Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Kori ja alusta => Aiheen aloitti: tuppis - 6.03.2016 kello on 14:24
-
Katselin foorumeita läpi ja tätä aihetta en löytänyt. Eli tarkoitus olisi tehdä vanhasta pikkubussista (lt/sprinter d1 kortti) retkeilyauto. Olen tähän päätynyt kun fiat:tit ei oikein lämmitä mieltä ja mun hintaluokan vaunut on täysin mätiä... Varusteluna olisi penkki/pöytä ryhmä, sänky, wc(mahd. suihku), keittotaso, pesuallas, jääkaappi. En ole kyseisestä alustasta juuri löytänyt kuvia tai tarinaa. Onko siis kyseessä toivoton rakennus vai eikö niitä vaan ole? Perus vehkeenä pitäisi olla hyvä, kun on eristykset ja lämpöpatterit, ilman vaihto yms. valmiina. En ole viellä ottanut selvää vero tai muutoskatsastus asioista tarkoitus olisi kuitenkin saada laite kesäksi liikenteeseen...
-
Ekana tulee mieleen, verovapaan matkailuauton kaikki vaatimukset pitää täyttää, ettei tarttee maksaa veroja. Jos korkeus on valmiiksi riittävä, muut asiat on helppoja. ;)
-
Oliko siis tarkoitus jättää se rekisteriin linja-autoksi? Penkkejä pitää silloin olla 1+9. Tässä tapauksessa ei tarvitse täyttää mitään matkailuatovaatimuk sia kun täyttää linja-autovaatimukset niin voit sänkyjä ja kaikkea muuta rakentaa vapaasti miten haluat jos ne vain mahtuvat kun penkit on autossa. Linja-autossa ei ole käyttövoimaveroa.
-
Jos kyseessä on linja-autoksi rekisteröity aihio niin helpointa lienee rekisteröidä kuorma-autoksi. Tällöin asunto-osan sisäkorkeudeksi ei vaadita 190 cm mutta auton perässä pitää olla väliseinällä erotettu tavaratila.
Jos kyseessä on henkilöautoksi rekisteröity pikkubussi, niin siitä on autoverot maksettu ja sen voi muuttaa matkailuautoksi helpommin (ei vaadita 190cm sisäkorkeutta). Matkailuauton etu on mahdollinen 100 km/h nopeusrajoitus (turvatyyny+abs-jarrut+turvavyöt kaikilla).
Tässä Nettikaravaanissa myynnissä oleva linja-autosta matkailuautoksi muutettu sprinteri:
http://www.nettikaravaani.com/mercedes-benz/sprintteri-412/1450020 (http://www.nettikaravaani.com/mercedes-benz/sprintteri-412/1450020)
-
En toki ole ajamassa tältä palstalta pois, mutta oletko guuglettanut kylähullut kulkurit? Niillä lienee enemmän tietoa ko. projekteista.
-
jos kerran kortti on ni minä pitäsin linja-autona kaikkein vaivattomin ja halvin pitää..
Thumb myös kylähulluille osa porukasta myös täällä ja toisinpäin ;D
-
Kulkurit painottuu enemmänkin linja-auton rakentamiseen eikä ko.auton rakenteluihin. Samanlaisen vastauksen sain täällä itsekkin ja täältä olen imenyt paaaaaaaljon tietoutta eikä kulkureista ole juur tietoa tullut tälläiseen rakenteluun. Sanoisin et ekana laita paperille mitä haluat varustelluissa olevan. Käytä hakutoimintoa täällä ja kynä savuamaan kun löytyy ideoita. Ensinnäkin henkilöautoksi joudut rekisteröimään ja sänky vaatimus 60cmx180cm per sänky ja asunto-osan käytävän leveys 40cm ja korkeus 190cm 40% matkalla asunto-osan pituudesta. Jos suihkun ja wc.n siis rakennat ei auto voi olla kuin henkilöautona. Itse rakennan sprinteristä rehellisen matkailuauton eikä mitään sinneppäin "piirturinkikkailuja". Netistä löytyy paljon erilaisia rakentelu versioita ja täälläkin tuolta matkailuauto projekti topicista. Olen siis ottanut selvyyksiä konttorilta ettei sitä housut kintuissa katsuri sitten yllätä rekisteröintikatsas tuksessa.
Niin siis valtiokonttorin katsurin sanoin " kuorma-auton" varusteisiin ei kuulu wc eikä suihku joten rekisteröiminen vain henkilöautoksi mahdollista. Tähän on luotettava!
-
Kulkurit painottuu enemmänkin linja-auton rakentamiseen eikä ko.auton rakenteluihin. Samanlaisen vastauksen sain täällä itsekkin ja täältä olen imenyt paaaaaaaljon tietoutta eikä kulkureista ole juur tietoa tullut tälläiseen rakenteluun. Sanoisin et ekana laita paperille mitä haluat varustelluissa olevan. Käytä hakutoimintoa täällä ja kynä savuamaan kun löytyy ideoita. Ensinnäkin henkilöautoksi joudut rekisteröimään ja sänky vaatimus 60cmx180cm per sänky ja asunto-osan käytävän leveys 40cm ja korkeus 190cm 40% matkalla asunto-osan pituudesta. Jos suihkun ja wc.n siis rakennat ei auto voi olla kuin henkilöautona. Itse rakennan sprinteristä rehellisen matkailuauton eikä mitään sinneppäin "piirturinkikkailuja". Netistä löytyy paljon erilaisia rakentelu versioita ja täälläkin tuolta matkailuauto projekti topicista. Olen siis ottanut selvyyksiä konttorilta ettei sitä housut kintuissa katsuri sitten yllätä rekisteröintikatsas tuksessa.
jos kyseessä pieni linja-auto aihiona miksi pitäisi henkilöautoksi rekisteröidä, onko vuoden sisään säännökset muuttuneet, en minä ainakaan ole sellaista kuullut?
-
Torstaina sanottiin näin et kuten totesin "tähän on luotettava "niin siis kuorma-autona olisin halunnu pitää mutta vois äkkiä uskoa linja-auto samat pykälät mut nää ei oo uskon asioita.
-
Torstaina sanottiin näin et kuten totesin "tähän on luotettava "niin siis kuorma-autona olisin halunnu pitää mutta vois äkkiä uskoa linja-auto samat pykälät mut nää ei oo uskon asioita.
