kakskakkonen alumiiniputki ei paljo tilaa vie.. tiettee patterinkohall sen 55millii ja lämpö siirtyy vikkelään ympäri auton tai vaunun... ;DMinä en kyllä ymmärtänyt tuosta mitään. Saiko muut? Aloitan tästä oman ketjun. Jos ylläpito siirtää viestit sinne.
Oleen moneen otteeseen tutkaillut kaappien takasia ja vedellyt sinne johtoja ym. Kovin on ahtaat ja mutkaiset paikat lähteä sinne palkkia vetämään. Mites semmoisen 50 x 50 cm putken 6 metrin päästä tulee enää ilmaa verrattuna nykyiseen onko se nyt 70mm putkeen?Eihän se helppoa ole varsinkaan jos lämmittimen sijoitus on alunperin väärä. Eli truma kuuluu olla noin puolessa välissä asuintilaa ja kaikki ilmakanavat suurinpiirtein saman mittaisia. ei taida hymereitä olla 12 m pitkänä. no seuraavaa on sitten tuo hiukan virapeli viritys lisää kanavia joissa on välipuhaltimet tuohon Tsahkalin tyyliin. Ja niitä ilman ulos tuloja se 10 kpl vähintäin. omassa entisessä oli tehty Truman asennus ohjeen mukaan ja oli etulasista takaseinään lämmin vehje, mutta sehän olikin mukavuuden haluisten fransmannien tekemä.
Ja niitä ilman ulos tuloja se 10 kpl vähintäin. omassa entisessä oli tehty Truman asennus ohjeen mukaan ja oli etulasista takaseinään lämmin vehje, mutta sehän olikin mukavuuden haluisten fransmannien tekemä.
nettistä kaivat sen asennusohjeen ja eikun miettimään. ;)
tuo juttuhan on kuin sen yhden vanhan kääkän Petäjistön kirjoittama, vähintäkään tietoa normi ihmisen elämästä.Off-Topic:Jaa mukavuuden haluisten:
https://yle.fi/uutiset/3-9889223
Mites semmoisen 50 x 50 cm putken 6 metrin päästä tulee enää ilmaa verrattuna nykyiseen onko se nyt 70mm putkeen?
Jos laittaa välipuhaltimen, niin ilmaa varmaan tulee, mutta se on jo kerennyt kaapistojen takana viilentyä niin, että ei siitä juri hyötyä ole.Ota huomioon virtauksen kasvu , kyllä pannulta lämpöä tulee kunhan se saadaan sinne saakka.
Ota huomioon virtauksen kasvu , kyllä pannulta lämpöä tulee kunhan se saadaan sinne saakka.Sullako semmoinen välipuhallin on? Minkä tyyppinen se on ja miten vaikutti? Miten kova meteli siitä lähtee?
Minulla se Truma on juurikin pitkittäisen takasängyn alla. Etuistuinryhmään menevä putki menee ensin takana auton toiselle puolelle ja jatkaa siitä suorana keittiökalusteiden takana eteen saakka. Haitta on se, että sieltä edestä ei parista suuttimestä tule, kuin lehmän henkäys muutoin kuin täydellä suihkukoneasennolla .Truman ongelma ei ole lämpö, vaan putkiston patopaine. Ja kun putkistoa lisätään eli poikkipinta-ala kasvaa vähenee patopaine ja ilma alkaa virrata kunnolla. Eli lisää pari putkea entisten eteen menevien viereen ja tilanne helpottuu varmasti.
Luulen, että suuttimien lisääminen ei paranna asiaa, vaan niistä kahdesta tulee entistä vähemmän ilmaa. Jos laittaa välipuhaltimen, niin ilmaa varmaan tulee, mutta se on jo kerennyt kaapistojen takana viilentyä niin, että ei siitä juri hyötyä ole.
Korostan, että tässä puhutaan nyt minun kohdalla aika hyvän parantamisesta hyväksi, koska pari ecomattia, lattialämmitysmatto ja etutruma on paikannut puutetta.
