Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuvaunut => Kori ja alusta => Aiheen aloitti: miguli.jalkanen - 3.07.2017 kello on 16:33
-
Smortse. Käytin vanhuksen konttorilla tänään eikä mennyt läpi. On työntöjarru loppu kuulemma. Pohjaa heti. Minä kun en ole perehtynyt moiseen jarruun koskaan niin kyselempä teiltä. Onko siellä joku jousi vai mikä sitä pitelee ettei heti pohjaa. Vai kuluuko sieltä joku osa mitä voisi mahdollisesti täytehitsata.
-
Ne jarrut voi kaivata vain säätämistä nyt ensin .
Ensin rummuista jarrukenkien säätö ja sitten tarvittaessa tango/vaijerien säätö.
-
Kuten oulaa kirjoitti, jarrukengät kuluu ja vaatii tietysti säätöä huollossa. Loppuunkuluneet vaihtoon.
-
Kertokaapa asiantuntijat missä vika vaunun jarruissa.
Tuon oman vaunun jarrut säädin siten että ensin löysäsin reilusti säätöä siitä kahvan jälkeen olevasta vantista.
Sitten säädin rummuista jarrut lähelle.Sen jälkeen vedin kahvaa ylös pari pykälää ja säädin vanttiruuvista niin paljon että jarrut alkoi lukittua.
Katsastusmies kuitenkin sanoi että vetokytkin jysähtää pohjaan kovassa jarrutuksessa.Hän kiristi vanttiruuvia sen verran ettei enää kolahtanut pohjiin jarruttaessa.
Leima tuli rekisteriotteeseen mutta kun ajelin vaunun mökille niin savu nousi jarruista.Löysäsin vanttiruuvia hiukan mutta taas alkoi pohjaamaan vetokytkin peruuttaessa (myös kovassa jarrutuksessa).
Mitähän tuolle pitäisi tehdä???
-
Vaihda vetopään iskari
-
Vaihda vetopään iskari
Käytin iskarin irti ja kokeilin sen toimintaa.
Sen jaksaa painaa pohjaan ja oikein hitaasti se palautuu.
Toimineeko oikein?
-
No käsivoimat on vähemmän kuin vaunun paino jarrutuksessa, huomattavasti.
Vaihtaisin itse kyllä.
-
No käsivoimat on vähemmän kuin vaunun paino jarrutuksessa, huomattavasti.
Vaihtaisin itse kyllä.
OK.Kiitos neuvoista.Laitan tilaukseen.
-
Ymmärsikö se katsastusinssi edes mitä teki? Ois voinut vaunu palaa.
Ehkä laittaisin viestiä aseman päällikölle..
-
Ymmärsikö se katsastusinssi edes mitä teki? Ois voinut vaunu palaa.
Ehkä laittaisin viestiä aseman päällikölle..
Ehkä vika on kuitenkin tuossa iskarissa.
Jos vetokytkin ei palauta kunnolla ja jarru jäi laahaamaan.
Uusi iskari on nyt tilattu.Pitää sitten tarkistaa vielä jarrujen säätö.
-
Jos vehkeet 'pohjaa', ei siihen iskari vaikuta.
Ensin pitäisi säätää jarrut ja sitten vetopää.
Iskari sitten hillitsee jarrutuksen nopeutta.
-
Eikö iskarin tehtävä ole se että jos painat ajovauhdista jarrun äkkiä pohjaan niin vaunu ei paukaha ja pukkaa vetoauton perää jolloin ohjattavuus lähtee käsistä. Näin joku katsuri hylkäsi vaunun kun paukahti pohjaan.
-
Jos sitä iskaria ei olisi, jarrut ois aikalailla on/off.
-
Minulla on pari jarrullista vehjettä, enkä ole vielä iskaria löytänyt niistä.
-
Minulla on pari jarrullista vehjettä, enkä ole vielä iskaria löytänyt niistä.
Ootko kahtonu riittävän tarkasti?
Myös sinne työntöjarrun putken sisään ;)
-
Jos vehkeet 'pohjaa', ei siihen iskari vaikuta.
Ensin pitäisi säätää jarrut ja sitten vetopää.
Iskari sitten hillitsee jarrutuksen nopeutta.
Älä nyt Trumpiksi rupea.
-
Ootko kahtonu riittävän tarkasti?
Myös sinne työntöjarrun putken sisään ;)
Ei siellä mitään ole.
Olen itse sen kasannut.
-
Älä nyt Trumpiksi rupea.
Kerropas nyt sitten, mikä meni väärin?
-
Kertokaapa asiantuntijat missä vika vaunun jarruissa.