Eli asuntoauto on henkilöauto, vaikka olisi yli 3500kg.
-
mutta linja autossa saa olla vessaa keittiötä ja sänkyjä kunhan linja-auton määritelmä täyttyy siis vähintään yhdeksän matkustaja paikkaa, sama kuorma-autossa jos sulla on kymmenmetrinen veturi missä kuusmetriö pitkä taukotila ja sen jälkeen vetopöytä ei se yöpymiseen ja levähtämiseen tarkotettu asuntoauton kaltainen osa tee siitä asuntoautoa ...
mutta jos teet siitä puhtaan asunto-auto ilman että sitä voi muuhun käyttää lain edellyttämällä tavalla.
-
Tarkoitus on muuttaa linja-autoksi rekisteröity sprinter/lt asunto/retkeily autoksi. Linkitetyssä myynti ilmoituksessa oli vähän siihen suuntaan mitä ajattelin. ajokortissa on kirjaimia vaan c asti joten linja-auto on pois kuvioista. Se miksi sitten rekisteröidään lopulta on viellä avoin. Ei kuitenkaan henkilöauto veron määrän takia. Aihioksi ajattelin 9-11 paikkaista korkeaa koria, siinä keskikäytävän korkeus on yli 190cm. Olen muutamina vuosina kiertänyt pohjoista erilaisilla patja-pakuun virityksillä ja ajattelin parantaa olosuhteita. Tilaa haluan enemmän kuin transportter kokoluokka antaa vaikka usein yksin reissaankin.
Mieli ei myöskään tee mieli kyykkiä puskissa joten portapotti yms. olis kova sana. Ne alueet joissa matkoillani viihdyn ovat usein kaukana sivistyksestä joten palveluja eioo...
-
ne pelkää sitä että ihmiset sais veroetua. siksi ne haluavat ne matkailuautoiksi. muiksi kun leimataan niin sua kohdellaan veronkiertäjänä ja rikollisena.
c kortilla jää ainoaksi vaihtoehdoksi joko matkailuauto tai kuorma-auto ajoneuvoluokaksi.
-
..
c kortilla jää ainoaksi vaihtoehdoksi joko matkailuauto tai kuorma-auto ajoneuvoluokaksi.
Jos M2 linja-autoluokasta haluaa luopua, ainoastaan vaihtoehdoksi jää M1 henkilöauto ja alaluokka matkailuauto (ja sen verovapausehdot, jos ei halua autoveroa jälkikäteen maksaa).
N2 kuorma-auto on poissuljettu (ohjaamo maks 2.5m pitkä, kantavuudesta >50% kuormatilaksi, kiinteä 5kN ohjaamosuoja välissä jne.) Ohjaamoon tai tavaratilaan ei mitään munkka/huussi/kyökkejä saa rakentaa.
Kuorma-autokorttia C1 tai C vaaditaan tämän M1 henkilöauton kuljettamiseen, mikäli se on kok. massaaltaan yli 3500 kg.
-
Kysyin konttorilla et jos taakse jää tavaratila jossa sidontalenkit lattiassa niin voiko rakennella muuten mielenmukaan niin vastaus oli edellämainittu eli tää tavaratila höpötys on "busted". Sit linja-autossa iskee direktiivilaki päälle jos kyydissä muita kuin perheenjäseniä eli kyllä Suomi on pyrökraattien luvattu maa. Vähä se korkeus sprintteristä teettää aivotyötä, koska pitää saada verhoilu ja eristyskin tehtyä. Myös suihku ja wc kombinaatio jotta käytävälle jäisi jopa 50cm kulku aiheuttaa paperilla piirtelyä ja ahtauksen maailmanennätystä.
-
Tarkoitus on muuttaa linja-autoksi rekisteröity sprinter/lt asunto/retkeily autoksi. Linkitetyssä myynti ilmoituksessa oli vähän siihen suuntaan mitä ajattelin. ajokortissa on kirjaimia vaan c asti joten linja-auto on pois kuvioista. Se miksi sitten rekisteröidään lopulta on viellä avoin. Ei kuitenkaan henkilöauto veron määrän takia. Aihioksi ajattelin 9-11 paikkaista korkeaa koria, siinä keskikäytävän korkeus on yli 190cm. Olen muutamina vuosina kiertänyt pohjoista erilaisilla patja-pakuun virityksillä ja ajattelin parantaa olosuhteita. Tilaa haluan enemmän kuin transportter kokoluokka antaa vaikka usein yksin reissaankin.
Mieli ei myöskään tee mieli kyykkiä puskissa joten portapotti yms. olis kova sana. Ne alueet joissa matkoillani viihdyn ovat usein kaukana sivistyksestä joten palveluja eioo...
Samalla asialla.....
Esim, M-B Sprinter 313 maxi (pit. 6995 mm, kork.2570 mm, kok. paino 3500kg)
Iveco tai Transit.
Itse olen haeskellut tuon suuntaisia merkkejä. Takavetoa ja joka olisi ollut kylmäkuljetuksessa.
Olisi valmiiksi lämpöeristetty. Tuollaisesta aihiosta olisi hyvä aloittaa rakentaminen.
Tahtoo vaan olla "kiven alla" lämpöeristettynä. :-\
-
Vähän vaikuttaa alkuun hankalalta mutta enköhän jotain keksi... Suihku ei toki ole välttämätön voisi olla jopa kauniina päivänä käytettävä ulko suihku. ei oikein lämmitä mieltä ajatus istua "asioilla" keskellä autoa portapotilla, mutta pakon edessä sitten vaikka niin. Täytyy piirrellä paperille kaavioita ja ihmetellä.
-
Googleta sprinter motorhome. Sprinter camber. Noista sit idiksiä imemään. Thumb
-
yksi esimerkki https://www.youtube.com/watch?v=3oKhjLtQNn4
-
Googleta sprinter motorhome. Sprinter camber. Noista sit idiksiä imemään. Thumb
Kiitos vinkistä Thumb Olen googlettanut kyllä.
Yritän katsella täältä Virosta ensialkuun, on kaikkein kivuttomin asia.
Miksi?
On valmiiksi rekisterissä tai jos on tuotu toisesta EU maasta, ARK:n tiedostoista löytyy alkuperäiset tiedot autosta.
