Karavaanarin keskustelufoorumi

Tekniikkakeskustelut => Vetoautot => Aiheen aloitti: JeanS - 28.12.2010 kello on 22:23

Otsikko: Starttiakun kestävyys eber/ webasto käytössä
Kirjoitti: JeanS - 28.12.2010 kello on 22:23
Laitatin Mondeoon toissasyksynäuuden Exide Premium akun.
Kävin vaihdattamassa sen akkuihin erikoistuneessa huoltopaikassa.

- Nyt kun täällähämeessäkin on saatu nauttia jo jonkin aikaa kunnon pakkasista, niin olin ennen joulua havaitsevinani, että auto starttaa hieman nihkeänoloisesti.

Eberin olen säätänyt siten, ettäse on päällä 25 minuttia kerrallaan, jonka jälkeen autolla ajetaan lähes poikkeuksetta 50km.

Viimetalvi meni täysin ongelmitta, mutta nyt on tuntunnut pakkasilla tosiaan jotenkin nihkeältä.

Latasin akun ennen joulua hitaalla latauksella. Tämänjälkeen lämmitin oli kerran päällä, ja autolla ajettiin noin 100km. Sitäseuraavan lämmityksen jälkeen (pakkasta noin -25) sanoikin sitten startatessaan vain naks naks, ja jännite romahti täysin. Niin täysin, ettäpiti ohjelmoida ikkunatkin uudestaan.

- Latasin sitten akun taas täyteen, ja mittasin latauksen autosta. Kävin eilen mittauttamassa sen akun samaisessa liikkeessä, josta sen ostin. Mittari näytti, ettäakku rikki.
Onneksi tuossa kyseisessäExide:ssäoli kahdenvuoden takuu, ja ystävällisessäliikk eessävielävaihtoiva t akun odottaessa.
Olipa mukava saada hyvääpalvelua, ja ostan toistenkin akut sellaisesta paikasta, jossa osataan muutakin kuin myydä :) .

- Jäi kuitenkin mietityttämään, ettäkuluttaako tuo Eber-lämmittimen käyttäerityisen paljon akkua? Muistui nimittäin tämän episodin myötä mieleen naapurin kommentti kun tuon Mondeon ostin -> Jaahas siinäon Eber (Webasto), no akku kestääsitten vuoden??

EDIT: Korjattu scandivirheet.
Otsikko: Vs: Starttiakun kestävyys eber/ webasto käytössä
Kirjoitti: 99 - 28.12.2010 kello on 22:28
Kyllähän tuo webasto/eber kuluttaa akkua, joten akun käyttöikä lyhenee.
Siitä ei minulla ole tietoa kuinka paljon se todellisuudessa lyhenee, mutta duunin pakussa on akku jo huonona vaikka on vasta toinen talvi menossa :(
Otsikko: Vs: Starttiakun kestävyys eber/ webasto käytössä
Kirjoitti: Aakku - 28.12.2010 kello on 22:31
Oman käyttökokemukseni mukaan akku kestää 3-4 vuotta Webaston rasittamana. Muutoin hyvin käytettynä akku kestänee kaksinkertaisen iän.
Otsikko: Vs: Starttiakun kestävyys eber/ webasto käytössä
Kirjoitti: JeanS - 28.12.2010 kello on 22:45
Kyllähän tuo webasto/eber kuluttaa akkua, joten akun käyttöikä lyhenee.
Siitä ei minulla ole tietoa kuinka paljon se todellisuudessa lyhenee, mutta duunin pakussa on akku jo huonona vaikka on vasta toinen talvi menossa :(

Ahaa, no tuo vaikuttaa vähän samanlaiselta kuin itsellä oli. -> Alkutalven pakkaset tuntunut nihkeältä.
En sitten tiedä, että menikö jokin kenno kokonaan oikoseen, koska jännite romahti startatessa täysin ??
- Koskaan ei kuitenkaan ole unohtunut mitään valoja tai muitakaan päälle, ja autolla ajetaan lähes päivittäin työmatkaa 50km/ suunta, joten latausta pitäisi kyllä olla.

Voi kuitenkin olla, että pidämme tätä autoa ainakin vuoden vielä, joten saas nähdä, että oliko yksilövika vai joutuuko vielä kolmannenkin akun vaihdattamaan  ;) .

Vertailun vuoksi mainittakoon, että vaunussa on useita vuosia vanha Bilteman akku, ja viimekesänkin palveli jopa invertterikäytössä loistavasti. Tämä on tietenkin eri asia, koska ei tarvitse niin kovia hetkellisiä virtoja antaa, kuin diesel autoa startatessa.

EDIT: Korjattu scandivirheet.
Otsikko: Vs: Starttiakun kestävyys eber/ webasto käytössä
Kirjoitti: JJJ - 29.12.2010 kello on 12:18
Fordissa tuli oikein takaisinkutsuntakam panja koskien eberiä ja akkua. Maksimi lämmitysaika rajattiin 30 minuuttiin ja lasien automaattinen lämmitys käynistäessä kytkettiin pois. defalta saa (160 €) lohkolämmitin pistokkeen johon auto kytketään. Eli se ei siis lämmitä moottoria vaan lataa akkua ja siten voi eberiä käyttää koko ajan huoletta. Galaxyssä kolmas akku menossa ja auto tulee kahden vuoden ikään ensi kuussa.
Otsikko: Vs: Starttiakun kestävyys eber/ webasto käytössä
Kirjoitti: JeanS - 30.12.2010 kello on 08:35
Fordissa tuli oikein takaisinkutsuntakam panja koskien eberiä ja akkua. Maksimi lämmitysaika rajattiin 30 minuuttiin ja lasien automaattinen lämmitys käynistäessä kytkettiin pois. defalta saa (160 €) lohkolämmitin pistokkeen johon auto kytketään. Eli se ei siis lämmitä moottoria vaan lataa akkua ja siten voi eberiä käyttää koko ajan huoletta. Galaxyssä kolmas akku menossa ja auto tulee kahden vuoden ikään ensi kuussa.

Tuo lämmitysaika on varman sopiva, kun on alle puolituntia, näin olen itsekkin ajatellut.
Ihan mielenkiintoista kuulla, että näin on autonvalmistajakin asian todennut.
Oletuksena ainakin tässä Eber:issä on tunnin lämmitysaika. Se on kyllä ihan liian kauan.

- Ai että kolmas akku?? No sitten kannattanee itselläkin jatkossakin ostella akkuja, joissa on kahdenvuoden takuu.
Näin ollen riittää, kun jokatoinen vuosi ostaa rahalla uuden.

Se on kuitenkin varma päätös kaikesta huolimatta, että seuraavassakin autossa on ehdottomasti oltava Webasto/ Eber (tai vastaava).
Otsikko: Vs: Starttiakun kestävyys eber/ webasto käytössä
Kirjoitti: JJJ - 30.12.2010 kello on 15:42
Tänään mökiltä lähtiessäni annoin Eberin käydä noin 15 min ja ikkunat ehtivät jo hyvin sulaa. Moottorikin hyrähti kuin palmun alta. Fordistina pitää vain muistaa, että ajaa jokaisen kerran tarpeeksi pitkään jotta akku ehtii latautua täyteen.
Kolme akkua on tosiaan mennyt Galaxyssä. Ammattiliikenteessä niin se tietenkin kuluttaa enemmän, mutta ei kai nuo Fordin käyttämät akut kaikkein parhaita olekaan. Galaxyssä on edelleen takuu joten uutta akkua vaan peliin. Autossa on ma-pe ohjelmoitu aamulämmitys aina samaan aikaan. Lisänä mittareita, navia, telkkaria jne. joten nekin rasittavat varmasti akkua.

Tässä uudessa mondeossa on kauko-ohjain joka on loistava. Aamukahveeta ryystäessä painaa keittiöstä nappia ja aamuistunnon jälkeen suoraan lämpimään autoon. Galaxyssä täytyy aina laittaa virrat päälle ja käynistää eberi valikoiden kautta.

Tässä linkissä defan laturi http://wup.defa.com/fi/wup_products_batterychargers.html (http://wup.defa.com/fi/wup_products_batterychargers.html)
Otsikko: Vs: Starttiakun kestävyys eber/ webasto käytössä
Kirjoitti: RR - 30.12.2010 kello on 16:55
Mulla meni vuodessa akku vaihtoon eberin kanssa, oli tuommoseen käyttöön tehty akku vielä. Ja exide sekin.
Otsikko: Vs: Starttiakun kestävyys eber/ webasto käytössä
Kirjoitti: mjo33400 - 30.12.2010 kello on 17:28
Mulla meni vuodessa akku vaihtoon eberin kanssa, oli tuommoseen käyttöön tehty akku vielä. Ja exide sekin.

Noissa Exideissä on ollut yllättävän paljon kennovikoja.
Otsikko: Vs: Starttiakun kestävyys eber/ webasto käytössä
Kirjoitti: JeanS - 31.12.2010 kello on 07:36
Noissa Exideissä on ollut yllättävän paljon kennovikoja.

