Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => 12 voltin järjestelmä => Aiheen aloitti: retsasung52 - 26.05.2021 kello on 16:40
-
Mietinnässä laittaa invertteriltä johto maasähköön jolloin vaunussa olisi verkkovirtaa käytettävissä kaikissa pistorasioissa. Tämä olisi manuaalisesti toteutettavissa ilman mitään releitä, kunhan syöttää siniaaltoa... Toimiiko ?
-
Ei toimi noin.
Pitäisi ainakin vaunun akkulaturi, lämmitin ja muut mahdolliset 230V vermeet poistaa virtapiiristä siksi aikaa.
-
Tarvitset tämmöisen ja sähkärin asentamaan sen.
https://www.amperewinkel.nl/fi/product/xenteq-pts-230-25-omschakel-relais-omvormer-walstroom-230vac-12-volt-24v-omvormers/
-
Ei toimi noin.
Pitäisi ainakin vaunun akkulaturi, lämmitin ja muut mahdolliset 230V vermeet poistaa virtapiiristä siksi aikaa.
Tokihan se toimii! Pitää vaan huomioida että kaikki laitteet mitkä on pistorasiassa ja päällä kuluttaa virtaa! Eikä laittaa verkkojohtoa kiinni maasähköön!
-
Jos laittaa johdon ilvertterin lähdöstä maasähkön syöttöön, miksei toimisi. Tällöin kaikki laitteet jotka ovat käytössä maasähköllä ovat päällä. Akut eivät taida riittää.
Jos tällaisia asioita pitää täältä kysellä, unohda koko juttu.
Mike ehti ensin.
-
Helpoin ratkaisu on kytketyttää tämmöinen
https://www.mg-engineering.fi/productGallery/products.php?t=2&i=99&lp=6&l=fi (https://www.mg-engineering.fi/productGallery/products.php?t=2&i=99&lp=6&l=fi)
(https://karavaanari.org/kuvat/1622037591.jpg)
Edit: 99 linkissä olikin vastaava tuote
-
Mitenkäs eroitatte jääkaapin/lämmittimen ja EBL:n sähkönsyötön pois invertterin syöttämästä verkosta?
Ettei tule looppia eli EBL lataa akkua syötöllä mikä tulee akusta invertterin kautta ? ;)
-
Ettei tule looppia eli EBL lataa akkua syötöllä mikä tulee akusta invertterin kautta ? ;)
Nämä eräät luulevat keksineensä ikiliikkujan, kun ei tartte akkulaturia irroittaa virtapiiristä :laugh:
-
Meillä Arvo teki niin, että jääkaapin ja akkulaturin jälkeen maasähkö päättyy pistorasiaan. Siitä jatkuu jakorasialle pistotulpan ja taipuisan kaapelin kautta. Tämä pistotulppa voidaan vaihtaa invertterin ja maasähkön välillä tarpeen mukaan manuaalisesti. Kerran on ollut maasähköllä kokeilumielessä, kait 10 v. pärjätty invertteri sähköllä.
Jokainen tietenkin tarpeidensa ja mieltymystensä mukaan. Me kun ollaan vain kotipihassa maasähkössä. Viime reissulla en edes Onnelassa vetänyt ilmaista sähköä.
-
Tämmöisen kytkennän piirsin joskus 20 vuotta sitte. Periaate on kuvan mukainen, käyttää sitten välireleitä tai aiemmin kerrottuja pokseja.
(https://karavaanari.org/kuvat/1622044644.jpg)
-
Empä tiijä miten hitekki tuommonen ametisti on mutta, ysäri vehkeessä oon auton invertterillä käyttänyt vaunun laitteistoo, vaunu syötön kautta, ja joskus tehny akkuun tilaa laittamalla vaunun invertteristä ,ikkunan raosta johdon vaunun sähkösyöttöön ja ajanu 1kw lämmitintä.
-
Itsehän vedin invertterin kahdelta lähdöltä johdot omiin asennettuihin pistorasioihin. Helppoa ja yksinkertaista.
-
No nämä kaksi edellistä ei liity mitenkään aiheeseen. Eli miten saamme automaattivaihdon tai kaukosäätimellä toteutetun , missä auton/ vaunun kaikki pistorasiat tunkee verkkosähköä. Ja akkulaturi jne poistuu käytöstä invertterin syöttäessä.
Edit MJO on kyllä piirtänyt sen.
