Karavaanarin keskustelufoorumi

Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Aiheen aloitti: SFC52815 - 8.09.2014 kello on 10:13

Otsikko: Rengasasiaa
Kirjoitti: SFC52815 - 8.09.2014 kello on 10:13
Sanokaapas käyttökokemuksesta ja mielipiteitä seuraavanlaiseen asiaan:

Matkailuautossani on tällä hetkellä mukana tulleet kohtalaiset kesärenkaat Michelin X 215/75 R16C 113/111Q.
Talvirenkaita autoon ei ole.

Ajomääräni talvirenkailla olisi varmaankin noin 500km/vuosi ja kesärenkailla noin 4000km/vuosi.
Matkailuauto on perheemme ainoa auto. Matkailuauto on normisti käytöstäpoistossa ja liikenteessä vain reissujen ajan. Normisti liikumme julkisilla kulkuvälineillä ja jalkaisin.

Olen miettinyt, että kun rahaa ei ole juuri käytettäväksi, hankinko seuraavaksi renkaiksi kitkarenkaat samaa kokoa, jolla sitten ajelen kesät ja tarvittaessa talvella ?

Vai pitäisikö noinkin pienellä ajomäärällä hankkia nastarenkaat talveksi ja kesärenkaat sitten kesäksi (kun vanhat on lopussa) ?

Mielipiteitä

TERO
Otsikko: Vs: Rengasasiaa
Kirjoitti: "Masi" - 8.09.2014 kello on 10:20
Kitka varmaan olisi hyvä ratkaisu sillä noilla kilometrimäärillä, tosin nekin varmasti renkaan käyttö-iän lopussa ovat kovettuneet pilalle vaikka pintaa olisikin. Mutta js ajoa on noin vähän niin käytä rengashuppuja ettei valo suotta haprista renkaita.
Otsikko: Vs: Rengasasiaa
Kirjoitti: Vaeltaja - 8.09.2014 kello on 10:25
Eihän talvirenkaiden tarvitse olla nastarenkaita. Riittää kun renkaissa on jokin näistä merkinnöistä M+S, MS tai M/S. Noin vähäisellä talviajolla ei nastarenkaisiin ole syytä mennä, jos pystyy välttämään ajoa kaikkein pahimmin liukkailla keleillä.
http://www.hs.fi/autot/artikkeli/-/1135240910819?context=oikotie
Otsikko: Vs: Rengasasiaa
Kirjoitti: 88k5 - 8.09.2014 kello on 10:25
Äkkiseltään miettisin käytettyjen talvipyörien ostoa, jos ei säilytys ole ongelma.. ja ihan nastallisten. Noilla ajokilometreilla euroopan puolella ajella.

Vaikkakin saattaahan ne pohjolan kitkat kestää Suomen kylmässä kesässä  :D Ajotyylistä paljon kiinni onko ne kitkat enää talvirenkaat kesän jälkeen..
Otsikko: Vs: Rengasasiaa
Kirjoitti: Ossi66 - 8.09.2014 kello on 12:15

Vaikkakin saattaahan ne pohjolan kitkat kestää Suomen kylmässä kesässä  :D Ajotyylistä paljon kiinni onko ne kitkat enää talvirenkaat kesän jälkeen..

Ei ole kitkoista enää toisen talven renkaiksi, jos kesän ajaa.
Eikä niistä ole kyllä kesärenkaiksikaan sille ekalla kesälle.

Mielestäni renkaat on oltava kunnolliset oman ja perheen turvallisuuden vuoksi. Itse en renkailla leikkisi edes tuota 500km talvessa.
Otsikko: Vs: Rengasasiaa
Kirjoitti: tsahkali - 8.09.2014 kello on 12:27
Äkkiseltään miettisin käytettyjen talvipyörien ostoa, jos ei säilytys ole ongelma.. ja ihan nastallisten. Noilla ajokilometreilla euroopan puolella ajella.
Vaikkakin saattaahan ne pohjolan kitkat kestää Suomen kylmässä kesässä  :D Ajotyylistä paljon kiinni onko ne kitkat enää talvirenkaat kesän jälkeen..

 Thumb
Talvella ajo riippuu vielä paljon autosta. Jos takapainoa on paljon, ei 'mukamas talvirenkailla' oikein pääse liikkeelle.
Otsikko: Vs: Rengasasiaa
Kirjoitti: "Masi" - 8.09.2014 kello on 12:44
Ei ole kitkoista enää toisen talven renkaiksi, jos kesän ajaa.
Eikä niistä ole kyllä kesärenkaiksikaan sille ekalla kesälle.

Mielestäni renkaat on oltava kunnolliset oman ja perheen turvallisuuden vuoksi. Itse en renkailla leikkisi edes tuota 500km talvessa.
4000 km tuhoat renkaat. Kannattaa ehkä hiukan tarkastaa ajotyyliä. ;)
Otsikko: Vs: Rengasasiaa
Kirjoitti: Vaeltaja - 8.09.2014 kello on 13:02
Alle 3500 kg:n kokonaispainolle rekisteröityyn pakettiautoon joutuu laittamaan talvirenkaat talviajoa varten. Samanlainen yli 3500 kg:n Kokonaispainoinen pakettiauto rekisteröidään kuorma-autoksi. Sillä voi ajaa läpi vuoden (turvallisesti???) kesärenkailla, vaikka käytännössä suurimmalla osalla ajoista kokonaispaino jää reilusti alle 3000 kg. Noiden autojen suurin eroavaisuus on siinä että, kuorma-autoon vaaditaan ajopiirturi.
Otsikko: Vs: Rengasasiaa
Kirjoitti: Haapaniemen Paroni - 8.09.2014 kello on 13:24
Asiasta vähän poiketen,niin tällä viikolla rengas ratsia koko suomessa!
Otsikko: Vs: Rengasasiaa
Kirjoitti: ihaa - 8.09.2014 kello on 13:34
Asiasta vähän poiketen,niin tällä viikolla rengas ratsia koko suomessa!