- No näin olen ymmärtänyt, kun googlailin vähän Exide hakusanalla.
Tämäkin Exide, joka itselläni on käytössä, on nimenomaan tarkoitettu autoihin joissa on Webasto/ Eber.
Otsikko: Vs: Starttiakun kestävyys eber/ webasto käytössä
Kirjoitti: migel - 31.12.2010 kello on 08:08
Ja akut muutenkin ovat laadultaan melko vaihtelevia! Ostin kalliin Optiman Chevy vaniini ja se oli aivan turha ostos, ei muuta kuin harmia! Sitten mulla on yksi Bilteman halpis joka on kestänyt melkein sen kymmenen vuotta,,,,
Otsikko: Vs: Starttiakun kestävyys eber/ webasto käytössä
Kirjoitti: JJJ - 2.01.2011 kello on 03:03
Eikös kalliimmissa akuissa ole parin vuoden takuu. Bilteman akkujen takuusta en tiedä mitään mutta ainakin mp-käytössä mulla ei ole niistä hyviä kokemuksia. Aikoinaan mulla oli ford scorpio johon oli asennettu jälkiasennuksena eberi. Akku oli heti tyhjä kun sitä hiemankin pidempään käytti ja kun polttoainemittariss akin oli suurpiirteisyyttä niin imipä kerran tankinkin tyhjäksi.
Otsikko: Vs: Starttiakun kestävyys eber/ webasto käytössä
Kirjoitti: Aakku - 2.01.2011 kello on 09:47
Eikös kalliimmissa akuissa ole parin vuoden takuu. Bilteman akkujen takuusta en tiedä mitään mutta ainakin mp-käytössä mulla ei ole niistä hyviä kokemuksia. Aikoinaan mulla oli ford scorpio johon oli asennettu jälkiasennuksena eberi. Akku oli heti tyhjä kun sitä hiemankin pidempään käytti ja kun polttoainemittariss akin oli suurpiirteisyyttä niin imipä kerran tankinkin tyhjäksi.
Kuulostaa aivan Eberin väärinkäytöltä äkkiseltään.
Eberin polttoainekulutus lienee max. 0,5l tunnissa ja sähköä menee max. 50W tunnissa. Tätä vasten ajateltuna ei tankki voi mennä tyhjäksi normaalilla käytöllä (½-1t). Ei myöskään akun pitäisi tuossa ajassa tyhjentyä, jos se on kunnossa. Polttoaineen imuputki ei kuulu olla säiliön pohjassa, jolloin tankkia ei saa edes tyhjäksi. Se varsinainen virtasyöppöhän on auton oma puhallin.

Nykyään suositellaan AGM akkuja starttiakuksi, jos autossa on Eberi/Webasto. Kestää kuulemma paremmin syväpurkauksia.
Tiedä sitten. En ole kokeillut.
Otsikko: Vs: Starttiakun kestävyys eber/ webasto käytössä
Kirjoitti: 88k5 - 2.01.2011 kello on 11:09
Kuulostaa aivan Eberin väärinkäytöltä äkkiseltään.
Eberin polttoainekulutus lienee max. 0,5l tunnissa ja sähköä menee max. 50W tunnissa. Tätä vasten ajateltuna ei tankki voi mennä tyhjäksi normaalilla käytöllä (½-1t). Ei myöskään akun pitäisi tuossa ajassa tyhjentyä, jos se on kunnossa. Polttoaineen imuputki ei kuulu olla säiliön pohjassa, jolloin tankkia ei saa edes tyhjäksi. Se varsinainen virtasyöppöhän on auton oma puhallin.

Nykyään suositellaan AGM akkuja starttiakuksi, jos autossa on Eberi/Webasto. Kestää kuulemma paremmin syväpurkauksia.
Tiedä sitten. En ole kokeillut.

Joo, ainakaan Webastoa ei saa päälle kuin ½h kerrallaan tai sen on käynnistettävä uudelleen (tai pidettävä autossa sytytysvirtaa päällä  8))..
Totta tuo, että auton oma l-puhallin suurin virtasyöppö (50W tunnin ajan on akusta -4.2Ah eli ei paljon mitään esim. 70Ah akusta).

Eri automerkeillä tuon lisälämppärin polttoainesyöttö vaihtelee kovin; paluulinja, imulinja ennen siirtopumppua (jos ei ole tankissa) tai rakennettava ihan oma (3. pilli tankkiin)..
Ite olen suosinut tuota imulinjaa kun noissa kahdessa muussa yleensä jää putken pää ylemmäksi, eikä hyvin vajaalla tankilla tiedä lämppärin toimivuutta. Toisaalta ei 0.25 litran vajaus voi johtaa koneen ilmaukseen - kuskissa pitää olla jo vikaa  ;) ;D

Otsikko: Vs: Starttiakun kestävyys eber/ webasto käytössä
Kirjoitti: Aakku - 2.01.2011 kello on 11:45
Joo, ainakaan Webastoa ei saa päälle kuin ½h kerrallaan tai sen on käynnistettävä uudelleen (tai pidettävä autossa sytytysvirtaa päällä  8))..
Tuo ½ tuntia jäi mietityttää.
Omassani ajastimesta saa kytkettyä tunniksikin Webaston päälle. Omasta mielestäni kuitenkin tuo ½h on optimi. Pidempi yhtämittainen aika on akun surma.
Otsikko: Vs: Starttiakun kestävyys eber/ webasto käytössä
Kirjoitti: ose - 2.01.2011 kello on 11:56
Optima ottaa huonosti virtaa vastaan kylmässä. Startin pitää myös onnistua eka kerrasta, toiseen ei sitten ole mahiksia. Yhdessä koneessa on ollut punakantinen jo toistakymmentä vuotta, kone seisoo nyt, odotan mielenkiinnolla herääkö se vielä henkiin laturilla.
Otsikko: Vs: Starttiakun kestävyys eber/ webasto käytössä
Kirjoitti: JJJ - 2.01.2011 kello on 14:20
Joo, ainakaan Webastoa ei saa päälle kuin ½h kerrallaan tai sen on käynnistettävä uudelleen (tai pidettävä autossa sytytysvirtaa päällä  8))..
Totta tuo, että auton oma l-puhallin suurin virtasyöppö (50W tunnin ajan on akusta -4.2Ah eli ei paljon mitään esim. 70Ah akusta).

Eri automerkeillä tuon lisälämppärin polttoainesyöttö vaihtelee kovin; paluulinja, imulinja ennen siirtopumppua (jos ei ole tankissa) tai rakennettava ihan oma (3. pilli tankkiin)..
Ite olen suosinut tuota imulinjaa kun noissa kahdessa muussa yleensä jää putken pää ylemmäksi, eikä hyvin vajaalla tankilla tiedä lämppärin toimivuutta. Toisaalta ei 0.25 litran vajaus voi johtaa koneen ilmaukseen - kuskissa pitää olla jo vikaa  ;) ;D


Tässä -87 mallin Scorpiossa eberi huusi vaikka viikon yhtäsoittoa. Oli muuten bensakone. PA-mittaria kun ei alussa tajunnut, että varttitankki tarkoitti tyhjää joten siinä mielessä kuskissa oli vikaa. p*ska auto muutenkin.
Daffissa kun nukkuu yön niin tämmösillä talvipakkasilla menee dieseliä ihan reippaasti. Muistelen finnklimalla maininneen , että useampi litra tunnissa.
Vaikka akkuonglmia onkin webaston/eberin kanssa, niin aivan loistava laite silti. Voittaa lohko-/sisälämmitin viritykset kertaheitolla.
Otsikko: Vs: Starttiakun kestävyys eber/ webasto käytössä
Kirjoitti: RR - 2.01.2011 kello on 18:26
Eberi on oletusarvona tunnin päällä, tavallisen saa käsin ohjattuna käymään 2 tuntia putkeen, siis kellokytkimellä. Toi integroitu sammuttaa itsensä tunnin jälkeen jos on ohjelmoituna ja jos sen käynnistää käsin, se on käynnissä yhtä kauan kuin autokin, mutta ei jää päälle auton sammuttamisen jälkeen, mikä on harmi.

Mulla noi molemmat on laitettu niin, ettei ne pysty imemään tankkia tyhjäksi. Kun on varttitankki jäljellä, niin voipi olla aamulla kylmä auto odottamassa.
Otsikko: Vs: Starttiakun kestävyys eber/ webasto käytössä
Kirjoitti: JeanS - 2.01.2011 kello on 22:07

Eberin polttoainekulutus lienee max. 0,5l tunnissa ja sähköä menee max. 50W tunnissa.

- Epäilen ettei tuo 4,2A riitä todelliseksi virrankulutukseksi.
En itse ole kulutusta mittarilla mitannut, mutta automaatti ilmastoinnilla (kuten oma autonikin on) saattaa kulutus nettiselailun tulosten mukaan nousta lähes 15Ah lukemiin.
Otsikko: Vs: Starttiakun kestävyys eber/ webasto käytössä
Kirjoitti: Aakku - 2.01.2011 kello on 22:24
- Epäilen ettei tuo 4,2A riitä todelliseksi virrankulutukseksi.
En itse ole kulutusta mittarilla mitannut, mutta automaatti ilmastoinnilla (kuten oma autonikin on) saattaa kulutus nettiselailun tulosten mukaan nousta lähes 15Ah lukemiin.
Itseasiassa Eberin kulutus on maksimissaan tuo 50W. Termostaatti pudottaa sen jossain vaiheessa puoliteholle ja kulutuskin puolittuu.
Aivan eri asia on auton muiden laitteiden kulutus. Kovilla pakkasilla olen tehnyt niin, että ensin lämmitän vain moottorin. Se jälkeen auto käyntiin ja vasta sitten auton oma puhallin päälle.
Otsikko: Vs: Starttiakun kestävyys eber/ webasto käytössä
Kirjoitti: mjo33400 - 2.01.2011 kello on 22:27
Itseasiassa Eberin kulutus on maksimissaan tuo 50W. Termostaatti pudottaa sen jossain vaiheessa puoliteholle ja kulutuskin puolittuu.
Aivan eri asia on auton muiden laitteiden kulutus. Kovilla pakkasilla olen tehnyt niin, että ensin lämmitän vain moottorin. Se jälkeen auto käyntiin ja vasta sitten auton oma puhallin päälle.

