Karavaanarin keskustelufoorumi

Karavaanarin keskustelut => Karavaanarin olohuone => Aiheen aloitti: K.E.V - 25.02.2017 kello on 08:56

Otsikko: Oho ! Rajoittimet nurkkaan
Kirjoitti: K.E.V - 25.02.2017 kello on 08:56
http://yle.fi/uutiset/3-9479816
Parhaimmillaan rekalla 130 km/h
Otsikko: Vs: Oho ! Rajoittimet nurkkaan
Kirjoitti: Roksis - 25.02.2017 kello on 09:06
http://yle.fi/uutiset/3-9479816
Parhaimmillaan rekalla 130 km/h
Kuskit tietysti tasottaa alamäessä sen nopeuden, minkä ne häviää ylämäessä Lahteen päin mennessä.
Otsikko: Vs: Oho ! Rajoittimet nurkkaan
Kirjoitti: turhapuro - 25.02.2017 kello on 12:36
Hyvää propagandaa taas YLEltä, missään kohtaa ei jutussa muistettu mainita että suurimpien ylitysten  mittauspaikka on jyrkän alamäen lopussa. -tasaisella nuo romut kulkee edelleen max 89km/h.
Miksei julkaistu mittaustuloksia myös ylämäen päältä?
Otsikko: Vs: Oho ! Rajoittimet nurkkaan
Kirjoitti: Jeppe - 25.02.2017 kello on 12:46
Alamäkeen rullaa kevyesti.

Sensaatiohakuisesti kirjoitettu juttu, totuus taitaa olla, että pieni prosentti mitatuista 5300 ajoneuvosta ajoi törkeää ylinopeutta.
Nykyisillä polttoainehinnoilla, useimmissa kuljetusyrityksissä seurataan kuljettajia ja heidän ajotapaansa erittäin tarkkaan.
Liian isoista kulutuksista tulee moitteet välittömästi, lisäksi monessa kuljetusyrityksessä on rajoittimet säädetty alempaan nopeuteen, kuin lain sallima 89km/h.

Itse katselen tätä asiaa kuljettajan näkövinkkelistä ja oman vaatimattoman kokemukseni mukaan ns. rajoitinta vasten ajo on vähentynyt.
Valtaosa rekoista käyttää nykyään marssivauhtina 82-85km/h, toki ylilyöntejä tapahtuu, eikä niistä kaikista voi syyttää halpamaiden ajureita, joissa on erilainen ajokulttuuri.

Mittarivirheen vuoksi usein henkilöautoilijat syyttävät rekkoja ylinopeuksista, rekoissa kuitenkin mittarit ja rajoittimet pitää tarkistaa ja tarvittaessa säätää oikeisiin arvoihin 2 vuoden välein, jolloin myös mittarivirhettä ei ole ja nopeus on tarkalleen oikea, toisin kuin henkilöautoissa joissa virhe voi olla 10km/h.

Jonkinlaista itsesuojeluvaiston puutetta täytyy olla, jos uskaltaa laskettaa alamäkeen pinnatuilla renkailla 130km/h, epäilen juuri että näissä tapauksissa on olleet juuri tällaiset balttivahvistukset.


Otsikko: Vs: Oho ! Rajoittimet nurkkaan
Kirjoitti: Hauho - 25.02.2017 kello on 13:07
Ai, rekkakuskit pitävät keskinopeutena sallittua.
Otsikko: Vs: Oho ! Rajoittimet nurkkaan
Kirjoitti: kimi - 25.02.2017 kello on 14:36
Alamäkeen rullaa kevyesti.


Jonkinlaista itsesuojeluvaiston puutetta täytyy olla, jos uskaltaa laskettaa alamäkeen pinnatuilla renkailla 130km/h, epäilen juuri että näissä tapauksissa on olleet juuri tällaiset balttivahvistukset.

Olen pitkälti samaa mieltä kanssasi, mutta valitettavasti poikkeuksia näkee liikenteessä.

Tiedän tarkalleen oman autoni mittarivirheen ja siitä ei ole kauan kun moottoritiellä ohitin säiliörekan joka ajoi ylämäkeen hiukan alle 100km/h. Ajoin pätkän sen takana tuota vauhtia kun odotin että ohituskaistalle tulee tilaa.

Jatkoin matkaa todellista 110km/h ja tuo pysyi jonkin matkan päässä takana seuraavaan alamäkeen asti. Alamäessä tuo sai sitten vauhdin nostettua reilusti yli oman vauhtini ja myös pysymään siinä tasaisella osuudella. Kotimaan kilvissä oli sekä veturi, että tankki. Kun itse poistuin moottoritieltä tuo oli jo kaukana edessä.

