Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => 12 voltin järjestelmä => Aiheen aloitti: Jgahpir - 23.07.2015 kello on 04:11
-
Uutta reissulaturia pähkäilen.
Siihen tulee 2 x 50W kennoja ja varmaan kehuttu Victron mppt 75/15A säädin.
Varmaan kannattaa kytkeä jonoon 24V?
Käyttö on kompura jääkaapin ylläpito ja kaikkinaisten kamera ja meediavälineiden latailu.
Loput virrat ajetaan sähköperämotoorilla .
Eli hämyisinä päivinä todella tarvin kaiken mahdollisen tehon.
Onko hyötysuhteen kannalta mitään merkitystä, kytkeekö kuorman säätimestä vai suoraan akunnavoista, esim jääkaappi tai invertteri?
Jos akun ottaa auringonpaisteella irti säätimestä, mykistyykö säädin ja ulostulo?
Ymmärtääkö säädin automatic, mitä siihen on kytketty, 24V kennoja / 24V akkuja / 12V akku jne?
-
säädin osaa hoitaa homman, kytket vaan säätimen akkuun ja invartterit ynnä muut myös suoraan akkuun.
toi kenno määrä kuulostaa aika vähältä noihi sun tarpeisiin mutt kyllä toikin jo hyvä apu on Thumb
-
Tämä perustuu Perho Ukon oppeihin, tunne kulutuksesi. ;)
Sisäfilekaappi vie alle 25Ah vuorokaudessa, kunhan se on pakastettu ennen lähtöä. Peltiset tölkit on hyviä kylmäkalleja.
Invertteriä käynnistetään 3 kertaa kolmen tunnin jaksona, jolla saan vehjekset latinkiin.
Ja yksi aurinkoinen päivä pitää viettää jääkaapin lähistöllä ja pitää kennot aurinkoon suunnattuna.
Sähkömoottori vie uistellen 12A, joten säästä riippuu paljonko soudellaan parin viikon turneella.
Tämä setti käännettynä virsikirjaksi on kooltaan 55cm x 55cm ja säätimineen painaa alle 5kg.
Pitää saada mahtumaan lentokoneeseen.
Toimiiko säädin lainkaan ilman akkua?
-
säädin vaatii aina akun jottta se pystyy toimimaan.. ei välttämättttä tarvitse olla iso mutta sitä olisi aina hyötyä mitä isompi..
-
säädin vaatii aina akun jottta se pystyy toimimaan.. ei välttämättttä tarvitse olla iso mutta sitä olisi aina hyötyä mitä isompi..
Olisi myös mahdollista ottaa kaksi samanarvoista akkua matkaan, jolloin ei menisi latinkia koskaan hukkaan.
Minkälainen kytkentä silloin olisi järkevä, jos välillä on kaksi akkua kiinni ja välillä vain yksi?
-
normaali rinnankytketkentä silloin viisain elli plussat yhteen ja miinukset yhteen, siitä voit sitten ottaa toisen akun tarvvittaessa esimerkiksi perämoottorin matkaan
-
En kyllä laittaisi täyttä ja tyhjää akkua rinnan, voipi paukahtaa...
-
normaali rinnankytketkentä silloin viisain elli plussat yhteen ja miinukset yhteen, siitä voit sitten ottaa toisen akun tarvvittaessa esimerkiksi perämoottorin matkaan
Tämä on ainakin kätevä reissuoloissa, onnistuu helposti.
Käytännössä molemmat akut on aina vajaita vaan ei tyhjiä ja sulakkeet välissä.
Jos haluaa estää akusta toiseen virran siirtymisen, missä on huono hyötysuhde, onko kikkoja?
Vai riittääkö se että laittaa sen tyhjemmän akun kiinni vain silloin kun kennoista tulee virtaa.
Jos akut on vajaita, sotkeeko se mitenkään säätimen toimintaa että varaus on erilainen eri akuissa.?
-
ei sotke, tyhjempi laataantuu enempi kunnes varaus tilanne tasottunut ja sitt mennään rinta rinnan
-
ei sotke, tyhjempi laataantuu enempi kunnes varaus tilanne tasottunut ja sitt mennään rinta rinnan
Jos kennoista vaan tulee tavaraa, imeekö se lainkaan siitä täydemmästä akusta varausta?
-
jos taivaalta ei tuu ni sillon otetaan täyemmästä pikkuhiljaa tyhjempään mutta jos muutama amppeeri tulos taivaalta ni ei käytännössä purkausta tapahdu ellei toinen oo kovin tyhjä ja toinen täysi.joslataus jännite pysyy 12.85 yläpuolella ni silloin ei täydempi käytännössä purkaudu
-
Suurempi Kiitos. ;)
Monta asiaa selkiintyi.
-
Teoretisoin semmottista, että onko se lopulta huono ratkaisu, jos ei ole säädintä välissä ollenkaan?
Puhun nyt otsikon vehkeistä 100w kennoa 100Ah akku. Kulutusta on koko ajan, akku on siis aina vajaa.
Jos akku on vaikka puolillaan, minkäläisen latausjännitteen pelkkä kenno jaksaa pitää yllä?
-
Muistaakseni? Reissu Petet, http://www.expedition.fi/greenland2008/petet.html hiihtäessään Grönlannissa joskus pilvisenä päivänä jättivät säätimen pois, jotta virtaa tuli, yleensä säädin oli käytössä. Tämän jälkeen aurinkosähkö on ottanut pitkiä harppauksia.
-
Teoretisoin semmottista, että onko se lopulta huono ratkaisu, jos ei ole säädintä välissä ollenkaan?
Puhun nyt otsikon vehkeistä 100w kennoa 100Ah akku. Kulutusta on koko ajan, akku on siis aina vajaa.
Jos akku on vaikka puolillaan, minkäläisen latausjännitteen pelkkä kenno jaksaa pitää yllä?
kylllähän se lataa niinkin mutt ain vaara siihen ett akut kiehuu ja oikeella säätimellä saat tarvittaessa enempi virtaa akkuihin mitä kennot suoraan kytkemällä
-
Joo tämä tuli mieleen, kun venereissulla Napsi kenno kärähti ja mietin arvaako kytkeä kennon suoraan.
