Karavaanarin keskustelufoorumi

Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => 12 voltin järjestelmä => Aiheen aloitti: Antsa - 23.01.2025 kello on 16:42

Otsikko: LiFePo4 akku AGM.n tilalle
Kirjoitti: Antsa - 23.01.2025 kello on 16:42
Olen vaihtamassa vanhat AGM akut uusiin LiFePo4 akkuihin. Minulla on victronin dc-dc 12/12/30A säädin.Täytyykö vanha akkujen välinen rele ja +D kytkeä pois käytöstä?
Otsikko: Vs: LiFePo4 akku AGM.n tilalle
Kirjoitti: Mika.T - 23.01.2025 kello on 18:24
Eli siellä on nyt tyhmä D+ ohjattu rele lataamassa hupiakkua?

Rele pois ja tilalle tuo dc-dc laturi. Victronin orionia voit ohjata päälle/pois tuolla vanhalla D+ signaalilla. Otat vaan remote liitännästä sen yhdysjohdon kokonaan pois ja kytket D+ signaalin siihen remote H liitäntään, silloin dc-dc laturi käynnistyy kun se saa autolta tuon D+ signaalin.

Miten autossa on toteutettu hupiakkujen lataus verkkovirrasta?
Otsikko: Vs: LiFePo4 akku AGM.n tilalle
Kirjoitti: Antura - 23.01.2025 kello on 18:35
Kiitos tiedoista,päivitetään akkuja 2x100Ah LiFePo4.
Otsikko: Vs: LiFePo4 akku AGM.n tilalle
Kirjoitti: ktako - 24.01.2025 kello on 08:09
tiukasti

Miten autossa on toteutettu hupiakkujen lataus verkkovirrasta?
Uusi lifepo4 laturi vanhan tilalle , tai vanha virrattomaksi ja uusi laturi syöttää suoraan hupiakkua. Akku kun täynnä laturia voi käyttää 12v teholähteenä.
Kaapelien vahvuudet kannattaa tarkistaa ennen tuon orionin kytkemistä. 30 tai 50 A vaatii jo kunnon kaapelit vähint 16mm2
Otsikko: Vs: LiFePo4 akku AGM.n tilalle
Kirjoitti: Aakku - 24.01.2025 kello on 08:46
Kiitos tiedoista,päivitetään akkuja 2x100Ah LiFePo4.
Tämä on mulla pohdinnassa...

Onko 2x100 Ah parempi, kuin 1x200 Ah? Molemmat mahtuisi suunniteltuun tilaan.
Yksi akku on joidenkin mielipiteiden mukaan parempi ladattaessa ja kaksi akkua taas antaisi virtaa ulos paremmin. Onko vain mutuja?
Otsikko: Vs: LiFePo4 akku AGM.n tilalle
Kirjoitti: elwari - 24.01.2025 kello on 10:49
Akkujen tiedoista kannattaa tarkistaa maksimi ulostulovirta. Se saattaa olla isompi 2X100Ah:ssa kuin 1x200Ah:ssa. Jos on iso invertteri ja tarvitsee isoa virtaa.. Akun valvontajärjestelmä ssä olevien puolijohdekytkimien virtakesto tuon rajoittaa, niin voi olla, että kahdesta akusta saa enemmän otettua ulos.

t: Eeli
Otsikko: Vs: LiFePo4 akku AGM.n tilalle
Kirjoitti: ktako - 25.01.2025 kello on 10:05
Akkujen tiedoista kannattaa tarkistaa maksimi ulostulovirta. Se saattaa olla isompi 2X100Ah:ssa kuin 1x200Ah:ssa. Jos on iso invertteri ja tarvitsee isoa virtaa.. Akun valvontajärjestelmä ssä olevien puolijohdekytkimien virtakesto tuon rajoittaa, niin voi olla, että kahdesta akusta saa enemmän otettua ulos.

t: Eeli
Normi käytössä yhdellä li akulla pärjää mainiosti. Niitä kun saa jo 314 Ah akkuja saman kokoisena kuin 100Ah agm. 200 A virrallakin pitäs pärjätä normaalikäytössä.
Otsikko: Vs: LiFePo4 akku AGM.n tilalle
Kirjoitti: Aakku - 25.01.2025 kello on 10:20
Akkujen tiedoista kannattaa tarkistaa maksimi ulostulovirta. Se saattaa olla isompi 2X100Ah:ssa kuin 1x200Ah:ssa. Jos on iso invertteri ja tarvitsee isoa virtaa.. Akun valvontajärjestelmä ssä olevien puolijohdekytkimien virtakesto tuon rajoittaa, niin voi olla, että kahdesta akusta saa enemmän otettua ulos.

t: Eeli
Joo, tuo ulostulovirta oli se kynnysjuttu...

Pitää tarkistaa ennen mahdollista ostopäätöstä. Invertterin kautta pitää saada akusta yli 100 A virtaa hetkellisesti, jotta mikrouuni ja vedenkeitin pelaa. Nyt tavallisilla akuilla purku on jotain 120 A luokkaa, mutta  invertteri kyykkää vajailla akuilla jännitteen laskun takia. Oletan, että LiFePo4 akku pitää paremmin jännitteensä rasituksessa.

Meneekö se karkeasti niin, kun LiFePo4 akku lupaa 100 A purkuvirran, niin kaksi vastaavaa akkua rinnan antaisi 200 A purkuvirran?
Otsikko: Vs: LiFePo4 akku AGM.n tilalle
Kirjoitti: elwari - 25.01.2025 kello on 11:52
Kyllä se suurinpiirtein niin menee, että akkujen virrat laskee yhteen, eikä tee mitoitusta ihan tarkalle. Ja paremmin pitää li- akku jännitteensä isolla virralla purettaessa.

Mulla on kaksi 200Ah akkua rinnan. Toinen on nyt reilun vuoden vanhempi ja aivan eri sarjanumerolla kuin toinen, kun alkuperäisistä ostamistani toinen vaihdettiin takuuseen. Kyllä niissäkin isolla virralla aikalailla saman verran tulee ulos molemmista akuista.
Otsikko: Vs: LiFePo4 akku AGM.n tilalle
Kirjoitti: Aakku - 25.01.2025 kello on 12:04
Kyllä se suurinpiirtein niin menee, että akkujen virrat laskee yhteen, eikä tee mitoitusta ihan tarkalle. Ja paremmin pitää li- akku jännitteensä isolla virralla purettaessa.
Elikä 2x 100 Ah olisi parempi purkuvirran suhteen...