Kauppa täytyy sopia että myyjä hoitaa auton rekisteröinnin, jos on tullut kilvettömänä. Miksi? Jos tuodussa autossa on jotain epäselvyyksiä, ei kaadu ostajan harmiksi. ;D
Jokainen auto joka on uutena rekisteröity Virossa, löytyy netillä historia VIN-koodilla ja rekisterinumerolla, samoin onko auto kolaroitu / kolaroimaton. (rekisröinti, km, hylkäämisen syy / syyt katsastuksessa, jne)
Edellinen rakentamani tuli kilvettömänä Italista.( pakettiauto N1) Ei tarvinnut edes uudelleen katsastaa koska ARK:n tiedoista näkyi Italian katsastuspäivä, joka määräsi vuosikatsastuksen Virossa.
Valmiina vein muutoskatsastukseen Hinta 22,00 euroa. Ajoneuvoluokaksi tuli M1.
Tämän jälkeen vuosikatsastus. Hinta 30,00. Seuraava katsastus 2 vuoden päästä.
( myyty viime kesänä)
Yksityiset jobbarit, autoliikeiden jobbarien lisäksi hakevat Euroopan erimaista autoja Viroon, he tietävät erimaiden systeemit. ( Ruotsi, Saksa, Tanska, Hollanti, Puola, Liettua, Italia, Belgia, jne)
Esim, jos jobbari hakee autoja Saksasta, hän matkustaa bussilla ( Eco Line, Express, jne)
30-70 euron hintaan, riippuen missä auto on? Hoitaa asiaan kuuluvat paperityöt ja palaa autolla Viroon. Laittaa oman myyntihinnan autolle.
Tietämättä toiminta tapaa kuten minä, joudun ostamaan palvelun paikanpäältä joka hoitaa autokaupan, vakuutukset, yms.....
Kun esim, viikon etsin autoa palvelun kanssa, kustannukset ovat varmasti suuremmat kuin, jobbarin myynnissä oleva auto.
Näin olen ajatellut...
-
Vähän vaikuttaa alkuun hankalalta mutta enköhän jotain keksi... Suihku ei toki ole välttämätön voisi olla jopa kauniina päivänä käytettävä ulko suihku. ei oikein lämmitä mieltä ajatus istua "asioilla" keskellä autoa portapotilla, mutta pakon edessä sitten vaikka niin. Täytyy piirrellä paperille kaavioita ja ihmetellä.
http://fin.auto24.ee/used/1867324
Rekisterinumero: 425BCD
Sarjanumero (VIN): WDB9036631R921115
Laita yllä olevat tiedot, alla olevaan linkkiin (avaa) löytyy teknilliset tiedot.
http://fin.auto24.ee/ostuabi/?t=soiduki-andmete-paring&s=vin#result
-
No herkis kerralla helpottamasta ^-^
Kuorkkiin mitään saa rakennella sisälle :-X
-
Sprintterissä suurin haaste on varmaankin auton kapeus. Kannattaa sitä pohjaa pirtää useampaan kertaan ja pyöritellä niitä autoon haluttuja asioita ja niiden paikkoja.
Joskus pähkäilin tota rintterin modaamista, ja joka kerta tulin siihen johtopäätökseen, että punkat ku sais katolle, eli reilusti korotettuna siitä sais ihan mahtavan.
Mutta itse ottasin vähän isomman aihion, eli vario/ 6xx-koppasen mersun. Hintaero ei ole kauhea saksassa. Kuulemma karkea moottori ja ainaki ilmajousitettuna outo ajaa mutta ne lisäsentit leveydessä on minusta aika arvokkaita.
-
Sprintterissä suurin haaste on varmaankin auton kapeus. Kannattaa sitä pohjaa pirtää useampaan kertaan ja pyöritellä niitä autoon haluttuja asioita ja niiden paikkoja.
Joskus pähkäilin tota rintterin modaamista, ja joka kerta tulin siihen johtopäätökseen, että punkat ku sais katolle, eli reilusti korotettuna siitä sais ihan mahtavan.
Mutta itse ottasin vähän isomman aihion, eli vario/ 6xx-koppasen mersun. Hintaero ei ole kauhea saksassa. Kuulemma karkea moottori ja ainaki ilmajousitettuna outo ajaa mutta ne lisäsentit leveydessä on minusta aika arvokkaita.
Jep.
Sprinter'in sisämitta on 1730 mm. (leveys) Transit on 1 cm:n leveämpi. Fiat Ducato on 1805 mm. Noiden mittojen "lähimaastossa" taitavat tuon luokan peltikuoriaiset pyöriä.
Vario menee C-kortilliseksi. C:stä luovuin ( olin hölmö) siihen aikaan kun en viitsinyt käydä lääkärillä, ajatellen etten tarvitse enää. Thumbd
Jos olisi edelleen C-kortti, olisin tehnyt vanhasta myymälä-,tai linja-autosta jo aikaa sitten.
Minulla on 80-luvun puolivälissä, toisen asuntovaunun jälkeen myymäläautosta rakennettu matkailuauto. Yksi elämäni hölmöimpiä kauppoja, myydä se. Thumbd
Toimiva, erittäin hyvä matkailuauto lähes kaikilla herkuilla mm, saunalla varustettuna. Kaskovakuutus arvo oli 40 000 markkaa.
No juu, tällaista elämä on. :D
Täytyy nyt tsekkailla millaista tarjontaa kevään aikana alkaa liikkua. Thumb
-
No herkis kerralla helpottamasta ^-^
Kuorkkiin mitään saa rakennella sisälle :-X
Ei se ihan niin ole. Tässä kuva linja-autosta kuorma-autoksi muutetusta Volvosta:
(http://www.kylahullutkulkurit.fi/forum/download/file.php?id=4844)
Kuva Kylähullut kulkurit -foorumilta Lahti32:n, joka tällekin foorumille kirjoittelee, rakentamasta autosta.
-
Niin noi sprintterit jne jne kuorkkina aika Mahotonta rakentaa vaa oikeesti isoissa vehkeissä kait jotai erilaisuutta. En tiiä ku en oo niistä kysellyt mutta eikös joku FH volvostakin ole tehny reissu reen?
