Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => Karavaanarin elektroniikka => Aiheen aloitti: Timontti - 1.03.2015 kello on 21:56
-
Haluaisin ostaa sellaisen langallisen peruutuskameran, joka pyörii kolmen eri asennon välillä: 1) peruutusnäyttö alaviistoon, 2) taustapeilinäyttö ajettaessa eteenpäin, 3) suljettuna suojakotelossaan. Näyttölaitteeksi ostaisin tietyn Garmin-navigaattorin. Kyseinen navigaattori sopii tuon kameran näyttölaitteeksi, mutta koska siinä ei ole peruutuskameran käyttökytkintä, pitää asentaa vielä erillinen kytkin, jolla eteenpäin ajettaessa kameran voi avata ja sulkea. Peruutusnäyttö voisi kytkeytyä päälle automaattisesti, kun peruutusvaihde on päällä, tai manuaalisesti samalla kytkimellä.
Ongelmaksi on muodostunut, kuka osaisi tehdä nuo asennukset. Asentajan pitäisi osata hyödyntää ne kaapelikanavat, joita matkailuauton takaseinän yläreunassa oleva lisäjarruvalo käyttää. Yhtään turhaa reikää autoon ei saisi porata. Asentaja saisi mieluimmin toimia Etelä-Suomessa.
-
Mikä tahansa caravan huolto... Ei ole itsekään vaikeaa.
-
Ongelmaksi on muodostunut, kuka osaisi tehdä nuo asennukset. Asentajan pitäisi osata hyödyntää ne kaapelikanavat, joita matkailuauton takaseinän yläreunassa oleva lisäjarruvalo käyttää. Yhtään turhaa reikää autoon ei saisi porata. Asentaja saisi mieluimmin toimia Etelä-Suomessa.
Läpivientejä pelätään usein turhaan ja sitten tehdään vääriä ja kosteusherkkiä kun laitetaan usea johto samasta reiästä.
Kaksi pyöreetä kaapelinippua muodostaa 8 joka ängetään O muotoiseen läpivienti kumiin ja vuodon mahdollisuus on heti olemassa. Jarruvalon kaapelointi tulee alhalta, luultavasti ja sen johdon reitti ei välttämättä ole helposti käytettävissä.
Näkemättä rakennetta ja tietämättä mikä auto on kyseessä vaikea ohjeistaa.
Itse olen vetänyt kaapelin takaseinästä läpi ja olemassa olevia kaapelointireittejä auton sisällä kojelaudalle asti ja siinä kamera on oman kytkimen takana yhdistetty stereoitten 7 tuumaiseen näyttöön. Sähkötkin otin tuolta kojelaudan alta.
-
Mikä tahansa caravan huolto... Ei ole itsekään vaikeaa.
Ei se nyt niin helppoa ole. Olen kysynyt sähköpostitse kahdesta liikkeestä. Toisesta tuli nopeasti kielteinen vastaus: eivät ota tehdäkseen. Toisesta en ole saanut vielä vastausta maanantaiaamuna lähettämääni viestiin (nyt on torstai-ilta). Yhdessä liikkeessä kävin paikan päällä kysymässä. He ottavat kyllä tehdäkseen, mutta tuntityönä eivätkä suostu arvioimaan edes sadan euron tarkkuudella, paljonko se tulee maksamaan. Caravan Centerillä Espoossa oli käytäntönä, että he tekivät tällaiset asennukset kiinteällä etukäteen sovitulla hinnalla, mutta se liike meni konkurssiin viime kesänä.
-
Näkemättä rakennetta ja tietämättä mikä auto on kyseessä vaikea ohjeistaa.
Tällaisesta autosta on kysymys: http://goo.gl/gIqFS
-
Sarkacaravaanissa Raisiossa
laitettiin meille ja oli meidän mielestäni ihan edulinen paikka
ja hyvää työtä siellä tehtiin
niin ja samalla laitettiin ulkovalo
jonka myöskin sieltä ostimme
mutta en nyt muista hintaa ...
-
Esa-caravan Tampere, on sitten suomen paras ukko caravaani vehkeissä.
-
Oletko Helsinki Caravanista kysynyt?
Suomen vaunuosa Klaukkalassa saattaa tuon myös tehdä, kannatta ainakin soittaa ja kysyä
-
jos joku tuntematon asikas mulle ois tullu esittämään tommoset vaatimukset heti eka kysymyksenä, ni mulla ois ollu kalenteri täynnä ainaki puolvuotta ja jos ei ois hellittäny ni sitt oisin antanu semmosen hinta-arvion ett on viikko aikaa nysvätä ;D
-
Tuossa voi olla ongelmana, ettei siellä takaseinässä ole mitään kaapelikanavaa, vaan jarruvalon johto on asennettu sinne eristeeseen tehtyyn roiloon ja liimattu pinnat kiinni.
