaL - 7.06.2012 kello on 20:42
-
Tuli havaittua eilen yksi ominaisuus Volvon V70 vm. -12 CAN-väylässä vetäessäni asuntovaunuani, jossa kaikki valot on toteutettu ledein. Heti liikkeelle lähtiessä tuli ilmoituksia perävaunun rikinäisestä vilkusta, sitten jarrusta jne. Vilkut vilkkuivat tavallista nopeamminkin "rikkinäisen" vilkkuvalon vuoksi. Lamput olivat kuitenkin kaikki ehjiä.
Asiaa selvittäessäni Volvon huollosta kerrottiin, että perävaunun valojen tunnistus toimii vain "tavallisin" valoin varustettujen vaunujen kanssa. Ledit kuluttavat niin vähän virtaa, että tunnistin tulkitsee valojen olevan rikki. Ongelma on tiedossa ja asiaan on kuulemma tulossa korjaus tämän vuoden loppuun mennessä jonkin "lisäboksin" muodossa. Siihen saakka pitää vain kuitata virheilmoituksia liikkeelle lähtiessä...
-
asuntovaunuani, jossa kaikki valot on toteutettu ledein.
Tuli mielleen, että ei taida olla ihan laillinen vaunu noilla valoilla. LEDejä kun ei saa määräysten mukaan laittaa hehkulankapolttimoi den tilalle, ellei valaisin ole LEDi käyttöön hyväksytty (älytön säädös, imo).
-
Kyllä vaunun ledit on asennettu ihan jo tehtaalla Doroteassa Ruåtsissa...
-
Onhan noita led valoja E merkillä varustettuja jo monenlaisia myynnissäkin. Meilläkin ollaan hissukseen siirtymässä niihin.Onneksi veturi on vanhaa mallia. :D
-
Juu, itse vain en ole vielä nähnyt vaunua jossa kaikki (ajo)valot olisi LEDejä.
Mutta, kaikkea oppii kun vanhaksi elää Thumb
-
Tässä kevään aikana piti laittaa serkkupojan isompaan katettuun traileriin kaikki valot led-mallisiin. Tuota kärryä kun vedetään Passatilla ja Vitolla jotka ovat CAN-väylä malleja niin molemissa olisi tullut vikailmoituksia "pimeistä valoista".
Mutta asiasta tietoisena laitoin joka valon piuhan ja maan välille 10ohm. tehovastuksen isompaan alumiiniseen kytkentärasiaan (johon sai riittävästi tilaa kaikkien kuuden tehovastuksen jäähdytykselle).
Eipä sitten ole tullut ilmoituksia auton mittaristoon rikkinäisistä polttimoista.
Siis tuo vikailmoitus rikkinäisistä lampuistahan on itsestäänselvyys jos ledivaloja kärryyn laittelee. Thumb
-
Tässä kevään aikana piti laittaa serkkupojan isompaan katettuun traileriin kaikki valot led-mallisiin. Tuota kärryä kun vedetään Passatilla ja Vitolla jotka ovat CAN-väylä malleja niin molemissa olisi tullut vikailmoituksia "pimeistä valoista".
Mutta asiasta tietoisena laitoin joka valon piuhan ja maan välille 10ohm. tehovastuksen isompaan alumiiniseen kytkentärasiaan (johon sai riittävästi tilaa kaikkien kuuden tehovastuksen jäähdytykselle).
Eipä sitten ole tullut ilmoituksia auton mittaristoon rikkinäisistä polttimoista.
Siis tuo vikailmoitus rikkinäisistä lampuistahan on itsestäänselvyys jos ledivaloja kärryyn laittelee. Thumb
Ja sitten ilmeisesti menetetään ledien antamista hyödyistä toinen. Pieni virran kulutus ja siis pieni säästö p.-aineen kulutuksessa.
Mutta jää se toinen. Polttimoiden pitkä ikä.
-
Mutta jää se toinen. Polttimoiden pitkä ikä.
Lisäksi jää kolmas joka on tärkein, nimittäin nopea syttyminen.
-
Ja kolmas. Ainakin meidän trailerissa talviaikaan lunta kerääntyy perälautaan valojen ympärille reilusti. Talvikelissä en noita ainakaan siihen huolisi.
-
Lisäksi jää kolmas joka on tärkein, nimittäin nopea syttyminen.
