Kyllähän tuo webasto/eber kuluttaa akkua, joten akun käyttöikä lyhenee.
Siitä ei minulla ole tietoa kuinka paljon se todellisuudessa lyhenee, mutta duunin pakussa on akku jo huonona vaikka on vasta toinen talvi menossa :(
Fordissa tuli oikein takaisinkutsuntakam panja koskien eberiä ja akkua. Maksimi lämmitysaika rajattiin 30 minuuttiin ja lasien automaattinen lämmitys käynistäessä kytkettiin pois. defalta saa (160 €) lohkolämmitin pistokkeen johon auto kytketään. Eli se ei siis lämmitä moottoria vaan lataa akkua ja siten voi eberiä käyttää koko ajan huoletta. Galaxyssä kolmas akku menossa ja auto tulee kahden vuoden ikään ensi kuussa.
Mulla meni vuodessa akku vaihtoon eberin kanssa, oli tuommoseen käyttöön tehty akku vielä. Ja exide sekin.
Noissa Exideissä on ollut yllättävän paljon kennovikoja.
Eikös kalliimmissa akuissa ole parin vuoden takuu. Bilteman akkujen takuusta en tiedä mitään mutta ainakin mp-käytössä mulla ei ole niistä hyviä kokemuksia. Aikoinaan mulla oli ford scorpio johon oli asennettu jälkiasennuksena eberi. Akku oli heti tyhjä kun sitä hiemankin pidempään käytti ja kun polttoainemittariss akin oli suurpiirteisyyttä niin imipä kerran tankinkin tyhjäksi.Kuulostaa aivan Eberin väärinkäytöltä äkkiseltään.
Kuulostaa aivan Eberin väärinkäytöltä äkkiseltään.
Eberin polttoainekulutus lienee max. 0,5l tunnissa ja sähköä menee max. 50W tunnissa. Tätä vasten ajateltuna ei tankki voi mennä tyhjäksi normaalilla käytöllä (½-1t). Ei myöskään akun pitäisi tuossa ajassa tyhjentyä, jos se on kunnossa. Polttoaineen imuputki ei kuulu olla säiliön pohjassa, jolloin tankkia ei saa edes tyhjäksi. Se varsinainen virtasyöppöhän on auton oma puhallin.
Nykyään suositellaan AGM akkuja starttiakuksi, jos autossa on Eberi/Webasto. Kestää kuulemma paremmin syväpurkauksia.
Tiedä sitten. En ole kokeillut.
Joo, ainakaan Webastoa ei saa päälle kuin ½h kerrallaan tai sen on käynnistettävä uudelleen (tai pidettävä autossa sytytysvirtaa päällä 8))..Tuo ½ tuntia jäi mietityttää.
Joo, ainakaan Webastoa ei saa päälle kuin ½h kerrallaan tai sen on käynnistettävä uudelleen (tai pidettävä autossa sytytysvirtaa päällä 8))..Tässä -87 mallin Scorpiossa eberi huusi vaikka viikon yhtäsoittoa. Oli muuten bensakone. PA-mittaria kun ei alussa tajunnut, että varttitankki tarkoitti tyhjää joten siinä mielessä kuskissa oli vikaa. p*ska auto muutenkin.
Totta tuo, että auton oma l-puhallin suurin virtasyöppö (50W tunnin ajan on akusta -4.2Ah eli ei paljon mitään esim. 70Ah akusta).
Eri automerkeillä tuon lisälämppärin polttoainesyöttö vaihtelee kovin; paluulinja, imulinja ennen siirtopumppua (jos ei ole tankissa) tai rakennettava ihan oma (3. pilli tankkiin)..
Ite olen suosinut tuota imulinjaa kun noissa kahdessa muussa yleensä jää putken pää ylemmäksi, eikä hyvin vajaalla tankilla tiedä lämppärin toimivuutta. Toisaalta ei 0.25 litran vajaus voi johtaa koneen ilmaukseen - kuskissa pitää olla jo vikaa ;) ;D
Eberin polttoainekulutus lienee max. 0,5l tunnissa ja sähköä menee max. 50W tunnissa.