-
Oisko autosähkö korjaamoja jotka tekis, tai sellainen liike joka asentelee puhelimia/radiopuhelimia autoon. Tai jotka varustaa esim pakettiautoja.
https://www.google.fi/maps/@64.995254,25.457319,3a,46.9y,6.88h,82.2t/data=!3m4!1e1!3m2!1swkg2DrrrsAn8Kt70H eXpHQ!2e0?hl=fi
esim Oulussa tässä kiinteistössä en vaan muista oliko firman nimikin sama kuin googlen kuvassa
-
Ymmärtääkseni työ on sähköteknillisesti hyvin helppo. Ongelmana on siistin reitin löytäminen kaapeleille ja kameran käyttökatkaisijan kiinnitys johonkin hyvään paikkaan. Laitteiden tarvitseman virran voi ottaa vaikka tupakansytyttimen pistorasian vieressä olevasta pistorasiasta, joskin kiinteämpi johdotus olisi miellyttävämpi. Auton pohjassa on kuulemma kaapeleita, joihin kameran kaapelit voisi kiinnittää nippusiteillä.
-
Kysyppä paikkalliselta pelastuslaitokselta tai ambulanssi yrittäjältä missä kalustaa/varustaa autot.
-
Musta alkaa tuntua siltä, että tähän kaivataan lähinnä Bürstner Nexxon korirakenteen tuntemusta tai valmiutta ottaa siitä selvää. Kaikki sähkökytkennät on niin helpot, että ruokapöydällä jokainen saisi sen laitteiston toimimaan, varsinkin kun valmiit liitoskaapelitkin tulee laitteiden mukana.
PS: Helsingin ambulanssit ovat kaikki Mersuja. Niiden varustelusta oli tehty sopimus virolaisen yrityksen kanssa, mutta jotakin siinä meni pieleen. En muista, mitä se oli. Ylitti kuitenkin Hesarin uutiskynnyksen.
-
Tämmöseen olen soitellut ja pitäisi tuo oma kuvaputkimalli viedä tuonne vaihdettavaksi. Mielestäni edukkaat hinnat ja asentaja löytyy myös. http://www.kameratekniikka.fi/index.php Olleet mm. Lahden caravan messuilla.
-
Jos nuo aeimman linkin takaa löytyvät kuvat pitävät yläkaapiston osalta paikkansa
(http://www.southdownsmotorcaravans.co.uk/galleries/2010burstner/nexxo-t-569-gallery/motorhome-photos/new-2010-burstner-nexxo-t-569-motorhome-factory_015.jpg)(http://www.southdownsmotorcaravans.co.uk/galleries/2010burstner/nexxo-t-569-gallery/motorhome-photos/new-2010-burstner-nexxo-t-569-motorhome-factory_008.jpg)
..niin, kaapelireitin tekeminen ei ole vaikeata.. Kuljettajan A-pilarin kautta ylös kojelaudan syövereistä ja kaapiston yläsokkelissa sinne lisäjarruvalolle.
Ihan pääpiirteissään; CAN-väyläisestä fiiusta varmaan löytyy peruutusvalosignaal i ohjaukseksi kameran jännitereleelle jonkun liittimen takaa ihan valmiina sieltä kojelaudan syövereistä - ihan kuten Fordissa korimuunnoksille (BEM) esim. ambulanssit jne.. kaikki kytkentämateriaali on haettavissa ihan ilmatteeks. Fiiusta en tiedä neuvoa, että mistä. Noin uuteen ei mennä ropeltaa takapään peruutusvalolta ryöstöä - saati vaihelaatikon pakkianturilta.
Kameran jännitesyöttöhän ohjaa suljinläppää suoraan, eli ei sen ihmeempää ohjausta kuin vaihtokytkin (man/autom.) käytölle..
Lisäjarruvalon irrottaminen avaa varmaan seinän kummallisuudet (ohuen kohdan). Ja tuon jarruvalon kotelo tarjoaa ylimääräistä sääsuoja läpiviennille - sieltä vain soveltamaan.. Siis yksi ja ainoa reikä seinää (lisäjarruvalokotelo on), kaikki kaapelointi, releet ja kytkennät sisätiloissa..
Näin on tullut tehtyä - kuvat taisivat jäädä .info'on
(http://koti.mbnet.fi/sfc88k5/Rimor/Kamera/_small2.jpg)
-
Timontti haluaa kameraan myös peilinäkymän ja käyttömahdollisuude n myös silloin kun pakki ei ole päällä. Silloin virran ottaminen on mielestäni järkevää ottaa radion käyttö johdosta joka vaatii että auton virta on kytketty. Ja mikäli näyttö priorisoi kameraa niin erillinen katkaisija.
-
^
Juu, ehdottomasti - en sen tarkemmin selitellyt. Joko sulake suoraan fiiun sulakerasiaan (jos vapaa/kytkemätön) paikka - eli Acc -asennossa (ns. radioasento) virtalukon mukaan jännitteellinen. Releen ohjaus pakkisignaali/käsin (vaihtokytkin) - ei varmaan garminin osaa antaa ohjauskäskyä navigaattorista kamera-pulikkaan - vaan tuo pelkästään navigaattoria käskyttää?
https://buy.garmin.com/en-US/US/shop-by-accessories/other/bc-20-wireless-backup-camera/prod138554.html#gallery-dialog
-
muutenhan toi olis iha normi juttu ja varmasti joka kylältä löytys osaaja tuohon ,mutta vaatimus reijättömästä asennuksesta on aika mahdoton yhtälö siistiin asennukseen... Ite en pelkäisi läpivientejä, koska jälkikäteen tehtynä ne on monasti paljo luotettavampia kuin tehtaan jäliltä..
