Karavaanarin keskustelufoorumi

Tekniikkakeskustelut => Lämmitys ja ilmastointi => Truma => Aiheen aloitti: porakone - 15.11.2016 kello on 19:14

Otsikko: C603, vika, ominaisuus, tehottomuus vai käyttövirhe
Kirjoitti: porakone - 15.11.2016 kello on 19:14
Ei olla vasta vietetty kuin 2 yötä autossa, joten tämän vehkeen kanssa ollaan vielä alkutekijöissä kun on ollut kaikenlaista muuta taistelua. Lämmityksestä olisi nyt kysyttävää.

Ekan yön vietimme tallin pihassa verkkosähkössä (lämmityshän pelaa kuitenkin pelkästään kaasulla), ulkona oli varmaan kymmenisen astetta lämmintä. Ei muisteta mitä lämpöasetusta käytettiin mutta autossa oli kaikinpuolin ihan ok.

Kun auto vihdoin tuli muuten kuntoon, lähdettiin koeyöpymään tuohon läheiseen metsään lähinnä vaan katsomaan että pelaako vehkeet puskaoloissakin. Lähdettiin ihan soitellen sotaan, oven tuuletusräppänä ei mennyt kokonaan kiinni joten autossa tuuli ja kaikki muutenkin rempallaan. Ulkona oli yöllä -10c, joten oltiin kyllä varauduttukin ettei tältä reissulta mitään koko perheen iloisia automainoskuvia oteta :-)

Lämmitin lähti laakista tulille ja aikansa töhisi, kuumaa vettäkin tuli. Sitten se lakkasi pöhisemästä, jäi vain puhaltelemaan hissukseen lämmintä. Missään kohdin autoa ei oltu lähimainkaan säädetyssä 20 asteessa, ei termostaatin kohdallakaan. Annoin kuitenkin olla tunnin verran, odottelin että eiköhän se siitä. Välillä se sitten hömisi kovemmin ja sitten taas hijemmin ja tota rataa. Jossain vaiheessa sitten tuumin että ei tää nyt oikein vetele, ja käänsin 25 asteeseen. Heti alkoi täysi humina, jonkun ajan päästä siirtyi taas hiljaiselle ja ajan päästä sitten taas kovemmin. Edelleenkään ei kyllä oltu 20 asteessa.

Käänsin sitten nupin kaakkoon (30) eikä lämpötila siitäkään oikein muuksi muuttunut.

Yöllä kun olin aika paljon hereillä (liian lyhyt sänky) niin kuuntelin tuota. Aikaa en ottanut mutta näppituntumalta sanoisin että noi toiminnot tapahtuivat ennemminkin sekuntikellon tarkkuudella kuin lämpötilan vaihtelun mukaan. Kaava meni suunnilleen niin että

täysi tohina 3min - naks - muutama sekunti todella voimakasta puhallusta - hiljainen puhallus 10min - silmänräpäykselline n katkos hiljaisessa hurinassa -  hiljainen puhallus puoli minuuttia ja sitten taas ketjun alkuun, tota kaavaa se toisti koko yön ja aamulla oli kengät jäätyneet lattiaan.

Merkkivaloja ei näkynyt sen enempää Truman kuin auton taulussakaan, ja yöllä kävin vaihtamassa jopa kaasupullon.

Koska toi kuitenkin syksymmällä pelasi ihan hyvin, niin nyt tulee mieleen että onko noissa nyt joku 'ei tästä tuu mitään, pidetääs taukoa' -toiminto? Termostaatti on oven vieressä ja kuten sanottu, ovesta tuuli kyllä niin mojovasti sisään että pitäisin ihan mahdollisena etei vehje ollut välttämättä oikein tyytyväinen aikaansaannokseen - jos siinä siis sellain toiminto on.

Nyt viikonloppuna olisi tarkoitus koittaa uudestaan, tuuletusräppänä on korjattu (oli irtotavaraa välissä, ei mennyt kiinni), ohjaamo eristetään verholla ja ollaan piuhan päässä ja ompa nuo lämpötilatkin suotuisammat. Mikään talviautohan tuollainen '99 Solifer ei ole, eikä meillä ole tarkoitus talvella reissatakaan mutta olisi kiva kuitenkin että vehkeet toimisivat tai edes ymmärtäisi mitä ne tekee :-)
Otsikko: Vs: C603, vika, ominaisuus, tehottomuus vai käyttövirhe
Kirjoitti: mjo33400 - 15.11.2016 kello on 19:25
Katso nyt ihan ensimmäiseksi, että lämmittimestä lähtevät neljä putkea ovat kunnolla kiinni lämmittimessä ja putkien toisessa päässä räppänät putkien päissä auki.
Otsikko: Vs: C603, vika, ominaisuus, tehottomuus vai käyttövirhe
Kirjoitti: porakone - 15.11.2016 kello on 19:30
Joo, ne on ihan reilassa ja kyllä niistä lämpöä tulee silloin kun pöhinä käy.
Otsikko: Vs: C603, vika, ominaisuus, tehottomuus vai käyttövirhe
Kirjoitti: mjo33400 - 15.11.2016 kello on 19:38
Missä on huonetermostaatti sijoitettu ja oliko etätunnistin käytössä?.
Otsikko: Vs: C603, vika, ominaisuus, tehottomuus vai käyttövirhe
Kirjoitti: Mautoilija - 15.11.2016 kello on 19:41
Kuulostaa siltä että lämpöanturille tulee kylmää ilmaa, jota lämmitin lähtee lämmittämään. Anturin kohta lämpenee jolloin lämmitysteho pienenenee. Kunnes taas tulee kylmää ilmaa jne.
Onko kokeiltu oviräppänän korjauksen jälkeen?