- Epäilen ettei tuo 4,2A riitä todelliseksi virrankulutukseksi.Itseasiassa Eberin kulutus on maksimissaan tuo 50W. Termostaatti pudottaa sen jossain vaiheessa puoliteholle ja kulutuskin puolittuu.
En itse ole kulutusta mittarilla mitannut, mutta automaatti ilmastoinnilla (kuten oma autonikin on) saattaa kulutus nettiselailun tulosten mukaan nousta lähes 15Ah lukemiin.
Itseasiassa Eberin kulutus on maksimissaan tuo 50W. Termostaatti pudottaa sen jossain vaiheessa puoliteholle ja kulutuskin puolittuu.
Aivan eri asia on auton muiden laitteiden kulutus. Kovilla pakkasilla olen tehnyt niin, että ensin lämmitän vain moottorin. Se jälkeen auto käyntiin ja vasta sitten auton oma puhallin päälle.
Itseasiassa Eberin kulutus on maksimissaan tuo 50W. Termostaatti pudottaa sen jossain vaiheessa puoliteholle ja kulutuskin puolittuu.
Aivan eri asia on auton muiden laitteiden kulutus. Kovilla pakkasilla olen tehnyt niin, että ensin lämmitän vain moottorin. Se jälkeen auto käyntiin ja vasta sitten auton oma puhallin päälle.
Joku "vieras" lukee taas tätä ketjua, joka saa mun verenpaineet nousemaan. :oJa lisäksihän tuo bimmerin Webasto (jos tehdasasenteinen) ei lämmitä moottoria lainkaan, vaan ainoastaan kabiinia.
Auto on kuin sokerihuurrettu munkki tuolla kahdeksan asteen pakkasessa. Pitäisi varmaan kohta napsata webasto päälle.... Mutta lähteekö auto käyntiin? :o
Off-Topic:Nykyisessä omassa käyttiksessä ei ole lisälämmitintä mutta taitaa se olla laitettava tuohonkin kun vain keksii hyvän paikan (se orkkispaikka oikean lokasuojan sisällä ei oikein puhuttele) ThumbSinulla kun taitaa olla kokemuksia noiden laitteiden asenteluista, niin varmaan tiedät...saako esim. Eberin mukana auton merkki/mallikohtaisen yksityiskohtaisen asennusohjeen?
Vanhan toistoa mutta auton puhallinhan se on mikä akusta mehut vie Eberin järkevälläkin käytöllä jos joku ne mehut vie. Normikokoinen auto lämpenee todella nopeasti sisältäkin kun moottori on lähdöstä lämmin.
...saako esim. Eberin mukana auton merkki/mallikohtaisen yksityiskohtaisen asennusohjeen?
Tekisi mieli tuommoinen itse ruuvata, vaikkapa sinne lokarin sisään, mutta vaatisi konttorirotalle hyvät ohjeet, kun nykyisten väyläelektroniikkah irviöiden kanssa saa olla pikkusen varpaillaan,
Eiköhän. Ainakin Kahalla on merkkikohtaiset ohjeet Weban asennukseen, ne vaan pitää pyytää myyjältä. Ainoa mikä lähenee tähtitiedettä, on lämmittimen kytkeminen automaatti-ilmastoinnin yhteyteen, jotta saisi sen puhaltimenkin toimimaan. Ei ollut monimutkainen mutta senverran omituinen, ettei olisi heti keksinyt.Mulla on noiden ohjeiden saamisesta vähän toisenlainen kokemus eli merkkikohtaisia ei oikein ole tahtonut irrota :-/ Asennusliikkeet (ymmärrettävästi) eivät ainakaan täällä päin niitä jaa ihan niinkuin Anttilan kuvastoja.
jos joutuu auton starttaamaan -30C pakkasista ja työmatka alle 5km, on akku kyllä kovilla koko ajan.