Tuossa on järkeä.
Otsikko: Vs: Starttiakun kestävyys eber/ webasto käytössä
Kirjoitti: JeanS - 3.01.2011 kello on 06:17
Itseasiassa Eberin kulutus on maksimissaan tuo 50W. Termostaatti pudottaa sen jossain vaiheessa puoliteholle ja kulutuskin puolittuu.
Aivan eri asia on auton muiden laitteiden kulutus. Kovilla pakkasilla olen tehnyt niin, että ensin lämmitän vain moottorin. Se jälkeen auto käyntiin ja vasta sitten auton oma puhallin päälle.

- Tuon keinon voisi tietenkin ottaa käyttöön juuri kovilla pakkasilla.
Normaali käytössä, tälläisessa autossa, jossa on automaatti-ilmastointi (eikä sitä erikseen sammuteta) kulutus on puolentunninkäytöll ä varmasti lähempänä tuota 15Ah.
Otsikko: Vs: Starttiakun kestävyys eber/ webasto käytössä
Kirjoitti: Kaija - 26.11.2013 kello on 10:55
Joku "vieras" lukee taas tätä ketjua, joka saa mun verenpaineet nousemaan.  :o
Auto on kuin sokerihuurrettu munkki tuolla kahdeksan asteen pakkasessa. Pitäisi varmaan kohta napsata webasto päälle.... Mutta lähteekö auto käyntiin?  :o

Mä ostin tuon BMW X5:n syksyllä 3 vuotta sitten. Ekat yli kahdenkympin pakkaset ja oli tuskaa saada käyntiin. Seuraavat kunnon pakkaset, niin jouduin hätäpäissäni meneen taksilla töihin. Akku siihen vaihdettiin heti, mutta ei apuja. No, se oli "puolet talvesta" merkkihuollossa Keravalla ennen kuin vika löytyi polttoaineen syötöstä. Duunikaverit oli hiukan hilpeitä, kun kyselivät, että milläs tänään tulit töihin  :P

Seuraava talvi meni hyvin, mutta viime talvena kävi sitten taas niin, että kun olin käyttänyt webastoa ennen töihin lähtöä ja taas töistä lähtiessä (työmatkaa 45km/30min, luulis ehtivän ladata, kun käytän webastoa ehkä reilun 20min) niin mun hieno ökymaasturi sanoo työpaikan parkkiksella naks-naks. Että mä inhoan puhuvia autoja!  :'(

Siinä oli sitten puolet valiolaisista sitä työntämässä, että saatiin se sellaiseen paikkaan, että Pasin Honkkelista saatiin virtaa. Voi nolo!  :-[
Kävin vaihdattamassa akun varmuuden vuoksi heti seuraavalla viikolla... En uskaltanut luottaa siihen. Olis pikkuisen tylyä klo 22 jälkeen työpaikan parkkiksella huomata, että enpäs ajakaan kotiin...

Nyt on uusi talvi alkamassa. Kestäisköhän tuo akku tän talven? Sen pitäisi olla webasto-käyttöön soveltuva. On niiiiin raivostuttavaa, kun ei voi luottaa auton käynnistymiseen.
Tuossahan on akku kaikkein kylminmässä mahdollisessa paikassa eli takakontin pohjalla vararenkaan alla.

Mainittakoon, että vilukissa-Pasi käyttää omassa autossaan Webastoa mennen tullen vähintään puoli tuntia. Akku on ollut siinä koko yhteisen historian ajan, eli ainakin 3,5 vuotta eikä mitään ongelmia. Molemmat diisselivekottimia.

Huoleton on hevoseton mies. Ja autoton nainen!
Näiltä meidän kulmilta vaan ei ilman omaa autoa pääse aamukuuteen töihin. Mä en pidä vaihtoehtona 4km kävelyä aamuvarhaisella tuonne toiselle asemalle...
Otsikko: Vs: Starttiakun kestävyys eber/ webasto käytössä
Kirjoitti: K70 - 26.11.2013 kello on 11:11
Joku "vieras" lukee taas tätä ketjua, joka saa mun verenpaineet nousemaan.  :o
Auto on kuin sokerihuurrettu munkki tuolla kahdeksan asteen pakkasessa. Pitäisi varmaan kohta napsata webasto päälle.... Mutta lähteekö auto käyntiin?  :o
Ja lisäksihän tuo bimmerin Webasto (jos tehdasasenteinen) ei lämmitä moottoria lainkaan, vaan ainoastaan kabiinia.
Näin oli omassakin farkkubuimurissa, kunnes otin Webastolta yhden tiivisteen pois putkistosta, niin pääsi myös moottoriin lämmintä litkua.
Tosin ei taida olla ainoastan bemarin synti, kun käsittääkseni myös uudemmissa Transportereissa samanlainen toteutus. Uskoisin siis olevan myös muissa merkeissä ja malleissa edetty mukavuusnäkökannall a.

Keravan Autosalvan huoltotiskillä kerran yksi ukko huusi pää punaisena, että ei kai ne ...kele ole hänelle myyneet uuteen autoon kolmen tonnin sisätilanlämmitintä  :)

Webasto-autossa akkulaturi on kyllä aika oiva lisävaruste.
Otsikko: Vs: Starttiakun kestävyys eber/ webasto käytössä
Kirjoitti: Kaija - 26.11.2013 kello on 11:16
Näihin meidän molempiin autoihin asennettiin webasto jossain firmassa Konalassa silloin syksyllä 2010, eli luulisin niiden olevan suht samaa tekniikkaa. Ainakin niissä on samanlaiset kaukosäätimet, mistä ne lähtee päälle...  :laugh:

Mä tunnustan, että en löytäisi sitä webastoa tuolta konepellin alta, vaikka kävisin katsomassa...
Ihan ekojen autojen kanssa tuli hiukan pelattua, eli ilmanputsarit ja sellaiset vaihdoin ja öljyt tsekkasin, mutta nyt ajan huoltovälit niin, että tankkaan ja lisään tuulilasinpesuneste ttä...  :-[
Otsikko: Vs: Starttiakun kestävyys eber/ webasto käytössä
Kirjoitti: aaoulusta - 26.11.2013 kello on 11:31
Meillä työ-autot (Nissanit ) ei tahtonu lähteä käyntiin jos pidettiin vebastoa päällä liian kauan ( auton ollessa sammutettuna) Toyotat sensijaan ovat pitkäkestoisempia  akkujen suhteen, koska niissä on kaksi akkua rinnan.   Thumb
Otsikko: Vs: Starttiakun kestävyys eber/ webasto käytössä
Kirjoitti: tsahkali - 26.11.2013 kello on 12:29
Tuossa juuri laittelin Emännän Foresteriin Weban. Konehuoneeseen tuli Weballe oma 20Ah geeliakku, erotusrele ja Ctek'in laturi.  Kotona aamusella akut lataantuvat ja lohkolämmitin suorittaa esilämmityksen ja Weba kuivaa sitten ikkunat jos on enemmän pakkasta. Tällä tavoin akut pysyvät jatkuvassa nurkka-ajossakin  täynnä ja auto lähtee ainakin käyntiin, vaikka kotiinlähtö viivästyisi ja pikkuakku tyhjenisi useamman lämmityssession takia. Jos 20Ah ei riitä jostain syystä, telineessä on valmiina paikka toiselle samanlaiselle.
Otsikko: Vs: Starttiakun kestävyys eber/ webasto käytössä
Kirjoitti: Vemppu - 26.11.2013 kello on 12:47
On jo tullut esille mutta komppaan että Exiden akut ei taida olla ihan sitä parhautta mitä markkinoilta löytyy. Omassa taloudessa mennyt useita lyhyelläkin käytöllä. Tosin matkakopin hupi-Exide on uplestaan kestänyt hyvin mutta siitäkin huolimatta saldo on vielä kokemuksien suhteen pakkasella Exiden osalta.

Laitoin avokin nykyiseen käyttikseen, jolla ajetaan pääsääntöisesti vain lyhyttä pätkää, kiinteän akkulaturin ja jätin Eberin asennushetkellä kytkemättä sisäpuhalluksen kokonaan. Vanhan toistoa mutta auton puhallinhan se on mikä akusta mehut vie Eberin järkevälläkin käytöllä jos joku ne mehut vie. Normikokoinen auto lämpenee todella nopeasti sisältäkin kun moottori on lähdöstä lämmin. Toki lämmöt vähän tipahtaa liikkeelle lähtiessä mutta siltikin. Edellisessä avokin käyttiksessä oli Eberi ilman akkulaturia ja hyvin sieti kaikki kelit ja ajot sekä Eberin käytöt vaikka matkaa tuli vain rapiat 4km suuntaansa. Tosin Eberinkään ei tarvinnut palaa kuin 15minuuttia niin oli nesteen lämpimät.

Edellisessä omassa käytiksessa oli Webasto sekä akkulaturi ja kokemukset tuostakin paketista hyvät (vaikka webasto olikin toiminnaltaan arempi kuin yksikään Eberi on ollut > niitä selittämättömiä ei käynnisty ekalla, vähän haisee joskus poltto jne tapauksia ollut enemmän kuin Ebereiden kanssa). Subarun orkkisakku (Panasonic) kesti kaksi talvea > minusta aika huonosti. Akku oli dieseliin minusta tosin pieni, taisi olla 65Ah:ta mutta siltikin riitti hyvinkin 30-60minuutin Eberi käyttöön (sisäpuhaltimen kanssa). Toki laturi huolehti akun latinkiin aina aamutuimaan lohkolämmittimen käyttöaikana.