Syksyllä saattoi pelatakin paremmin kun ulkoa tuleva ilma oli lämpimämpää ja pienempi teho riitti sen lämmittämään.

Putkien päätysuuttimilla voi tasata lämpötiloja eri kohdissa. Lähellä lämmitintä olevia suuttimia voi laittaa pienemmälle niin painetta riittää kauemmas.
Otsikko: Vs: C603, vika, ominaisuus, tehottomuus vai käyttövirhe
Kirjoitti: porakone - 20.11.2016 kello on 22:34
Termostaatti on 'eteisessä', kaikki putket on kivasti kiinni ja noin poispäin. Nyt on heitetty eka ihan jonkunlainen reissukin, pari yötä yövytty ja oisin kyllä taipuvainen sanomaan että jossain on jotain vikaa.

Välillä se pelaa ihan niinkun odottaisinkin, pöhisee niin kauan että torpassa rupee olemaan lämmin (siis niin että sen ihan tuntee että lämmitys toimi), sammuu, ja kun lämpötila laskee vähän niin rupeaa taas hommiin. Noin se ensimmäisenä iltana nukkumaan käydessä pelasikin, ja ajattelin että nythän tää homma toimii kun oli oven tuuletusräppänä korjattu ja ohjaamoon laitettu väliverho - ja oli toki >10 astetta lämpimämpääkin kuin tossa edellisesä kokeilussa.

Mutta eipä aikaakaan kun se taas väsyy hommiinsa. Lämmittää niin lyhyen aikaa että se ei tunnu missään, sitten NAKSAHTAA (tätä ei tee silloin kun toimii paremmin) ja siihen loppuu lämmitys. En tuota aikaa edelleenkään kellosta katsonut, mutta sanotaan näppituntumalta että pöhisee 5 minuuttia kerrallaan sillon kun pitää torpan lämpimänä, 2 minuuttia silloin kun pelaa huonosti. Kokeeksi pistin myös erillisen digitaalisen lämpömittarin termostaatin viereen, ja se kyllä tukee ihon tuntemuksia että lämmintä ei ole.

Olen myös säädellyt niitä lämmityksen ilmatuloja, ei vaikuta mitenkään mihinkään vaikka sulkisi termostaattia lähimpänä olevan. Tuona edellä kuvattuna iltana en myöskään mitenkään koskenut mihinkään säätimiin, ja säätilassakaan ei muutosta tuntunut. Sen verran panin merkille että kun käyttää lämmintä vettä ja toi alkaa valmistamaan uutta tilalle, niin sillon se ainakin pöhisee tauottomasti ihan niin kauan kun veden lämpeneminen kestää.

Minähän en näistä mitään tiedä, mutta musta toi vaikuttaa ihan siltä kun se menisi johonkin turvatilaan muutaman minuutin lämmittämisen jälkeen ja yrittäisi uudestaan X minuutin jälkeen. Josko näissä nyt mitään sellaista on. Ja kuten sanottu, niin niin ainakaan mikään vikavalo ei syty.

Tilaisinko kokeeksi nyt uuden tunnistimen termostaattiin, muistan nähneeni sellaisia pikkusia elektroniikkapapano ita myynnissä näihin, vai mitä teen? Toki kausi tällaisella vehkeellä alkaa olemaan lopuillaan, mutta pitäisi tässä nollan kieppeillä vielä tareta.

Ai niin, nykyäänhän tää tuntuu käynnistyksen yhteydessä tekevän paf-paf-paf vaikka muistelisin että aijemmin yksi paf riitti.

Edit: Säädinpaneli on tällainen: https://www.wohnmobilforum.de/bilderdienst/wohnmobile/truma2_769c.jpg
Otsikko: Vs: C603, vika, ominaisuus, tehottomuus vai käyttövirhe
Kirjoitti: hapero - 21.11.2016 kello on 00:05

Mutta eipä aikaakaan kun se taas väsyy hommiinsa. Lämmittää niin lyhyen aikaa että se ei tunnu missään, sitten NAKSAHTAA (tätä ei tee silloin kun toimii paremmin) ja siihen loppuu lämmitys. En tuota aikaa edelleenkään kellosta katsonut, mutta sanotaan näppituntumalta että pöhisee 5 minuuttia kerrallaan sillon kun pitää torpan lämpimänä, 2 minuuttia silloin kun pelaa huonosti. Kokeeksi pistin myös erillisen digitaalisen lämpömittarin termostaatin viereen, ja se kyllä tukee ihon tuntemuksia että lämmintä ei ole.

Olen myös säädellyt niitä lämmityksen ilmatuloja, ei vaikuta mitenkään mihinkään vaikka sulkisi termostaattia lähimpänä olevan. Tuona edellä kuvattuna iltana en myöskään mitenkään koskenut mihinkään säätimiin, ja säätilassakaan ei muutosta tuntunut. Sen verran panin merkille että kun käyttää lämmintä vettä ja toi alkaa valmistamaan uutta tilalle, niin sillon se ainakin pöhisee tauottomasti ihan niin kauan kun veden lämpeneminen kestää.

