Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => 12 voltin järjestelmä => Aiheen aloitti: jorma - 7.01.2012 kello on 20:40
-
Jos sulla,tai mulla on joku vm-2005 vaunu jossa on tehtaan asentama 13-napainen pistoke,onko se tae siitä että on kytkettynä latausjohto, sumu- peruutusvalot valmiina.
-
Tuossa on selkeä kaavio mitä 7 napainen ja 13 napainen pistoke sisältää noin yleensä
http://caravanuutiset.com/2006/12/vaunujen-sahkopistokkeet/
-
Jos sulla,tai mulla on joku vm-2005 vaunu jossa on tehtaan asentama 13-napainen pistoke,onko se tae siitä että on kytkettynä latausjohto, sumu- peruutusvalot valmiina.
Ei ole. Tai siis sumuvalo pitää lainmukaan olla asennettuna ja toimiva - sekä 7- että 13-napaisessa, muut ei välttämättä.
Detskussa (2005) latausjohdot päätty vaunun etupään riviliittimeen kuten myös peruutusvalon piuha.
Itse joutui vetämään latausjohdot (+ sekä - ) akulle ja peruutusvalon takapäähän - ylläri oli että peruutusvalo puuttui myös valaisimesta, mutta siitähän selvisi kun tilasi paikalliseen varaosaliikkeeseen uuden oikeanpuoleisen parävalaisimen peruutusvalon kera ;)
-
Ei ole. Tai siis sumuvalo pitää lainmukaan olla asennettuna ja toimiva - sekä 7- että 13-napaisessa, muut ei välttämättä.
Detskussa (2005) latausjohdot päätty vaunun etupään riviliittimeen kuten myös peruutusvalon piuha.
Itse joutui vetämään latausjohdot (+ sekä - ) akulle ja peruutusvalon takapäähän - ylläri oli että peruutusvalo puuttui myös valaisimesta, mutta siitähän selvisi kun tilasi paikalliseen varaosaliikkeeseen uuden oikeanpuoleisen parävalaisimen peruutusvalon kera ;)
Niin, juuri tätä ajoinkin takaa, eli se on tapaus kohtaisesti tutkittava että onko johdotukset viety perille asti,vai onko se aina niin että ovat puolitiessään.
-
Detskussa (2005) latausjohdot päätty vaunun etupään riviliittimeen kuten myös peruutusvalon piuha.
Omassa Detskussa (2006) taas lataus ja kaikki valot toimii, ilman että on tarvinnut vedellä mitään. Että aika tapauskohtaista taitaa olla ::)
-
2004 Kabessa oli peruutusvalo ja sumuvalo kytketty
lataus oli kytketty toimimaan valoista, eli latasi jos oli valot päällä.
muutin standardin mukaiseksi.
-
Niin, juuri tätä ajoinkin takaa, eli se on tapaus kohtaisesti tutkittava että onko johdotukset viety perille asti,vai onko se aina niin että ovat puolitiessään.
Tapauskohtaista. Jos vaunussa on peruutusvalon valaisin, luulisi tehtaan laittavan sinne johdotukset perille saakka. Mun tapauksessa taakse vedetyssä kaapelissa ei ollut tilaa peruutusvalolle.
Akkuvarusteet on taas pääsääntöisesti laitettu suomalaisella maahantuojalla, jolloin lataus taas riippuu hänen innokkuudestaan asentaa niitä johtoja vaunun läpi.
-
Täytyypä tutkia tuota viereiseen parteen ilmestynyttä LMC 720 vm-05. Ainut tähän asti varmaa on se, että pistoke on 13 napainen ja 7nap. adapteri päässä.Oliko mahdollisesti jollakin kokemuksia ko. vaunun kytkennöistä.
-
Joku -02 Solifer S6+ oli ainakin johdotettu täysin, vaihdoin 13- napaisen ja pistokkeelle tuli kaikki ja myös perille vaunussa mihin kuuluikin.
-
Joku -02 Solifer S6+ oli ainakin johdotettu täysin, vaihdoin 13- napaisen ja pistokkeelle tuli kaikki ja myös perille vaunussa mihin kuuluikin.
Homma on nimenomaan tapauskohtaista. Onkohan Solifereissa akkuvarustus asennettu suoraan tehtaalla ???
"Euroopan" vaunuissa on yleensä tehtaalta lähtiessä vain 12V virtalähde, jolloin latauspiuhijen veto on ollut tehtaalla turhaa.
-
Tällainen vanha ketju löytyi, mutta minulle ajankohtainen, kun tuli vaihdettua autoa ja se pitäs koukuttaa.
Viime vuosikymmenen Hobbyssamme on 13- napainen liitin, mutta mahtaako lataus mennä akulle, kun sähkötystä on Suomessa uusittu/lisätty?