Meinaatko että ei kannata olla tien päällä jos vaikka olisi renkaat hiukan heikossa kunnossa, ratsiat ovat vain hyväksi. Ei ainakaan minua haittaa minkäänlainen ratsia, viime viikolla oli Siilinjärven kohdalla ratsia, iso savon mittakaavassa, neljä partiota otti osaa, yksikään autoilija siitä kahdeksan auton letkasta ei tutustunut maijaan sen tarkemmin.
Otsikko: Vs: Rengasasiaa
Kirjoitti: Haapaniemen Paroni - 8.09.2014 kello on 13:40
Meinaatko että ei kannata olla tien päällä jos vaikka olisi renkaat hiukan heikossa kunnossa, ratsiat ovat vain hyväksi. Ei ainakaan minua haittaa minkäänlainen ratsia, viime viikolla oli Siilinjärven kohdalla ratsia, iso savon mittakaavassa, neljä partiota otti osaa, yksikään autoilija siitä kahdeksan auton letkasta ei tutustunut maijaan sen tarkemmin.
Kannattaa olla onhan meillä vaanareillä hyvät renkaat,eikä jarruissakaan säästellä vaan,keralla uutta levyä ja palaa joka kulmaan Thumb
Otsikko: Vs: Rengasasiaa
Kirjoitti: 88k5 - 8.09.2014 kello on 16:22
Alle 3500 kg:n kokonaispainolle rekisteröityyn pakettiautoon joutuu laittamaan talvirenkaat talviajoa varten. Samanlainen yli 3500 kg:n Kokonaispainoinen pakettiauto rekisteröidään kuorma-autoksi. Sillä voi ajaa läpi vuoden (turvallisesti???) kesärenkailla, vaikka käytännössä suurimmalla osalla ajoista kokonaispaino jää reilusti alle 3000 kg. Noiden autojen suurin eroavaisuus on siinä että, kuorma-autoon vaaditaan ajopiirturi.
Niin, ja vielä - myös 3.501kg kokonaispainoisella (ja painavemmalla) matkailuautolla saa taiteilla läpi talven kesärenkain, jos uskaltaa  :o
Otsikko: Vs: Rengasasiaa
Kirjoitti: Haapaniemen Paroni - 8.09.2014 kello on 16:44
Rengas asiassa turha säästellä ja jarruissa jos varaa maksa 100000e,niin menee saivartelun puolle ;)
Otsikko: Vs: Rengasasiaa
Kirjoitti: eura665 - 8.09.2014 kello on 16:49
Aikas harvalla laitteet maksaa sataatonnia, vaan renkaat on oltava kelinmukaan, tai sit mennää jollain muulla kulkineella huonot kelit.
Otsikko: Vs: Rengasasiaa
Kirjoitti: Haapaniemen Paroni - 8.09.2014 kello on 16:51
Aikas harvalla laitteet maksaa sataatonnia, vaan renkaat on oltava kelinmukaan, tai sit mennää jollain muulla kulkineella huonot kelit.
Kaliitahan noi vehkeet on..
Otsikko: Vs: Rengasasiaa
Kirjoitti: 0yxxy0 - 8.09.2014 kello on 17:37
Jos oikein ymmärsin allekirjoituksesta, mahtaa helsingissä pärjätä hyvin M+S renkailla. Jos tullaan enempi pohjoiseen niin sitten kannattaa harkita muitakin vaihtoehtoja.
Otsikko: Vs: Rengasasiaa
Kirjoitti: Rölli - 8.09.2014 kello on 18:00

Ajomääräni talvirenkailla olisi varmaankin noin 500km/vuosi ja kesärenkailla noin 4000km/vuosi.

Oikeesti tommosill kilometrimäärill olipa sitten miss päi suomee tahansa on iha hulluutta pitää kaksiarenkaita..
jos kerran neljäs vuojess ostaa uuet pohjolan kitkat niil kyll pärjää, kun kuiteski on talvell pikkasen vara valita kelii millon liikentees..
itekki menin ympärivuotisill viimetalven ja ajoin montakertaa alottajan vuosi kilometrit talvis aikaan ja koskaa ei ollu niinhuono keli ettei maltilla ois selvinny.. ja mun renkaat ei oo mitkään oikeet kitkat va semmoset kevyen maaston renkaat BF All terrain
Otsikko: Vs: Rengasasiaa
Kirjoitti: seppoko - 8.09.2014 kello on 19:03
Kaliitahan noi vehkeet on..

Montako kertaa meidän vielä pitää keskustella, kellä on kallista?  Esim. mun auto on halvempi kuin sun Yhdistelmä!  :o
Otsikko: Vs: Rengasasiaa
Kirjoitti: Aakku - 8.09.2014 kello on 20:58
Mikäs olennainen ero on noilla "ympärivuotisilla" renkailla suhteessa "kitkarenkaisiin"?
Rengas-online myy näillä molemmilla nimikkeillä. Kummatkohan sopisi Suomen oloissa ympärivuotiseen käyttöön, kun kilometrejä tulee jotain 6-7 tuhatta vuodessa?

Olen kyllä siinä käsityksessä, että Keski-Euroopasta ei kannattaisi ostaa kuin kesärenkaita. Liekö Suomessa myytävät talvi- ja kitkarenkaat erilaisilla koostumuksilla?
Otsikko: Vs: Rengasasiaa
Kirjoitti: Jakelfin - 8.09.2014 kello on 21:36
Kyllä ne ympärivuotiset renkaat on sen verran liukkaat talvella ettei kannata harkita. Tietenki jos käy vain keväällä reissuissa jolloin tienpinnat on jo yleensä läpi suomen sulaneet, nuo vois puolustaa itteään. Varsinaiset talvikitkat on huomattavasti paremmat liukkailla ja varsinki jäällä, sekä tietenki kesällä käytettäessä yleensä paljon hiljaisemmat ja mukavemmat mitä varsinaiset kesärenkaat. Varsinaisiin kesärenkaisiin verrattuna pito-ominaisuudet on sitten kesäkeleillä heikommat, se kumilaatu kun on sen verran pehmeämpää. Eli siis jos nyt yksinkertastettuna, ne eurokitkat on normaalien kesärenkaiden ja kitkarenkaiden välimaastosta. :)
Otsikko: Vs: Rengasasiaa
Kirjoitti: Vaeltaja - 9.09.2014 kello on 00:17
Rengas asiassa turha säästellä ja jarruissa jos varaa maksa 100000e,niin menee saivartelun puolle ;)

Turhaa sellaisia renkaita on varastoon happanemaan ostaa, joilla in mahdollisesti käyttöä 1-2 ajokertaa talvessa, jos sitäkään.

Minulla tulee talvirenkaille käyttöä muutama tuhat km talvessa. Eivät renkaat ehdi happanemaan talvella tyhjän panttina, muutenkin vähäistä varastotilaa täyttämässä.
Otsikko: Vs: Rengasasiaa
Kirjoitti: 99 - 9.09.2014 kello on 07:22
Noiden autojen suurin eroavaisuus on siinä että, kuorma-autoon vaaditaan ajopiirturi.

Ei vaadita, jos sitä käytettään matkailuautona.
Otsikko: Vs: Rengasasiaa
Kirjoitti: kmarkkuvv - 9.09.2014 kello on 08:11
Asentoauton järkevin rengastus on MS renkaat ilman nastoja. (Eikä mulla kaksia renkaita ole muihinkaan autoihini)

Edellisen LMC:n rengastus oli maastokuvioiset kesärenkaat joiden kyljessä sattui olemaan MS merkintä.
Hyvin toimi kaikki ne viisi kesää ja talvea jotka auton omistin.

Nykyisen LMC:n renkaina on michelin agilis alpin "eurokitkat" ja olen ollut erittäin tyytyväinen kaikki tähänastiset 55 000 km vuodet ympäriinsä ajoa.
nyt tosin alkaisi olla uusien aika.

On totta että eihän ne nastarenkaita vastaa mutta tilannenopeudet hallintaan niin kyllä kelpaa.