Minähän en näistä mitään tiedä, mutta musta toi vaikuttaa ihan siltä kun se menisi johonkin turvatilaan muutaman minuutin lämmittämisen jälkeen ja yrittäisi uudestaan X minuutin jälkeen. Josko näissä nyt mitään sellaista on. Ja kuten sanottu, niin niin ainakaan mikään vikavalo ei syty.


Voisikohan pannun sisälämpötila-anturissa olla vikaa? Se voisi aiheuttaa lämmityksen loppumisen niin, että kiertoilmapuhallin jää päälle.
Otsikko: Vs: C603, vika, ominaisuus, tehottomuus vai käyttövirhe
Kirjoitti: porakone - 26.11.2016 kello on 22:34
Oon tainnu jostain lukea että kylmillä säillä se jääkin puhaltamaan hissukseen lämmintä vaikka varsinainen lämmityshönkä loppuukin, ja koska tuokin loppuu jos kääntää lämpöä pienemmälle (oisko ollut 15) niin kaitpa se pelaa niinkun on tarkoitus.

Mutta istuin äsken varpaat jäässä pari tuntia autossa ja tutkin tuota lämmityksen toimintaa. Säätimen yhteydessä mulla oli myös lämpömittari jotta ei tarvinnut arpoa että paljon siinä kohtaa on lämmintä. Tulin seuraavaan tulokseen.

Jos lämpö on säädetty 25-30 niin se puhaltaa +/- 4 minuuttia ja huilaa +/- 5 minuuttia. Testioloissa autossa pysyi silloin 17-18 astetta. MUTTA! Ei tuntunut olevan mitään vaikutusta vaikka ovi oli auki ja lämpömittari näytti 14, ihan samaa 4/5 minuutin rundia toi laite piti.

Kun taas lämmön sääti 20 asteeseen niin ei se tuntunut lähtevän ikinä päälle (paitsi vettä lämmittääkseen).

Jos kopin lämmittää erillisellä lämpöpatterilla esim 23 asteeseen niin sitten toi lämppäri ei koe tarpeelliseksi tehdä mitään, eli on sillä joku tolkku kuitenkin vallitsevasta lämpötilasta.

Nyt ajattelin sitten koittaa 'pakko-ohjata' tuota lämppäriä jotta nähdään että sammuuko se lämmitin omasta tahdostaan vai antaako toi säädin sille käskyn sammua. Kellään vinkkiä mikä säätimeltä lähtevä piuha on se heräte jolla lämmitintä ohjataan, ja pitääkö siihen syöttää virtaa vai maadoittaa?
Otsikko: Vs: C603, vika, ominaisuus, tehottomuus vai käyttövirhe
Kirjoitti: jus66si - 26.11.2016 kello on 23:17
Huonelämpötunnistim essahan se vika sitten on, jos se tekee sen että patterilla huonelämmön nostamisen jälkeen ei lähe lämmittään. Jos se olis joku muu vika niin sytyttäs vikavalon. Nyt se tunnistin sekoilee ja ohjailee, eikä se ohjainpiiri pidä sitä vikana.

Kun se pöhisee sen hetken täysillä se ohjelma on sillon lämmitysmoodilla
sitten kun se pöhinä pienenee, on se jälkipuhallusmoodil la
Kun se sanoo naks ja hiljenee lämmitin sammuu ja jää valvontatilaan mikä pitäisi näkyä
säätimessä vihreenä ledinä.Vesipannun lämmittäminen näkyy keltaisena ledinä joka sammuu kun vesi on sen lämpöstä minkä valinnan olet valintakytkimestä tehnyt.
Jos siihen tulis vika niin sillon palais punanen ledi.

Mulla syttyy punanen kun kaasu loppuu, tai tulee joku toimintahäiriö muulloin se ei pala.
Vihree ja keltanen syttyy heti kun laite kytketään päälle

Mä en lähtis kyllä arpoon tuota vikaa ihan miten vaan pakkosyötöillä ym. vaan veisin huoltoon kun vika on tuollanen. Ettei käy niin että se vika ns. "kertautuu" eli kärähtää jotain sellasta mikä on nyt vielä ehjä. Huollossa jos se on ammattitaitosta, osaavat kyllä tuon varmasti selvittää, korjata ja testata esim vaihto-osalla.Ellet sitten saa joltain täällä olevalta osaajalta ihan fyysistä apua tuohon jolla olis pelit ja pensselit . Rahaahan siihen huoltokäyntiin varmana menee jonku verran, mutta jos tulee itellä joku "zap" :-\ niin voi hajoo koko peli.Ja sehän sitten kyrsii sitten oikeasti kun tulee sitten helvatin kallis kokeilu.

Otsikko: Vs: C603, vika, ominaisuus, tehottomuus vai käyttövirhe
Kirjoitti: Vaeltaja - 27.11.2016 kello on 00:39
Jos lämpö on säädetty 25-30 niin se puhaltaa +/- 4 minuuttia ja huilaa +/- 5 minuuttia. Testioloissa autossa pysyi silloin 17-18 astetta. MUTTA! Ei tuntunut olevan mitään vaikutusta vaikka ovi oli auki ja lämpömittari näytti 14, ihan samaa 4/5 minuutin rundia toi laite piti.

