Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Lämmitys ja ilmastointi => Aiheen aloitti: Martikainen - 10.07.2025 kello on 11:03
-
Terve!
Kyselisin teiltä rautalankaa lämmityksiin liittyen. Olen sen verran uusi näiden asioiden parissa, että ihan ei oma tietämys ja ymmärrys riitä siihen, että mitä pitäisi huomioida näitä vertaillessa. :-X
Isot pojat on kertoneet että Alde olisi paras, etenkin kun tarkoituksena olisi asustella autossa myös talvella. Mutta mitä asioita pitäisi huomioida Alden eri malleissa? Kai niitä on eri malleja siis.. :D
Entä sitten Truma, riittääkö Truma 4 jos ei ole tarvetta pitää talvella t-paitaa tai väkisin ajautua pitkäksi aikaa -20 asteen pakkasille? Tietysti Truma 6 lienee parempi, mutta pystyisikö joku selittämään sillä kuuluisalla rautalangalla, että miten näiden kahden ero vaikuttaa siihen lämpöön? Onko lämpöä vain enemmän vai lämpiääkö nopeammin vai..? Entä kuluttaako Truma (tai Alde) myös sähköä vaikka olisi kaasulla? Ja jos kuluttaa niin missä määrin tai miten sitä voi arvioida?
Kaikki muukin "tää olisi hyvä tietää" jutut kiinnostaa näihin liittyen. Kuten sanottu, en ole aiemmin näiden vehkeiden kanssa hirveästi touhunnut ja kaikki tieto on tervetullutta. Paljon on täällä keskusteluja jo koluttukin haun kautta, mutta aina ei ihan ymmärrä mihin kommentit liittyy tai löytynyt sopivaa tietoa.
-
Alde on "isojen poikien" premium lämmitys. "Vesikeskuslämmitys." Tasainen ja mukava. Hitaampi lämpeneminen jos kylmästä lähdetään.
Truma (combi) puhalluslämmitys, pitää oman kohinansa. Nopeampi jos kiire lämmittää.
Sitten on vielä tuo Truma "kamina", jossa kaminamoodi ja puhallusmoodi. Näistä yksinkertaisin, nopein. Hiljaisin ja voi lämmittää täysin ilman sähköä.
Ei yhtä tasainen lämpö tällöin kuin puhalluksella....mu tta yllättävän hyvä kuitenkin.
Muissa lämmittimissä paitti tuossa truma kaminassa kuluu aina sähköä puhaltimiin / pumppuihin. Kulutus riippuu kuinka isolla ovat.
Eli pitkään sähköttömyyteen puskassa pyrkivälle kamina on ykkönen.
4kw trumakamina on riittänyt 20 asteen pakkasessa tuollaisessa 7.5 metrisessä Rimorissa. Siinähän on vieressä veden lämmitystä varten erikseen truma boiler, eli kaminan lämmitystehoa ei kulu veden lämmitykseen kuten noissa muissa.
Sitten on vielä nykyisin tietty myös noita diesel lämmittimiä....puha lluksella tai vesikiertoisenakin.
Tekoäly sanoo alde vs truma..
"🚐 Kumpi siis parempi?
Talvikäyttöön, mukavuuteen ja hiljaisuuteen panostavalle: 👉 Alde
Kevyempään käyttöön, kesä- ja syyskauden matkailuun, tai edullisempaan ratkaisuun: 👉 Truma
Jos haluat maksimoida mukavuuden ja olet valmis maksamaan enemmän, Alde on parempi valinta. Jos taas arvostat helppoutta, nopeaa lämpenemistä ja edullisuutta, Truma on erinomainen."
-
Jos aiot viettää aikaasi kausipaikalla, hommaa Alde, siinä on enempi sähkötehoa.
Jos aiot matkailla, ihan sama.
Lämpimyys ja sen tasaisuus riippuu toteutuksesta, sekä kulkimen, että lämmityksen.
Oikeassa talvessa tarvitset sen 6kW.
Ja nykylämmittimet eivät ole äänekäitä.
-
Ja sähkön kulutukset 12V
Alde 0.2-0.6A, hetkellinen maximi 1.9A
Truma compi 1-1.4A ja hetkellinen maksimi 6.5A
Truma "kamina" 0A - ja puhaltimen käydessä 0.2A-1.2A riippuen tehosta.
