Karavaanarin keskustelufoorumi

Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => 12 voltin järjestelmä => Aiheen aloitti: Leader dog - 9.01.2016 kello on 16:59

Otsikko: Pakkasen vaikutus akkuun.
Kirjoitti: Leader dog - 9.01.2016 kello on 16:59
Teoriaa ja faktaa akuista
Talvella kylmissä olosuhteissa akun kapasiteetti laskee huomattavasti.

Akun kapasiteetti voidaan mitata akkuhapon ominaispainomittari lla tai myös akun lepojännitteestä. Täyden akun lepojännite on noin 12,8 volttia. Varmin tulos saadaan ominaispainomittari lla. Täyteen varatun akkuhapon ominaispaino on 1,28 g/cm³ +25° C lämpötilassa. Kun akkua puretaan ominaispaino ja jännite laskevat.

Nyrkkisääntönä pidetään, että kylmästä -18° C täyteen ladatusta akusta saadaan virtaa ulos vain 40-50% ja -30° C pakkasessa enää vain 25-30%. Vastaavasti kylmä akku ei myöskään ota virtaa vastaan. Akkulaturi on siis turha jos akkua ei saada lämpimäksi. Jos taas auton akku saadaan lämpimäksi niin auton oma laturi riittää. Riittäähän se kesälläkin kun akku on lämmin.

Jos ominaispaino laskee alle 1,28 g/cm³ muodostuu kennojen pinnalle lyijysulfaattia ja jos tilanne pysyy pitkään sellaisena se pikkuhiljaa tukkii kennot.

Sulfaatti lyhentää akun ikää sekä huonontaa akun ominaisuuksia luovuttaa ja ottaa virtaa vastaan. Siksi on tärkeätä, että akku pidetään aina täynnä ja jotta akku saataisiin täyteen tulee se saada ensin lämpimäksi.

Mikä ihmeen lyijysulfaatti?

Lyijyakuissa elektrolyyttinä toimii vedellä laimennettu rikkihappo (H2SO4). Positiivisena elektrodina toimii lyijyoksidipitoiset (PbO2) levyrungot ja negatiivisena pintana taas lyijyiset (Pb) levyt. Kun akkuun johdetaan virtaa esimerkiksi auton generaattorista alkavat lyijyoksidi ja lyijy reagoida rikkihapon kanssa muodostaen lyijysulfaattia elektrodilevyille.



Lisäksi elektrolyyttinä toimivan rikkihapon pitoisuus muuttuu siten, että ladattaessa väkevyys (tiheys) kasvaa ja purkautuessa taas väkevyys (tiheys) pienenee. Kun akkua ladataan negatiivisella elektrodilla sijaitseva lyijysulfaatti pelkistyy takaisin lyijyksi ja positiivisella elektrodilla oleva lyijysulfaatti muuttuu lyijyoksidiksi.

Talvella jos kylmää akkua ei saada täyteen on lyijysulfaattia liikaa mikä tukkii kennot. Lyijysulfaattia ei voida myöhemmin enää poistaa tukkeutuneista kennoista vaikka akkua kuinka ladattaisiin. Silloin jää ainoaksi keinoksi ostaa uusi akku.

Lyijyakkua ei saisi koskaan purkaa alle 75 % vaurioitumisen estämiseksi mikä tarkoittaa, että jännite on pudonnut 12,4 volttiin eli tarkoittaa välitöntä lataustarvetta. Tällainen tilanne syntyy normaalisti jo 0° C lämpötiloissa vaikka akku olisi ladattu lämpimässä täyteen eli kylmyys lyhentää merkittävästi akun ikää.



Lyijyakkujen suositeltava käyttölämpötila on 10-30 astetta. Korkeimmat ja kylmimmät lämpötilat lyhentävät merkittävästi akun ikää. Korkein sallittu lämpötila on 55 astetta. Akun käyttölämpötilaa 45 astetta ei tulisi ylittää.

Paras keino välttää akun tukkeutumiselta on pitää akun varaustila kaiken aikaa niin korkealla kuin mahdollista. Ensiksi tulee mieleen hankkia akkulaturi, mutta eipäs siitä talvella olekaan juuri mitään apua kun kylmä akku ei suostu ottamaan virtaa vastaan vaikka sitä olisi kuinka paljon tarjolla. Puskeehan auton laturikin sitä sinne koko ajan, mutta ei vaan mene perille kun akku on kylmä. Akun lämpötila pitää olla vähintään +25° C jotta ominaispaino 1,28 g/cm³ eli akun täysi varaustila saavutetaan. Kesällähän tätä ongelmaa ei ole, mutta miten talvella?

Ennen vanhaan isäni kantoi traktorin akun yöksi sisälle ja aamulla akku takaisin traktoriin. Tänään tähän on helpompi ratkaisu. Polar Akkulämmitin akun alle tai kylkeen ja virta otetaan moottorinlämmittime lle menevästä johdosta Y-haaran kautta. Yksinkertaista ja helppoa. Sen osaa kuka vaan.


Polarheater.fi
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

MOOTTORI / Kaleva

Muutaman lauhan talven jälkeen suomalaiset ovat saaneet totutella normaalimpiin talvilämpötiloihin. Tämä on myös näkynyt akkuliikkeissä, joissa on saatu huhkia pitkää päivää. "Viikkoa ennen joulua kiire alkoi, ja on jatkunut siitä asti," kertoo Esko Markuksela Akkutalosta. Muutamat autoilijat ovatkin jo kyselleet, mistä löytyisi hyvä talvenkestävä akku.
Usein ongelman lähtökohta on siinä, että autolla ajetaan nykyisin paljon lyhyitä siirtymiä, jolloin auton akku ei ehdi saada takaisin edes käynnistämisen ottamaansa virtaa.

Kun tätä jatkuu pitkään, akun varaustila putoaa hitaasti, mutta kesän ja alkusyksyn aikana ongelma ei vielä kaadu päälle.

Kun pakkaset sitten tulevat, alkavat ongelmat kasaantua. Kylmällä erityisesti käynnistys ja auton lisälaitteet, kuten polttoainekäyttöise t lisälämmittimet syövät hurjasti enemmän energiaa kuin lyhyiden ajomatkojen aikana akku ehtii ottaa vastaan ja lopputuloksena auto jää yhtenä kylmän kalseana aamuna paikoilleen. "Pakkasaamuna autolla pitäisi ajaa noin 20 minuuttia, jotta käynnistysvirta saadaan takaisin. Jos ennen lähtöä käyttää puoli tuntia Webastoa tai vastaavaa lisälämmitintä, vaaditaan jo 1--1,5 tunnin ajo, jotta edes lämmittimen käyttämä virta saadaan takaisin", Markuksela laskee.

Pakkanen ja akut eivät muutenkaan sovi erityisen hyvin yhteen.

Syitä on useita. Ensinnäkin jääkylmän akun kyky ottaa laturin sille syöttämää virtaa vastaan on heikko. Jos ajomatkat ovat lyhyitä, akun varaustila heikkenee jokaisen ajomatkan yhteydessä. Lämpötila vaikuttaa myös akun kykyyn luovuttaa energiaa. Sinä kun täysi akku luovuttaa kesällä 100 prosenttia kapasiteetistaan, sama akku luovuttaa -18 asteen lämpötilassa enää puolet. Jos akussa on jo lähtötilanteessa vain 40 prosenttia kapasiteetista tallessa, löytyy siitä -18 asteessa enää noin 25 prosenttia.

Täysinäisen akun jäätymispiste on noin -70 astetta. Jos varausaste on vain 40 prosenttinen, akku jäätyy jo -25 asteessa ja lähes tyhjä akku jäätyy jopa kymmenessä pakkasasteessa. Akun jäätyminen puolestaan vaurioittaa akkua pysyvästi ja voi pahimmillaan myös rikkoa akun kotelon. Yksinkertaisin tapa huolehtia akun toiminnasta on pitää akun navat puhtaina ja itse akku mahdollisimman täyteen ladattuna. Ammattiautoilijoill e akun lataaminen täyteen ennen pakkaskautta onkin tuttu rutiini ja akku pannaan yleensä muutaman kerran lataukseen myös talvikuukausien aikana, esimerkiksi viikonloppuisin.

