Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Aiheen aloitti: kipa76 - 17.06.2016 kello on 12:27
-
heitettiin tuossa reissua lapissa päin vähä jokapuolella ja ihmettelin semmosta että noita vanhempia -80 luvun ja -90 alun kantikkaita autoja mikä mullaki on, ei näy juuri yhtään vai sattuiko just nyt olemaan vain "rikkaita" liikkeellä...
vain 3 vanhempaa autoa tuli vastaan, vanhempia vaunuja kylläki oli liikkeellä.
onhan noita myynnissä paljon eli ei ne vielä ole loppuneet eikä varmaan kaikki ees loppuun ajettuja.
onko tämän palstan lukijoilla vanhempaa kalustoa monella?
-
Meillä on 90 luvun alun yhdistelmä ja kakkos auto 80 luvun lopulta ;)
Muutaman kerran hairahtunu 2 alkavan vuosituhannen vehkeisiin >:D
Ei ole meidän juttu Me mennään mieluummin vanhoilla Thumb
Jos asuntoauton ostasin niin sekin olis 90 luvun alun vehe.
Kyllä sitä vanhempaa kalustoa näkyy useastikin tien päällä ;)
-
On mulla toi vm 86 möhkö jolla olis tarkotus pohjoseen lähteä. Vähän näytti pahalta kun tarvi uuden kytkimen eikä asetelmaa enää valmisteta. Mutta nyt on huollot ja korjaukset tehty, jotta kyllä tolla taas pääsee.
Mutta toi on pääosin peltikuorinen joten ei toi semmonen kantikas varsinaisesti ole.
-
Meillä on 90 luvun alun yhdistelmä ja kakkos auto 80 luvun lopulta ;)
Muutaman kerran hairahtunu 2 alkavan vuosituhannen vehkeisiin >:D
Ei ole meidän juttu Me mennään mieluummin vanhoilla Thumb
Jos asuntoauton ostasin niin sekin olis 90 luvun alun vehe.
Kyllä sitä vanhempaa kalustoa näkyy useastikin tien päällä ;)
joo yleensä niitä näkyyki ja siksi ihmettelinki että mikä nyt ko ei näy juuri yhtään...
meillä kans autot yleensä -60-80 luvulta ja aina olen suosinu ameriikan v8 vehkeitä mutta tuo asuntoauto -91 pökötti :laugh:
-
joo yleensä niitä näkyyki ja siksi ihmettelinki että mikä nyt ko ei näy juuri yhtään...
Vielä ei ole esim. loma-aika.
Ne jotka liikkuu ympäri vuoden, ajaa varmaan enimmäkseen vähän uudemmalla kalustolla.
Luulen.
-
joo yleensä niitä näkyyki ja siksi ihmettelinki että mikä nyt ko ei näy juuri yhtään...
meillä kans autot yleensä -60-80 luvulta ja aina olen suosinu ameriikan v8 vehkeitä mutta tuo asuntoauto -91 pökötti :laugh:
sama v8 sairaus täälläi ja kun liikentees vaan asuntoautoni tottakiseki eli Teve chevy alias Leppis
-
-89 viiatilla mennään😊 Vaunua kun tuli kiskottua nin vm. oli 1978 Thumb
-
Vieläkin ketuttaa kun tuli myytyä 89 fiilis mersun alustalla. Oli lämmin talvi auto ja sisusta just kun mulle tehty. Ei nää nykyiset enää osaa tai viitsi tehdä kunnollisia. Tai no jos 6-70 000 sijottais mut ei oo järkeä.
-
Asuntoautot on perheessä 80-luvulta ja muut kulkupelit 90-luvulta. Tosin nyt on pikku hiljaa aika siirtyä 2000-luvun alkupuolen raatoihin noissa henkilöautoissa.
-
1986 :D
(https://karavaanari.org/kuvat/1466183790.jpg)
-
sama v8 sairaus täälläi ja kun liikentees vaan asuntoautoni tottakiseki eli Teve chevy alias Leppis
itte joskus vajaa 20 vuotta sitte ostin ekan v8:sin, oli -78 olds deltta ja siitä se sitte lähti alkuun muutama vuosi ne oli ns. harraste autoina mutta nykyään ihan käyttiksenä oli sitte -60 luvulta tai uudempi mutta aina ne on ollu mukavia Thumb
ehkä vielä tuo asuntoautoki vois vaihtua ko löytyis sopiva...
-
Tossa on rojektiauto jollekin 90-luvu chevi alkovikopalla. Tilaa on ku pubissa...
http://www.nettikaravaani.com/chervolet-flee/rockwood/1453495
-
Tossa on rojektiauto jollekin 90-luvu chevi alkovikopalla. Tilaa on ku pubissa...
http://www.nettikaravaani.com/chervolet-flee/rockwood/1453495
tuota olenki katellu ja jos ois ylimäärästä niin ostaisin välittömästi pois.
sinunko auto?