-
muutenhan toi olis iha normi juttu ja varmasti joka kylältä löytys osaaja tuohon ,mutta vaatimus reijättömästä asennuksesta on aika mahdoton yhtälö siistiin asennukseen... Ite en pelkäisi läpivientejä, koska jälkikäteen tehtynä ne on monasti paljo luotettavampia kuin tehtaan jäliltä..
Ajatus reiättömästä asennuksesta perustuu viime kesänä Espoossa silloisessa valtuutetussa Bürstner-huollossa käymääni keskusteluun. Minulle jäi silloin sellainen käsitys - joka toki saattaa olla väärinkäsitys - että kun irroitetaan auton ulkopuolella takaseinän yläreunassa oleva koko auton levyinen muovinen puskuria muistuttava rakenne, sen alta paljastuu lisäjarruvalon kaapelikanava, jota pitkin kameran johdot saa auton lattian tasalle samaan paikkaan, mistä kaikkien takaseinän valojen johdot lähtevät. Valitettavasti kyseinen liike oli silloin juuri lopettamassa toimintaansa.
Autoni asunto-osaan tehtiin tänään pieni korjaus. Kysäisin samalla ohimennen asentajalta, mistä hän vetäisi peruutuskameran kaapelin. Se, mitä hän autoani tutkimatta sanoi, on varmaankin hyvä käytäntö takatalliautoissa, mutta tuskin minun autossa, jonka toisessa takanurkassa on kaasupullokaappi, toisessa nurkassa suihkuhuone ja niiden välissä leveä avattava luukku. Kaapelit tuotaisiin ensin seinän läpi sisäpuolelle, sitten takaseinää pitkin alas, auton pohjan läpi ja ulkokautta auton etuosaan. Eivätkä ne johdot sisällä sängyn takana seinällä kovin kauniit olisi.
-
Siellä ylhäällä takana on paneeli jossa on jarruvalo. Irroittaa jarruvalon, niin melkoisella varmuudella sen alla näkyy valmiit johdot kameraa varten. Miltei kaikissa vuoden 2012 jälkeen tehdyissä ne on valmiina aivan halvimpia halpis merkkejä lukuun ottamatta. Ja toinen pää löytyy varmaankin jostain kojetaulun alta vasemmlta laidalta.
Mutta kun kysyy sieltä merkin edustajalta tai miksi ei suoraan tehtaan asiakaspalvelusta niin asia selviää.
-
Kameran voi asentaa rekisterikilven yläpuolelle ja johdotuksen vetää auton alla. Näin oli edellisessä autossani, helppo puhdistaa ja sillä yhdellä linssillä näki joka suuntaan.
Siis tää kamera ei oiiut juuri arpakuutiota suurempi.
-
Ajatus reiättömästä asennuksesta perustuu viime kesänä Espoossa silloisessa valtuutetussa Bürstner-huollossa käymääni keskusteluun. Minulle jäi silloin sellainen käsitys - joka toki saattaa olla väärinkäsitys - että kun irroitetaan auton ulkopuolella takaseinän yläreunassa oleva koko auton levyinen muovinen puskuria muistuttava rakenne, sen alta paljastuu lisäjarruvalon kaapelikanava, jota pitkin kameran johdot saa auton lattian tasalle samaan paikkaan, mistä kaikkien takaseinän valojen johdot lähtevät.
Kuvan mukaan se paneeli ei kovin ole kiinni, tai sitten siellä on hirveästi jotain massaa ja ruuvit on vain liimausta varten. Mutta todella, avaa ensin pelkkä jarruvalo ja katsele, homma voi olla hyvinkin helppo.
-
Paljon kiitoksia kaikista hyvistä neuvoista!
Tähän liittyy vielä sellainenkin asia kuin tiiviystakuun voimassa pysyminen, kun autoni on vasta 2 vuoden ikäinen.
-
Paljon kiitoksia kaikista hyvistä neuvoista!
Tähän liittyy vielä sellainenkin asia kuin tiiviystakuun voimassa pysyminen, kun autoni on vasta 2 vuoden ikäinen.
Siis Merkkihuoltoon!
-
Jos nuo aeimman linkin takaa löytyvät kuvat pitävät yläkaapiston osalta paikkansa ...
Kyllä ne pitävät paikkansa. Pohdin vielä hiukan, mitä itse voisi tehdä riskeeraamatta tiiviystakuuta. Jälki olisi tietysti harrastelijamaista, mutta omaan käyttöön tätä autoa varustelen enkä myytäväksi. Kameran voisi kiinnittää ruuveilla siihen takaseinän yläreunassa olevaan muoviseen rakenteeseen lisäjarruvalon viereen auton varsinaista seinää vahingoittamatta tai kittaamalla sen muovin alapuolelle seinään. Siitä kaapelit voisi vetää suoraan ylös katolle ja sieltä aina avoimen tuuletusaukon nurkasta sisäkattoon. Siitä sitten pinta-asennuksena 88k5:n kuvassa näkyvää yläkaappien yläsokkelia pitkin asunto-osan etureunaan. Mutta sitten tulee ongelma, miten siitä pääsisi siististi ja katsastuksessa hyväksyttävällä tavalla ohjaamoon ratin ja tuulilasin väliselle alueelle. Virran voisi ottaa tupakansytytinpisto rasian vieressä olevasta pistorasiasta, jonka kannessa lukee "Max 180W". Siihenhän kai useimmat ihmiset navigaattorinsa kytkevät. Harkitsemassani navigaattorissa on paikat peruutuskameran johdoille.
