Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Kori ja alusta => Aiheen aloitti: HiTec - 12.04.2015 kello on 17:57
-
Otin asian taas esille CO2 merkintää leimatessa - tämä katsuri meinasi, että "kyllä (kait) se pitäisi lukea", ja lisäsi samalla kuluitta..
CO2-merkintä? Lienee siis massa vs. CO2 ajoneuvoverossa ja jälkimmäinen lienee se edukkaampi? ???
Sullehan myyjä on antanut väärää tietoa kun ilmoituksessa lukee 5hlö kun otteessa kuitenki 4hlö. Onko muuten erillisvuoteitakaan (kerrosvuoteet mainittu aiemmin), tuliko mukaan peräbox (termi fillaritelineeseen tuleva kaasupullokotelon näköinen lisuke? taisi käyttää takatallin synonyyminä) :D Ilmoituksessa ei näkynyt tuota 100km/h mainintaa..
No kyllä ihan itse otteesta tuon tarkastin kun auton tutkin ennen kaupantekoa, joten ei tullut yllärinä. Ja muutenkin ei "ihan" ollut ajantasalla tuo myyjän ilmoitus monilta muiltakaan osin. Ilmoituksesta puuttui mm. tukijalat, sähkömittari, 100km/h, kaasun ulosotto + siihen liitettävä kaasugrilli, ohjaamon lämpösuoja... mutta näistähän minä en valita, olipahan vähempi "kilpailijoita" tuota pois ostamassa :D
Btw. tuossa kuvassa takavyöt menevät väärin - pitäisi olla selkänojan päällä, eikä alla. Eli selkänoja pitää pujottaa lanneosuuden alle..
Juu, korjasin tuon samalla kun muutenkin autoa läpi kävin imurin kanssa. Tulipahan samalla tutustuttua mm. raitisvesijärjestel mään ja ylläri-pylläri, ne kevään ekan käytön ongelmat oli heti vastassa. No eipä nyt ihan hirveästi yllätä tuokaan, pitää vaan jaksaa nykertää sen kanssa ::) Samalla käänneltiin patjoja oikeinpäin, löydettiin muutama puuttuva osanen ja asennettiin ne takaisin paikoilleen, jne... Jääkaappikin vaikutti kylmenevän maasähköllä, kuten laturitkin vaikutti toimivan. Peräkontin "sisäovi" pitäisi vielä nykertää, liukukiskot on jo valmiina, mutta ovi puuttuu. Oik.puoleinen kontin oven sarana kanittaa, pitää suoristaa ja herkistellä. Molemmat kaasupullot tyhjät, joten kaasukäytöt pitää vielä käydä joskus läpi. Eli pientä laittoa vähän sellä täällä 8)
Yksi ehkä vähän suurempi löydös oli kontin lattian ja peräseinän välinen sauma kun päivä paistaa läpi :o Kyllä, seinä on irti lattiasta n. 1/2 koko matkastaan, joten tuossa oli tarkemman tutkiskelun paikka. Kaikki kuitenkin vaikutti olevan ok, sauman liimaus "vain" pettänyt jostain syystä. No massaa sauma täyteen, auton alle pieni kulmaraudan palanen vähvisteeksi ettei enää uudelleen repsahda ja sisäpuolelta kunnon saumaus niin eiköhän tuo tuossa pysyne 8)
-
^
Kontin eli takatallin(ko)?
Onko takatallia ylikuormattu ja ratkennut? Kannattaa melko hyvin tutkia, että tulee oikeasti kuntoon.
Mikäs raitisvesijärjestel mässä?
-
Onko takatallia ylikuormattu ja ratkennut? Kannattaa melko hyvin tutkia, että tulee oikeasti kuntoon.
Kontti/takatalli, mikä tila tuolla perässä kerrossängyn alla on. Sen verran tosiaan sitä olen jo tutkinutkin, että rakenteet ovat ehjiä, lattia ei ole notkahtanut ja kestää ihan hyvin allekirjoittaneenki n mönkimisen tuolla tallissa, lattian tms. rutisemati. Eli tervettä, kovaa on materiaalit ainakin vielä, nou hätä. Tuo sauman aukeaminen vaikuttaa ihan kuin takapuskuri olisi ajettu johonkin ja pois lähtiessä se on sitten nyppässyt takaseinää ulos => Reps! Meinaan tuossa on uusi takapuskuri, tai ainakin se on jonkin verran kirkkaamman valkoinen kuin muut helmat. Samaten pelkääjän peili on ilm. ajettu johonkin ja se on hieman repsahtanut kiinnityksestään => peili tutajaa 100km/h nopeudessa. No liimallahan tuostakin helposti selvitään, nou hätä. Peilin sähkösäädöt ja kaikki kuitenkin pelaa ihan ok 8)
Mikäs raitisvesijärjestel mässä?
No kun systeemi on talveksi tyhjätty, niin nyt pitäisi saada ne ilmat pois sieltä. Pumppuna on näköjään joku Bilteman "fiksu" painevesipumppu (http://www.biltema.fi/fi/Veneily/Pumppu/Vesipumppu/Painevesipumppu-2000020513/), joka pyörähtää jonkun sekunnin ja pysähtyy. Odottelee tuon 30s ja yrittää uudelleen, sama tulos => on tuo systeemin ilmaaminen "hieman" hidasta tuollaisella pumpulla :-X Toki ensin piti etsiä ne hanat, jotta sai auton lopettamaan allensa kusemisen kun raitisvesisäiliöön vettä laitoin :P
Josta tietty taas seuraavaan aiheeseen: Mistäköhän tuohon löytäisi as.osan ohjekirjan? Alustan ohjekirja oli tallessa, mutta as.osan on jäänyt johonkin vuosien saatossa. Trumaticiin C6002EH nyt löytyikin hyvin pdf-ohjekirja, jolla pääsi tuon värkin saloihin kiinni, mutta as.osaan pitäisi tuollainen vielä jostain metsästää 8)
-
Onnea ja pettymyksien kautta uuteen nousuun. Vaikka oman tietämyksen heikkous uuden kulkimen kanssa väliin harmittaa, ni kyllähän se silti enempi antaa ko ottaa. Pari vuotta ja oot aika sinut sen uuden matkamökkis kanssa Thumb
-tapani-
-
Tarttis kohta pilkkoa aihe - etäännytään tarrasta ;)
Peräpään kuvassa näkyy koukkukin olevan. Ettei rungon jatko jotenki notkolla ja vetää takatallin pohjaa alaspäin?
Ilmeisesti pakkasvahinkoja ollut kun alkup. pumppuvaihtunut. Voisko pumpussa olla himppu liian suuri tavoitepaine (tai liian pieni hystereesis)? Muoviputket liittimineen saattavat aavistuksen myös isommalla paineella myödätä. Pakkasvahinkojen jäljiltä kannataisi käydä pikaliittimien liitokset läpi, ettei mikään ole peruuttanut huulille..
Ei mulla Fiamman Aqua-8 ole tuollasta "taukopärähtelyä" ollut saati mitää ilmaus tarvetta - ilmapatjahan mulla on lisäämässäni 1.5L paisunta-astiassakin.
Bilteman pumpun ohjeessa lukee; "Vaihda pumpun kuminen siipipyörä uuteen aina uuden veneilysesongin alkaessa."
Näissä karavaanivehkeiden painepumpuissa on kalvo, elintarvikekelpoine n.. Kuminen ratas (musta; maistuu ja haisee pahalle ;D) ei tunnu oikealta..
-
Pari vuotta ja oot aika sinut sen uuden matkamökkis kanssa Thumb
Näin olis aikeissa 8)
Peräpään kuvassa näkyy koukkukin olevan. Ettei rungon jatko jotenki notkolla ja vetää takatallin pohjaa alaspäin?
No mitä tuota tutkiskelin juurikin notkontumis-mielessä, niin pitkä vatupassi kontin lattialla ainakin näytti suoraa pintaa => juuri tästä syystä tulikin nuo epäilyni tuosta takaseinän repimisestä ulospäin :-X
Bilteman pumpun ohjeessa lukee; "Vaihda pumpun kuminen siipipyörä uuteen aina uuden veneilysesongin alkaessa."
No tuo oma yksilö on vielä joku wanhempi malli, ilmasruuveineen kaikkineen. Kovin vaan kuulostaa pieneltä moinen 1.5bar paine = eipä noilla "paineilla" juuri suihkussakaan varmasti pääse nauttimaan jotain onnetonta lirua kummallisemmasta kokemuksesta :-X
-
..
No tuo oma yksilö on vielä joku wanhempi malli, ilmasruuveineen kaikkineen. Kovin vaan kuulostaa pieneltä moinen 1.5bar paine = eipä noilla "paineilla" juuri suihkussakaan varmasti pääse nauttimaan jotain onnetonta lirua kummallisemmasta kokemuksesta :-X
Kyllä tuo 1.5bar on ihan riittävä - ainakin jos pystyy pitämään lähelläkää tuolla maksimi 8l/min tuotolla. Kattaa vaihtaa suihkukahva parempaan, jos ei tule normisuihkua.
-
Kattaa vaihtaa suihkukahva parempaan, jos ei tule normisuihkua.
Kun nyt ensin tulis tuo vesi edes alkuunkaan ;)
-
Kannattaa katsoa, onko suihkun vesireiät auki. Kalkkeutuvat helposti.
Pumppu ei paljon maksa, mutta *ituttaa raskaasti, jos hajoaa. Ostaisin uuden kunnollisen ja vanhan pitäisin mukana varalla. Mulla on uusi orkkis hyllynperällä aina mukana. Kuten myös sähköjohtoadapteri, kaikki varapolttimot ja sulakkeet.
-
Kannattaa katsoa, onko suihkun vesireiät auki. Kalkkeutuvat helposti.
No mä kyllä tarkoitin ihan kaikki hanat, suihku, WC, varaaja... Ilmat pois systeemistä ja vedet tilalle 8)
-
Itellä oli aikanaan autossa surflo painevesipumppu joka sieltä ylänokasta risa autoa ostettaessa ja kävi just aina hiukkasen vaikkei vettä edes laskettukkaan, korjattu jollain virytksellä kissalan poikien liimalla. Ostin uuden ja ainakaan sen ilmauksessa ei ollut mitään ongelmia. Yleensäkään mitään kovin epävarmoja virityksiä ei kannata laittaa ja perusvaraosat täälläkin aina matkassa. jääkaappiin uusi suutin, tai jopa uusi palopää jossa suutin kiinni. Samoin raikasvesipumppu on hyvä olla varalla, jos kaltaisesti meidän tavoin metsissä liikkuu, paha ei ole uusi hanakaan.. jokaiselle tarpeen mukaan. Toki taivaan putoamiseen emme ole varautuneet ::)
-tapani-
-
No mä kyllä tarkoitin ihan kaikki hanat, suihku, WC, varaaja... Ilmat pois systeemistä ja vedet tilalle 8)
Katso silti ne kaikki...
