Kenenkähän vakuutuksesta tämmönen menee?Vastaavanlaisessa tapauksessa oli palaneen auton vakuutus korvannut vahingoittuneen sivullisen auton.
Liikennevakuutus korvaa syyttömän osapuolen vahingot. Jos (ilmeisestikin tässä tapauksessa) palon aloittanut auto on selvinnyt. Vakuutus on autokohtainen, kuljettajan läsnäoloa ei tarvita.Ei tasan korvaa liikennevakuutus parkkipaikalla palaneen auton vahinkoja, ei omia eikä vieraita.
Ei tasan korvaa liikennevakuutus parkkipaikalla palaneen auton vahinkoja, ei omia eikä vieraita.Ja perustelut tälle väitteelle, kiiitoosss...
Ja perustelut tälle väitteelle, kiiitoosss...Syyllisen osapuolen LIIKENNEvakuutus korvaa ajoneuvoa LIIKENTEESSÄ käytettäessä kaikki aiheutuneet henkilövahingot ja vastapuolelle aiheutuneet omaisuusvahingot. PARKKIPAIKALLA seisova ajoneuvo EI OLE liikenteessä. :o
Pääsääntöisesti jokaisen omasta, jos on?
Pääsääntöisesti jokaisen omasta, jos on?Ei ole kokemusta ihan tarkasti asiasta.
^Rakennuksen palovakuutus korvaa vain rakennuksen vahingot, irtaimistovakuutus työkaluja, koneita ja laitteita. ym.
Mikä lie totuus, vai onko sekin tapaus- tai yhtiökohtainen. Eikös esim. autokorjaamolla, tai rakennuksella yleensä, pidä olla oma palovakuutus, jotta sisällä oleva olisi vakuutettu.
Aika usein se heikoin lenkki näissä on tuo keulalla oleva liitin. Siinä on se jousikuormitteinen läppä suojana, mutta sen kun kuolee, niin... Tai pahimmassa tapauksessa jopa irtoaa kokonaan ja näin iitin on suoraan tyrkyllä sille keulaan lentävälle suolamössölle > liitin myös hapettuu varsin nopeasti > kontaktihäiriöitä siihen tolppajohtoon > liitoksen lämpenemistä :-X
Tuntuisi oudolta että "ekaksi syttynyt" ei olisi palanut tuon enempää vaan sytyttänyt toisen joka palanut kokonaan
Suora veto irrottaessa ja vastaavasti kytkettäessä ja tuota ei ilmene
Taitaa olla ihan sama missä järjestyksessä autot on syttyneet.
Jokainen hoitaa omat vahinkonsa ja varmasti osalla on autossaan palovakuutus.
Vakuutusyhtiön kannalta normijuttu johon ei paljoo aikaa tuhlailla.
Off-Topic:Kyllä "syyllinen" setvitään hyvinkin tarkkaan.
Useita autoja vahingoittunut, lisäksi palopaikan siivous, uudet lämpötolpat johdotuksineen, aitarakennelmat, ehkä uutta asfalttia ym.
Ei kuitenkaan ihan halpa kokko.
Tuossa on monta vakuutusyhtiötä jakamassa pottia niin ei tosiaankaan paljoo kiinnosta yhtä yhtiötä.
Ja kai siinä joku vakuuttamatonkin on mukana.
Jos rikosta ei epäillä niin ei paljoo tutkita.
Jokainen hoitaa omat vahinkonsa. Tai vakuutusyhtiö hoitaa jos on autonsa vakuuttanut.
Syyllisen osapuolen LIIKENNEvakuutus korvaa ajoneuvoa LIIKENTEESSÄ käytettäessä kaikki aiheutuneet henkilövahingot ja vastapuolelle aiheutuneet omaisuusvahingot. PARKKIPAIKALLA seisova ajoneuvo EI OLE liikenteessä. :oNäinhän se on. Vertasin mönkijään metsässä joka ei ole liikenteessä, kuitenkin korvaus.
