Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Aiheen aloitti: vesakaartti - 31.05.2022 kello on 06:25
-
Meidän 7.5 metrinen matkailuauto on ihan uudesta lähtien ollut pikkasen herkkä sivutuulelle ja kallisteluille mutkissa. Päädyin siihen lopputulokseen että pitkä peräylitys saa ilmiön aikaan yhdessä vakio takajousituksen kanssa. Asennutimme lehtijousen ja rungon väliin säädettävät ilmajouset. https://youtu.be/NcZmBykKBPk
-
Ja jo nyt voin kertoa mielipiteeni siitä että kannattiko....https://youtu.be/u6JS5DboqbM
-
No kerropa, mielellään täällä foorumilla
-
No eipä mulla tuohon edelliseen ole vieläkään paljon lisättävää 😅. Toiset ihmiset on verbaalisia, toiset visuaalisia tarinan kertojia😉.
-
orkkis jousitus näyttää aika aneemiselta...vaan 1 lehti.
omassa kulkimessa sentään 3 lehteä.
-
Tuo fiiun yksilehtisyys on aina ollut kummajainen, ja se että kynkkien avulla yhdyspalkki (akseli) tiputettu alas maavaraa vieden.
Kyllä ransu on kova niillä kolmella lehdellä kun max akselimassa on takana 2.6tn (3.5tn autossa) - kun on tottunut Fränkin MB-AlKon kierrejousiin ja erillisripustukseen
-
Kun ajaa ducaton perässä ja katsoo taka-akselia, niin enempihän se näyttää kuin siinä menisi kevytperäkärry kuin auto.
-
No eipä mulla tuohon edelliseen ole vieläkään paljon lisättävää 😅. Toiset ihmiset on verbaalisia, toiset visuaalisia tarinan kertojia😉.
Kaikilla ei ole aikaa katsella videoita. Org kuuluu mun aamurutiineihin, muttei tässä millään tuubiin ehdi. Siksi muutama sana tekstiä olisi hyvä.
Olisiko enemmänkin niin, että toivot videoille katsojia ja org on lähinnä alusta, jossa niistä ilmoittelet.
-
Kun ajaa ducaton perässä ja katsoo taka-akselia, niin enempihän se näyttää kuin siinä menisi kevytperäkärry kuin auto.
Niissä ainakin kolmea eri akselia. Ducaton perinteistä, Alkon akselia ja Fiatin asuntoauto akselia.
-
Kun ajaa ducaton perässä ja katsoo taka-akselia, niin enempihän se näyttää kuin siinä menisi kevytperäkärry kuin auto.
Ja ransun perässä kun ajaa niin näkee onko vain toinen pyöränlaakeri mennyt vai molemmat. 8)
-
Mistäs sen näkee?
Siellä on niitä muuten 4kpl öljykylvyssä...
kunnon Transuissa...ei ehkä nupeloissa.
-
Säätyykö nuo ilmajouset kallistuksen vakaajana...?
Elikä lisääkö painetta ulkokaarteen puolelle ajon aikana?
-
Säätyykö nuo ilmajouset kallistuksen vakaajana...?
Elikä lisääkö painetta ulkokaarteen puolelle ajon aikana?
Sehän riippuu ihan siitä minkälaisen sarjan hankkii.
Käytännössä halvimmat joissa vain yhdys- ja täyttöletku ilman mitään venttiileitä toimii kallistuksen lisääjänä.
Mitä enemmän pistää taalaa tiskiin sitä enemmän saa toimintoja, ihan automaattiseen tasonsäätöön ja ajokorkeuden valintaan asti.
-
Sehän riippuu ihan siitä minkälaisen sarjan hankkii.
Käytännössä halvimmat joissa vain yhdys- ja täyttöletku ilman mitään venttiileitä toimii kallistuksen lisääjänä.