Esim jos Akku 100?Ah:
0,2A ~500 h (noin 20 päivää),
0,5A ~200 h (noin 8 päivää),
1,0A ~100 h (noin 4 päivää).
1,5 A ~75 h (noin 3 päivää).
2,0 A ~50 h (noin 2 päivää).
-
Ja sähkön kulutukset 12V
Esim jos Akku 100?Ah:
0,2A ~500 h (noin 20 päivää),
0,5A ~200 h (noin 8 päivää),
1,0A ~100 h (noin 4 päivää).
1,5 A ~75 h (noin 3 päivää).
2,0 A ~50 h (noin 2 päivää).
Edes Litiumakusta ei saa täyttä 100Ah:ta ulos.
Ja kun edes -30:ssä lämmitin ei käy kokoaikaa, nuo luvut eivät ole edes teoreettisia.
-
Antavat kuitenkin kuvan eroista lämmittimien välillä.
Jos aldella keskim kulutus on 0.4 niin trumacombilla 1.2. Akun kesto samassa suhteessa.
ja kaminatrumalla+trumaboiler voi olla jopa puhdas 0 ja silti vesi ja tupa lämpiää, ainoastaan kaasua kuluu.
100Ah akusta tosiaan suositus on ottaa ulos max 50Ah koska tämän jälkeen akku alkaa syväpurkautumaan.
Litiumilla voinee päästä johkin max 80Ah asti.
Ja esim 5v akussa voi olla jäljellä enää 70% alkuperäisestä..... joten käytettävissä ei välttämättä enää kuin luokkaa 20-30Ah
-
Primuksen pumppu ottaa 0.18A + sytytysvirta kun liekki syttyy.
-
Sekin vaikuttaa missäpäin reissaat, ja miten paljon ajat ja olet paikallasi ja missä. Jos ajat joka päivä niin sähkö todennäköisesti riittää myös diesel-lämmittimeen. sellainen on helppo laittaa vaikka kaasuvehkeiden lisäksi, niin ei tarvitse käydä ostamassa kaasupulloja joka viikko.
Jos taas olet aina viikon kerrallaan jossain korvessa puskassa, niin tarvitset diesel-lämppärin ja agrekaatin.
Eli jos kerrot hieman tarkemmin miten ja missä reissaat, niin voisi antaa parempia neuvoja.
-
Tekoälyä en itekään tajunnut tähän sotkea, mutta hyvähän senkin mielipide on. :D
Ajatuksena oli, että talveksi ottaisi back up suunnitelmana kausipaikan jostain, jossa pääsee johdon päähän ja missä pitää pahempia kelejä. Kuitenkaan arkena ei mahrottoman kauas voi lähteä, kun työt eivät sovellu autosta tehtäväksi, joten auto liikkuu enemmän viikonloppuisin talvikaudella. Ja miten sen talvikaudenkin sit määrittelee, mutta ehkä se aika kun on enemmän pakkasta ja lunta enemmän kuin nimeksi. Mutta sijainti on Lounais-Suomessa ja täällä pääosin tarkoitus pysyäkin. Jos nyt jonkun reissun talvessa tekee pohjoiseen niin sen nyt seisoo vaikka päällään. Kesät on sit asia erikseen. Eikä talvella ole tarkoitus pitää vesiä muualla kuin sen mitä pyttyyn menee. ;D
Noita Aldella varustettuja vehkeitä kun on kattellut, niin kovin monessa on pieni takatalli, joka taas ei käy omaan käyttöön. Onko tämä vain sattumaa, vai vaatiiko Alden putkisto tms sen, että takatalli on pieni/matala? Ison takatallin välttämättömyyden takia olenkin alkanut miettiin tuota Trumaa ja kun taas niitä 6 on harvemmassa, niin pohdin pärjäiskö vähemmälläkin. Kuten sanottu, itehän sitä pärjää viileämmässäkin, mutta haluan välttää kosteuden ja pitää kuitenkin autosta huolta eli ihan 10 asteiseksi ei sitä ehkä parane päästää.
Oisko se sit ehkä pienempi truma ja asennuttaa vaikka webaston tai sit suoraan 6 tai Alde?
Harmi että juuri nuo sähkönkulutukset on itselle ihan vieraita eikä ihan hahmota tuota kulutusta, mutta antaahan tuo osviittaa kun voi vaan vertailla keskenäänkin.