Kokeilin vanhalla pwm säätimellä ja vertailin sitä suoraan kenno akkuun kytkentään.
Akku on 100Ah ja tyhjä kun sinne sai vähän varausta alkoi säädin pätkiä latausta n 13,9V kohdilla löi aina latauksen hetkeksi nollaan. Onko tämä se miten se perinne pwm säätää latausta?
Kun katsoin mittarin Watti lukemia se oli säätimellä 41W ennenkuin katkaisi, suoralla kytkennällä jännite nousi yli 14V ja latausteho 45W, voiko sanoa että +10%.?
Kun olisi vähän kirkkaammat kelit, kokeilisin vielä missä varauksen vaiheessa jännite nousee vaikka 15V joka varmaan on jo kiehumisrajoilla.
-
Joo tämä tuli mieleen, kun venereissulla Napsi kenno kärähti ja mietin arvaako kytkeä kennon suoraan.
Kokeilin vanhalla pwm säätimellä ja vertailin sitä suoraan kenno akkuun kytkentään.
Akku on 100Ah ja tyhjä kun sinne sai vähän varausta alkoi säädin pätkiä latausta n 13,9V kohdilla löi aina latauksen hetkeksi nollaan. Onko tämä se miten se perinne pwm säätää latausta?
Kun katsoin mittarin Watti lukemia se oli säätimellä 41W ennenkuin katkaisi, suoralla kytkennällä jännite nousi yli 14V ja latausteho 45W, voiko sanoa että +10%.?
Kun olisi vähän kirkkaammat kelit, kokeilisin vielä missä varauksen vaiheessa jännite nousee vaikka 15V joka varmaan on jo kiehumisrajoilla.
jos kennon kytkee "suoraan" akkuun on laitettava takavirta suojaus eli diodi väliin jotta pimeän tullen akku ei lähde purkautumaan kennoa lämmittäen!!
-
Mistä ja minkälainen kennosto tämä retkimalli ?
-
Mistä ja minkälainen kennosto tämä retkimalli ?
Katso ketjun ensimmmäinen viesti ;D
-
jos kennon kytkee "suoraan" akkuun on laitettava takavirta suojaus eli diodi väliin jotta pimeän tullen akku ei lähde purkautumaan kennoa lämmittäen!!
Joo tämä säätimetön systeemi oli vähän sivujuonne. Se mitä tietoa tavoittelin, jos on hätä, esim minulle kävi niin että läppärillä kulutin akun ja sitten jääkaappi ryytyi.
Kun sitä virtaa kipeimmin tarvii, onko mitään järkeä ottää sitä säädintä välistä?
Aika monta päivää saa akku olla auringonpaisteessa että sen saa 50W kennolla kiehumaan, eri asia jos kennostoa on katto täynnä niinkuin tosi kulkijalla pitäiskin.
Tänään hain Victronin säätimen kotiin, mutta eipä täällä pilvein alla juuri mitään testailla. Katellaan paisteella mitä noista irtoaa.
-
Joo tämä säätimetön systeemi oli vähän sivujuonne. Se mitä tietoa tavoittelin, jos on hätä, esim minulle kävi niin että läppärillä kulutin akun ja sitten jääkaappi ryytyi.
Kun sitä virtaa kipeimmin tarvii, onko mitään järkeä ottää sitä säädintä välistä?
Aika monta päivää saa akku olla auringonpaisteessa että sen saa 50W kennolla kiehumaan, eri asia jos kennostoa on katto täynnä niinkuin tosi kulkijalla pitäiskin.
Tänään hain Victronin säätimen kotiin, mutta eipä täällä pilvein alla juuri mitään testailla. Katellaan paisteella mitä noista irtoaa.
nyt kun sulla on oikee säädin Thumb niin kahdesta 50W kennosta saa parhaillaan yli 8amppeeria lataus virtaa Thumb, eli paljon enemmän kuin suoraan akkuun kytkemällä (noin 5A) Thumbd
-
(http://karavaanari.org/kuvat/1438429369.jpg)
Aurinkojutuista mulla ei ole kokemusta, mutta tuli vaan mieleen, että reissuakuissa olen käyttänyt tämmöisiä 50 ampeerin trukkilaturin liittimiä. Ovat ihan käteviä, ei ole uros- ja naaraspuolta erikseen.
Ja Motonetistä löysin noita edullisia sulakepesiä, mihinkä saa pienireikäisen rengaskaapelikengän tukevasti ruuvilla kiinni :)
-
Kytkin mielestäni oikein nämä kennot laturin D+ liittimeen ja aluksi toimi hyvin, hiljaista on meno sähköllä, mutta kun tulin kyliltä takas, tuntui ettei enää kiihdy yli sataseen milläänn :D
(http://karavaanari.org/kuvat/1438433585.jpg)
-
No nih lauantai humöörit sikseen.
Vähän olen huolissani tästä tehosta, päivä on tietysti pilvinen, mutta tämän mukaan tuosta tulisi noin 5% maksimitehosta talteen, ja se on kyllä aika vähän.
(http://karavaanari.org/kuvat/1438433796.jpg)
-
Mielenkiitoisen näköinen systeemi! Pitänee ehkä itellekin jossain kohti alkaa miettiä tuon tapaista, ihan hyvä lisä olisi reissusähköihin, ja nimenomaan tuollainen siirrettävä versio. Rölli varmaan jossain vaiheessa kertoilee, mitä luokkaa pilvisen päivän tuotto voisi olla?
Eeli
-
Onko ihan paksut mustat pilvet taivaalla? Jos on niin ei sieltä enempää tule. Ohuemmalla, poutapilvellä
tulee huomattavasti enemmän. Näin minulla , joskin kennot on vaakassa mutta 210W.
-
No nih lauantai humöörit sikseen.
Vähän olen huolissani tästä tehosta, päivä on tietysti pilvinen, mutta tämän mukaan tuosta tulisi noin 5% maksimitehosta talteen, ja se on kyllä aika vähän.
(http://karavaanari.org/kuvat/1438433796.jpg)
muistatko kun joku epäili virran riittävyyttä kaikkeen mitä aijoit käyttää?
eli paneelien maksimi teho joka ilmotetaan on suomess aika harvoin käyetävissä....
