Karavaanarin keskustelufoorumi

Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => 12 voltin järjestelmä => Aiheen aloitti: oh5yw - 26.08.2014 kello on 09:40

Otsikko: Solifer 1999 ajonaikainen lataus?
Kirjoitti: oh5yw - 26.08.2014 kello on 09:40
Onko muuta kuin MUTU-tietoa...onko Solifereissa, tarkemmin Goldie 500 vm.99 jo valmiina akun lataus ajon aikana, jos vaan autosta on sumuvalo johdotettu perävaunupistokkeel le saakka?

Kari
Otsikko: Vs: Solifer 1999 ajonaikainen lataus?
Kirjoitti: retkeilijä - 26.08.2014 kello on 10:30
En osaa antaa vastausta tuohon, mutta kerron omasta kokemuksestani.

Virittelin 80-luvulla ensimmäiseen vaunuuni seuraavanlaisen latauksen:
Sumuvalon poltin irti. Sen johdosta kaappariliittimellä piuha vetokoukun rasiaan nastaan 2 (54G). Edelleen vastaavasta vaunun liittimestä piuha hupiakulle sen lähellä olevan sulakkeen kautta (suojaa johtoja sen suurelta virralta vikatapauksessa). Hupiakun miinusnapa yhteen vaunuliittimen miinukseen 3 (31) nastaan.

Ja liikkeelle lähtiessä vaunu kytketään pistokkeilla autoon, sitten käynnistetään auto ja kytketään sumuvalo (ja ajovalot) päälle.

Jos sähkönkulutus on vaunussa retkeillessä todella vähäistä, voi sumuvalon piuhaa käyttää akun lataukseen. Siitä saatu virtamäärä on kuitenkin vähäinen (mutua) johtuen ohuiden johtojen ja liitosten vastuksesta. Arvioni on max 2A:n lataus, jolloin kahden tunnin ajoaika antaisi siis 4 Ah varauksen akkuun. Tyhjää parempi
Otsikko: Vs: Solifer 1999 ajonaikainen lataus?
Kirjoitti: oh5yw - 26.08.2014 kello on 11:30
Oliko kysymys väärin muotoiltu vai enkö itse ymmärrä mitä muut eivät ymmärrä...

Siis onko Solifer 500 Goldiessa 7-napaisessa perävaunupistokkees sa kytketty nasta 2 54g hupiakun lataukseen tai meneekö edes johtoa vaunun sisälle?

Kari
Otsikko: Vs: Solifer 1999 ajonaikainen lataus?
Kirjoitti: kimi - 26.08.2014 kello on 12:00
Tuntematta kyseistä vaunua mutu tuntumani on että, jos vaunussa ei ole sumuvalo kytketty tuohon nastaan niin se on kytketty akkuun ja johdossa diodi joka estää vaunun akun purkamisen autoon.

Otsikko: Vs: Solifer 1999 ajonaikainen lataus?
Kirjoitti: mjo33400 - 26.08.2014 kello on 12:14
Kaikki ne soliferi kytkentäkuvat joita minulla on, kakkosnasta on kytketty sulakkeen kautta vaunun akkuun. Tämänkö halusit tietää? Tässä yksi kuva.

(http://karavaanari.org/kuvat/1409044676.jpg)
Otsikko: Vs: Solifer 1999 ajonaikainen lataus?
Kirjoitti: retkeilijä - 26.08.2014 kello on 12:26
Oliko kysymys väärin muotoiltu vai enkö itse ymmärrä mitä muut eivät ymmärrä...

Siis onko Solifer 500 Goldiessa 7-napaisessa perävaunupistokkees sa kytketty nasta 2 54g hupiakun lataukseen tai meneekö edes johtoa vaunun sisälle?

Kysymys oli mielestäni harvinaisen selkeä.

Pohdiskelen tässä nyt, että onko kysyjälle (yleensä) mukavampi jos kukaan ei vastaa mitään koska ei tiedä, vai ystävällinen aiheeseen liittyvä keskustelu ensi alkuun? Joku asian tunteva voi tulla palstalle ennemmin tai myöhemmin. Kuten tulikin.  :)

Mietin myös sitä, olisiko aiheellista poistaa aiempi kirjoitukseni, jossa annoin julkisesti esimerkin eitoivotusta tavasta ladata hupiakkua ajonaikaisesti. Kuten Soliferin suunnittelijatkin ovat tehneet.  ;D
Muokkasihan mjo:kin omaa vastaustaan.
Otsikko: Vs: Solifer 1999 ajonaikainen lataus?
Kirjoitti: oh5yw - 26.08.2014 kello on 12:44
Nyt asia alkaa selvitä minnullekin tollolle.  Mutta ainakaan pistokkeesta mitattunta nastassa 2 ei ole sähköä, ehkä siellä jossain on diodi.