Minulla se Truma on juurikin pitkittäisen takasängyn alla. Etuistuinryhmään menevä putki menee ensin takana auton toiselle puolelle ja jatkaa siitä suorana keittiökalusteiden takana eteen saakka. Haitta on se, että sieltä edestä ei parista suuttimestä tule, kuin lehmän henkäys muutoin kuin täydellä suihkukoneasennolla .
Sullako semmoinen välipuhallin on? Minkä tyyppinen se on ja miten vaikutti? Miten kova meteli siitä lähtee?
Sullako semmoinen välipuhallin on? Minkä tyyppinen se on ja miten vaikutti? Miten kova meteli siitä lähtee?Ei ole, mutta yhden eräälle joskus asensin.
Tässä on se pienempi:
https://www.vapaa-aika.com/Vaelipuhallin-O-60-mmn-putkiliitaennaellae-77-000-l/h
kakskakkonen alumiiniputki ei paljo tilaa vie.. tiettee patterinkohall sen 55millii ja lämpö siirtyy vikkelään ympäri auton tai vaunun... ;Dsorry ny tullu väärään keskusteluun.. ANTEEKSI kaikille... pitäs opetella lukemaan eikä arvailla... lukihäiriöinen tääl kirjottelee... Thumbd
Tässä on se pienempi:Mistä ohjaus?
https://www.vapaa-aika.com/Vaelipuhallin-O-60-mmn-putkiliitaennaellae-77-000-l/h
Mistä ohjaus?
Tässä on se pienempi:Tuollaisenhan tekis itekki; 12VDC flekti ja suppilot molemminpuolin + pwm säädin kiekkohen hoitoon. Pitääki joku ilta askarrella kun osatkin löytyy..
https://www.vapaa-aika.com/Vaelipuhallin-O-60-mmn-putkiliitaennaellae-77-000-l/h
ei kannata pistää putken loppupäähän imua...voi ilman kulku häiriintyä ja ruveta imemään jostain matkalla olevasta suuttimesta.Aiheesta voisikin tehdä oman säikeensä, vaikka jälkikäteen.
Ja puhallin on tehokkaampi painevastusta vastaan kuin imuvastusta vastaan.
Muutenhan turbokin olisi vasta pakoputken päässä.... 8)
Virtaus kannattaa mitoittaa laminaariseksi joten Reynoldsin luku pitäis laskeskella. :-\
Virtaustekniikka olikin yksi lempiaineita 8)
Miten tuon tuulettimen koko. Pitäisikö reilusti isompi? Eikö tuo suunnilleen putken kokoinen sekoita virtausta jos ei pyöri, eli supistaa ilmatilaa reilusti.Itse ajattelin tehdä testin juuri tuolla viimeisen suuttimen (alkovin) ja kanavan välillä - valmis sauma ja yläkaapissa tilaa.. imua 4m aiempaan suuttimeen.
Taas jos tuon laittaa loppupäähän putkistoa ja sitä ennen on suuttimia, pieneneekö niitten teho vai alkaako jopa imemään ilmaa niitten kautta.
Ennen putken ensimmäistä suutinta tuo on luultavasti paras asentaa
ei kannata pistää putken loppupäähän imua...voi ilman kulku häiriintyä ja ruveta imemään jostain matkalla olevasta suuttimesta.
Ja puhallin on tehokkaampi painevastusta vastaan kuin imuvastusta vastaan.
Sähköjohdosta.Itse ajattelin kuitenkin jotain automaattisempaa, kuten ohjaus kiertoilmapuhaltime lta. Välillä kyllä tuntuu, että Truma pyörii niin sanotusti tyhjäkäynnillä, eli pyörii pienellä puhalluksella, mutta ei lämmitä. Jos näin on, niin ohjaus olisi parasta saada jostain termostaatin takaa. Paras varmaan, että silloin kun Truma havaitsee auton viilenneen ja alkaa lämmittää, niin lisäpuhallin käynnistyy. Puhalluskierrosten säädöstä ei varmaan tule mitään, kun itse päälaitteen kierrokset vaihtelevat koko ajan.
Jonnekin erillinen kytkin, jossa merkkivalo.