Kyllä raskasliikenne siinä missä muukin on siirtynyt hyvin lähelle sitä omaa sallittua ylärajaa ja ylilyöntejä näkee harvoin. Hiukan yli 80km/h on yleisin vauhti raskaalla kalustolla, hyvä niin.
Otsikko: Vs: Oho ! Rajoittimet nurkkaan
Kirjoitti: tsahkali - 25.02.2017 kello on 14:56
Hyvää propagandaa taas YLEltä, missään kohtaa ei jutussa muistettu mainita että suurimpien ylitysten  mittauspaikka on jyrkän alamäen lopussa.

Meinaat että laissa on kohta: 'Alamäkeen saa ajaa niinkuin sielu sietää' ??
Otsikko: Vs: Oho ! Rajoittimet nurkkaan
Kirjoitti: Roksis - 25.02.2017 kello on 14:56
Hyvää propagandaa taas YLEltä, missään kohtaa ei jutussa muistettu mainita että suurimpien ylitysten  mittauspaikka on jyrkän alamäen lopussa. -tasaisella nuo romut kulkee edelleen max 89km/h.
Miksei julkaistu mittaustuloksia myös ylämäen päältä?
YLE:stä en tiijä, mutta Keskisuomalainen kirjotti paikan olevan Majalammen notkossa. Siis muutama km Viisarimäestä Jyväskylän suuntaan, eikä Lahteen päin Vestonmäessä.
"Notkanteen yli jyrää viikon aikana 5300 yhdistelmäajoneuvoa, ja niistä reipasta ylinopeutta eli yli 90 km tunnissa ajaa peräti 993. Samana aikana kuorma-autoja paahtaa paikalle yli 90km tuntinopeutta 298 ja yli 80 km tuntinopeutta 635.Eli raskaan liikenteen ajoneuvoista runsas neljännes ajaa reipasta ylinopeutta" Tämä lainaus keskisuomalaisen kirjoituksesta.
Otsikko: Vs: Oho ! Rajoittimet nurkkaan
Kirjoitti: turhapuro - 25.02.2017 kello on 15:43
Meinaat että laissa on kohta: 'Alamäkeen saa ajaa niinkuin sielu sietää' ??
Niinkö kirjoitin?
Otsikko: Vs: Oho ! Rajoittimet nurkkaan
Kirjoitti: turhapuro - 25.02.2017 kello on 15:45
YLE:stä en tiijä, mutta Keskisuomalainen kirjotti paikan olevan Majalammen notkossa. Siis muutama km Viisarimäestä Jyväskylän suuntaan, eikä Lahteen päin Vestonmäessä.
"Notkanteen yli jyrää viikon aikana 5300 yhdistelmäajoneuvoa, ja niistä reipasta ylinopeutta eli yli 90 km tunnissa ajaa peräti 993. Samana aikana kuorma-autoja paahtaa paikalle yli 90km tuntinopeutta 298 ja yli 80 km tuntinopeutta 635.Eli raskaan liikenteen ajoneuvoista runsas neljännes ajaa reipasta ylinopeutta" Tämä lainaus keskisuomalaisen kirjoituksesta.
No lue tuo ylen juttu niin tiijät. Siinähän se on ensimmäisessä viestissä linkki.
Otsikko: Vs: Oho ! Rajoittimet nurkkaan
Kirjoitti: Roksis - 25.02.2017 kello on 16:30
No lue tuo ylen juttu niin tiijät. Siinähän se on ensimmäisessä viestissä linkki.
Lueppas sinä ensimmäinen kirjotuksesi tässä jutussa. Ei siinä ylen jutussa mainittu mittauspisteen olevan sen ison alamäen alla. Keskisuomalaisessa on, eikä se ole lähelläkään Vestonmäkeä.
Otsikko: Vs: Oho ! Rajoittimet nurkkaan
Kirjoitti: seppoko - 25.02.2017 kello on 17:24
....että suurimpien ylitysten  mittauspaikka on jyrkän alamäen lopussa.

Miksi se olisi pitänyt sanoa?  Saako siinä kohdassa ajaa 130km/h?
Otsikko: Vs: Oho ! Rajoittimet nurkkaan
Kirjoitti: turhapuro - 25.02.2017 kello on 18:19
Lueppas sinä ensimmäinen kirjotuksesi tässä jutussa. Ei siinä ylen jutussa mainittu mittauspisteen olevan sen ison alamäen alla. Keskisuomalaisessa on, eikä se ole lähelläkään Vestonmäkeä.
Näin kirjoitin: "Hyvää propagandaa taas YLEltä, missään kohtaa ei jutussa muistettu mainita että suurimpien ylitysten  mittauspaikka on jyrkän alamäen lopussa. -tasaisella nuo romut kulkee edelleen max 89km/h."

Ei ne vehkeet tasasella kulje 130km/h vaikka YLEn jutun perusteella eräät pahvipäät niin luulekin.... Tosin saisivat kyllä kulkea niin eivät olisi koko ajan jaloissa pyörimässä!