Merkillistä että tätä Goldie 500 vaunua ei ole olemassakaan...muka na tuli kytkentäkaaviot 470 ja 530 malleista ja ne poikkeaa täysin...enkä löydä netistäkään...

Kari
Otsikko: Vs: Solifer 1999 ajonaikainen lataus?
Kirjoitti: Ossi66 - 26.08.2014 kello on 12:57
Onko muuta kuin MUTU-tietoa...onko Solifereissa, tarkemmin Goldie 500 vm.99 jo valmiina akun lataus ajon aikana, jos vaan autosta on sumuvalo johdotettu perävaunupistokkeel le saakka?

Jos kysymys oli muiden mielestä selkeä, minä lienen sitten se tollo ;D

Pystyin arvaamaan annetuista tiedoista kysessä olevan 7-napainen pistoke, kun puhutaan latauksesta ja sumuvalosta samassa lauseessa. Kuitenkin samassa lauseessa sanotaan 2. nastassa olevan sumuvalon, jolloin lataus ei ole mahdollista - sehän selviää myös retkeilijän ensimmäisestä vastauksesta.

Siksi tuolla yhdistelmällä ei ole mahdollista saada vaunuun latausta.
Otsikko: Vs: Solifer 1999 ajonaikainen lataus?
Kirjoitti: mjo33400 - 26.08.2014 kello on 13:41
Nyt löysin oman vaunun kytkennän jossa 2:kos nasta on vaunun sumuvalolle.

(http://karavaanari.org/kuvat/1409049668.jpg)
Otsikko: Vs: Solifer 1999 ajonaikainen lataus?
Kirjoitti: tahko - 26.08.2014 kello on 13:55
1999 Solifer Goldie 500 ei ole varustettu tehtaalla akun ajonaikaisella latauksella jos 7.nap pistoke.
Kaikki johdot käytössä takavaloihin, sumuvalo oli jo tuolloin pakollinen (napa 2/54g sininen piuha)
Otsikko: Vs: Solifer 1999 ajonaikainen lataus?
Kirjoitti: K.E.V - 26.08.2014 kello on 15:53
Eihän tuo ole iso temppu ostaa 13-napaista perävaunukaapelia pari metriä ja 13 napainen pistotulppa. Kytkeskelee kiinni ja vaunun eturyhmän alla missä on muutenkin liitokset , kytkeä tuo uusi kaapeli vanhan tilalle. Ko paikasta jatkaa 2 kaapelia akulle. Eli + ja - , diodin kautta
Otsikko: Vs: Solifer 1999 ajonaikainen lataus?
Kirjoitti: putkimies - 26.08.2014 kello on 16:32
 Kyllä se noin on, jos haluaa akun oikeasti latautuvan ajon aikana, niin eikun 13napaiseen systeemiin vaihto, sekä autossa että vaunussa. Ja akullehan siinä on täysin omat johdot.

 Vanhassa 7-napaisessa on se pulma että kun normaalien ajovalojen jälkeen jää vain yksi napa(2) joka sitten tapauskohtaisesti kytkettiin pysyvästi käyttöön yhdessä kolmesta eri tarkoituksesta, kulloisenkin tarpeen mukaan. joko vaunun akun ajonaikaiseen lataukseen, peruutusvaloon vaunun taakse, tai vaunun takasumuvaloon.

 Minulla autossa on se kytketty vaunun lataukseen, eli tulee napaan 2 plussa aina kun auto on käynnissä, ei muulloin. Niinpä kun kytken vetokoukkuun uuden venetrailerin, niin siinä syttyy takasumuvalo venetrailerin takavaloon aina kun auton käynnistää.
  Eli minun pitää aina venetraileria käytettäessä irroittaa autosta perävaunun pistorasian latausvirran sulake, eikä trailerikäytössä takasumuvalo siis toimi ollenkaan. Tarkkaan otettuna laitonta vetää...
Otsikko: Vs: Solifer 1999 ajonaikainen lataus?
Kirjoitti: Rölli - 26.08.2014 kello on 17:47
Kyllä se noin on, jos haluaa akun oikeasti latautuvan ajon aikana, niin eikun 13napaiseen systeemiin vaihto, sekä autossa että vaunussa. Ja akullehan siinä on täysin omat johdot.