Kaikki muu puoltaisi sitten vaikka 1x200 Ah akkua
Onko tietoa, mikä olisi hyvä  LiFePo4 akku tällä hetkellä? Aika kirjavaa on myynti. Akun lämmityksen tarpeelisuuttakin olen miettinyt.
En yhtään ihmettelisi, vaikka pelkkiä kuoriakin tarroilla myytäisiin maailmalla.
Otsikko: Vs: LiFePo4 akku AGM.n tilalle
Kirjoitti: elwari - 25.01.2025 kello on 12:11
Kuka on viimeksi akkuja ostanut orgin porukasta? Mulla nuo on olleet jo jokusen vuoden ja Suomesta ostin. Ja hinnat on muuttuneet siitä jonkun verrankin.
Otsikko: Vs: LiFePo4 akku AGM.n tilalle
Kirjoitti: ktako - 25.01.2025 kello on 19:03
Kuka on viimeksi akkuja ostanut orgin porukasta? Mulla nuo on olleet jo jokusen vuoden ja Suomesta ostin. Ja hinnat on muuttuneet siitä jonkun verrankin.
Even 314 Ah kennot basengreeniltä ja laatikko Howardin eel diy.  600 eken luokkaa.
Otsikko: Vs: LiFePo4 akku AGM.n tilalle
Kirjoitti: uretaanikoppi - 26.01.2025 kello on 21:09
Jos laitat kaksi akkua niin muista laittaa akkukaapelit niin että plus tulee toisen akun plussaan ja miinus eri akun miinukseen. Muuten sekä purettaessa että ladattaessa toinen akku on lujemmilla niitten välisen pienen jännite-eron vuoksi (rinnankytkentäkaape lien häviöt)
Otsikko: Vs: LiFePo4 akku AGM.n tilalle
Kirjoitti: Aakku - 26.01.2025 kello on 21:15
Jos laitat kaksi akkua niin muista laittaa akkukaapelit niin että plus tulee toisen akun plussaan ja miinus eri akun miinukseen. Muuten sekä purettaessa että ladattaessa toinen akku on lujemmilla niitten välisen pienen jännite-eron vuoksi (rinnankytkentäkaape lien häviöt)
Joo, jos tämä oli tarkoitettu mulle...

Tällä hetkellä pari tavallista akkua ja kaapelit on kytketty oikeaoppisesti.
Otsikko: Vs: LiFePo4 akku AGM.n tilalle
Kirjoitti: reissu - 27.01.2025 kello on 22:18
Jos laitat kaksi akkua niin muista laittaa akkukaapelit niin että plus tulee toisen akun plussaan ja miinus eri akun miinukseen. Muuten sekä purettaessa että ladattaessa toinen akku on lujemmilla niitten välisen pienen jännite-eron vuoksi (rinnankytkentäkaape lien häviöt)
Kuinka suuri se jännite-ero on, jos välikaapeli on 18 senttiä pitkä ja 70mm2 kokoinen?
Otsikko: Vs: LiFePo4 akku AGM.n tilalle
Kirjoitti: uretaanikoppi - 28.01.2025 kello on 01:14
Kuinka suuri se jännite-ero on, jos välikaapeli on 18 senttiä pitkä ja 70mm2 kokoinen?

Riippuu virran määrästä. Ei se noin paksulla ja lyhyellä kaapelilla (2x18cm) ole kuin millivoltteja, esim 150 A:lla 13mV.

En nyt löytänyt tähän hätään ihan tarkkaa referenssiä, mutta kyse lienee ennenkaikkea siitä, että koska LiFePo4 akuissa on hyvin pieni sisäinen vastus myös suurilla virroilla, niin yhdyskaapelien vastuksellakin on merkitystä sille, miten virran anto/otto jakautuu akkujen välillä (ei siis pelkkä jännitekysymys). Jos plussa ja miikka on kytketty akkupankin eri päihin, niin silloin tuota eroa ei kaapeleista tule.

Otsikko: Vs: LiFePo4 akku AGM.n tilalle
Kirjoitti: reissu - 28.01.2025 kello on 09:03
Riippuu virran määrästä. Ei se noin paksulla ja lyhyellä kaapelilla (2x18cm) ole kuin millivoltteja, esim 150 A:lla 13mV.

En nyt löytänyt tähän hätään ihan tarkkaa referenssiä, mutta kyse lienee ennenkaikkea siitä, että koska LiFePo4 akuissa on hyvin pieni sisäinen vastus myös suurilla virroilla, niin yhdyskaapelien vastuksellakin on merkitystä sille, miten virran anto/otto jakautuu akkujen välillä (ei siis pelkkä jännitekysymys). Jos plussa ja miikka on kytketty akkupankin eri päihin, niin silloin tuota eroa ei kaapeleista tule.

Tuo tilanne tulee vastaan parin kilowatin kuormalla, joka ei yleensä ole kovin pitkäkestoista, kahvin/vedenkeitin, mikro tms. Jos lataus tapahtuu 0,1-0,2C, niin jännite-ero akkujen välillä on merkityksetön.

Suurimmat haitat tulevat yleensä liian pieniksi mitoitetuista kaapeleista. Akkujen ja invertterin välissä voi olla 6 metriä 10mm2 kaapelia, jossa isoilla virroilla on tärkeää kunnon liitokset. Mutta joo, selvintä on kaapelit kytkeä yllä olevalla tavalla.
Otsikko: Vs: LiFePo4 akku AGM.n tilalle
Kirjoitti: Pata8 - 31.01.2025 kello on 12:29
Heitetääs oma kommentti myös tähän soppaan. Nyt tuntuu että on todella kova hypetys noista lifepo4 akuista. Kaikki muu on markkinointimiehien mukaan aivan skeidaa. Tässä on mun mielestä nyt vähän sellainen "murroskausi" menossa. Porukka ostelee niitä halvimpia lifepo4 akkuja kun eivät viitsi kalliita lämmitettäviä ostaa. Kukaan ei vielä osaa sanoa niistä, että miten ne oikeasti kestää käytössä.

Vähän AGM/Geeli akuista. Olen ymmärtänyt että nämä kestää ihan hyvin käyttöä ja soveltuvia "joka säähän". Kesään ja talveen, välittämättä pakkasista. Normaaliolosuhteiss a agm akku kestää sen 5-9 vuotta ja laadukkaat merkkiakutkin(Varta) maksaa 180ah versiona vielä inhimillisesti, noin 400€ nurkilla. Vähän karrikoiden, saa niitä agm akkujakin halvalla, halvimmat varmasti 100-150€ nurkilla, mutta kuka haluaa ostaa niitä? Nyt vähän sama juttu näiden lifepo4 akkujen suhteen, jengi ostaa halvimpia kun kalliisiin ei ole varaa. Esimerkkinä "Lanpwr" 100ah lifepo4 219€ versus "Super B" epsilon 100ah noin 1300€.

Katsoin kun toisella foorumilla oli vaihdettu autoon 3xsuper b 150ah lifepo4 akut ja siihen kaikenmaailman laturit ja buusterit. Hieno toteutus, mutta hintalappu varmasti 8000€. Jokainen miettiköön, onko halpaa rakentaa hyvin vai ei?

Noi lifepo4 akut on varmasti hyviä retkipakuihin ja alle 3500kg asuntoautoihin painonsa takia ja jos niillä ajetaan vielä vain kesäaikaan. Sillon ne on varmasti jees. Mutta talvi tuokin sitten omat ongelmat lataukseen, siitä on juttuja netti puolillaan.

Itse taidan mennä vielä ihan perus agm akulla koska painolla ei ole mulle mitään merkitystä enkä halua alkaa teettämään latureiden vaihtotyötä joka sekin maksaa(normaalilaturi+a-paneelin laturi). Uskon että säästän tälleen aika paljon rahaa. Enkä ole aina piuhan päässä vaan puskaparkkeilen 3/4 reissusta. Pitää se aina välillä päästä leirintäalueelle tyhjentämään kemsa ja tyhjentämään/täyttämään vedet.