-
tuota olenki katellu ja jos ois ylimäärästä niin ostaisin välittömästi pois.
sinunko auto?
Ei. Meilla on Hymer sellanen 00 malli.Kuva näkyy tossa nimimerkin yhteydessä.
Mutta aina kun noita jenkkejä näkee, niin kyllä pakko on sanoa että on ne hienoja. Joskus 80-luvun loppupuolella kun olin vielä poikamies, niin hilkulla oli etten ostanu Fordin Econolinea, sillon jo poltteli vähän matkakulkimen värkkäysidea. En ny muista mikä siinä sitten oli etten ostanu... joku vika muistaakseni kummitteli siinä.Siittä olis tullu hyvä retkeilyauto. Tossa linkissä kuvia samanlaisesta korista.
http://www.nettiauto.com/ford/econoline/8020933
Livohkassa näin olikohan toissa kesänä, tuollasen chevyn alkovijenkin. Oli se hieno..ja se saundi 8)
-
Tossa on rojektiauto jollekin 90-luvu chevi alkovikopalla. Tilaa on ku pubissa...
http://www.nettikaravaani.com/chervolet-flee/rockwood/1453495
toden näköisesti joutuu tekee lattiasta kattoon. mitä netistä olen tutkinut jenkki mautoja suurin osa on vaneri rima koreja, mutta löytyy myös alumiini runkoisia. todella vähän löytyy suomeksi juttua Amerikan mautoista kun itseäkin asia vähän kiinostaa.
-
toden näköisesti joutuu tekee lattiasta kattoon. mitä netistä olen tutkinut jenkki mautoja suurin osa on vaneri rima koreja, mutta löytyy myös alumiini runkoisia. todella vähän löytyy suomeksi juttua Amerikan mautoista kun itseäkin asia vähän kiinostaa.
Juu se on kyllä totta. Varmaan kulkee vähän käsi kädessä sen kanssa minkä verran niitä autoja loppupeleissä täällä Suomessa on. Eli aikas vähän varmaan. Amerikassa kun on enemmän niin löytyy kyllä ihan videoo ja tarinaa ...Esim. tällanen pätkä..
https://www.youtube.com/watch?v=_HBswbDlAck
-
löytyy sieltä pätkää jos jostakin asiasta. kun tulee harrastettua Amerikan autoja muutenkin on vaan huomannut, kun jotain on keksitty joskus ei sitä helpolla muuteta. tavallaan se on hyvä asia esim osia saa helposti ja halvalla mutta jos ajatellaan asunto autoa suunittelu on tapahtunut 70 luvulla ja jatkunut 2000 luvun puoleen väliin asti samalla mallilla. vähän näitä suomessa on, ehkä se tarvii jonkun hulluuden että ymmärtää amerikkalaisen elämän helppouden joka kumminkin on tehty vaikeaksi.
-
Meillä -89 Niessmann bischoff Clou 570 E, josta jonkin verran enemmän löytyy blogistani. Ensimmäisen mallikerraston ducaton päälle tuo on rakennettu. REissut on tältä kesältä nyt vaan melko pitkälti pilannut nuo työkuviot. Sekä omat että vaimon, vielä enemmän siis minun, kun lomaakaan ei kesällä ole tiedossa lainkaan, eikä palkkaa.
-
Tottakai ajellaan. Meillä -92 Hymer Camp jossa perän pöytäryhmästä edellinen omistaja oli värkännyt poikittaisen parisängyn mikä on ehdottomasti paras muutos mitä tähän on tehty. Vähän olen joutunut saikkaamaan vaihelaatikon kanssa mutta nyt se toimii ja toivottavasti toimii kesän tulevissa riennoissakin. Meilläkin työt ja koulut on haitannet viimevuosien reissaamista mutta nyt on molemmilla heinäkuu lomaa joten meidän vanha palvelija kiertää kotimaata ahkeraan...ellei sitten saada taloa myytyä jolloin tulee muutto ja samalla rytinällä uusimme kyllä matkailukalustoa joten automme tulee myyntiin mutta vielä on pitkässä kuusessa. Siitä joku saa sitten erittäin huolella pidetyn, hyvin varustellun ja huolletun pelin ja varmasti kuivan hymerin.
-
Koukkaa rekkamies torniossakin kun ootte ylämaissa käymässä Thumb
-
Koukkaa rekkamies torniossakin kun ootte ylämaissa käymässä Thumb
Pittää käyä :)
Yöttömän Yön festareille mennään 7.-9.7. niin sillon vois menomatkalla koukata.
-
Vanhoilla ajellaan täälläkin. Pajero 2.5 TD vm.-90 , Kawasaki Zephyr 750 vm.-93 ja Fiat 2.5 TD Hymer Camp 56 vm.-91. Fiatin mittarilukema on 232.000 tkm ja Pajerossa suurinpiirteiden saman verran. Hymeriin vaihdettiin juuri moottori vm. -92 lava Ducatosta. Moottorilla on kilometrejä takana ainoastaan 130.000 km. Koneen vaihtoon ei kyllä ollut mitään varsinaista syytä mutta kun sattui halvalla saamaan :D. Tuohon Hymeriin on muuten laitettu kaikki kaasulla toimivat laitteet vuonna 2002 uudet. Nyt olisi entinen moottori myytävänä jos jollakin tarvis toimivasta Fiatin koneesta.