Kiitos kovasti nyt jo viesteistä!
-
Truman sähkölämmitys on lehmän henkäys. Ja kyllä Alde autoissakin on isoja takatalleja.
-
Ison takatallin välttämättömyyden takia olenkin alkanut miettiin tuota Trumaa ja kun taas niitä 6 on harvemmassa, niin pohdin pärjäiskö vähemmälläkin.
Eikö nykyään yleensä 'oikeissa' autoissa ole 6kW ja kuoriaisissa 4kW?
-
Truman sähkölämmitys on lehmän henkäys.
Kuten tuli jo esille, siinä on vähemmän tehoa.
-
Iso takatalli on ollut itelle ainakin yks parhaimpia varusteita.
Sinne menee kokonainen moottoripyörä tai mopo tai 4 fillaria. Myös täyskorkeat jääkaappi + pakastinkaappi meni yhtä aikaa. Kuten myös olohuoneen sohvat. Sillä tehty jo pari kokonaista muuttoakin. Ovet molemmin puolin 140korkeet, leveyttä jotain 120 ja about päälle 2100 pituutta sopii kyytiin.
Eihän vesikieroisen lämmityksen putket oikeasti kovin paljoa tilaa veisi. Mutta monesti samassa paketissa tulee kaksoispohjalattiaa + matalia takasänkyjä koska alde henkilöt tahtovat ovat sellaisiin päin kallellaan....
Jos autoa pysäköi ilman töpselisähköä ja syys-talvikaudella kun aurinkosähköä ei saa tarpeeksi ja jos ei aja päivittäin niin silloin kannattaa pohtia lämmitinten sähkönkulutuksiakin .
Osassa noissa kun ei tule lämpöä ellei ole akussa virtaa.
-
Kuten tuli jo esille, siinä on vähemmän tehoa.
Ehkei kaikille mene laakista läpi. Kun niin paljon kysdäreitä "miksi niin heikko lämpö sähköllä"
-
Kuten tuli jo esille, siinä on vähemmän tehoa.
Tulevaisuudessahan tuo tilanne vähän paranee, kun uusimmassa on 3kW vastukset. Kaasuversio taitaa tulla myyntiin ihan näillä näppäimillä ja diesel ensivuonna.
'Jos ainut vika autossa on se pienempi lämppäri niin ehkä senkin kanssa voi elää, varsinkin jos meinaa pakkasilla kuitenkin piuhan päässä olla. Joku Ecomat tai vastaava hiljainen sähkölämppäri kaveriksi niin sillä kohtuullisesti paikkaa sekä pienet vastukset että puuttuvat kilowatit.
-
Jos näitä lämppäreitä vertailee sähkön kulutuksen mukaan niin se vanha pysty Alde on paras näistä vesikiertoisista! Ainoastiin kiertovesipumppu kuluttaa sähköä! Sytytetään vaan kerran kun tullaan vaunulle palaa pikkuliekillä ja syttyy kun termostaatti vaatii lisää lämpöä!
Ihmetyttää miksi on laitettu näitä elektroniiklla ohjattuja 3000 ja yms aldeja! No huolto liikkeet pärjää!
-
Ajatuksena oli, että talveksi ottaisi back up suunnitelmana kausipaikan jostain, jossa pääsee johdon päähän ja missä pitää pahempia kelejä. Kuitenkaan arkena ei mahrottoman kauas voi lähteä, kun työt eivät sovellu autosta tehtäväksi, joten auto liikkuu enemmän viikonloppuisin talvikaudella. Mutta sijainti on Lounais-Suomessa ja täällä pääosin tarkoitus pysyäkin. Jos nyt jonkun reissun talvessa tekee pohjoiseen niin sen nyt seisoo vaikka päällään. Kesät on sit asia erikseen. Eikä talvella ole tarkoitus pitää vesiä muualla kuin sen mitä pyttyyn menee. ;D
Kuten sanottu, itehän sitä pärjää viileämmässäkin, mutta haluan välttää kosteuden ja pitää kuitenkin autosta huolta eli ihan 10 asteiseksi ei sitä ehkä parane päästää.
Oisko se sit ehkä pienempi truma ja asennuttaa vaikka webaston tai sit suoraan 6 tai Alde?