Tuon oman vaunun jarrut säädin siten että ensin löysäsin reilusti säätöä siitä kahvan jälkeen olevasta vantista.
Sitten säädin rummuista jarrut lähelle.Sen jälkeen vedin kahvaa ylös pari pykälää ja säädin vanttiruuvista niin paljon että jarrut alkoi lukittua.
Katsastusmies kuitenkin sanoi että vetokytkin jysähtää pohjaan kovassa jarrutuksessa.Hän kiristi vanttiruuvia sen verran ettei enää kolahtanut pohjiin jarruttaessa.
Leima tuli rekisteriotteeseen mutta kun ajelin vaunun mökille niin savu nousi jarruista.Löysäsin vanttiruuvia hiukan mutta taas alkoi pohjaamaan vetokytkin peruuttaessa (myös kovassa jarrutuksessa).
Mitähän tuolle pitäisi tehdä???
Se kait kuuluu asiaan, että vetopää pohjaa - varsinki pakittaessa. Pakittaessa/jarrutuksessa muutoin vaunun massa olisi pyörien jarruvaijerien varassa..
Mutta äkkinäistä pohjaamista miedontamassa jousi+nesteiskari tai kaasuiskari pelkästään nykyään.
Auton kyllä kuuluu saada ne jarrut pois päältä, eikä iskarin, kun sitä eteenpäin vetoa seuraavassa hetkessä tulee. Jos ne jarrut laahaa kuitenki, vaikka ne säädettäessä eivät niin tehnyt, niin epäilisin pyärien jarruvaijerien kuntoa. Jos sellaiset vaunussa on (jossain vanhassa solkussa tangot menee suoraan jarrukilpiin).
Venetraikuisa joita upotellaan mereen säännöllisesti, noi vaijerit ovat vähän kulutustavaraa.. riippuu mallista.
Se, että jarrut pääsi kuumumaan noin, voi tarkoittaa rasvojen ja stefojen kannalta "hei-heitä" - laakereista tod. näk vedenpitäyys karsiutui.. oireet ilmenee sitten myöhemmin.
-
Kerropas nyt sitten, mikä meni väärin?
No se että Asuntovaunuissa on ollut järjestään vetopään iskari. Itsekin muutaman vaihtanut
-
No se että Asuntovaunuissa on ollut järjestään vetopään iskari. Itsekin muutaman vaihtanut
Iskari on tai ei...
Ei sen iskarin silti ole tarkoitus pohjaamista estää.
Päin vastoin, kuten yllä jo todettiin peruutettaessahan pitäisi pohjata, eikä jäädä vaijerien/tankojen varaan.
-
Iskari on tai ei...
Ei sen iskarin silti ole tarkoitus pohjaamista estää.
Päin vastoin, kuten yllä jo todettiin peruutettaessahan pitäisi pohjata, eikä jäädä vaijerien/tankojen varaan.
En sanonut että estää, mutta se iskari estää sen jysäyksen. Kerran ajelin Sisiliasta Suomeen hajonneella iskarilla täytyi hyvin tarkkaan ennakoida ja moottorijarrutusta yrittää paljon käyttää. Ja kun iskari toimii se edesauttaa jarrun toimimisen tasaisesti, siitä jysäyksestä yleensä seuraa myös jarrutusjäljet asfalttiin mikäli jarrut kunnossa.
-
En sanonut että estää, mutta se iskari estää sen jysäyksen.
Älä sitten tarjoa sitä korjaukseksi.
Kun mitoitus on oikea, ei mikään jysähtele, siksi iskaria ei kaikissa ole.
Ja nykyäänhän vaaditaan vetopään ja akselin 'paritus', jotta vehkeet toimisi oikein.
-
Eli nyt on Patella mitoitus muuttunut? Kerroppa missä vaunussa ei ole vetopäässä iskaria?
-
Mielestäni kaikissa nykyvaunuissa on iskari vetoaisassa. Siellä haitarikumin yhteydessä.
Erkka
-
Iskari vai kaasujousi? Ainakin se palauttaa.
-
Smortse. Käytin vanhuksen konttorilla tänään eikä mennyt läpi. On työntöjarru loppu kuulemma. Pohjaa heti. Minä kun en ole perehtynyt moiseen jarruun koskaan niin kyselempä teiltä. Onko siellä joku jousi vai mikä sitä pitelee ettei heti pohjaa. Vai kuluuko sieltä joku osa mitä voisi mahdollisesti täytehitsata.
Ennekuin porukka vallan hermostuu, voisi auttaa, jos ihan ekana kertoisit minkä valmistajan työntöjarrusta on kyse.
Al-Ko, B&B, BPW, Knott, Nieper, Peitz, WAP..., ettei menisi ihan arvailuksi onko siellä vetopäässä vaimenninta vai ei..