Kun taas lämmön sääti 20 asteeseen niin ei se tuntunut lähtevän ikinä päälle (paitsi vettä lämmittääkseen).

Jos kopin lämmittää erillisellä lämpöpatterilla esim 23 asteeseen niin sitten toi lämppäri ei koe tarpeelliseksi tehdä mitään, eli on sillä joku tolkku kuitenkin vallitsevasta lämpötilasta.

Aikaisemmin tämän laittamasi linkin mukaan säätöpaneeli on tuollainen. https://www.wohnmobilforum.de/bilderdienst/wohnmobile/truma2_769c.jpg
Lämpötilansäätökiek on astelukemat ovat usein aika viitteelliset.  Siinä lämpötilan tunnistin on tuon kierrettävän lämmönsäätökiekon alla kuvassa 30° kohdalla. Kiekko lähtee irti suoraan vetämällä. Kiekon alla näkyy myös säätimen kiinnitysruuvit. Säätökiekon akselissa on urat niin että kiekko menee paikalleen akseliin vain yhdessä asennossa.

Lämpötilan tunnistinta voisi koittaa huijata jollakin kylmällä esineellä jäähdyttämällä, jos ei kylmäsprayta satu olemaan kotona. Toinen konsti on kylmillään olevaan autoon laittaa lämmöt päälle, ja ottaa lämpötilan säätökiekko pois (vaikka 25° säädettynä). Lämmittää tuntoelintä varovasti, vaikka hiusten kuivaajalla. Epäilen, että lämpötilantuntoelin saattaa olla viallinen.

Minulla on yksi kunnostettu samanlainen säätöpaneeli jäänyt tarpeettomaksi auton vaihdon vuoksi. Nyt autoa lämmittää Alde 3000.
Jos kiinnostaa, ota yhteyttä yv:n kautta.

Otsikko: Vs: C603, vika, ominaisuus, tehottomuus vai käyttövirhe
Kirjoitti: mjo33400 - 27.11.2016 kello on 10:01
Säätöpaneelista kannattaa tarkistaa juotokset.
Otsikko: Vs: C603, vika, ominaisuus, tehottomuus vai käyttövirhe
Kirjoitti: porakone - 27.11.2016 kello on 12:50
Paneli purettu, säätönamiskuukkeli ja lämpötunnistin mitattu ja ovat hyvinkin spekseissään. Molempien liitoksille näytetty tinaimuria ja kattopeltikolvia. Kaikki muut liitokset näyttivät niin ehdoilta etten niihin ruvennut.

Remonttia voi kai sanoa onnistuneeksi kun ei tullut lisää vikoja

Ennenkun aletaan uutta panelia hommaamaan niin varmistetaampa sellanen asia vielä, että kuuluisiko ton porottaa lämminvesivaraaja kerralla kuumaksi? Kun tänään vasta tajusin että kuumaakin tulee vasta sitten kun toi on tarpeeksi monta kertaa käynyt ton 4/5 minuutin rundinsa läpi eli ei kerralla lämmitä kattilaa?
Otsikko: Vs: C603, vika, ominaisuus, tehottomuus vai käyttövirhe
Kirjoitti: Mautoilija - 27.11.2016 kello on 13:54
Kannaisiko kuitenkin ensin tutkituttaa osaavalla huollolla ennen omiin ja nettiarvuutteluihin perustuviin itse tehtyihin osavaihtoihin.
Otsikko: Vs: C603, vika, ominaisuus, tehottomuus vai käyttövirhe
Kirjoitti: mjo33400 - 27.11.2016 kello on 13:57
Paneli purettu, säätönamiskuukkeli ja lämpötunnistin mitattu ja ovat hyvinkin spekseissään. Molempien liitoksille näytetty tinaimuria ja kattopeltikolvia. Kaikki muut liitokset näyttivät niin ehdoilta etten niihin ruvennut.

Remonttia voi kai sanoa onnistuneeksi kun ei tullut lisää vikoja

Ennenkun aletaan uutta panelia hommaamaan niin varmistetaampa sellanen asia vielä, että kuuluisiko ton porottaa lämminvesivaraaja kerralla kuumaksi? Kun tänään vasta tajusin että kuumaakin tulee vasta sitten kun toi on tarpeeksi monta kertaa käynyt ton 4/5 minuutin rundinsa läpi eli ei kerralla lämmitä kattilaa?