Jos laittaa pienen säätimen, saa vielä ilmankierron ja äänen mieleisekseen.
Tästä ketjusta saa sen kuvan, että erittäin harvalla on ongelmia Truman ilmamäärien/ilman jakautumisen kanssa.
Tästä ketjusta saa sen kuvan, että erittäin harvalla on ongelmia Truman ilmamäärien/ilman jakautumisen kanssa.
Ehkä se johtuu siitä, että liian moni uskoo siihen mantraan, jonka mukaan Truma ei riitä talveen.Ei kai kukaan semmoista mantraa viljele?
Silloin ei tule kokemusta lämmönjaosta.
Ei sinne tarvitse kuin pienen tietokoneen flektin ja teho tuplautuu jos ei kolminkertaistu.
Nimimerkillä : Kokemusta on.
Minä laitoin yhteen autoon puhallussuuttimen eteen läppärin tuulettimen. Se oli siitä hyvä paikka, kun akku oli ihan vieressä. Suutin oli ohjaamossa kuljettajan jalan vieressä ja puhalsi ohjaamoon. Ohjaamon lämpötila nousi n. 2 astetta.
Yrittänyt ymmärtää Atrian lämmitysputkistoa. Teen selvityksen paremmalla laitteella.
Yrittänyt ymmärtää Atrian lämmitysputkistoa. Teen selvityksen paremmalla laitteella.
Eikö oikeassa takakulmassa ole minkäänlaista lämmitysputkea?
Linjassa 4 ainoastaan yksi suutin?
Oliko välipuhaltimesta apuja, tuliko ilma lämpimämpänä perille? Ilmamäärä lisääntyy, mutta tuntuuko sitten viileämmältä vai ehtiikö lämpö vähempi johtumaa putken ulkopuolelle kun vauhtia lisää..
Mitä haluat saavuttaa välipuhaltimella
Eikös siellä Truman lähtkotelossa ole kanavien välillä säätöläppä (kuten TEBissä), jolla esim tuota 2. linjaa voi kuristaa, jolloin sen pari saa enempi virtaamaa? Toki siinä kaverissa pitäisi olla riittävästi suuttimia, että ilma pääsee ulos kanavasta ja toisaalta ei tolkuttoman pitkä, ettei virtaus tyssää painehäviöön..
Vähän vierastan tuota toteutusta, jossa lämpöä "käytetään ulkona" oli se ilmakanava tai vesiputki - eristys ei kuitenkaan vastaa sisätilaa..
Kiertääkö umpiputki pelkästään harmaavesi tankin päällä vai puhaltaanko lämpöjä sinne "hukkaan"?
Truman vuotolämpö pääsee sinne ja lämmittää koko takatallin.
Pistä ne putket paikkoilleen, niin ei vuoda.
Vähän vierastan tuota toteutusta, jossa lämpöä "käytetään ulkona" oli se ilmakanava tai vesiputki - eristys ei kuitenkaan vastaa sisätilaa..
Eikö niihin putkiin voisi laittaa pieniä laitetuulettimia. ::)
Lueppa vastaus 44!!! Ja siitä eteenpäin.
En löydä. Onko ne numeroitu. ::)
^
No voe helevata. Aina oppii jotakin uutta. Thumb
Tarkoitin kylläkin: https://www.verkkokauppa.com/fi/product/48355/cmkck/Scythe-Mini-Kaze-50mm-4500-rpm-laitetuuletin?list=OZZQbPKkzSEKT6WqKfbjvS
Lisäksi vielä kierrosnopeuden säädin.
Kuva ensin, tekstiä tulee illan mittaan.
(https://karavaanari.org/kuvat/1553714381.jpg)
(https://karavaanari.org/kuvat/1552075041.jpg)
Truma Combi sijaitsee auton takaosassa sängyn alla. Siitä lähtee 4 lämpöputkea. Kuvassa > on suutin.
Lin(j)a 1: Ensimmäinen suutin wc-tilassa. Siitä se menee auton alle noustakseen tuoliin sisään, jossa kaksi suutinta, toinen eteen ja toinen pöydän suuntaan.