Liioin minä en ymmärrä, miksi ilma ei siirtyisi veden tieltä, kun ongelma ei kai ole pumpun ja vesisäiliön välissä (en tiedä, onko muunlaisia pumppuja kuin upposellaisia olemassa kulkineissa...) vaan pumpusta eteenpäin.
Kriittisissä kohdissa sijaitsevissa osissa ei pitäisi lukea Biltema. Vesipumppu on sellainen.
-
Katso silti ne kaikki...
Liioin minä en ymmärrä, miksi ilma ei siirtyisi veden tieltä, kun ongelma ei kai ole pumpun ja vesisäiliön välissä (en tiedä, onko muunlaisia pumppuja kuin upposellaisia olemassa kulkineissa...) vaan pumpusta eteenpäin.
Kriittisissä kohdissa sijaitsevissa osissa ei pitäisi lukea Biltema. Vesipumppu on sellainen.
Se jenkki Surflo on kokemuksella hyvä, samoin uppopumpuista hyvä kokemus pitkästä Hymerin pumpusta, jonka teho ei kyllä paras mahdollinen suihkussa, kestää aika kauan huuhtoa vaikka pitkätukkaisella shampoota hiuksissa, tiskivesi kyllä täyttyy nopeasti.
Samaa mieltä, KERRANKIN Alanin kanssa, kriittisiin kohtiin ei esim; Bilteman laatua Thumb
-tapani-
-
Liioin minä en ymmärrä, miksi ilma ei siirtyisi veden tieltä, kun ongelma ei kai ole pumpun ja vesisäiliön välissä (en tiedä, onko muunlaisia pumppuja kuin upposellaisia olemassa kulkineissa...) vaan pumpusta eteenpäin.
No näin minäkin asian olen ymmärtänyt, pumppu surruttelee menox kunnes hanasta on ilmat tuleet ulos ja vettä rupeaa puskemaan jämäkuplien kera. Done! Näin käydään hana kerrallaan systeemi lävitse ja kuumavesi putkisto myös. Mutta kun tuo pumpun pirulainen >:( Mä sain se kerran käymään jonkin tovin ja keittiöhanasta tulikin vettä jo jonkin aikaa. Vaan kun käänsin hanan kuumalle, varaaja pulputti pienen hetken ja siihen tyssäsi. Vettä ei kerinnyt tulemaan ja nyt tuo pumppu tosiaan vaan surahtelee muutaman sekunnin pätkissä. Mokomassa kun on ilmausruuvikin, niin viittaisi ettei se osaa raasu edes itse ilmata itseään, tuo kun ei ole edes mikään uppupumppu Thumbd
Juu ei, pumppu tuli auton mukana, ei ole omia hankintojani. Toimisikohan TMC paremmin? http://www.motonet.fi/fi/tuote/386421 ???
-
Voi olla hyväkin peli? Itellä tosiaan monen vuoden kokemus Surflon pumpusta ja ei mitään moitittavaa. Tosin tuo kokemus on jo pitkälti 10v taakse ja se ei välttämäti enää merkkaa mitään. Älä ole jäniksen selässä, tee niin kuin eksyessä, istu alas keitä kahvit. Kyllä tälläkin palstalla on ajan tasalla olevia ja oikean ratkasun teet, kunhat maltat. ja jos jokin menee pieleen, sen voi aina myöhemmin korjata.
-tapani-
-
Älä ole jäniksen selässä, tee niin kuin eksyessä, istu alas keitä kahvit. Kyllä tälläkin palstalla on ajan tasalla olevia ja oikean ratkasun teet, kunhat maltat. ja jos jokin menee pieleen, sen voi aina myöhemmin korjata.
No mikä hätä tässä, valmiissa maailmassa :D Johan tuota oppi jos jonkilaista kikka3:sta tuon wanhuksen kanssa reissatessa, niin eihän joku vesi ole kuin mukavuus-tekijä, juomavedet kun otetaan joka tapauksessa ihan muualta kuin auton omasta vesiputkistosta. Johan tuossa kokeilemalla paljastui jo sekin että kyljestä vesi menee auton säiliöön huomattavasti hitaammin kuin suoraan penkin alta, isosta kansikorkista ;D
Nyppii vaan jonkin verran "uudessa" autossa olevat tuollaiset sinällään mitättömän pienet ongelmat - ja sitten sieltä löytyy tosiaan Biltema "laatua". Ja kun noita ihan kaikkia vermeitä ei kaupanteon yhteydessäkään testaamaan päässyt, olihan auto säiliöt tyhjänä ja purkuhanat avoinna talviseisonnan jäljiltä, eikä kaasupulloissakaan ollut kummassakaan enää juuri puhtia jäljellä :-\
Vaan kuten tuossa jo muutama vuosi sitten sitä ekaa omaa autoa hankkiessa totesin, tässähän ostetaan harrastukselle aihio, jota sitten ajan kanssa muokataan haluttuun suuntaan, tehdään siitä oma. Nyt vain lähtökohta on "pikkasen" varmempi kuin tuossa -90 Ducatossa oli Thumb
-
Näistä painepumpuista (Fiamma ja Surflo) rakennehan sellainen kuten painepesureissa - kolme elementtiä, kolmessa tahdissa, sykkivät. Näissä kalvoventtiiliraken ne, painepesureissa männät. Siksi kestävät jopa kuivakäyntiä, ja kykenevät imemään kuivan imuputkekin täyteen. Eivätkä siis tarvitse "siemenvettä" - saati ilmauksia. Pumpun sijainti yleensä tuorevesitankin päällä, eli imua korkeudenverran. Täysin merkityksentöntä onko imuputkessa "pohjaventtiiliä". Pumpun jälkeisellä ilmallahan ei ole mitään vaikutusta pumpun toimintaan. Ainoastaan saattaa mekko kastua ensi kerroilla hanaa avattaessa (erikseen kuuma ja kylmä puolta).
En laittaisi tuollaista 25l/min mätänetin pumpua - pakko olla äänekäs, virtasyöppö ja turhaa paineiskuja systeemiin, varsinki jos ei paisuntäsäiliötä, ja yrittää muutakuin täysillä laskea. Hanapilleistä ei tuollaisia määriä suunnitelluilla paineilla läpi mene. Saattaa paikat ratketa, jostain :-X Varsinaiset karavanvehkeiden painepumput tuottavat 7-10l/min (1.5bar).
Ei ole meille tuttua sellainen suihkussa käynti (autossa), että jokainen "kylpee" 10min suihkutäysillä - kannatais mennä ennemmin kylpylään ;D
Meillä ~50 litraa riittää 4hlön suihkukeikkoihin - kellään ei kyllä ole vattupuskan kokoista pehkoakaan pestävänä :o
-
varsinki jos ei paisuntäsäiliötä
Tuosta unohdinkin sanoa että järjestelmässä on myös sellainen litranen tms. "limupullo" paisarina 8)
Ei ole meille tuttua sellainen suihkussa käynti (autossa), että jokainen "kylpee" 10min suihkutäysillä - kannatais mennä ennemmin kylpylään ;D
Itse suosin aamu-uintia jos vain suinkin mahdollista ja retkuleen suihkuista kokemus on tähän saakka tasan nolla. Mutta kun tuo kotivedellä läträämään tottunut naisväki kekkaa tuon auton suihkun, niin... :-X
-
Laitoinpa sitten Retkuleellemme oikein bloginkin, niin pysyy jutut yhdessä nipussa eikä tartte noilla höpinöilläni tätä(kään) forumia saastuttaa :D Muutenkin tulee nuo jutut samalla dokumentoitua jos tästä nyt tosiaan useammankin vuoden yhteistaival tuon Renapultin kanssa on liikkeelle lähdössä 8)
http://retkule.blogspot.fi/
-
^
Thumb
Mutta anna vaan tarinan täällä jatkua, varsinki jos vastauksia, kommentteja, mielipiteitä jne. haluat..
-
varsinki jos vastauksia, kommentteja, mielipiteitä jne. haluat..
Tuollainen blogin näpyttely on vähän kuin metsässä huvikseensa huutelisi, vastauksia juttuihinsa on ihan turha odottaa :D Eli eiköhän tuo kysely mene kuten ennenkin, täällä forumilla häiriköiden ^-^
-
Näinhän tuo mennee, itekkin kirjoittelen toisten mielestä mitä mul....na häirikkönä ja toisten mielestä juttuni joskus menettelee.
Vaan hyvä täälläkin on toisten virheistä oppia ottaa ja kiva on kuulla myös onnistumisistakin, ja tekniikan osalta tällä saitilla on parhaat jutut.
-tapani-
-
tekniikan osalta tällä saitilla on parhaat jutut.
Aivan Thumb
Mutta otsikkoon palatakseni niin varsin miellyttävää on ollut tämän uudemman kaluston kanssa pulaaminen tähän saakka, kaikista kommervenkeistään huolimatta. Sellaista pientä asunto-osan parissa nykertämistä siellä täällä, chekataan tuo ja fixataan tää. Lähinnä juuri käytössä repsahtaneita pikku juttuja ja muovinippeleitä. Hyvä tehdä nyt ajan kanssa nuo pois alta, niin pääsee sitten hyvillä mielin kesälomareissulle. Tuleepahan samalla tutuksi kaikki nuo irralliset pulikatkin, mihin ne kuuluu, mitä mahd. puuttuu, miten rakennetaan peti keskiosasta jne 8)
-
Mikäköhän ihmeen Renault-teemaväritys tuossa autossa on kun sitä vrt. Millerin alkup. tarrotukseen? Ja ennen kaikkea miksi? ???
-
Onko autolla vahinkohistoria ja joku on tuunannut korjauksen yhteydessä Puuttuva 100 lätkä ja ongelma takaseinän saumassa voisi viitata samaan asiaan
-
Kyllä tuo ihan puhdas pitäs kolaroinnista olla - siis jos tuota ala takahelman fixausta ei lasketa mukaan. Jopa alkup. Millerin tarrapaikat näkyy, mutta tarrat on siis revitty pois 8)
Olen tässä tuota vesipumppua katsellut ja osuipa silmään tuollainen nätin oranssi Dometic PP 1210 eikä hintakaan ollut mikään paha, mutta paineet menee silti 2,1bar. Yläpäässä pitää huomioida ettei Trumatic kestä kuin 2.6bar, jota ei oikein haluttaisi kokeilla :-X
-
Näyttäs vähä sunlightin vinkuroilta nuo taaemmat teipit,komia peli. Thumb
-
Edellinen omistaja lienee ollut autoharrastaja ja tykännyt tuunaamisesta. Onko auton sisällä tuunaamisen merkkejä ?