-
Jos tällaista toimintaa tarvitsisin, laittaisin autoon kontaktorin jolla valitaan autoon tuleva sähkösyöttö Siihen tarvittava määrä apukärkiä joilla ohjataan tarvittavia laitteita.
-
Sattumalta juuri tänään sähkäri asensi tuon Humoristin linkittämän relerasian.
Adriassa on tuossa sulakkeiden alla tuplat kytkentärimat, ne erotettiin poistamalla liuskat ja toiseen rimaan jäi syöttö maasähköstä ja lähdöt laturille, jääkaapille ja releboksin liitäntään AC2. Toiselle puolelle tulo releboksilta ja lähdöt pistorasioille.
Releboksin liitäntään AC1 tulee johto invertteriltä.
Melko yksinkertainen asentaa ja täysin automaattinen käytössä.
(https://karavaanari.org/kuvat/1622054502.jpg)
(https://karavaanari.org/kuvat/1622054484.jpg)
-
Alottaja mistään automatiikasta puhunut. Kohta varmaan invertteri piirille tarvii kwh mittarin ja yli oppilaan laskemaan paljonko akusta meni virtaa.
-
Jos invertteriltä laittaa johdon maasähköön, on myös siellä kyljessä olevan pistorasian piikeissä 230v.
Hengenvaarallinen viritys, kyllä siinä jokin erotin pitää olla.
-
Yllä olevilla tiedoilla oletin että sinne kylkeen nimenomaan tuupataan invertteristä johto. Jos manuaalisesti jotain toteutetaan niinkuin alottaja aikoi, voisi olettaa valmiita mukana olevia johtoja liittimiä tms, ei tehdä uros uros väli kappaleita tai kytkentä rasioihin muutoksia yms. Eikä tuosta ilmi tullut onko se invertteri vaunussa, vetoautossa vai mettäkoneessa...
-
No sitten, tuo vaihtoehto ei tullut mieleenkään.
-
Eiköhän näillä vastauksilla päästä eteenpäin. Tämän lisäksi pitäisi saada vielä asennettua peruutuskamera vaunuun, mutta se onkin toinen juttu :D
-
Alottaja mistään automatiikasta puhunut. Kohta varmaan invertteri piirille tarvii kwh mittarin ja yli oppilaan laskemaan paljonko akusta meni virtaa.
Se automaatti tai kaukosäädin ohjaus on paksusähköstä puhuttaessa paras vaihtoehto. Koska omia virityksiä tehtäessä voi unohtaa irroittaa joku kun toista kytkee tms .
Yllä olevilla tiedoilla oletin että sinne kylkeen nimenomaan tuupataan invertteristä johto. Jos manuaalisesti jotain toteutetaan niinkuin alottaja aikoi, voisi olettaa valmiita mukana olevia johtoja liittimiä tms, ei tehdä uros uros väli kappaleita tai kytkentä rasioihin muutoksia yms. Eikä tuosta ilmi tullut onko se invertteri vaunussa, vetoautossa vai mettäkoneessa...
Täällä puhutaan yleensä asuntoautoista ja vaunuista. Metsäkoneet on jossain ihan muualla.
Sattumalta juuri tänään sähkäri asensi tuon Humoristin linkittämän relerasian.
Adriassa on tuossa sulakkeiden alla tuplat kytkentärimat, ne erotettiin poistamalla liuskat ja toiseen rimaan jäi syöttö maasähköstä ja lähdöt laturille, jääkaapille ja releboksin liitäntään AC2. Toiselle puolelle tulo releboksilta ja lähdöt pistorasioille.
Releboksin liitäntään AC1 tulee johto invertteriltä.
Melko yksinkertainen asentaa ja täysin automaattinen käytössä.
(https://karavaanari.org/kuvat/1622054502.jpg)
(https://karavaanari.org/kuvat/1622054484.jpg)
Näin oli tehty juuri pois vaihtamassani autossa kytkennät , toimintaa ohjattiin waecon invertterin kaukosäädin napilla.
-
Tiedä häntä mitkä ovat lähtökohdat, neuvot sen mukaan.. ilman sähkövoimatekniikan (paksusähkö) tuntemusta varustettua ei viitsi neuvoa.