Ja hei, nuorena poikana ajelin kesät talvet niillä renkailla joihin sattui olemaan varaa, kesärenkaat oli laillisia talvellakin.
Otsikko: Vs: Rengasasiaa
Kirjoitti: tsahkali - 9.09.2014 kello on 08:32
Varsinaiset talvikitkat on huomattavasti paremmat liukkailla ja varsinki jäällä, sekä tietenki kesällä käytettäessä yleensä paljon hiljaisemmat ja mukavemmat mitä varsinaiset kesärenkaat. Varsinaisiin kesärenkaisiin verrattuna pito-ominaisuudet on sitten kesäkeleillä heikommat, se kumilaatu kun on sen verran pehmeämpää.

??
Otsikko: Vs: Rengasasiaa
Kirjoitti: "Masi" - 9.09.2014 kello on 08:41
K Eli siis jos nyt yksinkertastettuna, ne eurokitkat on normaalien kesärenkaiden ja kitkarenkaiden välimaastosta. :)

Kerrotko mitä eroa on suomeen tuotavissa euroopalaisten renkaan valmistajien kitkoissa verrattuna eurokitkoihin ?

Ja mukaan sitten linkki jolla todistat asian, ei pelkkiä nokialaisten myyntimiesten puheita.
Otsikko: Vs: Rengasasiaa
Kirjoitti: K.E.V - 9.09.2014 kello on 08:53
Ainakin omani Pirelli Scorpionit STR kestää ajaa suomen ja muun maailman kesässä sulamatta alle .
Mutta on olemassa kitkoja jotka eivät kestä kesäkäyttöä, jos hän niitä tarkoittaa.
Minä nyt hyppäsin ihan veturini renkaisiin, mutta kitkat nekin on.
Otsikko: Vs: Rengasasiaa
Kirjoitti: K70 - 9.09.2014 kello on 09:33
Eikös nuo pohjolan ja euroopan kitkat ole kaksi eri rengastyyppiä.
Kitkoja molemmat, mutta eurooppamallit on ns. nopean nopeusluokan renkaat ja ominaisuudet painotettu sen mukaisiksi.

Ja noiden kitkojen ja kesärenkaiden pitoeroista ei tietoa, mutta kitkathan pysähtyy kesäkelillä huonommin kuin nastarenkaat, niin uskoisin kesärenkaiden vievän noista kolmesta voiton jarrutuspidossa.
Otsikko: Vs: Rengasasiaa
Kirjoitti: "Masi" - 9.09.2014 kello on 09:37
Tämähän alkaa kuulostaa siltä kuuluisalta mersun valmistus osastolta josta kaikki on kuulleet muttei kukaan ole sitä nähnyt. ;)

Noista nopeusluokista sen verran että jos se poikkeaa alaspäin alkuperäisestä vaatii saksa ja belgia ainakin tuulilasiin sisäpuolelle näkyvän tarran josta selviää suurin renkaille sallittu nopeus.
Otsikko: Vs: Rengasasiaa
Kirjoitti: Vemppu - 9.09.2014 kello on 10:09
Jos Nokialainen sana ei kelpaa niin tuossa sitten Continentalin propagandaa:
http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&ved=0CCkQFjAB&url=http%3A%2F%2Fwww.continental-tires.com%2Fwww%2Fdownload%2Ftires_de_en%2Fthemes%2Fnews%2Fdownload%2Fdl_2012_presseinfo_winterreifen_marktentwicklung_en.doc&ei=B6YOVISIJcTOOOLegZAG&usg=AFQjCNEeX3337_yJvopXp2oAJNVOMfIX_g&bvm=bv.74649129,d.ZWU&cad=rja

Ja sieltä lainaus:
"While winter tires for central Europe are produced with a – comparatively – harder compound to safeguard mileage and driving properties throughout the whole of late autumn and winter at the prevailing temperatures in Germany, Austria and Switzerland, leading manufacturers such as Continental look to the “Nordic” models in Scandinavia and Russia – winter tires with a softer compound or with spikes that provide maximum grip on the usually icy roads found in the far north."

Ei eritellä kitkoja tai nastoja mutta perussanoma on heilläkin: keskieurooppaan kovempaa seosta ja "oikeaan talveen" sitten pehmeämpää tai nastoitettua.

Jos vaikka ostaa rengasonlinestä kumeja, kannattaa katsella mitä nopeusluokkaa on ostamassa koska suotta ostaa kovempaa, epämukavampaa ja meluisampaa rengasta tänne meidän teille hangattavaksi 80km/h uraisia ja karkeita pintoja pitkin. Hittoako sitä ostamaan kumia joka sietää 240km/h vauhtia vaikka kokopäivän moottoritiellä kun sellaista ei tarvitse ja kärsii sitten niistä seikoista joista siinä joutuu kärsimään... Tietenkin jos se yksi ratapäivä Ahvenistolla on sen väärti niin mikäpä ettei sitten  Thumb

Sitten ns: all-season -kumit: ne ei ole talvirenkaita vaan renkaita jotka täyttävät lain pykälän myös "talvirenkaiksi".

Tottakai myös saksalaisista verkkokaupoista saa samoja kumeja niin kesä kuin talvikäyttöönkin kuin täältäkin mutta ne pitää "osata" ostaa. Myydäänhän keskieuroopassakin oikeita talvirenkaita. Hinnat vaan ei sitten välttämättä ole juuri edukkaampia kuin täällä (toki voi olla).
Otsikko: Vs: Rengasasiaa
Kirjoitti: Jakelfin - 9.09.2014 kello on 10:42
No sepäs tuli niin tyhjentävästi, aamen.
Otsikko: Vs: Rengasasiaa
Kirjoitti: 88k5 - 9.09.2014 kello on 10:50
Kerrotko mitä eroa on suomeen tuotavissa euroopalaisten renkaan valmistajien kitkoissa verrattuna eurokitkoihin ?

Ja mukaan sitten linkki jolla todistat asian, ei pelkkiä nokialaisten myyntimiesten puheita.
Tätä merkintää, jos etsii renkaan kyljestä.
(http://www.rengas-online.com/simg/icon_snow.gif)
Mikäli löytyy, on kyse "pohjolankitkasta" - ja mikäli ei, on kyse"eurokitkasta"
Otsikko: Vs: Rengasasiaa
Kirjoitti: "Masi" - 9.09.2014 kello on 11:15
Ensin Pirelli joka on ostettu täältä eli belgiasta

(http://karavaanari.org/kuvat/1410250147.jpg)

Ja sitten suomesta ostettu hankook


(http://karavaanari.org/kuvat/1410250176.jpg)

Eli merkit täysin päin vastoin kuin 88k5 kertoo.
Eli ei se asia ole niin yksinkertainen.
Eikä ole ensimmäinen kerta kun törmään samaan asiaan.
Ostin aikaisemmin vitoon suomesta kitkarenkaat. Myytiin suomikitkoina minulle.
Ja vitohan kulutti tietysti ensin etuset ja ostin paikallisesta uudet ja kas kummaa aivan merkillä ja koolla puhelimessa tilattuna tuli täsmälleen samat uudet kitkat eteen kuin entiset. Ja kestokin sama 65 000 km oli kumeilla. Ei ollut eroa suomen ja belgian välillä.