Jokaiselle on löytyy varmasti oma "paras" akkuvaihtoehto. Pitää vaan rauhassa miettiä mitä itse arvostaa ja haluaa. Itse haluan yksinkertaisuutta ja helppoutta ympärivuotiseen käyttöön.
Otsikko: Vs: LiFePo4 akku AGM.n tilalle
Kirjoitti: ktako - 31.01.2025 kello on 21:20
Omaan kulkimeeni tein seuraavanlaisen akku päivityksen. EEL kotelo diy + 4x320Ah lifepo4 laadukkailla Even kennoilla. wictron Orion 30 A boosteri ja wictron blue series 30A laturi. Kaapelit uusiksi akustolla. Hintaa teki yhteensä n. 1100€. Vanha laturi jäi varalle jota en purkanu pois. Akun vien talvella sisälle, koska painoa vain 33 kg joka on helppo siirrettävä. Ajossa tila lämmin kun lattian välitilassa.
Otsikko: Vs: LiFePo4 akku AGM.n tilalle
Kirjoitti: Mika.T - 31.01.2025 kello on 21:32
Itellä 300Ah power queen (29kg, 8kpl eve 150Ah kennot) on lämpimässä tilassa joten en tarvi lämmitystä. Sen kaverina victronin 30A dc-dc ajon aikainen laturi kytketty ebl:n tuloon starttiakulta, Maasähkössä ollessa (erittäin harvoin) ebl lataa omalla laturillaan 14.4V ja maks 18A joka on sopiva lifepolle.
Katolta tulee mitä tulee victronin 50A mppt säätimen kautta.

Oisko noille se hitusen yli tonni tullu hintaa (akku, säätimet ja johdot) kun itte tekee.
Otsikko: Vs: LiFePo4 akku AGM.n tilalle
Kirjoitti: reissu - 1.02.2025 kello on 10:20
Muutama on maininnut akkujen sijaitsevan lämpimässä tilassa. Miten se toimii, kun auto on -15 asteen pakkasessa maanantaista perjantaihin ja sitten lähdetään viikonloppuretkelle? Kai niitten akkujen pitäisi olla lämpimiä jo lähtiessä, jotta lataus tapahtuisi ensi kilometreistä asianmukaisesti?
Otsikko: Vs: LiFePo4 akku AGM.n tilalle
Kirjoitti: Tietis - 1.02.2025 kello on 10:32
Itsekin mietin LiFePo4:n hankintaa, mutta juuri talvikäytön ylimääräisten kiemuroiden takia hylkäsin ajatuksen.

Lisäksi juttelin yhden akkujen erikoisliikkeen asiantuntijan kanssa. Hän sanoi, että lämmitettävät LiFePo4:t on vielä sen verran uutta tekniikkaa, että niiden toimivuudesta pitkällä aikavälillä etenkään ympärivuotisessa käytössä ei ole vielä niin paljoa kokemusta että uskaltaisivat niitä kenellekään suositella. Mielellään kyllä myyvät kalliita akkuja jos asiakas haluaa, mutta suosittelua ei heiltä tässä vaiheessa vielä tule.
Otsikko: Vs: LiFePo4 akku AGM.n tilalle
Kirjoitti: Aakku - 1.02.2025 kello on 10:40
Lämmitettävän 200 Ah akun ajattelin hankkia...

Vielä mennään vanhoilla lyijyakuilla, mutta sitten kun ne alkaa hyytyä, niin katselen jo hieman valmiiksi vaihtoehtoja.
Noissa lämmitettävissä on ilmeisesti vielä ongelmana lämmityksen epätasaisuus akun eri kohtiin. Lataus kaiketi alkaa liian aikaisin tuosta syystä.
Otsikko: Vs: LiFePo4 akku AGM.n tilalle
Kirjoitti: ohikulkija - 1.02.2025 kello on 10:51
Mutta talvi tuokin sitten omat ongelmat lataukseen, siitä on juttuja netti puolillaan.
Tuntuu vain että ne jutut on enimmäkseen sellaisten ihmisten spekulointia joilla ei käytännön kokemusta ole. Vähän sama ilmiö kuin tuossa talvisähköautoiluss a että äänekkäimmin niitä talvikäyttöominaisu uksien ylitsepääsemättömiä ongelmia esillä pitää porukka jolla ei sähköautoa ole ja sähköautoilijat itse sitten ajelee talvet enimmäkseen kuitenkin ihan muina miehinä  ilman isompaa hämmminkiä. 
Otsikko: Vs: LiFePo4 akku AGM.n tilalle
Kirjoitti: Aakku - 1.02.2025 kello on 10:59
Tuntuu vain että ne jutut on enimmäkseen sellaisten ihmisten spekulointia joilla ei käytännön kokemusta ole. Vähän sama ilmiö kuin tuossa talvisähköautoiluss a että äänekkäimmin niitä talvikäyttöominaisu uksien ylitsepääsemättömiä ongelmia esillä pitää porukka jolla ei sähköautoa ole ja sähköautoilijat itse sitten ajelee talvet enimmäkseen kuitenkin ihan muina miehinä  ilman isompaa hämmminkiä.
Voi olla näinkin sähköautojen kohdalla...

Mutta toisaalta harva sitä omaa valintaansa haukkuu.
Otsikko: Vs: LiFePo4 akku AGM.n tilalle
Kirjoitti: tsahkali - 1.02.2025 kello on 11:37
Muutama on maininnut akkujen sijaitsevan lämpimässä tilassa. Miten se toimii, kun auto on -15 asteen pakkasessa maanantaista perjantaihin ja sitten lähdetään viikonloppuretkelle? Kai niitten akkujen pitäisi olla lämpimiä jo lähtiessä, jotta lataus tapahtuisi ensi kilometreistä asianmukaisesti?

Jos akut on omassa tilassaan, niin sinne kaveriksi sellainen 'pakkasvahti'.
Pitäisi pysyä riittävän lämpimänä.
Otsikko: Vs: LiFePo4 akku AGM.n tilalle
Kirjoitti: tsahkali - 1.02.2025 kello on 11:40
Vähän sama ilmiö kuin tuossa talvisähköautoiluss a että äänekkäimmin niitä talvikäyttöominaisu uksien ylitsepääsemättömiä ongelmia esillä pitää porukka jolla ei sähköautoa ole ja sähköautoilijat itse sitten ajelee talvet enimmäkseen kuitenkin ihan muina miehinä  ilman isompaa hämmminkiä.