Tolppajohdossa on pyöreät kytkentäosat jotka puristaa autossa olevaa vastakappaletta. Kun johtoa tarpeeksi monta kertaa vetää irti huolimattomasti ja miksei myös kytke niin nuo johdon puristavat kuparit löystyy ja liitos kuumenee. Tehokas sisälämmitin + lohkolämmitin, ei muuta tarvitse. Muutaman tuollaisen sulaneen johdonpään olen nähnyt.
Suora veto irrottaessa ja vastaavasti kytkettäessä ja tuota ei ilmene
Noitankin johtoja kun vertaa, niin niissä kytkentänastoissaki n on eroja defa vs. kopiot. Yhden edullisen johdon hävitin viimetalvena kun alko haiseen sähkölle lämmityksen jälkeen. Oli ne pinnit löystyneet johdon pistokkeen sisällä, eikä niitä voi kiristää mitenkään että kosketus olisi parempi.
Ei ne Defan omat vihreät sen parempia ole, pari sellaista nähnyt hyvin sulaneina
Jos jollakin vahingoittuneen auton omistajalla ei ole palovakuutusta, joka korvaa vahingon, hän voinee vaatia syylliseltä vahingonkorvausta. Ehkä joku voisi vaatia korvausta taloyhtiöltäkin, jolta hän on vuokrannut autopaikan. Nuo ovat kaikki vuokrattuja paikkoja. Syyllisyyden selvittämiseksi luulisi olevan tärkeää tutkia jäljet heti eikä vasta monen päivän kuluttua. Onhan tässä rikoksenkin mahdollisuus. En viitsi tänne kirjoittaa, minkälainen rikos tuli ensimmäisenä mieleeni. Minun autoilleni on samalla P-alueella tehty ilkivaltaa 3 kertaa ja kerran koko auto varastettiin (ei tätä nykyistä).
Mikäli syy paloon on rikos tai tuottamuksellisuus tilanne luultavasti muuttuu,kieltämättä tuo epäreilulta tuntuu että vahingon aiheuttajan piikkiin homma ei mene.
^Mulla paloi pari vuotta sitten harrasteauto autokorjaamon palossa...
Mikä lie totuus, vai onko sekin tapaus- tai yhtiökohtainen. Eikös esim. autokorjaamolla, tai rakennuksella yleensä, pidä olla oma palovakuutus, jotta sisällä oleva olisi vakuutettu.
Mulla paloi pari vuotta sitten harrasteauto autokorjaamon palossa...
Ei ollut autossa palovakuutusta -> Ei korvauksia.
Kaverin autossa syttyi sähköpalo talon vieressä, kerkes itse sammuttamaan ettei talo mennyt. Yhtiö ei korvannut vaikka vakuutus oli, koska itse sammutti.Herää epäilys ettei hän hälyttänyt palokuntaa (poliisiakin) toteamaan paloa, heti lämpimänä. Silloin saa sammuttimen täytönkin ilmaiseksi.
Hataran muistuni mukaan, kesk.joka päivä palaa Suomessa auto ihan itekseen.Edelleen hataran muistini mukaan kuulin tällä viikolla radiosta: Että vuosittain palaa n. 1400 autoa, joista n. 300 on ihmisen sytyttämää.
Selvittelin tuota asiaa tänään omasta vakuutusyhtiöstäni koska omassa vaunussani ei ole kuin pelkkä liikennevakuutus.Mi käli oma vaununi palaisi ja mukana menisi naapurin vaunukin autoineen tai vaikkapa talo niin kuka maksaa.Ns artisti maksaa eli jokainen on velvollinen vakuuttamaan oman omaisuutensa oli selkeä vastaus.
toisen auton vauriot menivät palaneen auton liikennevakuutukses ta.Miten tämä on mahdollista? Aiemmin on esitetty että auton tulee olla liikenteessä että korvausta voi liikennevakuutukses ta maksaa.
Lisää aiheesta Liikennevahinkolaut akunnan päätöksistä.
Kyllä vakuutusyhtiöissä osataan korvata vahinkoja joita ei pitäisi korvata ja jättää korvaamatta niitä jotka pitäisi korvata.
Ihmiset siellä päätöksiä tekee.
Myrskytuuli lennätti perävaunua. Ei korvausta.
