Voipi olla Exide hyväkin...
Puolesta ja vastaan puhutaan. Joskus on Exide kuollut melko uutenakin.
Kannattaa katsoa akun päältä toimituspäivä. Motonetin akuissa on tarralla päivämäärä. Saattaa olla akun hapotuspäivä.
Itselläni on samankokoinen Sznajder vesiakku. Otettu käyttöön 6.11.09. Se on toiminut hyvin, vaikka takuuaika onkin jo ohi. Liekö sitten tuurin peliä näiden akkujen kanssa.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/900185/Sznajder-185Ah-vapaa-ajan-akku-P51xL22xK2022cm
eilen ostin jonkun Yuasan,
( kuulemma engelsmanni ).
Kokeillaan nyt tommoistakin.
Exide akuissa Ah lukema on se millä myydään ja Wh lukema kertoo oikeasta kapasiteetistä ja siitä miten on suositeltua käyttää.
Mitä sarjaa hyytynyt Exide oli? Niitä oli akkuliikkeessä useampia. Tuo minun siis Premium.
Takuun antaminen on vapaaehtoistahttps://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Ostaminen-myyminen-ja-sopimukset/takuu-ja-virhevastuu/
Laki ei määrää antamaan takuuta, vaan sen antaminen on vapaaehtoista. Ilman takuutakin myyjä vastaa virheestä lain virhevastuusäännöst en perusteella. Takuun on oltava ostajalle lisäetu, eli sen on annettava tälle lain säännöksiin nähden paremmat oikeudet.
Antamalla takuun yritys sitoutuu vastaamaan tavaran käyttökelpoisuudest a tai muista ominaisuuksista määrätyn ajan. Takuunantaja vastaa takuuaikana ilmenevistä vioista ja muista takuussa määritellyistä asioista.
Takuuajan päättyminen ei merkitse sitä, että yrityksen vastuu virheestä samalla päättyisi. Jos takuuta ei ole tai se on kulunut umpeen, myyjä vastaa virheestä kuluttajansuojalain virhevastuuta koskevien säännösten perusteella, eikä tätä vastuuta voi rajoittaa takuun ehdoilla.
Kuinkahan kauan harhaluulo takuusta kestää?https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Ostaminen-myyminen-ja-sopimukset/takuu-ja-virhevastuu/No tuo takuujutuilla jaarittelut täällä on vain tsoukkia...
No tuo takuujutuilla jaarittelut täällä on vain tsoukkia...
Kaikkihan, tai lähes kaikki tietävät, mikä ero on virhevastuulla ja takuulla.
Kerro nyt meille kaikille, mikä käytännön ero on kuluttajan kannalta esimerkkitilanteiss a, joissa a) akku jolle on myönnetty yhden vuoden takuu muuttuu käyttökelvottomaksi yhden vuoden ja yhden kuukauden kuluttua ja B) akku jolle on myönnetty kahden vuoden takuu muuttuu käyttökelvottomaksi vuoden ja kuukauden ikäisenä.Minun käsitykseni mukaan virhevastuu on aina se pari vuotta....
Minun käsitykseni mukaan virhevastuu on aina se pari vuotta....
Tuo yllämainittu esimerkki uskoakseni mahdollistaa helpomman jatkokäsittelyn, jos ns. takuu on voimassa. Mikäli mennään virhevastuun puolelle, niin saattaa tulla enemmän näyttö- ja paperitöitä.
Eri asia on sitten, lasketaanko akku kulutustavaraksi, jossa vastuu vähenee iän myötä.
Itselleni vastattiin viimeksi akkuliikkeessä, että takuu vaihtaa mukisematta uuteen, jos ei ole akkua käytetty virheellisesti. Elikä ns. takuuaikanakaan ei korvattaisi, jos on väärinkäytetty.
Itse ihmettelin vain, jotta miten sen virheellisyyden akkufirma toteaa.
No tuo takuujutuilla jaarittelut täällä on vain tsoukkia...
Kaikkihan, tai lähes kaikki tietävät, mikä ero on virhevastuulla ja takuulla.
Kerro nyt meille kaikille, mikä käytännön ero on kuluttajan kannalta esimerkkitilanteiss a, joissa a) akku jolle on myönnetty yhden vuoden takuu muuttuu käyttökelvottomaksi yhden vuoden ja yhden kuukauden kuluttua ja B) akku jolle on myönnetty kahden vuoden takuu muuttuu käyttökelvottomaksi vuoden ja kuukauden ikäisenä.Ensimmäisessä tapauksessa myyjä voi vedota takuun päättymiseen. Koska akun oletettu kestoikä on enemmän kuin vuoden, akussa on valmistusvirhe. -> Uusi akku.
Ja sotketaan soppaa :laugh:Ei ole sotkemista vaan hyvä muistutus takuusta. Monesti kuulee juuri väärään tietoon perustuvaa vänkäämistä Thumbd
Mikäli se akku menee takuuaikana rikki, uuden korvauksena saadun takuu kuuluu olla vaan alkuperäisestä jäljellä olevan takuuajan verran. ;)
Ja sotketaan soppaa :laugh:Tai jos tekee niin kuin Kimi mainitsi.....
Mikäli se akku menee takuuaikana rikki, uuden korvauksena saadun takuu kuuluu olla vaan alkuperäisestä jäljellä olevan takuuajan verran. ;)
@Mautoilija: "Ensimmäisessä tapauksessa myyjä voi vedota takuun päättymiseen."Miksei voisi? Moni kuluttaja tyytyy ratkaisuun, koska takuu on ohi. Kauppiaat kyllä yrittävät.