-
muistatko kun joku epäili virran riittävyyttä kaikkeen mitä aijoit käyttää?
eli paneelien maksimi teho joka ilmotetaan on suomess aika harvoin käyetävissä....
Muistanpa oikein hyvin ;)
Tuossa vieressä on 120 sivuinen ketju, jossa kaikki akut täyttyy jo ennen auringonnousua. :D. Aloin jo itsekin uskoa että tässä olisi jotain kehitystä tapahtunut. Hinnat on kyllä romahtaneet.
Tämän pilvisen poutapäivän tuotto 100W kennoilla ja Victron mppt säätimellä jää reilusti alle 10Ah.
Oletteko sitä mieltä että on ihan mahdollinen tulos?
Aurinkoa Victroni ei vielä nähnyt, etten tarkkaan tiedä mihin verrata.
-
Kyllä minusta tuo tulos on realistinen.Mitä olen omaa mittariani pilvisillä seurannut.
Kuten Rölli on opastanut, hentoinen pilviharso kyllä vain tehostaa latausta, hajoittaen
auringonsäteitä. Repesin kunnolla tuohon "kaikki akut täynnä ennen aamua" kommenttiin :laugh: :laugh: :laugh:
Suomen kesä on lyhyt.
-
[quote author=Teukka-74 link=topic=14507.msg277331#msg277331 date=1438447601
Kuten Rölli on opastanut, hentoinen pilviharso kyllä vain tehostaa latausta, hajoittaen
auringonsäteitä.
[/quote]
Onko oikein mitattua tietoa, että pilviharsosta tulisi enemmän kuin suorasta auringonpaisteesta kennoon ?
Jos kennot on varjossa, tuo varmaan toimii juuri noin.
-
Ei muuta kun mittarista seurattua toimintaa. Lapissa kesällä seurasin kun täys aurinko paistoi ja tunturilta tuli hyvin hentoinen harso auringon eteen. Pomppasi hetkellisesti lataus 10.4A -> 11.2A. Ei muuta faktaa.
Lähetetty minun GT-I9295 laitteesta Tapatalkilla
-
pilviharso tehostaa silloin kun paneeleita ei ole suunnattu suoraan aurinkoakohti. Tämä tilannehhan on aika yleinen jos paneelit asennetaan kiinteästi matkailukulkineen katolle.
-
pilviharso tehostaa silloin kun paneeleita ei ole suunnattu suoraan aurinkoakohti. Tämä tilannehhan on aika yleinen jos paneelit asennetaan kiinteästi matkailukulkineen katolle.
Näin varmasti on jos aurinko ei paista suoraan paneeliin, vaan kaikki valo tulee heijastuneena. Valkeasta pilvestä heijastuu enemmän kuin sinitaivaasta.
Mutta sitä on vaikea uskoa että jos valonlähteen eteen laittaa mitään estettä, niin valonmäärä lisääntyisi.
Sitähän kannattaa laittaa lakanakangasta ajovalojen eteen ja pienentää polttimoita Pajerossa, jos näin on :D
-
Tähän on kertynyt harvinaisen paljon Röllin faktatietoa, niin enpä pilaa sitä turhalla länkytyksellä.
Aamupäivästä paistoi sen verran että sain mitattua 70W kennot aurinkoon suunnattuina, kuorman kanssa.
Kysymys kuuluu voiko tälläisiin mittauksiin luottaa niin paljon, että optimioloissa keskipäivän hetkellä pitäisi se 100W saavuttaa, kun on 2 x 50W kennoa?
-
Näin varmasti on jos aurinko ei paista suoraan paneeliin, vaan kaikki valo tulee heijastuneena. Valkeasta pilvestä heijastuu enemmän kuin sinitaivaasta.
Mutta sitä on vaikea uskoa että jos valonlähteen eteen laittaa mitään estettä, niin valonmäärä lisääntyisi.
Sitähän kannattaa laittaa lakanakangasta ajovalojen eteen ja pienentää polttimoita Pajerossa, jos näin on :D
kyllähän se pajerossakin toimii,jos haluat valoa esimerkiksi auton sivulle niin sopivan matkan päähän laitettu lakana tuo enempi valoa sinne minne lamppu ei normaalisti näytä, mutta valitettavasti suoran valon kustannuksella. Thumb
eli sinun liikuteltavan panelin yhteydessä tuskin on hyötyä pilviharsosta, kun oletan sun suuntaavan panelit lähes suoraan kohti aurinkoa..
tuon paneliin maksimitehon saa muutaman tunnin kello 13 ympärillä jos paneelit suunnattu etelään ja aurinkopaistaa .
tuo 70% on aika hyvä sillä sen enempää et saisi kyseisistä paneleista koskaan irti PWM säätimellä
-
kyllähän se pajerossakin toimii,jos haluat valoa esimerkiksi auton sivulle niin sopivan matkan päähän laitettu lakana tuo enempi valoa sinne minne lamppu ei normaalisti näytä, mutta valitettavasti suoran valon kustannuksella. Thumb
eli sinun liikuteltavan panelin yhteydessä tuskin on hyötyä pilviharsosta, kun oletan sun suuntaavan panelit lähes suoraan kohti aurinkoa..
tuon paneliin maksimitehon saa muutaman tunnin kello 13 ympärillä jos paneelit suunnattu etelään ja aurinkopaistaa .
tuo 70% on aika hyvä sillä sen enempää et saisi kyseisistä paneleista koskaan irti PWM säätimellä
Kannattaa siis aina valita parkki sen poutapilven alta. :D jos saa kausipaikkalaisilta luvan.
Olet kai siitä samaa mieltä, että vaikka aurinko tulisi viistosti paneeliin, se on kuitenkin aina tehokkaampi kuin minkään heijastuksen kautta.
Nyt pääsin 85W ja vielä oli se pilviharso edessä.
Jos tuossa on nyt kiinni puolityhjä akku, niin miten se vaikuttaa mittaukseen. Siinä on kova taistelu jännitteestä, auringossa jännite on yli 13,2V ja pilviharsolla 12,7V.
Millainen pitäisi kuorman ja akun olla että saisi järkevän maksimitehon?
-
Nyt pääsin 85W ja vielä oli se pilviharso edessä.