Jos jarruvalon ja suuntavalon syttyessä kolarin estyminen on tuosta kiinni, niin asennoituminen liikenteeseen on pahasti pielessä. Kuitenkin puhutaan vain sekunnin osista.
-
Ja sitten ilmeisesti menetetään ledien antamista hyödyistä toinen. Pieni virran kulutus ja siis pieni säästö p.-aineen kulutuksessa.
Mutta jää se toinen. Polttimoiden pitkä ikä.
Tuo virrankulutus taitaa olla se sivuseikka. Lähinnä toimivuus oli se mitä mun projektissa haettiin. MUTTA mitä tuossa hävittiin oli se että LEDit eivät tuota lämpöä eli tuon kelkkakärryn valot saattavat lapinreissussa muurautua umpeen lumesta kun ei ole hehkulamppujen antamaa lämpöä joka lumen sulattaisi.
Toki tuosta informoin käyttäjää että ainakun kaffeella poikkeat niin muista puhdistaa kärryn valot.
-
Jos jarruvalon ja suuntavalon syttyessä kolarin estyminen on tuosta kiinni, niin asennoituminen liikenteeseen on pahasti pielessä. Kuitenkin puhutaan vain sekunnin osista.
Siis sekunnin murto-osista. Ihmisen reaktiokyky (käsky aivoista jarrujalalle) ei tuohon ehdi vaikka silmä sen havaitsisikin.
-
Kuitenkin puhutaan vain sekunnin osista.
80km/h nopeudessa vastaa auton mittaa.
-
Ihmisen reaktiokyky (käsky aivoista jarrujalalle) ei tuohon ehdi vaikka silmä sen havaitsisikin.
Reaktiokyky on (suurinpiirtein) vakio, tässä on kyse siitä että silmään tulee aikaisemmin informaatiota mitä havaita.
-
Reaktiokyky on (suurinpiirtein) vakio ...
On eroja, olen huomannut kun ajoin kelkalla kiihdytyksessä kilpaa aikoinaan, valokennoilla mitattuja aikoja. Toki nämä erot ovat korkeintaan olleet sekunnin kymmenyksiä yleensä. Reaktiokykyyn vaikuttaa myös monet tekijät, vireystaso, väsymys, häiriötekijät, keskittyminen ym.
-
On eroja, olen huomannut kun ajoin kelkalla kiihdytyksessä kilpaa aikoinaan, valokennoilla mitattuja aikoja. Toki nämä erot ovat korkeintaan olleet sekunnin kymmenyksiä yleensä. Reaktiokykyyn vaikuttaa myös monet tekijät, vireystaso, väsymys, häiriötekijät, keskittyminen ym.
Sen takia tuossa suluissa onkin "suurinpiirtein" ;)
-
Sen takia tuossa suluissa onkin "suurinpiirtein" ;)
Kunhan piruuttani saivartelin :D Mutta kuten kirjoitin niin reaktioaikaan vaikuttaa moni tekijä, väsymys ja humala taitavat olla pahimpia hidastavia tekijöitä.
-
Mutta kuten kirjoitin niin reaktioaikaan vaikuttaa moni tekijä, väsymys ja humala taitavat olla pahimpia hidastavia tekijöitä.
Juu, mutta se ei poista sitä että LEDilä informaatio "lähtee" lampuista nopeammin, ja näin on nopeammin havaittavissa => kokonaisviive pienenee.
-
Juu, mutta se ei poista sitä että LEDilä informaatio "lähtee" lampuista nopeammin, ja näin on nopeammin havaittavissa => kokonaisviive pienenee.
Näin on.
-
Juu, mutta se ei poista sitä että LEDilä informaatio "lähtee" lampuista nopeammin, ja näin on nopeammin havaittavissa => kokonaisviive pienenee.
Paitsi talvella jos lamput lumen peitossa kun lampun teho ei sulata yhtään valoa näkyviin ja perässä tulija ei näe mitään valoja. Kesällä toimivat.
-
Tämä on tosiaan Volvon ominaisuus, ettei toimi pelkkien Ledien kanssa. Hyvä jos ovat tekemässä ongelmaan päivitystä. Jos "korjaus" on jokin lisäboxi tai perävaunun ohjausboksin vaihto "ledimalliin" ei sekään ole hyvä, kun sitten ei varmaan toimisi toisen perävaunun hehkujen kanssa ???