Otsikko: Vs: Oho ! Rajoittimet nurkkaan
Kirjoitti: "Masi" - 25.02.2017 kello on 18:23
Kyllä ne kulkee. Sprinteri kuskit väliin kertoo miten 120 km/h rajoituksella pohjois saksassa menee puoliperät ohi että humahtaa. Laatikon kylkee magneetti ja vauhti tarpeeksi nion saada ajotiedot näyttämään sopivia kaiken hyvän päälle.
Otsikko: Vs: Oho ! Rajoittimet nurkkaan
Kirjoitti: Jeppe - 25.02.2017 kello on 18:39
Kyllä ne kulkee. Sprinteri kuskit väliin kertoo miten 120 km/h rajoituksella pohjois saksassa menee puoliperät ohi että humahtaa. Laatikon kylkee magneetti ja vauhti tarpeeksi nion saada ajotiedot näyttämään sopivia kaiken hyvän päälle.

Enpä usko, liioittelua. Ei riitä nykyvehkeissä välitykset tuollaisiin nopeuksiin. Urbaanilegendaa, tai sitten sprintterit mittarit näyttää omiaan.
Magneetin käytöstä jää jälki, joka saadaan todettua asiantuntevan valvojan toimesta tarkastuksessa, helposti printtaamalla tapahtumaraportti piirturista.

Ainoot jotka kaahasivat joitain vuosia sitten, olivat espanjalaiset hedelmä ja rehurekat, eiköhän Ranskan viranomaiset uhanneet panna jäähylle koko iberiasta tulevan rekkaliikenteen, jos ei kaahaaminen lopu.
Nykyään siellä ajelee luigitkin kiltisti 89km/h baanalla.

Muokataan sen verran, että saattaa paremman ruotsalaismerkin autossa, jossa on ylivaihdelaatikko ja oikein harva perävälitys, 110km/h olla mahdollista. Sitten loppuu kyllä jo kierrokset.
Otsikko: Vs: Oho ! Rajoittimet nurkkaan
Kirjoitti: turhapuro - 25.02.2017 kello on 18:42
Kyllä ne kulkee. Sprinteri kuskit väliin kertoo miten 120 km/h rajoituksella pohjois saksassa menee puoliperät ohi että humahtaa. Laatikon kylkee magneetti ja vauhti tarpeeksi nion saada ajotiedot näyttämään sopivia kaiken hyvän päälle.

Kertoo kertoo. Kertoohan tilastotkin että rattijuopot on vähentyneet hurjasti, ei vaan kerrota sitä että valvontakin on vähentynyt suhteessa paljon enemmän.

Saksan autobaanalla vs.  Suomessa hoitamattomilla rapakuntoisilla teillä talvella 130km/h yhdistelmällä...jep jep. Eimuutakun hanaa sanoi Häkkinen
Otsikko: Vs: Oho ! Rajoittimet nurkkaan
Kirjoitti: "Masi" - 25.02.2017 kello on 18:45
Kyllä Pepet pää sääntöisesti ajelee lähemmäs 100 kuin 90 edelleen. Ne on ne jotka useimmin ohi menee. Ja mitä idemmäs mennää kilvissä sitä parempi kulkuisia o  vehkeet. Ja harvassa ne on asiantuntijat jälkiä perkkaamaan. Monestiko kuussa sinun kortti tarkastetaan. Spirintereissä on piirturi kun ne on ammatti ajossa.
Otsikko: Vs: Oho ! Rajoittimet nurkkaan
Kirjoitti: turhapuro - 25.02.2017 kello on 18:45

Enpä usko, liioittelua. Ei riitä nykyvehkeissä välitykset tuollaisiin nopeuksiin. Urbaanilegendaa, tai sitten sprintterit mittarit näyttää omiaan.
Magneetin käytöstä jää jälki, joka saadaan todettua asiantuntevan valvojan toimesta tarkastuksessa, helposti printtaamalla tapahtumaraportti piirturista.

Ainoot jotka kaahasivat joitain vuosia sitten, olivat espanjalaiset hedelmä ja rehurekat, eiköhän Ranskan viranomaiset uhanneet panna jäähylle koko iberiasta tulevan rekkaliikenteen, jos ei kaahaaminen lopu.
Nykyään siellä ajelee luigitkin kiltisti 89km/h baanalla.