-
Ennekuin porukka vallan hermostuu, voisi auttaa, jos ihan ekana kertoisit minkä valmistajan työntöjarrusta on kyse.
Al-Ko, B&B, BPW, Knott, Nieper, Peitz, WAP..., ettei menisi ihan arvailuksi onko siellä vetopäässä vaimenninta vai ei..
Ainahi hää tilasi sen omaansa. Polar Kafi Euroline 5.6 SR -92
-
Ainahi hää tilasi sen omaansa. Polar Kafi Euroline 5.6 SR -92
Joo tuohon omaani tilasin.Eli Polar Kafi Euroline 5.6 SR -92.Peitz KF-17 on vetokytkin.
Taitaa olla huomenna Oulussa.Nopea ja hyvä palvelu on Vaunushopissa.Suosi ttelen.
-
Tiedä kannattaako tähän soppaan lusikkaansa lisätä, vaikka joskus katsurinakin ollut. Minä olen käsittänyt asian niin, että siihen vanttiruuviin, mikä vaunun/minkä tahansa jarrullisen kärryn vetopään takana on, ei tule koskea koskaan. Ei ikinä. Jarrujen säätö tehdään rummuissa, jos jarrukengät ovat kuluneet ja ovathan ne, jossakin vaiheessa. Sitten vaihdetaan kengät, kun säätö ei riitä. Jos jossakin jumii, niin vaihdetaan vaijerit, tai navan sisälle osia. Ei se tanko, mikä vanttiruuvista lähtee, ajan kuluessa veny tai kutistu. Toki se iskarikin kai joskus pitää vaihtaa, hassusti toimiviakin on tullut vastaan, mutta ei siitä kannata aloittaa korjaamista.
-
Tiedä kannattaako tähän soppaan lusikkaansa lisätä, vaikka joskus katsurinakin ollut. Minä olen käsittänyt asian niin, että siihen vanttiruuviin, mikä vaunun/minkä tahansa jarrullisen kärryn vetopään takana on, ei tule koskea koskaan. Ei ikinä. Jarrujen säätö tehdään rummuissa, jos jarrukengät ovat kuluneet ja ovathan ne, jossakin vaiheessa. Sitten vaihdetaan kengät, kun säätö ei riitä. Jos jossakin jumii, niin vaihdetaan vaijerit, tai navan sisälle osia. Ei se tanko, mikä vanttiruuvista lähtee, ajan kuluessa veny tai kutistu. Toki se iskarikin kai joskus pitää vaihtaa, hassusti toimiviakin on tullut vastaan, mutta ei siitä kannata aloittaa korjaamista.
Näin juuri.
Jos oli jo säädetty kengät lähelle ja sitten inssi kiristi vanttiruuvista lisää niin tietäähän sen mitä sitten kävi.
Jarrut alkoi laahata, kuumeni ja ehkä jopa pilasi jarrut/laakerit.
Vaikka se iskari olisi aivan kuollut,(tai ei edes olisi koko iskaria) niin kyllä vetopää ulos tulee kun aletaan aisasta vetämään.
Ja pohjaan paukkuminen loppui, koska jarrut jarrutti koko ajan, tanko oli niin piukalla ettei pohjannut kun jarrut olivat jo pohjassa paljon ennen vetopään maksimi liikettä.
Toki siihen vanttiruuviin kuuluu jossain tilanteissa koskea, mutta ei normaalissa jarrujen säätämisessä.
-
Tiedä kannattaako tähän soppaan lusikkaansa lisätä, vaikka joskus katsurinakin ollut. Minä olen käsittänyt asian niin, että siihen vanttiruuviin, mikä vaunun/minkä tahansa jarrullisen kärryn vetopään takana on, ei tule koskea koskaan. Ei ikinä. Jarrujen säätö tehdään rummuissa, jos jarrukengät ovat kuluneet ja ovathan ne, jossakin vaiheessa. Sitten vaihdetaan kengät, kun säätö ei riitä. Jos jossakin jumii, niin vaihdetaan vaijerit, tai navan sisälle osia. Ei se tanko, mikä vanttiruuvista lähtee, ajan kuluessa veny tai kutistu.
Mutta jarruvaijeristo venyy ja tangon niveliin syntyy kulumaa. Tästä johtuva löysä otetaan aina pois vanttiruuvia kiristämällä. Joskus käsijarrun liikeradan säätöön riittääkin pelkkä vanttiruuvin kiristys. Sen näkee ihan silmälläkin, millon vaijeristossa ja vetotangossa on liikaa löysää.
Jos siihen vanttiruuviin ei pitäisi milloinkaan koskea, sitä ei olisi tehtaalla sinne laitettukaan.