Viimeinen havainto sähköautoilusta on, että kaverin piti ostaa talvisaappaat, että pääsee kotiin.
Teslan ilmalämpöpumppu ei kosteassa pakkaskelissä enää toiminut.
Otsikko: Vs: LiFePo4 akku AGM.n tilalle
Kirjoitti: ohikulkija - 1.02.2025 kello on 11:43
Viimeinen havainto sähköautoilusta on, että kaverin piti ostaa talvisaappaat, että pääsee kotiin.
Teslan ilmalämpöpumppu ei kosteassa pakkaskelissä enää toiminut.
Niin niin ja nyt minun kai kuuluu vastata sitten jotain siihen suuntaan että "pääsi sentään kotiin, toisin kuin moni pakkaseen tykkänään hyytyneen dieselin omistaja" tms Haukotus.
Otsikko: Vs: LiFePo4 akku AGM.n tilalle
Kirjoitti: Mika.T - 1.02.2025 kello on 12:03
Muutama on maininnut akkujen sijaitsevan lämpimässä tilassa. Miten se toimii, kun auto on -15 asteen pakkasessa maanantaista perjantaihin ja sitten lähdetään viikonloppuretkelle? Kai niitten akkujen pitäisi olla lämpimiä jo lähtiessä, jotta lataus tapahtuisi ensi kilometreistä asianmukaisesti?

Akkuhan on edellisen ajon jäljiltä täynnä joten heti sitä latausta ei tarvi käynnistää. Ajelee sen tunnin kaks ja käynnistää latauksen vasta sitten. Toki vaatii hieman harrastelua muun toiminnan ohessa huolehtia nämä lataushommat.

Toki jos elää "nollat taulussa" eikä välitä asioista niin lifepo ei niille ole vaihtoehto.

Tosin, vaihtaahan ne jotkut kaasupullojakin, joskus jopa kalsarisillaan keskellä yötä...
Otsikko: Vs: LiFePo4 akku AGM.n tilalle
Kirjoitti: Aakku - 1.02.2025 kello on 13:28
Akkuhan on edellisen ajon jäljiltä täynnä joten heti sitä latausta ei tarvi käynnistää. Ajelee sen tunnin kaks ja käynnistää latauksen vasta sitten. Toki vaatii hieman harrastelua muun toiminnan ohessa huolehtia nämä lataushommat.
Eikös se akku itse tiedä, koska latauksen voi aloittaa...?

Ajelee vain ja jossain vaiheessa akku on riittävän lämmin ja lataus alkaa. Voiko tällainen latauksen pätkiminen rikkoa DC/DC laturin?
Otsikko: Vs: LiFePo4 akku AGM.n tilalle
Kirjoitti: K.E.V - 1.02.2025 kello on 13:59
Off-Topic:
Onneksi tankkipullon kanssa ei tartte vaihdella, täytän kun siltä tuntuu. Voi keskittyä reissuun.
Otsikko: Vs: LiFePo4 akku AGM.n tilalle
Kirjoitti: elwari - 1.02.2025 kello on 14:49
Eikös se akku itse tiedä, koska latauksen voi aloittaa...?

Ajelee vain ja jossain vaiheessa akku on riittävän lämmin ja lataus alkaa. Voiko tällainen latauksen pätkiminen rikkoa DC/DC laturin?

No jos se laturi on tarkoitettu litiumin lataukseen, niin pitäisi sen kestää, kun tuo kerran on sen akun suojapiirin normaalia toimintaa, että tietyissä tilanteissa katkaisee latauksen.
Otsikko: Vs: LiFePo4 akku AGM.n tilalle
Kirjoitti: tsahkali - 1.02.2025 kello on 15:20
Off-Topic:
Off-Topic:
Onneksi tankkipullon kanssa ei tartte vaihdella, täytän kun siltä tuntuu. Voi keskittyä reissuun.

Onkos niitä muita paikkoja kun PressoCenter?
Otsikko: Vs: LiFePo4 akku AGM.n tilalle
Kirjoitti: tsahkali - 1.02.2025 kello on 15:22
Niin niin ja nyt minun kai kuuluu vastata sitten jotain siihen suuntaan että "pääsi sentään kotiin, toisin kuin moni pakkaseen tykkänään hyytyneen dieselin omistaja" tms Haukotus.

 ;D
Otsikko: Vs: LiFePo4 akku AGM.n tilalle
Kirjoitti: Mautoilija - 1.02.2025 kello on 15:31
Viimeinen havainto sähköautoilusta on, että kaverin piti ostaa talvisaappaat, että pääsee kotiin.
Teslan ilmalämpöpumppu ei kosteassa pakkaskelissä enää toiminut.
Kosteaa pakkaskeliä ei ole. Kosteus% voi olla korkea mutta vesisisältö pieni.
Otsikko: Vs: LiFePo4 akku AGM.n tilalle
Kirjoitti: Mika.T - 1.02.2025 kello on 15:32
Eikös se akku itse tiedä, koska latauksen voi aloittaa...?

Ajelee vain ja jossain vaiheessa akku on riittävän lämmin ja lataus alkaa. Voiko tällainen latauksen pätkiminen rikkoa DC/DC laturin?

Periaatteessa tietää. Noissa halvimmissa vaan ei ole kylmälatauksen katkaisua, joten akku voi olla kerrasta vainaa.
Toisekseen, jos lämpötilamittaus on bms:ssä niin itse akkukennot voi olla vielä jäässä kun bms nousee plussalle.
Otsikko: Vs: LiFePo4 akku AGM.n tilalle
Kirjoitti: joe244 - 1.02.2025 kello on 15:58
Off-Topic:

Off-Topic:
Onneksi tankkipullon kanssa ei tartte vaihdella, täytän kun siltä tuntuu. Voi keskittyä reissuun.

Onneksi ei ole kaasua autossa riittää kun tankkaa dieseliä. Voi todellakin keskittyä reissuun.

Otsikko: Vs: LiFePo4 akku AGM.n tilalle
Kirjoitti: Aakku - 1.02.2025 kello on 16:19
Periaatteessa tietää. Noissa halvimmissa vaan ei ole kylmälatauksen katkaisua, joten akku voi olla kerrasta vainaa.
Toisekseen, jos lämpötilamittaus on bms:ssä niin itse akkukennot voi olla vielä jäässä kun bms nousee plussalle.
Jotain tällaista tuumailin...

Ratkaisu ei välttämättä ole lämmitettävä akkukaan, jos lämpö johtuu epätasaisesti.
Latauksen voi helposti katkaista katkaisimella, mutta mitä tykkää DC/DC laturi ja aurinkopaneelin säädin, jotka on kytkettynä auton laturiin ja paneeliin?
Otsikko: Vs: LiFePo4 akku AGM.n tilalle
Kirjoitti: uretaanikoppi - 1.02.2025 kello on 16:25
Mulla on 2x200AH lämmityksellä varustetut PowerPlus LiFePo4:t nyt kolmatta talvea. Ovat enempi "halvemman pään" akkuja, vaikka toki lyijyä selvästi kalliimpia. Suomen Akut antoi 3v takuun niin uskalsin ostaa.

Auto seisoo pihalla pakkasessa lataus- mutta ei lämmityspiuhan perässä. Välillä pakkanen on nollassa ja välillä kolmessakympissä. Mitään temppuja en ole tehnyt vaan "set it and forget it". Toistaiseksi ei mitään ongelmia, käy ja kukkuu kuin junan vessa. Akkujen lämmitys ei ole koko ajan päällä (ylläpitolatauksessa ei lataa eikä pura) vaan ainoastaan silloin, kun vajaaseen akkuun yritetään pukata yli 10A virtaa. Silloin se nappaa 10A lämmityksen päälle niin pitkäksi aikaa, kunnes akun lämpö on nollassa ja alkaa sitten vasta lataamaan.