Muokataan sen verran, että saattaa paremman ruotsalaismerkin autossa, jossa on ylivaihdelaatikko ja oikein harva perävälitys, 110km/h olla mahdollista. Sitten loppuu kyllä jo kierrokset.
Jos se kerrotaan sprintteriMiesten toimesta ja vielä esson baarissa se on totta, usko vaan.
Otsikko: Vs: Oho ! Rajoittimet nurkkaan
Kirjoitti: K.E.V - 25.02.2017 kello on 18:52
No senverran vielä että baanalla on idän ihmeitä suoralla tiellä yritellyt ohi moottoritien itselle sallitussa 100 km/h vauhdissa.
Tuskin siellä rajoittimet on kunnossa.
Otsikko: Vs: Oho ! Rajoittimet nurkkaan
Kirjoitti: turhapuro - 25.02.2017 kello on 19:25
No senverran vielä että baanalla on idän ihmeitä suoralla tiellä yritellyt ohi moottoritien itselle sallitussa 100 km/h vauhdissa.
Tuskin siellä rajoittimet on kunnossa.
On niitä vajaan satkun tasaisella kulkevia pitkäkilpisiä  Helsinki- Vaalimaa- välillä useinkin näkynyt mutta ei yhtään yli satasta kulkevaa ole sattunut vielä yrittämään ohi
Otsikko: Vs: Oho ! Rajoittimet nurkkaan
Kirjoitti: K.E.V - 25.02.2017 kello on 19:31
Olen ajellut vaununkanssa yli 25v pitkin eurooppaa. Siellä kaikenlaisia myös
Otsikko: Vs: Oho ! Rajoittimet nurkkaan
Kirjoitti: tsahkali - 25.02.2017 kello on 19:37
Niinkö kirjoitin?

Et mutta mielestäni olit närkästynyt siitä kun ei kerrottu että mitattiin alamäessä.
Se alamäki tekee tilanteen entistä varallisemmaksi.
Otsikko: Vs: Oho ! Rajoittimet nurkkaan
Kirjoitti: turhapuro - 25.02.2017 kello on 20:44
Et mutta mielestäni olit närkästynyt siitä kun ei kerrottu että mitattiin alamäessä.
Se alamäki tekee tilanteen entistä varallisemmaksi.
Ja kirjoitit sitten kuitenkin aivan toista kuin mitä "olit mielestäsi". 

Se, että kirjoitin jutun olevan ylen propagandaa, ei tarkoita että olisin närkästynyt. On vaan urpoa touhua valtakunnan ns. ykkösuutisoijalta jättää oleellinen osa asiaa kertomatta.

Siinä taas  toukohousut tuon jutun pohjalta jauhaa  essonbaarissa suu vaahdossa  että rekat vetää Helsingistä Ouluun nelostietä ainakin sataakolmeakymppiä.
Mun puolesta vetäkööt vaikka kahtasataa, pääsevätpähän ainakin helpommin ohi.
Otsikko: Vs: Oho ! Rajoittimet nurkkaan
Kirjoitti: K.E.V - 25.02.2017 kello on 20:46
No minä ainakin olisin kauhuissani mikäli pojanklopit sliksirenkailla vetäisivät liikkuvalla pommilla noitanopeuksia. >:D
Otsikko: Vs: Oho ! Rajoittimet nurkkaan
Kirjoitti: seppoko - 25.02.2017 kello on 22:00
Hyvää propagandaa taas YLEltä, missään kohtaa ei jutussa muistettu mainita että suurimpien ylitysten  mittauspaikka on jyrkän alamäen lopussa. -tasaisella nuo romut kulkee edelleen max 89km/h.
Miksei julkaistu mittaustuloksia myös ylämäen päältä?

1. Poliisi ei ole mitannut.
2.Jos poliisi on mitannut (tuskin on), niin ei ole kertonut.

Syytät YLEä tuosta. Mutta ei kai voi kertoa sellaista, mitä ei tiedä.

Mikä ihmeen vimma sulla on puolustella tuollaista laittomuutta? Taidat olla kortin menettänyt rekkakuski jonkun alamäen takia kun rekassasi ei ollut jarruja!!
Otsikko: Vs: Oho ! Rajoittimet nurkkaan
Kirjoitti: tsahkali - 25.02.2017 kello on 23:39
Se, että kirjoitin jutun olevan ylen propagandaa, ei tarkoita että olisin närkästynyt. On vaan urpoa touhua valtakunnan ns. ykkösuutisoijalta jättää oleellinen osa asiaa kertomatta.

Oleellista on se, että ajetaan kuin pullopersesiat.
Ihan sama, missä hölmöillään. Tosin, kuten jo sanoin, alamäessä se on vielä hölmömpää.
Otsikko: Vs: Oho ! Rajoittimet nurkkaan
Kirjoitti: Raksaus - 26.02.2017 kello on 00:24
Se, että kirjoitin jutun olevan ylen propagandaa, ei tarkoita että olisin närkästynyt. On vaan urpoa touhua valtakunnan ns. ykkösuutisoijalta jättää oleellinen osa asiaa kertomatta.

Kyllähän vahvasti ainakin implikoit että olisit ärsyyntynyt uutisoinnin tavasta. Ja itse en näe asiassa mitään propagandaa. Jos fakta on että on ajettu 130 kilometriä tunnissa niin silloin se on näin. Ainakin itse sain sen kuvan että korkein mitattu nopeus on ollut tuo. Se ei tarkoita edes sitä että kaikki kuljettajat ajaisivat noin lujaa edes parhaassa alamäessä. Mutta tarkoittaa että joku on näin tehnyt. Eikä se tarkoita että tuokaan olisi koko matkaa noin ajanut kyllähän sen pitäisi jo lapsenkin ymmärtää ilman että sitä erikseen sanotaan.