Onnistusko ongelman kiertää laittamalla sopivat vastukset valopiuhoihin lamppujen rinnalle syömään sopivan määrän virtaa turhaksi lämmöksi ???
-
Onnistusko ongelman kiertää laittamalla sopivat vastukset valopiuhoihin lamppujen rinnalle syömään sopivan määrän virtaa turhaksi lämmöksi ???
Onnistuu.
-
Tämä on tosiaan Volvon ominaisuus, ettei toimi pelkkien Ledien kanssa. Hyvä jos ovat tekemässä ongelmaan päivitystä. Jos "korjaus" on jokin lisäboxi tai perävaunun ohjausboksin vaihto "ledimalliin" ei sekään ole hyvä, kun sitten ei varmaan toimisi toisen perävaunun hehkujen kanssa ???
Onnistusko ongelman kiertää laittamalla sopivat vastukset valopiuhoihin lamppujen rinnalle syömään sopivan määrän virtaa turhaksi lämmöksi ???
Onnistuu.
Tässä kevään aikana piti laittaa serkkupojan isompaan katettuun traileriin kaikki valot led-mallisiin. Tuota kärryä kun vedetään Passatilla ja Vitolla jotka ovat CAN-väylä malleja niin molemissa olisi tullut vikailmoituksia "pimeistä valoista".
Mutta asiasta tietoisena laitoin joka valon piuhan ja maan välille 10ohm. tehovastuksen isompaan alumiiniseen kytkentärasiaan (johon sai riittävästi tilaa kaikkien kuuden tehovastuksen jäähdytykselle).
Eipä sitten ole tullut ilmoituksia auton mittaristoon rikkinäisistä polttimoista.
Siis tuo vikailmoitus rikkinäisistä lampuistahan on itsestäänselvyys jos ledivaloja kärryyn laittelee. Thumb
Thumb Thumb
-
Tässä kevään aikana piti laittaa serkkupojan isompaan katettuun traileriin kaikki valot led-mallisiin. Tuota kärryä kun vedetään Passatilla ja Vitolla jotka ovat CAN-väylä malleja niin molemissa olisi tullut vikailmoituksia "pimeistä valoista".
Mutta asiasta tietoisena laitoin joka valon piuhan ja maan välille 10ohm. tehovastuksen isompaan alumiiniseen kytkentärasiaan (johon sai riittävästi tilaa kaikkien kuuden tehovastuksen jäähdytykselle).
Eipä sitten ole tullut ilmoituksia auton mittaristoon rikkinäisistä polttimoista.
Siis tuo vikailmoitus rikkinäisistä lampuistahan on itsestäänselvyys jos ledivaloja kärryyn laittelee.
Täällähän se oli lediongelman ratkaisu jo aiemmin - en huomannut jostain syystä...
Jos laittaa 10 ohmin vastuksen, pitää pystyä hävittämään reilu 15W tehoa joka piuhasta eli jos parkit on erikseen omilla piuhoilla ja jarruvalo palaa pitempään ja vilkkukin vilkahtelee, tulee tehoa jo reilu 50W.
Ledien etu on noilla vastuksilla kadotettu, mutta auton "korjauspäivitystä" odotellessa homma toimii.
-
Ledien etu on noilla vastuksilla kadotettu.
Näinpä, mutta meikäläisen projektissa tärkein kriteeri oli saada toimivammat valot.
Siis hehkupolttimoiden lyhytikäisyys tärinän vuoksi ja niiden alle arvostelun olevat suojaukset vettä vastaan (aina joku lampunpohja hapettunut).
Sitä muutaman kymmenen watin "energiansäästöä" esim. parin tuhannen kilometrin lapinreissussa ei huomaa tankatessa. Jos kulutusta haluaa vähentää niin vaikka kaasujalan käytöllä se onnistuu moninkertaisesti.
-
Näinpä, mutta meikäläisen projektissa tärkein kriteeri oli saada toimivammat valot.
Siis hehkupolttimoiden lyhytikäisyys tärinän vuoksi ja niiden alle arvostelun olevat suojaukset vettä vastaan (aina joku lampunpohja hapettunut).