Laturiksi kannattaa valita nykyaikainen älykäs malli, joka osaa akun tullessa täyteen kytkeytyä 13,5 voltin ylläpitojännitteell e, sillä akun lataaminen myös liian korkealla jännitteellä lyhentää akun elinikää. Akkua uusittaessa autoon kannattaa myös asentaa kapasiteetiltaan niin suuri akku, kuin akkutila antaa myöten.
Otsikko: Vs: Pakkasen vaikutus akkuun.
Kirjoitti: Aakku - 9.01.2016 kello on 17:37
Ei muuta kuin älylaturi kylkeen ja lumihiutale lataus päälle. Kyllä se tarpeeksi latautuu ja ajamalla loput.
Nyt uutisoitiin, että tämä hiilijalanjälki estää laturin toiminnan ensimmäisten oliko se nyt 15km aikana. Laturin teho pidetään alhaisena, jotta kylmä moottori ei rasitu ja sitä kautta aiheuta saasteita.
Aika hullua touhua, kun ajatellaan, että joidenkin ajomatkat ovat juuri tuon mittaisia trippejä.

Niin ennen vanhaan Lapissa akut haudattiin hankeen, jotta pysyivät lämpiminä.
Otsikko: Vs: Pakkasen vaikutus akkuun.
Kirjoitti: Yrjö - 9.01.2016 kello on 17:52
  Omien kokemusten perusteella en tuohon latauksen täysin tehottomuuteen kylmällä usko, kyllä muutaman tunnin lataus on akkua virkistänyt, tosin kesällä auttaa muutama minuutti.
  Mulla sattui Opeliin sellainen akku missä tuo lepojännite on aika alhainen. Kesälläkin kun mittaa niin on n. 12.3V.. Etsin takuulappua, en löytänyt, joten on jäänyt käyttöön.Tällä viikolla mittasin, oli hiukan alle 12 V. Silti kahdesti lähti lämmittämättä käyntiin, ei kyllä ehkä kolmatta kertaa enää. On näet tapana kerran vuodessa kokeilla lähteekö kylmästä lämmittämättä, lähti. Pistin sitten lohkolämmittimen päälle, joka ei toiminutkaan, joten tuli toinen kylmäkäynnistys huomaamatta muutaman tunnin välein.
  Tuliskohan keväällä 5 v. sille täyteen, jos kestää tätä talvea?
   Näin pakkasilla lataus näyttää jonkun aikaa reilua 15 V..
Otsikko: Vs: Pakkasen vaikutus akkuun.
Kirjoitti: Aakku - 9.01.2016 kello on 19:41
  Omien kokemusten perusteella en tuohon latauksen täysin tehottomuuteen kylmällä usko, kyllä muutaman tunnin lataus on akkua virkistänyt, tosin kesällä auttaa muutama minuutti.
 
No eilen tein empiirisiä tutkimuksia.
Autot olivat lohkolämmityksessä. Kuorma-autot 4 tuntia ja henkilöautot 2 tuntia. Pakkasta 25 astetta.
Kolmea kuorma-autoa ja kahta henkilölautoa eivät startit jaksaneet pyörittää. Neljän tunnin latauksella kaikki hörähtivät käyntiin, joten kyllä sinne akkuun jotain pakkaskeleilläkin saa ladattua.
Otsikko: Vs: Pakkasen vaikutus akkuun.
Kirjoitti: seppoko - 9.01.2016 kello on 20:00
No eilen tein empiirisiä tutkimuksia.
Autot olivat lohkolämmityksessä. Kuorma-autot 4 tuntia ja henkilöautot 2 tuntia. Pakkasta 25 astetta.
Kolmea kuorma-autoa ja kahta henkilölautoa eivät startit jaksaneet pyörittää. Neljän tunnin latauksella kaikki hörähtivät käyntiin, joten kyllä sinne akkuun jotain pakkaskeleilläkin saa ladattua.

Uskoisin   että se lyhytkin lataus lämmittää akkua jonkun verran ja sen ansiosta antaa paremmin virtaa ulos.
Totesin perjantaina tuon saman. Ensin ei Saara lähtenyt käyntiin. Reilu tunnin lataus Benton Prolla, max. 3,8A ja auto käynnistyi.
Otsikko: Vs: Pakkasen vaikutus akkuun.
Kirjoitti: migel - 9.01.2016 kello on 20:03
Kiitos informaatiosta Johtokoira! Tuli tunne ikäänkuin olisi ollut kemian ja fysiikan tunnilla lukiossa! Siitä nöyrä kiitos!

Ja jännä yhteensattuma kun tyhjässä päässäni aattelin jotta laitan lämmöt päälle pikkuruiseen mökkiini jotta akut lämpeäsivät ja siten saisivat kaiken virran talteen taivaalta mitä luonto suo. Ja tämä tuli vaan mutu pohjalta mutta sinun kirjoitelmasi allekirjoitti sen että toimin oikein.

Nyt lähdenkin katsastamaan tilannetta ja mittaamaan napajännitteen akustosta.Mittailen siksi niin useasti sillä haluan olla varma siitä että a-kennot todellakin hoitavat tehtävänsä kunnolla ympäri vuoden ja turhaa akkurumbaa ei tarvittaisi.    t migel Thumb
Otsikko: Vs: Pakkasen vaikutus akkuun.
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 9.01.2016 kello on 21:24
Uskoisin   että se lyhytkin lataus lämmittää akkua jonkun verran ja sen ansiosta antaa paremmin virtaa ulos.
Totesin perjantaina tuon saman. Ensin ei Saara lähtenyt käyntiin. Reilu tunnin lataus Benton Prolla, max. 3,8A ja auto käynnistyi.

Varttitunnin latasin A6/V6:n vanhaa uupunutta akkua, sitten jaksoi pyöräyttää kutosen hyrisemään.  :D
Otsikko: Vs: Pakkasen vaikutus akkuun.
Kirjoitti: hartsakoski - 9.01.2016 kello on 21:32
No vävy oli ladannu Nissan Terranon akkua koko yön,lämpötila -32.Sitten aamulla lohkolämmitin päällä kolme tuntia,ei juuri jaksanut kone pyörähtää..Käskin viedä akun sisälle ja ladata siellä.Puolitoista tuntia latausta,ja Terrano lähti käyntiin.
Otsikko: Vs: Pakkasen vaikutus akkuun.
Kirjoitti: Leader dog - 9.01.2016 kello on 22:40
No eilen tein empiirisiä tutkimuksia.
Autot olivat lohkolämmityksessä. Kuorma-autot 4 tuntia ja henkilöautot 2 tuntia. Pakkasta 25 astetta.
Kolmea kuorma-autoa ja kahta henkilölautoa eivät startit jaksaneet pyörittää. Neljän tunnin latauksella kaikki hörähtivät käyntiin, joten kyllä sinne akkuun jotain pakkaskeleilläkin saa ladattua.


Koitappa pelkällä latauksella kylymää konhetta startata.. ei lähe ei. Lämpöä tarvhvitaan.
Otsikko: Vs: Pakkasen vaikutus akkuun.
Kirjoitti: 0yxxy0 - 9.01.2016 kello on 23:14
Eilen pienempi auto oli roikassa 3,5h, ei minkään näköstä elonmerkkiä kun virran laittoi päälle ihan musta mittaristo. Roikka irti ja älylaturilla 4h latausta ajatuksella että ihan turhaa akku kuitenkin umpijäässä. Irti laturista ja niin nätistä lähti käyntii, aamulla oli pakkasta viellä 27 kun laitoin roikkaan, iltapäivällä lähellä 20.
Otsikko: Vs: Pakkasen vaikutus akkuun.
Kirjoitti: Leader dog - 9.01.2016 kello on 23:25
Mitä pidät itse parempana, pelkkä lataus vai lataus+lämpö?..vai ei lämpöä lainkaan => pelkkä lataus.. noin emppiirisesti?.
Otsikko: Vs: Pakkasen vaikutus akkuun.
Kirjoitti: Mjerica - 10.01.2016 kello on 07:08
@aloittaja: "Teoriaa ja faktaa akuista"
 - Rohkenisinko tarkentaa että fiktion rajoja koetellen...

"Akkulaturi on siis turha jos akkua ei saada lämpimäksi."
- Latautuminen hidastuu kyllä mutta ei ole mitään lämpötilaa josta
 voitaisiin näin yksioikoisesti todeta. Jäätynyt akku on eri asia,
 sitä ei pidä lähteä lataamaan.
"Tällainen tilanne syntyy normaalisti jo 0° C lämpötiloissa vaikka akku olisi
 ladattu lämpimässä täyteen eli kylmyys lyhentää merkittävästi akun ikää."
- Tässä asiayhteys viittaa kuormittamattomaan akkuun. Löydätkö todella
 tällaisen jostain vakavasti otettavasta lähteestä?