Mutta voin tietty näyttää kuinka itse toteutin..
https://karavaanari.org/index.php/topic,24492.msg512860.html#msg512860
Ihan pelkällä ostopurkilla ei homma hoidu - vaatii kytkentöjen purkua ja uusimisia. Sikäli, jos kokonaisuudesta haluu sellaisen "matti ja maija" -käyttäjälle (jotka sähköt ymmärtää vain, että sitä tulee seinästä ja se sattuu..) automaattisen, pitää tietää mitä ei pidä alkup. laitteista invertterin taakse laittaa, ja miten mikäkin pitää suojata.. kaapelointi ja kytkennät pitää tehdä myös asian mukaisesti, sekä jättää suunnitelma/toteutusdokumentti vaikka keskuksen yhteyteen.. niinkuin täällä todettua jo.
-
Sähköturvakurssilla käsitellään kuolemaan johtaneita tapaturmia. Viimeksi ollessani yksi oli kytkentävirheen seurauksena jännitteisestä vaunun aisasta saatu sähköisku. Ihan vaan muistutuksena, että tehdään hommat turvallisesti Thumb
-
Eipä ollu ennen epätavallista että mettäkoneesta tai kuorma-autosta otettiin asuntovaunulle virtaa, mutta s on jo ohi aiheen.
Luulisi kyllä että vaunun ulkona olevaan syöttöpistokkeeseen piuhan toiseen päähän tulee tolpan tai talon seinän sijasta invertteri, ei se vaadi kahden iltapäivän verran sähköjen kans ähräämistä.
-
Minäkin aloin tätä oikein miettimään...
Miten inverterin voi kytkeä suoraan verkkovirran piiriin? Invertterissähän on vain lähtö Schukolla. Siitä jos syöttää töpselijohdolla verkkoon, niin eikös se johda takaisin päin silloin, kun verkkovirtajohto kytketään seinään?
Mulla on vain yksi pistorasia verkkovirralle ja liitäntä laturille. Mikäli syöttäisin invertterin virtaa ilman mitää releohjausta suoraan verkkovirtapistoras iaan, niin se alkaisi samalla ladata akkua, eli kierrättäisin virtaa.
Itse tein oman piirin pistorasioineen invertterille. Väliin tuli vielä "viiverele", joka hidastaa kytkeytymistä 1-2 sekuntia. Verkkovirta jäi ennalleen syöttämään virtaa omalle pistorasialleen ja kahdelle verkkolaturille.
-
Minäkin aloin tätä oikein miettimään...
Miten inverterin voi kytkeä suoraan verkkovirran piiriin? Invertterissähän on vain lähtö Schukolla. Siitä jos syöttää töpselijohdolla verkkoon, niin eikös se johda takaisin päin silloin, kun verkkovirtajohto kytketään seinään?
Mulla on vain yksi pistorasia verkkovirralle ja liitäntä laturille. Mikäli syöttäisin invertterin virtaa ilman mitää releohjausta suoraan verkkovirtapistoras iaan, niin se alkaisi samalla ladata akkua, eli kierrättäisin virtaa.
Itse tein oman piirin pistorasioineen invertterille. Väliin tuli vielä "viiverele", joka hidastaa kytkeytymistä 1-2 sekuntia. Verkkovirta jäi ennalleen syöttämään virtaa omalle pistorasialleen ja kahdelle verkkolaturille.
Onkos sulla kaks verkkoliitäntää vaunun kyljessä? Ei kai sitä invertteriä muualle kytketä? Varsinkin jos vaikka metsäkoneesta otetaan virtaa.
Kiinteät asennukset tietty erikseen sillon painitaan jo ihan eri sarjassa.
Eikös aloittaja mahdollisesti tarkoittanut tätä?
-
Äkkisellään luulisi etttä laturissa on pistoke, sulake, haukileukaa tai ihan on/off kytkin millä sen saa pois ja sähkösyötöllä pelkät pistorasiat sähköistettyä, jos ei niin ehkä kannattaa tosiaan antaa olla.
-
Minäkin aloin tätä oikein miettimään...
Miten inverterin voi kytkeä suoraan verkkovirran piiriin? Invertterissähän on vain lähtö Schukolla. Siitä jos syöttää töpselijohdolla verkkoon, niin eikös se johda takaisin päin silloin, kun verkkovirtajohto kytketään seinään?
Tuon takia tarvitaan tuommoinen edellisellä sivulla oleva eroitusrele, joka eroittaa nämä kaksi toisistaan.
-
Tuon takia tarvitaan tuommoinen edellisellä sivulla oleva eroitusrele, joka eroittaa nämä kaksi toisistaan.
Näin minäkin sen ymmärtäisin...
Ihmetytti vain, kun alkuun kysyttiin onnistumista ilman releitä. Tätä minusta jokunen puolsikin.
Toisaalta ei ole mun ongelmani.