Tuon perusteella sanoisin että ihan sama mikä lämmitys tuossa on, ei siellä lounais-suomessa ole pakkasia. Yhdellä pullolla kaasua pitäisi pärjätä viikonloppu mainiosti.
Mutta tuo että käytät vessaa pakkasten aikaan, voi olla hankalaa. Nimittäin osassa autoja vessan vesi otetaan normaalista vesisäiliöstä. Ja vesi menee vessaan normaalin vedenpaineen avulla.
Tuo oli esim tilanne minun halpiksessa. Nyt tuota ongelmaa ei ole kun siinä on kompostivessa.
Tietty siinä voi käyttää kannettavaa portapottia. Ja sellainen varmaan riittää viikonlopun ajan, jos teitä ei ole montaa sitä täyttämässä.
Mitä kosteuteen tulee, niin ei auton tarvitse olla lämmin jotta se ei kostu, riittää kun ilma kiertää. Eli jos sisällä on johdon päässä ollessa pieni sähköpatteri, se estää kosteuden. Lämpötila saa sisällä tippua pakkaselle.
Minusta sinun ei kannata huomioida tuota lämmitystä kun valitset autoa, kaikki pelaa tarpeeksi hyvin. Eli valitse auto jossa kaikki muut asiat on kohdillaan.
-
Älås nyt, on niitä talvia täällä Suomi neidon helmassakin joskus nähty. En nyt ihan heti muista koska, mutta.. :laugh:
Ja tottakai niitä ison takatallin Aldejakin on, mutta harvemmassa tai sitten ei ole taskun pohjat olleet riittävän syvät niihin. Muutenkin tämä auton hankinta on hieman sitä, että mistä on valmis luopumaan ja mistä ei. Oon tullut siihen tulokseen että takatallin lisäksi välttämättömyys on selvitä (hengissä) ja ettei kevään tullen ensimmäisenä pistä tulitikkua auton alle.
Mutta ehkä tääkin on turhaa jännittämistä vaan uuden asian äärellä eikä haluais tehdä typeriä valintoja vain koska ei tullut kysyneeksi.
Ja vessasta niin ajattelin pullosta ottaa huuhteluveden, sikäli mikäli huussi tosiaan on "luukku auki, luukku kiinni" meiningillä. Tai sitten hankkia se erotteleva tilalle.
Mikä etu noissa elektroniikalla ohjatuissa on? Onko vaan valmistajalla ollut tarve uusiutua vai taskut kevenneet liikaa. Harmihan se on tehdä vehkeitä jotka kestää liian hyvin.
-
No, jätevesisäiliöt, tuorevesisäiliöt jne pysyy hyvin sulana lämmitetyssä välipohjassa. Alde joskus naksahtaa päälle. Kaasua muistaa tuoda tai olla töpselissä, talvella. Kesäaikoina aurinkopaneeli antaa sähköt.
-
Jos näitä lämppäreitä vertailee sähkön kulutuksen mukaan niin se vanha pysty Alde on paras näistä vesikiertoisista! Ainoastiin kiertovesipumppu kuluttaa sähköä!
Paras oli se wanha kunnon 'pulputtaja', joka ei tarvinnut sähköä ollenkaan.
(Nuoremmat ei semmoisesta ole edes kuullut)
-
Paras oli se wanha kunnon 'pulputtaja', joka ei tarvinnut sähköä ollenkaan.
(Nuoremmat ei semmoisesta ole edes kuullut)
Klak Klak Klak, sanoi pannu. Yksi vaunu oli aikoinaan sillä.
-
Onko aloittaja ostamassa uutta autoa?
Omassani on iso takatalli ja Alde. Integroidussa autossa ei ole vastaavaa lämpöhukkaa kuin peltiohjaamoisissa, se kannattaa talvikäyttöön hankkivan huomioida. Kokopeitto keulalla auttaa vähän. Lisäksi tuplapohja on olennainen parannus verrattuna yksinkertaiseen. Ei jalkapohjia palele ja lämpö on tasaista. Ja vielä huomioitava eristeen vahvuus ja laatu. Eli ei lämmitin ole ainoa vaikuttava tekijä.
Kokemusta molemmista.
-
Paras oli se wanha kunnon 'pulputtaja', joka ei tarvinnut sähköä ollenkaan.