Mitä enemmän pistää taalaa tiskiin sitä enemmän saa toimintoja, ihan automaattiseen tasonsäätöön ja ajokorkeuden valintaan asti.
Niinpä...
Yleensä ilmajousitus vaatii vahvat vakaajatangot. Oletan jotain vakaustekniikkaa olevan, jos kaarteissa ja sivutuulessa tuntuu menevän vakaammin.
-
Noi mun jouset on lehtijousten apuna. Molempia puolia vois säätää erikseen manuaalisesti. Sen enempää älyä niissä ei oo.
-
Kiitos videosta. Säästin juuri 1500€.
-
Niinpä...
Yleensä ilmajousitus vaatii vahvat vakaajatangot. Oletan jotain vakaustekniikkaa olevan, jos kaarteissa ja sivutuulessa tuntuu menevän vakaammin.
Nää on otsikonmukaisesti LISÄilmajouset, ei niiden asennuksen yhteydessä vakaajatankoja lisätä tai jo olemassa olevia vahvempiin vaihdeta.
Täysilmajousitus on sitten ihan oma alansa.
-
Jos jousien kantavuus ja painumat ovat kohdillaan, useimmat alustan ongelmat korjaantuisi iskarien päivityksellä laadukkaampiin, tämä vaan yleensä unohdetaan tai myydään väkisin kalliimpia systeemejä.
-
Kaikilla ei ole aikaa katsella videoita. Org kuuluu mun aamurutiineihin, muttei tässä millään tuubiin ehdi. Siksi muutama sana tekstiä olisi hyvä.
Olisiko enemmänkin niin, että toivot videoille katsojia ja org on lähinnä alusta, jossa niistä ilmoittelet.
Tämä.
Käytetään toista alustaa oman kanavan mainostamiseen.
-
Fiat, 3,5 tn alusta, 7,5 m kokonaispituus.
Yksinkertaisesti jousen kantavuus loppuu.
Ei auta iskarit, ei jykevämmät vakaajatangot.
Ilmapussi jousituksessa nostaa jousituksen kantavuutta eli kun se on tehty, niin jos haluaa vielä jatkaa, niin iskunvaimintimet voi päivittää paremmiksi. Mutta ilman jousien kantavuutta ne on hukka investointi.
-
Jatka Vesa vaan videoiden tekemistä.
Ei sitä ole kenenkään pakko katsoa eli...
-
@Masi. Tänx.
Sun viestejä edelliseen viestiin haluan sanoa että tällaisilla linkityksillä saan noin 7 katsomiskertaa videoille😅. Sillä ei oo mitään merkitystä meidän YouTube -kanavalle. Jotkut asiat ihan oikeesti on helpompi kertoa elokuvan keinoilla 🤔
-
Fiat, 3,5 tn alusta, 7,5 m kokonaispituus.
Yksinkertaisesti jousen kantavuus loppuu.
Ei auta iskarit, ei jykevämmät vakaajatangot.
Ilmapussi jousituksessa nostaa jousituksen kantavuutta eli kun se on tehty, niin jos haluaa vielä jatkaa, niin iskunvaimintimet voi päivittää paremmiksi. Mutta ilman jousien kantavuutta ne on hukka investointi.
Tuon Fiatin alustan kantavuudesta ei ole mitään tietoa. Yksi Fiatin alustalla ollut auto oli -91, eikä toista tule. Yleensä iskarit unohdetaan tai ostetaan ne halvimmat versiot, vaikka tärkein alustan osa.
-
Tuon Fiatin alustan kantavuudesta ei ole mitään tietoa. Yksi Fiatin alustalla ollut auto oli -91, eikä toista tule. Yleensä iskarit unohdetaan tai ostetaan ne halvimmat versiot, vaikka tärkein alustan osa.
Sulla aika suppea kokemus, Fiat merkkisissä 3 eri alustaa jo tehtaalta. Vuosi alleja monta. Itsellä 7m ja on ilmapussit. Toimii hyvin.