Miten sitä voisi ilman kytkemistä autoon ennakkoon testata, tuleeko liittimelle akusta virta, jos johdotus on olemassa?
-
Kytke siihen vaunuun auto jossa tiedät olevan akkusyöttö ja mittaa.
-
Luullakseni pitäisi ainakin yhdestä (10) navasta tulla virta pistotulpalle ( meillä myös 9) mikäli on yhteys ilman diodia akulle. Tuota diodia ei yleensä käytetä tässä kohden (vain 7- nap.)?
-
Voihan ne johdot mitata ihan yleismittarilla....
-
Voihan ne johdot mitata ihan yleismittarilla....
Niinpä. Maa löytyy nastoista 3. 11. Ja 13.
Niinkuin mainittiin, 10. Ainakin pitää olla akussa kiinni ja ehkä myös 9.
-
Hyvä!
taitaa testaaminen olla mahdollista, kun se ei ole oikein mahdollista, että saisin "testiauton" vaunulle, kun se on syrjässä laitettuna talviteloille.
Se tässä vaunupuolessa välistä harmittaa, kun mistään ei ole varmaa ennen kuin koekäytät. Mikseivät maahantuojat voisi lyödä leimoja tms. että tässä vaunussa lataussähkö on kykettu auton pistokkelta saakka yms.
-
Se tässä vaunupuolessa välistä harmittaa, kun mistään ei ole varmaa ennen kuin koekäytät. Mikseivät maahantuojat voisi lyödä leimoja tms. että tässä vaunussa lataussähkö on kykettu auton pistokkelta saakka yms.
"Oikeita" tapoja kun on useampi, ja on meitä tee se itse henkilöitä jotka tekevät "omasta päästään", kyllä menee vaikeeks`. Ostaessa pitäisi kaikki selvittää. ;D
-
"Oikeita" tapoja kun on useampi, ja on meitä tee se itse henkilöitä jotka tekevät "omasta päästään", kyllä menee vaikeeks`. Ostaessa pitäisi kaikki selvittää. ;D
Eihän 'oikeita' ole kuin yxi. http://www.teohydrauli.fi/filemanager/productfiled/12341file1Upload.pdf ;D
Omasta päästään sitten tekee kai jopa tehtaat.
-
Hyvä!
taitaa testaaminen olla mahdollista, kun se ei ole oikein mahdollista, että saisin "testiauton" vaunulle, kun se on syrjässä laitettuna talviteloille.
Se tässä vaunupuolessa välistä harmittaa, kun mistään ei ole varmaa ennen kuin koekäytät. Mikseivät maahantuojat voisi lyödä leimoja tms. että tässä vaunussa lataussähkö on kykettu auton pistokkelta saakka yms.
Jos vaunu seisoo lataamatta viikkoja, kannattaa akunkenkä irrottaa ettei akku tyhjenee ja jäädy talven aikana. Minulla ainakin radion muisti menee pääkytkimen ohi, ettei kanavat katoa kun kääntää virrat päältä. Muilla "tee-se-itse" asentajilla on voinut olla muita virityksiä ;)
-
"Oikeita" tapoja kun on useampi, ja on meitä tee se itse henkilöitä jotka tekevät "omasta päästään", kyllä menee vaikeeks`. Ostaessa pitäisi kaikki selvittää. ;D
Juuri tämän takia en ymmärrä "virityksiä" vaan kytken nuo valmistajien omilla niin ei probleemaa (edes seuraavalla omistajalla)
-
Eihän 'oikeita' ole kuin yxi. http://www.teohydrauli.fi/filemanager/productfiled/12341file1Upload.pdf ;D
Oletpa oikeassa, ajattelin noita johdon värejä. En edellisessä enkä nykyisessä löytänyt standardia, joten pistin "omasta päästä".
Onneksi vaihdan harvoin kalustoa, että Kuusakoskella ei ole ongelmaa usein ;D
-
Hyvä!
taitaa testaaminen olla mahdollista, kun se ei ole oikein mahdollista, että saisin "testiauton" vaunulle, kun se on syrjässä laitettuna talviteloille.
Se tässä vaunupuolessa välistä harmittaa, kun mistään ei ole varmaa ennen kuin koekäytät. Mikseivät maahantuojat voisi lyödä leimoja tms. että tässä vaunussa lataussähkö on kykettu auton pistokkelta saakka yms.
Rakenna tälläinen kiva testilaite niin ei autoa tarvita toiminnan toteamiseen. ;)
(http://karavaanari.org/kuvat/1449515336.jpg)
-
Itse olen tässä miettinyt, että kun on CAN-väylässä valot, niin tuskin uskaltaa ottaa takasumuvalolta latausvirtaa ?