(Nuoremmat ei semmoisesta ole edes kuullut)
Minäkään en ole tuosta kuullut. Tosin matkailuautoilua on tullut harrastettua vasta 30 vuotta.
Olisiko nimeä/linkkiä/??? kiinnostaisi perehtyä miten se toimi.
Mutta eihän se ollut niin tyhmä systeemi että patterit vaan oli ylhäällä seinillä, ja vesi sitten kiersi omalla painollaan?
-
https://karavaanari.org/index.php?topic=18249.0
-
Kannattaa myöskin huomioida että integroidussa enemmän ikkuna pinta-alaa. Eräs myyjä joskus väitti että lämpöhyöty on plusmiinus nolla verrattuna "kylmään" peltiohjaamoon. Asiassa on kyllä perää vaikkei Orgin Jumalat tästä riemastukaan :laugh:
-
https://karavaanari.org/index.php?topic=18249.0
Oli myös pystypannuja.
-
Kannattaa myöskin huomioida että integroidussa enemmän ikkuna pinta-alaa. Eräs myyjä joskus väitti että lämpöhyöty on plusmiinus nolla verrattuna "kylmään" peltiohjaamoon. Asiassa on kyllä perää vaikkei Orgin Jumalat tästä riemastukaan :laugh:
Molemmissa on myöskin sama peltilaatikko ohjaamon alaosana.
-
Jaa, mulla kiertää kyllä vesipatterit ohjaamon penkkien etureunaan saakka, lisäksi lämpölasit kaksinkertaiset ja vielä puhallin joka ohjaamoon hönkii erikseen haluttaessa. Ilman jumaluutta.
-
Jaa, mulla kiertää kyllä vesipatterit ohjaamon penkkien etureunaan saakka, lisäksi lämpölasit kaksinkertaiset ja vielä puhallin joka ohjaamoon hönkii erikseen haluttaessa. Ilman jumaluutta.
tarkoittaako se yleisesti että sinulla on niin kaikkilla on?
-
tarkoittaako se yleisesti että sinulla on niin kaikkilla on?
Ei, ei myöskään tuo jonkun mainitsema yleistys integroitujen lämpimyyteen. Kas kun et siihen puuttunut? Et myöskään muihin mainintoihin omista autoistaan Valikoiva otanta sinulla🤣 Yksi on ollut kyllä selvää ettei sulla ole minkäänlaista kuljinta.
-
Kuten jo olen sanonut, lämpimyys riippuu eniten toteutuksesta.
Jos lämpöä ei viedä eteen, siellä on kylmempää kun muualla, oli lämmitin mikä tahansa.
Jos jonkun kulkimessa on 'tulipelti' kopintekijän eristämä, niin kertokoon, niin nostan hattua.
-
Jos jonkun kulkimessa on 'tulipelti' kopintekijän eristämä, niin kertokoon, niin nostan hattua.
On kuten oli edellisessä jossa oli truma, nykyisessä muuten sama mutta alde. Molemmilla pysyi/ pysyy lämmöt hyvin.
Eli se toteutus on se tärkein !
Kuten kirjoitin.
-
Kyllähän ostohousut jalassa on oltu jonkun aikaa. Mutta integroidut on rajattu vaihtoehdoista kokonaan. 😁 Puoli-integroitu tai jos ihan villiksi heittäytyy niin peltikuorinen on ostoslistalla.
Hyvä pointti tuo toteutus. Sen taas tällainen uusi harrastaja varmaan oppii parhaiten näkemällä ja kokemalla. Että mikä toimii ja mikä ei.
-
Paras oli se wanha kunnon 'pulputtaja', joka ei tarvinnut sähköä ollenkaan.
(Nuoremmat ei semmoisesta ole edes kuullut)
Tarkoitat varmaan " Pulsomatic:kia" ?
-
Tarkoitat varmaan " Pulsomatic:kia" ?
Nimeä en muista. :D
Ruåtsalainen keksintö?
Muistaakseni pystypannussa oli siellä päällä sellainen ½ litran muovipurkki kierrettynä suupuoli alaspäin.
Sen alapuolella oli kai jonkinlainen pallo, joka toimi venttiilinä...
Tarkenna Sinä, kun muistat paremmin.
-
Rauhoittui kun laitoin kiertovesipumpun väliin!