-
Mikäs on niinku se vanhan raja...
Mulla on Westi -97, eli vajaa 20 vuotias, mutta ei se minusta kovin vanha vielä ole. Sellainen T1, tai T2 VW olisi aika hieno, mutta varmaan jää haaveeksi.
Viikonloppuna fiilistelin 350km BMW R-35:lla mallia -48 hienoja vanhoja mutkateitä. Maanantaina katsastin -56 Sätkäni. Taas tuli 4 vuoden leima. Willys-Jeppiäkin -57 pitäisi ulkoiluttaa, kunhan taas tulee poutakelejä. Tallissa odottaa vielä Tuntsa mopo -71 ja vanha Suzuki 450 -81 vuoroaan. Museossa ovat kaikki, eli ajella voi milloin lystää. Ei vain tahdo aika riittää, kun pitää näin kesällä restauroida museoikäistä rintamamiestölliäki n.
-
Se on kieltä kysyy!! Kyllä ajetaan
-
Mulla jäi vanha asuntoauto toistaiseksi tauolle kun mustalainen rikkoi tuulilasin, ihan
silkkaa ilkivaltaa, ja suunnitelmissa oli muutenkin ollut tehdä jonkinlaista kunnostusta
tähdäten museokatsastukseen. Tuntui tuossa tilanteessa järjettömältä ryhtyä uusimaan pelkkää
tuulilasia joten ilmoitin tuomioistuimelle että teen sitten yksityisoikeudellis en
velkomuskanteen tuulilasin osalta aikanaan jos korvauksia ei vapaaehtoisesti suoriteta.
Autollahan on ikää nyt 50v. mutta sen asuntoautoksi muuttamisestakin on jo 30v. joten kysymys
alkuperäisyydestä lienee saanut jo uuden perspektiivin (museokatsastukseen).
Nyt sitten ajellaan v.-90 Ducato Hymerilla jonka tekniikka tuotti yllätyksen. Vai
oliko sitten omaa hölmöyttäni..... vaiko muitten hölmöyttä. En vaan ottanut asioista tarpeeksi
selvää vaan nojasin kuulemaani tarustoon jonka mukaan noitten vaihteistossa olisi viitosvaihteen
voiteluongelma joka niitä rikkoo. Ajattelin silloin niin että jos ei kummenpaa ongelmaa niin
asia kyllä ratkaistaan. Jos ei muuten niin pakotetulla voitelukierrolla. Tuolloin en tiennyt edes
sitä että nimenomaan rattaita noista ei niinkään tuhoudu, tuo tietohan olisi jo tehnyt koko
"voiteluongelman" olemassaolon epäilyksenalaiseksi . Kun sitten ostin viitosvikaisen Ducaton niin
vasta varaosia tilatessani kuulin Tamgearsilta ensimmäisen varoituksen siitä ettei asia ole näin
yksioikoinen. Juuri tätä vaihteistomallia en ollut aiemmin avannut joten yllätys oli melkoinen.
Heikkouksia oli useita mutta nimenomaan voitelu oli hyvin toteutettu. Se vaan oli heti selvä että
viitosella ei sitten ajeltaisi. Asensin ensin kyllä jo tilaamani viitosen osat mutta otin ne nopeasti
pois, typerä ja vaarallinen kokeilu sekin.
Mitäpä jokin Ducatovaihteisto merkitsee maailmankaikkeudess a (tai vast. Peugeot/Citroen) mutta
kun juuri noita on päätynyt asuntoautojen alustoiksi runsain määrin. Surkeuden kruunaa sitten se kun
niitten käyttäjiä opastaa sellaiset jotka eivät ole koskaan tuollaista vaihteistoa avattuna nähneet.
Tälläkin foorumilla pienellä selaamisella löytyy "neuvoja" parantaa voitelua vaihteiston ylitäytöllä
tai öljyn lisäaineilla ja samalla lähestulkoon yllytetään ajamaan viitosella. Kauhein neuvo, johon
törmää kentälläkin on ajaa "riittävän lujaa" viitosella, vähintään kahdeksaakymppiä, että voitelu
toimisi. Tuohan on juuri se mitä Ducatovaihteisto kaikkein vähiten kaipaa. Ja sitten kun se hajoaa
niin selitetään syyksi "vedättäminen". ("vedättämisellä" pelottelijat eivät näytä aina itsekään
pystyvän jäsentelemään mitä tarkkaan ottaen tarkoittavat)
Itse olen jo ehtinyt tottua verkkaiseen matkantekoon joten jatkanen näin kun tuo
Fiat kerran tuli hankittua. Vaihteistoa lukuunottamatta muut pienemmät viat eli harmit on tullut
korjattua ja nautin sitten siitä että auto toimii hienosti. Ketjun aiheesta ajattelenkin niin että
kaikkein parasta olisi jos nämä jäljellä olevat (ensimmäisen polven) Ducatovaihteiset asuntoautot
päätyisivät mahdollisimman pian "kiireettömille" harrastajille. Silloin olisi yhä edellytykset sille
että niitä nähtäisiin liikenteessä vielä pitkään.