-
Mulla on peruutuskamera auton alla ,siitä näkee mitä peruutaessa tarttee. Ensin meinasin kameran laittaa ylös mutta totesin että kaapelin veto on liian työläs joten helpoin homma näin laiskalle oli laittaa se auton alle. No vävy sen sinne asensi. En minä reikien tekoa pelänny saati kosteus vaurioita.,
Sent from my iPad using Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1)
-
Kyllä ne pitävät paikkansa. Pohdin vielä hiukan, mitä itse voisi tehdä riskeeraamatta tiiviystakuuta. Jälki olisi tietysti harrastelijamaista, mutta omaan käyttöön tätä autoa varustelen enkä myytäväksi. Kameran voisi kiinnittää ruuveilla siihen takaseinän yläreunassa olevaan muoviseen rakenteeseen lisäjarruvalon viereen auton varsinaista seinää vahingoittamatta tai kittaamalla sen muovin alapuolelle seinään. Siitä kaapelit voisi vetää suoraan ylös katolle ja sieltä aina avoimen tuuletusaukon nurkasta sisäkattoon. Siitä sitten pinta-asennuksena 88k5:n kuvassa näkyvää yläkaappien yläsokkelia pitkin asunto-osan etureunaan. Mutta sitten tulee ongelma, miten siitä pääsisi siististi ja katsastuksessa hyväksyttävällä tavalla ohjaamoon ratin ja tuulilasin väliselle alueelle. Virran voisi ottaa tupakansytytinpisto rasian vieressä olevasta pistorasiasta, jonka kannessa lukee "Max 180W". Siihenhän kai useimmat ihmiset navigaattorinsa kytkevät. Harkitsemassani navigaattorissa on paikat peruutuskameran johdoille.
Itse vetäisin kaapelit kaapiston yläsokkelin sisällä. Toinen vaihtoehto on itse yläkaapin sisällä vaikka johtolistalla;
(http://www.duuri.fi/files/img/product-main-pictures/muoviset-johtojalkalistat.jpg)
..mahdollisesti yläkaapin ja seinän välissä on syvennys tai jopa ilmasola - sinne johtolista..
Ohjaamon muovipaneeli b-pilarista a-pilariin pois - siellä juoksee kaapelit nätisti. A-pilarin panelin alla vetämiseen sijaan voi vetää korikotelon sisällä. Silloin ei haittaisi vaikka on airbag paneelissa.. siellä hyvä sola kojelaudan alle.
Itse unohtaisin alustan hiekka- ja suolasuihku kautta kaapelien kierrättämisen - tulee useita läpivientejä. Kaikkein huonoin on lattiamattojen alla..
-
Ei ainakaan meillä alustan kautta kaapeleille tarttenut tehdä yhtään läpivientiä,kyllä sieltä aina joku rako löytyy mihin kaapelin tunkee.
-
...
Ohjaamon muovipaneeli b-pilarista a-pilariin pois - siellä juoksee kaapelit nätisti. A-pilarin panelin alla vetämiseen sijaan voi vetää korikotelon sisällä. Silloin ei haittaisi vaikka on airbag paneelissa.. siellä hyvä sola kojelaudan alle.
Itse unohtaisin alustan hiekka- ja suolasuihku kautta kaapelien kierrättämisen - tulee useita läpivientejä. Kaikkein huonoin on lattiamattojen alla..
Selittäisitkö vielä, mitä paikkaa tarkoitat sanonnalla "korikotelon sisällä"?
Raotin tänään hiukan kuljettajan turvavyön yläkiinnikkeen takana olevaa pientä (noin 20x20 cm) muovilevyä ja totesin, että siitä saisi kaapelit vedettyä kuljettajan oviaukon ylitse sisä- ja ulkoseinän välissä, jos irroittaa A-pilarin päällä olevan, muutamalla ruuvilla kiinni olevan muovisuojuksen. Sitäkö tarkoitat nimellä "A-pilarin paneli"? Onko siinä vaarana airbagin laukeaminen, jos ne A-pilaria peittävät muovit irroittaa? Voiko airbag ylimalkaan laueta, jos autossa ei ole virta päällä?
-
Niiden oviaukkoa ympäröivien (A-B pilarin välillä) muovisten panelien takana on varsinanen korikehikko, mikä on siis metallinen kotelorakenne.
Auton valmistajat käyttävät johdotukseen tuota tyhjää koteloa, esim. kattokonsoliin (sisä-, kartanlukuvalo jne.). Kotelon isommissa aukotuksissa mm. kojelaudan päässä on yleensä vaimennusmater. tulppana..
Sähkömiehen nailonisella "vetojousella" olen päässyt sieltä turvavyön yläp. muovipanelin irroittamalla B-pilarilta A-pilarin (ovisaranoiden luokse) ihan ilman avaamatta kaikkia muovipaneeleita siltä väliltä. Jos sieltä ei löydy läpipäästävää reittiä, voi mennä tosian "pinnanalla" eli niitä muovipaneleita raottamalla tai avaamalla ujuttaa kaapelit alle - tietty seuraava "vieras" asentaja voi tietämättään paneeleja irrottaessaan vahingoittaa kaapeleita. Korin kotelon sisällä ova paremmin turvassa..