Oma näkemys on että sitä lisälämmitintä kyllä kestää poltella melko pitkät tovit jos sisäpuhallin ei ole virtaa syömässä (asia joka on aiemminkin minusta parissa ketjussa todettu) ja toinen näkemys on että ne Exidet vaan tahtoo poistua konetilasta vähän nuorempina :-D Ja kolmas on se että se lämppäreissä oleva toiminto, joka katkaisee lämmityksen akkujännitteen tipahtaessa liiaksi, on vain akun turvana eikä käynnistyksen varmistamiseksi. Tuo sillä kokemuksella että yksikään kotteromme ei ole lähtenyt enää käyntiin jos lämmitys on alijännitteen vuoksi katkennut, ei bensat eikä dieselit.

Nykyisessä omassa käyttiksessä ei ole lisälämmitintä mutta taitaa se olla laitettava tuohonkin kun vain keksii hyvän paikan (se orkkispaikka oikean lokasuojan sisällä ei oikein puhuttele)  Thumb

"Kotikäyttöön" tehdyistä irtolatureista muistelen joskus lukeneeni tulkinnan että niitä ei vakuutusyhtiöt hirmu mukavalla silmällä katso konetilassa mutta tuo on vain muistelua eikä välttämättä mitään faktaa.
Otsikko: Vs: Starttiakun kestävyys eber/ webasto käytössä
Kirjoitti: K70 - 26.11.2013 kello on 13:19
Off-Topic:
Nykyisessä omassa käyttiksessä ei ole lisälämmitintä mutta taitaa se olla laitettava tuohonkin kun vain keksii hyvän paikan (se orkkispaikka oikean lokasuojan sisällä ei oikein puhuttele)  Thumb
Sinulla kun taitaa olla kokemuksia noiden laitteiden asenteluista, niin varmaan tiedät...saako esim. Eberin mukana auton merkki/mallikohtaisen yksityiskohtaisen asennusohjeen?
Tekisi mieli tuommoinen itse ruuvata, vaikkapa sinne lokarin sisään, mutta vaatisi konttorirotalle hyvät ohjeet, kun nykyisten väyläelektroniikkah irviöiden kanssa saa olla pikkusen varpaillaan, eikä tuo moottoritekniikka muutenkaan ole ominta aluetta. Tosin ei se avaruustiedettäkään ole.

Ohjeiden avulla olen kuitenkin onnistunut rakentamaan piparkakkutalosta kivitaloon ja joskus purkanut pari jenkkikasiakin ymmärtämättä niistä mitään. Ja saanut ne jopa takaisin toimintakuntoisiksi  :D
Otsikko: Vs: Starttiakun kestävyys eber/ webasto käytössä
Kirjoitti: tsahkali - 26.11.2013 kello on 14:40
Vanhan toistoa mutta auton puhallinhan se on mikä akusta mehut vie Eberin järkevälläkin käytöllä jos joku ne mehut vie. Normikokoinen auto lämpenee todella nopeasti sisältäkin kun moottori on lähdöstä lämmin.

Toki mutta jos haluaa ja pitää saada ikkunat paljaaksi, puhallinta on pakko käyttää, siksi lisäakku on poikaa.
Otsikko: Vs: Starttiakun kestävyys eber/ webasto käytössä
Kirjoitti: tsahkali - 26.11.2013 kello on 14:46
...saako esim. Eberin mukana auton merkki/mallikohtaisen yksityiskohtaisen asennusohjeen?
Tekisi mieli tuommoinen itse ruuvata, vaikkapa sinne lokarin sisään, mutta vaatisi konttorirotalle hyvät ohjeet, kun nykyisten väyläelektroniikkah irviöiden kanssa saa olla pikkusen varpaillaan,

Eiköhän. Ainakin Kahalla on merkkikohtaiset ohjeet Weban asennukseen, ne vaan pitää pyytää myyjältä.  Ainoa mikä lähenee tähtitiedettä, on lämmittimen kytkeminen automaatti-ilmastoinnin yhteyteen, jotta saisi sen puhaltimenkin toimimaan. Ei ollut monimutkainen mutta senverran omituinen, ettei olisi heti keksinyt.
Otsikko: Vs: Starttiakun kestävyys eber/ webasto käytössä
Kirjoitti: Oulaa - 26.11.2013 kello on 15:34
Aina ennen lähtöä laitan lohkiksen lämmittämään 1-2 tuntia ja se lataa myös akun ja ne ovat päällä kun webasto toimii  .
 Tällälailla akkujännite on yli 12,5 kun webasto käy .
Webasto on ohjelmoitu lämmittämään noin puoli tuntia että koppi on mukavan lämmin .
Lyhyenkin matkan jälkeen tomii Webasto kuin junan vessa kunhan akkua latailee kotona lähteissä .
Näin toimin Mersun kanssa .
Adrian kansaa latausajat ovat vielä pitempiä.
Mersussa Exide/Hankook akku ei kestänyt kuin yhden vuoden .
Nyt on 120 euron akku ,ei muista nimeä ,ollut kolmatta talvea.
Fiatissa Motonetin akut ja vielä toimii hyvin .

Eikö tuollaisten Volvojen kanssa kannata hommata vain paremmat toppapuvut jos ajomatka vain puoli tuntia . :o
Otsikko: Vs: Starttiakun kestävyys eber/ webasto käytössä
Kirjoitti: smy - 26.11.2013 kello on 21:38
Mulla on pösössä menossa nyt toinen akku. Auton käyttöönotto 12/2002 (kilsoja tällä hetkellä 416000 ja mäkun aikoinaan päätin että vaan 400000 tuolla ajan, ei pitäisi päätellä mitään).
Eka akunvaihto tuli joskus 2005 tai 2006 jolloin vaihdoin motonetin 80Ah:n perusakun tuohon, ja sillä mennään edelleenkin. Normaalisti on ollut 15-45min Webaston käyttöä ja tunnin verran ajoa.
Saa nähdä meneekö vielä tämän talven (se eka akku hyytyi silleen että kun webasto oli 10min päällä niin auto ei enää startannut)
Otsikko: Vs: Starttiakun kestävyys eber/ webasto käytössä
Kirjoitti: Vemppu - 27.11.2013 kello on 09:06
Eiköhän. Ainakin Kahalla on merkkikohtaiset ohjeet Weban asennukseen, ne vaan pitää pyytää myyjältä.  Ainoa mikä lähenee tähtitiedettä, on lämmittimen kytkeminen automaatti-ilmastoinnin yhteyteen, jotta saisi sen puhaltimenkin toimimaan. Ei ollut monimutkainen mutta senverran omituinen, ettei olisi heti keksinyt.
Mulla on noiden ohjeiden saamisesta vähän toisenlainen kokemus eli merkkikohtaisia ei oikein ole tahtonut irrota :-/ Asennusliikkeet (ymmärrettävästi) eivät ainakaan täällä päin niitä jaa ihan niinkuin Anttilan kuvastoja.

Webastolle löytyy netistä (taitaa mennä yleensä venäläiselle sivulle) kuvallisia ohjeita mutta Eberille en ole samanlaisia vielä löytänyt niinä kertoina kun olen itselleni niitä etisinyt. Webaston ohjeet on kyllä aika pitkälle opastavia ja sopivat myös Eberin asennukseen.

tsahkali on ytimessä tuossa että se itse lämmittimen asennus on aika suoraviivainen ja minusta enemmän "työpainotteinen" homma. Melkeinp ainoa tarkempi homma on laittaa sisälle tulevan kellon johtoihin liittimien pinnit oikein että skulaa. Ja tietenkin letkujen yms laitto siten että eivät hankaudu rikki tai riko jotain.

Väyläohjatuissa sisäpuhaltimen käyttöönotto on sellainen mikä voi aiheuttaa vaivaa mm. siksi että toiset ilmastoinnit vetävät läppiä kiinni kun niiltä häviää virta eikä ne välttämättä avaudu ihan sillä että puhaltimen kytkee päälle. Lisäksi väyläohjattuun tarvittava (ei liene kuitenkaan ihan pakollinen jos haluaa askarrella) IPCU rele joka puhallinta ohjaa, voi olla kinkkinen ohjelmoitava kun huomioidaan vielä se että millä asetuksilla ilmastoinnin haluaa lähtevän päälle.

Mutta ainahan voi tehdä niinkin että asentelee sen lämmittimen kiinni ja käyttää sitten puhalluspuolen laitettavana sellaisella jolle se on rutiinia. Vetää piuhan (piuhat) lähelle sitä paikkaa minne ohjekin sen pyytää puhaltimelle vetämään niin asentajalla on kevyempi ja nopeampi keikka tehdä sitten ne tarvittavat temput keskikonsolin tms. takana.
Otsikko: Vs: Starttiakun kestävyys eber/ webasto käytössä
Kirjoitti: AnneN - 28.11.2013 kello on 18:49
Joopa joo- mulla meni koko auto vaihtoon kun akut tyhjeni niin nopeaan.  ;D Voi olla että puhallin oli päällä ja tyjensi sen. Mutta monellako on työmatka 100km- jos joutuu auton starttaamaan -30C pakkasista ja työmatka alle 5km, on akku kyllä kovilla koko ajan.
Otsikko: Vs: Starttiakun kestävyys eber/ webasto käytössä
Kirjoitti: tsahkali - 29.11.2013 kello on 08:51
jos joutuu auton starttaamaan -30C pakkasista ja työmatka alle 5km, on akku kyllä kovilla koko ajan.