"Puskeehan auton laturikin sitä sinne koko ajan, mutta ei vaan mene perille
 kun akku on kylmä."
- Termi "puskea" antaa harhaanjohtavan kuvan asiasta. Asiallinen, oikein toimivan
 laturin latausjännite ei puolla tuollaisen termin käyttöä. Se että järkevällä
 latausjännitteellä kylmän akun varauksen vastaanottokyky on alentunut on tietysti
 harmillista ja otettava huomioon.
- N.s. starttiboostereihin tuo termi olisi kuvaavampi. Ne eivät ole akuille kovin
 ystävällisiä laitteita ja vedyn kehittyminenkin on niissä uhkana. Itse tapaan
 esittää noitten käytölle vaihtoehtoa -- se on käynnistämättä jättäminen.

"Mitä pidät itse parempana, pelkkä lataus vai lataus+lämpö?..vai ei lämpöä
 lainkaan => pelkkä lataus.. noin emppiirisesti?."
- Tämä ei ole aivan asiallinen kysymyksenasettelu. Ensinnäkään kukaan vastaaja
 ei ole väheksynyt akun lämpötilan merkitystä sen enempää virranannon kuin
 latauksenkaan osalta. Toisekseen eihän kukaan järkevä ihminen (homo caravanariensis)
 tarpeettomasti käynnistä kylmää polttomoottoria taikka tee sitä kylmällä akulla.


Olihan tuossa paljon oikeaa asiaa ja oikeita lopputulemiakin mutta.. mitenköhän
tuon sanoisi... lyijyakun kemiaa on käsitelty jokseenkin omintakeisesti.
"Talvella jos kylmää akkua ei saada täyteen on lyijysulfaattia liikaa mikä tukkii kennot."
- Eli että akussa olisi siis väärä määrä lyijysulfaattia? Voinet avata hieman tarkemmin,
 tietolähdekin kiinnostaisi.
- Viittaako kennojen tukkeutuminen lyijysulfaatin kiteytymiseen?

  Tämän kirjoituksen eräs oleellinen kompastus näyttäisi piilevän
siinä että käsitteet (mainittuna tai pääteltävissä) kapasiteetti, varaustila
ja virranantokyky on sisällytetty kovin suurpiirteisesti. Aivan kuin jatkumona
ala-arvoiselle mediallemme joka lankeaa siihen joka ainut talvi kun asiasta
aletaan kirjoitella. Ne ovat kuitenkin eri asioita ja median tapa "kansanomaistaa"
niin että käsitteet sekoitetaan tarkoittaa tässäkin asiasisällön vesittymistä.

@MOOTTORI / Kaleva: "Usein ongelman lähtökohta on siinä, että autolla ajetaan
 nykyisin paljon lyhyitä siirtymiä, jolloin auton akku ei ehdi saada takaisin edes
 käynnistämisen ottamaansa virtaa."
- Minä hakisin tämän ja muutaman muunkin ongelman lähtökohtaa vielä kauempaa eli
 siitä tuotemarkkinoinnin toisinaan läpi saamasta viestistä että nykyautot ovat
 teknisesti aikaisempaa parempia ja näin ollen ei ole tarpeellista tietää mistään
 mitään eikä myöskään liiemmin välittää. Ajoittain sitten törmätään siihen että
 tekniikka ei eliminoikaan kaikkia ongelmia.
"Ammattiautoilijoill e akun lataaminen täyteen ennen pakkaskautta onkin tuttu
 rutiini ja akku pannaan yleensä muutaman kerran lataukseen myös talvikuukausien
 aikana, esimerkiksi viikonloppuisin."
- Tuollainen "lataaminen ennen pakkaskautta" tai "muutaman kerran talvessa" on
 ihmetyttänyt ennenkin. Jos itse joutuisin käyttämään autoa eli työkonetta niin että
 latautuminen käyttöjen välillä kyseenalaistuisi niin tokihan lisälataisin aina
 kun olisi kohtuullisesti mahdollista.
Otsikko: Vs: Pakkasen vaikutus akkuun.
Kirjoitti: TLP - 10.01.2016 kello on 07:49
Näyttäkää mulle 1 henkilöauto, missä on erillinen akun lämmitin alkuperäisesti asennettuna.
Asuntoautoissa nämä saattaa olla lämpöisessä tilassa, mutta noin käytännössä.. henkilöauton tai asuntoauton starttaus kylmällä ja eroja ei käytännössä ole.

Kummasti täällä autot käyntiin lähtee, pakkasesta välittämättä.
Nykyisissä autoissa harvassa on akku enää moottoritilassa, joten se ei moottoria lämmittämällä lämpene.

Itsellä ollut Defan varaustason ylläpitäjä autossa jo jokusen vuoden.
Erinomainen kapistus ja kyllä sen toiminnan huomaa kylmällä käynnistäessään, mikäli se on jostain syystä pois pelistä.

Otsikko: Vs: Pakkasen vaikutus akkuun.
Kirjoitti: Aakku - 10.01.2016 kello on 07:59
Tänä viikonloppuna ylläpitolatauksessa ollut jo kuusi akkua....

Kolme vielä jäljellä.
Mulla on tapana ladata täyteen kaikki harrastevehkeiden akut kerran kuussa. Kolme 6V akkua ja loput 12V. Osa on irti ja osa on päävirran takana. Osa ulkona ja osa sisällä. Excelin taulukon muistiinpanoista näkee latausajankohdan.
Käyttöautot sitten Webastoilla ja latautuvat ajaessa.
Otsikko: Vs: Pakkasen vaikutus akkuun.
Kirjoitti: palokurki - 10.01.2016 kello on 08:07
Mulla oli muutaman vuoden käytettynä ostettu vanha sitikka. Siinä oli ties miten vanha akku ja kovilla pakkasilla juuri ja juuri jaksoi käyntiin lähteä, vaikka työmatka-ajoa on noin 50 km suuntaansa. Meinasin jo mennä akkukauppaan, mutta otinkin vanhan akun irti ja sisälle lämpimään. Siellä nesteitten tarkistus ja lisäys ja yksi yö C-tekissä. Kesti sen jälkeen monta vuotta.

Viime viikonloppuna mittasin töissä huvikseni lämpökameralla hupiakkujen lämmöt. Ulkona -30 ja hupiakkujen lämpö -4. Koko ajan olivat roikassa. Mulla hupiakut ovat apukuskin penkin takana olevan rahin alla lattian alapuolella. Ei sinne paljo Truma hönkäile.
Otsikko: Vs: Pakkasen vaikutus akkuun.
Kirjoitti: Oulaa - 10.01.2016 kello on 11:01
Olihan se moottoripyörän akku jäässä vaikka joka kuukausi pidän sitä ylläpitolaturissa niin kauan että merkkivalo näyttää vihreätä.
Eilen toin akun sisälle ja vuorokausi meni ennenkö se 20 asteen lämmössä suli.
Nyt ceetekki sitä ribuuttaa tuolla .
Katotaan tuleeko siitä edes myyntikalua enää ^-^
No nuo nyt on niin halpoja akkuja ettei niiden kanssa kannata rispata.
Kaupat on pyörästä jo tehty.

Kyllähän se juhlan kunniaksi Mersunkin akku sippasi .
Vaikka ceetekki oli kiinni kun eberi pöhisi tunnin ei jaksanu startti enää pyörittää vaikka laturista piti tulla se 6,8A eli melkein se minkä Eberi kulutti :-[
Otsikko: Vs: Pakkasen vaikutus akkuun.
Kirjoitti: Jgahpir - 10.01.2016 kello on 11:35
Tein pakon edessä puolivenäläisen lohkolämmittimen.
Venäläisessähän poltellaan avotulta koneen alla kunnes käynnistyy.
Laittelin 1kW sisätilalämppärin puhaltamaan konetilaan auton alta.
Tunti auttoi kummasti käynnistymiseen, samalla norjistui öljyt, akku jne.
Pitäiskö laittaa kiinteä konetila Truma :D
Otsikko: Vs: Pakkasen vaikutus akkuun.
Kirjoitti: kimi - 10.01.2016 kello on 11:47
Tein pakon edessä puolivenäläisen lohkolämmittimen.
Venäläisessähän poltellaan avotulta koneen alla kunnes käynnistyy.
Laittelin 1kW sisätilalämppärin puhaltamaan konetilaan auton alta.
Tunti auttoi kummasti käynnistymiseen, samalla norjistui öljyt, akku jne.
Pitäiskö laittaa kiinteä konetila Truma :D

Mikä vuosi oli se todella kylmä talvi -86?. Silloin minulla oli auton ympärillä laudat maahan asti peitto keulan päällä ja kaksi lämmitintiä puhkumassa auton alle, toinen tankkiin suunnattu ja toinen konehuoneeseen. Tuolla pääsin melkein töihin asti ja dieselsuodatin meni tukkoon, auto erään hotellin lämpimään talliin ja ruokiksella sitten hain sen ja ajoin työpaikan lämpimään talliin. Kotiin pääsi yhdellä ajokerralla. Onneksi tuota ei tarvinnut kovin kauaa ja montaa yötä tehdä.
Otsikko: Vs: Pakkasen vaikutus akkuun.
Kirjoitti: turhapuro - 10.01.2016 kello on 16:02
Oli faktaa tai fiktiota niin ainakaan tossa mun autossa ei akku riitä ilman lisälatausta webaston käyttöön 2x 30min  päivässä  kun työmatka on alle 5km suuntaansa.
Farmariauto, akku tavaratilassa, ei siis lämpene juuri ollenkaan. Eikä ole lämmintä tallia.