Jos tuossa on nyt kiinni puolityhjä akku, niin miten se vaikuttaa mittaukseen. Siinä on kova taistelu jännitteestä, auringossa jännite on yli 13,2V ja pilviharsolla 12,7V.
Oliko se niin että näitä tilanteita varten on hyvä olla mppt-säädin? Siis sen keräyshyötysuhteen vuoksi.
-
Olet kai siitä samaa mieltä, että vaikka aurinko tulisi viistosti paneeliin, se on kuitenkin aina tehokkaampi kuin minkään heijastuksen kautta.
aurinko kenno ei pysty käyttämään kovin vinosta tulevaa auringon paistetta hyväksi, sen vuoksi aamu ja iltapivällä voi pieni pilvi harso olla eduksi.mitään absoluuttisia mittauksia en ole tehnyt nutta semmonen perstuntuma aiheesta kun vuosia seurannut sivusilmällä mittareita.
jos akku tai muu kuorma pystyy ottamaan kaiken tuoton vastaan niin silloinhan mittaus on ok, eli jos jännite pysyy alle 14v:n njjn silloinhan sinne kuormaan/akkuun menee koko tuotto.
ja juurikin tuo mppt säädin on tehon suhteen paras olipa akun jännit mitä vain
-
Ei muuta kun mittarista seurattua toimintaa. Lapissa kesällä seurasin kun täys aurinko paistoi ja tunturilta tuli hyvin hentoinen harso auringon eteen. Pomppasi hetkellisesti lataus 10.4A -> 11.2A. Ei muuta faktaa.
Lähetetty minun GT-I9295 laitteesta Tapatalkilla
Ja lapissa kun on yötön yö kesällä niin lataa varmaan yölläkin enempi kuin esim Jyväskylässä.
Eikö kuvaajatkin käytä valkeaa taustaa, syy mikä lie.
-
Ja lapissa kun on yötön yö kesällä niin lataa varmaan yölläkin enempi kuin esim Jyväskylässä.
Eikö kuvaajatkin käytä valkeaa taustaa, syy mikä lie.
Juu kyllä. Mutta saman huomannut Oulussakin ja me ollaan keski-suomessa ;)
-
Ja lapissa kun on yötön yö kesällä niin lataa varmaan yölläkin enempi kuin esim Jyväskylässä. Juu kyllä. Mutta saman huomannut Oulussakin ja me ollaan keski-suomessa ;)
Eikö kuvaajatkin käytä valkeaa taustaa, syy mikä lie.
Silmä on tosi huono valon mittari, se on aina automaatilla ja näkee vaikka kuun valossa.
Minkämoista ampeeria tulee vaikka siellä Oulun seudulla klo 19 näin elokuun alussa?
Ja kiitos taas Rölli, tähän on kertynyt paljon hyvää asiaa.
-
Kirkas taivas, auringonnoususta 3 tuntia klo 8, paneelit suoraan ylöspäin ns katolla= 100W systeemin teho on 2 wattia.
E: reilu 4 tuntia auringonnoususta, katolta 30W ja suoraan aurinkoon suunnattuna 60W, mikä on jo ihan järkevää latausta.
-
Kirkas taivas, auringonnoususta 3 tuntia klo 8, paneelit suoraan ylöspäin ns katolla= 100W systeemin teho on 2 wattia.
E: reilu 4 tuntia auringonnoususta, katolta 30W ja suoraan aurinkoon suunnattuna 60W, mikä on jo ihan järkevää latausta.
tuossa sen näkee kuinkapaljon tehoo saadaan lisää käännettävällä systeemillä Thumb... mutt valta osa meistä on niin mukavuuen halusia ett asenna ja unoha on hyvä systeemi . samaan tulokseen pääsee lisäämällä kennokapasiteettia. .
-
Kumpaas tässä käännettävällä systeemillä tehdään...?
Ladataanko akkua, vaiko katsotaanko telkkua?
(http://karavaanari.org/kuvat/1438585700.jpg)
-
Kumpaas tässä käännettävällä systeemillä tehdään...?
Ladataanko akkua, vaiko katsotaanko telkkua?
(http://karavaanari.org/kuvat/1438585700.jpg)
elämä on valintoja :D
-
Eikö kuvaajatkin käytä valkeaa taustaa, syy mikä lie.
Silmä on tosi huono valon mittari, se on aina automaatilla ja näkee vaikka kuun valossa.
Minkämoista ampeeria tulee vaikka siellä Oulun seudulla klo 19 näin elokuun alussa?
Ja kiitos taas Rölli, tähän on kertynyt paljon hyvää asiaa.
Laitan jääkaapin päälle , kun aamulla vilkutti täysiä akkuja. Käyn tsekkaamassa tuoton klo 19 jos ei sada.
Vaunu on jo tuolloin tod.näk.auringolta suojassa joten yritän kuvittaa tilannetta. Thumb
Joku kirjoitteli että kohteen saaminen "ylös" taustasta on helpointa valkoista taustaa vasten. Tiiä häntä, en
ole kuin miinus amatöörikuvaaja ;)
-
Nyt ei jouda illalla vaunulle mutta tuossa on 13:30 otettua kuvaa.
Kuormitettuna jääkaapilla.
(http://karavaanari.org/kuvat/1438606722.jpg)
(http://karavaanari.org/kuvat/1438606774.jpg)
-
Tuossa on klo 18:30 otettua matskua. Toisessa panelissa näkee heijasteena, jo kuinka valo tulee puiden takaa ja lisäksi
pilvi on edessä. Latauksen vaihteluväli 0.4-0.7A , riippuen pilven sen hetkisestä paksuudesta. Kirkasta taivasta ei juuri nut tarjolla ole.
(http://karavaanari.org/kuvat/1438616470.jpg)
(http://karavaanari.org/kuvat/1438616476.jpg)
(http://karavaanari.org/kuvat/1438616483.jpg)
-
En nyt ymmärtänyt, että mitä yrität kertoa, mutta noilla jännitteillä ei asiat ainakaan kunnossa ole.
-
En nyt ymmärtänyt, että mitä yrität kertoa, mutta noilla jännitteillä ei asiat ainakaan kunnossa ole.