En tiedä onko uudemmassakaan Ducatossa A tai B -pilarissa turvatyynyjä/sivuverhoja kuten uudemmissa hlöautoissa on - yleensä niissä muovipaneeleissa on soikea Airbag, Sips tmv. merkki kertomassa asiasta.. turvatyynyn eteen ei pitäisi asennella mitään kaapelia tai muutakaan lisävarustetta. Ne saattavat haitata tyynyn toimintaa, tai pahimmillaa singota tyynyn voimasta vaarallisesti kuljettajan/matkustajan päälle..
-
Paljon kiitoksia "88k5" edellä olevasta selvityksestä. Nyt luulen ymmärtäväni tilanteen autossani.
Olen kysynyt peruutuskameran asennusta kahdessa merkkiliikkeessä ja toisessa niistä eri käynneillä eri henkilöiltä. Kaikki ovat olleet sillä kannalla, että ensin takaseinästä läpi ja sitten pohjasta läpi. Autossani on toisessa takanurkassa kaasupullokaappi, toisessa takanurkassa suihkuhuone/wc ja niiden välissä avattava luukkku. Luukun aukon ja kaasupullokaapin välissä olisi tilaa kaapelille, mutta siinä kohdassa auton sisäpuolella on parisängyn patja aivan takaseinässä kiinni ja se ylttää seinästä suihkuhuoneen/vessan seinään. En halua, että kaapeli tulisi edes koteloituna näkyviin sängyn päätyyn "makuuhuoneen" seinälle. Se ei olisi siinä kaunis katsella ja lisäksi se voisi haitata sängyn ylösnostettavan yläosan liikkumista.
Taidanpa tehdä nyt niin, että tilaan kameran, näyttölaitteen ja niihin tarkoitetut valmiit kaapelit, testaan kytkennät ruokapöydällä ja vedän sitten kaapelit itse kojetaulun päältä kuljettajan oviaukon ylitse ja sivuseinän yläkaappien läpi takaseinällä olevaan yläkaappiin. Sen jälkeen menen johonkin asennusliikkeeseen teettämään loppuasennuksen eli läpiviennit, laitteiden kiinnitykset ja sähkötyöt.
-
Taidanpa tehdä nyt niin, että tilaan kameran, näyttölaitteen ja niihin tarkoitetut valmiit kaapelit, testaan kytkennät ruokapöydällä ja vedän sitten kaapelit itse kojetaulun päältä kuljettajan oviaukon ylitse ja sivuseinän yläkaappien läpi takaseinällä olevaan yläkaappiin. Sen jälkeen menen johonkin asennusliikkeeseen teettämään loppuasennuksen eli läpiviennit, laitteiden kiinnitykset ja sähkötyöt.
Tuo on järkevä ratkaisu. Helppo tehdä itse ja kaapeli on suojassa säältä ja roiskeilta. Älä sitten vedä sitä kaapelia tiukalle vaan jätä sille hiukan varaa elää. Ja varmista ettei matkalla ole teräviä kulmia tai läpivientejä jotka voi vahingoittaa johtoja. Pehmusta tai hio kantit "pehmeiksi".
-
Tuo on järkevä ratkaisu. Helppo tehdä itse ja kaapeli on suojassa säältä ja roiskeilta. Älä sitten vedä sitä kaapelia tiukalle vaan jätä sille hiukan varaa elää. Ja varmista ettei matkalla ole teräviä kulmia tai läpivientejä jotka voi vahingoittaa johtoja. Pehmusta tai hio kantit "pehmeiksi".
Kiitos myönteisestä kannustuksesta! Sitä juuri kaipasin, kun ammattilaisten mielestä kaapelit pitäisi vetää auton alta. Kun autoni on melko lyhyt (kokonaispituus 5,69 m), luulen valmiiden kaapeleiden jättävän runsaasti mahdollisuutta löysyyteen. Kaappien välilevyihin joutuu poraamaan aika isot reiät, kun kaapeleiden päissä on pistokkeet valmiina. Ajattelin laittaa jokaisen reiän molemmille puolille sellaisen muovisen läpivientisuojan, joka pehmentää reiän reunan ja tekee siitä siistin näköisen. Onkohan niitä sellaisia avonaisia, jonka voisi laittaa paikalleen sen jälkeen, kun kaapeli on vedetty paikalleen. Silloin ei tarvitsi porata yhtään isompia reikiä kuin mitä kaapeli pistokkeineen vaatii. Ellei ole valmiiksi avonaisia, ehkä ne voi saksilla leikata auki. Toinen vaihtoehto voisi olla purukumin tapainen pehmuste. Mitähän siinä kannattaisi käyttää?
-
Tästä aiemmasta mainitsemastani johtolistasta..
(http://www.duuri.fi/files/img/product-main-pictures/muoviset-johtojalkalistat.jpg)
Näissä rakenne on sellainen kokomatkan "avattava (saranoitu) kansi" - eli ei tarvitse liittimiä ujuttaa läpi, vaan riittää, että kaapelit mahtu kanne alle..kokoja on useita, kuten värejäkin.
Liimateippi takapuolella kiinnitykselle.
-
Onkohan niitä sellaisia avonaisia, jonka voisi laittaa paikalleen sen jälkeen, kun kaapeli on vedetty paikalleen. Silloin ei tarvitsi porata yhtään isompia reikiä kuin mitä kaapeli pistokkeineen vaatii. Ellei ole valmiiksi avonaisia, ehkä ne voi saksilla leikata auki. Toinen vaihtoehto voisi olla purukumin tapainen pehmuste. Mitähän siinä kannattaisi käyttää?