-
No, mikäs sitten on oikea tapa tuon laatikon käyttöön?
Kovasti moitit kaikkea mutta minkäänlaista kantaa et ota mitä tehdä erilailla Thumbd
Mutta kummasti nuo laatikot vaan kestää sillä isommalla öljytilavuudella ja isoilla kierroksilla ajellen, useampiakin tiedän matkiskäytössä kun on ajettu avaamatta. Ja kun mennään tuonne keskieurooppaan missä näillä saa ajella kovempaa niin vitosen rikkoutumiset on jopa harvinaisia...
-
Vieläkin ketuttaa kun tuli myytyä 89 fiilis mersun alustalla. Oli lämmin talvi auto ja sisusta just kun mulle tehty. Ei nää nykyiset enää osaa tai viitsi tehdä kunnollisia. Tai no jos 6-70 000 sijottais mut ei oo järkeä.
Aivan, voi sinua. ::)
Rahvas tuli aikoinaan hurmokseen, kun sai eka auton valkeilla rekkareilla. Milloinkahan saisi niin tuoreen auton, että olisi FIN rekkarit. :D
-
Painaako näissä (http://www.nettikaravaani.com/winnebago/suncruiser-30ft/1435577) ikä päälle .
Tiedättekö muita takatallittomia autoja mihin saisi 250kg painavan moottoripyörän sisälle?
Eli vastaus ,ajettaisiin vanhalla ja mielellään kun sopiva löytyisi .
-
Rahvas tuli aikoinaan hurmokseen, kun sai eka auton valkeilla rekkareilla. Milloinkahan saisi niin tuoreen auton, että olisi FIN rekkarit. :D
Itse olen vaihtamassa pyörään rekkarin ilman FIN merkkiä. Ei sovi oikein FIN, -80 luvun vekottimeen....
Mustapohjaiset saa kaikkiin -70 lukuisiin, koska niissä on alunperinkin sellaiset ollut. Siihen suuren hurmoksen aikaan jotkut vaihtoivat mustapohjaiset valkoisiin. Tuli hiukka hassun lyhyitä kirjain/numero yhdistelmiä. Samoin EU hurmoksen myötä vaihdettiin FIN kilpiin. Olenpa nähnyt sellaisenkin, jossa pitkä kuusimerkkinen valkoinen oli vaihdettu mustapohjaiseksi. Joku vanha kupla taisi olla kyseessä.
-
Itse olen vaihtamassa pyörään rekkarin ilman FIN merkkiä. Ei sovi oikein FIN, -80 luvun vekottimeen....
Mustapohjaiset saa kaikkiin -70 lukuisiin, koska niissä on alunperinkin sellaiset ollut. Siihen suuren hurmoksen aikaan jotkut vaihtoivat mustapohjaiset valkoisiin. Tuli hiukka hassun lyhyitä kirjain/numero yhdistelmiä. Samoin EU hurmoksen myötä vaihdettiin FIN kilpiin. Olenpa nähnyt sellaisenkin, jossa pitkä kuusimerkkinen valkoinen oli vaihdettu mustapohjaiseksi. Joku vanha kupla taisi olla kyseessä.
Aikoinaan kun sain Nalle-Sisun rakennettua, siihen tuli valkoiset rekkarit. Katsasusmies sitten huomautti että tähän saat vanhat alkuperäiset mustat rekkarit. Sitten oli mustat. :D
-
Painaako näissä (http://www.nettikaravaani.com/winnebago/suncruiser-30ft/1435577) ikä päälle .
Tiedättekö muita takatallittomia autoja mihin saisi 250kg painavan moottoripyörän sisälle?
Eli vastaus ,ajettaisiin vanhalla ja mielellään kun sopiva löytyisi .
Saakelin iso auto ja kantavuutta kokonaiset 360 kg, ei mitään järkeä.
-
Saakelin iso auto ja kantavuutta kokonaiset 360 kg, ei mitään järkeä.
No ristus, kun mun pyörä painaa jo 250kg sais vielä vähän näkkileipää ja pari pakettia kahvia evvääksi.
Luulisi tuossa olevan virhettä tiedoissa mutta kuukkeli ei kerro mulle ainakaan 30 tuuman aurinko ruisaajalla vielä mitään.
Mutta asiaan tosiaan .
Isoa takatallia kun löytyisi 300kg kantavuudella .
BestCaravaanin poijat sano ettei ole kuin jossan Carthagossa sellaista.