-
Ei, ei myöskään tuo jonkun mainitsema yleistys integroitujen lämpimyyteen. Kas kun et siihen puuttunut? Et myöskään muihin mainintoihin omista autoistaan Valikoiva otanta sinulla🤣 Yksi on ollut kyllä selvää ettei sulla ole minkäänlaista kuljinta.
eikö se ollut tyhmää kehua omaansa? en väitä että olet väärässä mutta tyyli kertoa asia on erikoinen, yleensä se alkaa (minulla on, ei ongelmia, toimii kuin junan vessa).
-
eikö se ollut tyhmää kehua omaansa? en väitä että olet väärässä mutta tyyli kertoa asia on erikoinen, yleensä se alkaa (minulla on, ei ongelmia, toimii kuin junan vessa).
Lue nyt koko ketju ja kysy apua jos ei ymmärrys riitä. Siellä alussa jo kerrottiin kamiina truman erinomaisuudesta, sitten "asiantuntija" lausuntoja kaikkien autojen samankaltaisuudesta . Kerroin sitten oman kokemukseen pohjautuvan kokemukseni. Mutta sehän ei osion kokemattomalle sopinut. Jostain tuntemattomasta syystä haluaa vaan aina kohdistaa vittuilua mm minuun. No sääli on sairautta sinun kohdallasi.
-
Edes Litiumakusta ei saa täyttä 100Ah:ta ulos.
Ja kun edes -30:ssä lämmitin ei käy kokoaikaa, nuo luvut eivät ole edes teoreettisia.
Kyllä näistä nykyisistä LifePo4 :sta saa lähes jokaisesta sen aidon tarrassa luvatun määrän ulos, youtubessa kymmeniä erittäin läpikotaisia testejä joissa tasaisella kuormalla mitataan ja esim. TimeUSB :n 100Ah :ta tulee lähes tismalleen se 100 tai vähän yli ulos ennenkuin sisäinen BMS laittaa pelin poikki. Ja BMS nimenomaan laittaa pelin poikki niin ettei akku pääse vaurioitumaan.
-
Kyllä näistä nykyisistä LifePo4 :sta saa lähes jokaisesta sen aidon tarrassa luvatun määrän ulos, youtubessa kymmeniä erittäin läpikotaisia testejä joissa tasaisella kuormalla mitataan ja esim. TimeUSB :n 100Ah :ta tulee lähes tismalleen se 100 tai vähän yli ulos ennenkuin sisäinen BMS laittaa pelin poikki. Ja BMS nimenomaan laittaa pelin poikki niin ettei akku pääse vaurioitumaan.
Millaisilla virroilla ovat testanneet?
-
Millaisilla virroilla ovat testanneet?
Parissa videossa taisi olla 12-14 amppeeria ja yhdessä 20 amppeeria joilla tekevät noita pidempiä 100%-0% testejä.
-
Millaisilla virroilla ovat testanneet?
Jonkun akun speksejä joskus katsoin, niin kapasiteetti oli ilmoitettu 0.2C virralla, eli 100Ah akulle 20A.
-
Lämmittimiä enempi kannattaa katsella sitä varustusta muuten. Jos takatallia tarvii niin se on ykkös varuste.
Sitten jos oikeasti aikoo talvella matkailla pakkasessa niin vesisäiliöt syytä olla oikeasti lämmimällä puolella.
Ulkosäiliö ja Lämmitysvastuksilla kin tietty pärjää mutta sähköä menee.
Ja kylmällä lämmittämättömälläk in säiliöllä varmaan joku pärjää kun pitää vatia alla ja antaa valua ulos.
Mutta mukavampaan matkailuun eristetty säiliö.
Jos oikeen 6hlö tarve niin sitten mennee alkoovilliseen malliin. Tai jos muuten haluaa että nukkumajärjestelyt ei saa vaikuttaa muun tilan käytettävyyteen.
Integroitu on tietty lämpimämpi ja säästää tilaa eli samoihin ulkomittoihin enempi sisätilaa. Mutta monet tyhmän näköisiä ja omalla kohdalla ne on pois laskuista turvattomuuden vuoksi....nokka lähestulkoon pelkkään lasikuitua ja lasia. Siihen kun ottaa hirven niin .... saattaa hirvi löytyä romusta takasängystä.