Mutta kun yön yli   6A pilipali laturilla  puskee sinne virtaa niin hyvin toimii vaikka -29 oli alimmillaan pari päivää.
Otsikko: Vs: Pakkasen vaikutus akkuun.
Kirjoitti: Jgahpir - 10.01.2016 kello on 17:08
Kylmällä laturin mallilla niin kovasti liene väliä, kunhan sitä ei unohda kesään asti keittämään.
Jos akku ottaa yhtään virtaa vastaan, niin osa sähköstä muuttuu myös lämmöksi jne
Mitä täydempi akku, sitä enemmän lataus myös lämmittää.
Otsikko: Vs: Pakkasen vaikutus akkuun.
Kirjoitti: Jeppe - 10.01.2016 kello on 17:15
Tänään tuli kanssa laitettua ylläpitolaturi omaan autoon, herjasi kanssa akun varausta kovilla pakkasilla.
Aika hyvin tuo webasto kyykyttää akkua, vaikka autossa on vajaa vuoden ikäinen 95ah agm akku.

Liika lyhyttä pätkää ajetaan ja välillä seisoo koko viikonkin pihassa ilman että ajetaan yhtään.
Otsikko: Vs: Pakkasen vaikutus akkuun.
Kirjoitti: "Masi" - 10.01.2016 kello on 20:18
Mikä vuosi oli se todella kylmä talvi -86?. Silloin minulla oli auton ympärillä laudat maahan asti peitto keulan päällä ja kaksi lämmitintiä puhkumassa auton alle, toinen tankkiin suunnattu ja toinen konehuoneeseen. Tuolla pääsin melkein töihin asti ja dieselsuodatin meni tukkoon, auto erään hotellin lämpimään talliin ja ruokiksella sitten hain sen ja ajoin työpaikan lämpimään talliin. Kotiin pääsi yhdellä ajokerralla. Onneksi tuota ei tarvinnut kovin kauaa ja montaa yötä tehdä.
Vuonna -86 tulin iltaisella Kuusamon tori grillille Renault R 340 ( suomen ensimmäinen ) ja istuin kopissa T- paita päällä katselemassa jonoa grillillä, vilkaisin K-marketin lämpömittaria , - 52 näytti eli oli se verran tai ei, niin kylmä oli. Laitoin takin päälle ja kävin tekemässä tilauksen, menin koppiin istumaan ja odottelemaan.
Tuli kaveri ja koputti oveen, kysyi saako tulla kyselemään ( englanniksi kyseli alkuun ) miten noin eksootisessa pärjää T-paita päällä.
Sanoi vehkeen olevan tehhy ranskassa kylmään keliin ja lämmityksen sen mukaisen. Ei meinannut kaveri uskova, vaan rupesi kertomaan tarinointa omasta kuskin urastaa Koramo & kantolalla ja volvon ratissa joka on kuulemma tehty pohjolan olohoin. Annoin kaverille kun hyvässä vauhdissa oli pullon olutta käteen.
Kävin hakemassa annoksen grilliltä ja pikkaisen turistiin niitä ja näitä. Kaveri takkia pois päältä ihmetellen että ranskan vehkeessä tulee hiki.
No pyyntö oli termostaatista +22 ja sen se piti, auto oli tosin ollut sammuksissa jo pari tuntia.
Agri pörisi lavalla ja pukkasi virtaa niin moottorin lämmittimeen, laturiin kuin nosturin öljyihin ja kahteen sähkölämmittimeen jotka olivat molemmilla puolin jalkatilassa pöhisemässä lämmintä.
Katteli että sulla on puhelinkin autossa, motorolan arp oli. kysyi saako soittaa pomolle ja kertoa olevansa etelässä, lämmintä 22 ja renun kopissa.
Soitti, ei pomo uskonut ennen kun aamulla kun ajoin heidän varikolle. Tosin kaveri läksi 2 yöllä taksilla kotiin.
Tällä rekalla käytiin niin talvella Siperiassa kun Muurmanskissa joka oli tuohon aikaan neuvostoliiton ydinvene satama ja sitten suurmmalta osalta länsimaisia suljettu. Suomalaisten rakentajien sekä laitetoimittajien ajossa.
Sori ohi otsikon. ;)
Otsikko: Vs: Pakkasen vaikutus akkuun.
Kirjoitti: HarriOlavi - 10.01.2016 kello on 20:50
Vuonna -86 tulin iltaisella Kuusamon tori grillille Renault R 340 ( suomen ensimmäinen ) ja istuin kopissa T- paita päällä katselemassa jonoa grillillä, vilkaisin K-marketin lämpömittaria , - 52 näytti eli oli se verran tai ei, niin kylmä oli. Laitoin takin päälle ja kävin tekemässä tilauksen, menin koppiin istumaan ja odottelemaan.
Tuli kaveri ja koputti oveen, kysyi saako tulla kyselemään ( englanniksi kyseli alkuun ) miten noin eksootisessa pärjää T-paita päällä.
Sanoi vehkeen olevan tehhy ranskassa kylmään keliin ja lämmityksen sen mukaisen. Ei meinannut kaveri uskova, vaan rupesi kertomaan tarinointa omasta kuskin urastaa Koramo & kantolalla ja volvon ratissa joka on kuulemma tehty pohjolan olohoin. Annoin kaverille kun hyvässä vauhdissa oli pullon olutta käteen.
Kävin hakemassa annoksen grilliltä ja pikkaisen turistiin niitä ja näitä. Kaveri takkia pois päältä ihmetellen että ranskan vehkeessä tulee hiki.
No pyyntö oli termostaatista +22 ja sen se piti, auto oli tosin ollut sammuksissa jo pari tuntia.
Agri pörisi lavalla ja pukkasi virtaa niin moottorin lämmittimeen, laturiin kuin nosturin öljyihin ja kahteen sähkölämmittimeen jotka olivat molemmilla puolin jalkatilassa pöhisemässä lämmintä.
Katteli että sulla on puhelinkin autossa, motorolan arp oli. kysyi saako soittaa pomolle ja kertoa olevansa etelässä, lämmintä 22 ja renun kopissa.
Soitti, ei pomo uskonut ennen kun aamulla kun ajoin heidän varikolle. Tosin kaveri läksi 2 yöllä taksilla kotiin.
Tällä rekalla käytiin niin talvella Siperiassa kun Muurmanskissa joka oli tuohon aikaan neuvostoliiton ydinvene satama ja sitten suurmmalta osalta länsimaisia suljettu. Suomalaisten rakentajien sekä laitetoimittajien ajossa.
Sori ohi otsikon. ;)

 Hieno kirjoitus kokemuksesta.  Thumb
Otsikko: Vs: Pakkasen vaikutus akkuun.
Kirjoitti: TLP - 11.01.2016 kello on 06:02
Tänään tuli kanssa laitettua ylläpitolaturi omaan autoon, herjasi kanssa akun varausta kovilla pakkasilla.
Aika hyvin tuo webasto kyykyttää akkua, vaikka autossa on vajaa vuoden ikäinen 95ah agm akku.

Liika lyhyttä pätkää ajetaan ja välillä seisoo koko viikonkin pihassa ilman että ajetaan yhtään.