Toki silloin kun pakkanen tippuu pitemmäksi aikaa alle kahden kympin niin silloin akut pimenevät kokonaan, koska kun akun lämpötila tippuu -21:een niin akun sisäinen BMS katkaisee virrat. Kun lämpö nousee niin herää taas henkiin. Akut ovat välipohjassa, joka on autoa käytettäessä lämmin, eli silloin toimivat kuten kesäkelissä.

Ainoa "talviongelma" on siis se, että jos auto otetaan seisonnasta liikenteeseen (eli aletaan lämmittää) yli kahdenkympin pakkasilla niin silloin pitää tulla muualta alkulämpöä tai sitten 12V sähköä (esim laturilta) niin että Alde lähtee tulille ja saa litiumit toimintalämpöisiksi .

Nyt varmaan suuri joukko lyijyakun puolustajia rientää teilaamaan suureen ääneen: "Nonni, eihän niillä kalliilla ...oilla tee mitään kun ei saa edes pakkasessa lämppäriä päälle!". Ei ole ollut minulle mikään ongelma, maasähkölaturi antaa Aldelle virtaa sen aikaa, että akut saa lämpenemään yli -20 ja sitten kaikki pelaakin jo normaalisti, paitsi että lataus alkaa vasta muutaman tunnin päästä kun akut ovat lämmenneet yli nollan.

Jos ei ole maasähköä tarjolla niin toinen vaihtoehto on laittaa auto käyntiin, jolloin starttiakun puolelta tuppaa DC-DC konvertterin kautta 12V hupipuolellle ja sitä myötä myös Aldelle. Silloin vaan pitää koneen olla käynnissä niin kauan että hupiakut lämpenee yli -20. Jollekin tuo voi olla ongelma, mutta minulla ei ole ollut tarvetta lähteä alle -20 asteessa kylmänä seisoneella autolla liikkeelle paikasta, jossa ei ole maasähköä.

Olen ostokseen tyytyväinen. Vanhat 3x165Ah AGM:t lensi pihalle ja 2x200Ah litiumit tuli tilalle. Käytössä oleva sähkömäärä käytännössä lähes tuplaantui ja painoa lähti n 95kg. Latausnopeus kasvoi merkittävästi, millä on suuri merkitys kun parkkeilee puskissa eikä aja niitten välillä tuntikausia.

Ai mihinkö tarvitsen noin paljon sähköä? No esim. läskiavusteiset sähköpyörät on näppärä ladata takakontissa myös puskaparkissa.
Otsikko: Vs: LiFePo4 akku AGM.n tilalle
Kirjoitti: vaanari61 - 1.02.2025 kello on 16:43
Mulla on 2x200AH lämmityksellä varustetut PowerPlus LiFePo4:t nyt kolmatta talvea. Ovat enempi "halvemman pään" akkuja, vaikka toki lyijyä selvästi kalliimpia. Suomen Akut antoi 3v takuun niin uskalsin ostaa.

Auto seisoo pihalla pakkasessa lataus- mutta ei lämmityspiuhan perässä. Välillä pakkanen on nollassa ja välillä kolmessakympissä. Mitään temppuja en ole tehnyt vaan "set it and forget it". Toistaiseksi ei mitään ongelmia, käy ja kukkuu kuin junan vessa. Akkujen lämmitys ei ole koko ajan päällä (ylläpitolatauksessa ei lataa eikä pura) vaan ainoastaan silloin, kun vajaaseen akkuun yritetään pukata yli 10A virtaa. Silloin se nappaa 10A lämmityksen päälle niin pitkäksi aikaa, kunnes akun lämpö on nollassa ja alkaa sitten vasta lataamaan.

Toki silloin kun pakkanen tippuu pitemmäksi aikaa alle kahden kympin niin silloin akut pimenevät kokonaan, koska kun akun lämpötila tippuu -21:een niin akun sisäinen BMS katkaisee virrat. Kun lämpö nousee niin herää taas henkiin. Akut ovat välipohjassa, joka on autoa käytettäessä lämmin, eli silloin toimivat kuten kesäkelissä.

Ainoa "talviongelma" on siis se, että jos auto otetaan seisonnasta liikenteeseen (eli aletaan lämmittää) yli kahdenkympin pakkasilla niin silloin pitää tulla muualta alkulämpöä tai sitten 12V sähköä (esim laturilta) niin että Alde lähtee tulille ja saa litiumit toimintalämpöisiksi .

Nyt varmaan suuri joukko lyijyakun puolustajia rientää teilaamaan suureen ääneen: "Nonni, eihän niillä kalliilla ...oilla tee mitään kun ei saa edes pakkasessa lämppäriä päälle!". Ei ole ollut minulle mikään ongelma, maasähkölaturi antaa Aldelle virtaa sen aikaa, että akut saa lämpenemään yli -20 ja sitten kaikki pelaakin jo normaalisti, paitsi että lataus alkaa vasta muutaman tunnin päästä kun akut ovat lämmenneet yli nollan.

Jos ei ole maasähköä tarjolla niin toinen vaihtoehto on laittaa auto käyntiin, jolloin starttiakun puolelta tuppaa DC-DC konvertterin kautta 12V hupipuolellle ja sitä myötä myös Aldelle. Silloin vaan pitää koneen olla käynnissä niin kauan että hupiakut lämpenee yli -20. Jollekin tuo voi olla ongelma, mutta minulla ei ole ollut tarvetta lähteä alle -20 asteessa kylmänä seisoneella autolla liikkeelle paikasta, jossa ei ole maasähköä.

Olen ostokseen tyytyväinen. Vanhat 3x165Ah AGM:t lensi pihalle ja 2x200Ah litiumit tuli tilalle. Käytössä oleva sähkömäärä käytännössä lähes tuplaantui ja painoa lähti n 95kg. Latausnopeus kasvoi merkittävästi, millä on suuri merkitys kun parkkeilee puskissa eikä aja niitten välillä tuntikausia.

Ai mihinkö tarvitsen noin paljon sähköä? No esim. läskiavusteiset sähköpyörät on näppärä ladata takakontissa myös puskaparkissa.

Peukkua kirjoittajalle,  Thumb

80% käyttäjäkunnassa liet on samassa tilanteessa käytön suhteen kuin kirjoittaja, jos viitsit kertoa akkumerkin ja tyypin, vaikkakin markkinat elää ja käyttämäsi akku on jo saattanut poistua markkinoilta mutta merkki/tyyppi antaa vinkkiä millaisesta akusta on/oli kyse.

Asia kiinnostaaa itseänikin, tiä vaikka siirryn LiFepo4 akkukantaan ensi keväänä ja tiä vaikka kuljinki vaihtuu mutta as-automarkkinat näyttää vaihtuuko kuljin . . .
Otsikko: Vs: LiFePo4 akku AGM.n tilalle
Kirjoitti: Aakku - 1.02.2025 kello on 17:05
Peukkua kirjoittajalle,  Thumb

80% käyttäjäkunnassa liet on samassa tilanteessa käytön suhteen kuin kirjoittaja, jos viitsit kertoa akkumerkin ja tyypin, vaikkakin markkinat elää ja käyttämäsi akku on jo saattanut poistua markkinoilta mutta merkki/tyyppi antaa vinkkiä millaisesta akusta on/oli kyse.