-
Edellinen omistaja lienee ollut autoharrastaja ja tykännyt tuunaamisesta. Onko auton sisällä tuunaamisen merkkejä ?
Ei sillä, huomattavasti tyylikkäämpihän tuo noin on Thumb Sisäpuolelta auto on ihan vaki-kauraa, ei ylimääräisiä Renault-logoja missään tms - ainakaan vielä :D
Säilytystilaa vain on vähän niukanlaisesti tuota peräkonttia lukuunottamatta. Yläkaappirivit tietty, mutta vain pari kaposta roikkuvien kaappia + tietty keittiö-tilat. Ja WC:ssä on pari aika hyvän kokoista kaappia, toinen altaan alla ja toinen katon rajassa. Istuimista toisen alla on raitisvesisäiliö ja toisen alla sähkökeskus akkuineen. Katsoos nyt miten tuon järjestelee, irtotavarat vaikka kannellisissa "muuttolaatikoissa" ja tunkee ne johonkin nurkkaan, peräkonttiin tms. jos ei muuta keksi. Vapaata lattiatilaa ja huonekorkeutta sen sijaan on ihan mukavasti, ei juuri ahista pidempääkään kaveria tuolla pyöriskellä Thumb
-
Juu kyllähän tuo noin tyylikkäämmältä ja raikkaammalta näyttää kuin perus-milleri joten tuunaus on tässäkin tapauksessa tuottanut tulosta. Ja Renault alustana lie ollut ranskalaisista autoista pitävälle se must-juttu. ;D
Sisäkuvia itse kaipailen tähän ketjuun.
-
Ja Renault alustana lie ollut ranskalaisista autoista pitävälle se must-juttu. ;D
No tuon wanhan Fiatin / Peugeotin kanssa pulatessa tuli ns. mitta täyteen ja Renault Master on käsittääkseni yksi luotettavimmista alustoista, Renaultin vakuuttavasta diesel-osammisemista nyt puhumattakaan. Eikä se ole todellakaan pahitteeksi ettei noita tule ihan joka nurkallakaan vastaan = jonkinlainen erikoisuus ja tuo as.osan Renault-tuning on tosiaan tähän kuin piste i:n päälle Thumb
Mitäköhän myyjä oikein ajatteli kun ekaa kertaa tuon auton kohtasin ja en ollut pysyä pöksyissäni, mutta kuitenkin yritin ulkoisesti olla mahdollisimman cool. Kaupathan olin mielessäni jo tehnyt ihan ensisilmäyksellä, auton läpikäynti paikanpäällä vain vahvisti mielikuvaa ja ekan 100m ajon jälkeen tuli sitten se vimonen niitti. Yritä tuossa sitten ajolenkin jälkeen vielä myyjän kanssa vakavasti keskustella ja yrittää tingata hinnasta :laugh:
-
Edellinen omistaja lienee ollut autoharrastaja ja tykännyt tuunaamisesta.
Pikkasen meni arvaus pieleen kun auton kyljestä löytyi oheinen merkintä - ja samalla tuo hälventänee ne vimosetkin epäilyt kolari-teippauksesta 8)
-
Paljon hienompi uudelleen teipattuna. Tuon telkkarin kyllä voi jo nakata ... johonkin. Sehän on jo turvallisuusriski :D
-
Thumb No on hieno :D hjyvät kuvat..kivastihan tuonne mahtuu. Thumb
Mukavia reissuja toivotellen.. ;D
-
Tuon telkkarin kyllä voi jo nakata ... johonkin. Sehän on jo turvallisuusriski :D
Oli. Kuvat on myynti-ilmoituksesta ja tuo putkitöllö ei enää tuota autoa ole "komistamassa". Tilalle tuli valkoinen 21" littu 8)
kivastihan tuonne mahtuu. Thumb
Pitää vaan käydä koht'sillään heittämässä muutama lyhyempi vkl "koeajo" jotta kaikki tavarat löytää ne omat paikkansa. Ja jos löytyy vielä jotain puutteita tai hieromista, niin kerkiää hyvin ennen niitä kesän varsinaisia koitoksia 8)
-
Enpäs sitten autoa ostaessani tiennytkään millaisen harvinaisuuden hankin. Tämä on AINOA suomeen rekisteröity Renault Miller 3.0dCi Red River http://www.ajoneuvotiedot.fi/renault-miller/mobilvetta-edcs-408/789573 :o Ja kyllä, tämäkin on ns. Suomi-auto, Suomeen uutena ensirekisteröity yksilö.
Eikä noita 2.5dCi myöskään ole kuin 1kpl http://www.ajoneuvotiedot.fi/renault-miller/mobilvetta-edcu-408/338528 ja se on tällä hetkellä nettikaravaanissa myynnissä http://www.nettikaravaani.com/mobilvetta/master/1406073.
Muutenkaan Renault Rivereitä ei ole kuin 4kpl yhteensä http://www.ajoneuvotiedot.fi/renault-miller ja http://www.ajoneuvotiedot.fi/renault-mobilve
-
Minkäs verta Nissanin koneessa on voimaa ja vääntöä kun tiedoissa lukee 100kW/134hp - pitääkö tuo paikkansa? Tuntuu vähänlaiselta kokoisekseen..
Fordin 2.4:ssakin on enempi; 140hp/385Nm
-
Enpäs sitten autoa ostaessani tiennytkään millaisen harvinaisuuden hankin. Tämä on AINOA suomeen rekisteröity Renault Miller 3.0dCi Red River..
Tuo harvinaisuus on toisaalta hyvä toisaalta hiukan huolestuttava meriitti. Toivottavasti korin pisteosia on saatavilla tuolla Euroopassa koska täällä kotimaassa liikkeet kertonevat vain eioota ja liekkö edes kiinnostusta tilata harvinaisempien merkkien kohdalla..
Mutta hienoa on se ettei tule vastaan samanlaista ihan heti. Thumb
-
Minkäs verta Nissanin koneessa on voimaa ja vääntöä kun tiedoissa lukee 100kW/134hp - pitääkö tuo paikkansa? Tuntuu vähänlaiselta kokoisekseen..
Juu, 3.0dCi 140 on juurikin tuollainen, 320Nm/1800rpm väännöllään, edustaen sitä jo hiukka wanhempaa renaultin diesel-osaamista. Muistaakseni -07 tuli henkilöauto-puolelle 2.0dCi 150, joka sitten olikin tuon ajan parasta tarjontaa, jota edelleen kehitettiin 2.0dCi 170 saakka, kunnes se sittemmin downgreidatiin 1.6dCi 130 vuonna 2011, jota on edelleen kehitetty nykyiseen 1.6dCi 180, jonka julkaisu tapahtuin viime vuonna. Niin ja tuo nykyinen 3.0dCi on V6, joka julkaistiin 2009. Tuon kun tuonne Rellun nokalle ruuvaisi niin johan koppi liikahtaisi! Mitäköhän katsuri moiseen sanoisi, moottorin tilavuus kun ei kuitenkaan muutu mihinkään :P
Mutta kyllä tuokin wanha pata ihan riittävän tuntuinen tuohon Relluun on. Sen mitä olen kokeillut mm. motarikiihdytyksiä, motarilla ajoa, mäennousuja... tyhjänä (omapaino 3100kg), niin nou hätä, ihan hyvin tuolla tuntuu pärjäävän, enkä usko että se lasti päälläkään (kokonaispaino 3500kg) juuri tuosta himmenee. Eihän tuo nyt mikään henkilöautoon vrt. tykki ole, mutta eipä tuolla ole vielä jalkoihinkaan tuntunut jäävän. Vaihteistokin natsaa aika hyvin noihin tikkareihin 2000rpm kohdilla, 60km/h = 4, 80km/h = 5 ja 100km/h = 6. Eli vääntöhuipun nurkilla siis pyöritään koko ajan ja siten eteneminenkin on niin vaivatonta Thumb
Toivottavasti korin pisteosia on saatavilla tuolla Euroopassa koska täällä kotimaassa liikkeet kertonevat vain eioota ja liekkö edes kiinnostusta tilata harvinaisempien merkkien kohdalla..
Nou hätä, vielä ainakaan mitä tuossa olen noita kotimaisiakin verkkokauppoja selaillut. As.osan komponentit on kuitenkin ihan yleistä tavaraa, pikkunippeliä, lukkoa ja saranaa yms. mitä tuohon olen tähän mennessä haalinut rikkonaisten tilalle 8)
Mutta hienoa on se ettei tule vastaan samanlaista ihan heti. Thumb
Ja varsinkin tuo tyylikäs, Renault-aiheinen mainosteippaus on kuin piste sen i:n päälle = ei varmasti toista samanlaista vastaan tule! Thumb
-
Nou hätä, vielä ainakaan mitä tuossa olen noita kotimaisiakin verkkokauppoja selaillut. As.osan komponentit on kuitenkin ihan yleistä tavaraa, pikkunippeliä, lukkoa ja saranaa yms. mitä tuohon olen tähän mennessä haalinut rikkonaisten tilalle 8)
Tarkoitin lähinnä noita korin ulkopuolisia osia, takanurkkia, lokasuojan kaaria.. just ne joita ulkopuoliset kanssa-autoilijat voivat särkeä huolimattomuudellaa n.
-
Tarkoitin lähinnä noita korin ulkopuolisia osia, takanurkkia, lokasuojan kaaria.. just ne joita ulkopuoliset kanssa-autoilijat voivat särkeä huolimattomuudellaa n.
No niiden kohdalla tosiaan voi olla jo hieman haasteellisempaa, mutta siksi autossa on täyskasko pysäköintiturvineen = osan hinnalla ei ole silleen väliä, pääasia että sen saa jostain ja eiköhän noita nyt maailmalta kuitenkin löytäne. Ja jos tuho ei ole totaalista, niin onhan noita muovihitsareitakin, joilla voi pienemmät kolhut käydä fixauttamassa 8)
-
Ja varsinkin tuo tyylikäs, Renault-aiheinen mainosteippaus on kuin piste sen i:n päälle = ei varmasti toista samanlaista vastaan tule! Thumb
Tuon kyllä erottaa ja huomaa. Ajoin perjantaina päivällä pohjoishelsingissä ja bongasin tien vieressä olevien puitten takaa asauton, nopea vilkaisu ja tuo teippaus erottui. Ei tarvinnut mieittiä mikä auto siinä oli parkissa.