Otsikko: Vs: Rengasasiaa
Kirjoitti: Vemppu - 9.09.2014 kello on 12:33
Merkinnät lienee ongelma kun ei kai ole sellaista yleispätevää ja "lainvahvistamaa" merkintää "oikeille" talvirenkaille (M+S:hän ei sitä ole).

Tuo lumisymboli lienee ns. epävirallinen merkintä niille alueille joilla voi saada "oikeita" talvirenkaita tai ns. vähemmän oikeita? Mahtavatko tänne "oikeiden talvirenkaiden" alueelle suunnatuille erille oletuksena edes pistää noita merkkejä renkaisiin kun ja jos automaattinen oletus on että tänne myydään vain "oikeita" talvirenkaita.

Edit: on tuosta symboolista joku paragraafi... http://www.etrma.org/activities/transport/winter-tyre
"UNECE Regulation 117, to be implemented in the EU through Regulation (EC) 661/2009, requires for snow tyres a minimum level of performance threshold on snow (braking and traction).  If the tyre meets the criteria, it can be marked with the new three-peak snowflake symbol.

However, "M+S" will also remain an allowed marking, but not linked by law to a minimum threshold in winter conditions."

Eli hitusen kuvan SAA laittaa renkaaseen jos täyttää tietyt talvirenkaat suorituskyky kriteerit. Mutta pakko ei ole laittaa.

Vielä Contin viestiä aiheesta:
http://www.continental-tires.com/www/tires_de_en/themes/van-tires/winter-tires/markings/markings_en.html
Otsikko: Vs: Rengasasiaa
Kirjoitti: 560FMK - 10.09.2014 kello on 01:02
Tätä merkintää, jos etsii renkaan kyljestä.
(http://www.rengas-online.com/simg/icon_snow.gif)
Mikäli löytyy, on kyse "pohjolankitkasta" - ja mikäli ei, on kyse"eurokitkasta"
Oliski noin helppoo, tuo vuori/lumihiutale-symboli kun löytyy monesta kesärenkaaksikin luokiteltavasta renkaasta, esim. BF Goodrich All-Terrain.

Eikä nopeusluokkakaan aina kerro koko totuutta, esim. Michelin X-Ice XI3 -kumit, testeissä hyvin pärjänneet pohjoismaalaiset kitkarenkaat, ovat nopeusluokkaa H.
Otsikko: Vs: Rengasasiaa
Kirjoitti: 88k5 - 10.09.2014 kello on 07:32
Oliski noin helppoo, tuo vuori/lumihiutale-symboli kun löytyy monesta kesärenkaaksikin luokiteltavasta renkaasta, esim. BF Goodrich All-Terrain.
..
Kyllä mä ajoin 10 talvea BFG A/T Ko -renkain (ja kesät päälle) Chevy Suburbanilla (3.9tn) ja Blazerilla (3.3tn). Ja vedin vielä vaunuakin joku kerta talvessa. Renkailla oli parhaimmillaan kokoa 35x12½". Ja oli myös 33" General Grapperitkin alla talvella.. autot ihan arkityömatka-ajossa pk-seudun luikkailla.
Otsikko: Vs: Rengasasiaa
Kirjoitti: Vemppu - 10.09.2014 kello on 11:00
Oliski noin helppoo, tuo vuori/lumihiutale-symboli kun löytyy monesta kesärenkaaksikin luokiteltavasta renkaasta, esim. BF Goodrich All-Terrain.

Eikä nopeusluokkakaan aina kerro koko totuutta, esim. Michelin X-Ice XI3 -kumit, testeissä hyvin pärjänneet pohjoismaalaiset kitkarenkaat, ovat nopeusluokkaa H.
Jos kesärengas on niiltä alppitunnuksen edellyttämiltä osin talvikelpoinen, saa siihen sen merkin lätkäistä vaikka se meidän silmiin olisi kuinka kesärengasmainen tahansa.

Se, miten hyvä se talvirenkaana sitten on, lienee aika tapaus/rengas kohtaista.
Otsikko: Vs: Rengasasiaa
Kirjoitti: 560FMK - 10.09.2014 kello on 15:53
Niin, siis tuo symboli kertoo että sillä on jonkinlaista talvipitoa, vaikka voi olla pohjimmiltaan kesärenkaaksi suunniteltu. Kyllä All-Terrainilla pärjää isommalla autolla, itsekin pari talvea luisutellut.

M+S ei aina kerro talvipidosta mitään, kiinalaisissa henkilöauton kesärenkaissakin on M+S-merkintä, sen kun saa paistaa renkaaseen kuin renkaaseen, vain valmistajan oma moraali ratkaisee. Mitään standardia sille ei ole.
Otsikko: Vs: Rengasasiaa
Kirjoitti: Aakku - 10.09.2014 kello on 18:16
M+S ei aina kerro talvipidosta mitään, kiinalaisissa henkilöauton kesärenkaissakin on M+S-merkintä, sen kun saa paistaa renkaaseen kuin renkaaseen, vain valmistajan oma moraali ratkaisee. Mitään standardia sille ei ole.
...mutta saako niillä kiinalaisilla M+S kesärenkailla ajaa talvella?
Otsikko: Vs: Rengasasiaa
Kirjoitti: Topelius - 10.09.2014 kello on 18:17
...mutta saako niillä kiinalaisilla M+S kesärenkailla ajaa talvella?
Kyllä lain mukaan saa,  jos uskaltaa.
Otsikko: Vs: Rengasasiaa
Kirjoitti: vesako - 10.09.2014 kello on 18:21
Kyllä lain mukaan saa,  jos uskaltaa.

Ja muistaa kertoa meille missään liikkuu, niin
Osataan valita toinen reitti.

Kyllä se säästö niissä renkaissa on pieni verrattuna
Turvallisuuteen, sekä omaan että toisten.
Otsikko: Vs: Rengasasiaa
Kirjoitti: Haapaniemen Paroni - 10.09.2014 kello on 18:24
Ja muistaa kertoa meille missään liikkuu, niin
Osataan valita toinen reitti.

Kyllä se säästö niissä renkaissa on pieni verrattuna
Turvallisuuteen, sekä omaan että toisten.
Ja jarrut toinen asia,jos levyt kuluneet esm. takaa,niin kaikki uutta joka pyörään makso mitä makso! Ja jarrutus teho pitää pysyä hyvänä...
Otsikko: Vs: Rengasasiaa
Kirjoitti: Aakku - 10.09.2014 kello on 18:43
Ja muistaa kertoa meille missään liikkuu, niin
Osataan valita toinen reitti.

Kyllä se säästö niissä renkaissa on pieni verrattuna
Turvallisuuteen, sekä omaan että toisten.
Eiköhän se ajo niillä Kiinan M+S kummeilla ole ihan yhtä vaarallista jouluna + 8 asteen lämmössä, kuin juhannuksena +8 asteen lämmössä.
Otsikko: Vs: Rengasasiaa
Kirjoitti: "Masi" - 10.09.2014 kello on 18:46
Ja jarrut toinen asia,jos levyt kuluneet esm. takaa,niin kaikki uutta joka pyörään makso mitä makso! Ja jarrutus teho pitää pysyä hyvänä...