Oletko koskaan ottanut lämmittimen pyöreää kantta irti ja tarkistanut ripojen tukkoisuuden? Tunttu kuin lämminilma kanavan anturi pätkisi lämmitintä.
Otsikko: Vs: C603, vika, ominaisuus, tehottomuus vai käyttövirhe
Kirjoitti: Toukolanttu - 27.11.2016 kello on 17:44
Minulla säätimen kuvan perusteella se "vähän uudempi versio".
Käyttäytyi vähän samalla tavalla. Viaksi osoittautui Truman kyljessä olevan piirikortin pikkuiset Abiko-liittimet.
Huoneanturin siis, olivat tärinästä vissiin menneet väljiksi.
Kun Truma oli pysäyksissä ja vähän heilutteli noita liittimiä, se lähti käyntiin.
Tai kun otti kokonaan liittimet irti, niin lähti käyntiin ja kävi just noin jonkun minuutin, pysähtyi
muutamaksi minuutiksi ja taas käyntiin jne.
Abikoliittimien varovainen puristus tiukoiksi auttoi  :D
Otsikko: Vs: C603, vika, ominaisuus, tehottomuus vai käyttövirhe
Kirjoitti: Haapaniemen Paroni - 27.11.2016 kello on 17:47
Minulla säätimen kuvan perusteella se "vähän uudempi versio".
Käyttäytyi vähän samalla tavalla. Viaksi osoittautui Truman kyljessä olevan piirikortin pikkuiset Abiko-liittimet.
Huoneanturin siis, olivat tärinästä vissiin menneet väljiksi.
Kun Truma oli pysäyksissä ja vähän heilutteli noita liittimiä, se lähti käyntiin.
Tai kun otti kokonaan liittimet irti, niin lähti käyntiin ja kävi just noin jonkun minuutin, pysähtyi
muutamaksi minuutiksi ja taas käyntiin jne.
Abikoliittimien varovainen puristus tiukoiksi auttoi  :D
Hyvä.jotta toimii Thumb
Otsikko: Vs: C603, vika, ominaisuus, tehottomuus vai käyttövirhe
Kirjoitti: mjo33400 - 27.11.2016 kello on 17:52
^^ Jos kysyjän lämmittimessä olisi ylläoleva vika niin silloinhan lämmitin lämmittäisi liikaa eikä liian vähän.
Otsikko: Vs: C603, vika, ominaisuus, tehottomuus vai käyttövirhe
Kirjoitti: Haapaniemen Paroni - 27.11.2016 kello on 17:54
^ Jos kysyjän lämmittimessä olisi ylläoleva vika niin silloinhan lämmitin lämmittäisi liikaa eikä liian vähän.
Sorgen >:(
Otsikko: Vs: C603, vika, ominaisuus, tehottomuus vai käyttövirhe
Kirjoitti: porakone - 27.11.2016 kello on 17:58
Kannaisiko kuitenkin ensin tutkituttaa osaavalla huollolla ennen omiin ja nettiarvuutteluihin perustuviin itse tehtyihin osavaihtoihin.

Ei kyl mulla on ollu tapana ropata ja ruuvata tuntitolkulla ja ostella repullinen osia, ja sen jälkeen olen sitten joko ostanut uuden tai antanut olla risana. Jo ennen intternetin kulta-aikaa. Vaikka usein on mennyt epäonnistumisen puolelle niin monenlaiset vehkeet on tulleet kuitenkin tutuiksi.

Oletko koskaan ottanut lämmittimen pyöreää kantta irti ja tarkistanut ripojen tukkoisuuden?

En ollut, nyt olen. Ei ollut rivoissa näkyvää tukkoisuutta.

Viaksi osoittautui Truman kyljessä olevan piirikortin pikkuiset Abiko-liittimet.
Huoneanturin siis, olivat tärinästä vissiin menneet väljiksi.

Puhtaanko tässä nyt siitä isosta muovilootasta joka on kupeessa? Siihen en perehtynyt, mutta siellä takana (no, mun asennuksessa takana, mutta samassa suunnassa missä puhallin on) alhaalla oli joku purnukka johon meni ehkä viisinapainen liitin niin se oli kyllä epäilyttävän löysä. Jäi vaan remonttiaika vähän kesken niin en kerennyt tuohon perehtymään. Toukolantun vikakuvaus kuitenkin kuulostaa nyt jo aika lupaavalta.
Otsikko: Vs: C603, vika, ominaisuus, tehottomuus vai käyttövirhe
Kirjoitti: mjo33400 - 27.11.2016 kello on 18:12
Kyllä puhutaan, eli etätunnistimen liittimet 2,8mm abikot.

(https://karavaanari.org/kuvat/1480263108.jpg)
Otsikko: Vs: C603, vika, ominaisuus, tehottomuus vai käyttövirhe
Kirjoitti: porakone - 28.11.2016 kello on 22:47
No meillä olikin tuossa kohtaa 3.5mm plugi (luulisin) jossa ei ollut mitään joten ei vaivannut tuo.

Koitin tänään pelkkää vedenlämmitystä, se kyllä pysyi päällä niin kauan että vesi valmistui vaikka kopinlämmityn kanssa veden keittokin tyssää silloin kun lämppäri lakkoilee.

Vaan päästiin tänään sellaiseenkin tilanteeseen että vajaan tunnin (=siihen asti kunnes sammutin vehkeet) pysyi lämpö torpassa ja pönttö pöhisi aina niin pitkään että saavutti toivotun lämpötilan. En vaan oikein tiedä mitä tein, tai ainakaan en tehnyt mitään mitä en olisi jo tehnyt.

Aikani katselin kun aparaatti touhusi sitä sen 4/5 minuutin rundia, sitten ajattelin katsoa näkyykö lieden liekeissä muutosta jossain vaiheessa. Laitoin ronskisti kaikki 3 liekkiä täysille, eikä mennyt sitten aikaakaan kun huomasin että liekit ovat selvästi hiipumaan päin ja samalla sammui Trumakin vikavalon kera. Vikavaloahan se ei ole tässä temppuillessaan sytytellyt.