Muistaakseni ohje on kokolailla 1h käyttöä ja 45min ajoa, jotta se lisälämmittimen kulutus saadaan täytettyä.
Eli jos käytät sitä 30min joka aamu, pitää sitä ajoakin tulla jotta mikään akku pelaa ilman latauksia.
Otsikko: Vs: Pakkasen vaikutus akkuun.
Kirjoitti: HiTec - 11.01.2016 kello on 08:54
Eikä pidä unohtaa akun latauksen vastaanottokykyäkää n. Jossain -10 se vastaanottaa latinkia vielä lähes kuin lämpimänä, mutta kun mennään -30 niin johan rupeaa tökkimään. Ja tähän vaikuttaa vielä akun rakenne, mutta myös ikä kuinka nopsasti sen latingin vastaanotto hiipuu pakkasen funktiona :-\

Toinen mielenkiintoisuus on noissa ylläpitolatureissa, jotka latailee 0,5-0,7V korkeammalla jännitteellä kun se laitetaan pakkas-modeen, mutta eihän esim. auton oma laturi näin tee ja tuskin tekee as.auton töpselilaturikaan. Tosin kuten tuolla jossain jo mainittiin, asuttuna nuo akut on yleensä sisälämpimässä ja näin moinen pakkas-mode tuolle kiinteälle laturille on vähän niin ja nän. Mutta tav.autoissa tuo akku on vielä suurimmassa osassa konehuoneessa = se on tasan yhtä jäässä kuin mitä on vallitseva ulkolämpötila :-\
Otsikko: Vs: Pakkasen vaikutus akkuun.
Kirjoitti: Rölli - 11.01.2016 kello on 10:39
Eikä pidä unohtaa akun latauksen vastaanottokykyäkää n. Jossain -10 se vastaanottaa latinkia vielä lähes kuin lämpimänä, mutta kun mennään -30 niin johan rupeaa tökkimään. Ja tähän vaikuttaa vielä akun rakenne, mutta myös ikä kuinka nopsasti sen latingin vastaanotto hiipuu pakkasen funktiona :-\

Toinen mielenkiintoisuus on noissa ylläpitolatureissa, jotka latailee 0,5-0,7V korkeammalla jännitteellä kun se laitetaan pakkas-modeen, mutta eihän esim. auton oma laturi näin tee ja tuskin tekee as.auton töpselilaturikaan. Tosin kuten tuolla jossain jo mainittiin, asuttuna nuo akut on yleensä sisälämpimässä ja näin moinen pakkas-mode tuolle kiinteälle laturille on vähän niin ja nän. Mutta tav.autoissa tuo akku on vielä suurimmassa osassa konehuoneessa = se on tasan yhtä jäässä kuin mitä on vallitseva ulkolämpötila :-\
Hyvin monissa autonlaturi merkeissä on lämpötila kompensointi, eli kylmäll lataus jännite huomattavasti korkeampi ja kolmenkympin lämmössä enää 13,5
Otsikko: Vs: Pakkasen vaikutus akkuun.
Kirjoitti: TLP - 13.01.2016 kello on 06:36
Tuossahan ois hyvä järjestelmä autoon:
http://www.pakkasistaviis.fi/product/31/arctic-plus-pak-i-ca-akun-ja-lisalammittimen-polttoaineen-lammitysjarjestelma
Otsikko: Vs: Pakkasen vaikutus akkuun.
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 13.01.2016 kello on 08:50
Tuossahan ois hyvä järjestelmä autoon:
http://www.pakkasistaviis.fi/product/31/arctic-plus-pak-i-ca-akun-ja-lisalammittimen-polttoaineen-lammitysjarjestelma

Rahalla saa, ja hevosella pääsee. Entäs sulanapitokaapeli akun ympärille ja hieman eristettä ympärille.  :D
Otsikko: Vs: Pakkasen vaikutus akkuun.
Kirjoitti: Teukka-74 - 13.01.2016 kello on 09:42
Miten muuten akku mahtaa ragoida ulkopinnaltaan jos siihen isketään kylkeen kaapeli?
Kovalla pakkasella halkeaisiko? Minulla eitietoa joten siksi kyselen jos jollain tietoa olisi.
Hyvä ideana tuo kaapeli.
Otsikko: Vs: Pakkasen vaikutus akkuun.
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 13.01.2016 kello on 10:42
Miten muuten akku mahtaa ragoida ulkopinnaltaan jos siihen isketään kylkeen kaapeli?
Kovalla pakkasella halkeaisiko? Minulla eitietoa joten siksi kyselen jos jollain tietoa olisi.
Hyvä ideana tuo kaapeli.

Ee halakase. Kaapelin teho on noin 20W/m.
Otsikko: Vs: Pakkasen vaikutus akkuun.
Kirjoitti: seppoko - 13.01.2016 kello on 13:38
Teen testiä. Akku on tallissa, missä lämpötila n. 0,5 ast. Totesin akun lämpötilan samaksi. Laitoin Bentonin lataamaan hiutaleasetuksella. Tunnin kuluttua akun lämpötila yläpinnasta  mitattuna oli noussut n. 3 astetta. Testi jatkuu.
Otsikko: Vs: Pakkasen vaikutus akkuun.
Kirjoitti: kalavaanari - 13.01.2016 kello on 15:06
Laita se lämpökaapeli akun alle ja akun ympärille eristettä.

Korjaus: Erite poistettu  :o
Otsikko: Vs: Pakkasen vaikutus akkuun.
Kirjoitti: seppoko - 13.01.2016 kello on 15:10
Teen testiä. Akku on tallissa, missä lämpötila n. 0,5 ast. Totesin akun lämpötilan samaksi. Laitoin Bentonin lataamaan hiutaleasetuksella. Tunnin kuluttua akun lämpötila yläpinnasta  mitattuna oli noussut n. 3 astetta. Testi jatkuu.

Kahden tunnin kuluttua tilanne muuttumaton. Tämä testi loppuu. Siirrän akun kylmään talliin ja teen saman testin pakkaskylmälle akulle,  ehkä huomenna.
Otsikko: Vs: Pakkasen vaikutus akkuun.
Kirjoitti: HiTec - 13.01.2016 kello on 16:39
ja akun ympärille eritettä.

Ja mitäköhän eritettä suosittelisit? ;)

Jännä tämä suomenkieli kun pieni kirjainvirhe voi muuttaa koko sanan ihan toiseksi, vaikka eikös tuolla etelän maissa porukka käyttele noita lehmien lantakakkuja mökkiensä ulkopinnoissa "eristeenä"; suojaa auringolta kuivuessaan kun vesi haihtuu ja kuivuttuaan toimii kakut hyvin polttopuina :D
Otsikko: Vs: Pakkasen vaikutus akkuun.
Kirjoitti: tsahkali - 13.01.2016 kello on 17:13
Ja mitäköhän eritettä suosittelisit? ;)

Tästä kolmas ylhäältä....   http://www.noisetek.fi/ilmvaim.html
Se Alu-pinta on lähinnä paksua foliota. Ainoa Vaimennus/eristematto joka kestää esim. pakoputken kyljessä.
Otsikko: Vs: Pakkasen vaikutus akkuun.
Kirjoitti: retkeilijä - 13.01.2016 kello on 18:18
Teen testiä. Akku on tallissa, missä lämpötila n. 0,5 ast. Totesin akun lämpötilan samaksi. Laitoin Bentonin lataamaan hiutaleasetuksella. Tunnin kuluttua akun lämpötila yläpinnasta  mitattuna oli noussut n. 3 astetta. Testi jatkuu.

Akkua ladatessa sähköenergia muuttuu kemialliseksi energiaksi. Tapahtuma ei tietenkään ole häviötön ja lämpöä syntyy jonkinverran. Samoin akkua kuormitettaessa kun kemiallinen energia muuttuu sähköenergiaksi.
Otsikko: Vs: Pakkasen vaikutus akkuun.
Kirjoitti: juksii - 13.01.2016 kello on 18:29
Koitappa pelkällä latauksella kylymää konhetta startata.. ei lähe ei. Lämpöä tarvhvitaan.

Tossa jyräytin Volvon käyntiin pelkällä latauksella kun webasto oli mennyt vikatilaan. Lämpötila -23 ja käyntiin lähti vaikka oli 2 hehkua pimeenä.
Otsikko: Vs: Pakkasen vaikutus akkuun.
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 13.01.2016 kello on 18:56
Ja mitäköhän eritettä suosittelisit? ;)


 Ensin sellainen sulanapitokaapeli joka on kuin lapamatoa, saa jyrkempään mutkaan käännettyä. Routamattoa alle ja ympärille.  :D
Otsikko: Vs: Pakkasen vaikutus akkuun.
Kirjoitti: turhapuro - 13.01.2016 kello on 20:13
Ensin sellainen sulanapitokaapeli joka on kuin lapamatoa, saa jyrkempään mutkaan käännettyä. Routamattoa alle ja ympärille.  :D
Esim. motonetissa olis itsesäätyvä 2m kaapeli, teho 20W(10W/m) mutta taitaa olla hiukan liian pienitehoinen ja tod.näk. myös liian jäykkää.
Mistäköhän notkeampaa kaapelia  löytyisi?


Otsikko: Vs: Pakkasen vaikutus akkuun.
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 13.01.2016 kello on 20:27
Esim. motonetissa olis itsesäätyvä 2m kaapeli, teho 20W(10W/m) mutta taitaa olla hiukan liian pienitehoinen ja tod.näk. myös liian jäykkää.
Mistäköhän notkeampaa kaapelia  löytyisi?