Ne levyt on pakko vaihtaa, kas katsastajahan sen käskee, mutta niitä kuusi seitsemän vuotta vanhoja nastakumeja millä on ajettu 3000 km ei.
Tosin kunnon kesärenkaat on tuossa vaiheessa jo paljon turvallisemmat.
Eli asialla on aina kaksi puolta. Eli jos tulee vähän kilometrejä, niin kunnolliset kitkat ovat viisas ratkaisu, sillä ne menee sen kuuden vuoden jälkeen jo uusiksi kun niillä on kesät ja talvet ajettu. ;) Järjen käyttökin on näissä asioissa sallittua

Otsikko: Vs: Rengasasiaa
Kirjoitti: Rölli - 10.09.2014 kello on 19:03
Ne levyt on pakko vaihtaa, kas katsastajahan sen käskee, mutta niitä kuusi seitsemän vuotta vanhoja nastakumeja millä on ajettu 3000 km ei.
Tosin kunnon kesärenkaat on tuossa vaiheessa jo paljon turvallisemmat.
Eli asialla on aina kaksi puolta. Eli jos tulee vähän kilometrejä, niin kunnolliset kitkat ovat viisas ratkaisu, sillä ne menee sen kuuden vuoden jälkeen jo uusiksi kun niillä on kesät ja talvet ajettu. ;) Järjen käyttökin on näissä asioissa sallittua
ny jos pelkkä  Thumb olis sallittu ni semmosen laitaisin
 Thumb
Otsikko: Vs: Rengasasiaa
Kirjoitti: seppoko - 10.09.2014 kello on 21:05
Minä olen, muistaakseni, 7-8 vuotta ajellut pelkillä kitkoilla. Kaikkihan alkoi, kun Keski-Euroopassa ei saa ajella nastoilla. Toisaalta jos talvella jotain sattuu, niin on raskauttava asia, jos ei ole talvirenkaita. Hätäapuna on ketjut mukana.
Otsikko: Vs: Rengasasiaa
Kirjoitti: Aakku - 10.09.2014 kello on 21:37
Minä olen, muistaakseni, 7-8 vuotta ajellut pelkillä kitkoilla. Kaikkihan alkoi, kun Keski-Euroopassa ei saa ajella nastoilla. Toisaalta jos talvella jotain sattuu, niin on raskauttava asia, jos ei ole talvirenkaita. Hätäapuna on ketjut mukana.
Eikös kitkat sitten ole talvirenkaiksi luokiteltavat Keski-Euroopassa?
Otsikko: Vs: Rengasasiaa
Kirjoitti: seppoko - 10.09.2014 kello on 22:01
Eikös kitkat sitten ole talvirenkaiksi luokiteltavat Keski-Euroopassa?
Ehkä kirjoitin epäselvästi, kun kirjoitan kännyllä. :o  Mielestäni en.
Otsikko: Vs: Rengasasiaa
Kirjoitti: RRR - 10.09.2014 kello on 22:21

...mutta saako niillä kiinalaisilla M+S kesärenkailla ajaa talvella?

Ei välttämättä. Jos ne löytyy talvirenkaiksi määriteltyjen renkaiden listalta niin saa. Eli se m+s ei tee renkaasta laillista talvirengaspakon aikaan. Tästä asiasta löytyy vaan tosi vähän tietoa.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Otsikko: Vs: Rengasasiaa
Kirjoitti: 99 - 10.09.2014 kello on 22:57
Ei välttämättä. Jos ne löytyy talvirenkaiksi määriteltyjen renkaiden listalta niin saa. Eli se m+s ei tee renkaasta laillista talvirengaspakon aikaan. Tästä asiasta löytyy vaan tosi vähän tietoa.

Kiinnostavaa tietää miten joku lista kävelee lain yli?
Otsikko: Vs: Rengasasiaa
Kirjoitti: RRR - 11.09.2014 kello on 04:08
Minkä lain yli se lista kävelee?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Otsikko: Vs: Rengasasiaa
Kirjoitti: Topelius - 11.09.2014 kello on 07:01
http://www.hs.fi/autot/artikkeli/-/1135240910819?context=oikotie
Otsikko: Vs: Rengasasiaa
Kirjoitti: 99 - 11.09.2014 kello on 07:35
Minkä lain yli se lista kävelee?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Suomen lain, laki kun määrää vain että on käytettävä talvirenkaita (eräin paikkeuksin) joiden urasyvyys on väh. 3mm.
Otsikko: Vs: Rengasasiaa
Kirjoitti: Oulaa - 11.09.2014 kello on 08:33
Siinäpä sitä on miettimistä kummilla renkailla ajan ensi talvena
2003 vuonna paistetuilla Nokian talvirenkailla vai Sailun kesäkenkailla made in china joissa on M+S merkintä ja
eivät pätkääkään muistuta talvirengasta
eihän se meneminen kyllä ole renkaista kiinni ollut kuin muutaman kerran kun ajorata on ollut märkää kirkasta jäätä
no toennäkösesti auto seisoo käytöstä poistettuna koko talven katoksessaan mutta eipähän tarvitse hötkyillä laillisuuden kanssa jos pitää siirrellä talven aikaan
Mielenkiinnolla seuraan kuinka kitkarenkaat kestävät näillä kokonaispainoialla.
Henkilöautokäytössä ajoin töissä yhdeksän vuotta pääasiassa Nokian kitkoilla kesät ja talvet ja en nyt keksi niistä huonoa sanottavaa .
Ihan hyvin ne kestivät aikansa .
Otsikko: Vs: Rengasasiaa
Kirjoitti: RRR - 11.09.2014 kello on 16:42

Suomen lain, laki kun määrää vain että on käytettävä talvirenkaita (eräin paikkeuksin) joiden urasyvyys on väh. 3mm.

Aakku puhui kiinalaisista kesärenkaista joissa on m+s merkintä.

Ja, laki määrittelee talvirenkaiden urasyvyydeksi vähintään 3mm ja renkaiksi stro tai etrto mukaiset renkaat.

Vai oletko sitä mieltä etyä jokaisella on oikeus määritellä itse että mitkä on talvirenkaat ja mitkä ei?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Otsikko: Vs: Rengasasiaa
Kirjoitti: Haapaniemen Paroni - 11.09.2014 kello on 16:50
Aakku puhui kiinalaisista kesärenkaista joissa on m+s merkintä.

Ja, laki määrittelee talvirenkaiden urasyvyydeksi vähintään 3mm ja renkaiksi stro tai etrto mukaiset renkaat.

Vai oletko sitä mieltä etyä jokaisella on oikeus määritellä itse että mitkä on talvirenkaat ja mitkä ei?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ja miks pitää kinata tosta rengas asiasta? Jotka ovat semmosia,niin kuin jarrutkin,niin niissä ei säästellä jo oman turvallisuuden vuoksi ja muitten kanssa liikkujien!
Otsikko: Vs: Rengasasiaa
Kirjoitti: 99 - 11.09.2014 kello on 16:59

Vai oletko sitä mieltä etyä jokaisella on oikeus määritellä itse että mitkä on talvirenkaat ja mitkä ei?