-
https://karavaanari.org/index.php?topic=156.0
Tuossa ohjeita Peitzin jarrujensäätöön.
Siinä neuvotaan löysäämään vanttiruuvia ennen säätöä.
Tuon ohjeen mukaisesti säädin ja silti kovassa jarrutuksessa vetokytkin pohjaa.
-
Oliko rummut olleet auki ennen säätöjä? Jos oli ja kenkiin koskettu, voi olla että eivät olleet keskittyneet kunnolla ennen säätöä. Pikkasen ajoa ja peruuttelua, varsinki jos seisottamisessa ruostetta kertynyt rummun jarrupinnalle. Sitten vasta saa kengät oikean lähelle..
Ja ne vaijerit, jos jumii niin säätämisestä tulee hankalaa (ottaa, ei-ota, laahaa ja peruutus edellyttä sitten aika pamausta)
-
Mutta jarruvaijeristo venyy ja tangon niveliin syntyy kulumaa. Tästä johtuva löysä otetaan aina pois vanttiruuvia kiristämällä. Joskus käsijarrun liikeradan säätöön riittääkin pelkkä vanttiruuvin kiristys. Sen näkee ihan silmälläkin, millon vaijeristossa ja vetotangossa on liikaa löysää.
Jos siihen vanttiruuviin ei pitäisi milloinkaan koskea, sitä ei olisi tehtaalla sinne laitettukaan.
Eikö jokaisen vaijerin päässä ole oma ruuvinsa? Venyvätkö vaijerit tasaisesti, vanttiruuvin säätö kirii kaikkia yhtä paljon, eli vähemmän venynyt alkaa laahaamaan, näin oletan. En ole jarruhuollon asiantuntija, joten en tinkaa tästä enempää ja jos kerran jonkun mallin ohjekin näin sanoo, niin saatoin oppia tässä jotain uuttakin.
-
https://karavaanari.org/index.php?topic=156.0
Tuossa ohjeita Peitzin jarrujensäätöön.
Siinä neuvotaan löysäämään vanttiruuvia ennen säätöä.
Tuon ohjeen mukaisesti säädin ja silti kovassa jarrutuksessa vetokytkin pohjaa.
Heti alussa sanotaan, että jarrutangon säätöosan avulla ei saa välystä säätää pienemmäksi, eikös se ole nyt mainittu vanttiruuvi? Eli siitä ei lähdetä säätöä tekemään, vaan rummuista. Harusruuvistakin puhutaan, onko se sama kuin vanttiruuvi, vai vielä yksi muuttuja tässä yhtälössä. Kuva olisi paikallaan. Muokkaus, no onhan siellä.
-
Sitä vanttia on harvassa.. Yleensä piiitkän yhdystangon säädettävyys löytyy sen molemmista päistä, tavallisesti takapäässä varoja enempi. Mitään muuta ei ole kuin seuraavaksi rummuissa..
(https://karavaanari.org/kuvat/1599585551.jpg)
Liike jakautuu tuollaisten T-kappaleiden välityksellä. Niitä on 1 kpl 1-akselisessa ja 3 kpl 2-akselisessa, kuten kuvassa (detalji Z). Vaijereissa ei ole säätöä. Siksi, jos yhdenki uusii joutuu muidenkin "iskun"/liikeradan tarkistamaan. Eroja ei saa olla tai jarruista tule eriparisia. Samoin, jos yksi vaijeri takertelee, häiritsee se saman akselin toimintaa ja saattaa muutta myös akseleiden jarruvoiman epäbalanssiin. Ilmenee niin, että nuo T-kappaleet jäävät vinoon jarru vapaana (vaijeri jumittaa) tai vetopää sisään painettuna (rummuissa vapaaliike eriparia).os vaijerin kuoresta nykimällä sivulle kuorta venyttämällä (se spiraalijousta sisältä) saa T-kappaleet takaisin ryhtiin, vaijeri vaihtokunnossa.
-
Tuo T kappale ei ole jäykkä ja sallii pienen eron vaijereiden liikkeessä. Jos vaijeri ei takerru ja kengät ei ole täysin samalla etäisyydellä rummuissa niin tuo tasaa eron.
-
Tuo T kappale ei ole jäykkä ja sallii pienen eron vaijereiden liikkeessä. Jos vaijeri ei takerru ja kengät ei ole täysin samalla etäisyydellä rummuissa niin tuo tasaa eron.
Joo, nimenomaan pienen eron, kunhan se ei ole sama toiseen suuntaan sama, eli kokonaisliikkeessä tuplat. 2-akselisessa monesti 1 pyörä saattaa olla täysin viraton, ja kolme muuta toimii ihan normaalisti. Virattoman jumittava vaijeri (liikkeetön) riittää tuohon..