Ne kun noi can-vehkeet ei ole kovin 'ylimääräisen kestäviä'.
Katsoin vaan tuota 13-napaisen johtosarjaa MB-E:hen (211-kori), niin hinta on lähemmäs 500€.
Ehkä lataan sitten vasta paikallaan :P
-
No ei vahingossakaan sieltä. Jokin poltettu purkki maksaa vielä enemmän.
No on johtosarjalla hintaa :o :-[
-
Tässä jotain hintaa. http://www.ebay.de/sch/i.html?_nkw=mercedes+w211+elektrosatz&_sacat=0&_dmpt=DE_Autoteile&_odkw=anh%C3%A4ngerkupplung+mercedes+w211+elektrosatz&_osacat=0&_trksid=p3286.c0.m270.l1313
-
Tässä jotain hintaa. http://www.ebay.de/sch/i.html?_nkw=mercedes+w211+elektrosatz&_sacat=0&_dmpt=DE_Autoteile&_odkw=anh%C3%A4ngerkupplung+mercedes+w211+elektrosatz&_osacat=0&_trksid=p3286.c0.m270.l1313
Jos uudehkon auton johtosarjassa tulee mukana "varasliittimiä", jättäisin sen tilaamatta ;D
Eikö tuolla pitäisi olla valmiit liittimet....
-
^ Katsoppas vaan, en tarkemmin tutkinut. :-[ Kyllä on valmis johtosarja ( liittimet ) ilman ryöstäjiä. Asennutin itselle sisäänkääntyvän valmiilla johtosarjalla 1250 € töineen.
-
Voihan ne johdot mitata ihan yleismittarilla....
Toki ne voi mitata. Toteutuksia vaan on niin monia ja jos joku on laittanut esim releen johonkin väliin niin mittarilla asia ei selviä. Itse ainakin toteuttaisin tuon niin ettei jatkuvaa kontaktia olisi akun ja vaunun pistokkeen välillä
-
Toki ne voi mitata. Toteutuksia vaan on niin monia ja jos joku on laittanut esim releen johonkin väliin niin mittarilla asia ei selviä. Itse ainakin toteuttaisin tuon niin ettei jatkuvaa kontaktia olisi akun ja vaunun pistokkeen välillä
Tuo menee taas sellaiseksi virittelyksi, jossa menetetään suurin osa hyödystä huonoihin liitoksiin... Ja seuraavien omistajien on mahdoton tietää mitä sieltä löytyy. Voihan sen homman tehdä kunnon liitoksillakin, mutta aina tulee häviöitä.
Minusta sulake johdossa on riittävä suoja heti akun vieressä - jos joku pudottaa pistokkeen vesilätäkköön, vaihdetaan sulake. ;)
Ja jos "viritellään", silloin myös pitää dokumentoida kaikki seuraavia varten.
-
Tuo menee taas sellaiseksi virittelyksi, jossa menetetään suurin osa hyödystä huonoihin liitoksiin... Ja seuraavien omistajien on mahdoton tietää mitä sieltä löytyy. Voihan sen homman tehdä kunnon liitoksillakin, mutta aina tulee häviöitä.
Minusta sulake johdossa on riittävä suoja heti akun vieressä - jos joku pudottaa pistokkeen vesilätäkköön, vaihdetaan sulake. ;)
Ja jos "viritellään", silloin myös pitää dokumentoida kaikki seuraavia varten.
Jos esim jännitteellä toimiva rele on välissä häviö minimaalinen. Kuten sanoin , tapoja on monia ja viritysiä vaikka minkälaisia.
-
..
Minusta sulake johdossa on riittävä suoja heti akun vieressä - jos joku pudottaa pistokkeen vesilätäkköön, vaihdetaan sulake. ;)
Ja jos "viritellään", silloin myös pitää dokumentoida kaikki seuraavia varten.
Niin, tai nyppästään ne optiot mäkeen ennen seuraavaa ;D
Pistorasian uittamisesta tuli mieleen - mulla tuossa venetraikussa valopaneli irroitettava. Ekassa laskussa valot muistin poistaa, mutta tuo jägrerin 13p narttupää akseliston kohdalla pääsi kastumaan. Ransussa 13nap. kiinni ja virrat päällä ~15min ja "raisa meressä" >:D
Sulakkeet ehjänä, mutta "raisassa tauti" kun heti vihreää töhnää kasvanut :P Putsasin ja rasvasin, liekö parantunut - mutta muistan kyllä nyt aina irroittaa töpsölin autosta ennen uittoa :-[
-
Joku -02 Solifer S6+ oli ainakin johdotettu täysin, vaihdoin 13- napaisen ja pistokkeelle tuli kaikki ja myös perille vaunussa mihin kuuluikin.