^
Sillä säteilylämmittimell ä ei taida olla isoakaan virkaa isommilla pakkasilla..
Sillä säteilylämmittimell ä ei taida olla isoakaan virkaa isommilla pakkasilla..
88:lle.Kyll sen automaattikäynnisty ksen saa ohjelmoitua pois.
Eipä saa pois ja moottorilämmitin näissä uusissa on lohko tai miksi sitä nyt kutsutaankaan, siis nestetilan lämmittävä.
On sillä. ;DOnhan tuo +35C lämpötilaero mainittava - miten pistemäinen?
Olen mitannut kannesta ja lohkosta infrapunamittarilla 4 tunnin lämmittämisellä peräti +5 asteen lämpötilan silloin kun ulkolämpötila oli -30 joten onhan siitä säteilylämmittimest ä "hurja" hyöty.
Aika "syvältä" on myös ne letkun väliin laitettavat (itellä on sellainen)
Säteilylämmitin sijaitsee Toyotassa moottorin takaosassa joten aika tasaisesti se lämpö on jakautunut kun kannen etupuolellakin ollaan plussalla ja lohkon etupuolelta lämmöt eivät ole juuri viittä astetta korkeammat kuin kannessa. Toyota hörähtää vaivattomasti kyllä siitä -35 asteestakin, onhan öljyinä niinkin notkeat kuin Mobil 0W-20 ja moottorista kun puuttuu perinteinen starttimoottori niin se käyntiinlähtökään ei kuulosta yhtään sen kummemmalta kuin lauhemmassa kelissä.Tässäkin asiassa 100:lla komppaan Thumb
Oisko autokohtainen ongelma?
Niin taitaa olla. Liian iso mylly lämmitettäväksi letkulämppärille ;)
^
traktorin puolen kampe 1.5kW :laugh: .. halpakin,
(http://www.traktorimies.fi/kuvat/kuvat_pienet/15739.jpg)
http://www.traktorimies.fi/tuote/15739/ohjaamo/letkulammitin-1500w
http://www.tarvikkeet.fi/tuote/3199/letkulammittimet/calix-letkulammitin-500w (http://www.tarvikkeet.fi/tuote/3199/letkulammittimet/calix-letkulammitin-500w)
tuo riittää traktoria pienempiin vallan mainiosti .
Palataksemme aiheeseen, nyt kun pakkanen on ehtinyt aliseen Suomeenkin...
Oheisena viimesyksyinen versio lisäakusta. Akku on 20Ah geeliakku, keskellä on erotusrele ja 5,5A Ctek ja oikealla vielä paikka toiselle akulle. Normaalikäytössä ok. Kun auto jouluna seisoi vajaa 2½ viikkoa pakkasessa ja puhallin oli lämmitettäessä täysillä, Weba kävi 26 min ja väitti sitten, että jännite oli liian alhainen. Siinä ajassakin 5kW lämmitin ehti jo sulattaa ikkunat.
^On toki, mutta on eri hintainenkin...
Onhan se normi lohkolämppäriin 0.5kW tehoon nähden 6x kertainen, mutta aika kaukana vielä normi polttoainelämppärei stä (5kW) ;)
Tehoa muhkeat 3000W ja kiertovesipumpulla. Tämän kun saisi kytkettyä siten, että samalla alkaisi auton oma puhallinkin pyörimään, niin luulisi olevan aika nopeasti lämmin.
Tällaisesta tuli puhetta työpaikan kahvitunnilla....Varmasti pätevä peli kun vielä olisi suomen asetusten mukainen! Säännösten mukaan moottorin/sisätilan lämmitykseen tarkoitetut komponentit pitää olla panssarikaapelilla ja suojatuilla liitoksilla. Tuollaisessahan on vain shuko.