-
Tuo T kappale ei ole jäykkä ja sallii pienen eron vaijereiden liikkeessä. Jos vaijeri ei takerru ja kengät ei ole täysin samalla etäisyydellä rummuissa niin tuo tasaa eron.
Nimenomaan.
Sanoisin, että se tasaa suurenkin eron, koska sekä vaijereiden, että tangon päässä on nivel.
Tasaus toimii jopa niin hyvin, että jos yksi vaijeri on jumissa, kolme pyörää jarruttaa normaalisti.
Nivelessä on pitkä kierre, samoin vaijerin päässä, joten siinäkin on säätövaraa runsaasti.
Oikeastihan siellä ei ole T-kappale, vaan suora pätkä lattaa. :D
-
Nimenomaan.
Sanoisin, että se tasaa suurenkin eron, koska sekä vaijereiden, että tangon päässä on nivel.
Tasaus toimii jopa niin hyvin, että jos yksi vaijeri on jumissa, kolme pyörää jarruttaa normaalisti.
Nivelessä on pitkä kierre, samoin vaijerin päässä, joten siinäkin on säätövaraa runsaasti.
Oikeastihan siellä ei ole T-kappale, vaan suora pätkä lattaa. :D
Tasaa ja tasaa - sanoisin että kaikki liike ja voima katoaa siltä mikä jäykin. Ei tarvii vaijerin edes olla jumissa 4-pyöräisessä, niin jarrutusteho siinä yhdessä olematon, jos muut liikkuvat hyvin.
Alle kymmenen vuoden ikäisissä alustoissa taitaa olla yleisimpiä nuo ns. pikaliitin päät Alko, Knott, Nieper jne.. ei niissä ole mitään säätöä vaijereiden päissä, eikä kuorissa (mutterilla vain lukitaan runkoon)
-
Tasaa ja tasaa - sanoisin että kaikki liike ja voima katoaa siltä mikä jäykin. Ei tarvii vaijerin edes olla jumissa 4-pyöräisessä, niin jarrutusteho siinä yhdessä olematon, jos muut liikkuvat hyvin.
Alle kymmenen vuoden ikäisissä alustoissa taitaa olla yleisimpiä nuo ns. pikaliitin päät Alko, Knott, Nieper jne.. ei niissä ole mitään säätöä vaijereiden päissä, eikä kuorissa (mutterilla vain lukitaan runkoon)
Pitäisi varmaan käydä omankin vaunun alla katselemassa, mitä siellä näkyy. Muistikuvat on selvästi vanhemmista.
-
Vaihda vetopään iskari
Elikkä et ole koskaan säätänyt vaunun jarruja oikein, kun et tunnu tietävän toimintatapaa. Voisin väittää että iskari on tässä kulkimessa kunnossa. Kerran hajonut vetopään iskari kulkineessani ja on nollut useampikin vehje..ehjäkin iskari pohjas, jos kengät kaukana, peruuttaessakin aina pohjaa vetopää.
Kyllä iskarin saa hitaasti työnnettyä pohjaan ja se palautuu hitaasti takaisin. Jos jompikumpi liike on äikäinen,silloin iskari sökö.
Ensin löysätään vanttiruuvi löysälle,sit säädetään kengät lähelle ja sit vanttiruuvi takaisin ja jää n. 1mm rako s-raudan ja työntötangon välykseksi. Pääpirteittäin näin menee. Iskarin pohjaaminen,sekä peruutusautomatiika n huono toiminta,johtuu yleensä aina kaukana olevista kengistä,kuluineista tai irronneista kitkaopnnoista. Vaijjereitten kuntokin on hyvä tarkistaa.
Tässäkin tapauksessa ensimmäisenä jarrujen säätö ja sit epäillään kenkiä ja sit iskaria.
-
Elikkä et ole koskaan säätänyt vaunun jarruja oikein, kun et tunnu tietävän toimintatapaa.
Kerran arvasit ja silloinkin väärin. Ja tuon iskarin otin siksi kun se painuu käsin kasaan. Ei ehjä iskari tee niin. Itsellä kun iskari rikki teki juuri samaa.
Mikäli osaat lukea niin selitinkin asiaa pitemmälle.
-
Alle kymmenen vuoden ikäisissä alustoissa taitaa olla yleisimpiä nuo ns. pikaliitin päät Alko, Knott, Nieper jne.. ei niissä ole mitään säätöä vaijereiden päissä, eikä kuorissa (mutterilla vain lukitaan runkoon)
Äläs nyt innostu.