Siksi se pitäisikin ladata ainakin toisessa päässä kerran päivässä...
Otsikko: Vs: Starttiakun kestävyys eber/ webasto käytössä
Kirjoitti: K.E.V - 29.11.2013 kello on 08:53
Harkitsisin lohkolämmitintä ainakin. Säästää konetta ja lyhentää hehkutusaikaa.
Otsikko: Vs: Starttiakun kestävyys eber/ webasto käytössä
Kirjoitti: winemaker - 29.11.2013 kello on 10:05
" Mä jätän tän tän tän..... " sanoi Wartburg kuski !

Niin minäkin tämän aiheen seuraamisen ja tilasin Volvoon lohkolämmittimen asennuksen.  Webbe toimii siis jatkossa hätävarana.
Otsikko: Vs: Starttiakun kestävyys eber/ webasto käytössä
Kirjoitti: 88k5 - 29.11.2013 kello on 10:31
^
oiskohan ollut huokeampaa pyytää "sinisellä" koodata auton sisälämppäri off-moodiin (ellei ajoietokoneesta saa ihan itse *for free*)  :D

Ajaa ihan saman asian - akku on mätä, jos ei jaksa antaa ½h ajan 40W ulos.. siis 1.67Ah  :laugh:

Sillä säteilylämmittimell ä ei taida olla isoakaan virkaa isommilla pakkasilla..
Otsikko: Vs: Starttiakun kestävyys eber/ webasto käytössä
Kirjoitti: Weicco - 29.11.2013 kello on 10:36
^
Sillä säteilylämmittimell ä ei taida olla isoakaan virkaa isommilla pakkasilla..

Aika "syvältä" on myös ne letkun väliin laitettavat (itellä on sellainen)
Otsikko: Vs: Starttiakun kestävyys eber/ webasto käytössä
Kirjoitti: winemaker - 29.11.2013 kello on 10:37
88:lle.
Eipä saa pois ja moottorilämmitin näissä uusissa on lohko tai miksi sitä nyt kutsutaankaan, siis nestetilan lämmittävä.
Otsikko: Vs: Starttiakun kestävyys eber/ webasto käytössä
Kirjoitti: ihaa - 29.11.2013 kello on 10:37
Sillä säteilylämmittimell ä ei taida olla isoakaan virkaa isommilla pakkasilla..

On sillä.  ;D

Olen mitannut kannesta ja lohkosta infrapunamittarilla 4 tunnin lämmittämisellä peräti +5 asteen lämpötilan silloin kun ulkolämpötila oli -30 joten onhan siitä säteilylämmittimest ä "hurja" hyöty.
Otsikko: Vs: Starttiakun kestävyys eber/ webasto käytössä
Kirjoitti: K.E.V - 29.11.2013 kello on 10:56
88:lle.
Eipä saa pois ja moottorilämmitin näissä uusissa on lohko tai miksi sitä nyt kutsutaankaan, siis nestetilan lämmittävä.
Kyll sen automaattikäynnisty ksen saa ohjelmoitua pois.
En kylläkään näe syytä miksi pitäis.
ps sinne konttiin mahtuupi aika iso akku.
Otsikko: Vs: Starttiakun kestävyys eber/ webasto käytössä
Kirjoitti: 88k5 - 29.11.2013 kello on 11:06
On sillä.  ;D

Olen mitannut kannesta ja lohkosta infrapunamittarilla 4 tunnin lämmittämisellä peräti +5 asteen lämpötilan silloin kun ulkolämpötila oli -30 joten onhan siitä säteilylämmittimest ä "hurja" hyöty.
Onhan tuo +35C lämpötilaero mainittava - miten pistemäinen?

Joskus noista pistemäisistä lämppäreistä, jotka eivät tuota vars. nestekiertoa, on kirjoiteltu olevan jopa haitallisia: kansi (osittain lämmin) - sisäisiä jännitteitä, anturit kenties lämpimät - ecu sotkeentuu seoksissa (rikastus ja korkeampi tyhjäkäynti jää pois). Varsinaisesti sylinteriryhmä ja öljyt ei ole yhtään notkeammat.. Sitten tulee taas "talvi" kun jäähdytinneste lähtee kiertämään..
Otsikko: Vs: Starttiakun kestävyys eber/ webasto käytössä
Kirjoitti: ihaa - 29.11.2013 kello on 11:23
Säteilylämmitin sijaitsee Toyotassa moottorin takaosassa joten aika tasaisesti se lämpö on jakautunut kun kannen etupuolellakin ollaan plussalla ja lohkon etupuolelta lämmöt eivät ole juuri viittä astetta korkeammat kuin kannessa. Toyota hörähtää vaivattomasti kyllä siitä -35 asteestakin, onhan öljyinä niinkin notkeat kuin Mobil 0W-20 ja moottorista kun puuttuu perinteinen starttimoottori niin se käyntiinlähtökään ei kuulosta yhtään sen kummemmalta kuin lauhemmassa kelissä.
Otsikko: Vs: Starttiakun kestävyys eber/ webasto käytössä
Kirjoitti: tsahkali - 29.11.2013 kello on 11:46
Aika "syvältä" on myös ne letkun väliin laitettavat (itellä on sellainen)

Oisko autokohtainen ongelma?
Otsikko: Vs: Starttiakun kestävyys eber/ webasto käytössä
Kirjoitti: aaoulusta - 29.11.2013 kello on 11:56
Säteilylämmitin sijaitsee Toyotassa moottorin takaosassa joten aika tasaisesti se lämpö on jakautunut kun kannen etupuolellakin ollaan plussalla ja lohkon etupuolelta lämmöt eivät ole juuri viittä astetta korkeammat kuin kannessa. Toyota hörähtää vaivattomasti kyllä siitä -35 asteestakin, onhan öljyinä niinkin notkeat kuin Mobil 0W-20 ja moottorista kun puuttuu perinteinen starttimoottori niin se käyntiinlähtökään ei kuulosta yhtään sen kummemmalta kuin lauhemmassa kelissä.
     Tässäkin asiassa 100:lla komppaan  Thumb
Otsikko: Vs: Starttiakun kestävyys eber/ webasto käytössä
Kirjoitti: Weicco - 29.11.2013 kello on 12:14
Oisko autokohtainen ongelma?

Niin taitaa olla. Liian iso mylly lämmitettäväksi letkulämppärille  ;)
Otsikko: Vs: Starttiakun kestävyys eber/ webasto käytössä
Kirjoitti: tsahkali - 29.11.2013 kello on 13:56
Niin taitaa olla. Liian iso mylly lämmitettäväksi letkulämppärille  ;)

Samanverran tehoa niissä on kuin lohkolämmittimissäk in, vaan jos kierto ei pelaa...  Yxi hyvä on sellainen nyrkinkokoinen mötikkä, joka liitetään moottoriin 'lämppärin letkun' kokoisilla putkilla. Jos sopivia letkunpaikkoja löytyy kone on varmasti lämmin.
Otsikko: Vs: Starttiakun kestävyys eber/ webasto käytössä
Kirjoitti: 88k5 - 29.11.2013 kello on 14:00
^
traktorin puolen kampe 1.5kW  :laugh: .. halpakin,
(http://www.traktorimies.fi/kuvat/kuvat_pienet/15739.jpg)
http://www.traktorimies.fi/tuote/15739/ohjaamo/letkulammitin-1500w
Otsikko: Vs: Starttiakun kestävyys eber/ webasto käytössä
Kirjoitti: tsahkali - 29.11.2013 kello on 14:11
^
traktorin puolen kampe 1.5kW  :laugh: .. halpakin,
(http://www.traktorimies.fi/kuvat/kuvat_pienet/15739.jpg)
http://www.traktorimies.fi/tuote/15739/ohjaamo/letkulammitin-1500w

Äläs nyt naura vakavalle asialle!   ;D  Niitä oli ainaskin ennen pienemmälläkin teholla ja kun sinne pohjalevyn alle laittoi yhden diodin, pysyi kWh mittarin rullakin paikoillaan...
Otsikko: Vs: Starttiakun kestävyys eber/ webasto käytössä
Kirjoitti: Oulaa - 29.11.2013 kello on 14:24
http://www.tarvikkeet.fi/tuote/3199/letkulammittimet/calix-letkulammitin-500w (http://www.tarvikkeet.fi/tuote/3199/letkulammittimet/calix-letkulammitin-500w)

tuo riittää traktoria pienempiin vallan mainiosti .

Otsikko: Vs: Starttiakun kestävyys eber/ webasto käytössä
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 29.11.2013 kello on 15:45
http://www.tarvikkeet.fi/tuote/3199/letkulammittimet/calix-letkulammitin-500w (http://www.tarvikkeet.fi/tuote/3199/letkulammittimet/calix-letkulammitin-500w)

tuo riittää traktoria pienempiin vallan mainiosti .

Hyvä lämmitin.  Thumb
Otsikko: Vs: Starttiakun kestävyys eber/ webasto käytössä
Kirjoitti: tsahkali - 16.01.2014 kello on 13:13
Palataksemme aiheeseen, nyt kun pakkanen on ehtinyt aliseen Suomeenkin...