Akku on kohta tyhjä ja latausta ei ole kuin...
-
Kuvilla kerron valoisuutta ja sen tuottamaa lataustavirtaa sillä hetkellä. Jännitteet on alhaalla kun on ollut kovaa kuormaa koko päivän ja katolta ei paljoa ole tullut. Sitä paitsi akut on menossa vaihtoon.
Lähetetty minun GT-I9295 laitteesta Tapatalkilla
-
Olisi varmaan ollut kuvaavampaa laittaa kennojännite kuviin, joka oli 26.7V. Eli hyvin huonosti tuli aurinkoa paneelille. Siksi matala latausvirta. Noh, tämä tästä.
Lähetetty minun GT-I9295 laitteesta Tapatalkilla
-
Ja puhun nyt 2 kennon yhteis jännitteestä.
Lähetetty minun GT-I9295 laitteesta Tapatalkilla
-
En nyt ymmärtänyt, että mitä yrität kertoa, mutta noilla jännitteillä ei asiat ainakaan kunnossa ole.
Minä tätä kuvattua tietoa pyysin ja ihan selkeän tiedon sainkin. Kiitos siitä
Täällä eikä muuallakkaan ole kovin paljon mainostettu, että 200W systeemin teho on illansuussa alle 10W vaikka keli näyttää kirkkaalta yöttömässä yössä.
itselleni haen sellaista näppituntumaa, koska sitä latausta kannattaa edes tavoitella.
Nyt näyttäisi siltä että 4 ensimmäistä tuntia auringonnoususta ja neljä tuntia ennen laskua on minun käyttööni täysin hyödyttömiä, ellei paneelia saa suoraan auringon paisteeseen.ja aika kelvottomalta näyttää myös kovin pilvisen päivän tuotto.
Aurinkoisena päivänä kannattaa nähdä vähän vaivaa, että kennot saa mahdollisimman pitkään suoraa auringon valoa, mutta tässhän ei ole mitään uutta.
Ja toistan nyt vielä senkin että minun 50W kenno ja naps mpptsäädin täytti juuri 11 vuotta.
Halusin nyt tietää onko joku asia oleellisesti kehittynyt uudemmissa, koko on pudonnut puoleen ja hinnat neljäsosaan, muuten en kovin suurta kehitystä näe. Näkeekö joku muu?
-
Minä tätä kuvattua tietoa pyysin ja ihan selkeän tiedon sainkin. Kiitos siitä
Täällä eikä muuallakkaan ole kovin paljon mainostettu, että 200W systeemin teho on illansuussa alle 10W vaikka keli näyttää kirkkaalta yöttömässä yössä.
itselleni haen sellaista näppituntumaa, koska sitä latausta kannattaa edes tavoitella.
Nyt näyttäisi siltä että 4 ensimmäistä tuntia auringonnoususta ja neljä tuntia ennen laskua on minun käyttööni täysin hyödyttömiä, ellei paneelia saa suoraan auringon paisteeseen.ja aika kelvottomalta näyttää myös kovin pilvisen päivän tuotto.
Aurinkoisena päivänä kannattaa nähdä vähän vaivaa, että kennot saa mahdollisimman pitkään suoraa auringon valoa, mutta tässhän ei ole mitään uutta.
Ja toistan nyt vielä senkin että minun 50W kenno ja naps mpptsäädin täytti juuri 11 vuotta.
Halusin nyt tietää onko joku asia oleellisesti kehittynyt uudemmissa, koko on pudonnut puoleen ja hinnat neljäsosaan, muuten en kovin suurta kehitystä näe. Näkeekö joku muu?
Olet oikeassa. Jos ei puhuta sen kuukauden pituisesta todellisesta lapin yöttömästä yöstä, niin latausta on aika lailla turha
odotella iltapäivän tuntien jälkeen. ELLEI pysty kennoja kohdentamaan kuten siirrettävää Thumb Vaakataso syö melkolailla
kennojen mahdollisuudesta tuottaa energiaa, kun tilannetta katsoo esim.Toukokuu-syyskuu välisellä jaksolla. Siksi minä olen
laittamassa kunnon akkuvarantoja ja lisänä on aggregaatti :)
-
Kuinka vanha keksintö on tuo MPPT-säädin?.
-
Totuus löytyy kaurapuurosta, eli joulukuu - tammikuu. Itse hommaan jotakin ajottaista puuhastelua näille kuukausille, jolloin tarvitsen agria. Lataantuu akut samalla. Kulutusta on kuitenkin jatkuvasti. Käännän talviajaksi kennot pystyasentoon, ettei lumi kerry pinnoille . Näin siis mökillä.
Uudessa agrissa on 12V:n ulostulo, liekkö sillä mitään merkitystä akkujen latausta varten. Vai onko se 12V:n vakiovirtalähtö.
-
Kuinka vanha keksintö on tuo MPPT-säädin?.
en tiiä keksinnön iästä mutt noin kolmevuotta sitten tais tulla yleisemmin markkinoille.. luulen ett toveri tarkotti naps pwm säädintä mutt tää on vaa mutu...
-
No nyt ollaan tositoimissa.
Pari viikkoa pitäisi näillä eväillä mennä.
Ollaan napapiirin yläpuolella 400km, ja aamu viideltä sain imuroitua 4A hetkittäin ,seiskan maissa 5A, ikävä järvenpinta avittaa varsinkin kun aurinko on matalalla.
Varmaan ainoa päivä tässä reisussa, kun pitää lisätä kulutusta, ettei mene hukkaan.
Niin tuo kuvan vehe on kameran jalka, kokeilin laiskuuttani sitäkin.
Hyvältä systeemiltä tuntuu tuo ripustaminen. Matkassa on vahvoja klipsejä siihen hommaan.
(http://karavaanari.org/kuvat/1439266754.jpg)
-
Hyvää matkaa Thumb Mielenkiinnolla odotan raporttia kuinka aurinkoa riitti ja virtasta :)
-
Komppaan teukkaa , hyvää reissua 8).
-
Kiitos, näillä eväin reissu on kyllä hyvä ja senverran kommentoin sähkön riittävyyttä, että mikään huoleton systeemi tämä ei ole, niinkuin vaikka kulkimessa pitäisi olla.