Suunniillen tämän siitä näki
(http://karavaanari.org/index.php?action=dlattach;topic=13628.0;attach=10859;image)
-
Ei tarvinnut mieittiä mikä auto siinä oli parkissa.
No pitää kyllä myöntää että tuo meikäläisen retkuleen säilytyspaikka on aika hyvällä "mainospaikalla" tuossa vilkkaasti liikennöidyn tien lähistöllä. Vielä nyt kun nuo pusikotkaan ei varjosta ja 2-3m tien pinnasta ylös, mitä tuo muuri tuosta tuolla kohtaa nousee, niin kyllä muuten näkyy :D
Höh, enää ei voi täälläkään sitten huudella ihan mitä sattuu nimimerkkinsäkään takaa, kun jäljet sylttytehtaalle on nuinkin lyhkäset. Että on tuossa harvinaisuudessa sitten ne "huonotkin" puolensa ^-^
Pitäsköhän vielä tällätä kunnon forum-logot tuohon retkuleeseen, niin tulisi tuo mainosarvokin hyvään tarkoitukseen valjastettua :)
-
Tarkoitin lähinnä noita korin ulkopuolisia osia, takanurkkia, lokasuojan kaaria.. just ne joita ulkopuoliset kanssa-autoilijat voivat särkeä huolimattomuudellaa n.
Tilaustavaraa ne ovat yleensä yleisempiinkin merkkeihin, esim. Dethleffsiin.
-
Tilaustavaraa ne ovat yleensä yleisempiinkin merkkeihin, esim. Dethleffsiin.
Niinhän ne on mutta harvinaisempien merkkien kohdalla ja mikäli jotain tiettyä merkkiä ja mallia ei ole Euroopassakaan hurjia määriä myyty niin voi olla tiukassa sielläkin. En nyt muista mitä ne oli ne merkit jota omistaa sama omistajaperhe joka vaihtaa tuotemerkkiä kun yhtä merkkiä ei mene riittävästi kaupaksi...noiden merkkien osat voi olla tiukassa. Toivottavasti Millerin kohdalla ei ole nyt niin, ei maalata piruja seinille vaikka meinaa ääriviivoja jo tulla.
-
Toivottavasti Millerin kohdalla ei ole nyt niin, ei maalata piruja seinille vaikka meinaa ääriviivoja jo tulla.
No tuon Millerin takanahan on SEA-konserni, jonka rinnakkaisia merkkejä ovat mm. Mobilvetta, Elnagh, Mc Louis ja monta muuta. Mallisto siis tuolla(kin?) tuntuu tosiaan uusiutuvan melko hätäseen, yhtä mallia ei montaa vuotta tehdä, mutta muutokset ovat usein lähinnä pohjaratkaisuun tms. liittyviä = samoista osista kasataan hieman toisennäköinen laitos asentamalla nuo osat vähän toisella tavalla, uudet tarrat pintaan ja näin saadaan "uusi" malli markkinoille ::)
No tuo omani on siis osa Millerin vm 2006 "manner-sarjaa", josta löytyy Lakes, States ja Rivers. Näistä Rivers on ainut Renault-alustainen "huippumalli", muut on Ducaton alustoilla. Ja varaosatarjontaa jos katselee, niin Mobilvetta on se avainsana, sillä löytää kaikki asunto-osan nippelit 8)
-
Minkäs verta Nissanin koneessa on voimaa ja vääntöä kun tiedoissa lukee 100kW/134hp - pitääkö tuo paikkansa? Tuntuu vähänlaiselta kokoisekseen..
Fordin 2.4:ssakin on enempi; 140hp/385Nm
Tuo 3-litrainen on helppo ohjelmoida uudelleen, sen jälkeen on väännöt kohdillaan alhaalta ylös saakka. Eikä kulutus ainakaan kasva normaaliajosssa. Kun sitten vaunu perässä ottaa "ripeitä" lähtöjä, tai ohittelee kanssamatkustajia, niin silloin toki kulutus kasvaa.
-
Tuo 3-litrainen on helppo ohjelmoida uudelleen, sen jälkeen on väännöt kohdillaan alhaalta ylös saakka.
Kyllä tuolla vakionakin kerkiää kun ex. oli Ducato 2.5d -89 vapari. Ja mihinkäs sitä lomareissulla on sellainen kiire nyt muutenkaan ^-^
-
Sitten kun/jos rupeaa harrastaa ulkomaanmatkailua, niin äkkiä huomaa, että loma uppoo siirtymisiin keskiseen Eurooppaan, jos motarilla ei ota päivän stinttejä.. Kaikkea ei kerkiä koluaamaan yhdellä kertaa. Niitä mäkiä löytyy jo etelä-Ruotsista, saati Saksan puolivälistä, joissa mittaa koneesta ja välityksistä otetaan. Tietty voi esim. Kasselinmäissä lyödä hanskat tiskiin ja roikkua bulgaarirekan perässä tyytyen taapertamaan 30km/h.
Oikean kaistan jätän surutta hitaammille.
(http://karavaanari.org/kuvat/1429820635.jpg)(http://karavaanari.org/kuvat/1429820781.jpg)
-
Minkäs verta Nissanin koneessa on voimaa ja vääntöä kun tiedoissa lukee 100kW/134hp - pitääkö tuo paikkansa? Tuntuu vähänlaiselta kokoisekseen..
Fordin 2.4:ssakin on enempi; 140hp/385Nm
6 hevosvoimaa enemmän??
Ei suurta eroa!!
-
Enpäs sitten autoa ostaessani tiennytkään millaisen harvinaisuuden hankin. Tämä on AINOA suomeen rekisteröity Renault Miller 3.0dCi Red River
Huomasin saman kun autosi nettikaravaanista heti alkuun kaivoin, pidin vaan omana tietona silloin.
Sinulla on erikoinen tapa vetää tuota alustan merkkiä esiin. Miller se auto on, ei Renault. En minäkään Fordilla aja vaan Hymerillä.
-
En minäkään Fordilla aja vaan Hymerillä.
Ajat Fordilla mutta asut Hymerissä.
-
Jos linja-autossa on Scanian alusta ja Kiitokorin koppa, sanotaa ko autoa Kiitokoriksi korivalmistajan mukaan. Alustan toimittaja on vain alihankkija korivalmistajalle joka on se ns pääurakoitsija.
-
Niitä mäkiä löytyy jo etelä-Ruotsista, saati Saksan puolivälistä, joissa mittaa koneesta ja välityksistä otetaan.
Montakos %:a matkasta niitä mäkiä on? Ja mitä sillä säästetyllä kolmella minuutilla pitäisi tehdä?
-
6 hevosvoimaa enemmän??
Ei suurta eroa!!
Ei ole, ei - no, ehkä väännössä enempi.. Isokone mutta.. Oletin, että ranskalainen ollut 'aikaansa edellä' (kuten yleensä) ja laittanut viimeistä tekniikkaa kehiin, 150dCi (?)
Ajoittuu juuri tuohon Euro 3<>4 vaihtoon. Seuraavana vuonna sama teho löyty 2.2/2.3 kokoluokassa, paremmalla väännöllä.
Polttoainetalous parantui, melu pieneni jne.. päästöjen takia moniasia parani.
Hitecin m-auton merkki taisi tulla joku sivu takaperi selväksi; Renault-Miller.
Saman kaavan mukaan kuin kaikissa muissakin; "1.vaiheen valmistaja" - "2.vaiheen valmistaja"
Montakos %:a matkasta niitä mäkiä on? Ja mitä sillä säästetyllä kolmella minuutilla pitäisi tehdä?
Jonain päivänä 100%, toisena 0% - loput siltä väliltä :laugh:
Mutta oikeasti matkustamisen rentouteen (kuvien teillä) on vaikutusta; mennäkkö autobaanalla rekkojen välissä, renkaat paukkuen kuoppaisella, kuluneella ja uraisella pinnalla vai henkilöautokaistall a. Sen verraan saa olla ruuhkaa, että keskimmäisen kaistan vauhti ei satasesta kohoa, niin ei tarvitse edes harkita rekkakaistaa.. :D Eli jos puhtia piisaa, on kuin ajaisi henkilöautolla. Ja kääntäen; siten mm. Saksa on helpppo ja joutuisa "läpiajomaa".. mutta, jos sitä nähdä haluaa, tietyyppi väärä..
-
Sitten kun/jos rupeaa harrastaa ulkomaanmatkailua
No sehän tässä olisi rouvalla suunnitelmissa, mutta jos nyt kuitenkin ensin harjoiteltaisiin kausi tahi pari kotimaassa. Jotenkaan ei kuulosta kovin fiksulta hypätä suoraan Travemundin laivaan heti ekana reissuna, uudella autolla ja juuri muutenkaan caravaanailematta :-X Nuo pari aikaisempaa kautta ovat olleet matkoja tuttavien mökeille yms. ja siellä sitten vietetty parkissa luokkaa vko tms. Tuo about jatkuva, päivästä toiseen reissaminen on kuitenkin "hieman" erilaista, juuri siksi tuo onkin auto eikä vaunu, ja juuri tuota olisi siis tarkoitus nyt tänäkesänä ekaa kertaa vähän enempi treenata. Muutenkin kotimaassa sentään kieltä ymmärtää, vesi- ja ruokahuolto toimii jne. ja jos hätä tulee on jonkin sortin tuttava-apukin yleensä edes about inhimillisen matkan päässä 8)
Sinulla on erikoinen tapa vetää tuota alustan merkkiä esiin. Miller se auto on, ei Renault. En minäkään Fordilla aja vaan Hymerillä.
No Millerin 2006 suomi-mallistossa River on ainut Renault-alustainen, Millerin huippumalli, kaikki muut ovat Ducatolla ja noista Relluistakin puolet on 2.5dCi (55.000€) ja se toinen puolisko 3.0dCi (56.700€), 4 eri jokea molemmissa, hinnat tasan samat jokaisessa. Näistä tuo omani on siis Red River. Tuo ihan vain "taustaksi" ::) Mutta tosiaan tuon Rellun mainitsen about järjestäin, sillä se on alustana melko harvinainen. Kuitenkin se on aikalailla erilainen kuin tuo "tusinatavara" Ducato (anteeksi tuo noinkin jyrkkä ilmaisu :-[) ja ei todellakaan erilainen sinne huonompaan suuntaan Thumb Muutenkin on tuo ranskalaisiin mieltymys vaivannut itseäni jo 06/99 lähtien kun tuolloin ekan bränikän Pököni sain. Siitä onkin sitten jäänyt "sairaus" mallia melkosen krooninen ja tällä hetkellä noita on siis talossa 2kpl, tämä retkule mukaanluettuna 8)
Ei ole, ei - no, ehkä väännössä enempi.. Isokone mutta..