Oheisena viimesyksyinen versio lisäakusta. Akku on 20Ah geeliakku, keskellä on erotusrele ja 5,5A Ctek ja oikealla vielä paikka toiselle akulle.  Normaalikäytössä ok. Kun auto jouluna seisoi vajaa 2½ viikkoa pakkasessa ja puhallin oli lämmitettäessä täysillä, Weba kävi 26 min ja väitti sitten, että jännite oli liian alhainen. Siinä ajassakin 5kW lämmitin ehti jo sulattaa ikkunat.

(http://karavaanari.org/kuvat/1389870313.jpg)
Otsikko: Vs: Starttiakun kestävyys eber/ webasto käytössä
Kirjoitti: Opa - 16.01.2014 kello on 15:00
Palataksemme aiheeseen, nyt kun pakkanen on ehtinyt aliseen Suomeenkin...

Oheisena viimesyksyinen versio lisäakusta. Akku on 20Ah geeliakku, keskellä on erotusrele ja 5,5A Ctek ja oikealla vielä paikka toiselle akulle.  Normaalikäytössä ok. Kun auto jouluna seisoi vajaa 2½ viikkoa pakkasessa ja puhallin oli lämmitettäessä täysillä, Weba kävi 26 min ja väitti sitten, että jännite oli liian alhainen. Siinä ajassakin 5kW lämmitin ehti jo sulattaa ikkunat.


Kantapään kautta aika moni oppii noiden Webojen/Ebereiden kanssa elämään, kaikki ei opi milloinkaan. Minulla on ollut vuodesta -88 lähtien autossani Eberi, ja parin ensimmäisen vuoden (ja akunvaihdon) jälkeen en ole ongelmiin joutunut. Lisäakku on hyvä ratkaisu, mahdollisimman iso ja "hyvä". Vain ani harva selviää pelkällä starttiakulla, vielä harvempi ilman erillistä akkulaturia. Kaikkia noita versioita olen kokeillut ja nyt on 100 Ah starttiakku ja 7 A Ctek. Kerran pari viikossa (näillä pakkasilla) yöksi laturi päälle niin säästyy talousrahoja kummasti kun ei tarvitse akkua päivittää tämän tästä.

Se on muuten se auton lämmityslaitteen puhallin suurin virtasyöppö, jos ilman sitä mukavuutta voi elää, niin lämmitysaika niin lyhyeksi ettei puhallus ehdi alkaa, tai on ollut päällä vasta aivan vähän aikaa (jos siis puhallus automaattisesti päälle). Moottori on silloin, kun sisäpuhallus lähtee päälle, jo lämpöisempi kuin lohkolämmittimellä koskaan.
Otsikko: Vs: Starttiakun kestävyys eber/ webasto käytössä
Kirjoitti: 88k5 - 16.01.2014 kello on 15:26
Mä oon weba/eberi suurkuluttaja. Kahdessa ruottalaisdisussa ko. laitteen.. käytän ihan jo plussakeleillä esilämmitystä lähes aina. Saabin can-väylän eberi on aina avustamassa kun elohopa jää alle +8C.
Mutta autom. sisälämppärit on noissa niin fiksuja, että mene päälle sitten vasta kun vedenlämpö on riittävä sisälämmitykseen..

Lisäksi, jos poikkeen asioilla, on parkissa taukolämmitys päällä pakkaskeleillä aina (pl. parkkihallit).. ei tarvii pipoja tai hanskoja autossa pitää. Akkuja en ole 3 vuoteen vaihdellut - auton mukana tuli  8) ..
Otsikko: Vs: Starttiakun kestävyys eber/ webasto käytössä
Kirjoitti: Aakku - 16.01.2014 kello on 20:36
Tällaisesta tuli puhetta työpaikan kahvitunnilla....
Tehoa muhkeat 3000W ja kiertovesipumpulla. Tämän kun saisi kytkettyä siten, että samalla alkaisi auton oma puhallinkin pyörimään, niin luulisi olevan aika nopeasti lämmin.

Onko kellään kokemusta moisesta?

http://iyouwebuy.fi/moottorinlammitin-3000w-230v
Otsikko: Vs: Starttiakun kestävyys eber/ webasto käytössä
Kirjoitti: 88k5 - 16.01.2014 kello on 20:48
^
Onhan se normi lohkolämppäriin 0.5kW tehoon nähden 6x kertainen, mutta aika kaukana vielä normi polttoainelämppärei stä (5kW)  ;)
Otsikko: Vs: Starttiakun kestävyys eber/ webasto käytössä
Kirjoitti: Aakku - 16.01.2014 kello on 20:52
^
Onhan se normi lohkolämppäriin 0.5kW tehoon nähden 6x kertainen, mutta aika kaukana vielä normi polttoainelämppärei stä (5kW)  ;)
On toki, mutta on eri hintainenkin...
Otsikko: Vs: Starttiakun kestävyys eber/ webasto käytössä
Kirjoitti: tsahkali - 16.01.2014 kello on 21:05
Tehoa muhkeat 3000W ja kiertovesipumpulla. Tämän kun saisi kytkettyä siten, että samalla alkaisi auton oma puhallinkin pyörimään, niin luulisi olevan aika nopeasti lämmin.

Saahan sen pyörimään, kun vähän näpertelee....   Tavallisenkin lohkolämmittimen yhteyteen kun lisäisi pumpun ja sisäpuhaltimen, homma toimisi paljon paremmin
Otsikko: Vs: Starttiakun kestävyys eber/ webasto käytössä
Kirjoitti: jip59 - 16.01.2014 kello on 21:27
Tällaisesta tuli puhetta työpaikan kahvitunnilla....
Tehoa muhkeat 3000W ja kiertovesipumpulla. Tämän kun saisi kytkettyä siten, että samalla alkaisi auton oma puhallinkin pyörimään, niin luulisi olevan aika nopeasti lämmin.

Onko kellään kokemusta moisesta?

http://iyouwebuy.fi/moottorinlammitin-3000w-230v
Varmasti pätevä peli kun vielä olisi suomen asetusten mukainen! Säännösten mukaan moottorin/sisätilan  lämmitykseen tarkoitetut komponentit pitää olla panssarikaapelilla ja suojatuilla liitoksilla. Tuollaisessahan on vain shuko.
Mielenkiinnolla odottelen koska viranomaiset havaitsevat nuo laitteet ja kieltävät ne. Joko omasta tai vakuutusyhtiöiden tahdosta. Niinhän siinä käy, ennemmin tai myöhemmin.
Otsikko: Vs: Starttiakun kestävyys eber/ webasto käytössä
Kirjoitti: seppoko - 16.01.2014 kello on 21:39
Varmasti pätevä peli kun vielä olisi suomen asetusten mukainen! Säännösten mukaan moottorin/sisätilan  lämmitykseen tarkoitetut komponentit pitää olla panssarikaapelilla ja suojatuilla liitoksilla. Tuollaisessahan on vain shuko.
Mielenkiinnolla odottelen koska viranomaiset havaitsevat nuo laitteet ja kieltävät ne. Joko omasta tai vakuutusyhtiöiden tahdosta. Niinhän siinä käy, ennemmin tai myöhemmin.

Taitaa saada kieltää ihan rauhassa. Tuo firmahan toimii Hongkongissa vaikka nettiosoitteessa on .fi. Ja teksti suomea.
Otsikko: Vs: Starttiakun kestävyys eber/ webasto käytössä
Kirjoitti: Aakku - 16.01.2014 kello on 22:02
Varmasti pätevä peli kun vielä olisi suomen asetusten mukainen! Säännösten mukaan moottorin/sisätilan  lämmitykseen tarkoitetut komponentit pitää olla panssarikaapelilla ja suojatuilla liitoksilla. Tuollaisessahan on vain shuko.
Mielenkiinnolla odottelen koska viranomaiset havaitsevat nuo laitteet ja kieltävät ne. Joko omasta tai vakuutusyhtiöiden tahdosta. Niinhän siinä käy, ennemmin tai myöhemmin.
Tuo oli vain esimerkki.
Kahvipöytäpuheissa oli puhe juurikin vastaavasta, joka on Suomeen hyväksytty. Pitääpä muistaa kysyä, mikä mahdollisesti hyväksytty aparaatti oli merkiltään.
Otsikko: Vs: Starttiakun kestävyys eber/ webasto käytössä
Kirjoitti: 0yxxy0 - 16.01.2014 kello on 23:22
Tehoa muhkeat 3000W ja kiertovesipumpulla.

 Kotonahan tuo pelaisi mutta entä työpaikalla, joissain kielletty sisälämppärit kokonaan, lämmitin tolppien sähkön syöttö kävis varmaan monessa paikassa köykäiseksi. Eikä ainakaan viereisessä töpselissä kestä olla sisälämppäriä ollenkaan että 16A sulake kestää.
Otsikko: Vs: Starttiakun kestävyys eber/ webasto käytössä
Kirjoitti: Aakku - 16.01.2014 kello on 23:43
Kotonahan tuo pelaisi mutta entä työpaikalla, joissain kielletty sisälämppärit kokonaan, lämmitin tolppien sähkön syöttö kävis varmaan monessa paikassa köykäiseksi. Eikä ainakaan viereisessä töpselissä kestä olla sisälämppäriä ollenkaan että 16A sulake kestää.
Onhan noita pienemmilläkin tehoilla. Oletinkin, että tämä toimisi myös sisälämppärinä pumpun kera. Vaikkapa 2000W teholla.
Kiinnostaisi kokemukset. Toimiiko jopa niin hyvin, että kertalämmityksellä palaa?
Otsikko: Vs: Starttiakun kestävyys eber/ webasto käytössä
Kirjoitti: MarkoA - 17.01.2014 kello on 00:23
Nykyään suositellaan AGM akkuja starttiakuksi, jos autossa on Eberi/Webasto. Kestää kuulemma paremmin syväpurkauksia.
Tiedä sitten. En ole kokeillut.