Mutta kun kun kennoja kulkeissaan kääntelee ja mikä tärkeintä säätää kulutuksen taivaalta tulevan sähkön mukaan, se siis laitetaan riittämään :D
Aurinkoisena päivänä saisin vaivaa nähden keräiltyä noin 50Ah ja huonoimpanakin tulee 5Ah, kaksi täyttä 80Ah akkua lähdöissä.
Kulutuksen saan tiristettyä 15Ah vuorokaudessa, jääkaappi ,känny ja pad.
Jääkaappia on kompura malli ja vie käydessään 5A. Pidän sen näytön mukaan -1 astetta ja tiukassa paikassa käytän puoli tuntia kerrallaan ja sitten vuoraan paketin retkipatjalla ja heijastavalla eristeellä umpeen, esim yöksi, aamulla lämpö on + 1.
Jos jääkaappia käyttää pitkään yhtäjaksoisesti, hyötysuhde huononee, kun kompura lämpiää ja alkaa lämmittää koko kaappia. Ilmareiät pitää muistaa pitää avoimena eristeistä yms.
Jääkaappi kannattaa tietysti pitää täynnä, että on paljon kylmää massaa. Peltisillä tölkeillä voi säätää sisältöä, jos lihat hupenee. Sanomattakin on selvää että kaappi nostettiin lähtiessä koneeseen täynnä pakastetta.
Huono ratkaisu oli siirreltävään käyttöön 4m2 kaapeli >:D
Se on liian raskasta tavaraa, kun säädin ja kennot on kevyitä ja niitä aika ajoin siirrellään.
Liittimet irtoilee ja säädin roikkuu milloin missäkin, kun ei ole kiinteässä asennuksessa.
-
Hyvää infoa Thumb Oliskohan tuo sitten kuristanut virran kulkua ohuemmat kaapelit?
-
Hyvää infoa Thumb Oliskohan tuo sitten kuristanut virran kulkua ohuemmat kaapelit?
jos ei kohtuuttoman pitkät ni eihän 2.5 neliön piuhall tuu kummosia häviöitä maksimissaam 2.8 amppeerin virralla
http://www.jkauppi.fi/jannitehavio/
laittaa 36V ja 2.8A ni saa maksimi häviön
-
jos ei kohtuuttoman pitkät ni eihän 2.5 neliön piuhall tuu kummosia häviöitä maksimissaam 2.8 amppeerin virralla
Ok, hyvä tietää :)
-
Hyvä linkki.
Nyt tuli mieleen, että sainkohan vahingossa 6 m2 kaapelit, niissä oli mc liittimet valmiina.
Tuntuu etteivät oikein sovinnolla pysy Victronin liittimissä.
Nyt oli kokonaishäviöt paljon isommat, kun siirsin paneelia, liitin irtosi, ja puoli päivää ei ladannut mitään, ennenkuin kuin katsoin mittaria. :D
-
Hyvä linkki.
Nyt tuli mieleen, että sainkohan vahingossa 6 m2 kaapelit, niissä oli mc liittimet valmiina.
Tuntuu etteivät oikein sovinnolla pysy Victronin liittimissä.
Nyt oli kokonaishäviöt paljon isommat, kun siirsin paneelia, liitin irtosi, ja puoli päivää ei ladannut mitään, ennenkuin kuin katsoin mittaria. :D
tuli mieleen.. onhan säädin mahdollisimman lähellä akkua ja paneelit sarjassa?
näin on pienimmät siirto häviöt
-
tuli mieleen.. onhan säädin mahdollisimman lähellä akkua ja paneelit sarjassa?
näin on pienimmät siirto häviöt
Kyllä vaan.
Jos nyt tekisin, laittaisin säätimestä akkuun vähän lisää esim 1m ja jatkaisin säädin kenno väliä n 8 metriin, ja koska se häviö on noinkin pieni laittaisin 2,5 neliön kaapelia-
Ostin lähtiessä Biltemestä perkeleen hienot tuuninki akkukengät, niissä oli hyvät lähdöt erikokoisille kaapeleillä. Täällä tundralla kun aloin niitä kytkeä, kiristykset oli jollain kuusiokololla. En sitten lähtenyt hakeamaan avaimia, lähitielle on 20 kilomeetriä.
-
Ei mitään hätää ole, mutta vähän ihmettelen latauksen käyttäytymistä.
Minulla on nyt vain yksi 80Ah akku kytkettynä säätimeen kerrallaan.
Akun jännite aamulla on 12,20, eli se on jo melko tyhjä.
Laittelen kennot päin aurinkoa ja lataus näyttää yli 5 A, mutta nyt kun latinkia oli tullut 20Ah, joku rajoittaa virran 2,5A.
Jos lisään kulutusta, virta nousee taas yli viiden. Aivan kuin akku ei ottaisi vastaan latausta.
Mistähän tässä on kyse, akut ovat aivan uudet ja käyttämättömät. Voiko sillä ola joku merkitys, pitääkö ne jotenkin sissäänajaa?
-
tuoha se on ongelma pikkuakkujen kanssa, akku kun rupee täyttyyn sen virran vastaan ottokyky heikkenee.Sen vuoksi akkujen vuoron perään lataaminen ei ole järkevää, vanhentaa akkuja nopeammin ja virran vastaan otto kyky pienempi... eli tuo on ihan normi ilmiö lyijy akkujen kanssa..
-
tuoha se on ongelma pikkuakkujen kanssa, akku kun rupee täyttyyn sen virran vastaan ottokyky heikkenee.Sen vuoksi akkujen vuoron perään lataaminen ei ole järkevää, vanhentaa akkuja nopeammin ja virran vastaan otto kyky pienempi... eli tuo on ihan normi ilmiö lyijy akkujen kanssa..
Nämä on Exide marine akut.
Jos siis lähtötilanne on akussa vaikka 30ah kapasiteettia jäljellä ja siihen lisäillään 20ah, on ihan normaalia että ei ota esim enää 5A vastaan?
Olisiko siis kuitenkin hyvä kytkeä toinen akku rinnalle, jotta saisi kaiken virran talteen.?
-
Nämä on Exide marine akut.