En. Täällä vain näyttää olevan porukkaa joiden mielestä voi määritellä.
Otsikko: Vs: Rengasasiaa
Kirjoitti: Haapaniemen Paroni - 11.09.2014 kello on 17:04
Ja mullakin nyt ens kuussa kahdeksan renkaan osto ja varmaan ei tule alle halpis renkaita,ja kuka tämän harrastuksen on aloittanut,niin varmaan tiesi,että kuluja on.Vaikka vaunu menee kausipaikalle,niin ei tiedä vaikka tehdään muutama reissu talvella Thumb
Otsikko: Vs: Rengasasiaa
Kirjoitti: ihaa - 11.09.2014 kello on 17:10
Ei sitä Risto tarvitse muistuttaa tämän harrastuksen menoista, jokainen täällä tietää ettet sinä muuta hanki kuin laatua.
Otsikko: Vs: Rengasasiaa
Kirjoitti: Haapaniemen Paroni - 11.09.2014 kello on 17:12
Ei sitä Risto tarvitse muistuttaa tämän harrastuksen menoista, jokainen täällä tietää ettet sinä muuta hanki kuin laatua.
Nyt puhuttiin renkaista Thumb Ja koskaan ei säästetty renkaissakaan tuolla raskaalla puolella jossa puhutaan jo isoista painoista..
Otsikko: Vs: Rengasasiaa
Kirjoitti: "Masi" - 11.09.2014 kello on 17:24
Aakku puhui kiinalaisista kesärenkaista joissa on m+s merkintä.

Ja, laki määrittelee talvirenkaiden urasyvyydeksi vähintään 3mm ja renkaiksi stro tai etrto mukaiset renkaat.

Vai oletko sitä mieltä etyä jokaisella on oikeus määritellä itse että mitkä on talvirenkaat ja mitkä ei?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Eli rengas jossa on M+S tai tuo alppi kuvio täyttää lain vaatimuksen. Nuo kaksi kirjain yhdistelmäähän ovat vain muutaman instituutin määritelmiä talvirenkaiksi. Ja valmistaja itse voi päättää täyttääkö sen rengas jomman kumman määritelmän ei se jolla ne on autossaan. Siinä on aika iso ero. Ja tuo alppi kuvio ei ole pohjosmaisen talvirenkaan merkki, vaan aivan alunperin tehty sitä varten mitä se merkki näyttää eli vuoristoon.
Kas kun se suomi ei ole ainut maa missä kunnon renkaita tarvitaan.
Ja esimerkiksi täällä belgiassa vaikka ei ole talvirengas pakkoa käyttää 60 % autoilijoita renkaita joissa on tuo alppi kuvio. Ja tuolla etelä-osassa maata niille on aivan oikeasti käyttöä useampana kuukautena vuodessa. Itselläni on kanssa kaikkissa autoissa nuo merkinnät täyttävät renkaat eli suomalaisen mielestä keski-eurooan kitkat ja muita en sen takia että talvella käyn suomessa ajamassa 1000km rupea hommaamaan. Ja uskon että on aika paljon paremmat kuin monella muulla, maksimi ikkä 1,5 vuotta, matkailu-autoilijalla vaikka heillä onkin nokia hakkapeliitat vuodelta risti ja naula.
Se renkaan ikä kait on näissä vehkeissä se joka niiden ominasuuksiin vaikuttaa eniten, kun kerta porukat tuntuu maksimissaan 10 000km vuodessa ajavan.


P.s. Dippis mihin sinä siellä kausipaikkalla niitä talvikeikkoja tarvitset ?
Otsikko: Vs: Rengasasiaa
Kirjoitti: Haapaniemen Paroni - 11.09.2014 kello on 17:27
[quote author=RRR link=topic=11885.msg221083#msg221083 date=1410442965
Aakku puhui kiinalaisista kesärenkaista joissa on m+s merkintä.

Ja, laki määrittelee talvirenkaiden urasyvyydeksi vähintään 3mm ja renkaiksi stro tai etrto mukaiset renkaat.

Vai oletko sitä mieltä etyä jokaisella on oikeus määritellä itse että mitkä on talvirenkaat ja mitkä ei?]


Sent from my iPhone using Tapatalk


Eli rengas jossa on M+S tai tuo alppi kuvio täyttää lain vaatimuksen. Nuo kaksi kirjain yhdistelmäähän ovat vain muutaman instituutin määritelmiä talvirenkaiksi. Ja valmistaja itse voi päättää täyttääkö sen rengas jomman kumman määritelmän ei se jolla ne on autossaan. Siinä on aika iso ero. Ja tuo alppi kuvio ei ole pohjosmaisen talvirenkaan merkki, vaan aivan alunperin tehty sitä varten mitä se merkki näyttää eli vuoristoon.
Kas kun se suomi ei ole ainut maa missä kunnon renkaita tarvitaan.
Ja esimerkiksi täällä belgiassa vaikka ei ole talvirengas pakkoa käyttää 60 % autoilijoita renkaita joissa on tuo alppi kuvio. Ja tuolla etelä-osassa maata niille on aivan oikeasti käyttöä useampana kuukautena vuodessa. Itselläni on kanssa kaikkissa autoissa nuo merkinnät täyttävät renkaat eli suomalaisen mielestä keski-eurooan kitkat ja muita en sen takia että talvella käyn suomessa ajamassa 1000km rupea hommaamaan. Ja uskon että on aika paljon paremmat kuin monella muulla, maksimi ikkä 1,5 vuotta, matkailu-autoilijalla vaikka heillä onkin nokia hakkapeliitat vuodelta risti ja naula.
Se renkaan ikä kait on näissä vehkeissä se joka niiden ominasuuksiin vaikuttaa eniten, kun kerta porukat tuntuu maksimissaan 10 000km vuodessa ajavan.


P.s. Dippis mihin sinä siellä kausipaikkalla niitä talvikeikkoja tarvitset ?
Voi olla,että mennään viettämään joulu Kokkolaan ;) Niin kuin ennenkin tehty Thumb
Otsikko: Vs: Rengasasiaa
Kirjoitti: RRR - 11.09.2014 kello on 17:28

En. Täällä vain näyttää olevan porukkaa joiden mielestä voi määritellä.

Miten se talvirengas sitten määritellään?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Otsikko: Vs: Rengasasiaa
Kirjoitti: Vemppu - 11.09.2014 kello on 17:29
Jaa että raskaalla puolella ei renkaista olisi säästelty? No silloin on varmaan ollut renki isännän rahoilla kaupassa käymässä...  :laugh:

Minä ainakin katson renkaan hintaankin enkä mitenkään automaattisesti luota siihen että kallis on hyvä ja halpa/halvempi olisi aina sittisoodaa.

Ns. Kiina/Korea renkaita en ole itse juuri käytellyt mutta tuttavapiiristä niitä käyttäjiä kyllä löytyy. Sieltä löytyy sekä hyvää että huonoa rengasta ja on vähän onnessaan sattuuko hyvä sarja vai huono sarja. Laatu kun ei ole ihan niin tasapaksua kuin jollain toisella merkillä/maanosalla.