Ja virranottokyky kylmänä pitäis olla parempi. Ei kokemusta silti.
Muistaakseni mun webasto vie 9.5A kun puhallin pyörii 2/6 nopeudella. Siitä kun laskee. 82Ah akku.
Eipä siihen ihmeitä tarvita kun ajaa muutaman pikkupätkän -20C pakkasessa ja aina lähtiessä sen liki 30min käy weba.
Loppu tulee hyvin pian. Ainakin tässä Subarussa jossa laturi on mitoitettu päin P:tä kun Suomen oloja katsotaan.
Sitä varten mulla on Calixin kiinteä laturi, jota pidetään kovemmilla pakkasilla suunnilleen joka toinen yö roikassa.
Eipä tarvi temppuilla. Ja toki kontissa on kokemusperäisesti kuitenkin starttiapu..
Otsikko: Vs: Starttiakun kestävyys eber/ webasto käytössä
Kirjoitti: janitkon - 17.01.2014 kello on 00:48
Ja virranottokyky kylmänä pitäis olla parempi. Ei kokemusta silti.
Muistaakseni mun webasto vie 9.5A kun puhallin pyörii 2/6 nopeudella. Siitä kun laskee. 82Ah akku.
Eipä siihen ihmeitä tarvita kun ajaa muutaman pikkupätkän -20C pakkasessa ja aina lähtiessä sen liki 30min käy weba.
Loppu tulee hyvin pian. Ainakin tässä Subarussa jossa laturi on mitoitettu päin P:tä kun Suomen oloja katsotaan.
Sitä varten mulla on Calixin kiinteä laturi, jota pidetään kovemmilla pakkasilla suunnilleen joka toinen yö roikassa.
Eipä tarvi temppuilla. Ja toki kontissa on kokemusperäisesti kuitenkin starttiapu..

Minkäslainen laturi Subarussa on? Mulla bemarissa 190A ja silti akun lataaminen on talvella _kovilla_ pakkasilla vaatimatonta. Tahtoo akkujen vastaanotto olla niin huono, ettei laturin koolla ole juuri merkitystä.
Otsikko: Vs: Starttiakun kestävyys eber/ webasto käytössä
Kirjoitti: MarkoA - 17.01.2014 kello on 01:49
En tiedä. Mutta arvelen, että kun kovassa pakkasessa lähdetään kaikki lämmittimet täysillä, niin tuskin tuossa on enää latausvirtaa nimeksikään. En ole tosiaan katsonut laturin tehoa, mutta kun alkuperäinen akkukin oli lähinnä mopoakku, niin eipä kai ole jaappaninpoika laturiin sen koommin panostanut. Täytyy tsekata huomenna.
Otsikko: Vs: Starttiakun kestävyys eber/ webasto käytössä
Kirjoitti: Vemppu - 17.01.2014 kello on 10:01
En tiedä. Mutta arvelen, että kun kovassa pakkasessa lähdetään kaikki lämmittimet täysillä, niin tuskin tuossa on enää latausvirtaa nimeksikään. En ole tosiaan katsonut laturin tehoa, mutta kun alkuperäinen akkukin oli lähinnä mopoakku, niin eipä kai ole jaappaninpoika laturiin sen koommin panostanut. Täytyy tsekata huomenna.
Lienee joku vakkari 85-100A...
Otsikko: Vs: Starttiakun kestävyys eber/ webasto käytössä
Kirjoitti: 88k5 - 17.01.2014 kello on 10:17
Kovasti (muuallakin kuin täällä) kirjoitetaan virran riittämättömyydestä weba/eberi käytössä.. itse en ole 15 vuoteen tarvinnut kaverina akkulaturia päivittäisessä käytössä vaikka ajomatkat lyhyitä ja useimmiten jopa lyhyempiä kuin ajoaika. Ehkä se on kiinni siitä, että (pihinä  :-[) en käytä ikkuna-, peili- tai p*rs*lämmittimiä kun kabiini lämmin ja ikkunat kuivat/kirkkaat- valoisaan aikaan vielä ilman ajovaloja (drl:t, pimeäperäinen  8))

Vosikohan esim. VAG-puolella käytetty sisäilmalämppärin lämmitysvastus voinut jäädä käyttöön vaikka jälkiasennus polttoainelämppäri laitettu?
Otsikko: Vs: Starttiakun kestävyys eber/ webasto käytössä
Kirjoitti: janitkon - 17.01.2014 kello on 10:57
Kovasti (muuallakin kuin täällä) kirjoitetaan virran riittämättömyydestä weba/eberi käytössä.. itse en ole 15 vuoteen tarvinnut kaverina akkulaturia päivittäisessä käytössä vaikka ajomatkat lyhyitä ja useimmiten jopa lyhyempiä kuin ajoaika. Ehkä se on kiinni siitä, että (pihinä  :-[) en käytä ikkuna-, peili- tai p*rs*lämmittimiä kun kabiini lämmin ja ikkunat kuivat/kirkkaat- valoisaan aikaan vielä ilman ajovaloja (drl:t, pimeäperäinen  8))

Vosikohan esim. VAG-puolella käytetty sisäilmalämppärin lämmitysvastus voinut jäädä käyttöön vaikka jälkiasennus polttoainelämppäri laitettu?

Olikos 88:lla Saab, muistanko oikein? Akun sijoituksella on varmasti iso merkitys, miten virta riittää talvella. Jos akku on konehuoneessa hyvin lämpiävässä paikassa, niin virran vastaanottokyky paranee merkittävästi.
Bemarissa on akku takakontissa ja vielä kauttaaltaan verhoilulla eristettynä, niin pakkasilla tuskin akun lämmöt nousee plussan puolelle...näin ollen akku ottaa aina huonosti virtaa vastaan. Se mikä auton akselipainojen tasaisuudessa voitetaan iskee puukkoa selkään akun latauksessa...ikävä kyllä.
Otsikko: Vs: Starttiakun kestävyys eber/ webasto käytössä
Kirjoitti: tsahkali - 17.01.2014 kello on 11:15
Minkäslainen laturi Subarussa on?

Tällä hetkellä D: 150A,  B:130A
Otsikko: Vs: Starttiakun kestävyys eber/ webasto käytössä
Kirjoitti: 88k5 - 17.01.2014 kello on 11:15
Olikos 88:lla Saab, muistanko oikein? Akun sijoituksella on varmasti iso merkitys, miten virta riittää talvella. Jos akku on konehuoneessa hyvin lämpiävässä paikassa, niin virran vastaanottokyky paranee merkittävästi. ..
Pitänee paikkansa  Thumb Samoin tuossa toisessa talouden ruotsinihmeessä - V50 1.6D:ssä.. Ompa ne kilot avuksi vetopidossakin  ;D
Otsikko: Vs: Starttiakun kestävyys eber/ webasto käytössä
Kirjoitti: MarkoA - 17.01.2014 kello on 12:35
Ja Penarimiehet taas väittää kirkkain silmin, etttä akku pelaa paremmin kun se on sisällä lämpimässä.. :)
Otsikko: Vs: Starttiakun kestävyys eber/ webasto käytössä
Kirjoitti: Vemppu - 17.01.2014 kello on 15:32
Tällä hetkellä D: 150A,  B:130A
Mistä nuo luvut?
Otsikko: Vs: Starttiakun kestävyys eber/ webasto käytössä
Kirjoitti: tsahkali - 17.01.2014 kello on 16:35
Mistä nuo luvut?

Foresterin teknisistä tiedoista.
Otsikko: Vs: Starttiakun kestävyys eber/ webasto käytössä
Kirjoitti: janitkon - 17.01.2014 kello on 17:38
Ja Penarimiehet taas väittää kirkkain silmin, etttä akku pelaa paremmin kun se on sisällä lämpimässä.. :)

Enpä ainakaan minä ole kehunut tuota penarin ratkaisua, vaikka penarilla ajankin.
Otsikko: Vs: Starttiakun kestävyys eber/ webasto käytössä
Kirjoitti: Haapaniemen Paroni - 17.01.2014 kello on 17:49
Pari vuotta kesti karja-autossa jossa käytettiin kolmea tasoa ja perää nostoa ja laskua varten ja webasto yöllä pitämään ohjaamo nukkuma lämpösenä,ja normi startti akkuja...
Otsikko: Vs: Starttiakun kestävyys eber/ webasto käytössä
Kirjoitti: matson1 - 17.01.2014 kello on 18:05
Mulla exiden akku jo kolmattavuotta ja webasto kovassa käytössä, aina puolituntia kerrallaan ja motiieetta on toiminut, ainakin tähän asti. Akun tulisi kestää tuon 3-4 vuotta webasto käytössä. Saa nähä meneekö vielä tämä talvi vai ei.
Otsikko: Vs: Starttiakun kestävyys eber/ webasto käytössä
Kirjoitti: Ossi66 - 17.01.2014 kello on 19:54
Mulla on edellisten omistajien aikana laitettu AGM-akku edelleen täydessä iskussa - 95-100Ah kooltaan. Sille tulee siis vähintään 5v ikää ensikuussa, eikä ollut justiinsa laitettu kun auton ostin. Epäilin ostohetkellä alkuperäiseksi.
Laturi taitaa olla 140A.