Jos siis lähtötilanne on akussa vaikka 30ah kapasiteettia jäljellä ja siihen lisäillään 20ah, on ihan normaalia että ei ota esim enää 5A vastaan?
Olisiko siis kuitenkin hyvä kytkeä toinen akku rinnalle, jotta saisi kaiken virran talteen.?
oliko akku kuormitettuna vai lepotilassa kun mittasit jänniteen?
toss yhen näkönen lepotila taulukko
Ominaispaino Lepojännite Varaustila
1,28 12,72 V n. 100%
1,25 12,54 v n. 85%
1,22 12,36 V n. 70%
1,18 12,12 V n. 50%
1,16 12,00 V n. 40%
1,13 11,82 V n. 25%
1,10 11,64 V n. 10%
1,00 11,04 V n. 0%
eli sun tilanne toden näköisesti normi juttu
ja minä ainakin laittasin toisen rinnalle ja en irrottas sitä ellen tarttis siin venees ja heti tajkas
-
Kiitos hemmetisti, muistelin väärin nuo lepojännitteet.
Jotenkin ajattelin niin että saan parhaan hyöytysuhteen, kun kytken vain tyhjemmän akun säätimeen.
Nyt on taas aurinkoo povailtu, että ei niin noponnuukaa, mutta yöuistelut pitenee.
-
Kiitos taas Rölli, jo vain tasaantui latausvirta.
Toivotaan että Olkiluoto on vahvemmissa käsissä kuin tämä reissu järjestelmä. :D
(http://karavaanari.org/kuvat/1439734854.jpg)
-
^
Tuo + navan "suojus" on pätevä ;)
-
^
Tuo + navan "suojus" on pätevä ;)
Eikö, erikoismalli. :D ja miinusnavan vielä tärkeempi.
Nyt on kaikki äitin keinot pelissä, vieä saa 50W tiristettyä hetken.
(http://karavaanari.org/kuvat/1439741468.jpg)
-
Meneekö noi panelit jotenkin kasaan kuljetuksen ajaksi? Näyttää erittäin päteviltä Thumb
-
Meneekö noi panelit jotenkin kasaan kuljetuksen ajaksi? Näyttää erittäin päteviltä Thumb
Ne on venepaneelia, joka yleensä nostaa vain hintaa.
Kennot on laminoitu muovilevylle, joka taipuu vähän, mutta ei mene rullalle.
Eli kun nuo laittaa päällekkäin, on 55x 55x 1cm paketti, paino n 2 kg.
Mutta vähän epäilyttää näissäkin tuo vahva kaapeli ja sen liitos, ja käyttö kun on vähän tätä ;)
-
Joo, ei varmaan hirveästi kestä taitteluja nuo liitoskohdat. Mulla olis kans käyttöä tuollaiselle liikuteltavalle panelille.
Sikälikin seuraan mielenkiinnolla retkeilyäsi Thumb Ja tietysti hienojen kuvien vuoksi :) Auttaiskohan jos jlooin tavalla tukisi paneliin noita kaapeleita?
1 läpivienti(vaikka muoviputken pätkä) ennen liitosta veisi paljon vetoa pois liitokselta.
-
Saaks kyssyy ?
No kysyn ennenkuin saan vastausta tohon edelliseen:
Paljonko tulee painoa tuolle järjestelmälle ? Akut, paneelit, ymt härdelit ?
Miten olisi ollut lapiolla kuoppa maahan jotta "pahin" ääni ei häiritsisi ja tollanen, ihan sama kumpi hyräämään:
http://www.yamaha-motor.eu/fi/binary/2014_Generaattorit_tekniset_tiedot_5vuodentakuulla_tcm213-577025.pdf
http://www.konenygard.fi/fi/agregaattit/162-honda-generaattori-eu-10i.html
Pensaa kanisterillinen, olisi valoa ja virtaa . . .
Taitaa nuot kaksi, Yamaha ja Honda olla kaksi parasta pikkuagrea ? Tuottavat talvellakin sähköä, paneelilta on turha toivoa latikiin virtaa talvipäivinä . . .
Mitään Kipor "paskaa" ei erämaahan kannata mukana kantaa . . .
-
Joku vedonpoisto pitää järjestellä, putki idea voi olla hyvä.
Laiskuuttakin kun ei viitsi irroittaa liittimiä siirrellessä.
Painon systeemiin tuo akut, muu painaa 5kg, sähköperäkone 6kg.
Sepä on mielipide kysymys mitä sietää. Mökillä voisin vielä agreenia kuunnella, mutta täällä kuunnellaan vain tinnitusta ;)
Nyt kun on kylmät yöt jääkaappikin toimisi agrella parilla käyttökerralla, tosin ei salli pitempää leiristä poissaoloa, toisin kuin kenno.
Viime vuonna uistelin 5hp nelitahti Hondalla Mudduksella ja niissä oloissa se oli ihan helvetillinen meteli ja käry, tyvenessä illassa.
Mutta muuten ihan yhtä järkevä ja monikäyttöinen olisi Honda agre.
En tosin usko että on kymmenen vuoden päästä yhtä toimintavarma kuin kenno, ehkä ei ole käyttäjäkään enää ;)
Saakos muuten 4tahti agrea kääntää kyljelleen?
-
Voipi olla jos agrikaatin kellistää niin se puskee rasvat kankaalle. Meillä Mercuryn 4T perärutkussa on kellistys mahdollista kaasukahvan päälle, jolloin rasvat pysyy sisällä. Agrekaatti vaatii sitten polttoaineen roudausta, joten tuskimpa lisäpainoksi kaipaa...ainakaan lentokoneessa, sisällä.
Toivottavasti nuo aurinkopaneelit vielä kehyttyvät paremmiksi energian tuottajiksi. Thumb
Btw. akkuja löytyy jo köykäsiä versioita, tosin hinnat eivät ole välttämättä ihan köykäsiä.
-
Mitä polttoaineen roudaukseen tulee, elämä painaa . . .
Mutta lisää "vettä myllyyn":
http://www.hydrocell.fi/assets/Uploads/PDF-FI/Efoy-polttokennot.pdf
Ei sillä, itseänikin kiinnostaisi kaasuton asuntoauto jonka osana olisi aurinkokennot. Lämmitys ja hella "löpöllä", jääkaappi kompuramalli kera kennojen.