"Liikennevahinkona korvattavaksi voivat tulla ainoastaan sellaiset tapahtumat, jotka välittömästi johtuvat liikennevahingosta. Liikennevakuutusjär jestelmä on luotu kattamaan niin sanotun liikenteellisen riskin aiheuttamia vahinkotilanteita. Korvausvastuun syntyminen edellyttää siis syy-yhteyttä vahingon ja ajoneuvon liikenteeseen käyttämisen välillä. Syy-yhteyden arvioinnissa ratkaisevaa on se, onko riski tavanomainen ja tyypillinen moottoriajoneuvon liikenteeseen käyttämiselle vai onko se sille vieras ja niin etäinen, ettei sitä enää voida pitää liikenteeseen käyttämiseen kuuluvana.
Lautakunta katsoi, että nyt kyseessä oleva vahinko ei ole aiheutunut perävaunun liikenteeseen käyttämisen seurauksena, vaan yllättävän luonnonilmiön aiheuttamana. Lautakunta katsoi, että vahinko ei tule korvattavaksi liikennevakuutuksen perusteella.
Lautakunta oli yksimielinen."
^
Mulla oli harrasteauto seisonnassa ja peruskorjauksessa autokorjaamossa. Korjaamo paloi ja autoni siinä samassa.
Autossa ei ollut kaskovakuutusta, joten mitään korvauksia ei tullut.
Siis auto oli pois liikennekäytöstä, mutta oli kuitenkin vakuutettu? Mitä se ns seisontavakuutus korvaa, jos ei tuollaista?"Auto oli seisonnassa EIKÄ ollut kaskovakuutusta " ei siis mitään vakuutusta päällä = ei korvauksia.
Aika selvä homma vaikka lainauksesta ei käykään selville oliko vaunu liikkeellä vaiko "parkissa". Em. tapauksessa olisi pitänyt olla vakuutus joka kattaa odottomattomat luonnonilmiöt.
"Auto oli seisonnassa EIKÄ ollut kaskovakuutusta " ei siis mitään vakuutusta päällä = ei korvauksia.
Ei seisontavakuutus mitään korvaa, se oli vain mahdollisuus saada liikennevakuutusmak su poikki jos ajoneuvoa ei käytetä. Kuten nykyinen liikennekäytöstä poistokin jolla saa verotkin poikki.
Seisontavakuutusta ei ole olemassakaan.Silloin kun Aakkun auto paloi korjaamon mukana se oli seisontavakuutukses sa, nykyään nimeltään liikennekäytöstä poisto. Sama asia.
Liikennevakuutus korvaa vastapuolen vahingot vaikka ajoneuvo olisikin liikennekäytöstä poistettu.
Vertaa esim. vakuuttamattoman ajoneuvon aiheuttamaan liikennevahinkoon joka sekin korvataan kolarin syyttömälle osapuolelle.
Lisää aiheesta Liikennevahinkolaut akunnan päätöksistä.
Kyllä vakuutusyhtiöissä osataan korvata vahinkoja joita ei pitäisi korvata ja jättää korvaamatta niitä jotka pitäisi korvata.
Ihmiset siellä päätöksiä tekee.
Myrskytuuli lennätti perävaunua. Ei korvausta.
"Liikennevahinkona korvattavaksi voivat tulla ainoastaan sellaiset tapahtumat, jotka välittömästi johtuvat liikennevahingosta. Liikennevakuutusjär jestelmä on luotu kattamaan niin sanotun liikenteellisen riskin aiheuttamia vahinkotilanteita. Korvausvastuun syntyminen edellyttää siis syy-yhteyttä vahingon ja ajoneuvon liikenteeseen käyttämisen välillä. Syy-yhteyden arvioinnissa ratkaisevaa on se, onko riski tavanomainen ja tyypillinen moottoriajoneuvon liikenteeseen käyttämiselle vai onko se sille vieras ja niin etäinen, ettei sitä enää voida pitää liikenteeseen käyttämiseen kuuluvana.