Ja kuten useampikin nimimerkki on maininnut ei ei ne liikennesäänöt ole erilaiset alamäessä. Jos yhdistelmä kulkee liian lujaa pitää painaa jarrua. Samoin kuin pitäisi tehdä kun nopeusrajoitus alenee vaikka risteyksen takia.

Eikös Konginkankaan onnettomuuskin tapahtunut alamäen jälkeen? Siinäkin tilanteessa taisi vauhtia olla enemmän kuin laki sallii.
Otsikko: Vs: Oho ! Rajoittimet nurkkaan
Kirjoitti: kimi - 26.02.2017 kello on 00:59
Konginkankaan onnettomuudessa molimmilla osapuolilla on ollut n. 70km/h vauhtia 80 alueella. Kuorman huono sitominen ja irti päässeet paperirullat aiheuttivat suurimmat vahingot.
Otsikko: Vs: Oho ! Rajoittimet nurkkaan
Kirjoitti: 99 - 26.02.2017 kello on 01:27
Ei ole kovinkaan uskottava Konginkankaan tutkintaraportti, ainakaan rekkakuskin osalta.
Otsikko: Vs: Oho ! Rajoittimet nurkkaan
Kirjoitti: Joko - 26.02.2017 kello on 01:38
Kyllä nuota ihan kotimaisista löytyy jotka menee sen 100km/h ei ne toki laillisia ole mutta suhailen e-pohjanmaan ja pääkaupunkiseudun väliä aika taajaan ja osaan kyllä nimetäkkin nämä kyseiset autoilijat joiden kamppeet kulkee hiukan yläkanttiin. Oma kulkee gps mukaan rajoitinta vasten sen 88-89km/h. Marssivauhti on noin 81km/h ja jos ollaan alueella missä ohittaminen ei ole oikein mahdollista niin silloin ajan virran mukana siten ettei kenenkään tarvi hermojaan menettää eli mennään se noin 83 tai 84. Meillä on aivan realiaikainen kulutusseuranta ja heppu scanialta soittaa 2kk välein henkilökohtaisesti ja käydään läpi millä konstein kulutusta sais vielä alas. Noh ei ole ollut hirveästi kyllä korjattavaa Thumb Juuri eilen oli hyvä esimerkki kun erään autoilijan piti päästä minusta ohi ensiksi Keravalla, jossain kohti motaria hämeenlinnasa ja vielä bauhaussin mäessä tampereella. Hän pääsi sitten Ylöjärvelle punaiseen liikennevalo aaltoon ja minä kun olin hiukan hänen jälkeensä niin sai lasketella pintakaasulla vasentakaistaa ohi kun toinen keräsi vauhtia niistä valoista ;D Alamäessä tulee päästettyä se 92 ja ei tosiaan pinnatuilla renkailla kyllä tee mieli päästää vauhtia sataseen alamäessäkään.
Otsikko: Vs: Oho ! Rajoittimet nurkkaan
Kirjoitti: TLP - 26.02.2017 kello on 06:29
Mutta ihan sama missä mäessä tuo 130km/h on ajettu, niin sanktiot tommosesta pitäisi olla sitä luokkaa ettei se kuski aja ammatikseen muutamaan toviin.
Eikä tarvitse sen liikennöijänkään autoaan liikuttaa vaikkapa vuoteen, sillä isäntä on taatusti tietoinen tämmöisestä toiminnasta ja sallii sen.

Jos se on ulkomaalainen, niin sen ei tarvi ajaa tässä maassa enää ikinä  Thumb
Sais poliisit ajaa kaverin paketoituna rajalle ja sanoa hyvästit siinä.

Otsikko: Vs: Oho ! Rajoittimet nurkkaan
Kirjoitti: turhapuro - 26.02.2017 kello on 07:31
1. Poliisi ei ole mitannut.
2.Jos poliisi on mitannut (tuskin on), niin ei ole kertonut.

Syytät YLEä tuosta. Mutta ei kai voi kertoa sellaista, mitä ei tiedä.

Mikä ihmeen vimma sulla on puolustella tuollaista laittomuutta? Taidat olla kortin menettänyt rekkakuski jonkun alamäen takia kun rekassasi ei ollut jarruja!!
Taidat  olla hiukan närkästynyt....
Mitähän se poliisi tähän kuuluu? Jutussahan kerrottiin Liikenneviraston mittauspisteestä.
Ja YLE tunnetusti kirjoittaa myös sellaista mitä se ei tiedä ja jättää kertomatta sellaista mitä tietää.