Kun ei nyt mistää Moveosta tai isoista takatallivehkeistä kehtaa haaveillakkaan .
Saisihan sellaisen mieleisen värkin tehtyä jostain piiiitkästä ja kooooorkeasta pakettiautosta mutta minulla se ei tulisi varmaan koskaan valmiiksi ::)
-
Taitaa olla peräkärry ainoa vaihtoehto. Eikä sekään hyvä! Tuttu ongelma.
-
Isoa takatallia kun löytyisi 300kg kantavuudella .
Kun ei nyt mistää Moveosta tai isoista takatallivehkeistä kehtaa haaveillakkaan .
Saisihan sellaisen mieleisen värkin tehtyä jostain piiiitkästä ja kooooorkeasta pakettiautosta mutta minulla se ei tulisi varmaan koskaan valmiiksi ::)
(https://karavaanari.org/kuvat/1466586135.jpg)
Tuon firman malliston takatalli on tehty nimenomaaan prätkiä ja muita tuoksuvia vehkeitä varten. Eli ei minkään sortin reikiä tallista asuin osaa ja kantavuudet on suunniteltu nimen omaan prätkille. Ainakin kaksi grossipyörää + huolto kampeet kulkee kevyesti. http://www.trigano.fr/fr/camping-cars/oxygen
P.s. Best caravanin ukot on ulkona kuin risukasa. Löytyy cvarmaan kymmeneltä valmistajalta mallit missä saa kulettaan + 400 kg nimeomaan takatallissa joka ei ole auton kuljetukseen suunniteltu.
Ja tuossa vielä yksi firma joka myy käytettyjä sekä tekee uusia niin asiakkaan alustaan kuin omaansakkin.
http://www.sec-construction.com/te-koop
-
No ristus, kun mun pyörä painaa jo 250kg sais vielä vähän näkkileipää ja pari pakettia kahvia evvääksi.
Luulisi tuossa olevan virhettä tiedoissa mutta kuukkeli ei kerro mulle ainakaan 30 tuuman aurinko ruisaajalla vielä mitään.
Mutta asiaan tosiaan .
Isoa takatallia kun löytyisi 300kg kantavuudella .
BestCaravaanin poijat sano ettei ole kuin jossan Carthagossa sellaista.
Kun ei nyt mistää Moveosta tai isoista takatallivehkeistä kehtaa haaveillakkaan .
Saisihan sellaisen mieleisen värkin tehtyä jostain piiiitkästä ja kooooorkeasta pakettiautosta mutta minulla se ei tulisi varmaan koskaan valmiiksi ::)
https://karavaanari.org/index.php/topic,16742.0.html tässä ketjussa taitaa olla oikeat painot ja kyseessä samanlainen auto. taitaa takatallissa vastaan korkeus jotta saa pyörän kyytiin.
-
Saakelin iso auto ja kantavuutta kokonaiset 360 kg, ei mitään järkeä.
Totaal gewicht: 7495 KG
Laadvermogen: 1075 KG
jotain tuollaista ajattelinkin
-
Tuotahan (http://www.nettikaravaani.com/omavalmiste/0815/1456841) minä olen kuolannut mutta ei uskalla mennä edes katsomaan ,vielä, kun se kumminkin siten töröttäisi tuossa pihassa sekin.
-
Tuotahan (http://www.nettikaravaani.com/omavalmiste/0815/1456841) minä olen kuolannut mutta ei uskalla mennä edes katsomaan ,vielä, kun se kumminkin siten töröttäisi tuossa pihassa sekin.
No no. Tolokku autohan tuo olisi, ehkä vähän liiankin tolokku. Jossakin vaiheessa meikäläisen auto menee romutukseen. Olen tiiraillut jo mahdollista uutta vanhaa autoa. Meikäläisen hintaluokkaan ei ole tarjolla riittävän isoa autoa, kuin teliautoja etuvedolla.
-
Totaal gewicht: 7495 KG
Laadvermogen: 1075 KG
Uskoisin että tuo auto on valmistajan ilmoitamilla painoilla katsastettu eli ilman mitään lisä varusteita.
Js suomeen uitetussa on tehty käytetylle rekisteröinti katsastus ja painot on punnittu täydessä varustuksessa.
Noihin painoihin ilmoituksissa pitää sihtautua hyvin epäillen varsinkin jos muualta kuin suomesta ostaa.
jotain tuollaista ajattelinkin
-
amerikkalaisissa(tässä tapauksessa kanadalainen) mautoissa nämä "lisävarusteet" on vakiona jo tehtaalta lähtiessä. class a kun ei perustu minkään merkin runkoon vain tekniikka ja akselit on jostain merkistä.
-
Minkäsikäinen on arvon raadin mukaan vanha? Mulla on normikäytössä -89 mallinen TransitMatkaaja ja kovin olen tyytyväinen 5-hengen perheen kanssa.