Linja 2: Kiertää sängyn sokkelissa, jossa kolme suutinta. Sen jälkeen se menee lattian läpi harmaavesisäiliön lämmitykseen.
Linja 3: Kiertää auton takaseinälle, sieltä suihkun alle, vaatekaappiin, keittiön sokkelissa suutin (tukittu) ja toinen pöydän alla.
Linja 4: Kiertää auton takaseinälle, sieltä suihkun alle, jossa lattian läpi ulos ja takaisin sisään (vaate)kaapin sokkeliin kolmosen viereen jatkuen pöydän alla olevaan lattiakorotukseen, puhallus oven/keittiön suuntaan.
Joko linjasta 3 tai 4 on puhallus suihkuun ennen niiden lattian alle menemistä.
Tällä hetkellä kokeilussa välipuhallin linjassa kolme. Pitää vielä kokeilla neloseen ja mahdollisesti hankkia kokeilun tuloksena siihen toinen.
Kuva ensin, tekstiä tulee illan mittaan.
https://www.vapaa-aika.com/epages/vapaa-aika.mobile/fi_FI/?ObjectPatMeniköhä toi !inkki ihan oikeen.... En löytänyt puhallinta
Lisäksi peledistä ostettu kierrosluvun säädin. Illalla saatan hakea linkin tarvittaessa.
E: yksi kirjain poistettu.
Meniköhä toi !inkki ihan oikeen.... En löytänyt puhallinta
https://www.vapaa-aika.com/epages/vapaa-aika.mobile/fi_FI/?ObjectPat
Lisäksi peledistä ostettu kierrosluvun säädin. Illalla saatan hakea linkin tarvittaessa.
E: yksi kirjain poistettu.
Eikös siellä Truman lähtökotelossa ole kanavien välillä säätöläppä
Ainakin omassa vaunussa voi säätää puhaltimelta lähtevän ilmavirtauksen balanssia vaunun etu- ja takapään suhteen. Huomasin säädön kun oli Trumassa hiiliremppaa. Lämmittimen ja ilmakanavat pölläytin samalla 300 km/h virtaavalla lehtipuhaltimella puhtaaksi... ;D
Eikös siellä Truman lähtökotelossa ole kanavien välillä säätöläppä (kuten TEBissä), jolla esim tuota 2. linjaa voi kuristaa, jolloin sen pari saa enempi virtaamaa? Toki siinä kaverissa pitäisi olla riittävästi suuttimia, että ilma pääsee ulos kanavasta ja toisaalta ei tolkuttoman pitkä, ettei virtaus tyssää painehäviöön..
E: itselle vastaus; ei ole, tai ei ainakaan mainita asennusohjeissa http://www.atstuonti.fi/kayttoohjeet.html?ATS_GET_FILE=1&file_id=42
Välipuhaltimeenko tulee kierrosluvun säädin?
Eli jos se imee liikaa niin aikaisemmista suuttimista ei
tule ulos mitään.
Kävisikkö tämä: https://www.verkkoexpress.com/products/led-himmennin-12v-24v
Tilasin nuita pari laitetuulettimien kierrosnopeuden säätöön.
Kävisikkö tämä: https://www.verkkoexpress.com/products/led-himmennin-12v-24v
Tilasin nuita pari laitetuulettimien kierrosnopeuden säätöön.
Tuo piiskapuhallin auttais varmaan alkovin putkeen.. Kuuluko alkovin lämmitysputken reijistä tuntua ilmavirta? Omassa ei ainakaan tunnu.. Ääni kuuluu kyllä.. On pakkasella aika viileä,verrattun takaosaan.. Tai sit takana on liian kuuma..
Mulla ei ole nyt alkoviautoa, on ollut. Sanontasi "Tai sit takana on liian kuuma.." minusta viittaa, että sinne tulee jotakin, koska sen lämpötila nousee.Joo,lämminä kyllä piisaa,mutta lämmön jakautuminen on ongelma. Pitää katella nuo putket,kohan kelit sallii..
Joo,lämminä kyllä piisaa,mutta lämmön jakautuminen on ongelma.
Onko sinulla 24 voltin puhaltimet?