Kaasupullon tilasta ei ollut varmuutta (arvio että viimistä varttia viedään) joten vaihdoin toisen, lähes täyden pullon. Pullon jota koitin silloin kun huomasin ekan kerran että vehje lakkoilee, eli tälläkin on koitettu jo aijemmin. Sitten uudet yritykset ja Sannin sanoin; Mitähän ...a, nyt se pelaa. Tunnin verran pidin vehkeitä tulilla, pönttö pöhisi ihan niin kauan että tupaan saavutettiin haluttu lämpötila eikä sammuillut ennen aikojaan. Lorottelin myös kuumaa vettä niin paljon että boileriin meni uutta kylmää lämmitettäväksi, ja se jäi lämpenemään myös sen jälkeen kun kopin lämmitys meni tauolle - eli ihan niinkuin pitää.

Jos tämä nyt pelaa vielä parilla-kolmella seuraavalla koekäyttökerralla niin mitä me nyt tästä päätellään? Kaasupullon vaihto auttoi vaikka samalla pullolla ei pelannut aikaisemmin? Ja tosiaan vikavaloahan tuo ei ole sytytellyt joten ei se kai kaasunpuutteeseenka an ole hyytynyt.

Ja olihan nyt varmasti niin että tota vehjettä voi käyttää ilman vesiäkin niinkuin muistan jostain lukeneeni. Aikamoinen savotta näillä keleillä lotrata noiden vesien kanssa, mutta on musta myös hivenen arveluttavaa porottaa sitä pönttöä ja katsella vedenlämmitysvaloa kun siellä ei vettä kuitenkaan ole.

Vähän kyllä jänskättää miten käy seuraavien kokeilujen, jotenkin ei oikein uskoisi tuon toimivan kun varsinaisesti mitään uutta ei ole asialle tehty.
Otsikko: Vs: C603, vika, ominaisuus, tehottomuus vai käyttövirhe
Kirjoitti: mjo33400 - 29.11.2016 kello on 10:10
Puhdista kuvan liitin kunnolla, keltainen kehys, siinä kaikki anturit on. Punainen teksti ei liity tähän asiaan vaan kiertoilmapuhaltime n virran kulutukseen.

(https://karavaanari.org/kuvat/1480406984.jpg)
Otsikko: Vs: C603, vika, ominaisuus, tehottomuus vai käyttövirhe
Kirjoitti: Toukolanttu - 29.11.2016 kello on 18:50
Lainaus: "No meillä olikin tuossa kohtaa 3.5mm plugi (luulisin) jossa ei ollut mitään joten ei vaivannut tuo."

Jos tuo plugi on tosiaan huoneanturille (vai käsitinkö väärin?), niin sitäkö liikuttelit / irroitit?
Jos näin, niin siinähän saattaa olla silloin se vika?
Edelleen jos näin, niin sehän pitäisii saada kunnolla putsattua.
Otsikko: Vs: C603, vika, ominaisuus, tehottomuus vai käyttövirhe
Kirjoitti: mjo33400 - 29.11.2016 kello on 18:54
Lainaus: "No meillä olikin tuossa kohtaa 3.5mm plugi (luulisin) jossa ei ollut mitään joten ei vaivannut tuo."

Jos tuo plugi on tosiaan huoneanturille (vai käsitinkö väärin?), niin sitäkö liikuttelit / irroitit?
Jos näin, niin siinähän saattaa olla silloin se vika?
Edelleen jos näin, niin sehän pitäisii saada kunnolla putsattua.

Huonetermostaatti on ohjauspaneelissa lämmönsäätökiekon alla ja plugiin kytketään etätunnistin joka erottaa ohjauspaneelin anturin pois kytkennästä. Kysyja mainitsi, ettei siinä ollut mitään.
Otsikko: Vs: C603, vika, ominaisuus, tehottomuus vai käyttövirhe
Kirjoitti: porakone - 1.12.2016 kello on 18:43
No juu. Kävin tossa testaamassa toisenkin kerran ja kyllä se nyt pöhisee.

Mitään en oikeestaan tehnyt koko 'remontissa' eikä mikään vaikuttanut mihinkään, mutta sen kaasupullon vaihdon jälkeen se on nyt toiminut. Pullon, jota on siis testattu aijemminkin. Eikai noissa kaasuvehkeissä nyt mitään sellastakaan vikaa voi olla että menisi vähäisen käytön takia tukkoon ja korjaantuisi kun hetkellisesti on täysi kulutus (se testi, 3 liekkiä liedessä+lämmitys) päällä?