Toisaalta soraääniä alkaa kuulua vanhimpien muksujen suunnasta. Siis pojat 14v ja 13v. Vanhin kun alkaa olla lähitulevaisuudessa aikuisten mitassa, nyt jo 181cm joten vaatii aikuisten nukkumatilan.
Toisaalta eipä nuo teinit enää hetken päästä juurikaan ole edes pienellä painostuksella valmiit "vanhusten" mukaan lähtemään. ::)
-
No, mikäs sitten on oikea tapa tuon laatikon käyttöön?
Kovasti moitit kaikkea mutta minkäänlaista kantaa et ota mitä tehdä erilailla
Tätä samaa minäkin mielelläni kysyisin. Minä olen kuten juuri kommentoit sellainen joka ei todellakaan ole nähnyt tuota vaihdelaatikkoa avattuna. Ja tekninen tietämys asiasta muutenkin on sitä luokkaa etten minä osaisi sen sisuskaluista muutenkaan mitään sanoa. Autollani on nyt ajeltu vajaat kolmesataa tuhatta ja mielelläni ajelisin siten, että se säilyisi. Omat tietoni perustuvat suurelta osin näihin erinäköisiin nettikeskusteluihin ja loput sitten huhupuheisiin jotka varmasti pohjautuvat myös osittain nettikeskusteluihin . Joten varmana en pidä mitään.
Omassa autossani ainakin tuo 80 kmh nopeus (Mittarinopeus, eli oikeasti vielä alle ainakin navigaattorin mukaan)on siinä mielessä hankala, että mielestäni moottori siinä nelosella jo kyllä huutaa isompaa vaihdetta ja kaiken ajotuntuman perusteella pitäisin sitä oikeana ratkaisuna jo tuolla vauhdilla. Mutta tosiaan näitä kehotuksia ajaa vitosella vain jos ajaa vähän kovempaa olen kuulut ihan vakituisesti korjaamoiltakin.
-
Minkäsikäinen on arvon raadin mukaan vanha? Mulla on normikäytössä -89 mallinen TransitMatkaaja ja kovin olen tyytyväinen 5-hengen perheen kanssa.
Toisaalta soraääniä alkaa kuulua vanhimpien muksujen suunnasta. Siis pojat 14v ja 13v. Vanhin kun alkaa olla lähitulevaisuudessa aikuisten mitassa, nyt jo 181cm joten vaatii aikuisten nukkumatilan.
Toisaalta eipä nuo teinit enää hetken päästä juurikaan ole edes pienellä painostuksella valmiit "vanhusten" mukaan lähtemään. ::)
Paljonko on moottorin kierrokset, jos ajat todellista nopeutta 85km/h vitosella.
-90 luvun autoja voi itsekkin rempata, ilman törmäyssäkkien tussahdusta ja vikakoodin syttymistä. Myös sisusta muutoksia voi tehdä, eikä siinä arvo alene. :D
-
Omassa autossani ainakin tuo 80 kmh nopeus (Mittarinopeus, eli oikeasti vielä alle ainakin navigaattorin mukaan)on siinä mielessä hankala, että mielestäni moottori siinä nelosella jo kyllä huutaa isompaa vaihdetta ja kaiken ajotuntuman perusteella pitäisin sitä oikeana ratkaisuna jo tuolla vauhdilla. Mutta tosiaan näitä kehotuksia ajaa vitosella vain jos ajaa vähän kovempaa olen kuulut ihan vakituisesti korjaamoiltakin.
On sekin mahdollisuus, että laatikossa on hitaammat rattaat, jolloin 80/vitonen on ok.
Tutkipa välityksiä.
-
Sehän noissa on ongelmana ainakin osittain, 5 vaihteen rattaat on korkealla ja 5 toimii hyvin alemmissa nopeuksissa, ainakin ajotuntuma on sellainen. Kuitenkin roiskevoitelu ei yllä voitelemaan noita rattaita matalilla kierroksilla ja ongelmia syntyy.
Ylitäyttö ½ litraa pidetään yhtenä tapana ratkaista ongelma.
Lyhyempiä välityksiä siihen saa myös ja moneen rattaat on vaihdettu laatikkorempan yhteydessä
-
Heikkouksia oli useita mutta nimenomaan voitelu oli hyvin toteutettu. Se vaan oli heti selvä että
viitosella ei sitten ajeltaisi. Asensin ensin kyllä jo tilaamani viitosen osat mutta otin ne nopeasti
pois, typerä ja vaarallinen kokeilu sekin.
Mitäpä jokin Ducatovaihteisto merkitsee maailmankaikkeudess a (tai vast. Peugeot/Citroen) mutta
kun juuri noita on päätynyt asuntoautojen alustoiksi runsain määrin. Surkeuden kruunaa sitten se kun
niitten käyttäjiä opastaa sellaiset jotka eivät ole koskaan tuollaista vaihteistoa avattuna nähneet.