Sitä muutaman kymmenen watin "energiansäästöä" esim. parin tuhannen kilometrin lapinreissussa ei huomaa tankatessa. Jos kulutusta haluaa vähentää niin vaikka kaasujalan käytöllä se onnistuu moninkertaisesti.
Voi sen vastuksen laittaa sinne kampun sisäänkin ni pysyy sulana lasit, ja vastukseksi parkki valoilla pitäs riittää 30 oominen vastus jolloin saadaan se reilu viien watin teho eikä tuu ongelmaa siit yli kuumenemisesta
-
Juu, ei ole vain Volvon vaiva :laugh: Mulla vilkkuu tällaiset leditakavalot Fordissa, Dodgessa ja Saabissa Thumb *can-can*..
(http://www.puuilo.fi/cat/images/led_takavalo_1_1110_afa.jpg)
http://www.puuilo.fi/cat/product_details.php?p=4071
Fillaritelineessä kun olen pitänyt siirrettävää lisätakavaloja - joista tosin olin "lainannut" peräkärryyn hehkulampputakavalo a, ja nyt keväällä laitoin niihin nuo halvat led-valot :-X
On muuten mielenkiintoista, että eri autoissa tuo diskoilu on tanssia eri askeleissa; toinen hakkaa tasatahtia kaikkia, toinen jokaista omantahtiin ja yksi sitten jokaista vuorotellen..
Pitäisköhän rakentaa kuitenkin (-) piuhaan haistelijoille "syötti" - se kun on kaikille yhteinen :laugh:
e: Tuossa lisävalopanelissa on 7-nap. Oliskohan vaikutusta, jos vaihtaisikin 13-napaiseksi..
-
Tuli havaittua eilen yksi ominaisuus Volvon V70 vm. -12 CAN-väylässä vetäessäni asuntovaunuani, jossa kaikki valot on toteutettu ledein. Heti liikkeelle lähtiessä tuli ilmoituksia perävaunun rikinäisestä vilkusta, sitten jarrusta jne. Vilkut vilkkuivat tavallista nopeamminkin "rikkinäisen" vilkkuvalon vuoksi. Lamput olivat kuitenkin kaikki ehjiä.
Asiaa selvittäessäni Volvon huollosta kerrottiin, että perävaunun valojen tunnistus toimii vain "tavallisin" valoin varustettujen vaunujen kanssa. Ledit kuluttavat niin vähän virtaa, että tunnistin tulkitsee valojen olevan rikki. Ongelma on tiedossa ja asiaan on kuulemma tulossa korjaus tämän vuoden loppuun mennessä jonkin "lisäboksin" muodossa. Siihen saakka pitää vain kuitata virheilmoituksia liikkeelle lähtiessä...
On saatavissa koukun pistorasiaan esim 7>13 adapteri siihen on laitettu vastus estää sen että ei herjaa palaneista valoista,tai sitten täytyy laittaa vastuksellisiä ledilamppuja. http://www.nettiosa.com/product_details.php?p=2256
-
Linkin kautta löytyvän adapterin hinta 190 € on aika kova... Lisäksi ongelmana olisi tuo Volvon pistorasia, joka osoittaa 45 asteen kulmassa alaspäin eli adapterin kanssa johto raahaisi jo maata... Toki erillisellä 13 napaisella johdon pätkällä saisi adapterin siirrettyä vaunun aisalle, mutta hinta edelleenkin kasvaisi. Saattaa toki olla, ettei Volvon tuleva ratkaisu (ilmeisesti lisäboksi) tuon halvempi ole.
Hieman halvempi ratkaisu olisi kyllä mielessä...
-
Linkin kautta löytyvän adapterin hinta 190 € on aika kova... Lisäksi ongelmana olisi tuo Volvon pistorasia, joka osoittaa 45 asteen kulmassa alaspäin eli adapterin kanssa johto raahaisi jo maata... Toki erillisellä 13 napaisella johdon pätkällä saisi adapterin siirrettyä vaunun aisalle, mutta hinta edelleenkin kasvaisi. Saattaa toki olla, ettei Volvon tuleva ratkaisu (ilmeisesti lisäboksi) tuon halvempi ole.