Enkä ole puolustellut "tuollaista laittomuutta" . Olen vain todennut ettei nuo vehkeet kulje tasaisella 130km/h.

En myöskään ole rekkakuski, en ole menettänyt korttiani eikä minulla ole rekkaa jossa ei ole jarruja. -mutta jos olisi niin siinä olisi jarrutkin sillä pidän vehkeeni kunnossa. Kaikki.
Otsikko: Vs: Oho ! Rajoittimet nurkkaan
Kirjoitti: K.E.V - 26.02.2017 kello on 08:40
^
No mistäs ihmeestä sitten tuo "käy päälle kuin yleinen syyttäjä" sitten tuli.
Seppok:n ajatus minullekin tuli ensimmäisenä mieleen

Varsinkin kun mittauspiste oli liikenneviraston ja artikkelista vastasi Yle ja sitä ennen lehti Keskisuomalainen

Lainaus
  Liikenneviraston mittaustulokset kertovat ylinopeuden ajamisen olevan maan tapa raskaassa liikenteessä. Sanomalehti Keskisuomalaisen(siirryt toiseen palveluun) mukaan rekoista ja kuorma-autoista neljännes ajoi VT4:llä reipasta ylinopeutta
Otsikko: Vs: Oho ! Rajoittimet nurkkaan
Kirjoitti: seppoko - 26.02.2017 kello on 10:31
Taidat  olla hiukan närkästynyt....
Mitähän se poliisi tähän kuuluu? Jutussahan kerrottiin Liikenneviraston mittauspisteestä.
Ja YLE tunnetusti kirjoittaa myös sellaista mitä se ei tiedä ja jättää kertomatta sellaista mitä tietää.

Enkä ole puolustellut "tuollaista laittomuutta" . Olen vain todennut ettei nuo vehkeet kulje tasaisella 130km/h.

En myöskään ole rekkakuski, en ole menettänyt korttiani eikä minulla ole rekkaa jossa ei ole jarruja. -mutta jos olisi niin siinä olisi jarrutkin sillä pidän vehkeeni kunnossa. Kaikki.

Kiitos korjauksesta. Siis pitäisi vaihtaa sanan poliisi tilalle Liikennevirasto. Silti asia ei miksikään muutu.

130km/h on TÖRKEÄÄ PIITTAAMATTOMUUTTA.
Otsikko: Vs: Oho ! Rajoittimet nurkkaan
Kirjoitti: turhapuro - 26.02.2017 kello on 11:02
^
No mistäs ihmeestä sitten tuo "käy päälle kuin yleinen syyttäjä" sitten tuli.
Seppok:n ajatus minullekin tuli ensimmäisenä mieleen

Varsinkin kun mittauspiste oli liikenneviraston ja artikkelista vastasi Yle ja sitä ennen lehti Keskisuomalainen
En ainakaan omista kirjoituksistani löytänyt mainintaa yleisestä syyttäjästä enkä hänen päälle käymisestään.
Muuten, yleensä nuo Trafin mittauspömpelit päättelee ajoneuvon pituuden perusteella onko kyseessä raskas ajoneuvo, jospa tuo 130:n kaahari onkin ollut isolla kevyt k-a:lla  pitkää asuntovaunua kiskova kiireellinen sprintterikuski?
Otsikko: Vs: Oho ! Rajoittimet nurkkaan
Kirjoitti: jus66si - 26.02.2017 kello on 11:09
Jännästi se YLE näitä otsakkeita kehitteli heti kun Bernerin valvontajärjestelmä innovaatio joutui vastatuuleen,. Jos siellä joku ajaa noin kovaa niin on kyllä varmaan yksittäistapaus, jolla nostetaan lööpille lukuarvoa. Tiestö on varsinkin talviaikana niin surkeasti hoidettua paikka paikoin, että en todellakaan usko tuollaisten nopeuksien yleisyyteen. Esim kun puhutaan vaikka raskaan kaluston kaatumisista ja ulosajoista, niin kyllä se tienpinnan hoitamattomuudesta johtuvat rikkonaisuudet sekä liukkaus tekee sen että liikeratavoimat saa aikaan sivuttaispidon menetystä renkailta ihan rajoitustenkin nopeudella. Ei tässä ole pitkä aika kun talvella eräs rekkakuski hetken oli pelkkiä käsiä kun mutka oli ihan peiliä aamulla. Sukulaismies tuossa perjantaina kertoi kuinka kylän läpi ajanut paikallisliikenteen bussi, oli lähtenyt pieneen sladiin mutkassa missä oli jääpolannetta joka ennen yleensä tiekarhulla poistettiin joka talvi. Tänä talvena polanne on saanut olla kuskien ilona.

Ja tietysti kalustoon kohdistuvat keliolosuhteetkin saavat yllätyksiä aikaan sitten myös vaikka kesken ajon.