Jos ei löydy riittävän notkeata, sitten lämmitysnauhaa.  :D
Otsikko: Vs: Pakkasen vaikutus akkuun.
Kirjoitti: jamppa508 - 13.01.2016 kello on 22:15
Mitenkähän notkeaa se pitäis olla? En tiedä onko samaa tavaraa tämä mun työsuhdekaapeli  ;D 10w\m on tämäkin ja ei se ainakaan kovin jäykkää ole

(http://karavaanari.org/kuvat/1452715996.jpg)
Otsikko: Vs: Pakkasen vaikutus akkuun.
Kirjoitti: turhapuro - 13.01.2016 kello on 23:01
Mitenkähän notkeaa se pitäis olla? En tiedä onko samaa tavaraa tämä mun työsuhdekaapeli  ;D 10w\m on tämäkin ja ei se ainakaan kovin jäykkää ole

(http://karavaanari.org/kuvat/1452715996.jpg)

Tuohan näyttää hyvältä! Kääntyy vallan  nätisti akun ympärille....  Onko se ihan metritavaraa? Lienee itsesäätyvää, kuinkahan kuumaksi tuo  lämpenee?


Taitaa esim. tossa motonetin  kaapelissa olla taivutussäde 60mm joten se ei oikein sovellu.
Otsikko: Vs: Pakkasen vaikutus akkuun.
Kirjoitti: jamppa508 - 13.01.2016 kello on 23:20
Tuohan näyttää hyvältä! Kääntyy vallan  nätisti akun ympärille....  Onko se ihan metritavaraa? Lienee itsesäätyvää, kuinkahan kuumaksi tuo  lämpenee?
Metritavaraa ja itsesäätyvää, mulla kulkee tässä kartanossa  ;) muoviset vesiputket suojaputken sisässä ja samaan suojaputkeen olen allaskaapista käsin työntäny tuota kaapelia muutaman metrin estämään putkien jäätymistä, kädessä tuntuu lämpimältä, mut ei se mitenkään kuumaksi tule
Otsikko: Vs: Pakkasen vaikutus akkuun.
Kirjoitti: koccola - 18.01.2016 kello on 17:44
Minulla autossa defan 10A laturi ja sen kaverina tämä https://www.motonet.fi/fi/tuote/455081/Arctic-Battery-Heater-Akunlammitin-72-135-Ah-12-V-akuille
Ei lopu virta kesken. Tekniikan maailma noita akkulämmittimiä testaili ja tulos on aika selkeä. Välttämättä ei edes tarvitse erillistä laturia sillä nyt akun kyky ottaa auton oman laturin virtaa vastaan on aivan toinen kun tuo on käytössä. Tuon voi vaan asentaa ja unohtaa. Toimii automaattisesti silloin kun auton laturi tai ulkopuolinen laturi lataa.  Thumb
Otsikko: Vs: Pakkasen vaikutus akkuun.
Kirjoitti: Leader dog - 18.01.2016 kello on 19:27
Heh, elementti näyttää moottorikelkan kahvanlämmittimen elementin oloiseksi.. Thumb
Otsikko: Vs: Pakkasen vaikutus akkuun.
Kirjoitti: Ossi66 - 18.01.2016 kello on 19:28
Minulla autossa defan 10A laturi ja sen kaverina tämä https://www.motonet.fi/fi/tuote/455081/Arctic-Battery-Heater-Akunlammitin-72-135-Ah-12-V-akuille

Tuo näyttää vaan olevan kertakäyttöinen, niin ei kannata asentaa akkuun joka on jo jättänyt auton lähtemättä.

Tulee melko arvokas, jos uuden akun kanssa ostaa - AGM akku maksaa parisataa.
Toisaalta eipä tuota tartteekkaan, kun on AGM akku  ;)
Otsikko: Vs: Pakkasen vaikutus akkuun.
Kirjoitti: koccola - 18.01.2016 kello on 19:30
Jossain luki että on onnistunu irroittamaan ehyenä kun vaan lämmittää ja varovasti touhuaa.
Otsikko: Vs: Pakkasen vaikutus akkuun.
Kirjoitti: Kafi-580 - 18.01.2016 kello on 20:40
Ukon Ducatoon laitettiin tuo. Mielestään ei toimi. Vaikka laturissa koko yön, eli lämmittimen pitäisi olla päällä, niin silti jäi pakkasilla lähtemättä...

Ohjaamon lattiassa akku....
Otsikko: Vs: Pakkasen vaikutus akkuun.
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 18.01.2016 kello on 21:07
Kävin tänään akkuliikkeessä ostamassa työpaikalle pari pientä paikallisakkua. Melkonen hässäkkä oli. Sieltä saisi nyt paljon tietämättömien jättämiä akkuja aurinkopaneli järjestelmään. Miksei muuallekkin.   :D
Otsikko: Vs: Pakkasen vaikutus akkuun.
Kirjoitti: HiTec - 18.01.2016 kello on 21:26
Sieltä saisi nyt paljon tietämättömien jättämiä akkuja aurinkopaneli järjestelmään.

Tuota itsekin monasti miettynyt, moniko akku noista oikeasti on finaalissa? Toki sama koskee montaa muutakin juttua, jotkut kuulemma hommaa kokonaan uuden läppärinkin vain siksi että edellinen meni jumiin eikä suostu enää käynnistymään (=lataamaan käyttistä) :o
Otsikko: Vs: Pakkasen vaikutus akkuun.
Kirjoitti: Yrjö - 18.01.2016 kello on 22:14
Tuota itsekin monasti miettynyt, moniko akku noista oikeasti on finaalissa?
  Arpapeliähän nuo, toissa kesänä "varastin" kolme moottoripyörän akkua, kaksi edelleen käytössä. Joskus toin neljä auton akkua--ei yksikään herännyt.
Otsikko: Vs: Pakkasen vaikutus akkuun.
Kirjoitti: Jgahpir - 18.01.2016 kello on 22:52
Jos 60Ah akusta saa heräteltyä itselleen 30Ah akun, joka purkaantuu itekseen, kannattako?

Erikuntoisia akkuja on vaikea yhdistellä kennokäyttöön.
Minulla on yksi 20W aurinkopaneeli, vanha auton akku ja pari ledilammppua myrskylyhdyn sisällä.
Itsesäätyvä, ei ole väliä syväpurkuulla. Muuten on vanhoista akuista vain harmia.
Otsikko: Vs: Pakkasen vaikutus akkuun.
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 19.01.2016 kello on 09:00
Vanha akku on ladattava täyteen, sitten kuormituskoe. Antaa akun seisoa ilman kuormaa, jos napajännite ei laske viikkoon pariin. Ee muuta kun akku käyttöön.   ...Rahvaalle.  :D
Otsikko: Vs: Pakkasen vaikutus akkuun.
Kirjoitti: HiTec - 19.01.2016 kello on 09:10
No itsellä on ollut yksi 60Ah löytöakku tallissa jemmassa ladattuna joskos olisi starttitarpeita ja kesäisin tuo ylläpiti kylmälaukkua. Auton kontissa oli latauspiste, johon tuli sähköt kun auto oli käynnissä. Kylmälaukku akkuineen siihen kiinni ja annetaan olla. Kun auton sammuttaa, on laukkuakku jälleen irti auton sähköistä ja syöttää tuota kylmälaukkua itsekseen. Omalla kokemuksella luokkaa 6-8h tuo tyypillisesti kesti = ihan riittävästi jos esim. rantsussa piipahti tms 8)

No sittemmin on tilanteet muuttuneet, taloon on tullut as.auto oikeine jääkaappeineen ja nykyisessä jopa pakastimineen (jenkkikaappi) ja tuo laukkuakku on jäänyt toimettomaksi. Ja se on saanut myös "kavereita" omasta käytöstäni, 100Ah pari vuotta sitten ja nyt tänä talvena 70Ah tuosta käyttiksestä. No riittääpähän ainakin apuakkuja starttihätiin :D Pitäisi varmaan tuolta wanhemmasta päästä jo noita kuskailla pois kun jaksaisi...

Mutta siis juuri tuollaisessa "mitään väliä" käytössä nuo wanhatkin toimii ihan bueno Thumb
Otsikko: Vs: Pakkasen vaikutus akkuun.
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 19.01.2016 kello on 09:17
Auton kontissa oli latauspiste, johon tuli sähköt kun auto oli käynnissä.
Mutta siis juuri tuollaisessa "mitään väliä" käytössä nuo wanhatkin toimii ihan bueno Thumb

Tuo pistoke olisi hyvä mökkikäytössä. Pari sataa Ah:ta akkuja takakonttiin, jotka latautuisi ajaessa. Mökillä sitten pistoke kiinni akkuihin. Ee muuta kun mökin härpäkkeitä käyttämään. Kotona sitten latausta akkuihin tolpasta.  :D
Otsikko: Pakkasen vaikutus akkuun.
Kirjoitti: koccola - 19.01.2016 kello on 10:30
Ukon Ducatoon laitettiin tuo. Mielestään ei toimi. Vaikka laturissa koko yön, eli lämmittimen pitäisi olla päällä, niin silti jäi pakkasilla lähtemättä...