-
Niin noi sprintterit jne jne kuorkkina aika Mahotonta rakentaa vaa oikeesti isoissa vehkeissä kait jotai erilaisuutta. En tiiä ku en oo niistä kysellyt mutta eikös joku FH volvostakin ole tehny reissu reen?
kyllä kuorma-autoksi rekisteröidystä sprinteristä saa tehdä matkailuauton ilman mitään väliseiniä tai kuormatilaa. se vain laitetaan m1 luokkaan, eli matkailuauto. suurin osa busseista tehdyt matkailuautot on rekisteröity m1 luokan kuorma-autoksi. tosin bussien kanssa tulee välillä pituus vastaan, kuorma-auton max pituus on 12m. jos bussi on yli 12m sitä ei voi rekisteröidä kuorma-autoksi. jos oikein muistan se 190cm korkeus vaatimus ei koske koko autoa vaan jotain älyttömän pientä neliö määrää jossain kohtaa autoa.
-
Kyllä,kyllä ja aiemmin laitoin ne mitta vaatimukset ja b-korttiluokan autosta onkin nyt puhe. Trafi "kiristi" matkailuauto vaatimuksia ja katsastuksessa katsotaan esim. Nää Sprintterit jotka ovat muutettu matkailuautoksi, että niissä on matkailuautolle tyypilliset sisäverhoilut ja kaapistot kuten katsuri ilmoitti. Ei riitä enää se pelkkä tilavaatimus ja kaks laverisänkyä + keittolevy jnejne jotta saadaan rajoitin pois ja päästään 100km/h ajelemaan. Itse olisin halunnut jättää c-luokan ajoneuvoksi mutta ei onnistu ei. Ainut syy on ettei aiheuttaisi muutoksia niin paljoa sisätilassa mitä nyt pitää sitten tehdä. Kattelinkin et nettiautossa löytyy myynnissä "entinen" matkailuauto sprinter joten oisko leimalla väännetty sitä kuuluisaa kättä asiasta ja auton omistaja hävisi?!
-
Ei se ihan niin ole. Tässä kuva linja-autosta kuorma-autoksi muutetusta Volvosta:
(http://www.kylahullutkulkurit.fi/forum/download/file.php?id=4844)
Kuva Kylähullut kulkurit -foorumilta Lahti32:n, joka tällekin foorumille kirjoittelee, rakentamasta autosta.
sitähän minäkin jäin ihmettelemään mutta pöljä kun on syntyään
haluaisin niin sen vessan mukaan matkoilleni
sänky on helppo tehdä ja keittiötarpeet
ps: eihän rekisteriin merkityt penkit ole pakko olla paikoillaan ajon aikana
siis kun on kuorkki jossa 2+4 niin saahan sen takapenkin jättä kotio kun ei ole matkustajia niille
-
kyllä kuorma-autoksi rekisteröidystä sprinteristä saa tehdä matkailuauton ilman mitään väliseiniä tai kuormatilaa. se vain laitetaan m1 luokkaan, eli matkailuauto. suurin osa busseista tehdyt matkailuautot on rekisteröity m1 luokan kuorma-autoksi. tosin bussien kanssa tulee välillä pituus vastaan, kuorma-auton max pituus on 12m. jos bussi on yli 12m sitä ei voi rekisteröidä kuorma-autoksi. jos oikein muistan se 190cm korkeus vaatimus ei koske koko autoa vaan jotain älyttömän pientä neliö määrää jossain kohtaa autoa.
Tarkistappa lähteesi, ja päätä;
- tarkoitatko M1 luokkaa = henkilöauto (jonka alaluokka on "matkailuauto")
- vai tarkoitatko N2 tai 3 = kuorma-auto ?
Molempia et voi valita rekisteriotteeseen. Eli se muutoskatsastus tehdään juuri ajoneuvoluokkaa vaihtamalla..
Ajoneuvon pituus menee näin Auton pituus ei saa ylittää seuraavia arvoja:
a) linja-auto (M(2)- ja M(3)-luokka) 14,50 m, nivelrakenteisena kuitenkin 18,00 m
b) muu auto 12,00 m
Edit; Se, että ajoneuvon kuljettamiseen vaaditaan C1 tai C luokan ajokorttia, ei tarkoita (aina) alla olevan kuorma-auto. Myös M1 henkilöauton, jonka kok. massa on enemmän kuin 3500kg, vaatii tuota korttia..
-
12 metrinen linja-auto muuttuu M1 autoksi jota saa ajaa C kortilla. Paikkalukuna 1+8
(http://karavaanari.org/kuvat/1457336479.jpg)
Tuon ajelin kolarista vuosi takaperin ja sitä tehdään yhteisprojektina matkailuautoksi. Papereissa on jo M1 ja ajo-oikeus siis C kortti.
Veljekset Salmelan konkurssipesän autoja kattelin kieli pitkällä.. Siellä olis ollu järkevän tekniikan (ei sähkövituttimia) omaavia aihioita
vaikka ja mihin muutoksiin mutta niin niissä vain hinnat karkasi useisiin tonneihin.
Nykypäivänä huutokaupoista ei voi ostaa enää yhtään mitään.
Tuo kuvan kaania maksoi muuten 1800€... Ja niiltä renkaansijoilta sen lapista tähän pohjanmaalle ajoin :P
-
12 metrinen linja-auto muuttuu M1 autoksi jota saa ajaa C kortilla. Paikkalukuna 1+8
(http://karavaanari.org/kuvat/1457336479.jpg)
Tuon ajelin kolarista vuosi takaperin ja sitä tehdään yhteisprojektina matkailuautoksi. Papereissa on jo M1 ja ajo-oikeus siis C kortti.
Veljekset Salmelan konkurssipesän autoja kattelin kieli pitkällä.. Siellä olis ollu järkevän tekniikan (ei sähkövituttimia) omaavia aihioita
vaikka ja mihin muutoksiin mutta niin niissä vain hinnat karkasi useisiin tonneihin.
Nykypäivänä huutokaupoista ei voi ostaa enää yhtään mitään.