Tässä malli lattarauta: https://www.ikh.fi/images/wwwkuvat/Tuotekuvat/PV300822_S_1_web.jpg
Tässä U-mallinen: https://www.ikh.fi/images/wwwkuvat/Tuotekuvat/PV300803_S_1_web.jpg
Vaijerissa on sitten säätövaraa riittävästi: https://www.ikh.fi/images/wwwkuvat/Tuotekuvat/PV339035_S_1_web.jpg
Säätövara on myös tuossa lattarautamallin liittimessä, samat vaijerit käy molempiin.
-
Kerran arvasit ja silloinkin väärin. Ja tuon iskarin otin siksi kun se painuu käsin kasaan. Ei ehjä iskari tee niin. Itsellä kun iskari rikki teki juuri samaa.
Mikäli osaat lukea niin selitinkin asiaa pitemmälle.
Harvoin arvailen ja yleensä pähkäilein oikein. Kaikissa missä jarrut oon säätänyt,olen punnannut työntöjarrunaisan sisälle säädön jälkeen. Menee se sinne ja hitaasti, hitaasti tulee uloskin.
-
Menee oikein hitaasti kyllä, niin kuulukin mutta jos menee helposti jysäyttää jarrun pohjaan.
Mutta arvauksesi minun jarrujen säätämisestä oli se huti.
-
Tämäpä keskustelu mennyt syvälliseksi. :D
Näin yhden vaunun kokemuksella, veikkaisin että iskunvaimentimia on erilaisia noissa vetopäisä?
Tuossa 750 kiloisessa luulisin olevan hyvä kun on helposti pohjaan painettava?
Eiköhän 3500 kiloo painavassa pidä olla jäykempi, muissa siltä väliltä?
Tuossa Spritessä en ole seuranut meneekö pohjaan jarruttaessa, kyllä selvästi jarruttaa. Vain kerran olen kokeillut vetää asfalttiin mustaa raitaa, kyllä niitä kuusi ilmestyi.
Peruuttaessa näkyy pohjaan menevän.
-
Pysytään asiassa.
-
Mites Pate:n iskari ja jarrut
-
Mites Pate:n iskari ja jarrut
Tuntuu toimivan kohtuu hyvin nyt.
Vähän vauhdikkaammin kun pakittaa niin pohjaa.
Muuten toimii hyvin.
-
Tuntuu toimivan kohtuu hyvin nyt.
Vähän vauhdikkaammin kun pakittaa niin pohjaa.
Muuten toimii hyvin.
Mitä kaikkea teit sille ?
-
Mitä kaikkea teit sille ?
Tuon iskarin vaihdoin.Uusi oli hiukan pidempi kuin vanha.En tiedä paljonko sillä on merkitystä.
Jarrut säädin vielä kertaalleen eli vaunun pyörät ylös ja vaijereihin reilusti löysää.Sitten säätö rummuista niin että pyörä ei pyöri ja siitä löysäsin säätöruuveja puoli kierrosta.
Sitten kahva ylös kaksi pykälää ja säädin vaijerit niin että jarrut alkoivat laahaamaan.Näin ohjekirja neuvoo tekemään.
-
Sehän saa pohjata peruuttaessa.
-
Sehän saa pohjata peruuttaessa.
Näin minäkin oletan.
-
Tuosta peruutuksesta tuli mieleen, kun täälläkin on joskus peruutusautomaatin ja taaksepäin jarrujen toiminnasta ollut jotain vääntöä.
Kesällä oli paikka jossa pystyi turvallisesti testaamaan taaksepäin pidon.
käsijarru päälle siihen mihin kaasujousella nousee.
Sitten päästää vaunun liikkumaan taaksepäin löysäämällä kiiloja.
Kässäri nousee ylemmäs ihan takaviistoon ja vaunu jää jarrut päällä paikoilleen 10-15cm matkan jälkeen.
-
Tuosta peruutuksesta tuli mieleen, kun täälläkin on joskus peruutusautomaatin ja taaksepäin jarrujen toiminnasta ollut jotain vääntöä.
Kesällä oli paikka jossa pystyi turvallisesti testaamaan taaksepäin pidon.
käsijarru päälle siihen mihin kaasujousella nousee.
Sitten päästää vaunun liikkumaan taaksepäin löysäämällä kiiloja.
Kässäri nousee ylemmäs ihan takaviistoon ja vaunu jää jarrut päällä paikoilleen 10-15cm matkan jälkeen.
Ikuisuuskysymys. 8)
Sanotaan sitten niin, että ÄLKÄÄ MISSÄÄN TAPAUKSESSA luottako siihen, että kässäri pitää vaunun paikoillaan.
Siirsin juuri peräkärryä käsin loivaan alamäkeen.