Ohjaamon lattiassa akku....
oliko akku lämmin? Ja riittävän tehokas laturi? Tuo malli ottaa 4,7A lämmitykseen virtaa joten 4A laturi liian pieni?
Minulla toimii jokatapauksessa todella hienosti! Webastoa saa huudattaa ihan huoletta ilman pelkoa ettei akussa riitä kapasiteetti.
Otsikko: Vs: Pakkasen vaikutus akkuun.
Kirjoitti: Kafi-580 - 19.01.2016 kello on 15:06
oliko akku lämmin? Ja riittävän tehokas laturi? Tuo malli ottaa 4,7A lämmitykseen virtaa joten 4A laturi liian pieni?
Minulla toimii jokatapauksessa todella hienosti! Webastoa saa huudattaa ihan huoletta ilman pelkoa ettei akussa riitä kapasiteetti.

Kait laturissa virta piisaa, kun asuntoauto on. ? akku ei juuri lämpöseltä kuulemma tuntunut. Nyt laittoi puhaltimen puhaltamaan akkuun niin jopa lähtee kylmälläkin.
Otsikko: Vs: Pakkasen vaikutus akkuun.
Kirjoitti: koccola - 19.01.2016 kello on 15:18
Varmasti vika paketti. Palautukseen ja uusi takuuseen
Otsikko: Vs: Pakkasen vaikutus akkuun.
Kirjoitti: Alan - 23.01.2016 kello on 13:34
Touranin akku oli viikon Ctekin päässä elvytysohjelmalla puolilämpimässä tallissa, kun irrotin laturin niin tasan 13 V jännite (aiemmin ollut noin mitaten vajaat 12.9 V). Latausjännite oli 14.25 V.

Ilmeisesti selviän akun vaihdolla, jos käynnistyvyys ei parane nyt. Bosch Silver on akku, 11/2012 hankittu.

Annan olla pihalla vuorokauden ja mittaan huomenna akun uudelleen. Sittenpä näkee.
Otsikko: Vs: Pakkasen vaikutus akkuun.
Kirjoitti: Aakku - 23.01.2016 kello on 13:48
Touranin akku oli viikon Ctekin päässä elvytysohjelmalla puolilämpimässä tallissa, kun irrotin laturin niin tasan 13 V jännite (aiemmin ollut noin mitaten vajaat 12.9 V). Latausjännite oli 14.25 V.

Ilmeisesti selviän akun vaihdolla, jos käynnistyvyys ei parane nyt. Bosch Silver on akku, 11/2012 hankittu.

Annan olla pihalla vuorokauden ja mittaan huomenna akun uudelleen. Sittenpä näkee.
Oli ilmeisesti plussan puolella akku, kun latasit...

Mulla ulkona olevat akut lataan sillä CTEK:n lumihiutalelataukse lla 14,7 V jännitteellä. Ymmärtäisin, että saa siten kylmän akun hieman lähemmäksi täyttä.
Otsikko: Vs: Pakkasen vaikutus akkuun.
Kirjoitti: Alan - 23.01.2016 kello on 14:05
No kyllä, puolilämmin = 10-15 C
Otsikko: Vs: Pakkasen vaikutus akkuun.
Kirjoitti: Leader dog - 25.01.2016 kello on 11:26
Hesarin artikkeli aiheesta;     http://www.hs.fi/autot/a1453430656328
Otsikko: Vs: Pakkasen vaikutus akkuun.
Kirjoitti: kalavaanari - 25.01.2016 kello on 12:44
Mielestäni on täysin väärä lähtökohta lämmittää akkua, akun omalla vajavaisella sähköllä. Akun lämmitys täytyy tapahtua ulkopuolisella lämmönlähteellä, ettei syödä jo muutenkin ahtaalla olevan akun tehoa.

Verkkokäyttöisestä akkulämmityksestä on todistettasti iso hyöty. Tässä esimerkiksi yksi sellainen

http://www.polarheater.fi/page/3/polar-akkulammitin
Otsikko: Vs: Pakkasen vaikutus akkuun.
Kirjoitti: Alan - 25.01.2016 kello on 13:24
Annan olla pihalla vuorokauden ja mittaan huomenna akun uudelleen. Sittenpä näkee.

Vajaan kahden vuorokauden jälkeen 12,2 V, oli siis 13 V.

Joko akku sökö tai sitten purkaa jostakin?
Otsikko: Vs: Pakkasen vaikutus akkuun.
Kirjoitti: Kafi-580 - 25.01.2016 kello on 13:36
Mielestäni on täysin väärä lähtökohta lämmittää akkua, akun omalla vajavaisella sähköllä. Akun lämmitys täytyy tapahtua ulkopuolisella lämmönlähteellä, ettei syödä jo muutenkin ahtaalla olevan akun tehoa.

Verkkokäyttöisestä akkulämmityksestä on todistettasti iso hyöty. Tässä esimerkiksi yksi sellainen

http://www.polarheater.fi/page/3/polar-akkulammitin

12 lämmitin lämmittää vain kun latausvirta ylittää rajaarvon. Tollanen töpseli lämmitin on ihan onneton, kun ei lämmitä muulloin kuin piuhassa ja kun siinä piuhassa on virta. Mieluummin itse valitsisin 12 volttisen ilman muuta..
Otsikko: Vs: Pakkasen vaikutus akkuun.
Kirjoitti: mjo33400 - 25.01.2016 kello on 13:55
Kannattaa puhua latausjännitteestä kun virtaa se ei seuraa. ;)
Otsikko: Vs: Pakkasen vaikutus akkuun.
Kirjoitti: kalavaanari - 25.01.2016 kello on 14:18
12 lämmitin lämmittää vain kun latausvirta ylittää rajaarvon. Tollanen töpseli lämmitin on ihan onneton, kun ei lämmitä muulloin kuin piuhassa ja kun siinä piuhassa on virta. Mieluummin itse valitsisin 12 volttisen ilman muuta..

Toisin sanoen, silloin ei lämmitä ollenkaan kun akku on huonona.

Minä ainakin elän sellaisessa ympäristössä, että saan verkkovirtaa lähes 100% varmuudella, varsinkin kun hyytymisen riski alkaa olemaan suuri.  Kuinka moni menee sähköttömään maastoon oleskelemaan kun pakkanen paukkuu 25-40 asteen lukemissa ja ei ole varautunut siihen huolellisesti? 

Jokainen valitsee itse mitä tekee ja miten paljon haluaa varmuutta itselleen. Mukavuus maksaa aina jotain.
Otsikko: Vs: Pakkasen vaikutus akkuun.
Kirjoitti: mjo33400 - 25.01.2016 kello on 16:02
Toisin sanoen, silloin ei lämmitä ollenkaan kun akku on huonona.


Jos se akku on huono sitä nopeammin napajannite nousee lähelle 14 volttia ja lämmityksen ohjain toimii jossain 13,5-14 voltin tienoilla.
Otsikko: Vs: Pakkasen vaikutus akkuun.
Kirjoitti: Kafi-580 - 25.01.2016 kello on 16:30
....ja lämmitys toimii myös ajon aikana... 😉
Otsikko: Vs: Pakkasen vaikutus akkuun.
Kirjoitti: mjo33400 - 25.01.2016 kello on 18:47
....ja lämmitys toimii myös ajon aikana... 😉

Eikä kuluta sitä huonoa akkua kun jännite tulee auton laturista.
Otsikko: Vs: Pakkasen vaikutus akkuun.
Kirjoitti: Aakku - 25.01.2016 kello on 19:47
^
Pystyisiköhän se myös lämmittämään akkulaturilla samalla kun latailee akkua...?
Otsikko: Vs: Pakkasen vaikutus akkuun.
Kirjoitti: Rölli - 25.01.2016 kello on 20:01
^
Pystyisiköhän se myös lämmittämään akkulaturilla samalla kun latailee akkua...?
sehä lähtee lämpeneen ku riitävän tehokas laturi... veikkaan ett tarttee luokkaa 20+ amppeeria
Otsikko: Vs: Pakkasen vaikutus akkuun.
Kirjoitti: Rölli - 25.01.2016 kello on 20:06
sehä lähtee lämpeneen ku riitävän tehokas laturi... veikkaan ett tarttee luokkaa 20+ amppeeria
puhhuin äsken mutuja eli muuan valmistaja kehu jott 50W ois teho jolloin se ottas noin 4 amppeeria eli tollasella noin 10A:n laturill pärjäis just ja just
Otsikko: Vs: Pakkasen vaikutus akkuun.
Kirjoitti: turhapuro - 25.01.2016 kello on 20:57
puhhuin äsken mutuja eli muuan valmistaja kehu jott 50W ois teho jolloin se ottas noin 4 amppeeria eli tollasella noin 10A:n laturill pärjäis just ja just

6A  laturilla lämmitin pelittää hyvin, ei tosin liikoja lataa akkua mutta  eipä se tarvitsekkaan  kun akku on lämmin.
Otsikko: Vs: Pakkasen vaikutus akkuun.
Kirjoitti: Aakku - 25.01.2016 kello on 21:00
6A  laturilla lämmitin pelittää hyvin, ei tosin liikoja lataa akkua mutta  eipä se tarvitsekkaan  kun akku on lämmin.
Mitekäs älylaturilla...?