Tehoa muhkeat 3000W ja kiertovesipumpulla. Tämän kun saisi kytkettyä siten, että samalla alkaisi auton oma puhallinkin pyörimään, niin luulisi olevan aika nopeasti lämmin.
Onko kellään kokemusta moisesta?
http://iyouwebuy.fi/moottorinlammitin-3000w-230v
Varmasti pätevä peli kun vielä olisi suomen asetusten mukainen! Säännösten mukaan moottorin/sisätilan lämmitykseen tarkoitetut komponentit pitää olla panssarikaapelilla ja suojatuilla liitoksilla. Tuollaisessahan on vain shuko.
Mielenkiinnolla odottelen koska viranomaiset havaitsevat nuo laitteet ja kieltävät ne. Joko omasta tai vakuutusyhtiöiden tahdosta. Niinhän siinä käy, ennemmin tai myöhemmin.
Varmasti pätevä peli kun vielä olisi suomen asetusten mukainen! Säännösten mukaan moottorin/sisätilan lämmitykseen tarkoitetut komponentit pitää olla panssarikaapelilla ja suojatuilla liitoksilla. Tuollaisessahan on vain shuko.Tuo oli vain esimerkki.
Mielenkiinnolla odottelen koska viranomaiset havaitsevat nuo laitteet ja kieltävät ne. Joko omasta tai vakuutusyhtiöiden tahdosta. Niinhän siinä käy, ennemmin tai myöhemmin.
Tehoa muhkeat 3000W ja kiertovesipumpulla.
Kotonahan tuo pelaisi mutta entä työpaikalla, joissain kielletty sisälämppärit kokonaan, lämmitin tolppien sähkön syöttö kävis varmaan monessa paikassa köykäiseksi. Eikä ainakaan viereisessä töpselissä kestä olla sisälämppäriä ollenkaan että 16A sulake kestää.Onhan noita pienemmilläkin tehoilla. Oletinkin, että tämä toimisi myös sisälämppärinä pumpun kera. Vaikkapa 2000W teholla.
Nykyään suositellaan AGM akkuja starttiakuksi, jos autossa on Eberi/Webasto. Kestää kuulemma paremmin syväpurkauksia.
Tiedä sitten. En ole kokeillut.
Ja virranottokyky kylmänä pitäis olla parempi. Ei kokemusta silti.
Muistaakseni mun webasto vie 9.5A kun puhallin pyörii 2/6 nopeudella. Siitä kun laskee. 82Ah akku.
Eipä siihen ihmeitä tarvita kun ajaa muutaman pikkupätkän -20C pakkasessa ja aina lähtiessä sen liki 30min käy weba.
Loppu tulee hyvin pian. Ainakin tässä Subarussa jossa laturi on mitoitettu päin P:tä kun Suomen oloja katsotaan.
Sitä varten mulla on Calixin kiinteä laturi, jota pidetään kovemmilla pakkasilla suunnilleen joka toinen yö roikassa.
Eipä tarvi temppuilla. Ja toki kontissa on kokemusperäisesti kuitenkin starttiapu..
En tiedä. Mutta arvelen, että kun kovassa pakkasessa lähdetään kaikki lämmittimet täysillä, niin tuskin tuossa on enää latausvirtaa nimeksikään. En ole tosiaan katsonut laturin tehoa, mutta kun alkuperäinen akkukin oli lähinnä mopoakku, niin eipä kai ole jaappaninpoika laturiin sen koommin panostanut. Täytyy tsekata huomenna.Lienee joku vakkari 85-100A...
Kovasti (muuallakin kuin täällä) kirjoitetaan virran riittämättömyydestä weba/eberi käytössä.. itse en ole 15 vuoteen tarvinnut kaverina akkulaturia päivittäisessä käytössä vaikka ajomatkat lyhyitä ja useimmiten jopa lyhyempiä kuin ajoaika. Ehkä se on kiinni siitä, että (pihinä :-[) en käytä ikkuna-, peili- tai p*rs*lämmittimiä kun kabiini lämmin ja ikkunat kuivat/kirkkaat- valoisaan aikaan vielä ilman ajovaloja (drl:t, pimeäperäinen 8))
Vosikohan esim. VAG-puolella käytetty sisäilmalämppärin lämmitysvastus voinut jäädä käyttöön vaikka jälkiasennus polttoainelämppäri laitettu?