Lautakunta katsoi, että nyt kyseessä oleva vahinko ei ole aiheutunut perävaunun liikenteeseen käyttämisen seurauksena, vaan yllättävän luonnonilmiön aiheuttamana. Lautakunta katsoi, että vahinko ei tule korvattavaksi liikennevakuutuksen perusteella.
Lautakunta oli yksimielinen."
Mutta mitä sitten peräkärryn liikennevakuutus korvaa?, koska silloin kun se on kytkettynä autoon, vahingot korvataan vetoauton liikennevakuutukses ta.Jos kolhit autollasi jonkun toisen autoa niin autosi liikennevakuutus maksaa, jos taas kolhit perävaunullasi esim. peruuttaessa niin vaunun liikennevakuutus korvaa. Eikö se mene näin? Ei ole vielä tarvinnut ottaa selvää.....
Tuosta miksi sain korvaukset palotapauksessa en tiedä enkä kyllä uskalla kysyäkään ;D
Jos kolhit autollasi jonkun toisen autoa niin autosi liikennevakuutus maksaa, jos taas kolhit perävaunullasi esim. peruuttaessa niin vaunun liikennevakuutus korvaa. Eikö se mene näin? Ei ole vielä tarvinnut ottaa selvää.....
Taitaa mennä vetoauton piikkiin tuo jälkimmäinenkin koska koukussa kiinni. Jos kärry ei oo kiinni koukussa ja lähtee ihan itekseen liikkeelle ja aiheuttaa vahingon, ts ei juuri koskaan korvaa mitään ja siksi onkin n20e/vuosi maksu.Näinhän se on, perävaunun liikennevakuutus korvaa silloin kun vaunu aiheuttaa itsenäisenä yksikkönä vahinkoa, esim karkaa mäkeä alas.
Näinhän se on, perävaunun liikennevakuutus korvaa silloin kun vaunu aiheuttaa itsenäisenä yksikkönä vahinkoa, esim karkaa mäkeä alas.
Joku YLE:nn linkkikin läytyi aiheesta:
https://www.google.fi/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://yle.fi/uutiset/3-7494849&ved=0ahUKEwih5e6QyfHQAhVC2ywKHbiiC08QFghPMAI&usg=AFQjCNFVDcc0SrozHoNcH4pdghBUKycyhQ&sig2=C63QPewXF_s7WT-WGbweCw
Mäki siis oikeuttaa korvaukseen mutta pieni tuulenvire ei :P
Pitäsköhän minun ottaa moottorilämmitin pois A6/V6:sesta, jos se kerta polttaa autoja. ;)
Ota ISO palovakuutus! :DNiin kai se on otettava, vaikka itse en lämmitä moottoria, mutta jos se viereisen auton lämmitin innostuu polttaman autoja. :D
Perävaunu oli pysäköitynä.
Eli kuten aiemmin mainitsin, olisi vaatinut sellaisen kaskovakuutuksen jossa on maininta odottomattomien luonnon ilmiöiden varalta. Asiaa sivuten joillakin vakuutusyhtiöillä on ilmeisesti vieläkin "täyskaskoja" joissa ei korvata muita eläinkolareita kuin hirvieläimet (porot, hirvet, peurat, kauriit). Eli jos ajat autolla vaikkapa koiran/ketun tms. päälle ja keulan muovit menee päreiksi niin itse maksat. Koiran tapauksessa jos saat koiran omistajan selville niin hänen vakuutuksista korvaus jos hänellä vakuutus on.Täyskasko korvaa kaikki törmäysvahingot. Esim minulla on omissa romuissani jokaisessa osakasko joka korvaa mm. mihin tahansa eläimeen törmäämisestä aiheutuneet vahingot , omavastuu 200€.
Veikkaanpa että tuo tuuli lennätti tuon kärryn jotain päin mikä meni rikki ja sen korvaamiseen haettiin korvausta liikennevakuutukses ta, joka sitten evättiin. Ei kait siinä ois kaskotkaan auttanu mitään, ku kaskostahan korvataan omat vahingot ja liikennevakuutukses ta vastapuolen.Kyllä ne hirvivakuutuksesta korvaa kaikki vahingot mitkä hirveen törmäämisestä aiheutuu, myös ne ojaan ajon vahingot. Mutta pointti on se että hirveen täytyy osua, väistämisestä aiheutuneista vaurioista ei makseta mitään.