Hieman halvempi ratkaisu olisi kyllä mielessä...
joo onhan se se vähä kovahinta,isäpappa joutu ostamaan tuollaisen adapterin 508 pösöön peräkärryssä ledit ilman vastusta niin herjäs palaneista valoista, vastuksia saa irrallaan mutta maksavat 20€/kpl että hintoihin sekin tulee ja asennus päälle kun tinailee vastukset paikalleen.Muistaak seni saa vastuksellisia ledilamppuja erikseen myös ainakin raskaaseen kalustoon.http://www.hids-direct.co.uk/10w-resistors-for-led-w5w-501-233-h6w-433c/
Tuossa tommonen sivu erilliset vastukset ledeihin.
-
Tuossa vielä yksi linkki
http://xenonled.com/product/794/vastus-25ohm
-
joo onhan se se vähä kovahinta,isäpappa joutu ostamaan tuollaisen adapterin 508 pösöön peräkärryssä ledit ilman vastusta niin herjäs palaneista valoista, vastuksia saa irrallaan mutta maksavat 20€/kpl että hintoihin sekin tulee ja asennus päälle kun tinailee vastukset paikalleen.Muistaak seni saa vastuksellisia ledilamppuja erikseen myös ainakin raskaaseen kalustoon.http://www.hids-direct.co.uk/10w-resistors-for-led-w5w-501-233-h6w-433c/
Tuossa tommonen sivu erilliset vastukset ledeihin.
Ei kat vastus voi maksaa noin paljon, muutaman kymmenen centin komponentti ...
-
Mulla mersussa vm-90 palaa kans vikavalo merkki kun laittaa ajovalot päälle, joku edellinen omistaja laittanut releohjauksen valoille johtuneeko siitä. Samoin peräkärryn kun laittaa perään niin vilkulla (toimiva) vilkkuu myös perävaunun vilkun merkkivalo ja kun toinen vilkku ei toimi auton pistorasiasta johtuen niin merkkivalo pimeenä vilkuttaessa. Tuskin on silloin viellä ollut can-väyliä vai oisko niin vanha asia koko väylät. :D
-
Ei kat vastus voi maksaa noin paljon, muutaman kymmenen centin komponentti ...
Kyllä hinta oli kohillaan,kait se oli asennuksen kanssa.
-
Mulla mersussa vm-90 palaa kans vikavalo merkki kun laittaa ajovalot päälle, joku edellinen omistaja laittanut releohjauksen valoille johtuneeko siitä. Samoin peräkärryn kun laittaa perään niin vilkulla (toimiva) vilkkuu myös perävaunun vilkun merkkivalo ja kun toinen vilkku ei toimi auton pistorasiasta johtuen niin merkkivalo pimeenä vilkuttaessa. Tuskin on silloin viellä ollut can-väyliä vai oisko niin vanha asia koko väylät. :D
Ilmeisesti mersusi on 124:n? Tässä valojen valvontayksikön kytkentäkuva.
-
Pitäisköhän rakentaa kuitenkin (-) piuhaan haistelijoille "syötti" - se kun on kaikille yhteinen :laugh:
Mielestäni vastuksen laitto miinupiuhaan ei toimi, kun teho vaihtelee tilanteen mukaan. Pelkillä parkeilla 25W (ilman sivuvaloja), jolla vastus pitäisi mitoittaa ettei vikaherjoja tule. Jarruvalojen kera teho on 67W ja kun vilkku kun tulee vielä "nokkiin", niin ei jää valoille jännitettä kun kaikki syödään vastuksessa.
Kannattaa ehkä ensin kokeilla erikokoisia vastuksia, mikä olisi maksimi vastus jolla valoherjat häviää tietokoneesta - riittääkö esim. yksi n.30 ohmia koko parkkijärjestelmään ja toinen jarruvaloille. Tarviiko vilkut vastuksen että pelaa?
Näkyy esim. 27ohmia 10W maksavan 60senttiä/kpl, 20ohmia 25W maksaakin jo huiman 2.9eur/kpl ;)
(hinnat esim. Vaasan elektroniikkakeskus)
-
Veto-autossani ( Ford ) vaunu perässä , vilkkua käytettäessä vilkkuviikseä joutuu käyttämään kahdesti ennen kuin vilkku suostuu toimimaan.
Mahtaako näissä uusissa autoissa olla niin tehottomat vilkkureleet ettei ne jaksa lähteä päälle lisäkuormalla ?
Olen miettinyt ledi valojen laittoa vaunuun.