Tuo kuvan kaania maksoi muuten 1800€... Ja niiltä renkaansijoilta sen lapista tähän pohjanmaalle ajoin :P
Ostohinta on ollut kohdallaan. :) Thumb
-
Mitenköhän se nyt sitten menee kun Sprintteristä tekee matkailuauton niin onko sekin sitten C-kortilla ajettava M1 luokan ajoneuvo? Voi kun sen olis saanu vaa jättää rehelliseksi kuorma-autoksi ja varustella mieleisekseen :'( En tietenkään laittaisi hanttiin jos verot olisi huokeammat kuorma-autona ja omalla kohdalla sillä henkilöauton 100km/h rajoituksella ja piirturin poistolla kun ei ole mitää väliä eikä hyötyä. Nuo linjabiilit vissii ovatkin järestään C-luokan henkilö matkailuautoja.
-
Tämmösen kun etsit niin on hyvä aihio alkaa tekemään yli 3,5 tn painavaa M1 luokan ajoneuvoa.
(http://karavaanari.org/kuvat/1457354479.jpg)
(http://karavaanari.org/kuvat/1457354490.jpg)
(http://karavaanari.org/kuvat/1457354501.jpg)
(http://karavaanari.org/kuvat/1457354512.jpg)
-
Tällainen stealth camper voi hyvin pitää kuorma-autona, varsinkin jos sitä käyttää muihunkin ajoon. Ulkoapäin ei näy mitään erikoista. https://www.youtube.com/results?search_query=stealth+camper+van+sprinter
Itselläni 3 + 3 hengen Sprinter kuorma-auto, missä väliseinä liukuoven takana on aukeavamalli, ja siihen taakse retken aikana nostetaan sänky ja muuta kyytiin(yli 2 metriä tilaa). Tummennetut ikkunat on liukuovessa ja vastapäätä, sekä kiinteä pöytä takapenkin matkustajille. Takapenkki on Sprinterin oma, joka on koukuilla lattiassa kiinni, ja on helppo irrottaa jos isoja tavaroita haluaa kyytiin.
Voi jäädä mille parkkipaikalle tahansa, eikä kukaan arvaa mitään.
Koskaan ei ole mitään ongelma katsastuksessa. Ja vero on halpa.
Toinen vaihtoehto monitoimiautolle. https://www.youtube.com/watch?v=w-769JKMPdw
-
Asiat selviää hyvin kysymällä konttorilta :) muutoskatsastuksess a tärkeää onko paino 3500kg vai 3550kg kuten suomeen rekisteröidyt tuppaa olemaan eli täten m1 c-ajokorttiluokka. Jos 3500kg niin m1 b-ajokorttiluokka. Se korkeus se teettää migreeniä eniten :(
-
Asiat selviää hyvin kysymällä konttorilta :) muutoskatsastuksess a tärkeää onko paino 3500kg vai 3550kg kuten suomeen rekisteröidyt tuppaa olemaan eli täten m1 c-ajokorttiluokka. Jos 3500kg niin m1 b-ajokorttiluokka. Se korkeus se teettää migreeniä eniten :(
Jep.Tuota 50kg:n ylitystä olen itsekin ihmetellyt Suomessa. :-\
Virossa on, tosin harvakseltaan myynnissä 6995mm pituisia 313 maxi mallisia M-B pakuja,
kokonaispaino tasan 3500kg.
Kävin aikaa sitten katsomassa erästä Ruotsista tuotua. Oli ent. DHL:n kuljetusauto.
Kilometrejä oli mittarin mukaan vähän. Pellit / ulkonäkö / peräöljyvuoto / istuimet / toimimattomat takaovien lukot /jne, kertoivat aivan toista. Suosiolla unohdin auton.
Harvakseltaan kylmäkuljetus korilla varustettuja on ollut myynnissä. Niissä on kokonaispaino 3550kg. Luultavasta tuo 50kg:n ylitys aiheutuu kylmäkoneesta / laitteistosta.
En tiedä, oletan että jos koneiston / laitteiston poistaa, käyttää auton ARK:n vaa'alla, pääsee varmaan 3500kg?
-
Tarkistappa lähteesi, ja päätä;
- tarkoitatko M1 luokkaa = henkilöauto (jonka alaluokka on "matkailuauto")
- vai tarkoitatko N2 tai 3 = kuorma-auto ?
Molempia et voi valita rekisteriotteeseen. Eli se muutoskatsastus tehdään juuri ajoneuvoluokkaa vaihtamalla..
Ajoneuvon pituus menee näin Edit; Se, että ajoneuvon kuljettamiseen vaaditaan C1 tai C luokan ajokorttia, ei tarkoita (aina) alla olevan kuorma-auto. Myös M1 henkilöauton, jonka kok. massa on enemmän kuin 3500kg, vaatii tuota korttia..
mielestäni kirjoitin selkeästi m1 luokka.
-
Jep.Tuota 50kg:n ylitystä olen itsekin ihmetellyt Suomessa. :-\
Virossa on, tosin harvakseltaan myynnissä 6995mm pituisia 313 maxi mallisia M-B pakuja,
kokonaispaino tasan 3500kg.
Kävin aikaa sitten katsomassa erästä Ruotsista tuotua. Oli ent. DHL:n kuljetusauto.
Kilometrejä oli mittarin mukaan vähän. Pellit / ulkonäkö / peräöljyvuoto / istuimet / toimimattomat takaovien lukot /jne, kertoivat aivan toista. Suosiolla unohdin auton.
Harvakseltaan kylmäkuljetus korilla varustettuja on ollut myynnissä. Niissä on kokonaispaino 3550kg. Luultavasta tuo 50kg:n ylitys aiheutuu kylmäkoneesta / laitteistosta.
En tiedä, oletan että jos koneiston / laitteiston poistaa, käyttää auton ARK:n vaa'alla, pääsee varmaan 3500kg?
Suomessa ei saa olla kuorkki jossei paina yli 3500 eli kikkailua vain 50kg. Veholta saanee lapun jossa mainitaan myös 3500kg paino maahantullessa... ;)
-
mielestäni kirjoitin selkeästi m1 luokka.
En viitsi toistaa kirjoittamaani, mutta jos kirjoitat "M1", tarkoitat yksinomaan henkilöautoa (jollainen Matkailuautokin on), koska M1 = henkilöautoluokka. Eli kääntäen "henkilöautoluokka" = M1 eikä mitään muuta..
