Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Lämmitys ja ilmastointi => Truma => Aiheen aloitti: EuraMobil2001 - 22.01.2024 kello on 17:55
-
Viime vl. Pakkasta- 25, auto ei pysynyt lämpimänä. Ei saanut nostettua yli +15 asteeseen. Puhallin pyörii liian hitaasti. Suoraan 12 voltilla pyörii todella kovaa.Kun moottorin nostaa ylös kansineen puhaltaa tosi hyvin,mutta kun laskee paikalleen puskee jonkun aikaa hyvin jonka jälkeen laskee kierrokset tosi alas. Moottori hyytyy . Uusi moottori tulossa,mutta voiko vikaa olla muualla??
-
koitakko ajaa automaatilla vai käsisäädöllä?
-
koitakko ajaa automaatilla vai käsisäädöllä?
Ei ole muuta kuin automaatti
-
Viime vl. Pakkasta- 25, auto ei pysynyt lämpimänä. Ei saanut nostettua yli +15 asteeseen. Puhallin pyörii liian hitaasti. Suoraan 12 voltilla pyörii todella kovaa.Kun moottorin nostaa ylös kansineen puhaltaa tosi hyvin,mutta kun laskee paikalleen puskee jonkun aikaa hyvin jonka jälkeen laskee kierrokset tosi alas. Moottori hyytyy . Uusi moottori tulossa,mutta voiko vikaa olla muualla??
Kun olet vaihtanut moottorin ja kuitenkin puhaltaa hiljaa niin piirilevyssä on silloin vikaa. Ihme, että käynnistyy. Katso moottoriosiossa se kolmas ylhäältä kuva, jos vaatii muutakin säätöä. Riippuu piirilevyn mallista.
(https://karavaanari.org/kuvat/1706011237.jpg)
-
Kun olet vaihtanut moottorin ja kuitenkin puhaltaa hijaa niin piirilevyssä on silloin vikaa. Ihme, että käynnistyy. Katso moottoriosiossa se kolmas ylhäältä kuva, jos vaatii muutakin säätöä. Riippuu piirilevyn mallista.
(https://karavaanari.org/kuvat/1706011237.jpg)
Moottori tuli ja on täysin erilainen.Fyysisest i pienempi ,kiinnitusreiät kapeammalla ja akseli paljon ohuempi. Minulla on tuo mu/pu johtoinen.uusi oli myös,mutta siihen ne yhtenäisyydet loppuukin. (Taisin vähän hätäisesti tilata väärän moottorin)
Käytin omaa moottoria auki .Hiilet lähes uutta vastaavat.Kaulan lamellit vai mitkä ne on oli puhtaat ja ei ollut kulumaa,ei edes likainen.
Eli onko minulla vika nyt siinä piirilevyssä ja saako sitä kukaan kuntoon?Jos tarvetta voin laittaa kuvia. Truma on aika vieras minulle :)
-
Laita kuva ostamastasi moottorista? Vanhan mallinen moottori on ruuveilla kiinni ja helppo aukaista ja on pienempi kuin uudempi pu/mu johtoinen moottori. Piirilevy vialtahan tuo kuulostaa, mutta se selviää testaamalla, jossa minä voin auttaa ja korjata.
-
Jep uusi moottori ja eipä se puhaltimen nopeus siitä parantunut??
-
Jep uusi moottori ja eipä se puhaltimen nopeus siitä parantunut??
Minkä moottorin laitoit? Voin korjata sen piirilevyn.
-
Selvisikös tämä ongelma? Minulla truma 4002 ja -25 pakkasessa ei lämpöä riittänyt.
-
Selvisikös tämä ongelma? Minulla truma 4002 ja -25 pakkasessa ei lämpöä riittänyt.
Kyllä neljän kilowatin pitäisi riittää. Pyöriikö puhallin kunnolla ja nostaako kakkos teholle? Onko etätunnistin?
-
Mielestäni on pyörinyt puhallin voimakkaammin aiemmin. Kuinka tunnistan kakkos teholle siirtymisen? Etätunnistin ilmeisesti termostaatti? Sellainen löytyy.
-
Kun vääntää lämpöasetusta hitaasti isommalle niin tuleeko jossain kohtaa suhinasta kohinaa...eli palokohina kovenee isolla askeleella.
Liekkiikkunasta tuon näkee myös.
-
Varovasti lähtee kiihyttämään kierrosnopeutta 10min jälkeen, mutta tuntuu silti jäävän huipputehosta. Ei kohise samaan malliin kuin ennen eli jäisikö ykkösteholle? Ennen näiden lämmitysongelmien ilmaantumista kuului sellainen metallinen nakse lämmittimestä ihan kuin kytkisi jotain relettä päälle ja pois eikä puhallin pyörinyt laisinkaan. Tämä tietenkin keskellä yötä. Katsoin nopeasti ettei ole punaista valoa tuossa säätönupikassa. Vaihdoin pullon täyteen koska ajattelin sen johtuvan siitä.
-
Koitatko ajaa puhallinta käsisäädöllä vai automaatilla?