Hyvin on virta riittänyt nämä 5 vuotta. Jos viikolle tulee Ardikin käyttöä kaikille päiville ja ei tuu samaan aikaan yhtään pitkää ajelua (yli sataa km) laitan yleensä älylaturin kiinni konehuoneen virtaliittimeen yhdeksi yöksi. Akku siis peräkontissa.

Voin kyllä suositella AGM-akkua lämpimästi otsikon mukaisiin tarpeisiin ;)
Otsikko: Vs: Starttiakun kestävyys eber/ webasto käytössä
Kirjoitti: jip59 - 17.01.2014 kello on 21:12
Taitaa saada kieltää ihan rauhassa. Tuo firmahan toimii Hongkongissa vaikka nettiosoitteessa on .fi. Ja teksti suomea.
Myydähän voi vaikka mitä ja mistä päin maailmaa tahansa ja millä kielellä tahansa mutta asentaminen ja käyttö suomessa on oma lukunsa. Taikka asentamistakaan tuskin voi kieltää mutta käytön jos kyseessä on suomen lakien ja vakuutusten alainen kulkine.
Otsikko: Vs: Starttiakun kestävyys eber/ webasto käytössä
Kirjoitti: vetor - 19.01.2014 kello on 16:56
Hyvää pakinaa tuossa edellä! Itse jouduin aamulla mökkipihalla arpomaan -16 asteessa kylmien öiden jälkeen, yritänkö käynnistää auton startilla (voi olla ainoa ja viimeinen mahdollisuus) vai webastolla ensin lämmittäen (voi olla, ettei tarvitse sen jälkeen startatakaan), akkuun kytketty Ctekin ilmaisin kun näytti punaista. Tietenkään itse laturi ei ollut tullu mukaan. Kytkin pois kaikki mahdolliset virrankuluttajat, ja kas kummaa, startti käynnisti auton. Jäin miettimään, kumpi po. "kriisitilanteessa" olisi lopulta ollut järkevämää.
Otsikko: Vs: Starttiakun kestävyys eber/ webasto käytössä
Kirjoitti: 88k5 - 19.01.2014 kello on 17:16
^
Ehdottomasti noin - "kylmä rauta on kankeampaa". Riippu autosta, joillain autoilla ei auta vaikka starttia jaksaa pyörittää (mutta ei tarpeeksi nop.) tai sitten kylmänä starttaus vetää akun niin polvilleen. että napajännite jää 10-11 V:iin ECU päättäää sen takia, että "ei ole toimintaedellytyksi ä"

Kaikki liika sähkö pois lämmityksen ajaksi. Ja kun weball/eberillä pelkkää moottoria lämmittää sähkönkulutus on "sisävalon luokkaa".
Joillain autoilla ylipitkä pelkän moottorin lämmittäminen 5kW:lla voi hyvin kylmässä aiheuttaa sen, että alkukäynti hyvin tuskaisen oloista kun hehkutusta ei alussa lainkaan - imuilma on kylmää kuitenki..
Otsikko: Vs: Starttiakun kestävyys eber/ webasto käytössä
Kirjoitti: tsahkali - 19.01.2014 kello on 17:26
Hyvää pakinaa tuossa edellä! Itse jouduin aamulla mökkipihalla arpomaan -16 asteessa kylmien öiden jälkeen, yritänkö käynnistää auton startilla (voi olla ainoa ja viimeinen mahdollisuus) vai webastolla ensin lämmittäen (voi olla, ettei tarvitse sen jälkeen startatakaan), akkuun kytketty Ctekin ilmaisin kun näytti punaista. Tietenkään itse laturi ei ollut tullu mukaan. Kytkin pois kaikki mahdolliset virrankuluttajat, ja kas kummaa, startti käynnisti auton. Jäin miettimään, kumpi po. "kriisitilanteessa" olisi lopulta ollut järkevämää.

Tuhannen taalan kysymys. Nykyiset pensaruiskut ovat kyllä hyviä käynnistymään, esim autovuokraamoilla ei enää ole tapana laittaa kotteroihinsa moottorinlämmittimi ä, kun ne kuitenkin saa käyntiin ja vaihtoon menevät säännöllisin välein. Isommat dieselit, joissa on vielä paljon jäykkää öljyä, ovat kyllä aika kankeita ilman esilämmitystä....
Kaveri kun aikoinaan oli pitempään erämaassa, niin otti matkaan pienen kaasupullon ja sellaisen 'torilämmittimen'.  Lämmitin hetkeksi öljypohjan alle ja kone käynnistyi iloisesti!
Otsikko: Vs: Starttiakun kestävyys eber/ webasto käytössä
Kirjoitti: Haapaniemen Paroni - 19.01.2014 kello on 17:48
Tässä  lisätietoa..
http://www.iltalehti.fi/autot/2014011617937836_au.shtml
Otsikko: Vs: Starttiakun kestävyys eber/ webasto käytössä
Kirjoitti: Rölli - 20.01.2014 kello on 11:25
Tässä  lisätietoa..
http://www.iltalehti.fi/autot/2014011617937836_au.shtml
Toi oli mulle uutta, "Tietoa ja Iltalehti" samassa lauseessa ;D
Otsikko: Vs: Starttiakun kestävyys eber/ webasto käytössä
Kirjoitti: seppoko - 20.01.2014 kello on 11:32
Toi oli mulle uutta, "Tietoa ja Iltalehti" samassa lauseessa ;D

 Thumb  Thumb
Otsikko: Vs: Starttiakun kestävyys eber/ webasto käytössä
Kirjoitti: Haapaniemen Paroni - 20.01.2014 kello on 11:52
Toi oli mulle uutta, "Tietoa ja Iltalehti" samassa lauseessa ;D
Eikö olekkin vaan hyvä lehti :D
Otsikko: Vs: Starttiakun kestävyys eber/ webasto käytössä
Kirjoitti: Haapaniemen Paroni - 20.01.2014 kello on 12:41
http://kspaintcenter.fi/auton-akut/
Otsikko: Vs: Starttiakun kestävyys eber/ webasto käytössä
Kirjoitti: ihaa - 20.01.2014 kello on 13:00
Tiplomaattihan on ruvennut mainostajaksi.    ;D

Tai jos et ole tuon firman mainostaja niin älä unohda niitä muitakaan akkumerkkejä, kyllä tänne linkkejä mahtuu.  ^-^
Otsikko: Vs: Starttiakun kestävyys eber/ webasto käytössä
Kirjoitti: Haapaniemen Paroni - 20.01.2014 kello on 13:07
Tiplomaattihan on ruvennut mainostajaksi.    ;D

Tai jos et ole tuon firman mainostaja niin älä unohda niitä muitakaan akkumerkkejä, kyllä tänne linkkejä mahtuu.  ^-^
Pitäähän sitä jotain tehdä leipänsä eteen ;) :D
Otsikko: Vs: Starttiakun kestävyys eber/ webasto käytössä
Kirjoitti: tsahkali - 20.01.2014 kello on 13:29
Pitäähän sitä jotain tehdä leipänsä eteen ;) :D

Tämäkös se on se uusi duuni?   ::)
Otsikko: Vs: Starttiakun kestävyys eber/ webasto käytössä
Kirjoitti: Oulaa - 20.01.2014 kello on 16:36
Tuhannen taalan kysymys. Nykyiset pensaruiskut ovat kyllä hyviä käynnistymään, esim autovuokraamoilla ei enää ole tapana laittaa kotteroihinsa moottorinlämmittimi ä, kun ne kuitenkin saa käyntiin ja vaihtoon menevät säännöllisin välein. Isommat dieselit, joissa on vielä paljon jäykkää öljyä, ovat kyllä aika kankeita ilman esilämmitystä....
Kaveri kun aikoinaan oli pitempään erämaassa, niin otti matkaan pienen kaasupullon ja sellaisen 'torilämmittimen'.  Lämmitin hetkeksi öljypohjan alle ja kone käynnistyi iloisesti!

En tiejä mitään ja menee vähän ohi aiheesta mutten tapani mukaan malta olla hiljaa.
Tuo meijän Mersu ,siis 2000 mallinen CDI 200 automaatti on ollut meillä kuusi vuotta ja olemme tosi kiltisti käyttäneet lohkolämmitintä jo +5 asteesta alkain ja vähintään tuon Iltasomissa olleen jutun mukaisesti.
-15 ja 20 pakkasilla kolmattatuntia lämmitän ja puol-tunti , ennen lähtöä webasto kellolla päälle että koppi lämpiää ja moottorin lämpökin on jo kohonnut reilusti.
Niin nyt ko käytin katsastuksessa niin päästöt oli 0.06 .
Sano katsurikin että poikkeuksellisen puhtaasti käyvä Mese kun vanhuksessa hiukkaskiihdytin,eiku -suodatin toimii vielä oikein .
Arvelimme sitten jotta kun juhannuksen jälkeen saa nokkapeiton jo laittaa ja kiltisti lämmitetään niin ei paikat nokeennu .
Aikasemmin kulutusmittari näytti 5-5,5 l/100 km lukemia ja nyt parhaillaan pitemmällä reissulla 4,3ja menee jatkuvasti 5 l/100
Niin ja akku , en muista merkkiä mutta kallis se oli, on kestänyt jo vuosia kun lohkiksessa on akkulaturi myös.
Otsikko: Vs: Starttiakun kestävyys eber/ webasto käytössä
Kirjoitti: Haapaniemen Paroni - 20.01.2014 kello on 16:55
Tämäkös se on se uusi duuni?   ::)
Ei mutta eurot pois :D