-
No joo, ehkä vähän karrikoidusti, huonot kokemukset muistaa yleensä pidempään kuin hyvät.
-
Videoita liikkeelle vaan ja linkkiä jakoon.
Ne olkoot katsomatta jotka eivät halua katsoa.
-
Tuon Fiatin alustan kantavuudesta ei ole mitään tietoa. Yksi Fiatin alustalla ollut auto oli -91, eikä toista tule. Yleensä iskarit unohdetaan tai ostetaan ne halvimmat versiot, vaikka tärkein alustan osa.
Yhtälailla jousien on oltava kunnossa, ei ne iskarit auta mitään jos jouset on loppu ja alusta makaa topparikumeissa.
Ilmeisesti korivalmistajat ei jousitukseen ainakaan halvemmissa malleissa liiemmin panosta ja kun se on tavara-autoon tehty niin sen on toimittava niin minimi- kuin maksimikuormillakin jotenkin, siis laaja-alueinen kompromissi.
Mutta kun päällä on matkailukori kaikkine tykötarpeineen niin silloin yleensä ollaan käytännössä vakio-/ maksimipainoilla koko ajan ja usein vaaditaan kovempaa jousta että pysytään mukavuusalueella.
Tietenkin se alusta voidaan varustaa jo tehtaalla sellaisilla kuorma-auton jousilla ettei varmasti ole perä alhaalla mutta kukapa kivireellä haluaa ajella? -paitsi tietysti Transitmies... :D
-
Tuon Fiatin alustan kantavuudesta ei ole mitään tietoa. Yksi Fiatin alustalla ollut auto oli -91, eikä toista tule.
Tasan ei käy....
Meilläkin on ollut tuon ikäluokan Viiatti, ei siitä alustasta ollut pahaa sanottavaa. 8)
-
^^ No jaa. Itsellä edellinen oli Transit-alustalla. Se oli pehmeä ja huojuva ennenkuin laitettiin lisäjouset ja jäykemmät iskarit taakse. Alkoi toimia. Hirvittää katsella, kun samalle alustalle tehtyjä 500 kg painavampia autoja on liikenteessä ilman minkäänlaisia alustan modauksia.
Ducaton alusta on kevyessä autossa ihan toimiva (tai oli ainakin vuosituhannen alussa, silloin oli autotkin kevyempiä). Myöhempää kokemusta ei ole, mutta leveä raideväli auttaa paljon.
Jos org tuottaa videolle 7 katsojaa niin aika heikko on mainosarvo. Ehkä kannattaisi avata hiukan enemmän sitä, mitä tarjolla olisi. Viittisi katsella mainokset ja vähän itse settiäkin.
-
^^Mutta ei hyvääkään

Onnen kanssa tekniikalla ei ole mitään tekemistä.
-
^^ No jaa. Itsellä edellinen oli Transit-alustalla. jäykemmät iskarit taakse
Ja iskarit oli? (ylihintaiset SV:t ?)
-
Ja iskarit oli? (ylihintaiset SV:t ?)
Onhan ne kalliit, jos siltä tuntuu. Transitissa toimivat hyvin. Mersusta samat lähtivät edestä 2 vuoden jälkeen, toinen rikki.
Olennaista oli saavutettu parannus Transitissa. En muista hintaa.
-
transun normi iskarit oli luokkaa 40-50 eur kpl.
kaksputkikorkeapain ekaasut.
Vaihto vie noin vartin ja autoa ei tarvi nostaa. Thumb
-
Hei
Tällaista harkitsen: https://www.ebay.de/itm/354647886640?itmmeta=01J4Y0HZ457GW3C0PH7X0TJPCD&hash=item5292a94b30:g:pZMAAOSwnGplMCO0
Osaako joku kertoa, miten tuo kompressori toimii, pitääkö letku liittää tuohon mittarin vieressä oleviin venttiileihin ja sitten käynnistää kompressori, voi onko tuossa joku viisaampi, esim. kiinteä kytkentä?