Eihän sellaista hirveä tietty kenellekään satu. Mullekin vasta yhden kerran onneksi peltinokkaisella.
Tämä kannattaa luekella ja katsella siinä oleva video ajatuksella....
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/viranomaisten-vakava-huoli-asuntoautosi-saattaa-olla-todellinen-surmanloukku-video-todistaa-shokeeraavan-tuhon-kolaritilanteessa-voiko-tasta-selvita-hengissa/7866832
-
Integroitu on tietty lämpimämpi ja säästää tilaa eli samoihin ulkomittoihin enempi sisätilaa. Mutta monet tyhmän näköisiä ja omalla kohdalla ne on pois laskuista turvattomuuden vuoksi....nokka lähestulkoon pelkkään lasikuitua ja lasia. Siihen kun ottaa hirven niin .... saattaa hirvi löytyä romusta takasängystä.
Eihän sellaista hirveä tietty kenellekään satu. Mullekin vasta yhden kerran onneksi peltinokkaisella.
Tämä kannattaa luekella ja katsella siinä oleva video ajatuksella....
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/viranomaisten-vakava-huoli-asuntoautosi-saattaa-olla-todellinen-surmanloukku-video-todistaa-shokeeraavan-tuhon-kolaritilanteessa-voiko-tasta-selvita-hengissa/7866832
Joo ei näillä hengissä selviä jos vastaan tulee jänistä isompi esine/eläin.
Varsinkin kun mc klovni teki ainakin 2006 todella vaarallisia asennuksia: hupiakku yhdellä peltiruuvilla kiinni, kaasutoiminen vedenlämmitin kaasuputkella ja pakoputkella kiinni. Kiinnitysruuveja oli laitettu tai oli laittamatta (urakalla kun painaa niin tulee paljon lisää liksaa kun laittaa vaan puolet ruuveista), massaa joko oli laitettu tai ei, ...
Tuossa videossa yllätti miten hyvin ekassa autossa asunto-osa pysyi kasassa. Olisi luullut että siinäkin lähtee kaikki irti ja kori hajoaa palasiksi.
-
Tämä kannattaa luekella ja katsella siinä oleva video ajatuksella....
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/viranomaisten-vakava-huoli-asuntoautosi-saattaa-olla-todellinen-surmanloukku-video-todistaa-shokeeraavan-tuhon-kolaritilanteessa-voiko-tasta-selvita-hengissa/7866832
Sittenhän on pakutkin surmanloukkuja. Sama keula. Huoltoautossakin on massaa mukana kuten Mautossa.
-
Ei se niin yllätys ole jos asuntokoppa on rakennettu auton oman tikapuurungon+orggis nokan päälle ikäänkuin irrallisena jolloin asunto-osaan tulee pienempi rasitus kun auton nokassa enempi peltiä joka rutistuu hallitummin, sekä estää myös vanerilaatikkoa siirtymästä eteenpäin. Sen sijaan tuollainen täysintegroidussa koko törmäysvoima iskee ulkokuoreen joka useasti taitaa olla puu/vaneri ja alumiinilevyä pinnassa, kts kuvassa vasemmalla.....
Mutta tuo avoin malli taas salliin paremman eristyksen ja edesauttaa lämmitystä.
-
Pakut ovat suunniteltu että koko kori ottaa vastaan törmäyksen. Lastia hidastamassa on peltinen väliseinä. Mautoissa on takana raskaasti lastattu pärekori. Isku tulee edestä ja takaa. Vaunuissa tulee lasti auton takaikkunasta sisään.
-
Kyl kyl, kannattaa myöskin huomioida et kotio on moni kuollut ;D Villi veikkaus et paljon vähempi pakettiautoihin ;)
-
Kyl kyl, kannattaa myöskin huomioida et kotio on moni kuollut ;D Villi veikkaus et paljon vähempi pakettiautoihin ;)
Sairaalat ja vanhainkodit ne vaarallisia paikkoja ovatkin.
Elämä kannattaa viettää pakettiautossa.
-
Mautoissa on takana raskaasti lastattu pärekori.
Päreitä voikin käyttää lämmitykseen.
-
Päreitä voikin käyttää lämmitykseen.
Käy myös hygieniatarvikkeena ja kattomateriaalina. Soveltuu myös valaisuun.