 Vanhassa 7-napaisessa on se pulma että kun normaalien ajovalojen jälkeen jää vain yksi napa(2) joka sitten tapauskohtaisesti kytkettiin pysyvästi käyttöön yhdessä kolmesta eri tarkoituksesta, kulloisenkin tarpeen mukaan. joko vaunun akun ajonaikaiseen lataukseen, peruutusvaloon vaunun taakse, tai vaunun takasumuvaloon.

 Minulla autossa on se kytketty vaunun lataukseen, eli tulee napaan 2 plussa aina kun auto on käynnissä, ei muulloin. Niinpä kun kytken vetokoukkuun uuden venetrailerin, niin siinä syttyy takasumuvalo venetrailerin takavaloon aina kun auton käynnistää.
  Eli minun pitää aina venetraileria käytettäessä irroittaa autosta perävaunun pistorasian latausvirran sulake, eikä trailerikäytössä takasumuvalo siis toimi ollenkaan. Tarkkaan otettuna laitonta vetää...
sulle ja muillekki saman ongelman kans painijoille.. miks ette lisää sumu valo piuhaa ohjaamaan sitä lataus virta pistoketta... niin voi päättää takasumuvalo kytkimellä latauksen, eli takasumupäällä vaunuperässä ja pistorasia tietenkin sen mallinen jott sammuttaa takasumuvalon autosta kärryn kans, ei tarttis sulakkeitten kans värkätä ja auton omilla halintalaiteill pärjäis...
Otsikko: Vs: Solifer 1999 ajonaikainen lataus?
Kirjoitti: mjo33400 - 26.08.2014 kello on 18:53
Minulle 2:kos nastaan tulee joko latausvirta tai sumuvalo, riippuu mihin asentoon kytkin on laitettu. Vedän vain omaa vaunua tai jotain peräkärryä ja homma toimii. Lataus on D+ ohjattu.
Otsikko: Vs: Solifer 1999 ajonaikainen lataus?
Kirjoitti: K.E.V - 26.08.2014 kello on 18:54
13 napaisessa tulee vaan tehokkaammin tuo lataus, on monta maata jne.
Nykyaikaa ja samalla saa jääkaapille 12v syötön autosta  Thumb
Otsikko: Vs: Solifer 1999 ajonaikainen lataus?
Kirjoitti: mjo33400 - 26.08.2014 kello on 19:00
13 napaisessa tulee vaan tehokkaammin tuo lataus, on monta maata jne.
Nykyaikaa ja samalla saa jääkaapille 12v syötön autosta  Thumb

Kyllä, kyllä, mutta jos kaikki vehkeet on 7 napaisia niin muitakin ratkaisuja löytyy. Kyllä 2,5 neliötä riittää lataukseen, minulla on 4 neliötä, riittäisi myös jääkaapille, taisin muuten käyttää sitä keväällä. :D Nämä on yleensä valintoja ja 13 napainen on hyvä, mutta ei aina kannata vaihtaa kaikkiin vehkeisiin jos helpommalla pääsee.
Otsikko: Vs: Solifer 1999 ajonaikainen lataus?
Kirjoitti: K.E.V - 26.08.2014 kello on 19:05
Adapteri auttaa siinä vaihtoehtotilantees sa  ;)
Otsikko: Vs: Solifer 1999 ajonaikainen lataus?
Kirjoitti: mjo33400 - 26.08.2014 kello on 19:10
Adapteri auttaa siinä vaihtoehtotilantees sa  ;)