Herkällä korvalla olen seurannut projektin etenemistä.
Miten noiden lyijyakkujen korvaaminen "kuivilla"liittiumakuilla kuin akkuporakoneiden akut ? Onko tietoo ? Keveempiä lienevät ?
-
Mitä polttoaineen roudaukseen tulee, elämä painaa . . .
Mutta lisää "vettä myllyyn":
http://www.hydrocell.fi/assets/Uploads/PDF-FI/Efoy-polttokennot.pdf
Joo, tuli just tuo sama polttokenno mielee...
-
Tossa linkki köykäsiin akkuihin :
http://www.super-b.com/en/
Ps. itse säästin painoa noin 5 - 6 kg . akun vaihdon yhtedessä, nykyisen akun painaessa 1,250 kg.
-
Sano se Suomeksi:
http://www.marinea.fi/super_b
http://www.marinea.fi/super_b_lithium_ion_akku_50_ah
KALLISTA ! ! ! Eikä erityisen kevytä kuitenkaan . . . Tahi miten sen nyt ottaa, paljonko 100Ah vapaa-ajanakku painaa ? Toi oli 11 kg, . . . 22kg !
http://kauppa.lapinakkumaailma.fi/product/1/varta-akku-silver-dynamic-h3-12v-100ah 22kg !
-
Itse aioin noista LiFePo palikoista koota retkiakun, mutta en saanut aikaiseksi.
Näitä käytetään sähköpyörissä yms. Vaatii oman lataussäätimen joka säätää jokaista kennoa yksilöllisesti. Se lisää käyttöikää reilusti, normiakkuun verraten.
http://www.ev-power.eu/Winston-40Ah-200Ah/?cur=1 (http://www.ev-power.eu/Winston-40Ah-200Ah/?cur=1)
http://www.ev-power.eu/Winston-40Ah-200Ah/?cur=1
-
Itse aioin noista LiFePo palikoista koota retkiakun, mutta en saanut aikaiseksi.
Näitä käytetään sähköpyörissä yms. Vaatii oman lataussäätimen joka säätää jokaista kennoa yksilöllisesti. Se lisää käyttöikää reilusti, normiakkuun verraten.
http://www.ev-power.eu/Winston-40Ah-200Ah/?cur=1 (http://www.ev-power.eu/Winston-40Ah-200Ah/?cur=1)
http://www.ev-power.eu/Winston-40Ah-200Ah/?cur=1
Super Beessä on säädin integoituna (BMS) , joten nou hätä.
-
Super Beessä on säädin integoituna (BMS) , joten nou hätä.
Samat systeemit juu, vähän halvempi jos kokoaa itse. Säätimet ei ole kalliita, kestävyydestä en tiedä. Minun piti koota tuolainen reppuun litteäksi levyksi. Käytellä sitten moneen hommaan, ketjusaha perämoottori jne
-
Sano se Suomeksi:
http://www.marinea.fi/super_b
http://www.marinea.fi/super_b_lithium_ion_akku_50_ah
KALLISTA ! ! ! Eikä erityisen kevytä kuitenkaan . . . Tahi miten sen nyt ottaa, paljonko 100Ah vapaa-ajanakku painaa ? Toi oli 11 kg, . . . 22kg !
http://kauppa.lapinakkumaailma.fi/product/1/varta-akku-silver-dynamic-h3-12v-100ah 22kg !
Hintaa en ota kantaa, mutta esim. lentokoneessa paino merkitsee hintaa enemmän.
-
Noilla hinnoilla mennään meillä ainakin perinteisellä tyylillä :)
Tuo polttokennolaite on mielenkiintoinen. Joskin näyttää sillekkin
polttoaine maistuvan. Jotenkin itse ajattelisin että noissa Gaphirin maisemissa
ei halua minkäälaista polttonesteen käryä haistelevan. Ainakaan itse en halua.
Ja luonnonäänet, ne vasta kokemisen arvoiset on Thumb
-
No niin nyt on siirrelty kalusto järvenrannalta tuntuurin laidalle.
Sain sitten rikki toisen paneelin kaapeliliitoksen ja paneeli mykäksi.
En ihan tarkkaan tiedä missä se meni, ihmettelin vaan kun ei tule täyttä virtaa, vaikka paistaa.
Pohjoisessa oli samat rantakelit kuin muuallakin, ja 50W kin riitti paisteella hyvin.
No senverta tuli kateltua keräilytehoa, että kun paneelia käänteli aurinkoon päivänmittaan, 50W paneelista sai kerättyä 25Ah, melkein sama parina päivänä.
Päivänpituus oli 17 tuntia ja aamusta sai bonusta vielä järvenpinnasta.
Mikään huoleton systeemi ollut noinkaan, mutta jos enemmän aikoo saada talteen, joutuu jo näkemään aikapaljon vaivaa.
Pidän itselleni maksimina täällä siis 100W kennoilla 50Ah, jos on joskus pakko saada sitä virtaa paljon.
Joku pilvisempi päivä, jolloin 100W paneelit lojui aukealla paikalla, tuotto jäi 8Ah.
Kompurajääkaapin kulutusta sain pienennettyä alle 10Ah vuorokaudessa, kun käyttelin sitä puolentunnin jaksoja ja väleillä peittelin sen leiripatjalla ja moninkertaisella pressulla.
Yöt oli kylmiä, joka tietysti auttoi tässä.
Vähän vaimeasti vastaillaan Aurinkopaneelikaupa sta, kun yritä tiedustella, mitä tuolle risalle tehdään.
Vikaa on vaikea paikallistaa, kun tuo massalla liimattu kytkentäkotelo on osittain paikallaan.
-
Hyviä tuottolukemia kun saa suunnattua aurinkoon. Erittäin hyviä.
Toivottavasti saat panelikaupan kanssa asiat oikenemaan.
-
SOLAR E POWER CUBE AURINKOAGGREGAATTI 449 €
Akku: 55A hybridiakku
Jatkuva 1500W virransyöttö
Lataa sisään taittuvista aurinkopaneeleista jopa 80W/h
http://www.puutarhatukku.fi/product/97/solar-e-power-cube-aurinkoaggregaatti