Kyllähän täyskasko ( mihin sisältyy kolarointivakuutus) korvaa vaikka koiraan tai kenkuruun törmäät tai mihin vaan. Osakasko missä on vain hirvivahinkovakuutu s, ei korvaa muihin elukoihin törmäilyjä, eikä sitä että on hyvin mahdollista että sen jälkeen kun se hirvi on tullu syliin auto jatkaa vielä ojaan.. sekin ois kyllä mielenkiintoista nähdä miten vakuutus tarkastaja selvittää mikä on särkynyt törmäämisestä hirveen ja mikä siitä kun auto jatkaa vielä matkaa siihen ojanpenkkaan :P
Täyskasko korvaa kaikki törmäysvahingot. Esim minulla on omissa romuissani jokaisessa osakasko joka korvaa mm. mihin tahansa eläimeen törmäämisestä aiheutuneet vahingot , omavastuu 200€.
Kyllä ne hirvivakuutuksesta korvaa kaikki vahingot mitkä hirveen törmäämisestä aiheutuu, myös ne ojaan ajon vahingot. Mutta pointti on se että hirveen täytyy osua, väistämisestä aiheutuneista vaurioista ei makseta mitään.
Liikennevakuutuksesta ei korvata omaa kalustoa. Sitä varten on kasko.
Jos koira jää auton alle, korvausvastuu on koiran omistajalla.
Niin eläimensä kuon autonkin vaurioiden suhteen.
Näemmä metsästystilanne tuossa sen eron tekee, koaka koira on irti ns laillisin perustein.
Tuola jotain keskustelua: http://www.ajokoirajarjesto.info/keskustelu/viewtopic.php?f=5&t=7177
Tai oikeammin se että koiran omistajan korvaus velvollisuus edellyttää selkeää laiminlyöntiä koiran valvonnassa tai kiinnipidossa.
Eli mitään automaattista maksuvelvoitetta ei ole. Saattaahan sieltä metästä tulla monenlaista muutakin elukkaa eteen.
Ja vaikuttaisiko tuossa tapauksessa myös etäisyys lähtöpisteestä onnettomuuspisteese en 3km.
Palaan aloitusviestissä kertomaani tulipaloon: Juttelin äsken herra A:n kanssa, jonka auto kärsi vaurioita kertomassani tulipalossa. Hänen autonsa ei näkynyt julkaisemassani kuvassa, koska se oli kuvaa ottaessani vasemmalla puolellani, siis eri puolella aitaa kuin pahimmin palaneet autot. Korvausasiat menevät niin, että A:n vakuutusyhtiö on jo maksanut hänen kasko-vakuutuksensa perusteella käteisellä hänen autonsa lunastushinnan vähennettynä hänen vakuutuksensa omavastuulla. Sen jälkeen, kun lopullinen tutkimus syttymissyystä on valmistunut, A:n vakuutusyhtiö esittää korvausvaatimuksen syylliselle tai syyllisen vakuutusyhtiölle, jota vaaditaan korvaamaan myös A:lta pidätetty omavastuuosuus.
Tässä vaan jää edelleen kysymysmerkiks ainakin minulle se, että kuka on syyllinen jos auton johdot rupeavat käryämään ja syttyy tulipalo. Auton valmistaja, vai lämppärin valmistaja, auton omistaja, vaiko se joka lämmitysjohdon kytki jos se siitä sytty? vai ei kukaan näistä. minusta tuo vois olla ettei kukaan ole syyllinen ja jokainen saa korvauksen omasta vakuutuksestaan kellä semmonen on. Kun jos se olisi sen jonkun noista auton vika ja tässä autossa pelkkä liikennevakuutus, liikennevakuutukses tahan ei korvattu kuin liikenteessä sattuneet vastapuolen vahinkot, eihän se ole liikenteessä kun olivat parkissa. Joo kylläpä menee monimutkaseks :-\ onneks en oo minä se kuka tuon päättää