-
Valitsin liekin kuvan kohdalle ja lämpötilan valintanuppi täysille.
-
Kaasun virtaus ilmeisesti riittää. Pistin lieden molemmat polttimet päälle ja käynnistin lämmittimen, ei vaikutusta lieden liekkeihin. Ilmeisesti mahdollinen vika pannun alla olevassa kaasuventtiilissä. Neliön muotoinen palikka kaasuputken juuressa?
-
Käyttöpaneelissa palaa aluksi sekä keltainen että vihreä ledi. Ajan myötä keltainen sammuu. Käytän siis kesäasennolla, pelkkä liekin kuva.
-
Tässä ketjussa on muutama täysin väärä vastaus kun ei tunneta lämmitintä. Älä säädä täysille kun voi rikkoa puhallin ohjauksen. Onko ohjauspaneeli kuvan mukainen? Näyttää olevan kaksi aihetta samassa osiossa, joka sotkee vastauksia. Karabiilistille tiedoksi, että tässä lämmittimessä ei ole ikkunaa mistä katsoa, eikä auto/ manuaali ohjausta.
(https://karavaanari.org/kuvat/1734848134.jpg)
-
Erilainen ohjauspaneeli. Sellainen harmaa missä ei ole noita punaisia nappuloita. Lämpötilan valitsimen ympärillä vain sellainen kehä mitä pyörittämällä valitaan haluttu lämmitysmuoto.
-
Eli uudempi malli. Kuvassa vasen.
(https://karavaanari.org/kuvat/1734961587.jpg)
-
Mielestäni on pyörinyt puhallin voimakkaammin aiemmin. Kuinka tunnistan kakkos teholle siirtymisen? Etätunnistin ilmeisesti termostaatti? Sellainen löytyy.
Kun käynnistät lämmittimen niin 18 sekunnin kuluttua naksahtaa kaasuventtiili ja lämmitin syttyy. Sitten hehken päästä naksahtaa uudestaa ja paloilmapuhaltimen kierrokset nousee, on helppo todeta kun kuuntelee ulkoa pakoputken päästä.
-
Kun käynnistät lämmittimen niin 18 sekunnin kuluttua naksahtaa kaasuventtiili ja lämmitin syttyy. Sitten hehken päästä naksahtaa uudestaa ja paloilmapuhaltimen kierrokset nousee, on helppo todeta kun kuuntelee ulkoa pakoputken päästä.
Kaasuventtiili aukeaa ja lämmitin syttyy, toinen naksahdus myös kuuluu vaan kierrokset jää matalalle.
-
Tarkoitatko paloilma puhaltimen kierroksia?
-
Tarkoitatko paloilma puhaltimen kierroksia?
Kyllä vaan. Tietenkin lämmittää pannun ennen kuin alkaa puhaltaan kovempaa, mutta sellaista kovaa kohinaa ei kuulu. En ole vielä käyttöpaneelia tarkastanut onko siinä jokin kosketusongelma enkä ole testannut termostaattia.
-
Liittimen kiinnityksen tarkistus ensin.
Käytin käyttöpaneelin irti ja osina. Oxide cleaneria joka paikkaan ja kasaus. Ilmeisesti vikaa ollut tuossa lämmitystoiminnon valitsimessa, koska polttanut vihreän ledin lisäksi myös oranssia vaikka ollut pelkkä liekin eli ilman lämmitys. Nyt jännitellään onko säiliö vaurioitunut mikäli siellä on vedenlämmitys ollut tyhjällä säiliöllä päällä. Tuntui tällaisella lauhalla säällä toimivan ja hönkivän ihan kuin aiemminkin.
-
Ei siellä tarvi vettä olla.
-
Liittimen kiinnityksen tarkistus ensin.
Käytin käyttöpaneelin irti ja osina. Oxide cleaneria joka paikkaan ja kasaus. Ilmeisesti vikaa ollut tuossa lämmitystoiminnon valitsimessa, koska polttanut vihreän ledin lisäksi myös oranssia vaikka ollut pelkkä liekin eli ilman lämmitys. Nyt jännitellään onko säiliö vaurioitunut mikäli siellä on vedenlämmitys ollut tyhjällä säiliöllä päällä. Tuntui tällaisella lauhalla säällä toimivan ja hönkivän ihan kuin aiemminkin.
Kyllä se keltainen palaa lämmitysasennossaki n, sammuu sitten kun lämmitin on tarpeeksi lämmin, ei tarvitse vettä sisään ja ei riko mitään.
-
Nyt tapahtui sellaista jännittävää, että laite on täysin mykkä. Ei kontrollipanelista tapahdu mitään. Virraton. Molemmat piirikortin sulakkeet ehjät, akussa virtaa.
Edit kuskin penkin alta löytyi vielä 10A sulake joka oli palanut. Heizung
-
Edit kuskin penkin alta löytyi vielä 10A sulake joka oli palanut. Heizung
Sehän noissa vehkeissä on monesti ongelmana, että paukkuja on ketjussa.
Ja täysin epäloogisissa paikoissa.