Sitten kun tulee sellainen tilanne, että tarvitsen 13 napaisen niin vaihdan sen ilman muuta heti.
Otsikko: Vs: Solifer 1999 ajonaikainen lataus?
Kirjoitti: 88k5 - 26.08.2014 kello on 19:21
Sitten kun tulee sellainen tilanne, että tarvitsen 13 napaisen niin vaihdan sen ilman muuta heti.
Itselläni kun autoihin ilmestyi 13-nap. töpsölit, niin kärryhin pistokkeiden vaihdon myötä ilmestyi peruustusvalot. Niitä arvostaa kun joutuu umpipimeässä yksin yhdistelmää peruuttelemaan  Thumb
Otsikko: Vs: Solifer 1999 ajonaikainen lataus?
Kirjoitti: Yrjö - 26.08.2014 kello on 19:47
Kyllä se noin on, jos haluaa akun oikeasti latautuvan ajon aikana, niin eikun 13napaiseen systeemiin vaihto, sekä autossa että vaunussa. 
  Eipä puskaparkkilaisena ole tarvinnut 13- napaisen hankintaa katua. :D
  Infon aikoihin Ossi ja kumppanit saivat senverran puhuttua järkee meikäläiselle. ;D
  Hyvä tuppaa maksamaan, ei mahda mitään.
Otsikko: Vs: Solifer 1999 ajonaikainen lataus?
Kirjoitti: sebulon - 22.10.2014 kello on 00:34
Minulla on Soliferin 6102i vm 1990. Sen kytkentäkaaviossa on 2 nastasta johdotus akulle. Vaunussa ei ole sumuvaloa.
Tein kytkennän MJO:n ohjeen mukaan ,mutta D+ ohjaus sytyttää kojelautaan ylimääräisiä valoja. Oisko akun lataus tms valo. Kun kysyin asiaa merkkikorjaamolta arveli asentaja että saattaa tarvita diodin väliin. Kysyisinkin asiantuntijoilta minkälainen diodi? Olen vaunua vetäessäni käyttänyt akulta lähtevän 6mm2 latausjohtimen ohjaukseen rakentamaani kytkimellä varustetua releohjausta jonka joudun siis manuaallisesti kytkemään latausta halutessani. Siitä haluaisin päästä.
Otsikko: Vs: Solifer 1999 ajonaikainen lataus?
Kirjoitti: mjo33400 - 22.10.2014 kello on 08:44
Minulla on Soliferin 6102i vm 1990. Sen kytkentäkaaviossa on 2 nastasta johdotus akulle. Vaunussa ei ole sumuvaloa.
Tein kytkennän MJO:n ohjeen mukaan ,mutta D+ ohjaus sytyttää kojelautaan ylimääräisiä valoja. Oisko akun lataus tms valo. Kun kysyin asiaa merkkikorjaamolta arveli asentaja että saattaa tarvita diodin väliin. Kysyisinkin asiantuntijoilta minkälainen diodi? Olen vaunua vetäessäni käyttänyt akulta lähtevän 6mm2 latausjohtimen ohjaukseen rakentamaani kytkimellä varustetua releohjausta jonka joudun siis manuaallisesti kytkemään latausta halutessani. Siitä haluaisin päästä.

Laita kytkentäkuva niin nähdään, mitä olet tehnyt. ;)
Otsikko: Vs: Solifer 1999 ajonaikainen lataus?
Kirjoitti: jude-75 - 22.10.2014 kello on 16:50
Mulla kans menee tuossa 5602:ssa kakkos napa suoraan akkuun..ja kun autosta tyrkkää takasumuvalon päälle pitäs ruveta akkukin latautumaan.. :)
Otsikko: Vs: Solifer 1999 ajonaikainen lataus?
Kirjoitti: K.E.V - 22.10.2014 kello on 18:20
Mulla kans menee tuossa 5602:ssa kakkos napa suoraan akkuun..ja kun autosta tyrkkää takasumuvalon päälle pitäs ruveta akkukin latautumaan.. :)
Autosta mihin tyrkkää riippuu tulevan savun määrä..... :-X
Toisissa toimii, toisissa rikkoo
Otsikko: Vs: Solifer 1999 ajonaikainen lataus?
Kirjoitti: sebulon - 27.10.2014 kello on 01:15
MJO:lle kuva ajonaikaisen latauksen väliaikaiskytkennäs tä. Tällä toimii. D+ sytyttäää ylimääräisiä valoja mittaristoon. Selvitän tuonnempana kunhan saan vaunuuni akun paikalleen vielä mitkä valot syttyy.
Otsikko: Vs: Solifer 1999 ajonaikainen lataus?
Kirjoitti: sebulon - 27.10.2014 kello on 01:19
Vielä korjaus edelliseen kytkentäkuvaan, missä D+ johdin on kytetty releeseen eli sitä siis ei kytkennässäni ole.
Otsikko: Vs: Solifer 1999 ajonaikainen lataus?
Kirjoitti: mjo33400 - 27.10.2014 kello on 09:38
Kytke se näin.