Mut kiitti nyt kaikille osallistuneille, tulipahan opittua tästäkin vehkeestä yhtä sun toista. Jos en palaa asialle niin on toiminut.
Otsikko: Vs: C603, vika, ominaisuus, tehottomuus vai käyttövirhe
Kirjoitti: Mautoilija - 1.12.2016 kello on 19:43
Eikai noissa kaasuvehkeissä nyt mitään sellastakaan vikaa voi olla että menisi vähäisen käytön takia tukkoon
Jääkaapin rautaputki ruostuu sisältä (kupari ei) ja ruosteet karisevat suuttimelle. Jos kaapin teho huononee, polttimen puhdistus (vaatii irroituksen, kaasuluvat) ja putken puhtaaksirassaus (2-5 cm:n matkalta).
Toki muitakin syitä huonoon jäähtymiseen kaasupuolella on.
Otsikko: Vs: C603, vika, ominaisuus, tehottomuus vai käyttövirhe
Kirjoitti: mjo33400 - 1.12.2016 kello on 20:21
Polttimen puhdistus ei vaadi kaasulupia. Kaasulaitteiden asennus vaatii.
Otsikko: Vs: C603, vika, ominaisuus, tehottomuus vai käyttövirhe
Kirjoitti: Mautoilija - 2.12.2016 kello on 16:35
Polttimen puhdistus ei vaadi kaasulupia. Kaasulaitteiden asennus vaatii.
Miten tuo nyt onkaan kun kaasauputki joudutaan polttimesta irroittamaan. Kiinnitys on jo asennusta.
Otsikko: Vs: C603, vika, ominaisuus, tehottomuus vai käyttövirhe
Kirjoitti: mjo33400 - 2.12.2016 kello on 17:08
Miten tuo nyt onkaan kun kaasauputki joudutaan polttimesta irroittamaan. Kiinnitys on jo asennusta.

Kaasuputken saa irroittaa kuka vaan, asennus on luvanvaraista. Mitä sinä taas yrität hieroa? :'(
Otsikko: Vs: C603, vika, ominaisuus, tehottomuus vai käyttövirhe
Kirjoitti: Mautoilija - 2.12.2016 kello on 17:34
Kaasuputken saa irroittaa kuva vaan, asennus on luvanvaraista. Mitä sinä taas yrität hieroa? :'(
Mitähän vainoharhaa... :-\
Itse kirjoitit että asennustyö on luvanvaraista. Entä purkutyöt johon irroittaminen kuuluu? Kun jokin on irroitettu puhdistusta varten, se pitää asentaa takaisin. Menikö tässä jokin väärin?

Keskustelu menisi paljon mukavammin kun et suhtautuisi jokaiseen kommenttiini vihamielisenä hyökkäyksenä.
Otsikko: Vs: C603, vika, ominaisuus, tehottomuus vai käyttövirhe
Kirjoitti: mjo33400 - 2.12.2016 kello on 19:05
Mitähän vainoharhaa... :-\
Itse kirjoitit että asennustyö on luvanvaraista. Entä purkutyöt johon irroittaminen kuuluu? Kun jokin on irroitettu puhdistusta varten, se pitää asentaa takaisin. Menikö tässä jokin väärin?

Keskustelu menisi paljon mukavammin kun et suhtautuisi jokaiseen kommenttiini vihamielisenä hyökkäyksenä.

Yritätkö väittää, että et tiedä purkutöiden olevan vapaata riistaa, minusta tuntuu, että kysymyksesi on koko ajan pientä povoilua.
Otsikko: Vs: C603, vika, ominaisuus, tehottomuus vai käyttövirhe
Kirjoitti: Mautoilija - 2.12.2016 kello on 23:22
Yritätkö väittää, että et tiedä purkutöiden olevan vapaata riistaa, minusta tuntuu, että kysymyksesi on koko ajan pientä povoilua.
Oletin näin.
Miten tuo nyt onkaan kun kaasauputki joudutaan polttimesta irroittamaan. Kiinnitys on jo asennusta.
Purkaminen lienee vapaata. Uudelleen käyttöönotto luvanvaraista?
Hankalaa keskustelua näin vihamielisessä sävyssä. Thumbd Thumbd Thumbd
Otsikko: Vs: C603, vika, ominaisuus, tehottomuus vai käyttövirhe
Kirjoitti: porakone - 3.12.2016 kello on 09:45
No eipä se nyt kolmatta kertaa sitten enää toiminutkaan.

Antaa olla, en jaksa. Viedään talviteloille ja reissataan sitten kun on 10 astetta lämmintä niin tuo 4/5min lämmityskiertokin riittää.

Vaikka mielummin laittaisin koko hoidon nettikaravaaniin halvalla kun on toi remontti- ja käyttötuntien suhde aika huono mutta muija ei suostu.

Voitte jatkaa kaasuasennuksista neuvottelua.
Otsikko: Vs: C603, vika, ominaisuus, tehottomuus vai käyttövirhe
Kirjoitti: palokurki - 3.12.2016 kello on 10:48

Voitte jatkaa kaasuasennuksista neuvottelua.

Sen jatkoa tässä mielenkiinnolla odotan.  :D
Pop cornit ja irtonamut hankittu  8)
Otsikko: Vs: C603, vika, ominaisuus, tehottomuus vai käyttövirhe
Kirjoitti: jus66si - 3.12.2016 kello on 11:30
No eipä se nyt kolmatta kertaa sitten enää toiminutkaan.

Antaa olla, en jaksa. Viedään talviteloille ja reissataan sitten kun on 10 astetta lämmintä niin tuo 4/5min lämmityskiertokin riittää.

Vaikka mielummin laittaisin koko hoidon nettikaravaaniin halvalla kun on toi remontti- ja käyttötuntien suhde aika huono mutta muija ei suostu.

Voitte jatkaa kaasuasennuksista neuvottelua.