Sen perssilmän voi halkaista ja laittaa jälkeenpäin kaapelin päälle ja kyllä pysyy paikoillaan jos asennusreikä on sopiva. Mikäli epäilyttää voi sen leikkauskohdan varmistaa pikaliimalla.
-
Taidanpa tehdä nyt niin, että tilaan kameran, näyttölaitteen ja niihin tarkoitetut valmiit kaapelit, testaan kytkennät ruokapöydällä
Mitens langaton järjestelmä?
-
Mitens langaton järjestelmä?
Oikeasti langattomia ei ole olemassa. Virta pitää viedä kameralle ja se vaatii kuitenkin läpiviennin. Lisäksi nuo voi olla häiriöalttiita, tuttavan kamerassa näkyy yhden liikkeen valvontakameran kuva kun ajaa liikkeen ohi. Toimintavarmuus langallisessa parempi.
Hyvin itsetehtynä kaapelin veto on järkevää ja silloin myös huomioi vetomatkan varrella olevia läpivientejä ja kulmia, luultavasti paremmin kun ammattilainen.
-
Tästä aiemmasta mainitsemastani johtolistasta..
Näissä rakenne on sellainen kokomatkan "avattava (saranoitu) kansi" - eli ei tarvitse liittimiä ujuttaa läpi, vaan riittää, että kaapelit mahtu kanne alle..kokoja on useita, kuten värejäkin.
Liimateippi takapuolella kiinnitykselle.
Noita johtolistoja käyttämällä säästyisi muutamilta kaappien välilevyjen porauksilta, kun kaapeli voisi kulkea kaappien yläpuolella, missä se ei mitenkään vähennä kaapin käytettävyyttä. Tv-kaappi pitää kuitenkin lävistää.
Laitan tänne kuvia sitten, kun olen tuon homman tehnyt, mutta nyt joudun välillä keskittymään välillä ihan muunlaisiin asioihin.
Paljon kiitoksia kaikille hyvistä neuvoista!
-
Oikeasti langattomia ei ole olemassa. Virta pitää viedä kameralle ja se vaatii kuitenkin läpiviennin. Lisäksi nuo voi olla häiriöalttiita, tuttavan kamerassa näkyy yhden liikkeen valvontakameran kuva kun ajaa liikkeen ohi. Toimintavarmuus langallisessa parempi.
Hyvin itsetehtynä kaapelin veto on järkevää ja silloin myös huomioi vetomatkan varrella olevia läpivientejä ja kulmia, luultavasti paremmin kun ammattilainen.
Niin, se on niinkuin wifi/verkkokaapeli. Langaton voi toimia hyvinkin ja läpivienniksi vain esim. kameralta takakaappiin. Eikä ole pitkiä ja hankalia kaapelien vetoja.
Kunhan kysyin.
-
Niin, se on niinkuin wifi/verkkokaapeli. Langaton voi toimia hyvinkin ja läpivienniksi vain esim. kameralta takakaappiin. Eikä ole pitkiä ja hankalia kaapelien vetoja.
Täytyyhän sen langattomankin kameran jostakin sähköä saada.
-
Perruutusvalolta , samoin läpän ohjaus.
-
Oli langaton peruutus kamera nyt langallinen ,ei tule enään langatonta.
Suunnilleen yhtä iso homma asentaa molemmat,ja lopputulos langallinen toimii.
-
Täytyyhän sen langattomankin kameran jostakin sähköä saada.
Tottakai, vedot vaan on helpompia, lyhyempiä.
-
Tottakai, vedot vaan on helpompia, lyhyempiä.
Riippuu autosta. Monet ovat sanoneet, ettei uusissa autoissa voi sähköä ryöstää peruutusvalon johdosta.
-
Riippuu autosta. Monet ovat sanoneet, ettei uusissa autoissa voi sähköä ryöstää peruutusvalon johdosta.
Tuon kulutus on pieni ja luultavasti se ei sekoittaisi väyläsähköjä. Turha kokeilu kuitenkin jos ei toimi ja jos haluat sen peilinäkymän virta pitäisi ottaa takavaloilta jos ne palaa aina moottorin käydessä. Päivävaloilla varustetuissa ei taakse tule mihinkään jatkuvasti virtaa kaikissa kytkennöissä.
-
Tuon kulutus on pieni ja luultavasti se ei sekoittaisi väyläsähköjä. Turha kokeilu kuitenkin jos ei toimi ja jos haluat sen peilinäkymän virta pitäisi ottaa takavaloilta jos ne palaa aina moottorin käydessä. Päivävaloilla varustetuissa ei taakse tule mihinkään jatkuvasti virtaa kaikissa kytkennöissä.
Ja tuonkin voi vielä minimoida releellä jota ei välttämättä väylä edes havaitse.
-
Nyt menee vähän väärille urille - aloituksessa Timontti halusi hallittavuutta automatiikan lisäksi, eli halutessaan saa päälle tai pakkiohjaus. Nyt kokonaisuuden kannalta parasta olisi, että
- kaapelit tulevat vain yhtäreittiä
- ei kuormiteta mitään auton alkup. piirejä ryöstäjillä. Peruutusvalosignaal i on tarjolla ihan "luvallisessakin" paikassa kojelaudan sisäisissä liittimissä muita korivalmistajia varten.