Asia kiinnostaaa itseänikin, tiä vaikka siirryn LiFepo4 akkukantaan ensi keväänä ja tiä vaikka kuljinki vaihtuu mutta as-automarkkinat näyttää vaihtuuko kuljin . . .
Joo, hyvä kirjoitus käyttökokemuksista. ..

Tuollainen akku on ainakin saman merkkinen:
https://www.suomenakut.fi/akut-ja-paristot/power-plus-lfp12-200ev-akku12-8v200ah-527x240x218-lifepo4-li-ion-bt-heat/p/78350/
Otsikko: Vs: LiFePo4 akku AGM.n tilalle
Kirjoitti: K.E.V - 1.02.2025 kello on 17:06
Off-Topic:
Onkos niitä muita paikkoja kun PressoCenter?
Tuolla missä kuljen on tuhansia. En tankkaa presson hinnoilla mitään.
Otsikko: Vs: LiFePo4 akku AGM.n tilalle
Kirjoitti: tsahkali - 1.02.2025 kello on 20:37
Tuolla missä kuljen on tuhansia. En tankkaa presson hinnoilla mitään.

No niin...
Olisit voinut sanoa, että matkailet muualla kuin Suomessa.
Otsikko: Vs: LiFePo4 akku AGM.n tilalle
Kirjoitti: reissu - 1.02.2025 kello on 21:05
On varmaan ihan toimiva järjestely niinkin, että kun tietää lähtevänsä, niin voi laittaa jo edellisenä iltana akun lämmitykseen vaikka sellaisella erillisellä akkulämmittimellä. Vakituisessa käytössä olevassa kulkineessa sitten omat järjestelynsä. Meilläkin auto on asuntoyhtiön paikalla, niin sähkön saanti on vain 2 tuntia vuorokaudessa.
Otsikko: Vs: LiFePo4 akku AGM.n tilalle
Kirjoitti: ohikulkija - 1.02.2025 kello on 21:33
Periaatteessa tietää. Noissa halvimmissa vaan ei ole kylmälatauksen katkaisua, joten akku voi olla kerrasta vainaa.
Toisekseen, jos lämpötilamittaus on bms:ssä niin itse akkukennot voi olla vielä jäässä kun bms nousee plussalle.
Kerrasta vainaa ehkä jos tuuttailee jotain lähes maksimivirtoja -20c akkuun. Pikkuvirroilla ja lähempänä nollaa vahingot ovat jotain mitättömän ja olemattoman välistä.
Vähän harhaanjohtavaa sanoa kennojen olevan jäässä kun siinä nollassa asteessa tai +5 asteessa minkä valmistajat useimmiten asettavat BMS:n latausrlämpötilan alarajaksi ei akussa tapahdu mitään erityistä jäätymistä tai mitään muutakaan mikä yhtäkkiä aiheuttaisi riskin "kerrasta vainaa"-tyylisestä kosahtamisesta. Se on vain lämpötila, missä speksien mukaisilla latausvirroilla litiumin pinnoittuminen anodille on niin vähäistä että luvatut lataussyklit taatusti saavutetaan.
 Latausvirta ja lämpötila yhdessä ratkaisevat, joten kohtuullisilla latausviiroilla on ihan turha murehtia onko joku kenno vielä muutaman asteen kylmempi kuin joku toinen. Varsinkin kun keskivertokaravaana rilla nuo lataussyklit muutenkin riittävät niin pitkälle että akun ja karavaanarin saa aikanaan kuopata samaan monttuun.
Otsikko: Vs: LiFePo4 akku AGM.n tilalle
Kirjoitti: ohikulkija - 1.02.2025 kello on 21:52
On varmaan ihan toimiva järjestely niinkin, että kun tietää lähtevänsä, niin voi laittaa jo edellisenä iltana akun lämmitykseen vaikka sellaisella erillisellä akkulämmittimellä. Vakituisessa käytössä olevassa kulkineessa sitten omat järjestelynsä. Meilläkin auto on asuntoyhtiön paikalla, niin sähkön saanti on vain 2 tuntia vuorokaudessa.
Yleensä noissa on lämmityselemetit speksattu niin että siinä parissa tunnissa akkui lämpenee jo latauskuntoon vähän rapsakammassakin pakkasessa.
Esim.
https://www.sunwind.fi/kaikki-tuotteet/energia/akut/li-ion-akku-sunwind-heat-300-ah
-15c -> 0c, 45min.
Tuollaisen akun lämpökapasiteetti ei mikään päätähuimaava ole kun tuokin näyttää käyttävän alle 100W lämmitykseen. Muutama wattitunti / aste siis.
Otsikko: Vs: LiFePo4 akku AGM.n tilalle
Kirjoitti: uretaanikoppi - 2.02.2025 kello on 01:47
Joo, hyvä kirjoitus käyttökokemuksista. ..

Tuollainen akku on ainakin saman merkkinen:
https://www.suomenakut.fi/akut-ja-paristot/power-plus-lfp12-200ev-akku12-8v200ah-527x240x218-lifepo4-li-ion-bt-heat/p/78350/

Just tuollaiset mulla on.

Sellainen kiusallinen pikku yksityiskohta näihin (ja varmaan moniin muihinkin lifepoihin) liittyy, että jos virrat on ollut kokonaan poikki vähän pitempään (tunti-, ei minuuttiluokkaa) esim. pääkytkin avattuna, niin invertterin (2kVA) kytkentäyritys  mykistää akut puoleksi minuutiksi.

Johtuu siitä, että kun invertterin isot konkat latautuu kytkettäessä silmänräpäyksessä, niin virtapiikki minkä ne ottaa on ISO. En tiedä onko se satoja vai tuhansia ampeereita, mutta kestää vain jotain millisekunteja. Siinä ajassa akun BMS ehtii kuitenkin jo katkaista liian suuren virran vuoksi. Sitä varten minulla on 60cm 4mm2 hyppylanka, jonka laitan starttiakulta dc-dc konvertterille tulevan piuhan ja hupiakun pääkytkimen väliin pariksi sekunniksi invertteriä "kylmänä" akkuun kytkettäessä ihan vaan käsin terminaalipultteja vasten painamalla.

Tämä EI siis liity invertterin käyttöön/käynnistämiseen/sammuttamiseen, vaan siihen kun akuista pitempään irti ollut isohko invertteri kytketään akkuun.
Otsikko: Vs: LiFePo4 akku AGM.n tilalle
Kirjoitti: Aakku - 2.02.2025 kello on 08:20
Just tuollaiset mulla on.

Sellainen kiusallinen pikku yksityiskohta näihin (ja varmaan moniin muihinkin lifepoihin) liittyy, että jos virrat on ollut kokonaan poikki vähän pitempään (tunti-, ei minuuttiluokkaa) esim. pääkytkin avattuna, niin invertterin (2kVA) kytkentäyritys  mykistää akut puoleksi minuutiksi.