Sen sijaan M1 kuorma-autoa ei ole olemassakaan.. "kuorma-autoluokka" on joko N2 (max 12tn) tai N3 (>12tn).
kyllä kuorma-autoksi rekisteröidystä sprinteristä saa tehdä matkailuauton ilman mitään väliseiniä tai kuormatilaa. se vain laitetaan m1 luokkaan, eli matkailuauto. suurin osa busseista tehdyt matkailuautot on rekisteröity m1 luokan kuorma-autoksi. tosin bussien kanssa tulee välillä pituus vastaan, kuorma-auton max pituus on 12m. jos bussi on yli 12m sitä ei voi rekisteröidä kuorma-autoksi. jos oikein muistan se 190cm korkeus vaatimus ei koske koko autoa vaan jotain älyttömän pientä neliö määrää jossain kohtaa autoa.
Myöskään yli 3.5tn "pakettiautoluokkaa" ei ole olemassa - N1 pakettiauto on max3.5tn, ja siitä yli alkaa N2. Myöskään alle 3.5tn N2 kuorma-autoluokkaa ei ole olemassa.. kokonaismassa määrä pääluokassa N tavara-autot tuon numeron (1-3). Henkilön kuljetukseen tark. autoissa M, numero määräytyy nupiluvun (1=max 9 hlö, 2 tai 3= yli 9) ja kok.massan mukaan (2=max 5tn, 3=yli 5tn)..
jottei asia olisi selkeätä ajokorttiluokat C1, C, D1 ja D, menevät eri tavalla ;)
Oikeastaa tuolla kylähullu palstalla asiat vasta sekoitetaankin - vaikkakin on siellä enemmän oikeata tietoakin..
-
Kyllä ne 3550 kg painavat on muutoskatsastettavi ssa b-kortille. Pitää vaan olla matkailuauton muutoskatsastus kyseessä ettei pamaha veroi maksuun.
-
Kyllä ne 3550 kg painavat on muutoskatsastettavi ssa b-kortille. Pitää vaan olla matkailuauton muutoskatsastus kyseessä ettei pamaha veroi maksuun.
Esim. Tyyppihyväksyntä todistus Veholta jos ei muutoin voi tätä kokonaismassaa todistaa olevan 3500kg. Itse ei voi sitä silmät kirkkaina vaatia 3500kg ajoneuvoksi vaan todistettava se vaikka ylläoleva lla tavalla.
Vähintään oltava Veholta lappu
-
^
Eikait tuo vaadi kuin konttorilla LTJ-järjestelmään rajoituksen, jolloin otteessa "Tekninen suurin sallittu kokonaismassa" F.1 on se mikä se on (3550 kg) - muutos koskee kohtaa F.2 "Tieliikenteessä suurin sallittu kokonaismassa", johon tulee uusi lukema 3500kg. Katsuri tosin joutuu laskemaan omamassasta riittääkö kantavuus samaiselle henkilömäärälle (oma kaavansa) M1 henkilöautoluokan matkailuautossa, jos kok. massa tippuu tuo 50kg. Jos ei, niin henkilöluku alemmaksi.
Muutoksella siis M1 luokan autoa (henkilöauto) saa ajaa b-luokan kortilla. Näinhän näillä styroxiautoillakin on puljattu - jos edellytykset riittää, niin kepeimillä mennään satkua tarra perässä luvallisesti..
-
En viitsi toistaa kirjoittamaani, mutta jos kirjoitat "M1", tarkoitat yksinomaan henkilöautoa (jollainen Matkailuautokin on), koska M1 = henkilöautoluokka. Eli kääntäen "henkilöautoluokka" = M1 eikä mitään muuta..
Sen sijaan M1 kuorma-autoa ei ole olemassakaan.. "kuorma-autoluokka" on joko N2 (max 12tn) tai N3 (>12tn).
Myöskään yli 3.5tn "pakettiautoluokkaa" ei ole olemassa - N1 pakettiauto on max3.5tn, ja siitä yli alkaa N2. Myöskään alle 3.5tn N2 kuorma-autoluokkaa ei ole olemassa.. kokonaismassa määrä pääluokassa N tavara-autot tuon numeron (1-3). Henkilön kuljetukseen tark. autoissa M, numero määräytyy nupiluvun (1=max 9 hlö, 2 tai 3= yli 9) ja kok.massan mukaan (2=max 5tn, 3=yli 5tn)..
jottei asia olisi selkeätä ajokorttiluokat C1, C, D1 ja D, menevät eri tavalla ;)
Oikeastaa tuolla kylähullu palstalla asiat vasta sekoitetaankin - vaikkakin on siellä enemmän oikeata tietoakin..
nyt oli kyse kimmon kommentista" kuorma-autosta mahdoton tehdä matkailuautoa" eli se onnistuu kun katsastetaan m1 luokkaan, kun tietyt ehdot täyttyvät ja menettäähän se kuorma-auton statuksen verotuksessa. onhan se kansan kielellä kuorma-auto jos pitää olla c kortti jotta saa ajaa sitä :)
-
Niin no tarkennan lausumaan: kuorma-autoks rekisteröityä C-korttiluokan sprintteriä ei voi rakentaa täysveriksesi matkailuautoksi jossa siis näen olevan suihkun ja wc:n. No se siitä ja oma projekti tulee b-korttiluokan matkailu henkilöautoksi.
-
oli sprinteri sitten paku tai kuorma-auto joudut sen muutoskatsastaa m1 luokan autoksi, jos meinaat tehdä retkeily/matkailuauton.
-
oli sprinteri sitten paku tai kuorma-auto joudut sen muutoskatsastaa m1 luokan autoksi, jos meinaat tehdä retkeily/matkailuauton.
Mutta millaisella ajokortilla sitä saa ajaa onkin kysymys. 2 vaihtoehtoa on olemassa
-
alle 3.5t b kortti ja yli 3.5t c kortti. jos ei kantavuudella ole väliä alle 3.5t alusta, on vähän halvempi käyttö vero ja helpompi myydä joskus.
-
Kokonaispainon muuttaminen ei taida olla ongelma, eli tiputtaa sen tuohon 3500kg. Omamassaan puututaan luultavasti kun luokka muuttuu ja se punnitaan, valmiiseen alle 5% muutosta ei saa.