Kun kässäri oli 'tapissa', niin kyllä se kärry siinä pysyi mutta oli työntämällä siirrettävissä.
Jarrut säädetty ja katsastettu keväällä, ajoa sitten 2700km.
-
..
Kässäri nousee ylemmäs ihan takaviistoon ja vaunu jää jarrut päällä paikoilleen 10-15cm matkan jälkeen.
Siitä kun pukkaa vähän lisää 15cm jälkeen, niin laukee jarrut poispäältä ja on menoa..
Asian voi kokeilla auton kera. Jos vaunu koukussa, jätä kässäri päälle ja kokeile peruuttaa ;D
-
Yhdyn edelliseen puhujaan verbaalisti.
Näinhän se on
-
Mikä peruuttaessa vapauttaa jarrut? Jarruvaijerit käsittääkseni liikkuu samoin jarrutan tai peruutan tai käsijarrulla kiristän vetotankoa?
-
Mikä peruuttaessa vapauttaa jarrut? Jarruvaijerit käsittääkseni liikkuu samoin jarrutan tai peruutan tai käsijarrulla kiristän vetotankoa?
Peruuttaessa rumpu pyörii niinpäin että kengissä oleva vipu vapauttaa jarrut, eteenpäin pyöriessä ei pääse vapautumaan vivut rummussa. Tosin jos eteenpäin ajaessa jarruttaa pohjaan ja yrittää lähtä peruuttamaan sitten niin vähän enempi kysyy voimaa että mekanismi vapautuu, tai sitten ei vapaudu. Ite pyrin että pääsee tasamaalta peruuttamaan.
-
Mikä peruuttaessa vapauttaa jarrut? Jarruvaijerit käsittääkseni liikkuu samoin jarrutan tai peruutan tai käsijarrulla kiristän vetotankoa?
https://youtu.be/7rU0i6aaZtU
Se jarrukenkä jossa vipu&jousi systeemi, liikkuu aavistuksen rummun pyöriessä taaksepäin vapauttaen kenkien puristuksen rummusta.
-
Siitä kun pukkaa vähän lisää 15cm jälkeen, niin laukee jarrut poispäältä ja on menoa..
Asian voi kokeilla auton kera. Jos vaunu koukussa, jätä kässäri päälle ja kokeile peruuttaa ;D
Kokeiltu on. Oikein säädetty jarru riittää vapauttamaan työntöjarrun liikkeen verran, mutta ei riitä enää vapauttamaan käsijarrun täyttä liikettä. Ainakin tuossa meidän vaunun BPW alustassa.
Joka ei usko, kokeilkoon. ;D
-
Pihatiellä on lopussa n.15% nousu. Kun vaununa oli Solifer S4 ja veturina Honda CRV, peruutin alas P-alueelleni 40m siten, että vaunun käsijarru oli hieman päälle vedettynä. Silloin myös vaunu jarrutti peruutuksessa, mutta kuitenkin veti vaunua taaksepäin, eikä auton eturenkaat menettäneet pitoa sorapinnalla.
Nykyisellä kevytperävaunulla ei ole tarvetta vaunun käsijarrun käytölle. No ehkä tänään olisi, kun lehtiä tippuu puista paljon.
Lisätty alleviivattu oleellinen kohta
-
En muista akseliston merkkiä, mutta trailerin käsijarru menee "yli" ja jarru vapautuu jos jättää perä alamäkeen kuorma päällä.
-
Vanhemmissa alustoissa ei kässärin avustajana edes ole pumppua tai jousta. Ainoa missä olen tavannut oikeasti taakse pitävän on Poksi. Siinä oli pakkilukkovipu.
Just äsken ajoin 2.1tn venetraikun perälle, jossa Knott osaa nuo. Ei ahdistanut ainakaan niin paljon, että renkaita olisi soralla lukossa ollut. Vähempää ei tuolla veturilla edes huomaa pihamanöövereissä.
-
Taas asiaa tämän ketjun herättelyyn.
Syksyllä käytin vaunun jarruhuollossa. Sääti kengät "iholle". Ilmeisesti tuolle vaunulle oli eka kerta kun säädettiin.
No viimekuussa käytin katsastuksessa ja iso mies väänsi toistametrin varrella jarrun pohjaan ja siitä merkintä rekisteriotteeseen.
Soittelin huoltajalle, kun minusta tangossa tuntui liikaa klappia ja Sain ohjeen että siinä pitää olla 5mm "tyhjää".
Tänään oli pihalla jo senverran kuivaa että pystyi maassa asiaa tutkimaan, niin tyhjä vara oli niin tarkkaan 5mm kuin voi olla.