Perävaunukytkentä on 7-napainen.
-
Veto-autossani ( Ford ) vaunu perässä , vilkkua käytettäessä vilkkuviikseä joutuu käyttämään kahdesti ennen kuin vilkku suostuu toimimaan.
Mahtaako näissä uusissa autoissa olla niin tehottomat vilkkureleet ettei ne jaksa lähteä päälle lisäkuormalla ?
Olen miettinyt ledi valojen laittoa vaunuun.
Perävaunukytkentä on 7-napainen.
Jos huono toiminta johtuu lisäkuormasta, on kaksi vaihtoehtoa - vaihtaa perävaunun valaisimet hyväksyttyihin ledimalleihin tai laittaa auton puolelle vilkkuihin releet ;)
-
Voisko näissä uusissa autoissa olla tyristoreilla toimiva vilkku ?
-
Voisko näissä uusissa autoissa olla tyristoreilla toimiva vilkku ?
Uusissa... ::)
Niin kauan kun CAN-väyläsysteemit ovat olleet käytössä on lamput toimineet pääteasteen ohjaamana. Merkistä riippuen jo toistakymmentä vuotta.
-
Voisko näissä uusissa autoissa olla tyristoreilla toimiva vilkku ?
Kyllä ne yleensä fetti kytkimiä on , ja niis kovolla toteutettu ylivirta suoja, jos rosvottu perinteisesti ni eka vilkaus saattaa lämmittää hekua senverran ett toisell yrityksell vie ratkasevasti vähempi virtaa mitä kylmä hehku ja sen takkii toimii. aikanaan ku yhell autotehtaal suunniteltiin systeemiä ni laitetteen juuri sen takkii automaattisesti viis yritystä peräkkäin..
-
Uudessa Volvovoiestissä kerrottiin, että Volvon vetokoukut tukevat nyt peräkärryjä sekä tavallisin että led-valoin. Huolto selvitti, että käytännössä koko koukun sähköpuoli kytkentäpokseineen vaihdetaan uusiin versioihin ja auton ohjelmisto päivitetään, jonka jälkeen ongelmani on ratkaistu. Ei niin pieni kustannusarvio sisälsi osien lisäksi tunnin työtä.
'Päivitys' on nyt tehty, mutta toimivuus on vielä testaamatta. Tuskinpa ongelmia enää led-valojen kanssa ilmenee :)
-
No tuohan pitäs olla takuukorjaus, koska auto on väärin tehty eikä toimi - pitääköhän käydä kyseleen, vieläkö vaihtaisivat mun volvoon boksin omaan piikkiin ;D
-
Jaa, kumpi oli ensin, muna vai kana. :o
Eli mikäli valmistaja tekee määrättyihin speckseihin sopivan vohdotuksen boksiälyineen ja sitten ne specksit muuttuu. (tulee led-valot)
Eli mielenkiintoinen juttu, kerro mullekin miten kävi, menen perässä samoihin toimiin vaikkei led-valovaunua olekaan.
-
Jaa, kumpi oli ensin, muna vai kana. :o
Eli mikäli valmistaja tekee määrättyihin speckseihin sopivan vohdotuksen boksiälyineen ja sitten ne specksit muuttuu. (tulee led-valot)
Eli mielenkiintoinen juttu, kerro mullekin miten kävi, menen perässä samoihin toimiin vaikkei led-valovaunua olekaan.
Nojoo - taitaa olla turha juttu kysellä - onneksi tuli laitettua se hymiö perään.
Ei oo mullakaan ledejä vaunussa (paitsi "laittomat" sivuvaloissa) eli pitänee sitten ledivaunuun vaihtaessa modata se nykyinen boksi toimimaan oikein ;)
-
On mulla "lailliset" LED:t sivuvaloissa ja etu/taka äärivaloissa. Ei ou huomautellut auto asiasta. Kai siksi kun on rinnan hehkulangat takana
-
Päivitys vetokoukun sähköjäjestelmään uusine 'bokseineen' poisti ongelman ledivalojen kanssa. Nyt auto ei herjaa rikkinäisistä polttimoista led-valoin varustetun vaununi kanssa eikä ongelmia ole myöskään hehkulampun varustetun peräkärryn kanssa.