Tälläkin foorumilla pienellä selaamisella löytyy "neuvoja" parantaa voitelua vaihteiston ylitäytöllä
tai öljyn lisäaineilla ja samalla lähestulkoon yllytetään ajamaan viitosella. Kauhein neuvo, johon
törmää kentälläkin on ajaa "riittävän lujaa" viitosella, vähintään kahdeksaakymppiä, että voitelu
toimisi. Tuohan on juuri se mitä Ducatovaihteisto kaikkein vähiten kaipaa. Ja sitten kun se hajoaa
niin selitetään syyksi "vedättäminen". ("vedättämisellä" pelottelijat eivät näytä aina itsekään
pystyvän jäsentelemään mitä tarkkaan ottaen tarkoittavat)
Voitaisko vihdoinkin paljastaa mikä siellä vaihteistossa on heikkoa ja minkä mallin vaihteisto se on ???????????????????????????????
-
Fiat Ducato 1 alustaiset alkupään ,vaihdelaatikko suunniteltu alunperin 4 vaihtella.Jälkikäte en suuniteltu lisäksi viides vaihde samaan loota
tyypiin, erittäin huonolla menestyksellä.Koska viides vaihde rasittaa vaihteistoa kohtuttomasti sijaintinsa takia, vaihteiston poskilaakerit eivät hajoa mutta väljistyvät,Aiheuttavat näin ollen vaihteen totaali jumittumisen, I alustaiset vaihdelaatikot kaikki moottori mallit 94 saakka vikaantumisen herkkiä.Parhaiten huomaa kun vaihdelaatikko alkaa jollaamaan voimakkaasti ajessa ja kahisemaan tyhjä käynillä paikalla vaikka lootan öljymäärä on kunnossa määrällisesti.Ääni juontaa kun ensioakselin poskilaakeri puskiessaan kairaa laakereiden pidätin levyä vasten.Ja näin ollen kertoo alkavasta vakavasta vaihteisto rikosta.
.Myös tämä kertoo todella paljon Hellsten Växellådor AB tehdaskorjatulle I alustaisen laatikkolle annetaan 6 kk takuu ainoastaan
Tässä puran omaa vaihteistoa, videoituna näet kokonaisuuden.Varma an pystyy paremmin hahmottaa vaihteiston rakenteen.
https://karavaanari.org/index.php/topic,15569.msg298235.html#msg298235
-
Samperin hyvät videot 8) Thumb Thumb
-
"Koska viides vaihde rasittaa vaihteistoa kohtuttomasti sijaintinsa takia, vaihteiston poskilaakerit eivät hajoa mutta väljistyvät."
Eipä se vitosen sijainti siellä laatikossa ole kovin poikkeuksellinen. Laittakaapa googgeliin esim. golf 5th gear tai mazda 5th gear. Niin siellähän se vitonen on tutulla paikalla.
Olisi mielenkiintoista tietää minkälaisessa autossa noita rikkoutumisia on enemmän? Onko laatikot enimmäkseen särkyneet alkovi-mallisista,turbollisista ja mikä on ollut perimmäinen syy. Oliko öljyä 1,25 vai liki 2, oliko laakeri pesässään alle tasopinnan vai yli. Olisiko remontti ollut vältettävissä jos olisi lukittu laakerilukitteella?
olisiko kaksoismassavauhtip yörä ollut osavastaus ongelmiin,,,
-
Fiat Ducato 1 alustaiset alkupään ,vaihdelaatikko suunniteltu alunperin 4 vaihtella.Jälkikäte en suuniteltu lisäksi viides vaihde samaan loota
tyypiin, erittäin huonolla menestyksellä.Koska viides vaihde rasittaa vaihteistoa kohtuttomasti sijaintinsa takia,
Sinnehän se on tehty, jälkeenpäin. En ole asiaa syvällisemmin pohtinut mutta kun tietty momentti viedään lootan läpi, niin miten jokin rakenne 'rasittaisi' lootaa enemmän kuin toinen? Kun akseli ja laakerit on jälkiasennuksesta johtuen ylhäällä, tarvitaan sitä 'lisätäyttöä', jotta saadaan maksimaalinen voitelu.
Olen yhdellä Viiatilla ajanut. Se oli lähtiessään parikymppinen, loota alkuperäinen ja hiljainen. Hyvää öljyä aina riittävästi.
-
Hyvät ja asialliset videot olet tehnyt, noi mitä kirjoitat vaihteiston kestävyydestä ja rakenteesta, niin pitää kyllä paikkansa.Samaan olen kuullut usealta vaihteisto dugato korjaamolta. Itse kokeneena vanhana asentajana olen törmänny samaan ongelmiin vanhojen dugato alustaiset vaihteisto korjauksissa.
-
Ei pojat,ei! Ei sillä ole mitään merkitystä missä ne vitosen rattaat sijaitsee. Äkkiseltään vaan tuntuu kuin ne olisivat jotenkin "ulkona", ja niiltä puuttuisi tuki.