-
^
Eihän tuossa mitään älyä ole, ei edes kiinteä letkutus kompuralta. Toisaalta systeemistä puuttuu yhteinen painesäiliö ja säätimet, eli venttiiliin mittarin alla voi tunkea vaikka huoltoaseman rengaaspainemittari n, jalkapumpun tai vaikka tuon mukana tulleen 12V kompuran.
-
mulla on tuollaiset rinsussa. Nostaa perää hieman jolloin toimii ilman varassa. Mulla vuotaa joku liitos kun paineet poistuu viikon aikana. Samoin liian lyhyt ulosjousto, pitäisi ehtiä muuttaa kiinnityspistettä. Johtuu toki nelikon alustasta, on korkeampi kuin vajaavato. Muuten auttaa kyllä. Huomioitava tuo korotus, muutama sentti, ehkä 5.
Toiminta juutu noin. Kompressori venttiiliin kiinni ja painetta palkeeseen seuraten että alkaa nousta, jolloin ottaa painon vastaan.
-
Tartunpa minäkin tähän asiaan kun on ollut kolmessa autossa (fiat x250 alustassa) ilma-apujouset.
Esimmäisesä oli pienet palkeet. Seuraavissa on ollut ja on nyt isommat noin 175mm VB:t.
Itte tein koko paketin. Lidl kompressorilla, SMC takaiskut ja solenoidit. Vanha SWM painemittari. Ja vasen - oikea erotus käsiventtiili.
Hyvät ovat olleet käytössä antaa lisää pelivaraa ettei tarvii niillä vastakumeilla pohjustella ja ajella.
2 bar paineella suurinpiirtein nostovoimaa on noin yhteensa 1000 kiloa.
1 bar paineella siten noin 500kg. Ongelma ei nykyään ole jousitus.
Vaan todellinen ongelma on yhtenäinen lehtijousitettu taka-akseli.
Siis haluaisin erillisjousituksen kierrejousin mutta ei oo riittävästi rahaa.
Nykyistä taka-akselia pitäisi muuttaa siten että iskunvaimennusta parannettaisiin huomattavasti toimivammaksi lehti-ilmajousi yhdistelmään sopivaksi.
Uusien laadukkaiden säädettävien iskunvaimentimien saatavuus on todella huono.
Ostin Camper Bilstainit 25-336078 mutta evät sovi minun 2021 alustaiseen autoon ovat liian lyhyet, joten ne makaa nyt joutilaana. (ostakaa pois).
Jos jollakulla ehdotuksia kunnollisista taka vaimentimistä niin vinkit kylläkelpaa.
Niin sitten ajatuksena on ollut mitäpä jos lisäisi jonkin kokoisen ilmasäiliön pussien lähelle millainen olisi pehmeyden vaikutus jousitukseen ?
-
..
Niin sitten ajatuksena on ollut mitäpä jos lisäisi jonkin kokoisen ilmasäiliön pussien lähelle millainen olisi pehmeyden vaikutus jousitukseen ?
Ei siitä ole mitään apua palkeiden ominaisuuksiin. Venttililohkon taakse tulee, eli ihan sama tuleeko painepytystä vai kompurasta ilma sinne palkeeseen kun täyttöä huudetaan.. sitten kun säädetty, niin saa olla vaikka painepytty poissa, jos ei venttiililohkon kosketa. Autoaattisäätöiset/aktiivivaaitus, niin eri juttu
Palkeen pinta-ala enempi vaikuttaa miten milläkin paineella käyttäytyy; liian iso alainen ja korkea paine voi tehdö joustosta hyvin lyhyen..
Oikeassa (pehmeissä) ilmajousituksessa pitkät ja hoikemmat palkeet, joissa sisämäntä muuttaa pinta-alaa eri jousitukorkeuksissa, jolloin joustokin eri tuntuinen + niissä pohjaanlyönti kumit.