Joskus Barum:ia pidettiin höpöhöpö renkaana mutta niin vain Jagen alla hyvin rullaavat. Ajat muuttuvat ja muut siinä mukana.

-------------

Tuo talvirenkaan määrittely ei taida ollakaan ihan läpihuutojuttu vallankaan nyt kun markkinat ovat eläneet niinkuin ovat eläneet. Minun käsittääkseni M+S tai muu vastaava merkintä renkaassa on kategorioinut renkaan luokkaan jonka käyttö on talvirengaspakon aikana sallittua ja sitä kai virkavaltakin on seurannut.

Mutta: ilmeisesti ainakin ruotsalaisilla on lista niitä renkaista jotka talvikäyttöön on sallittu... Miten lie: löytyykö suomeksi samanlaista listaa? Kuka sen ekana googlella kaivaa esille...

Vai menemmekö edelleen jonkun eurooppalaisen standardin mukana jonka perusteella alppikuvia tai M+S tekstejä renkaisiin lätkitään ja joudumme itse ihan omilla aivoilla päätteleemään onko kesärenkaan näköinen M+S hyvä rengas sohjokelille.
Otsikko: Vs: Rengasasiaa
Kirjoitti: RRR - 11.09.2014 kello on 17:31

Ja miks pitää kinata tosta rengas asiasta? Jotka ovat semmosia,niin kuin jarrutkin,niin niissä ei säästellä jo oman turvallisuuden vuoksi ja muitten kanssa liikkujien!

Ei näitä ole pakko lukea. Tämä on keskustelupalsta, ja täällä keskustellaan ja esitetään mielipiteitä. Minun mielestä se ei ole kinaamista.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Otsikko: Vs: Rengasasiaa
Kirjoitti: Haapaniemen Paroni - 11.09.2014 kello on 17:33
Jaa että raskaalla puolella ei renkaista olisi säästelty? No silloin on varmaan ollut renki isännän rahoilla kaupassa käymässä...  :laugh:

Minä ainakin katson renkaan hintaankin enkä mitenkään automaattisesti luota siihen että kallis on hyvä ja halpa/halvempi olisi aina sittisoodaa.

Ns. Kiina/Korea renkaita en ole itse juuri käytellyt mutta tuttavapiiristä niitä käyttäjiä kyllä löytyy. Sieltä löytyy sekä hyvää että huonoa rengasta ja on vähän onnessaan sattuuko hyvä sarja vai huono sarja. Laatu kun ei ole ihan niin tasapaksua kuin jollain toisella merkillä/maanosalla.

Joskus Barum:ia pidettiin höpöhöpö renkaana mutta niin vain Jagen alla hyvin rullaavat. Ajat muuttuvat ja muut siinä mukana.
Ei ainakaan karja.autossa jossa oli myös piikit etupyörissä,niin kuin pitäs olla myös pytty autoissa..Ja onkin..Se toi karja-auto  on kärryn perässä sen verran kallis vehje mehtään ajettavaksi joitenkin kiina renkaitten takia!
Otsikko: Vs: Rengasasiaa
Kirjoitti: Haapaniemen Paroni - 11.09.2014 kello on 17:40
Ei näitä ole pakko lukea. Tämä on keskustelupalsta, ja täällä keskustellaan ja esitetään mielipiteitä. Minun mielestä se ei ole kinaamista.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Onhan nämä pakko lukea Thumb ;)
Otsikko: Vs: Rengasasiaa
Kirjoitti: 99 - 11.09.2014 kello on 17:42
Miten se talvirengas sitten määritellään?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Se onkin hyvä kysymys, mihin olisi hyvä saada vastaus. Siis miten määritellään lain tarkoittama talvirengas.
Otsikko: Vs: Rengasasiaa
Kirjoitti: RRR - 11.09.2014 kello on 17:43



Sent from my iPhone using Tapatalk
Otsikko: Vs: Rengasasiaa
Kirjoitti: 99 - 11.09.2014 kello on 17:45
Joskus Barum:ia pidettiin höpöhöpö renkaana mutta niin vain Jagen alla hyvin rullaavat. Ajat muuttuvat ja muut siinä mukana.

Aikoinaan (80-luvulla) Tuulilasin rengastestin loppuarvosteluissa todettiin että Tamperelainen mustamakkarakin pitää paremmin kuin Barumin rengas...
Otsikko: Vs: Rengasasiaa
Kirjoitti: Vemppu - 11.09.2014 kello on 17:48
Ei ainakaan karja.autossa jossa oli myös piikit etupyörissä,niin kuin pitäs olla myös pytty autoissa..Ja onkin..Se toi karja-auto  on kärryn perässä sen verran kallis vehje mehtään ajettavaksi joitenkin kiina renkaitten takia!
Aika moni raskas auto on kallis metsään ajettavaksi mutta silti niissä näkee jos jonkinmoista rengastusta  :-[

Ja säästämistähän se on että ajellaan pinnat loppuun vaikka sorakasetin akseleilla kun eihän sinne monttuun särjettäväksi kannata parasta laittaa...
-----
Aikoinaan (80-luvulla) Tuulilasin rengastestin loppuarvosteluissa todettiin että Tamperelainen mustamakkarakin pitää paremmin kuin Barumin rengas...
Ja joku aika sitten näin: http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CC4QFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.goodyear.eu%2Fmiddle_east_en%2Fimages%2FTuulilasiF1Asymmetric_test07_tcm195-19101.pdf&ei=kLYRVNntHqT9ywP7ioDQAQ&usg=AFQjCNGfxoiNiZxWOxC-yDmqdPwTBh6JTg&bvm=bv.74894050,d.ZGU&cad=rja

Vanha testihän tuo on mutta jotain kehitystä mustasta makkarasta lienee kuitenkin tapahtunut  :o
Otsikko: Vs: Rengasasiaa
Kirjoitti: Haapaniemen Paroni - 11.09.2014 kello on 17:54
Aika moni raskas auto on kallis metsään ajettavaksi mutta silti niissä näkee jos jonkinmoista rengastusta  :-[

Ja säästämistähän se on että ajellaan pinnat loppuun vaikka sorakasetin akseleilla kun eihän sinne monttuun särjettäväksi kannata parasta laittaa...
-----Ja joku aika sitten näin: http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CC4QFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.goodyear.eu%2Fmiddle_east_en%2Fimages%2FTuulilasiF1Asymmetric_test07_tcm195-19101.pdf&ei=kLYRVNntHqT9ywP7ioDQAQ&usg=AFQjCNGfxoiNiZxWOxC-yDmqdPwTBh6JTg&bvm=bv.74894050,d.ZGU&cad=rja
Siellä vaihdettiin veto auto 3V välein kun tuli kilsoja niin paljon ja kinttupoluilla ajamista ja jotkut puskaparkkilaiset tietää,ja maito autoa seuranneet..Ja nämä huonoy renkaat omavat päästelee pikiteitä pitkin.
Otsikko: Vs: Rengasasiaa
Kirjoitti: Aakku - 11.09.2014 kello on 17:55
Mulla on pakussa tällaiset M+S talvirenkaat...