-
Kyllä,kyllä ja aiemmin laitoin ne mitta vaatimukset ja b-korttiluokan autosta onkin nyt puhe. Trafi "kiristi" matkailuauto vaatimuksia ja katsastuksessa katsotaan esim. Nää Sprintterit jotka ovat muutettu matkailuautoksi, että niissä on matkailuautolle tyypilliset sisäverhoilut ja kaapistot kuten katsuri ilmoitti. Ei riitä enää se pelkkä tilavaatimus ja kaks laverisänkyä + keittolevy jnejne jotta saadaan rajoitin pois ja päästään 100km/h ajelemaan. Itse olisin halunnut jättää c-luokan ajoneuvoksi mutta ei onnistu ei. Ainut syy on ettei aiheuttaisi muutoksia niin paljoa sisätilassa mitä nyt pitää sitten tehdä. Kattelinkin et nettiautossa löytyy myynnissä "entinen" matkailuauto sprinter joten oisko leimalla väännetty sitä kuuluisaa kättä asiasta ja auton omistaja hävisi?!
Käytännössä Trafin määräykset eivät juurikaan ole kiristyneet tai muuttuneet. Muutama pikkutäsmennys ohjeisiin tuli pari vuotta sitten ja olihan autoverolaissa jo ennestäänkin ns. veronkiertopykälä, jolla pahimmat veronkiertoyritykse t olisi saanut karsittua.
Ongelma on, että Trafi ei enää vastaa kyselyihin vaan ilmoittaa, että katsastusasemat vastaavat nykyisin muutoskatsastuksiin ym. liittyvästä neuvonnasta. Ja kun menet katsastusasemalta kysymään niin ne eivät ota kantaan vaan sanovat kysy Trafilta. Eli on aika vaikea saada asiallisia neuvoja etukäteen.
Tässä viime vuoden puolella maahantuodusta transportteista muutoskatsastettu "matkailuauto". Ei olisi pitänyt Trafin määräysten mukaan onnistua muutoskatsastus pakettiautosta matkailuautoksi. Olikohan tuttu katsastusmies asialla?
http://www.nettikaravaani.com/muu-merkki/vw-transporter/1446657 (http://www.nettikaravaani.com/muu-merkki/vw-transporter/1446657)
Tässä esimerkki kuorma-autoksi rekisteröidystä autosta, jossa matkailuvarustus (mm. suihku).
https://www.facebook.com/Retkeilyauto-964333480261694/ (https://www.facebook.com/Retkeilyauto-964333480261694/).
Hyvällä tuurilla ja/tai tutun katsastusmiehen avulla näyttää onnistuvan melkein millaiset viritykset vaan.
-
Kokonaispainon muuttaminen ei taida olla ongelma, eli tiputtaa sen tuohon 3500kg. Omamassaan puututaan luultavasti kun luokka muuttuu ja se punnitaan, valmiiseen alle 5% muutosta ei saa.
Ensirekisteröinniss ä noiden 3,5 t-luokan pakettiautojen kohdalla voi valita rekisteröidäänko auto kuorma-autoksi (rajoitin, 80 km/h nopeusrajoitus, halpa käyttövoimavero ja ajamiseen ei riitä B-kortti), ja kokonaismassaksi merkitään esim. 3510 kg tai 3550 kg. Jos auto rekisteröidään pakettiautoksi kokonaispainoksi merkitään 3500 kg ja autovero tulee maksettavaksi mutta nopeusrajoitus on 100 km/h ja B-kortti riittää.
Samoin rekisterissä olevan 3,5 t-luokan kuorma-auton voi muutoskatsastaa pakettiautoksi muuttamalla kokonaismassan 3500kg:aan mutta silloin tulee autovero maksettavaksi tai ilman veroseurauksia sen voi muutoskatsastaa M1-luokan matkailuautoksi, jolloin sitä saakin ajaa B-kortilla. Nämä muutokset hoituu katsastusasemalla ei siinä mitään maahantuojan todistuksia tarvita.
Kuten Kimi totesi niin matkailuautona maahantuodun auton kohdalla on omat säädökset painojen muutoksiin.
-
Tässä esimerkki kuorma-autoksi rekisteröidystä autosta, jossa matkailuvarustus (mm. suihku).
https://www.facebook.com/Retkeilyauto-964333480261694/ (https://www.facebook.com/Retkeilyauto-964333480261694/).
Hyvällä tuurilla ja/tai tutun katsastusmiehen avulla näyttää onnistuvan melkein millaiset viritykset vaan.
[/quote]
___________________ ___________________ ___________________ _______________
___________________ ___________________ ___________________ _______________
On pakettiauto.
http://www.nettiauto.com/renault/master/7640249
-
Tässä esimerkki kuorma-autoksi rekisteröidystä autosta, jossa matkailuvarustus (mm. suihku).
https://www.facebook.com/Retkeilyauto-964333480261694/ (https://www.facebook.com/Retkeilyauto-964333480261694/).
Hyvällä tuurilla ja/tai tutun katsastusmiehen avulla näyttää onnistuvan melkein millaiset viritykset vaan.
___________________ ___________________ ___________________ _______________
___________________ ___________________ ___________________ _______________
On pakettiauto.
http://www.nettiauto.com/renault/master/7640249
Myyjä taitaa tarkoittaa "pakettiautolla" umpinaista korimallia. Tuossa nettiauton ilmoituksessa kyllä mainitaan, että on N-1 eli kuorma-auto. Jos se olisi pakettiauto, niin seuraavassa katsastuksessa voisi tulla autovero maksettavaksi, jos tuolla retkivarustuksella menee katsastukseen.
Lainaus Nettiauton ilmoituksesta:
"Lisätiedot
Rakennettu retkiautoksi 2015. Rekisteröity N1-autoksi, vakuutus n. 500e/vuosi. Uusittu tuulilasi, öljyt ja filtteri 8/2015. Nyt 9.11 vaihdetaan etupyörän laakeri ja yläpallonivel, repsikka. ylä- ja alapallonivel, kuskinpuoli. Remontti maksoi yht. 1000euroa.. Tämä auto on helppo muuttaa retkiautosta pakettiautoksi ja toisin päin noin 15 minuutissa. Sisältää: wc, suihku, inventteri 300w siniaalto. Huom! mitään ei ole integroitu. Olen itse säästänyt tällä pitkän pennin työ- ja lomamatkoilla, eli maksaa itseään takaisin hyvin. Hyvät talvirenkaat alla. Autossa on grilli ja lämmitin jotka toimivat nestekaasulla, sovittava erikseen kaupanyhteydessä. Kesärenkaista yksi vanne sökö ja kumit ajettu loppuun,
huomioitu hinnassa, mahdollista saada setti mukaan. Puh. klo. 09-20, 040 871 8023 Jouni.