- sulakkeet ja releet ovat siellä missä auton valmistaja on päättänyt - yhteyteen lisäten
- ei vinksi-vonksin johtojen vetoa. Takalampuilta on kuitenkin yli 2m matkaa keskijarruvalolle, jonka johto saattaa tulla aivan muualta kuin takavaloilta
Nykyautoissa nuo polttimovikojen itsetestaukset saattavat saada minireleetkin tanssimaan samaan tahtiin (ledejä vaihtaneet saattaa tuntea ilmiö). Tuotahan tapahtuu ajonaikana, mutta jopa toista minuuttia sen jälkeen kun avaimet ovat jo taskussa..
-
Nyt menee vähän väärille urille - aloituksessa Timontti halusi hallittavuutta automatiikan lisäksi, eli halutessaan saa päälle tai pakkiohjaus. Nyt kokonaisuuden kannalta parasta olisi, että
- kaapelit tulevat vain yhtäreittiä
- ei kuormiteta mitään auton alkup. piirejä ryöstäjillä. Peruutusvalosignaal i on tarjolla ihan "luvallisessakin" paikassa kojelaudan sisäisissä liittimissä muita korivalmistajia varten.
- sulakkeet ja releet ovat siellä missä auton valmistaja on päättänyt - yhteyteen lisäten
- ei vinksi-vonksin johtojen vetoa. Takalampuilta on kuitenkin yli 2m matkaa keskijarruvalolle, jonka johto saattaa tulla aivan muualta kuin takavaloilta
Nykyautoissa nuo polttimovikojen itsetestaukset saattavat saada minireleetkin tanssimaan samaan tahtiin (ledejä vaihtaneet saattaa tuntea ilmiö). Tuotahan tapahtuu ajonaikana, mutta jopa toista minuuttia sen jälkeen kun avaimet ovat jo taskussa..
Olen täysin samaa mieltä. Rakenteet kannattaa pitää mahdollisimman selkeinä ja yksinkertaisina. Muuten niitä on myöhemmin mahdotonta hallita. Olen myös valmis tinkimään alkuperäisistä toiveistani, kun en löydä sellaista asentajaa, joka olisi valmis alkuperäisen suunnitelmani toteuttamaan. Siihen kuului Garmin Camper -navigaattori näyttölaitteena ja eräs tietty peruutuskamera, joka pyörii kolmen asennon kesken: 0) Suljettuna suojakuoressaan, 1) Taustapeilinäyttö, 2) Peruutusnäyttö. Nyt tavoittelen enää sellaista yksinkertaista rakennetta, missä näyttölaitteeseen tulee 12V virta ja siitä lähtee video- ja virtajohdot sisältävä kaapeli sisäkautta läpälliseen lämmitettävään peruutuskameraan, jonka ei tarvitse näyttää muuta kuin takapuskurin takana olevat esteet. Kameraa ei olisi kytketty peruutusvaihteeseen vaan sitä käytettäisiin näyttölaitteen näppäimillä. - Autoni takapuskuri ei kestä minkäänlaista kolhaisua. Yhden kerran olen jo maksanut 650 euroa sen korjauksesta, kun peruutin pimeässä lumikinokseen.
-
PSVTn kameraan olen itse ollut tyytyväinen ja kuvaan saa sen minkä itse haluan. Vaikkei koko peräkärryn lavaa näe tuolla kuitenkin pystty useimmat kuormat katsomaan ajon aikana. Ja koukku näkyy kun kärryä on ottamassa kiinni.
(http://karavaanari.org/kuvat/1426247257.jpg)
-
Siellä ylhäällä takana on paneeli jossa on jarruvalo. Irroittaa jarruvalon, niin melkoisella varmuudella sen alla näkyy valmiit johdot kameraa varten. Miltei kaikissa vuoden 2012 jälkeen tehdyissä ne on valmiina aivan halvimpia halpis merkkejä lukuun ottamatta. Ja toinen pää löytyy varmaankin jostain kojetaulun alta vasemmlta laidalta.
Mutta kun kysyy sieltä merkin edustajalta tai miksi ei suoraan tehtaan asiakaspalvelusta niin asia selviää.
Tuo tieto on osoittautunut virheelliseksi. Ensinnäkin autoni myyjä kertoi, ettei uusissa matkailuautoissa ole yleisesti peruutuskameran johtoja valmiina, ellei niitä ole tilattu. Eikä kuulemma voikaan olla, koska erilaiset kamerat vaativat erilaiset kaapelit.
Eilen näin lähikaupan P-paikalla yhden uuden Bürstnerin, jossa oli peruutuskamera. Kävin kyselemässä, kuinka se oli asennettu. Mies kertoi, että siinä oli ollut tehdasasennuksena peruutuskamera, mutta kun hän oli jostakin syystä (jota en huomannut kysyä) halunnut vaihtaa sen kameran toisenlaiseen, piti vetää uudet kaapelit.
PS: Mulla on nyt peruutuskamera ja sen vaatima 10-metrinen kaapeli (5 pin) ostettuna. Näyttölaite on tilattuna. Sen pitäisi tulla 2 viikon kuluttua.
-
Mies kertoi, että siinä oli ollut tehdasasennuksena peruutuskamera, mutta kun hän oli jostakin syystä (jota en huomannut kysyä) halunnut vaihtaa sen kameran toisenlaiseen, piti vetää uudet kaapelit.