Nelonen on laatikon sisällä,kuin muka paremmin,mutta sama yksi laakeri ottaa kuorman vastaan. Ei se akselin toisen pään laakeri siihen osallistu.
Samanlainen tilanne on pienellä vetopyörällä,siellä vetopyörästössä.
Se missä suunnittelu ilmeisesti on mennyt pieleen,että on käytetty jo olemassa olevaa vaihteiston kuorta ja laakerointi siksi on jäänyt heikoksi.
Samantapainen vaikutelma kun aikoinaan katsoi vespan pyörän kiinnitystä,kun oli tottunut että haarukka on molemmilla sivulla.
Alkujaan laatikossa on ollut kartiorullalaakeri jonka tilalle on sitten laitettu kaksoiskuulalaakeri( meniköhän nimitys oikein).
Se miksi juuri vitonen hajoaa vaikuttaa moni muukin tekijä.
-
On kai se järkeenkäypää kun rattaiden kierrosnopeutta lasketaan ja autoon vaikuttavat vastukset vain lisääntyy jos nopeus kasvaa niin momenttiahan se tarvii enempi joka paikassa voimalinjaa.
Vai eikö?
-
mun mielest vanhoi nimeen omaan oli muutaki ku viiatti :-\ ... ja mun autois ei oo koskaan menny vitosen rattaat, ja ei toden näköisesti mee vastakaan ;D jatkakaa Thumb
-
just! Minäkin aloittelin mersu 406: lla, alkuun sai iloisesti tervehtiä kun tapasi "kohtalontovereita". Sitten vuosi vuodelta nämä kohtaamiset vähenivät,loppuivat.
Oli se metkaa kokeilla millä vaihteella magneettimäki, siellä Saariselän pohjoispuolella nyt kivuttaisiin.Tai kiipeäminen Kaunispään huipulle,sinne kun ei vauhtiakaan voinut ottaa.
Moottorina oli sit se 2,2l 60hv.Voimasavua kyllä putkesta tuli,sitä voimaa ei sit niinkään.
Tuolla se tallissa viettää eläkepäiviään, aika vaan ajoi ohi. Tosin pöhlösissäni katsastin sen takaisin pakuksi.
-
Kieltämättä aina välillä tulee nettikaravaania luettua, muttei p*rse kestä millään uudemman, ainakaan valmiin, hankintaa.
Hometta ei sais olla yhtään etten tukehdu, tilaa pitäis olla vähintää yhtä paljon ku nyt, sen verran maasto-ominaisuuksia että pääsee puskaan ja sieltä poiskin ja käytännössä omavarainen laite.
Lisäksi oon tottunu tohon kaasuttomuuteen enkä enää mielelläni lähtis pulloja metsästämään.
Pitäs 30-40 tonnii laittaa rahaa vähintään että sais suurinpiirtein mieleisen. Ei mulla semmoseen oo varaa.
Ainoot keksimäni ratkasut on rakentaa se seuraavakin laitos itse tai sitte päivittää nykysen tekniikkaa.
Ensimmäisessä ratkaisussa työtä on ihan rutosti ja sopivan kokosta aihiota on haastavaa löytää. Jälkimmäisen ongelmana on edelleen se työn määrä.
Muutenhan tol mersul viel ajelee, mutta noi jarrut on kyllä vähintään kyseenalainen keksintö. Kyllähän ne toimii ja auto pysähtyy ja katsastuksessa arvot on kohillaan.
Mutta paineilmatehostetut nestejarrut on hyvä idea vain insinöörin mielestä. Aivan järjettömän monimutkainen järjestely tehty. Jarrupoljin ohjaa venttiileitä jotka päästää paineilmaa paineilma/hydraulisylinteriin joka käyttää rumpujarruja. Tolle järjestelmälle ku laitetaan 30 vuotta ikää niin onhan se laitos. Tuskin ne jarrut kerralla pystyy hajoamaan, käsijarrun teho riittää kyllä auton pysäytämiseen ja on se niin säädetty ettei takarenkaat lukkiudu märälläkään asfaltilla.
Mutta mielummin joko paineilmajarrut tai vielä mielummin ihan tavislaitteet. Tarpeeks isot levyt ja alipainetehostus olis paljon luotettavampi ratkaisu.
-
Täällä ajetaan 1979 valmistetulla Volvolla. Mittarissa 2080tkm ja ei ole aikomuksiakaan vaihtaa ainakaan uudempaan. Varaosien saanti käy vuosi vuodelta työläämmäksi mutta eipä se niitä juuri tarvitse. Jarruletku piti laittaa katsastukseen ja se löytyi yhä Volvon tiskiltä.
Olemme ajaneet tällä 80tkm 12 vuodessa. On se vaan niin yksinkertainen ja mukava laite automaattilaatikkoi neen ja saunoineen että mistä parempaakaan, kaupassa näitä ei myydä. Ei kaupan autoissa pyykkikoneita eikä lämpöpumppuja ole eikä viikoksi virtaa.