Mitäs nyt neuvoksi? Otteessa merkintä, vaikka jarrut on säädetty oikein.
Iskariko vaihtoon?
-
Minä olen nyt se ´tyhmä insinööri´, kun en ymmärtänyt, mitä se väänsi ja miten totesi, ettei pidä?
-
Katsureilla on sellainen vääntövipu ketjulla, jolla vaunun/trailerin ollessa rullilla jarrudynossa saa saman efektin kuin auto "työntäisi" aisaa sisään jarrutustilanteessa - esim. tyhjillä traikuilla eivät saa mitattua vaadittavia laskennallisia jarrutehoja kun ei ole massaa päällä. Saimoin tupla-akselislla samaa ongelmaa kun se rullien ulkopuolella oleva akseli häiritsee mittausta.. pomppauttaen kärryä taakse pois rullilta..
Venetrailereilla, varsinki tupla tai tripla-akselisilla pyöräkohtaiset vaijerit linkku ja tanko mekanismilta saattavat tuoda lisäjoustoa (eli liike hukkuu niihin osin), jos ovat päässeet ottamaan kiinni/mutkalle tai muovikuoren alla metallispiraali ruostumaan haperoksi - tuo vaijerin suojakuori siis pääsee puristumaan kasaan ja vapautettaessa taas palautuvat mittaansa, eikä vetopäässä saadetty liike olekaan sama loppupäässä. Tandem-akseleissa tuo linkku hukkaa liikkeen sinne puolen mikä heikompi, jolloin ehjä puoli ei saa oikein mitään tehoa.. tunnistaa siitä että linkku on vinossa (eri suuntaa vapaa kuin kässäri päällä). Apumies vois nykiä vuoroin kässäria päälle ja pois, niin näkisi livenä.. venetraikuissa helppo äimistellä noita kun rakenne avoin, vaunussa vaatii alle kurkistamista.
Ehjäkään iskari ei tuota liian pitkää liikettä korjaa. Iskarihan on vain hidastin, ei liikerajoitin
-
Joo, juurikin tuollainen 88k5 kuvailema vääntövarsi ketjulla, jolla saa väännettyä vetopään pohjaan.
Ei se kyllä mennyt kerralla, joten iskari taitaa tosiaan toimia.
Minusta jarruissa ei oo mitään vikaa. Voimat oli hyvät. Ja liikennetilanteessa ei varmana pohjaa tuo vetopää.
Mutta rehellistä miestä huolettaa se merkintä otteessa. Korjaus muustaakseni 14.4. mennessä.
-
Minulla testasi vaunun jarrut peruuttamalla rullilla, ei se tangolla aisaa pohjaan vääntänyt.
Kirraa tankoa hieman, silloin korjauskehoitusta on noudatettu. ;)
Vaijerin kuori voi antaa vanhemmiten periksi, silloin käynee noin ettei liikematka riitä.
Tiedätkö minkä tyyppiset jarrut siinä on?
Voi kai kuluneesta kenkien levitysvivustostaki n tuollainen efekti tulla, jos kulunut kohta on ns. jousen takana eikä tunnu jarrutangon välyksessä.
-
..joskus voi konttoreilla voi saada hyvääkin palvelua; venetraikkuun sääti jarrut (4kpl) rullilla - minä vain autoa pidätin/peruutin.. samalla katsastusmaksulla meni kuin ei jonoa Thumb
-
Tanko on säädetty oikein. Sitä ei pidä mennä säätämään koskaan.
Kyllä mun pitää olla levollisin mielin, kun kengät on säädetty oikein. Merkintä säilyy otteessa 3 vuotta.
-
Tais leimuri olla siinä lidlin vieressä ?
-
Peräkärryä kun käytän katsastuksessa, niin katsuri vetää käsijärrun päälle ja nosta kärryn ilmaan.
Samalla kun kokeilee laakerit, kokeilee onko pyörä lukossa.
Ei mitään pelleilyä dynon kanssa.
-
BPW säätöä.
https://www.youtube.com/watch?v=8ncB63Q30ZU
-
Tais leimuri olla siinä lidlin vieressä ?
Eiku 10+katsastus oli kyseessä.
-
No katoppas, siinä lidlin viereisellä asemalla kuulemma käynnissä taas "hylkää kaikki" päivät..
-
No katoppas, siinä lidlin viereisellä asemalla kuulemma käynnissä taas "hylkää kaikki" päivät..
No onneksi en saanu hylkyä, vain tuo jarrun pohjaaminen ja takasumuvalon toimimattomuus korjauskehoituksena otteessa seuraavaan katsastukseen eli 3 vuotta.
Takasumuvalon vika auton puolella, sammuttaa autosta, mutta ei tuu pistokkeeseen.