Oikein naurattaa, kun joku vouhottaa ostavansa vain laaturenkaita.
Se on sitä ajattelua, että vain kallis voi olla hyvää. Minä yllätyin kyllä positiivisesti, kun tuplahintaiset ns. laaturenkaat tuli peitotuksi mennen tullen.  :)

(http://karavaanari.org/kuvat/1410447234.jpg)
Otsikko: Vs: Rengasasiaa
Kirjoitti: Haapaniemen Paroni - 11.09.2014 kello on 17:58
Mulla on pakussa tällaiset M+S talvirenkaat...

Oikein naurattaa, kun joku vouhottaa ostavansa vain laaturenkaita.
Se on sitä ajattelua, että vain kallis voi olla hyvää. Minä yllätyin kyllä positiivisesti, kun tuplahintaiset ns. laaturenkaat tuli peitotuksi mennen tullen.  :)

(http://karavaanari.org/kuvat/1410447234.jpg)
Noillako meinasit talven pärjätä onnea ja menestystä Thumb
Otsikko: Vs: Rengasasiaa
Kirjoitti: Aakku - 11.09.2014 kello on 18:06
Noillako meinasit talven pärjätä onnea ja menestystä Thumb
No ei koko talvea sentään...
Joulu, tammi ja helmikuussa on Michelin Agilis nastarenkaat. Muinakin aikoina, jos tarve vaatii. Tosin ne menivät aika kuralle viime talvena yhden talven ajon jälkeen. Joko Misukan kumilaatu on heikentynyt, tai leuto talvi teki tehtävänsä.

Sen sijaan edelleen ihmettelen, miksi en voisi ajaa noilla suvi "M+S" renkailla jouluna +8 asteen lämpötilassa. Yhtä hyvin olisi voitu sitten jollain pykälällä määrätä viime juhannuksena talvirenkaat alle samassa lämpötilassa. Itse asiasa kesäkuussa oli muutamana päivän erittäin liukkaita kelejä raekuurojen saattelemana.
Otsikko: Vs: Rengasasiaa
Kirjoitti: Haapaniemen Paroni - 11.09.2014 kello on 18:36
No ei koko talvea sentään...
Joulu, tammi ja helmikuussa on Michelin Agilis nastarenkaat. Muinakin aikoina, jos tarve vaatii. Tosin ne menivät aika kuralle viime talvena yhden talven ajon jälkeen. Joko Misukan kumilaatu on heikentynyt, tai leuto talvi teki tehtävänsä.

Sen sijaan edelleen ihmettelen, miksi en voisi ajaa noilla suvi "M+S" renkailla jouluna +8 asteen lämpötilassa. Yhtä hyvin olisi voitu sitten jollain pykälällä määrätä viime juhannuksena talvirenkaat alle samassa lämpötilassa. Itse asiasa kesäkuussa oli muutamana päivän erittäin liukkaita kelejä raekuurojen saattelemana.
Sori,kun olin töykeä..
Otsikko: Vs: Rengasasiaa
Kirjoitti: K.E.V - 11.09.2014 kello on 20:08
No ei koko talvea sentään...
Joulu, tammi ja helmikuussa on Michelin Agilis nastarenkaat. Muinakin aikoina, jos tarve vaatii. Tosin ne menivät aika kuralle viime talvena yhden talven ajon jälkeen. Joko Misukan kumilaatu on heikentynyt, tai leuto talvi teki tehtävänsä.

Sen sijaan edelleen ihmettelen, miksi en voisi ajaa noilla suvi "M+S" renkailla jouluna +8 asteen lämpötilassa. Yhtä hyvin olisi voitu sitten jollain pykälällä määrätä viime juhannuksena talvirenkaat alle samassa lämpötilassa. Itse asiasa kesäkuussa oli muutamana päivän erittäin liukkaita kelejä raekuurojen saattelemana.

Ne on nuo päivämäärärajat vaikea vetää sään ja vielä paikallisen sään mukaan , tuskin meistä(kään) kukaan siihen pystyy....
Otsikko: Vs: Rengasasiaa
Kirjoitti: 560FMK - 11.09.2014 kello on 21:49
Meinasin kietasta vaunun vanteille kitkagummit. Ei oo autossakaan nastoja talvella niin tälleen pärjätään yksillä renkailla vaunun kanssa kesät talvet. Ei viiti toisia vanteita ostaa ku ei näytä olevan oikein tarjollakaan á 1000 kg sietäviä peltisiä ja alut maksaa taas turhan paljon.

Älähtääkö joku nyt että ei oo fiksua käyttää kitkoja kesällä edes vaunun alla? Hyvä vaan jos vähän kuluiskin niin ei tartte 10 vuotta vanhoja korppuja käyttää.
Otsikko: Vs: Rengasasiaa
Kirjoitti: kimi - 11.09.2014 kello on 21:51

Ns. Kiina/Korea renkaita en ole itse juuri käytellyt mutta tuttavapiiristä niitä käyttäjiä kyllä löytyy. Sieltä löytyy sekä hyvää että huonoa rengasta ja on vähän onnessaan sattuuko hyvä sarja vai huono sarja. Laatu kun ei ole ihan niin tasapaksua kuin jollain toisella merkillä/maanosalla.



Meillä oli useita vuosia vanha Corolla vara-autona joka oli erittäin pienellä käytöllä. Yhden talven se seisoi ulkona ja alla kiina halpikset, puhtaasti kesärenkaat. Liikenteessä sitä ei käytetty mutta, kaikenlaisia pieniä hinauksia sillä tehtiin lumikeleissä.
Harrastetallin pihalla ja kaikenlaisia projektejä piti muutaman metrin silloin tällöin hinata, ihme kyllä tuolla sai hommat hoidettua. Ei ne kesäkelissäkään mitkään huonot ollut, siihen autoon ihan sopivat.
Otsikko: Vs: Rengasasiaa
Kirjoitti: Ossi66 - 12.09.2014 kello on 10:04
Ja mullakin nyt ens kuussa kahdeksan renkaan osto ja varmaan ei tule alle halpis renkaita,ja kuka tämän harrastuksen on aloittanut,niin varmaan tiesi,että kuluja on.

Minä ostan aina veturiin halpisrenkaat ;D
Nytkin on kesärenkaina ContiPremiumContact 5 ja talvikumeina ContiIceContact - molemmat alle 400e/sarja allelaitettuna Thumb
Otsikko: Vs: Rengasasiaa
Kirjoitti: K.E.V - 12.09.2014 kello on 11:20
Ei munkaan Pirelli Scorpion STR maksanut kuin 400€ vaikka kokoa onkin
Otsikko: Vs: Rengasasiaa
Kirjoitti: Oulaa - 12.09.2014 kello on 12:05
Nämä (http://www.1001renkaat.com/renkaat-auto/sailun/?gclid=COyKpMKo28ACFUjHtAodtW0ASg)toimii Chaussonissa niin hyvin että laitan Lantikkaankin tällaiset ympärivuotiset ihan varmasti