Ongelma ratkaistu :D
-
Eipä mennyt kaikki sittenkään niin kuin Strömsössä. Ihmettelin akkujen vajaita varaustasoja jo ekalta reissulta tultuamme vaikka aurinkokennotkin latasivat akkuja ja ajomatkakin oli kuitenkin kohtuu pitkä. En ekalla reissulla kuitenkaan muistanut laittaa jääkaappia ajon aikana auton 12v virralle, mutta toisella reissulla yritin, mutta jääkaappiin ei tullut virtaa.
Aikaisempi ei ledejä tukeva auton sähkösarja syötti virtaa myös 13 napaisen pistokkeen nastaan 10, mutta uusi sarja ei :o
Sekä vaunun jääkaappi että akkujen lataus toimivat käsittääkseni tuon nastan kautta, joten siinä samalla syy ei latautuneisiin akkuihin. Syytin ilmeisesti turhaan säädintä / aurinkokennoja akkujen purkamisesta, mutta ilmeisesti ne eivät olleet lähelläkään täyttä ennen vaunun laittamista puolivarjoon paikalleen.
Volvon korjaamon kytkentäkaavioiden mukaan ' eräillä markkinoilla ei ole latausta' ja Suomi lienee siis eräs markkina-alue.
Kytkentäkaaviosta ei edes käynyt selvästi ilmi, onko nasta 10 (ja sen maa nasta 11) kaapeloitu, joten jouduin avaamaan umpeen valetun rasian.
Rasia oli kyllä kaikilta nastaa 12 lukuunottamatta, mutta kytkentäboksi ei kuitenkaan syöttänyt virtaa siihen kytketylle nastalle 10, nasta 11 oli kyllä maadoitettu. Virtakytkentä piti siis tehdä muuten, joten katkaisimme kytkentäboksiin nastalta 10 menevän johdon. Kun emme löytäneet läheltä virta-avaimen takana olevaa virtaa, niin kytkimme ko. johtoon virran led-valolla varustetun katkaisijan kautta. Nyt auton rasiasta löytyy siis tarvittaessa virtaa myös nastasta 10, jolloin akku lataantuu ja jääkaappi toimii auton akulla ajon aikana.
Vähän manuaalista, mutta toimii :D
-
Volvon korjaamon kytkentäkaavioiden mukaan ' eräillä markkinoilla ei ole latausta' ja Suomi lienee siis eräs markkina-alue.
Kytkentäkaaviosta ei edes käynyt selvästi ilmi, onko nasta 10 (ja sen maa nasta 11) kaapeloitu, joten jouduin avaamaan umpeen valetun rasian.
Mutta onhan siellä kytkentäboksilla liitin, siitä olisi saanut mitattua/kytkettyä. Ilman valetun rasian avaamista :D
Lisäksi tuo +12v tulee siihen boksin lähtöön vain auton käydessä. Siten se olis ehkä löytynyt helpommin
-
Volvon korjaamon ohjekirjojen mukaan kytkentäboksista ei lähtenyt oikeasta pinnistä piuhaa lainkaan vetokoukun rasialle eikä minkäänlaisia kaapelien värejä ollut merkitty - kaikkien piuhojen väri oli kaaviossa 'white' vaikka näin ei ollut. Siksi päädyimme vaihtoehtoon, että vaihdamme vetokoukun rasian ja vedämme sinne 2 x 2,5 mm2 piuhat pinneihin 10 & 11. Onneksi kuitenkin ensin poistimme silikointimassaukse t rasian takaa, jolloin huomasimme, että piuhat on kytketty, mutta kytkentärasia ei virtaa syötä. Rasiaa ei tarvinnut vaihtaa, laitoimme vain uudet massaukset ja teimme kytkennät kuten edellisessä viestissäni kerroin.