Tässä puretaan renkaita alta, kun punakukko päätti alkaa kiekumaan vaunun pyörästössä.


(https://karavaanari.org/kuvat/1488099834.jpg)


(https://karavaanari.org/kuvat/1488099911.jpg)

Huom. Kuva ei ole otettu ajon aikana, vaan kaupan parkkipaikalta käsin kauppareissun yhteydessä. Ylikuumeneminen ilmeni rekan ajaessa keskustan läpi. Pelastuslaitos hoiti homman ja kuormakin säilyi. Lehdelle kuvat ei tuolloin kelvanneet.Mutta säästin ihan teitä varten  :)

http://www.hameensanomat.fi/uutiset/kanta-hame/322884-viljarekan-akseli-syttyi-palamaan-harvialantiella
Otsikko: Vs: Oho ! Rajoittimet nurkkaan
Kirjoitti: K.E.V - 26.02.2017 kello on 11:28
En ainakaan omista kirjoituksistani löytänyt mainintaa yleisestä syyttäjästä enkä hänen päälle käymisestään.
Muuten, yleensä nuo Trafin mittauspömpelit päättelee ajoneuvon pituuden perusteella onko kyseessä raskas ajoneuvo, jospa tuo 130:n kaahari onkin ollut isolla kevyt k-a:lla  pitkää asuntovaunua kiskova kiireellinen sprintterikuski?
tulihan se sieltä  :(

Off-Topic:
muuten asutko sinäkin lapissa ison järven rannalla
Otsikko: Vs: Oho ! Rajoittimet nurkkaan
Kirjoitti: K.E.V - 26.02.2017 kello on 11:30
Jännästi se YLE näitä otsakkeita kehitteli heti kun Bernerin valvontajärjestelmä innovaatio joutui vastatuuleen,.

Ymmärrä sinäkin että YLE siteerasi Keskisuomalainen lehteä joka oli ensin julkaissut Liikenneviraston tutkimuksen
Otsikko: Vs: Oho ! Rajoittimet nurkkaan
Kirjoitti: Stara - 26.02.2017 kello on 11:51
Jännästi se YLE näitä otsakkeita kehitteli heti kun Bernerin valvontajärjestelmä innovaatio joutui vastatuuleen,.

[

Lainaus Ylen uutisesta;

""Liikenneviraston mittaustulokset kertovat ylinopeuden ajamisen olevan maan tapa raskaassa liikenteessä. Sanomalehti Keskisuomalaisen (siirryt toiseen palveluun) mukaan rekoista ja kuorma-autoista neljännes ajoi VT4:llä reipasta ylinopeutta.""


Näkyy Yle reilusti kertovan, mistä tieto on lähtöisin!
Lukases juttu ensinnä läpi, ja ammu vasta sitten!
Otsikko: Vs: Oho ! Rajoittimet nurkkaan
Kirjoitti: tsahkali - 26.02.2017 kello on 12:25
Tiestö on varsinkin talviaikana niin surkeasti hoidettua paikka paikoin, että en todellakaan usko tuollaisten nopeuksien yleisyyteen. Esim kun puhutaan vaikka raskaan kaluston kaatumisista ja ulosajoista, niin kyllä se tienpinnan hoitamattomuudesta johtuvat rikkonaisuudet sekä liukkaus tekee sen että liikeratavoimat saa aikaan sivuttaispidon menetystä renkailta ihan rajoitustenkin nopeudella.

Muistan, kun kerran, 15-20v sitten eteläisessä Suomessa satoi kerran oikein kunnolla alijäähtynyttä.
Reilusti kehäkolmosen ulkopuolelle tiet oli kovassa peilikirkkaassa jäässä.
Töistä lähdön aikaan sitten rytisi, parhaissa kasoissa oli kymmeniä autoja.
Illalla uutisissa haastateltiin yhtä kuskia, joka vaan pyöritteli silmiään ja ihmetteli kun 'yhtään en ajanut yli rajoitusten ja silti kävi näin'

Siihen se homma kiteytyy tänäkin päivänä.
Otsikko: Vs: Oho ! Rajoittimet nurkkaan
Kirjoitti: mjh48 - 26.02.2017 kello on 12:31
Muuten, yleensä nuo Trafin mittauspömpelit päättelee ajoneuvon pituuden perusteella onko kyseessä raskas ajoneuvo, jospa tuo 130:n kaahari onkin ollut isolla kevyt k-a:lla  pitkää asuntovaunua kiskova kiireellinen sprintterikuski?

Tuo mittauspömpeli tekee päättelyn hahmon tunnistuksen avulla, eli se tietää ajoneuvon mitat.