Tulipa ajankohtaiseksi laittaa Soliferiin (edellä kuvatunlainen oletettavasti) 13 napainen pistoke, kun autossakin näyttää nyt sellainen olevan valmiina. Tarkoittaako tuo KV:n kaikki sitä että 7-napaisen pistokkeen sisältä vaan kaivetaan kaikki 13 johtoa esiin ja kytketään uusi pistoke. Eipä ole tullut tutkittua asiaa aikaisemmin ja vaunu on katoksessa vähän kauempana. Tuli vain äsken mieliin kun pohjoisen kevät reissuihin pitää ruveta valmistautumaan. :-\
-
Jep ja siellä ohjekirjassa on sitten värit myös johdoille
Ja katso että volvossa on kaikissa plussissa johdot ja kaikissa miinuksissa. Jos ei ne on helppo lisätä siitä trailerboksin jälkeisestä pistokkeesta.
-
Onhan tämä johdotus jo vuoden -95 solikoissa
-
Onhan tämä johdotus jo vuoden -95 solikoissa
Piru kun en muista. Ohjekirjan 12v kaaviosta näkee onko.
-
Piru kun en muista. Ohjekirjan 12v kaaviosta näkee onko.
Vaihdoin pistokkeen omaan vaunuun ja sulakkeet 2kpl löytyy vasemman etupenkin alta ikkunan kohdalta, seinästä lattian rajasta. ;)
-
Uudemmassa ei ollut ainakaan.
-
Tämän löysin koneelta. Voiskohan Viemäksen sulakkeet olla jälkiasennus.
(http://karavaanari.org/kuvat/1454329843.jpg)
-
Tämän löysin koneelta. Voiskohan Viemäksen sulakkeet olla jälkiasennus.
(http://karavaanari.org/kuvat/1454329843.jpg)
Ihan orginelle asennukselle vaikutti, silloin kun pistokkeen vaihdoin ja tarkemmin miettii, niin on orginal. Kytkiksiä ei oo minulla. Tuo 670 on käytännössä -96 mutta otettu loppuvuodesta 95 käyttöön. Sillon mm. sisustus ja keittiö hieman muuttunut. Samoten s7 ja s5 -00 on mahdollista vaihtaa pistoke. Johdot ovat valmiina.
-
Ihan orginelle asennukselle vaikutti, silloin kun pistokkeen vihdoin. Samoten s7 ja s5 -00 on paksu ja samanlainen kaapeli... Tuohan on käytännössä -96 mun vaunu.
Siinähän se ero voi olla minun vaunuun.
-
Siinähän se ero voi olla minun vaunuun.
Kylläpä näin uskoisin... Muokkasi tuota aikaisempaa viestiäni.
-
Tämän löysin koneelta. Voiskohan Viemäksen sulakkeet olla jälkiasennus.
(http://karavaanari.org/kuvat/1454329843.jpg)
Onko sulla jääkaapin päällä 12v ulostulo? (Minulla on) Kun tosta kaaviosta ei löydy vessanpytylle 12v ja multa löytyy optio sille.
-
Soliferissa vm -02 oli ainakin johdatus valmiina 13-napaiseen.
(http://karavaanari.org/kuvat/1454339149.jpg)
-
Onko sulla jääkaapin päällä 12v ulostulo? (Minulla on) Kun tosta kaaviosta ei löydy vessanpytylle 12v ja multa löytyy optio sille.
Ei ole 12 voltin wc. Taitaa raja mennä juurikin minun vuosimallissa.
-
Ei ole 12 voltin wc. Taitaa raja mennä juurikin minun vuosimallissa.
Siis minullakaan ei ole sähkö WC, mutta optio löytyy katon rajasta seinältä. Kyllä se näin täytyy olla kuten sanoit.
-
Eihän 'oikeita' ole kuin yxi. http://www.teohydrauli.fi/filemanager/productfiled/12341file1Upload.pdf ;D
Omasta päästään sitten tekee kai jopa tehtaat.
Eikös tuossakin ohjeessa ole aavistuksen väärää tietoa..?
Nro 9 jatkuva virta -> eikö tämä ole nimen omaan akun latausta varten
Nro 10 latausvirta vaunun akulle -> eikö tämä ole jääkaapin akkukäyttöä varten. tämä on päällä vain silloin kun auto on käynnissä.
Eli tämän ohjeen mukaan
https://caravanchronicles.files.wordpress.com/2012/01/13-pin-towing-socket-01.pdf
Vai olenkö ymmärtänyt väärin?
-
Vaunun "virallisessa" näin.