(http://karavaanari.org/kuvat/1414395514.jpg)
Otsikko: Vs: Solifer 1999 ajonaikainen lataus?
Kirjoitti: Rölli - 27.10.2014 kello on 11:11
Kytke se näin.

(http://karavaanari.org/kuvat/1414395514.jpg)
miksi toi kytkin on kytkennässä, mitä hyötyä saavutetaan jos hupiakkuja ei ladata auton käydessä?
Otsikko: Vs: Solifer 1999 ajonaikainen lataus?
Kirjoitti: K.E.V - 27.10.2014 kello on 11:31
Kai toi D+ riittää tuohon ilman kykintä.
Otsikko: Vs: Solifer 1999 ajonaikainen lataus?
Kirjoitti: mjo33400 - 27.10.2014 kello on 15:26
miksi toi kytkin on kytkennässä, mitä hyötyä saavutetaan jos hupiakkuja ei ladata auton käydessä?

Kysyjä oli laittanut kytkimen jostain syystä. Ehdotin vain sen laittamista kuvan mukaan jos kytkimen haluaa. Kysyjän kuvassa se kytkee mittaristoon +:saa ja sitä en ymmärrä. Kytkintä ei tarvita ollenkaan.
Otsikko: Vs: Solifer 1999 ajonaikainen lataus?
Kirjoitti: Rölli - 27.10.2014 kello on 18:31
Kysyjä oli laittanut kytkimen jostain syystä. Ehdotin vain sen laittamista kuvan mukaan jos kytkimen haluaa. Kysyjän kuvassa se kytkee mittaristoon +:saa ja sitä en ymmärrä. Kytkintä ei tarvita ollenkaan.
ok, toi aloittajan kytkis ois ollu iha hyvä ilman kytkintä ja ilmeisesti katkaisua tarkoittavaa punasta rastiaa...
Otsikko: Vs: Solifer 1999 ajonaikainen lataus?
Kirjoitti: sebulon - 27.10.2014 kello on 18:53
Pahoittelen että kytkentäkuvassani oli virhe ja aiheutti turhaa päänvaivaa.
Siis ohjasin latauksen relettä manuaalisesti kytkimellä. En käyttänyt lainkaan D+, koska se aiheuttaa merkkivalojen syttymisen mittaristossa.
Otsikko: Vs: Solifer 1999 ajonaikainen lataus?
Kirjoitti: mjo33400 - 27.10.2014 kello on 18:58
Pahoittelen että kytkentäkuvassani oli virhe ja aiheutti turhaa päänvaivaa.
Siis ohjasin latauksen relettä manuaalisesti kytkimellä. En käyttänyt lainkaan D+, koska se aiheuttaa merkkivalojen syttymisen mittaristossa.

Miten se on mahdollista, en oikein usko tohon. Voithan ostaa motonetista D+- poksin ja kytkeä sen auton akun "jännitteeseen" niin D+ toiminto pelaa normaalisti.
Otsikko: Vs: Solifer 1999 ajonaikainen lataus?
Kirjoitti: sebulon - 27.10.2014 kello on 19:16
No peuhaan asian kanssa vielä. Kiitokset neuvoista. Se kytkin ohjauksessa mahdollistaa 2 nastan virrattomaksi kun sitä haluta. Esim. sumuvalolla varustetun peräkärryn vedossa.
Otsikko: Vs: Solifer 1999 ajonaikainen lataus?
Kirjoitti: mjo33400 - 27.10.2014 kello on 19:22
No peuhaan asian kanssa vielä. Kiitokset neuvoista. Se kytkin ohjauksessa mahdollistaa 2 nastan virrattomaksi kun sitä haluta. Esim. sumuvalolla varustetun peräkärryn vedossa.

Jos haluat sen noin tehdä niin ei siinä mitään ihmeellistä ole. Jokainen tekee niinkuin itselle tuntuu parhaalta. Thumb
Otsikko: Vs: Solifer 1999 ajonaikainen lataus?
Kirjoitti: sebulon - 27.10.2014 kello on 19:33
Minulla on veto D+:sta releen luokse joten kokeilen vielä sitä ohjausta. Minulla on rimaliitin jossa vaihdan vain johtimen toiseen kohtaan. Kytkimen jätän käyttöön.
Otsikko: Vs: Solifer 1999 ajonaikainen lataus?
Kirjoitti: Franziskaner - 17.11.2015 kello on 20:49
Ihan mukava nähdä, että on muitakin, jotka kaipaavat ajon aikaista latausta ja askartelevat sen kanssa. Tästä on kertynyt monenlaista, monivivahteista ja varsin yllättävääkin kokemusta vuosien varrelta. Kaipa se on jossain vaiheessa "blogattava" siitä oikein kunnolla. Mutta nyt tähän varsinaiseen asiaan.