Aikoinaan, jo 30 - 40 vuotta sitten olin mikroaaltokurssilla jossa DI Juhana Ylinen kertoi kehittämästään liikenteenlaskijast a ja siitä kuinka alussa oli ollut ongelma siitä kun rekka ajoi ohi, niin perässä näytti aina olleen toinen iso auto.
Asia tutkittuaan hänelle selvisi sen toisen auton olleen lumipyry jota rekka veti perässään. Hahmontunnistusta kehitettiin ja saivat poistettua hännän.
Tänä päivänä nuo liikenteenvalvontal aitteet ovat jo aivan eri tasolla hahmontunnistuksen suhteen.
Otsikko: Vs: Oho ! Rajoittimet nurkkaan
Kirjoitti: kimi - 26.02.2017 kello on 12:38
On niitä vajaan satkun tasaisella kulkevia pitkäkilpisiä  Helsinki- Vaalimaa- välillä useinkin näkynyt mutta ei yhtään yli satasta kulkevaa ole sattunut vielä yrittämään ohi

Aikaisemmin mainitsemani tapaus tapahtui 1 tiellä. Heti kehä II liittymän jälkeisessä ylämäessä Turkuun päin yhdistelmä ajoi hyvin lähellä 100km/h. Tämän jälkeen tulee loiva pitkä alamäki jossa tuo sai nostettua vauhdin huimaksi ja pidettyä sen kohtalaisen tasaisilla osuuksilla tuon jälkeen.
Itse ajoin todellista hiukan alle 110km/h ja tuo häipyi horisonttiin.

Harvinaista tuo on, itse olen tämän yhden kerran tuollaisen nähnyt ja kilometrejä minulla kertynyt itsellä aika reippaasti.
Otsikko: Vs: Oho ! Rajoittimet nurkkaan
Kirjoitti: Aakku - 26.02.2017 kello on 15:04
Tuo mittauspömpeli tekee päättelyn hahmon tunnistuksen avulla, eli se tietää ajoneuvon mitat.

Aikoinaan, jo 30 - 40 vuotta sitten olin mikroaaltokurssilla jossa DI Juhana Ylinen kertoi kehittämästään liikenteenlaskijast a ja siitä kuinka alussa oli ollut ongelma siitä kun rekka ajoi ohi, niin perässä näytti aina olleen toinen iso auto.
Asia tutkittuaan hänelle selvisi sen toisen auton olleen lumipyry jota rekka veti perässään. Hahmontunnistusta kehitettiin ja saivat poistettua hännän.
Tänä päivänä nuo liikenteenvalvontal aitteet ovat jo aivan eri tasolla hahmontunnistuksen suhteen.
Aikoinaan pääsin muutaman kerran kuvattavaksi, kun ajoin täysperävaunulla risteykseen. Kamera kuvasi päin punaisia ajavia ja niinhän siinä kävi, että mun perävaunu oli usein piittaamaton valoista.
Koskaan ei tullut kuitenkaan kutsua kuulusteluun.
Otsikko: Vs: Oho ! Rajoittimet nurkkaan
Kirjoitti: Catiska - 26.02.2017 kello on 17:41
Nuo Poliisien nopeuskamerat ja vastaavat kamerat risteyksissä taitaa perustus induktiosilmukkaan, ei hahmontunnistukseen . Eipä siellä ole tarvetta edes hahmoa tunnistella...
Otsikko: Vs: Oho ! Rajoittimet nurkkaan
Kirjoitti: seppoko - 26.02.2017 kello on 18:19
Nuo Poliisien nopeuskamerat ja vastaavat kamerat risteyksissä taitaa perustus induktiosilmukkaan, ei hahmontunnistukseen . Eipä siellä ole tarvetta edes hahmoa tunnistella...

Mielestäni kiinteät kamerapaikat induktiosilmukkaan ja liikuteltavat kamerat tutkaan. Mutta miten lienee risteyskamerat??
Otsikko: Vs: Oho ! Rajoittimet nurkkaan
Kirjoitti: 0yxxy0 - 27.02.2017 kello on 06:33
Tuohon tutkimukseen olisi voinut perään tehdä mittaukset mäen päältä ja laittaa otsikko isolla kuinka kaikki kuorma-autot hidastelee ja tukkii tiestöä. Eli mittaus tulos saadaan sellainen kuin halutaan.  ;D ;D
Otsikko: Vs: Oho ! Rajoittimet nurkkaan
Kirjoitti: tsahkali - 27.02.2017 kello on 09:36
Tuohon tutkimukseen olisi voinut perään tehdä mittaukset mäen päältä ja laittaa otsikko isolla kuinka kaikki kuorma-autot hidastelee ja tukkii tiestöä. Eli mittaus tulos saadaan sellainen kuin halutaan.  ;D ;D

Tästä päästäänkin sitten mopoautojen nopeuksiin.....   ::)
Otsikko: Vs: Oho ! Rajoittimet nurkkaan
Kirjoitti: Roksis - 27.02.2017 kello on 11:59
Tästä päästäänkin sitten mopoautojen nopeuksiin.....   ::)
Ja niilläkin useimmin pääsee perille.  ;D