Minkäslainen laturi Subarussa on?
Olikos 88:lla Saab, muistanko oikein? Akun sijoituksella on varmasti iso merkitys, miten virta riittää talvella. Jos akku on konehuoneessa hyvin lämpiävässä paikassa, niin virran vastaanottokyky paranee merkittävästi. ..Pitänee paikkansa Thumb Samoin tuossa toisessa talouden ruotsinihmeessä - V50 1.6D:ssä.. Ompa ne kilot avuksi vetopidossakin ;D
Tällä hetkellä D: 150A, B:130AMistä nuo luvut?
Mistä nuo luvut?
Ja Penarimiehet taas väittää kirkkain silmin, etttä akku pelaa paremmin kun se on sisällä lämpimässä.. :)
Taitaa saada kieltää ihan rauhassa. Tuo firmahan toimii Hongkongissa vaikka nettiosoitteessa on .fi. Ja teksti suomea.Myydähän voi vaikka mitä ja mistä päin maailmaa tahansa ja millä kielellä tahansa mutta asentaminen ja käyttö suomessa on oma lukunsa. Taikka asentamistakaan tuskin voi kieltää mutta käytön jos kyseessä on suomen lakien ja vakuutusten alainen kulkine.
Hyvää pakinaa tuossa edellä! Itse jouduin aamulla mökkipihalla arpomaan -16 asteessa kylmien öiden jälkeen, yritänkö käynnistää auton startilla (voi olla ainoa ja viimeinen mahdollisuus) vai webastolla ensin lämmittäen (voi olla, ettei tarvitse sen jälkeen startatakaan), akkuun kytketty Ctekin ilmaisin kun näytti punaista. Tietenkään itse laturi ei ollut tullu mukaan. Kytkin pois kaikki mahdolliset virrankuluttajat, ja kas kummaa, startti käynnisti auton. Jäin miettimään, kumpi po. "kriisitilanteessa" olisi lopulta ollut järkevämää.
Tässä lisätietoa..Toi oli mulle uutta, "Tietoa ja Iltalehti" samassa lauseessa ;D
http://www.iltalehti.fi/autot/2014011617937836_au.shtml
Toi oli mulle uutta, "Tietoa ja Iltalehti" samassa lauseessa ;D
Toi oli mulle uutta, "Tietoa ja Iltalehti" samassa lauseessa ;DEikö olekkin vaan hyvä lehti :D
Tiplomaattihan on ruvennut mainostajaksi. ;DPitäähän sitä jotain tehdä leipänsä eteen ;) :D
Tai jos et ole tuon firman mainostaja niin älä unohda niitä muitakaan akkumerkkejä, kyllä tänne linkkejä mahtuu. ^-^
Pitäähän sitä jotain tehdä leipänsä eteen ;) :D
Tuhannen taalan kysymys. Nykyiset pensaruiskut ovat kyllä hyviä käynnistymään, esim autovuokraamoilla ei enää ole tapana laittaa kotteroihinsa moottorinlämmittimi ä, kun ne kuitenkin saa käyntiin ja vaihtoon menevät säännöllisin välein. Isommat dieselit, joissa on vielä paljon jäykkää öljyä, ovat kyllä aika kankeita ilman esilämmitystä....
Kaveri kun aikoinaan oli pitempään erämaassa, niin otti matkaan pienen kaasupullon ja sellaisen 'torilämmittimen'. Lämmitin hetkeksi öljypohjan alle ja kone käynnistyi iloisesti!
Tämäkös se on se uusi duuni? ::)Ei mutta eurot pois :D