Nuo lisäpalkeet simppeleitä donitseja, kumipalloja rautajousituksen pönkääjiä
-
Ei niitä paineita tarvi kokoaikaa säädellä.
Mittarit on ainoa tarpeellinen lisävaruste, näkee että ilmat pysyy….
-
https://www.ebay.de/itm/124273718183
Tuommoisen paketin kuitenkin tilasin, jospa ensviikolla pääsis asentamaan.
-
Paketti tuli kotiin viikossa ja asennuksessa meni kaikkine mietiskelyineen n. 10h.
Eilisellä kovalla sivutuulella suoritetulla koeajolla totesimme, että satsaus ei mennyt hukkaan, lähes myrskypuuskissa ducato suuntavakaus oli entiseen verrattuna aivan eri tasolla. Perä myös kohosi mukavasti. Painetta eilen palkeissa oli 2bar.
-
Itseä vähän ärsyttää kun nykyisessä on lisäilmajouset ja perä on ylempänä kuin keula. Paineet on niin vähän että mittari on vihreän alueen minimissä.
En kuitenkaan tykkää kiiloilla leikkiä ::)
Suihkussakin vaan yksi viemäri ja se tietty takaosassa >:( on siinä altaassa kaato mutta ei aina riitä. Pitää miettiä miten pysäköi jos aikoo mennä suihkuun.
-
Itseä vähän ärsyttää kun nykyisessä on lisäilmajouset ja perä on ylempänä kuin keula. Paineet on niin vähän että mittari on vihreän alueen minimissä.
En kuitenkaan tykkää kiiloilla leikkiä ::)
Kerropa, miksi et vähennä painetta?
-
Kerropa, miksi et vähennä painetta?
justhan mä tuossa kirjoitin että on mittarin mukaan jo minimissä. taitaa olla 1,1bar.
-
Itseä vähän ärsyttää kun nykyisessä on lisäilmajouset ja perä on ylempänä kuin keula.
Mikäli on kyse PSA x250 alustasta ja mahdollisesti vähän väsähtäneet etujouset, niin suositus eteen nämä hd-jouset:
https://aeromotors.fi/kataloog/article/2675322/4026198-lesjofors (https://aeromotors.fi/kataloog/article/2675322/4026198-lesjofors)
Kolmen vuoden kokemuksella edelleen vain tyytyväinen näihin. Hieman orkkista jämäkämpi, ei kuitenkaan kova.
Lankavahvuus 18mm (orkkis 16mm ?), ja noin 20-30mm pidempi.
Jos haluaa tukea kotimaista, niin Vallilan Takomo myy samaa jousta:
https://www.vallilantakomo.fi/verkkokauppa/etujousi-hd-fiat-ducato-x250-2006-alkaen/p/K20026198/ (https://www.vallilantakomo.fi/verkkokauppa/etujousi-hd-fiat-ducato-x250-2006-alkaen/p/K20026198/)
Vaihdosta Vallila olisi kolme vuotta sitten ottanut 300eur, nyt varmaan jo enemmän.
-
justhan mä tuossa kirjoitin että on mittarin mukaan jo minimissä. taitaa olla 1,1bar.
Entä sitten?
Direktiivit ei kiellä pienempiä paineita.
Vaikka laskisit tyhjäksi....
-
Entä sitten?
Direktiivit ei kiellä pienempiä paineita.
Vaikka laskisit tyhjäksi....
en usko että se tekee hyvää palkeelle jos se tyhjänä siellä lutkuttaa edes takaisin.
-
Mikäli on kyse PSA x250 alustasta ja mahdollisesti vähän väsähtäneet etujouset, niin suositus eteen nämä hd-jouset:
https://aeromotors.fi/kataloog/article/2675322/4026198-lesjofors (https://aeromotors.fi/kataloog/article/2675322/4026198-lesjofors)
Kolmen vuoden kokemuksella edelleen vain tyytyväinen näihin. Hieman orkkista jämäkämpi, ei kuitenkaan kova.