Huom!!!! EI VAHTOA!!! Eli, turha tyrkyttää vaihdokkia.
Katso kuvia Facebook https://www.facebook.com/Retkeilyauto-964333..."
-
Palatakseni aloittajan tilanteeseen pohdin ihan maallikkopohjalta, että eikö tulisi halvemmaksi hankkia ja kunnostaa halpa matkailu- tai retkeilyauto? Aika monta rahanreikää löytyy suunnitellun kaltaisessa projektissa. Minkähänlaisella budjetilla kysyjä on liikenteessä?
Jos kustannuspuoli kuitenkin on toisella sijalla ja nimenomainen tarkoitus on tehdä itse, niin ei kun onnea projektiin.
-
Niin kuin otsikkokin sanoo budjettiluokassa... eli 3 - 4000€ väliin ja silloinkin auton pitäisi olla lähes päivittäisessä ajossa. Jotta viitsisin luopua pajerostani, kun ei noita autoja voi enempää pitää. Ensi alkuun ajattelin korjaavani jonkun vanhan mutta hinta/laatu suhde ei oikein kohtaa. Olen n.20 v. ajellut raskasta kalustoa ja nähnyt kaikenlaisia fiatteja yms. jotta osaan pysyä vanhoista sellaisista erossa. Tästä syystä löytyy kyllä c-kortti ja ammattipätevyys. Siksi ehkä saksalaiset autot herättää enemmän luottamusta. Mutta alkaa kyllä näyttää siltä että taidan muokata kevyt kuorma-autoa (yli 3550 kg) omiin tarkoituksiin sopivaksi. Kun ei oikein huvittaisi henkilöauto veroja maksaa jatkuvassa käytössä olevasta autosta
-
Sekotetaan vielä pakkaa.. Nimittäin on olemassa C1 kortti joka piisaa muistaakseni 7500 kiloon asti eli kevytkuorma-autokortti.
Tuollaiset pikkulinjurit menee siihen ihan helposti, täyskokoiset sitte erikseen..
Sillä nimittäin jos C kortista uupuu niin C1 on paljon halvempi hankkia nykyään kuin täsyverinen C..
-
Niin kuin otsikkokin sanoo budjettiluokassa... eli 3 - 4000€ väliin ja silloinkin auton pitäisi olla lähes päivittäisessä ajossa.
Kova tavoite kaikkine varusteineen ja materiaaleineen. Kannattaa varautua siihen, että ei riitä. Ymmärrän toki, että teet kaikki itse, mutta nuo roippeet tuppaa maksamaan käytettynäkin.
Tuohon hintaan tai sanotaan viiteen tonniin löytynee muiltakin alustoilta kuin Fiatilta valmista autoa. Transitia ainakin, ja onhan noita ollut pienemmän Mersun alustallakin (tyyppiä en muista). Japanilaiset varmaan jää pieniksi. Viimeistään www.mobile.de , niin löytyy.
-
eihän sillä täydellistä saakkaan, onneksi on jäänyt tallin nurkkiin pyörimään jääkaappia kaasu keitintä yms. vast. sälää. kun on ollut noita pakettiauto virityksiä. En oikein kyllä osaa itsekkään päättää pitäisikö tyytyä fiat alustaiseen valmiiseen autoon ja varautua kone remppaan yms. on ne kuitenkin ehkä helpompia korjata kuin rakentaa kokonaan alusta asti. Mietityttää vaan kun tän hintaluokan vaunut on poikkeuksetts mätiä niin mitenhän sitten autot. Mätä hommia ei enää innosta tehdä...
-
eihän sillä täydellistä saakkaan, onneksi on jäänyt tallin nurkkiin pyörimään jääkaappia kaasu keitintä yms. vast. sälää. kun on ollut noita pakettiauto virityksiä. En oikein kyllä osaa itsekkään päättää pitäisikö tyytyä fiat alustaiseen valmiiseen autoon ja varautua kone remppaan yms. on ne kuitenkin ehkä helpompia korjata kuin rakentaa kokonaan alusta asti. Mietityttää vaan kun tän hintaluokan vaunut on poikkeuksetts mätiä niin mitenhän sitten autot. Mätä hommia ei enää innosta tehdä...
http://www.nettikaravaani.com/iveco/daily/1450157
Tuohon hintaan voi tehdä remppaa kun tulee tarvetta. Thumb
-
http://www.nettikaravaani.com/iveco/daily/1450157
Tuohon hintaan voi tehdä remppaa kun tulee tarvetta. Thumb
tosta puuttuu ne viiatin loota murheet :D
-
http://www.nettikaravaani.com/iveco/daily/1450157
Tuohon hintaan voi tehdä remppaa kun tulee tarvetta. Thumb
Siinähän olisi kysyjälle ihan täysi peli. Thumb Thumb
En tiedä puuttuuko jotain/vääränlainen, mutta hyvältä ainakin näyttää.
-
Siinähän olisi kysyjälle ihan täysi peli. Thumb Thumb
En tiedä puuttuuko jotain/vääränlainen, mutta hyvältä ainakin näyttää.
Katsastettuna samaan hintaan. Thumb
Hyvät tilat / sisäkorkeus. Thumb
-
Ja kuorma-autoksi rekisteröity veron määrästä päätellen.
-
Ja kuorma-autoksi rekisteröity veron määrästä päätellen.
mää luulen ett toi on se vanha erikoisajoneuvo, neon pikku maksuilla ja saaolla asuntovehkeet.
ala luokka voi olla asunto/huolto auto... semmosii ei oo saanu toviin tehä mutt noi vanhat saa käyttää loppuun
-
Ei kait enää -93 vuonna sellaisi.. ainakin -95 alkoi eu-harmonisointi.
Vähän kyllä Ivecon verotiedoissa on satua, tai ei maksettu vuosiiin :laugh:: m-a:ssa 0.9snt/pv/100kg (+perusvero reilu 500€/v) ja k-a:ssa 1.0snt/pv/100kg.
eli k-a:na 4200kg -> 153,3 €/v ja m-a 137,97 €/v (+perusvero)