Kytkentäboksille virran syöttö tuli autosta kahdesta eri sulakkeesta (40 A ja 15 A), joissa molemmissa oli jatkuva virta. Ilmeisesti 'toisilla markkina-alueilla' kytkentäboksi tunnistaa auton käynnin, jolloin kytkee latausvirran päälle. Tähän viittaa myös noiden sulakkeiden koko. Todella outoa, ettei täällä tunnista Thumbd
-
Laitoin vielä viestin heinäkuun alussa Volvon maahantuojalle, jossa ihmettelin sitä että ennen kytkentäboksi kyllä latasi virtaa vaunun mutta ei tukenut led-valoja, mutta nyt tukee led-valoja, mutta latausvirtaa ei tule. Maahantuojan edustaja otti välittömästi asiasta kopin ja selvitti lähettämieni tietojen pohjalta asiaa. Nyt lomalta palattuaan hän ilmoitti, että heidän tietojensa mukaan lataus kyllä pitäisi toimia myös Suomessa. Turun Keskusautohallista otettiin yhteyttä asiasta heti seuraavana päivänä (eilen) ja toimitin tänä aamuna autoni sinne ja asiaa ryhdyttiin selvittämään suoraan valmistajan hotline -palvelun kanssa.
Iltapäivällä minulle soitettiin ja kerrottiin, että nyt auto on noudettavissa ja homman pitäisi olla kunnossa. Kytkentäboksissa olleessa ohjelmaversiossa oli ohjelmoitu, että lataus vaunuun katkeaa automaattisesti mikäli virran kulutus ylittää 10 A. Vaununi jääkaapin ottoteho 12 V jännitteellä on 170 W, joten raja ylittyi heti kun laitoin vaunun jääkaapin päälle ja lataus pinnin 10 kautta päättyi. Valmistajalta oli nyt tullut ohjelmistopäivitys / virheen korjaus, jossa tuota virran kulutuksen rajaa on nostettu.
Heti kotiin tultuasi testasin ja nyt toimii :D
Todella iso kiitos maahantuojan edustajalle ja Turun Keskusautohallille, tämä oli todellista asiakaspalvelua Thumb Thumb
-
Juhalle Thumb
Kuten merkkiliikkellekkin Thumb
Juhalle kun ei heti heittänyt "pyyhettä kehään", alkanut haukkamaan palvelua ja todennut etten ikinä enää sinne autoa vie, kuten moni muu olisi tehnyt, vaan antoi mahdollisuuden korjata homma.
Merkkiliikkeelle kun ottivat "homman hoitoon" ja selvittivät sekä korjasivat ongelman.
Ihan vastaavia tapauksia on Suomi pullollaan joissa syitä on asiakkaissa sekä firmoissa.
Asiakkaan suurin virhe on yleensä että jos joku homma ei toimi kuten oma mielipide sanoo niin suututaan eikä anneta edes firmalle mahdollisuutta korjata mahdollinen virhe vaan kierretään ympäriinsä toitottaen ja netissä herjaten kuinka pa**a firma on kyseessä.
Mutta onneksi Juhan tapauksessa jossa hänen tarpeensa "latausvirralle" oli ihan muuta kuin mitä valmistaja oli systeemille tarkoittanut ja kuitenkin he pystyivät muuttamaan softaa että asiakas oli tyytyväinen. Tuo jos jokin on asiakaspalvelua. :)
-
Kiitokset jip59:lle peukuista Thumb, tarkennan kuitenkin hiukan omaa viestiäni asiasta:
En alkanut haukkumaan merkkiliiketta tai uhannut etten autoani sinne enää ikinä vie. Kun sain tietää, ettei 'tietyillä markkina-alueilla' tueta latausta, oletin, että kyseessä on ominaisuus, jolle merkkiliike ei mitään voi. Palvelu oli kokoajan ystävällistä, mutta luulin päätyneeni asiassa umpikujaan.
Päädyin kuitenkin vielä ihmettelemään asiaa maahantuojalta, en siis syyttäen vaan ihmetellen, että miksi tämä 'ominaisuus' on ledejä tukevassa boxissa kun ilman led-tukea olevassa boxissa lataus toimi...
Tehdystä ohjelmapäivityksest ä / -korjauksesta minulle kerrottiin, siten että 10A oli havaittu olevan liian vähän ja latausvirtamäärää on nostettu ohjelmassa. Kyseessä ei siis ollut minua varten tehty päivitys, vaan käsittääkseni yleinen muutos ohjelmassa, joka tuntaneen jatkossa asentamaan vakiona ko. boxeihin.
Tämä asia ratkesi ystävällisyydellä ja maahantuojan & merkkiliikkeen halusta selvittää asia. En tiedä olisinko päässyt näin pitkälle syyttämällä tai haukkumalla, mutta ainakin rakentavasti asiaan suhtautumalla saatiin asia selvitettyä.