Lankavahvuus 18mm (orkkis 16mm ?), ja noin 20-30mm pidempi.
just vauhdoin uudet jouset eteen, kylläkin orkkikset.. Oisin muuten varmaan kokeillutkin noita. Halvemmatkin näyttää olevan.
-
en usko että se tekee hyvää palkeelle jos se tyhjänä siellä lutkuttaa edes takaisin.
Jokainen tulee uskollaan autuaaksi...
-
en usko että se tekee hyvää palkeelle jos se tyhjänä siellä lutkuttaa edes takaisin.
Minä kyllä lasken paineet tarvittaessa nollaan, jos sillä saan auto vaateriin ilman kiilojen käyttöä. Liikkeelle lähtiessä sitten ajopaineet takaisin.
-
Ilmapussi (VB) asiaa ja ylipäätään X250 alustan asiaa vm 2019 --> Jos paine 2 bar niin auto 3400kg, nousee 3cm. 3 bar niin auto nousee 4cm.
Ja iskarit siihen myynnissä jos joku tarrvitsee. Tori ilmo tässä : https://www.tori.fi/recommerce/forsale/item/12748818
-
Minä kyllä lasken paineet tarvittaessa nollaan, jos sillä saan auto vaateriin ilman kiilojen käyttöä. Liikkeelle lähtiessä sitten ajopaineet takaisin.
No joo mutta kun ei ole kompuramalli.
Tupakansytytinkompu ra on mutta sillä leikin yhtä epämieluusti kuin kiiloilla ;D
Eikä tosiaan ole mitään haittaa muuta kuin suihkussa käydessä, ja silloinkin kyllä riittää että auto on edes tasaisella kun suihkualtaassa on kuitenkin kaato viemärin suuntaan.
-
Tupakkisytkäri kompura on mulla, eipä noita sillä pusseja täytä kuin 10 sekuntia. Mulla on kompura penkin alla, j
Johto valmiina penkin vieressä. Aika monessa paikassa riittää kun ilmat laskee pihalle. Vatupassi on mutta se on telkkarin jalan alla, joten silmämääräisellä suoruudella mennään.
-
No joo mutta kun ei ole kompuramalli.
Tupakansytytinkompu ra on mutta sillä leikin yhtä epämieluusti kuin kiiloilla ;D
Eikä tosiaan ole mitään haittaa muuta kuin suihkussa käydessä, ja silloinkin kyllä riittää että auto on edes tasaisella kun suihkualtaassa on kuitenkin kaato viemärin suuntaan.
Aa no sitten. Mulla molempien piirien mittarit ja kompuran käyttönamiskat on heti vaihteenvalitsimen oikealla puolella. Mittarit hyvin näkökentässä ja namiskat käden ulottuvilla. Leiriin tullessa ihan ennen kuin liikun kuskipukilta minnekään tarkistan miten vaaterissa auto on ja riittääkö jommankumman tai molempien ilmajousien säätö vai tarvitaanko kiiloja.
Ja kiiloille ajaessakin tarvittaessa hienosäätö ilmajousilla. Ei se niin jetsulleen muuten ole, mutta juuri se suihku pitää ottaa huomioon. Lattiaviemäreitä on kaksi, mutta siinähän on vielä kaksi väärää suuntaa mihin auto voi olla kallellaan. Vesi kun tunnetusti menee huonosti ylämäkeen, niin yleensä pyrin säätämään auton suht hyvin vaateriin.
Ja leiristä poistuessa painemittareiden vilkaisu kuuluu rutiineihin jotka tsekkaan ennen lähtöä. Joskus on kyllä tohinassa unohtunut paineet varsin alas (onneksi ei nollaan) ja sitten oon ihmetellyt ajaessa miten tää auto on nyt niin lulla.