- Oikeastaan ei voi.
Ja sotketaan soppaa :laugh:Näin on. Virhevastuukin, joka on takuuta pidempi laskettanee alkuperäisestä ostosta.
Mikäli se akku menee takuuaikana rikki, uuden korvauksena saadun takuu kuuluu olla vaan alkuperäisestä jäljellä olevan takuuajan verran. ;)
Tai jos tekee niin kuin Kimi mainitsi.....Ei ole. Motonet pakottaa asiakkaakseen. Jos on ostettu akku, hyvityksenä akku tai käteistä.
Menee Motonettiin ja pyytää rahat takaisin. Sitten ostaa niillä rahoilla uuden akun.
Motonetissa on kyllä ollut sellainen tapa pääsääntöisesti, että rahat jää jemmaan ja hyvitetään uusissa ostoksissa. Eikös se ole sama asia loppupeleissä?
Tai jos tekee niin kuin Kimi mainitsi.....Ei Motonetilla tai muillakaan ole velvollisuutta antaa rahoja takaisin, vilunki-ville käyttäis joka akkua 1,5v ja hakis fyffet pois ja menis ostaan uuden......
Menee Motonettiin ja pyytää rahat takaisin. Sitten ostaa niillä rahoilla uuden akun.
Motonetissa on kyllä ollut sellainen tapa pääsääntöisesti, että rahat jää jemmaan ja hyvitetään uusissa ostoksissa. Eikös se ole sama asia loppupeleissä?
Off-Topic:He voivat kyllä antaa korvaavan tuotteen tilalle jossa takuuta alkuperäisen jäämän verran
Tai jos tekee niin kuin Kimi mainitsi.....
Menee Motonettiin ja pyytää rahat takaisin. Sitten ostaa niillä rahoilla uuden akun.
Motonetissa on kyllä ollut sellainen tapa pääsääntöisesti, että rahat jää jemmaan ja hyvitetään uusissa ostoksissa. Eikös se ole sama asia loppupeleissä?
@MCL: "Mitä jos myyjä sanoo, että johtuu väärästä käytöstä? Yhden vuoden takuulla
osoitusvelvollisuus oikeasta käytöstä on silloin kuluttajalla."
- Ei. Todistustaakka on myyjällä, käytähän nyt lukutaitoasi. Ei riitä että että
myyjä "vaan sanoo".
Eli mikäli takuun loputtua myyjä "sanoo" kuluttajalle, että osoita että vika on tuotteessa tai palvelussa, niin osoitusvelvollisuus on todella silloin kuluttajalla. Takuuaikana kuluttaja voi "sanoa" myyjän väittäessä virheen aiheutuneen väärästä käytöstä, että myyjän on osoitettava väärä käyttö.
Mitäpä jos menisinkin valmisteluistuntoon ilmoittamaan kantanani
että "Turhaa saivartelua..."
Akun "väärinkäyttöä" voi olla mm liiallinen purkaminen. Miten se osoitetaan onkin ihan toinen juttu.Sellainen väärinkäyttö joka laukaisisi takuun, voisi olla akun jäätyminen....
Se niin sanottu älylaturikin voi olla täysin p**ka....
Olen nyt tehnyt empiirisä kokeita näillä kehutuilla älylatureilla.
Ikinä en enää jätä jatkuvaan lataukseen, niin kuin niitä mainospuheissa kehutaan jätettävän.
Tänään viimeksi oli yli yön latauksessa akku ja keitti niin pahuksesti. Näin on käynyt joka laturilla ja joka akulla, jos jättää valvomatta. Välillä toimii ja välillä ei.
Sitä en tiedä raukeaako takuu, jos sanoo ladanneensa Ctekillä.
Tuo kellolla säädetty lataus on toiminut hyvin. Elikä vaikka vartiksi latausta joka vuorokausi älylaturilla. Pysyy akku vireessä, eikä keitä.
On sulla ollut huono säkä!Toki jokainen voi tehdä niin kuin parhaaksi katsoo....
Ikinä ei mikään laturi minkään akun kanssa ole toiminut noin.
Jätän edelleen akut älylaturin päähän hyvällä omallatunnolla.
PS. Nämä huuhaaväitteet on juuri niitä, joita tämmöisille palstoille ei pitäisi kirjoittaa.
Kauan sitten ostin moottoripyörän geeliakun. Sinne kun kaadoin ohjeen mukaan hapon, se "hyytyi" sinne tahnaksi.Minä kun olin siinä uskossa että geeliakku ei voi kuivua, mutta mitäpä näkyikään korkkien alta :o
Noita akkuja on niin monenlaisia, että on vaikea pysyä "kärryillä".
Onko Exiden tavallisen vapaa-ajan akun takuu vain 1 vuosi.....?No nyt se kuoli....
Itselläni onkin sitten laatuakku, kun on Sznajder vapaa-ajan vesiakku peräti 2 vuoden takuulla.
Tosin ei ollut siitäkään takuusta mitään hyötyä, kun nyt on jo 8 vuosi menossa ja pelaa hyvin. Saa sitten nähdä koska kuolla kupsahtaa.
Sehän onkin epistä kun ei edes 8v kestänyt.... On p**ka tuote...;D ...