Pelaako, vai kuvitteleeko olevan viallinen akku?
Otsikko: Vs: Pakkasen vaikutus akkuun.
Kirjoitti: Haapaniemen Paroni - 25.01.2016 kello on 21:25
Mihinkä tulokseen tultiin? Minulla auto käyntiin ilman akku lämmintä -32... Vehkeet pitää huoltaa Thumb Ja ei ole lämpö paikkaa...
Otsikko: Vs: Pakkasen vaikutus akkuun.
Kirjoitti: Jgahpir - 25.01.2016 kello on 22:32
Minulla auto käyntiin ilman akku lämmintä -32... Vehkeet pitää huoltaa

Näin minäkin käynnistelin pakon edessä, mutta on kyllä tyhmintä auton huoltoa, mitä keksin ;)
Otsikko: Vs: Pakkasen vaikutus akkuun.
Kirjoitti: joo o - 26.01.2016 kello on 08:17
Ennen kun en omistanut (70- luvulla) akkulaturia, tuotiin akku kovilla pakkasilla sisälle lämpiään, kun se oli tartattu ensin tyhjäksi. Muutaman tunnin kuluttua vietiin takaisin ja auto yleensä käynnistyi. Ei niissä silloin ollut moottorilämittimiäk ään. Akut kesti silti pitkään.
Nykyisin kun kaikissa vehkeissä on moottorilämmittimet ei ole tarvinnut akkuja irroitella pakkasten takia. Ihmeenä pidän käytettynä ostamaani mf 699 traktoria, missä on kaksi akkua (12 v) traktori on ollut minulla yli 10 v ja viime kesänä ostin siihen ensimmäiset uudet akut. Pari kertaa ne kiehui myöskin vedestä tyhjäksi kun laturista oli mennyt lataussäädin rikki. Akut oli Varta merkkiset. Traktori seisoo talvisin välillä ajamatta useitakin viikkoja kylmässä ovettomassa suulissa akut paikoillaan.
Otsikko: Vs: Pakkasen vaikutus akkuun.
Kirjoitti: HiTec - 26.01.2016 kello on 10:18
Ennen kun en omistanut (70- luvulla) akkulaturia, tuotiin akku kovilla pakkasilla sisälle lämpiään, kun se oli tartattu ensin tyhjäksi. Muutaman tunnin kuluttua vietiin takaisin ja auto yleensä käynnistyi.

Akulle riittääusein kun se saa edes levätä hetken, niin taas siitä kylmästäkin irtoaa potkua seuraavaan yritykseen. Toki jos sen saa lisäksi lämpimäksi, niin tilannehan on jo huomattavasti parempi. Itsekin tuota akun kanniskelua joskus harrastaneena Thumb
Otsikko: Vs: Pakkasen vaikutus akkuun.
Kirjoitti: turhapuro - 26.01.2016 kello on 13:20
Mitekäs älylaturilla...?

Pelaako, vai kuvitteleeko olevan viallinen akku?
Varmaan riippuu aikapaljon laturista.
 Omaan diisselifarkkuun, jossa akku on takakontin pohjalla, on tulossa D***:n 4A kiinteä laturi webaston kaveriksi, siinä ilmeisesti on jotain "älyä" mutta toistaiseksi on menty ihan vaan 15€:n perinteisellä älyttömällä laturilla. Saattaa tulla myös pieni sisätilalämmitin puhaltelemaan lämpöä takahutlarin pohjakerrokseen
Otsikko: Vs: Pakkasen vaikutus akkuun.
Kirjoitti: turhapuro - 26.01.2016 kello on 13:26
Mihinkä tulokseen tultiin? Minulla auto käyntiin ilman akku lämmintä -32... Vehkeet pitää huoltaa Thumb Ja ei ole lämpö paikkaa...
Siihen että lämmin akku ottaa ja antaa virtaa huomattavasti enemmän kuin kylmä akku.

Vehkeet on täälläkin huollettu ja myös  lähteneet hienosti käyntiin -30* , tosin niitä lämmitetään aina Webastolla ensin vähintään puoli tuntia.
Otsikko: Vs: Pakkasen vaikutus akkuun.
Kirjoitti: Ossi66 - 26.01.2016 kello on 15:30
Saattaa tulla myös pieni sisätilalämmitin puhaltelemaan lämpöä takahutlarin pohjakerrokseen

Muista tuossa virityksessä riittävä ilmankierto, ettei lämpiä koko auto lopullisesti ;)
Otsikko: Vs: Pakkasen vaikutus akkuun.
Kirjoitti: seppoko - 26.01.2016 kello on 15:37
Muista tuossa virityksessä riittävä ilmankierto, ettei lämpiä koko auto lopullisesti ;)

Eikö niissä ole ylikuumenemissuoja?

Minä kun yhdellä moisella sulattelin pakastinta, niin se pelästytti,  kun oli laukassut suojan ja oli mykkänä.
Otsikko: Vs: Pakkasen vaikutus akkuun.
Kirjoitti: kalavaanari - 26.01.2016 kello on 17:03
Eikös puhallin kannattais jättää pois suosiolla ja laittaa lämmitysmatto (kalvo).
Otsikko: Vs: Pakkasen vaikutus akkuun.
Kirjoitti: turhapuro - 26.01.2016 kello on 17:33
Eikös puhallin kannattais jättää pois suosiolla ja laittaa lämmitysmatto (kalvo).
Ei kehtaa patterinlämmittimes tä toistasataa  maksella
Otsikko: Vs: Pakkasen vaikutus akkuun.
Kirjoitti: HiTec - 26.01.2016 kello on 17:39
Eikös puhallin kannattais jättää pois suosiolla ja laittaa lämmitysmatto (kalvo).

Ja kytkee tuon auton omaan ohjauskeskukseen s.e. se on auton omilla systeemeillä myös ajastettavissa. Näin tuo toimii meitin Millerissä, naru voi olla jatkuvasti kyljessä kiinni, akut latingissa, mutta lämpö on päällä vain esim. klo 21:57 - 23:02 Thumb
Otsikko: Vs: Pakkasen vaikutus akkuun.
Kirjoitti: koccola - 26.01.2016 kello on 19:30
sehä lähtee lämpeneen ku riitävän tehokas laturi... veikkaan ett tarttee luokkaa 20+ amppeeria
kirjoittelin jo aikaisemmin. Mutta kerrataan. Lämmitys vastus haukkaa 4,7A eli siitää korkea,mpi latausvirta menee akun lataukseen... Ja kyllä tämä todella alkaa lämmetä myös laturia käyttäen...
Otsikko: Vs: Pakkasen vaikutus akkuun.
Kirjoitti: Aakku - 26.01.2016 kello on 20:13
kirjoittelin jo aikaisemmin. Mutta kerrataan. Lämmitys vastus haukkaa 4,7A eli siitää korkea,mpi latausvirta menee akun lataukseen... Ja kyllä tämä todella alkaa lämmetä myös laturia käyttäen...
Oliko älylaturi ja jos oli, niin oliko sykli, vai jatkuva?
Otsikko: Vs: Pakkasen vaikutus akkuun.
Kirjoitti: koccola - 26.01.2016 kello on 21:45
Defan 10A laturi. Eli kai jotakin älyä on. Toi on valmistajan tieto kun kysyin sitä suoraan sähköpostitse. Ei itse mitattu. Ja lämmityshän loppuu kun akku saavuttaa tietyn lämpötilan. Olikohan 20 astetta jonka jälkeen koko laturin kapasiteetti uppoaa lämpimään akkuun. Se arctic heatin tuote on mielestäni parempi koska pitää akun lämpimänä ajossa myöskin.