Olikos se tässä topicissa kun tuota jo käsittelinkin, kyseessä on Renaultin uuden diesel-tekniikan päänavaus. Tuo 3.0dCi on pitkästä aikaa kettingillä ja -07 tosiaan tuli jo "downsizing" 2.0dCi 150. Tuo Millerin toinen tuolloinen vaihtoehto oli 2.5dCi 120, joka on siis vielä wanha sukkanauha-moottori. Kulutuksestakaan on vähän vaikea vielä tässä vaiheessa mitään sanoa, ekaa tankillista (100 litraa) vasta kun ollaan tyhjentelemässä 8)
-
No sehän tässä olisi rouvalla suunnitelmissa, mutta jos nyt kuitenkin ensin harjoiteltaisiin kausi tahi pari kotimaassa. Jotenkaan ei kuulosta kovin fiksulta hypätä suoraan Travemundin laivaan heti ekana reissuna, uudella autolla ja juuri muutenkaan caravaanailematta :-X Nuo pari aikaisempaa kautta ovat olleet matkoja tuttavien mökeille yms. ja siellä sitten vietetty parkissa luokkaa vko tms. Tuo about jatkuva, päivästä toiseen reissaminen on kuitenkin "hieman" erilaista, juuri siksi tuo onkin auto eikä vaunu, ja juuri tuota olisi siis tarkoitus nyt tänäkesänä ekaa kertaa vähän enempi treenata. Muutenkin kotimaassa sentään kieltä ymmärtää, vesi- ja ruokahuolto toimii jne. ja jos hätä tulee on jonkin sortin tuttava-apukin yleensä edes about inhimillisen matkan päässä 8)
Vesihuolto toimii ulkomaillakin. Ruokahuolto toimii useimmissa maissa huomattavasti paremmin kuin Suomessa. Tuttava-avun korvaa Autoliiton tiepalvelu. Travemündestä kun pikkuisen ajaa eteenpäin on tietkin parempia kuin Suomessa. ;D
Kannattaa kalustoon tutustua ensin ja huolella, sekä kestotestata pitkällä reissulla. Löytyy viat ja tavaroille paikat, sekä selviää varustepuutteet. Onnistuu yhdessä kesässä aika hyvin. Kannattaa aukoa ja siivota ihan jokainen nurkka, siinä jo selviää paljon.
-
En minäkään Fordilla aja vaan Hymerillä.
Kyllä meillä ainakin puhutaan Transitista, jos alusta olisi toinen saattaisi tilanne olla se että, autoa kutsittaisiin jonkun muun mukaan.
-
No sehän tässä olisi rouvalla suunnitelmissa, mutta jos nyt kuitenkin ensin harjoiteltaisiin kausi tahi pari kotimaassa. Jotenkaan ei kuulosta kovin fiksulta hypätä suoraan Travemundin laivaan heti ekana reissuna, uudella autolla ja juuri muutenkaan caravaanailematta :-X Nuo pari aikaisempaa kautta ovat olleet matkoja tuttavien mökeille yms. ja siellä sitten vietetty parkissa luokkaa vko tms. Tuo about jatkuva, päivästä toiseen reissaminen on kuitenkin "hieman" erilaista, juuri siksi tuo onkin auto eikä vaunu, ja juuri tuota olisi siis tarkoitus nyt tänäkesänä ekaa kertaa vähän enempi treenata. Muutenkin kotimaassa sentään kieltä ymmärtää, vesi- ja ruokahuolto toimii jne. ja jos hätä tulee on jonkin sortin tuttava-apukin yleensä edes about inhimillisen matkan päässä 8)
..
Kieltämättä - omamieli on turvallisemman oloinen kun kaikki m-autoiluun liittyvä tuttua.. Joskin toiset reissaa näillä kuten vaunun kanssa; siirtää "mökin" uuteen kohteeseen (leirintäalueelle), ja sukkuloi sieltä käsin. Meillä omaksuttu "eurooppalaisempi" nomadi/kotilo -tyylillä; "aina liikkeellä" ;)
Se joka on reissannut muullakin tavalla ulkomailla, herkemmin tekee ison harppauksen kerralla - ja ajaa Traven laivaan. Mutta voi sen maailman valloituksen aloittaa naapurimaistakin; Viro, Liettua, Latvia jne.. tai Ruotsi, Norja/Tanska .. moni asia naapureissa tuttua, ja siksi kulttuuriero ei näkyvä.. Seuraavalla kerralla jatkaa siitä mihin viimeksi jäi. Thumb
-
Kyllä meillä ainakin puhutaan Transitista, jos alusta olisi toinen saattaisi tilanne olla se että, autoa kutsittaisiin jonkun muun mukaan.
Tämä lienee merkkikohtaista sitten. Tai riippuu siitä, kumpaa enemmän arvostaa, koppaa vai alustaa.
Äkiseltään tulee mieleen Hymerin lisäksi Atriat, Dethleffsit ja Bürstnerit, joita omistaja kutsuu valmistajan, ei alustan merkillä.
Edit: Entäs Concordet ja Carthagot?
-
Kannattaa kalustoon tutustua ensin ja huolella, sekä kestotestata pitkällä reissulla. Löytyy viat ja tavaroille paikat, sekä selviää varustepuutteet. Onnistuu yhdessä kesässä aika hyvin. Kannattaa aukoa ja siivota ihan jokainen nurkka, siinä jo selviää paljon.
No juuri näin olisi tarkoitus toimia. Nurkat on jo nuuskittu, puutteitakin ja pikkufixattavia pienen listan verran havaittu ja osa näistä jo korjattukin. Samaten kun on tuo kunnon kosteusmittarikin omasta takaa, niin tulipahan tuo Retkule sillä probellakin jo läpi nuuskittua. Tulos: Ei täysin moitteeton, mutta korjattavissa jopa tarkemman löydöksen tutkistelun ja pienen purkamisenkin jälkeen 8)
Kyllä meillä ainakin puhutaan Transitista, jos alusta olisi toinen saattaisi tilanne olla se että, autoa kutsittaisiin jonkun muun mukaan.
No mekin ollaan tuo nimetty Retkuleeksi (http://retkule.blogspot.com), niin eikös tuo Relluun jo aika hyvin rimmaa :D
Mutta voi sen maailman valloituksen aloittaa naapurimaistakin; Viro, Liettua, Latvia jne.. tai Ruotsi, Norja/Tanska .. moni asia naapureissa tuttua, ja siksi kulttuuriero ei näkyvä.. Seuraavalla kerralla jatkaa siitä mihin viimeksi jäi. Thumb
No ns. Saksan kiertueesta ollaan mamman kanssa tässä jutusteltu jo useampia vuosia, siitä lähtien kun tuota ekaa vuokra-autoa ruvettiin hakemaan. No nyt on kalusto sillä tasolla että sen voisi ihan hyvin jo tehdäkin, mutta tosiaan jos nyt ensin "tutustutaan" tuon auton kanssa toisiimme tämä kesä ihan turvallisesti kotimaassa, tuolla vajaan n. 2,5tkm lenkillä mitä tässä ollaan jo kaavailtu. Vuoden päästä voisi olla se tähtäin sitten ehkä olla jo hieman kauempanakin Thumb
-
Tämä lienee merkkikohtaista sitten. Tai riippuu siitä, kumpaa enemmän arvostaa, koppaa vai alustaa.
Äkiseltään tulee mieleen Hymerin lisäksi Atriat, Dethleffsit ja Bürstnerit, joita omistaja kutsuu valmistajan, ei alustan merkillä.
Minä taidan alkaa kutsua meidän matkakotia Alkoksi - tai sitten en ;D
-
Meijän auto on hymeri ja sitten kun joku menee rikki ja maksaa enemmän kuin viiskymmpiä laitto, muuttuu merkki ja malli "Tukato PRKL MT" (Minkä teki) :laugh:
-
Tyylillä Suomi voittaa, mutta urheilija/joukkue yksilönä häviää ;D
-
Hyvä kiteytys :)
-
Meillä auto on eura, myös silloin kun se alusta(tukato) temppuilee.
-
Meillä puhutaan Fiiatista :laugh:
-
Ja meillä atrian pas**, jos ei moottorin puolella oo vikaa,jos on niin silloihan se tottakai viiun pas**mikä reistaa.
Sent from my iPad using Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1)
-
CO2-merkintä? Lienee siis massa vs. CO2 ajoneuvoverossa ja jälkimmäinen lienee se edukkaampi? ???
Tänään Sea-Group vastasi 18.04.2015 lähettämääni sähköpostiin. No vastaus sinällään ei kyllä ollut mieleinen, mutta vastasivatpa kuitenkin Thumb
From: As_Claims [Sea-Camper] <as_claims@sea-camper.com>
Date: 2015-04-27 11:31 GMT+03:00
Subject: I: Renault Miller Red River
Hi,
For CO2 emissions ask directly to the Chassis producer Renault.
With kind regards
SEA Società Europea Autocaravan S.p.A. a socio unico
Post Vendita/After Sales Service/Service Aprés Vente
No senhän nyt tietää että Rellulta tuota CO2 on turha kysyä, sillä Trafi ei tuota hyväksy koska auto on käynnyt tuon asuinosan asennuksessa ja siten se ei enää muka vastaisi alkuperäistä ::) Vaan eihän kysyvä tieltä eksy, vai mites se menikään :P
Lähettäjä: Korpinen Kari-Pekka <kari-pekka.korpinen@renault.fi>
Päiväys: 20. huhtikuuta 2015 klo 8.38
Aihe: FW: CO2-todistus
Kopio: Ruhanen Antti <antti.ruhanen@bassadone.fi>, Vuorinen Heikki <heikki.vuorinen@renault.fi>
Hei,
Matkailuautonne alustana on käytetty pakettiautopohjaist a Master mallia. Pakettiautolle tulivat EU-vaatimukset ilmoittaa CO2 päästöt vasta vuonna 2007 ja teidän autonne on valmistunut vuoden 2005 puolella, joten autollenne ei ole sen vuoksi ilmoitettu C02 päästöjä EU tyyppihyväksyntädok umenteissa.