Näin yleensä tehdään, vaikka ei aina tarvitse. Totesin juuri, että vaikka 'laatu' maksaa, se ei takaa kestoikää. Waecon näyttö vaan hajosi, eikä kukaan edes osaa korjata... Kamera toimii, joten ostin kiinalaisen näytön ja sovitinkaapelin pätkän ja taas pelaa. Kaksi sisäänmenoa vielä siinä näytössä, niin saa oikealle puolen kameran kyttäämään risteyksiä.
-
Tuo tieto on osoittautunut virheelliseksi. Ensinnäkin autoni myyjä kertoi, ettei uusissa matkailuautoissa ole yleisesti peruutuskameran johtoja valmiina, ellei niitä ole tilattu. Eikä kuulemma voikaan olla, koska erilaiset kamerat vaativat erilaiset kaapelit.
Eilen näin lähikaupan P-paikalla yhden uuden Bürstnerin, jossa oli peruutuskamera. Kävin kyselemässä, kuinka se oli asennettu. Mies kertoi, että siinä oli ollut tehdasasennuksena peruutuskamera, mutta kun hän oli jostakin syystä (jota en huomannut kysyä) halunnut vaihtaa sen kameran toisenlaiseen, piti vetää uudet kaapelit.
PS: Mulla on nyt peruutuskamera ja sen vaatima 10-metrinen kaapeli (5 pin) ostettuna. Näyttölaite on tilattuna. Sen pitäisi tulla 2 viikon kuluttua.
Mitäähän se kauppias on satuillut. Sama kohtalo lienee tuolla matkailukulkineen omistajalla. Tuo sinunkin mainitsemasi 5-pinnisellä DIN-liittimellä oleva taitaa olla yleisin kaapeli noissa kameroissa ja siinä on riittävästi karvoja kaikille yksikameraiselle setille vaikka sattuisikin olemaan tehty esim RCA-liittimillä kameran kytkentä. Silloinkin voi käyttää olemassa olevaa 5-pin kaapelia, vain adapteri väliin. Siinä kaapelissa kulkee kuva +, ääni + ja niille yhteinen maa. Lisäksi saadaan kameralle/luukulle virta. Periaatteessa riittää vielä pinnit toisellekin kamerakennolle.
-
Nyt on peruutuskamera ja näyttölaite ostettuina. Jälkimmäisen toimitusaika oli niin pitkä, että sain sen vasta tänään. Olin jo henkisesti valmistautunut suorittamaan asennuksen itse, mutta tänään tulikin yllätyksenä näyttölaitteen mahtava kaapelipaketti. Näyttöön menee vain yksi siisti paksu kaapeli, jonka päässä on 13-pinninen liitin, mutta sen kaapelin toisessa päässä on vaikka kuinka monta johtoa ja kosketinta. Tarvitsen niistä vain muutaman enkä tiedä, minne saisin ne kaikki mahtumaan. (Siinä on näytön virtajohtojen lisäksi DIN-liittimet ja herätejohdot kolmelle kameralle.)
-
Tänään tein ostamani laitteiston ruokapöytätestin sen varmistamiseksi, että ostamani laitteet toimivat ja että olen ymmärtänyt sähkökytkennät oikein. Keksin myös ylimääräisille johdoille ovelan kätköpaikan, mutta sen paljastan vasta seuraavassa videossa. Tässä tämänpäiväinen ruokapöytätesti:
Linkki YouTube-videoon..
(https://www.youtube.com/watch?v=eHgesWYUDi4)
-
.
(http://karavaanari.org/kuvat/1429985728.jpg)
-
Näppärännäköinen systeemi on kyllä sulla
-
Jos tuo Tsahkalin viesti tarkoittaa, että sulla oli vaikeuksia nähdä videotani, sen pitäisi kyllä avautua Youtubessa, kun napsautat tekstiä "Watch this video on Youtube".
-
Tuossa kamerassa tuo kulman säätö sähköisesti onkin hyvä ominaisuus, tuolla tavoin kamerasta saa lisäikkunan suoraan taakse. Meillä kamera kiinteällä kulmalla näyttää suoraan taakse siitä takapuskurista reiluun seitsemään metriin, se kameran likaantuminen siellä katonrajassa on käytännössä minimaalista, ei haittaa vaikka tuo sähköinen läppä on kokoajan auki.
Kauanko saadaan odotella toista videota ? Thumb
-
Jos tuo Tsahkalin viesti tarkoittaa, että sulla oli vaikeuksia nähdä videotani, sen pitäisi kyllä avautua Youtubessa, kun napsautat tekstiä "Watch this video on Youtube".
Juu, kyllä se siellä näkyi, ihmettelin vaan, kun ei näkynyt suoraan...
-
Onko nyt parempi :-\
-
^ Kyllä, Kiitos. :D :D
-
Mikä näyttölaite ja mikä kamera on nyt asennettu ja toimiiko.
Tuo kamera vaikuttaa varsin näppärältä
-
PS: Mulla on nyt peruutuskamera ja sen vaatima 10-metrinen kaapeli (5 pin) ostettuna. Näyttölaite on tilattuna. Sen pitäisi tulla 2 viikon kuluttua.
Minkä kameran tilasit? Mistä löytyi?