Johtuu siitä, että kun invertterin isot konkat latautuu kytkettäessä silmänräpäyksessä, niin virtapiikki minkä ne ottaa on ISO. En tiedä onko se satoja vai tuhansia ampeereita, mutta kestää vain jotain millisekunteja. Siinä ajassa akun BMS ehtii kuitenkin jo katkaista liian suuren virran vuoksi. Sitä varten minulla on 60cm 4mm2 hyppylanka, jonka laitan starttiakulta dc-dc konvertterille tulevan piuhan ja hupiakun pääkytkimen väliin pariksi sekunniksi invertteriä "kylmänä" akkuun kytkettäessä ihan vaan käsin terminaalipultteja vasten painamalla.

Tämä EI siis liity invertterin käyttöön/käynnistämiseen/sammuttamiseen, vaan siihen kun akuista pitempään irti ollut isohko invertteri kytketään akkuun.
Taas mielenkiintoista tietoa...

En oikein kyllä ymmärtänyt tuota hyppylankatemppua, mutta mietin, olisiko invertterissä joku ongelma. Kovin hetkellinen kulutuspiikki täytyy olla, kun sellainen ei ainakaan minulla näy mittarissa.

Mitä tulee noihin akkuihin, niin minulle ne ovat aivan liian kalliit.
Otsikko: Vs: LiFePo4 akku AGM.n tilalle
Kirjoitti: ohikulkija - 2.02.2025 kello on 09:59
Taas mielenkiintoista tietoa...

En oikein kyllä ymmärtänyt tuota hyppylankatemppua, mutta mietin, olisiko invertterissä joku ongelma. Kovin hetkellinen kulutuspiikki täytyy olla, kun sellainen ei ainakaan minulla näy mittarissa.

Mitä tulee noihin akkuihin, niin minulle ne ovat aivan liian kalliit.
Kyllä tuo on inverttereille  ihan tyypillistä, varsinkin jos BMS:n sallima virta on invertteriin nähden pienehkö ja järjestelmän sisäinen resistanssi hyvin pieni. Usein noihin laitetaan jonkinlainen esilatauspiiri väliin eli kytkin ja vastus joiden kautta annetaan ensin rajoitetusti virtaa muutama sekunti ennen kuin lyödään virrat oikeasti päälle. Muistaakseni mm. Victronin uusissa BMS:ssä ja varmaan muissakin laadukkaissa on vastaava esilatauspiiri sisäänrakennettunak in.'
https://nohma.com/van-conversion/electrics/how-to-pre-charge-an-inverter-easily/
Tuossa vielä linkki missä on aihetta valaistu mielestäni varsin selkeästi.
Otsikko: Vs: LiFePo4 akku AGM.n tilalle
Kirjoitti: uretaanikoppi - 2.02.2025 kello on 10:20
En oikein kyllä ymmärtänyt tuota hyppylankatemppua, 

Periaate on mutkat suoriksi vetäen seuraava: (siis periaate, ei todellinen kytkentä, koska starttiakku on 7m päässä invertteristä)

Otetaan piuhanpätkä ja törkätään hetkeksi (about sekunti) sen toinen pää starttiakun plussaan ja toinen pää invertterin pluspiuhan sisäänmenoon.

Starttiakussa ei ole BMS:ää, joten se ei ole tuosta muutaman millisekunnin piikistä (joka ei ehdi näkyä mittarissa) moksiskaan.

Räppää vähän kipinää, mutta esim. piuha ei ehdi lämmetä yhtään. Elegantimpaa olisi laittaa piuhan jatkoksi joku vastus ettei kipunoisi, mutta en ole viitsinyt, kun tämä tulee vastaan luokkaa kerran vuodessa.
Otsikko: Vs: LiFePo4 akku AGM.n tilalle
Kirjoitti: uretaanikoppi - 2.02.2025 kello on 10:34
Tuossa vielä linkki missä on aihetta valaistu mielestäni varsin selkeästi.

Hyvä linkki, kiitos!

Tuon valossa suosittelen lämpimästi käyttämään hyppylangassa vastusta ja alanpa käyttää itsekin.

Kipinöistä en välitä (busbariin tökätessä ei ota akunnavat tai terminaalit kipeää), mutta tuota BMS:n hajoamisriskiä en tullut ajatelleeksi.
Otsikko: Vs: LiFePo4 akku AGM.n tilalle
Kirjoitti: Mika.T - 2.02.2025 kello on 10:35
Riippuu ihan akusta tuo virtakatkaisu, bms luulee kohdanneensa oikosulun kun invertterien konkkapankki ottaa rajun virtapiirin, ja katkaisee virrat.

Esim jk:n Bluetooth bms:ssä tuon virtakatkaisu aikarajan voi säätää joten virtakatkaisua ei tapahdu noissa invertterien konkkapankin latauksissa.

Ja joo, invertteri pitäisi aina "ladata" esivastuksen kanssa ennen suoraan virtoihin kytkemistä. Siellä on muutakin mahdollisesti hajoavaa kuin akun bms.


Aikaraja oli muistaakseni alunperin 10ms tai jotaki sellaista.
Akun navat kestää siis lyödä vaikka jakarilla yhteen niin bms huolehtii virran katkaisun eikä mitään hajoa.
En silti suosittele kokeilemaan, YouTubesta löytyy jos haluaa katsoa mitä tapahtuu.
Otsikko: Vs: LiFePo4 akku AGM.n tilalle
Kirjoitti: ohikulkija - 2.02.2025 kello on 10:48
Hyvä linkki, kiitos!

Tuon valossa suosittelen lämpimästi käyttämään hyppylangassa vastusta ja alanpa käyttää itsekin.

Kipinöistä en välitä (busbariin tökätessä ei ota akunnavat tai terminaalit kipeää), mutta tuota BMS:n hajoamisriskiä en tullut ajatelleeksi.
BMS:n lisäksi sillä vastuksella todennäköisesti pidentää myös invertterinsä elinikää kun ei ne konkatkaan varsinaisesti rakasta liian suuria käynnistysvirtapiik kejä.
Otsikko: Vs: LiFePo4 akku AGM.n tilalle
Kirjoitti: uretaanikoppi - 2.02.2025 kello on 10:53
Mitä tulee noihin akkuihin, niin minulle ne ovat aivan liian kalliit.

Se on totta että kaupassa saa kerralla latoa rahaa tiskiin aika lailla.

Kokonaisuutta laskiessa pitää kuitenkin huomioida, että litiumin kanssa riittää puolet lyijyakun ampeeritunneista ja litium kestää lataussyklejä moninkertaisesti lyijyakkuun nähden.

Pitkän päälle litium tulee siis selvästi halvemmaksi, joskin sillä riskillä että JOS akku hyytyy/hajoaa takuuajan jälkeen, mutta muuten ennen aikojaan, niin se ei välttämättä ole ehtinyt vielä tienata hintaeroaan umpeen.

Käytännössä matkailuauto/vene/mökkikäytössä litiumin tappaa aika, ei lataus/purkusyklit.