Ystävällisin terveisin
Kari-Pekka Korpinen
Teknisen Palvelun Päällikkö
Nordic Automotive Services Oy
Kellokukantie 2 01300 VANTAA
kari-pekka.korpinen@renault.fi
+358 50 376 1278
Eli kyllä se taitaa olla tämä asia jo tässä aika hyvin taputeltuna, ei ilmaannu CO2-arvoja Rellun otteeseen :'(
Vaikkakin omakohtaisesti kysymys on todellakin puhtaan periaatteellis-akateeminen, sillä autossa on inva-tunnukset ja siten se on koko ajoneuvoveron perusosasta vapaa, vain käyttövoimavero menee maksuun ja siihenhän tuolla CO2-arvolla ei ole mitään vaikutusta, ynnä seisonta-ajoiltahan ei sitten makseta tuotakaan = jos tuo CO2-luku noihin papruihin olisi jotain maksanut, olisi se ollut jo hyväntekeväisyyttä ko. myöntäjälle, siitä ei olisi ikinä rahojaan allekirjoittanut takaisin saanut 8)
-
Eilen Retkule sitten kävi alustan huollossa, Vantaan Autohuolto tuossa kotinurkilla. Vaihdettiin kaikki filsut (ilma ja disu) ja nesteet (öljyt niin moottori kuin aski, jäähdytys, jarru) + ilm.huolto + apulaitehihna. Laskua kertyi karvan pääälle 600€ mutta nyt on tuo alusta sitten valmiina kesän koitoksiin. Ja mikä parasta, Autohuollossa oli tälläkin kertaa asiantuntemus sekä asiakaspalvelu kohillaan ja tulen jatkossakin käyttämään heidän palveluitaan, onhan talossa nyt 2kpl näitä ranskattaria Thumb
-
Kattovalojen toimimattomuus tuli samalla selvitettyä, kun auton johdotusta pähkäilin ja mokomat onkin kytketty panelin AUX-lähtöön :o No käyttöpanelista AUX:iin sähköt ja niin ne kattovalotkin loistaa, komeat 200lm LED:it ja kyllä muuten näkee!
Kaikki 10W halogenit on nyt korvattu noilla 200lm LED:eillä, mitä noita 10kpl tuonne upposi kun kohde- ja yövalot olin jo aikaisemmin vaihtanut LED:iksi.
Samaten "pumppu" mallia Biltema sai lähdöt ja tilalle tuli Dometicin laatulaite. Nyt on paineetkin kohillaan, jopa suihkussa ja tuo pumppu ei heti kyykkää vaikka olis parikin hanaa samaan aikaan auki Thumb
-
Laitappa kuvvii
-
Pumpun päivityksestä pientä juttua: http://retkule.blogspot.fi/2015/05/vesikeskus.html 8)
-
Yksi ehkä vähän suurempi löydös oli kontin lattian ja peräseinän välinen sauma kun päivä paistaa läpi :o Kyllä, seinä on irti lattiasta n. 1/2 koko matkastaan
Onko tämän suhteen tilanne jo korjautunut ja onko tästä kuvia ennen ja jälkeen ?
-
Onko tämän suhteen tilanne jo korjautunut ja onko tästä kuvia ennen ja jälkeen ?
Tutkimuksia jatkettu, takaseinän alalista ompi mätä ainakin pelkääjän puoleisesta päästään, mahd. tuo tallin koko alakulmakin :'(
Eli nyt on lisäkosteuden pääsy alalistaan korjattu (huolimaton koristelistan kiinnitys takapuskurin uusimisen yhteydessä => sadevesi pääsi ruuvin rei'istä seinän puiseen alalistaan), alalista on auton alta paljaana = sinne jo päässyt kosteus pääsee edes jotain kautta pois. Seuraavaksi pitäisi uusia tuo seinän alalista ja tässä yhteydessä myös seinän kiinnitys tuohon kontin lattiaan fixataan. Eli toistaiseksi ns. päivä paistaa yhä kontin ja takaseinän välisestä saumasta. Rako ei ole suuren suuri, mutta kun kontti kun on pimeänä, niin tuon raon huomaa juurikin valoisuutena :-\
-
Onko Milleri muuten poissa kotipihasta, muutaman kerran ajanut ohi, viimeksi tänään ja eilen en nähnyt sitä
-
Olisiko tässä mahdollisesti käynyt niin että takatalliin on mahdollisesti laitettu enemmän tavaraa kuin mitä sen kantavuus on ja sen myötä on tuo tallin lattia päässyt notkahtamaan jossain reippaammassa heitossa ?
-
Ihan mielenkiintoinen ketju. Olin ajatellut vähän vastaavanlaista ketjua aloitella omasta autostani likeastaan siitä syystä että sekään ei ihan yleisimpiä ole ja itse hankkiessani tietoa oli hieman hankala löytää maallikon. Eli jos siitä olisi jollekin muulle vaikka jotain apua hankintaa ajatellessa. Ja toki jos sitä kautta joltain asiaa tuntevammalta tulisi hyviä vinkkejä niin ei haittaisi sekään.
Herätti ajatuksia mitenköhän naivina itse olen ollut liikkeellä kun tuon edellisen autosi ikätoverilla lähdimme saman tien kohti välimerta. Sinne astihan ei toki päästy. Itseasiassa ei lähellekään. Tämä ei kuitenkaan johtui pääasiassa ajan puutteesta vaimolla. Josko sitten ensi kesänä onnistuisi paremmin. Eli minulla tällaisena tutustumisreissuna toimi tuo itämeren ympärikiertoreissu. Ehkä itsellä vaikuttaa että tuli tehtyä Matka välimerelle kirjoitusten jälkeen kavereiden kanssa paljon epävarmemmalla autolla eli vanhalla kleinbussilla joka ei laivamatkaa edeltävänä päivänä vielä mennyt katsastuksesta läpi. Nyt oli silti toki isäännyttyä enemmän vastuuta ja huolta, mutta hyvin tuolla tuntui pärjäävän.
En tiedä onko käsitykseni täysin väärä mutta itse pidän toki uudempia autoja paljon luotettavampina, mutta ongelmatilanteen sattuessa haasteellisempina. Tämä käsitys tullut ihan henkilöautojen kanssa. Golfissa ja Volvo v50 kumpaankin on kertynyt kilometrejä 400 tuhannen luokkaa ja vieläkin suht huometta uskaltaa lähteä vaikka Lapissa pyörähtämään ilman kummoisempia valmisteluja. Toisaalta kun jotain sähköongelmia on tullut niin korjaamollakin on oltu sormi suussa kun syytä ei ole keksitty tai Volvon tapauksessa kaikki mahdollinen muu polttoainelinjasta vaihdettiin takuuseen ennen vian aiheuttanutta dieselpumppua koska ilmeisesti se oli kallein osa. Tosin halve.mallahan olisivat päässeet kun heti olisivat sen vaihtaneet. Nyt tuli muutama hinauskustannus ja vuokra-auton kulut päälle.
-
Onko Milleri muuten poissa kotipihasta, muutaman kerran ajanut ohi, viimeksi tänään ja eilen en nähnyt sitä
Se on vaan vaihtanut paikkaa tuohon talon viereen kadulle, lyhyempi matka valmistella auto reissuun. Niin ja olihan se tuossa viikko sitten jokusen päivän ihan reissussakin 8)
Olisiko tässä mahdollisesti käynyt niin että takatalliin on mahdollisesti laitettu enemmän tavaraa kuin mitä sen kantavuus on ja sen myötä on tuo tallin lattia päässyt notkahtamaan jossain reippaammassa heitossa ?
Ei, lattia ei ole painunut alas, runko on kova ja täysin suora. Sitä paitsi tuo liitos lattian ja takaseinän välillä on juuri toisinpäin, jolloin lattian repsahdus olisi kyllä repinyt jotain muutakin aika pahasti rikki. Nyt on vaan tuo takaseinän sauma auennut nätisti, joten oletan takapuskurin jääneen johonkin kannon nokkaan tms. ja se on repäisty pois lähteissä irti => sauma auki. Samassa yhteydessä on sitten takapuskuri mennyt palasiksi ja siksi se on uusittu. On meinaan valkoisempi kuin muut auton helmat 8)
Ehkä tuo periaatekuva kertoo tilanteesta enempi 8)
-
Tuosta harvinaisuudesta muuten. Yritin itse katsella omaa autoani http://www.ajoneuvotiedot.fi/ sivuston kautta, joka perustuu kai jotenkin Trafin tietoihin ja en löydä sitten millään. Yhden rekisteriotettani vastaavalla mallimerkinnällä olevan löydän, mutta se on vuodelta 1993. Samanlaisia löytyy kyllä nettiautosta tälläkin hetkellä kaksi kappaletta. Näitäkään tuolta en siis löydä mallimerkinnältä. Olen kokeillut vaikka mitä kuviteltavaa, mutta ei vain löydy. ei löydy Fiat Niessmann Bischoff varianteista, eikä Niessmann Bischoffeista. Trafin tietokannassa tuo kuitenkin on, koska sieltä muistaakseni sama palvelu kaivoi jotain tietoja ihan rekisterinumeron perusteella.
-
Periaatteessa sen pitäisi löytyä sillä txt mitä otteeseenkin on kirjoitettu, esim. omalla kohtaa Renault-Miller ja edelleen otteen tarkenteesta mobilvetta edcs 408: http://www.ajoneuvotiedot.fi/renault-miller/mobilvetta-edcs-408 8)
-
Periaatteessa sen pitäisi löytyä sillä txt mitä otteeseenkin on kirjoitettu, esim. omalla kohtaa Renault-Miller ja edelleen otteen tarkenteesta mobilvetta edcs 408: http://www.ajoneuvotiedot.fi/renault-miller/mobilvetta-edcs-408 8)
Ne varmaan tuppaa jäämään listalta, jos on liikennekäytöstä poistettu...
Ei minunkaan retkuiluauto ole siellä listalla, puhumattakaan noista harrasteautoista.