Asut näköjään kotkan suunnalla, mites jos soittasit tuonne...

http://www.turisti-info.fi/yritykset/porvoo-caravan-ky/558108/

Josko he voisivat fyysisesti auttaa tuossa asiassa.
Otsikko: Vs: C603, vika, ominaisuus, tehottomuus vai käyttövirhe
Kirjoitti: Mautoilija - 3.12.2016 kello on 19:08
jus66sin kanssa samaa mieltä. Kun laite ei nettiarvuutteluilla tule kuntoon, käy näyttämässä ammattilaisella. Voi kirpaista rahallisesti mutta mukavat unet lämpimässä korvaa rahallisen menetyksen.
Otsikko: Vs: C603, vika, ominaisuus, tehottomuus vai käyttövirhe
Kirjoitti: porakone - 20.12.2016 kello on 22:54
Pari viikkoa henkeä vedettyäni vein sen sitten korjaamolle. JA EIPÄ USKOISI että siellä korjaamolla se pelasi ihan niinkun pitää, parina päivänä olivat sitä kiusanneet ja vikaa ei havaittu. Ikinä ei oo sattunu ja taas sattui.

Purkivat ja rassasivat sitä kuitenkin, mitä lie tarkastelivat ja ei sieltä mitään vikaa tullut vastaan, aina se vaan pelasi. Tulivat kuitenkin siihen tulokseen että Truman lootassa oli tarpeettoman kuuma (lähemmäs 60 kun oli ollut muutaman tunnin päällä) joten se jäi ainoaksi arvaukseksi viasta. Tuon johdosta tekivät 'reikiä' ilmanvaihdon parantamiseksi kun sehän oli käytännössä suljetussa tilassa ja laittoivat yhden ylimääräisen lämpimän ilman tulon koppiin koska Trumassa oli yksi lähtö vapaana/tukittuna.

Eikai tässä nyt muuta kun vähintään sadan kilometrin päähän pimeään puskaan ja kuski ajokelvottomaan tilaan, eiköhän se sitten viimeistään taas rupea lakkoilemaan.

Ostaiskohan sitä eukolle varmuuden vuoksi makuupussin joululahjaksi.
Otsikko: Vs: C603, vika, ominaisuus, tehottomuus vai käyttövirhe
Kirjoitti: palokurki - 5.01.2017 kello on 16:35
Itse olen havainnut samaa, että kovilla pakkasilla milloin Truma pyörii välillä täydellä teholla lämpötila pannun ympärillä on aika kova. Mulla se ei edes ole kovin ahtaassa tilassa, vaan takasängyn alla josta on yhteys pienehköön takatalliin. Joku viisas suunnitelija on vieläpä laittanut yhden puhallussuuttimen takatalliin. Niin kuin ei muuten lämpiäisi.  :)
Otsikko: Vs: C603, vika, ominaisuus, tehottomuus vai käyttövirhe
Kirjoitti: porakone - 18.03.2017 kello on 15:11
Autohan on ollu talviteloilla joten ei pysty sanomaan juuta eikä jaata, mutta olen tässä kevään korvalla auton kanssa puuhaillessanu tehnyt havainnon ja kerrompa siitä nyt täällä siltä varalta että siitä on jollekulle joskus jotain iloa.

Erään remontin jälkeen ei tullut takatilaan mihinkään sähköjä, syyksi paljastui yksi sulake joka oli lähtenyt pois paikaltaan kun niillä nurkilla oli räpelletty. Joku toinen kerta puuttui taas kaikki sähköt ja tiesin mistä tutkia. Sulake oli paikallaan ja pienellä kosketuksella sähköt palasivat. Tässä kohtaa totesin että kyseinen sulake on todella löysästi kiinni mutta en vielä tehnyt sille mitään kun se on vähän hankalassa paikassa.

Sitten laitoin pienen invertterin telkkarille (tiedän, ei paras ratkaisu mutta kun verkkorvirtatelkkar i ja tehdastekoiset johdotukset jo oli valmiina) ja se pelasi hienosti. Sillointällöin invertteri rupesi kuitenkin piipittämään jännitteen vähyyttä, mutta lopetti yleensä itsestään. Akulta mitattuna sähköä oli ok, auton sähkötaulusta katsottuna vähän vähemmän mutta ei oltu kuitenkaan kriittisissä lukemissa. Kun sitten panin merkille että tuo invertterin piipitys alkoi lähes poikkeuksetta silloin kun autossa liikuttiin, sain aikaiseksi tiukata tuota sulakerasiaa.

Sen jälkeen ei ole enää invertteri piipitellyt.

Koska tuon samaisen sulakkeen kautta tuntuisi kulkevan kaikki takatilan sähköt, olisin hyvin vahvasti taipuvainen veikkaamaan että tuon lämmityssysteemin sekoilukin voisi liittyä siihen että tossa sulakkeessa on ollut huono kontakti. Koska kuten yllä jo kirjoitin, en oikein usko tuohon 'ylilämpenemisteoriaan' siksi että laite lakkoili myös silloin kuin melkein koko kaappi oli purettu ympäriltä.

Sähkötauluhan on kuitenkin näyttänyt aina järkeviä lukemia lämmityksen sekoillessa, mutta niin se näytti silloinkin kun invertteri valitti jännitteen vähyyttä. Tätä en tajua enkä osaa perustella, tuntuisi kulkevan aika monen mutkan kautta noi amppeerit tossa vehkeessä.