Minulla on 10v vanha sähköauto, vajaa 100tkm ajetttu. Alkuperäiset akut, enkä ole havainnut toimintamatkassa mitään käytännön pudotusta. Siksi pidän todennäköisenä, että radikaalisti kevyemmällä käytöllä olevat matkailuautoni hupiakut kestävät vähintään yhtä kauan.

Siihen päälle 1/3 paino, nopea latautuminen ja isolle invertterille riittävä jännite myös silloin, kun akut ovat jo lähes tyhjät, niin itse en lyijyyn palaa.
Otsikko: Vs: LiFePo4 akku AGM.n tilalle
Kirjoitti: Aakku - 2.02.2025 kello on 11:23
Yritin sisäistää. Pitääkö olla huolissaan...?

Onko ongelma ohitettu, kun invertteri on aina kytkettynä akkuun ja samoin aurinkopaneelit? Minulla ei ole akusta irrottavaa pääkatkaisijaa, vaan se ainoastaan katkaisee kaikki kuluttajat pois. Eli käytännössä sulakeboksin.
Linkissä luki myös, että ongelma koskee 2000 W inverttereitä ja suurempia. Itselläni on 1500 W.
Toki voisin kytkeä Ctekin DC/DC laturista starttiakulta virtaa invertteriin. Matkaa ei olisi, kuin 20 cm. Onnistuisi kuitenkin helpommin jollakin akkulaatikon ulkopuolella sijaitsevalla kytkimellä, joka ei jää päälle.
Otsikko: Vs: LiFePo4 akku AGM.n tilalle
Kirjoitti: Aakku - 2.02.2025 kello on 11:29
Se on totta että kaupassa saa kerralla latoa rahaa tiskiin aika lailla.

Kokonaisuutta laskiessa pitää kuitenkin huomioida, että litiumin kanssa riittää puolet lyijyakun ampeeritunneista ja litium kestää lataussyklejä moninkertaisesti lyijyakkuun nähden.
Toki näin...

Toisaalta litium akkuja saa puolta halvemmallakin. Eikö niissäkin pitäisi olla pitkä kestoikä ja sitä kautta tulisivat puolet lyhyemmälläkin aikaa saman hintaisiksi?
En tiedä, onko olemassa hyvää ja halpaa samassa paketissa. Epäilen kyllä, että markkinoilla on tarjolla paljon huonoja ja kalliitakin litium akkuja.
Otsikko: Vs: LiFePo4 akku AGM.n tilalle
Kirjoitti: Mika.T - 2.02.2025 kello on 12:32
Yritin sisäistää. Pitääkö olla huolissaan...?

Onko ongelma ohitettu, kun invertteri on aina kytkettynä akkuun ja samoin aurinkopaneelit?

Ongelmaa ei tosiaan ole koskaan kun invertteri on kytkettynä akkuun, vain silloin kun invertteri on pidemmän aikaa irti sähköistä jolloin sisäiset kondensaattorit kerkeää tyhjentyä.
Toki joissakin isoissa inverttereissä on käynnistymispiikkik in ihan jonkunlainen, mutta kuitenkin. Ei tarvi hyppyjohdoilla/vastuksilla värkkäillä kun johdot on "aina" kiinni akussa.
Otsikko: Vs: LiFePo4 akku AGM.n tilalle
Kirjoitti: ohikulkija - 2.02.2025 kello on 13:08
Toki näin...

Toisaalta litium akkuja saa puolta halvemmallakin. Eikö niissäkin pitäisi olla pitkä kestoikä ja sitä kautta tulisivat puolet lyhyemmälläkin aikaa saman hintaisiksi?
En tiedä, onko olemassa hyvää ja halpaa samassa paketissa. Epäilen kyllä, että markkinoilla on tarjolla paljon huonoja ja kalliitakin litium akkuja.
Youtubesta löytyy sellainen aurinkosähköpuuhast elija kuin William Prowse joka testailee ja purkaa noita akkuja ja tutkii mitä ne ovat syöneet. Sieltä löytyy halpisosastolta kaikenlaisia yllätyksiä, positiivisia, negatiivisia ja joskus suorastaan vaarallisiakin.  Hyviä klippejä jos aihe kiinnostaa.
Otsikko: Vs: LiFePo4 akku AGM.n tilalle
Kirjoitti: tsahkali - 2.02.2025 kello on 14:09
En oikein kyllä ymmärtänyt tuota hyppylankatemppua, mutta mietin, olisiko invertterissä joku ongelma. Kovin hetkellinen kulutuspiikki täytyy olla, kun sellainen ei ainakaan minulla näy mittarissa.

Wanhuksilla oli entiwanhaan mökillä telkkari mutta ei sähköä.
Tein telkkaria varten intikan, joka aina kyykähti kaksi-kolme kertaa, ennenkuin telkan konkat oli latautuneet.
Otsikko: Vs: LiFePo4 akku AGM.n tilalle
Kirjoitti: ktako - 2.02.2025 kello on 20:19
Itse kasattu diy versiona saa valita parhaat kennot sekä Bms versiot ja tietää mitä akku on syönyt sisäänsä ja vielä suhteellisen edullisesti. Netistä löytyy myös hyvät kasausohjeet.
Otsikko: Vs: LiFePo4 akku AGM.n tilalle
Kirjoitti: reissu - 2.02.2025 kello on 21:29
Ongelmaa ei tosiaan ole koskaan kun invertteri on kytkettynä akkuun, vain silloin kun invertteri on pidemmän aikaa irti sähköistä jolloin sisäiset kondensaattorit kerkeää tyhjentyä.
Toki joissakin isoissa inverttereissä on käynnistymispiikkik in ihan jonkunlainen, mutta kuitenkin. Ei tarvi hyppyjohdoilla/vastuksilla värkkäillä kun johdot on "aina" kiinni akussa.

Aika paljon näyttää olevan tarjolla inverttereitä, joissa on soft start juuri LiFePO4-akkuja huomioiden.
Otsikko: Vs: LiFePo4 akku AGM.n tilalle
Kirjoitti: Aakku - 3.02.2025 kello on 09:03
Aika paljon näyttää olevan tarjolla inverttereitä, joissa on soft start juuri LiFePO4-akkuja huomioiden.
Onko se sitä varten...

Olen ymmärtänyt, että soft startin olisi tarkoitus suojata käyttölaitteita. Sellaisen viiveen aikoinaan väsäsin invertterin ja käyttölaitteen väliin. Nykyisessä tuo ominaisuus on jo invertteriin integroitu.
Voi olla, että tämä on eri juttu.
Otsikko: Vs: LiFePo4 akku AGM.n tilalle
Kirjoitti: reissu - 4.02.2025 kello on 22:46
Onko se sitä varten...

Olen ymmärtänyt, että soft startin olisi tarkoitus suojata käyttölaitteita. Sellaisen viiveen aikoinaan väsäsin invertterin ja käyttölaitteen väliin. Nykyisessä tuo ominaisuus on jo invertteriin integroitu.
Voi olla, että tämä on eri juttu.

Kai se sitten tulee mukana, kun laitteet käynnistetään pehmosti, niin ei repäise akultakaan täysiä aluksi. Pääasia kuitenkin, että olisi eduksi tilanteelle.