-
Ainakin tuo jenkkikaappi toimii loistavasti! Nyt 230VAC matkavalmiudessa 1vrk ja pakastimessa -15, jääkaapissa +5 Thumb
Vielä raitisveden täyttö, matkavermeiden viimeistely ja ... MATKAAN vihdoinkin! ^-^ Suuntana nyt ensialkuun ainakin Lounais-Suomi, tosin koirat jää nyt vielä tältä reissulta ainakin pois ja appivanhemmat kämppää meillä sen aikaa 8)
-
"Koeajo" suoritettu ja luonnollisesti muutamia fixauksen kohteita löytyi, joista pari mainitakseni:
- Autossa tuo lämmitys vaikuttaa olevan enempi on/off -tyyppinen, sillä lämpötilan säätö ainakaan ei vaikuttanut tuon taivaallista Truman intoon puhkua kuumaa koppiin :-X
- Markiisin alle pitää ensi kerralla varata joku maton pätkä, lavetti tms. jotta saa helpommin jätettyä kengät ulos jos on vaikka märkä maa. Näin auto säilyy puhtaampana ja muutenkin mukavampi tallustaa sukkasiltaan kuivalla lattialla
Mutta tästä se lähtee! Auto on aika passeli just meidän tarpeisiin, ei liian suuri, mutta riittävän suuri. Kahden vaatekaapinkin systeemi toimii varsin hyvin, mamman kamat toisessa, omat toisessa ja muksu on vallannut alkovin tavaroineen. Tuli myös bongattua jotta tuo Ikean Bygel-sarjan keittiökori osuu just eikä melkein kaapin alahyllyn etureunaan => pitääpä piipahtaa hakemassa Bygeliä lisää 8)
(http://www.ikea.com/fi/fi/images/products/bygel-ritilakori__35729_PE126620_S4.JPG)
-
Tuon tyyppinen kori toimii myös avonaisessa ikkunassa ja ripustettu ulos. Mausteet sun muut roikkumaan seinälle ruuanlaiton ajaksi ja ruokailun ajan.
-
Rairannassa sadetta pitämässä ja nyt on molemmat "oikeat" tarratkin jo nokassa :D
-
- Autossa tuo lämmitys vaikuttaa olevan enempi on/off -tyyppinen, sillä lämpötilan säätö ainakaan ei vaikuttanut tuon taivaallista Truman intoon puhkua kuumaa koppiin :-X
Tuossa oven päällä on sähköohjauskeskus, jonka vieressä on musta ikäänkuin lämpötila-anturi. Eikun paneli auki ja ... anturin piuhat oli irti! :o Jos tuo on tuon truman sisäanturi, niin kummakos jos Truma halusi puhkua koppia kuumaksi kun takaisinkytkentä puuttui kokonaan = Trumalla ei ollut mitään tietoa sisälämpötilasta :-[
Ja toinen fixauksen kohde oli mankan kajari-liitännät, jotka oli vedetty hieman 1-risti-2 => vain takakajarit oli toiminnassa ja niistäkin toinen "oikea" ja toinen "vasen", toinen "etu" ja toinen "taka" :laugh: No autossahan on alkup. kajaritkin ovissa, joten nyt on etu/taka sekä oik/vas kohdallaan, 4-kajarisysteemi käytössä = poppi siis soi nyt kuten pitääkin 8)
-
No sepäs se ja tulipahan samalla kokeiltua että ilman termaria = Truma jatkuvasti täpöllä pitää siis oikeasti paikkansa :D
Sisälämpötilan tunnistimen asentaminen
Ota sijaintipaikkaa valitessasi huomioon, että sisälämpötilan tunnistin ei saa olla alttiina lämpösäteilylle. Optimaalisen sisälämpötilan säätelyn kannalta on suositeltavaa asentaa tunnistin sisääntulooven yläpuolelle.
1. Kuva M: Poraa reikä Ø 10 mm .
2. Ohjaa liitäntäkaapeli takaa porausreiän läpi ja työnnä tunnistimeen (napaisuutta ei tarvitse ottaa huomioon).
3. Työnnä sisälämpötilan tunnistin sisään ja asenna kaapeli lämmityksen elektroniikkaan (jatka tarvittaessa 2 x 0,5 mm2 :n kapelilla).
Oheista sisälämpötilan tunnistinta on käytettävä. Ellei se ole liitettynä, lämmitys toimii suurimmalla teholla ilman sisälämpötilan säätömahdollisuutta .
-
Tietämättä mikä Truma sinulla on kommentoin tuota sisäläpötila- anturia.
Säätökiekossa on oma tunnistimensa ja vaihtoehtoisesti voi laittaa toisen lämppäristä suoraan valittuun kohtaan autoa, tuo ohittaa sen valintakiekossa olevan. Meillä tuo lämppärin ohjauspaneli on sängyn jalkopäässä seinällä ja paikkana ihan ok. Ei lyö lämppäriä päälle heti kun joku on ovesta kulkenut ja yöllä ei tarvitse nousta jos haluaa muuttaa asetusta.
Varaosakaapissa kulkee tuo johto antureineen mukana, jos joskus sattuisi tarvitsemaan
-
Säätökiekossa on oma tunnistimensa ja vaihtoehtoisesti voi laittaa toisen lämppäristä suoraan valittuun kohtaan autoa, tuo ohittaa sen valintakiekossa olevan.
No tuo säätökiekko on vaatekaapissa, samassa kaapissa jossa hyllyn alla on tuo Truma itse ja kaapissa on valot mallia jääkaappi, ovi kun aukeaa, valo syttyy => ei oikein virittelemäti viitsi kaappi avoinnakaan koko ajan olla ::)
Ja tulihan tuota lattialämmitystäkin ja lämmityksen ajastintakin testattua tuolla samalla reissulla, toimii! Tuo ajastin vieläpä ohittaa tuon Truman oman ohjauksen Thumb
-
Tuo asenus kyllä vaatii sen oman tunnistimensa
-
Tuossa "koti-Ikeassa" piipahdettu Rellua varustamassa. Yläkaappien alahyllyt saivat reunoihinsa Bygel-sarjan tuotteita, ritiläkoreja 1,99;- ja koukkuja 0,99;- sekä purkkeja 0,50;-
(http://www.ikea.com/PIAimages/20184_PE105372_S3.JPG) (http://www.ikea.com/PIAimages/35729_PE126620_S3.JPG) (http://www.ikea.com/PIAimages/0250474_PE388833_S3.JPG)
Istuimet varustettiin mukavilla selkää tukevilla Ullkaktus -tyynyillä á 1,99;-
(http://www.ikea.com/PIAimages/0310191_PE429051_S2.JPG) (http://www.ikea.com/PIAimages/0310192_PE429052_S2.JPG)
Myös ulkoaskelman edusta sai Skoghall -terassinsa 12,99;-
(http://www.ikea.com/PIAimages/0291739_PE425046_S3.JPG)
-
Onko Milleri muuten poissa kotipihasta, muutaman kerran ajanut ohi, viimeksi tänään ja eilen en nähnyt sitä
Nyt on Miller poissa, uusi omistaja lähti juuri sillä kohti Oulua. Aika tarkalleen vuoden mittaiseksi jäi siis tämä liitto, vaikka niin kovin pitkäikäiseksi alkujaan suhdetta kaavailinkin :'(
-
Nopsaanhan se Rellu lähti, kevät ja autokuume teki tehtävänsä. Miten se vaunukuume, onko yhtään helpottanut ?
-
Miten se vaunukuume, onko yhtään helpottanut ?
No juu, "lääkkeet" tähän löytyy allekirjoituksesta :D
-
Katoppas, ei tuota osannut edes katsoa, tai niin....eihän sitä edes näy tässä kun lukee näitä edellisiä viestejä ;D
Milloinkas se vaunu on pihalla ?
-
Milloinkas se vaunu on pihalla ?
Ei tiedä vielä, vasta on vaunu katsottuna ja välittäjä valtuutettu sellainen Saksasta ostamaan. Rahtauksessa nyt menee sitten oma aikansa, joten kai tässä pari vko (?) tarttee vielä kärvistellä ja ostokrapulaa potea ;)
-
Kyllähän tuommoinen hyvin piinattu rellu uuden omistajan löytää ;)
Sopivasti aikaa suunnitella kaikenlaisia härpäkkeitä vaunuun.
-
Saako olla utelias ja kysyä mikä sai vaihtamaan autosta vaunuun? Itse miettiny jo jonkin aikaa auton hankintaa
-
Saako olla utelias ja kysyä mikä sai vaihtamaan autosta vaunuun? Itse miettiny jo jonkin aikaa auton hankintaa
Tuo on oikeastaan useammankin tekijän summa:
1) Auton liikkumakyky menee meillä ihan hukkaan, meidän matkailu kun on osottautunut enempi paikallaan oloksi kohteessa X kuin reissamista pitkin poikin Suomea
2) Auton ylläpito veroineen ja vakuutuksineen on melko kallista vaunuun nähden
3) Auton seisottaminen kausipaikalla on ... no ei ainakaan kovin fiksua meidän mielestä
4) Logistiikka aina kausipaikan kauden aluksi & lopuksi kun ajokortteja talossa kuitenkin on vain 1 kpl
Ja kun nuo lasket yhteen, niin vaunu toiminee meillä parhaiten. Koskaan ei ole vaunua meillä vielä ollut, vaikkain itsellä on kyllä vaunuilusta lapsuuden kokemuksia vaikka kuinka. Joten nyt sitten kokeillaan vaunua seuraavaksi 8)
-
Mullakinhan on vaunu juuri noista syistä. Pääsääntösesti paikallaan ja edullinen pitää. Oliko auto sitte helppo lähteä reissuun vaunuun nähden? no" uutena" vaunuilijana et ehkä osaa vastata tähän
-
Oliko auto sitte helppo lähteä reissuun vaunuun nähden?
Tiedä tuosta lähdöstä reissuun ylipäätään onko noista kumpikaan sen helpompaa tahi vaikeampaa kuin korkeintaan henkisesti, mutta kyllähän se pikkasen nyppi aina paikallaan ollessa kun piti käydä keskustassa hakemassa jääkaapin täytettä yms. niin laitat aina sen leirisi kasaan ja kauppareissun jälkeen uudelleen levälleen. Nyt vaunun kanssa se leiri jää sinne ja lähdetään veturilla pörräämään ympäristössä Thumb
Auto on parhaimmillaan juurikin liikkuvassa matkailussa, jossa ollaan päivä, max. pari paikallaan ja jääkaappi täytetään aina siirtymien välillä 8)
-
Mullakinhan on vaunu juuri noista syistä. Pääsääntösesti paikallaan ja edullinen pitää. Oliko auto sitte helppo lähteä reissuun vaunuun nähden? no" uutena" vaunuilijana et ehkä osaa vastata tähän
On helppo. Tuossa se auto seisoo lähtövalmiina kolme metriä ulko-ovelta. Jääkaappi päälle ja menoksi, vesiä jos otan tankkiin vaatii muutaman kymmenen mtriä ajamista. Auton kehtaan tuossa pitää ja käytän sitä välillä muuhunkin ajoon, vaunulle pitäisi keksiä paikka ja hakea se kotiin pakattavaksi ennen reissua.
Minusta vaunu on selkeästi parempi valinta jos viettää aikaa kausipaikalla, me joko ollaan kotona tai reissussa, meille auto on ainoa meidän mielestä oikea. Tosin olen jonkun rakentamattoman tontin harkinnut hankkia, silloinkin auto sopii yhtälöön koska sitäkin käytettäisiin satunnaisesti.
-
Näimpä sen asian ajattelin itekkin, se veturi kun on muunki liikkumisen kannalta pakollinen ja aina käytettävissä
-
eipä se vaunukaan muuta vaadi kun jääkaappi päälle peruutus koukkuun ja menoksi. Miettiny kohta pääni puhki mikä olis paras
-
Näimpä sen asian ajattelin itekkin, se veturi kun on muunki liikkumisen kannalta pakollinen ja aina käytettävissä
Meillä asauto toimii tarvittaessa veturina ja hlöautossa ei edes ole koukkua. Kahden hengen taloudessa riittää pienempikin hlöauto
-
Kahden hengen taloudessa riittää pienempikin hlöauto
Aivan ja juuri siksi tuo tuleva vaunukin on melko kevyt 1130kg omapainollaan = sitä jo vetelee vähän pikkasemmallakin veturilla Thumb
-
siksi tuo tuleva vaunukin on melko kevyt 1130kg omapainollaan = sitä jo vetelee vähän pikkasemmallakin veturilla Thumb
Eikö sitä kokonaismassan mukaan enää vaunua valitakkaan, noin vetoauton kannalta siis ?
-
Eikö sitä kokonaismassan mukaan enää vaunua valitakkaan, noin vetoauton kannalta siis ?
Nope, pykälät ovat muuttuneet s.e. otteiden kokonaismassat vaikuttavat ajokorttiin, ne oikeat toteutuneet massat tienpäällä vetokapasiteettiin => esim. 1150kg tyhjäpainoista vaunua nyppii tyhjänä 1200kg vetokyvyn autolla täysin laillisesti, vaikka vaunun kokonaismassa otteessa olisikin esim. 1500kg Thumb
-
Nope, pykälät ovat muuttuneet s.e. otteiden kokonaismassat vaikuttavat ajokorttiin, ne oikeat toteutuneet massat tienpäällä vetokapasiteettiin
Tämä on päässyt minulta sitten ohi...eli nyt tuolla Subarullakin (omapaino 1606 kg ja kokonaispaino 2020 kg) vetäisi jo ihan oikeaa matkailuvaunuakin.. onneksi siinä ei ole vieläkään sitä vetokoukkua niin ei tule samanlaista vaunukuumetta kun ei pääse kokeilemaan miten se vetäisi. :laugh:
-
omapaino 1606 kg ja kokonaispaino 2020 kg
Niin siis 1200kg vetokyvyn autolla vetää maksimissaan vaunua jonka oikea massa juuri sillä hetkellä on 1200kg, vaunun kokonaismassalla otteessa ei ole enää merkitystä. Toki posliini saattaa antaa passituksen vaa'alle, jos heillä ei itsellä ole lätkiä matkassa mukana, tuon toteutuneen massan todetakseen - tai sitten käyttävät tervettä maalaisjärkeä jos vaunun omamassan ja auton vetokyvyn välissä on riittävästi eroa sille tod.näk. vaunussa sillä hetkellä olevalle lastille 8)
-
Niin siis 1200kg vetokyvyn autolla vetää maksimissaan vaunua jonka oikea massa juuri sillä hetkellä on 1200kg, vaunun kokonaismassalla otteessa ei ole enää merkitystä. Toki posliini saattaa antaa passituksen vaa'alle, jos heillä ei itsellä ole lätkiä matkassa mukana, tuon toteutuneen massan todetakseen - tai sitten käyttävät tervettä maalaisjärkeä jos vaunun omamassan ja auton vetokyvyn välissä on riittävästi eroa sille tod.näk. vaunussa sillä hetkellä olevalle lastille 8)
Tuohon sen verran lisäksi että vaunun sen hetkinen massa saa olla 1200 + aisapaino. Vai olenko hakoteillä. Kytkentämassa siis
-
Tuohon sen verran lisäksi että vaunun sen hetkinen massa saa olla 1200 + aisapaino. Vai olenko hakoteillä. Kytkentämassa siis
Niin, jotain juttuahan tuosta tosiaan taisi olla noiden jarruttomien kanssa kun 750kg akselimassa + 75kg aisapaino = 825kg kokonaismassa, mutta tämä taisi koskea enempi tuota kärryn kantokykyä kuin nupin vetokykyä - kait ???
-
Maahan pyörien kautta kohdistuva massa saa olla se 1200kg esimerkkitapauksess a
-
Siellä se Renapultti nyt on, uusissa kotimaisemissaan. Perhanan hyvä että jätettiin nuo piikkipyörät vielä alle, vaikka Hki onkin kesäkelit olleet jo kk kaupalla 8)
-
Ja auton tarroituskin on uuden omistajan harrastukselle sopivan sporttinen. Thumb
-
Muistanko ihan väärin, eikö Millerin kilvessä lukenut 0 kg yhsitelmämassan kohdalla?
-
Muistanko ihan väärin, eikö Millerin kilvessä lukenut 0 kg yhsitelmämassan kohdalla?
Ihan oikein muistat, mutta tuossa kohtaa pitäisi olla yhdistelmän kokonaismassa ja mitenkäs se yhdistelmä muka olisi kevyempi kuin nuppi ilman nyyttiä => oma tulkinta kuten tyhjässä otteessakin, eli kaikki mitä laki sallii :D Ostajallekin riitti että koukku ylipäätään autossa on ja hyvinhän se näyttää jopa toimivankin. Itse en koskaan tuolla mitään vetänyt kun Sitikassakin tuo koukku on 8)
-
Ettei olisi tämmöinen euroopalainen koukku eli tarkoitettu pyörätelineellle.
Semmoisen saisi omaankin 400 eurolla kun taas oikea koukku maksaa apurunkoineen
noin 1400 euroa. Ja oikea kuokku tulee kiinni alustan runkoon kun taas pyöräteline koukku
matkailukorin runkoon.
-
Ettei olisi tämmöinen euroopalainen koukku eli tarkoitettu pyörätelineellle.
Ei ole tämä, vaan on varsin jerkusti alustan rungossa kiinni, ei as.osan tahi tässä tapauksessa takatallin pohjassa = tuo koukku ihan oikeasti myös kestää sitä kuormaa 8)
-
Jännä juttu sitten, kun normaalisti Masterilla saa vetää 2500 kg kärriä.
Eli 3,5 tn + 2,5 tn = 6 tn ja tuo arvo pitäisi löytyä auton tyyppikilvestä.
Yleensä konehuoneen puolella etupalkissa niitattuna tai tarrana etuoven karmissa.
-
Eli 3,5 tn + 2,5 tn = 6 tn ja tuo arvo pitäisi löytyä auton tyyppikilvestä.
Tässä tapauksessa:
- otteessa ei tuossa yhdistelmämassassa-ruudussa ole lukemia ollenkaan
- alustan tyyppikilvessä on yhdistelmämassaksi merkitty 5500
- Mobilvettan as.osaan liittämässä kilvessä on auton kok.massa (3500) sekä akselimassat, mutta yhdistelmämassassa pelkkä rivi nollia.
Periaatteessahan siis pienintä noudatetaan ja jos tuossa Mobilvettan kilvessä lukisi sama 3500 kuin kokonaismassassa, olisi homma aika selkeä vetopaino = 0, mutta eihän se auto nyt herran jestas sentään kevene jos siihen kärry perään laitetaan :o Siksi itse tulkitsen tuon alustan kilven päteväksi, siinä on sentään joku logiikka ja näin vetopainoa olisi siis 2000. Ja tosiaan kun tuo koukku on tässä tapauksessa toteutettu s.e. as.osan voi nostaa vaikka pois alustaltaan ja tuo koukku silti siellä perässä törröttäisi = as.osalla ei ole koukun kanssa siis yhtään mitään tekemistä 8)
Mutta siis aika akateemista pähkimistähän tämä enää tässä vaiheessa on, auto kun on jo uudella omistajallaan ::)
-
Kuten aiemmassa keskustelussa mainitsin;
Kaksivaiheisesti rakennetussa matkailuautossa on 2 tyyppikilpeä. Jos jälkimmäimmäinen valmistaja (Miller) on 1-vaiheen valmistajan (Rellu) yhdistelmämassan tyyppikilvessä "resetoinut", on sille jokin peruste (muu kuin ilkeys ;) ); alkup. koukun kiinnityspisteet käytetty muuhun, rasitettu lähirakenteita korikiinnityksillä jne..
Näin sen kyllä katsuri tulkitsee, jos menee kyselee - ja tässä Renapulttitapaukses sahan otteesta puuttui kytkentämassamainin ta. Kannattaa olla ao. tapauksessa hiljaa, ettei 0 kg siihen laita. Tienvarsitarkastuks essa, jos kyselevät näyttää vain Rellun tyyppikilpeä.. ;D
-
Tässä tapauksessa:
..
Periaatteessahan siis pienintä noudatetaan ja jos tuossa Mobilvettan kilvessä lukisi sama 3500 kuin kokonaismassassa, olisi homma aika selkeä vetopaino = 0,
..
Jos siinä lukisi se 3500kg, saisi sillä vetää, esim. (3500 - 3000kg[auto tyhjänä esim.]) = 500kg kärryä. Mutta kun se on nolla - ei saa vetää lainkaa..
-
Jos siinä lukisi se 3500kg, saisi sillä vetää, esim. (3500 - 3000kg[auto tyhjänä esim.]) = 500kg kärryä. Mutta kun se on nolla - ei saa vetää lainkaa..
Hmm... Aika loogiseltahan tuo kyllä tuntuu noinkin :-[ Vai voisikohan tässä hiuksia halkoa, autossa kun tosiaan on 2 tyyppikilpeä ja tuo koukku ei ole millään kiinni as.osassa => koukun osalta noudatetaan alustan kilpeä tai varmuuden varalta nyppäsee tuon as.osan kilven jopa kokonaan pois :D
Näiden painojen kanssa varmaan joutuu tässä tulevaisuudessa pulaamaan enempikin, jos tosiaan tuo tuleva vaunu on omamassaltaan 1.130, mutta kok.massaltaan 1.700 ja laitan sen vetomassaltaan 1500 autoon, joskus tulevaisuudessa kenties jopa vain 1300 autoon ^-^