Jos vahvennatte sitä latauksen plussaa, vaihtakaa maadoitukselle _vähintään_ yhtä paksu kaapeli. Latauksen plus-karvan vahvennus ei auta mitään, jos maata ei vahvenna yhtä paljon, koska kyseessä on suljettu virtapiiri, jossa vaunun ja auton akut ovat rinnankytkettynä. Eli 7-napaisessa on vain yksi onneton maa, joka maadoittaa samalla sekä kaikki valot että tuon latauksen. Kun kytket vajaa-akkuisen vaunun auton pistokkeeseen ja käynnistät auton (jolloin usein valot tulevat samaan peliin), maan 1,5 mm2-paukkulanka (tai uudemmissa 2,5 mm2) huutaa hoosiannaa. Harvoin maakaapelit sulavat, mutta täysillä ampeereilla alkaa jännite vaunun akun päässä pudota, joten lataaminen ei ole tehokasta.

Itse ostin 8 v. sitten Kafin, ja ensi töikseni vaihdoin siihen 13-napaisen pistokkeen. Takasumuvalot, peruutusvalot, lataus ja yms. tulivat kerralla peliin. Päivääkään en ole katunut. Nyt pihaan tuli Solifer S4, ja sama talkoo odottaa heti sitäkin.
Otsikko: Vs: Solifer 1999 ajonaikainen lataus?
Kirjoitti: Tunturi - 26.02.2016 kello on 18:29
Kyseessä 10v vanhempi vaunu, mutta jatketaan keskustelua.

Vaunu: Solifer 550 DL -89
Auto: Citroen Evasion -99

Aloin tarkastamaan, että lataako auto vaunun akkua ajon aikana. Kytkin pistokkeen ja auton takasumuvalo syttyi. Samalla vaunun akun jännite hieman notkahti. Irrotin vaunun johdon autosta ja mittasin pistorasiasta jännitteen navasta 2 (ks. liitteen kuva) -> ei jännitettä. Vastaava nasta vaunussa antoi 12,5V jännitteen. Tuosta nastasta menee johto vaunun akulle. Vaunun akku siis sytytti auton takasumuvalon. Ihan loogista. Vaikka luulin, että näissä olisi diodi.

Nyt seuraa se mitä en ymmärrä. Kun vaunu on irto autosta, auton takasumuvalo ei syty, vaikka sulake on ehjä. Miksi?

Vaunussa ilmeisesti kaikki kunnossa ajon aikaista latausta varten, mutta jostain syystä auton päässä on häikkää.

http://matjarv.mbnet.fi/elektron/wlaturi/images/pervaun.gif
Otsikko: Vs: Solifer 1999 ajonaikainen lataus?
Kirjoitti: K.E.V - 26.02.2016 kello on 19:09
Vaunusta tuleva kaapeli 2:s johto on kytketty akun lataukseen (ennen vanhaan normaalia)
Auton pistorasian 2:s nasta on kytketty takasumuvalolle (nykyään normaalia)
Mahdollisesti auton pistorasiassa oleva mirokytkin jysähti auki ja "auto luulee että vaunu on kytkettynä" jossain autossa tosin voi kärähtää elektroniikka noista kykennöistä, 12v pukkaa auton can-väylän ohjausboksiin.
Kaikki sähkölaitteet toimii savulla, ja tästä olsi tullut käyttösavu ulos.
Tosin en usko että 99 Sitruunassa olisi tuota.
Otsikko: Vs: Solifer 1999 ajonaikainen lataus?
Kirjoitti: mjo33400 - 26.02.2016 kello on 19:36
Voisihan olla niinkin, että kytkentärasian mikrokytkin ei palaudu.
Otsikko: Vs: Solifer 1999 ajonaikainen lataus?
Kirjoitti: Tunturi - 26.02.2016 kello on 20:04
Mitä tarkoitatte kytkentärasian mikrokytkimellä ja mikä sen tehtävä on?

Juu, ei ole 99-sitikassa can-väylää  :)  Osittain sitä varten kyselen, että uskaltaako vaunua kytkeä uudempiin autoihin vai onko vaarana, että jotain kärähtää?
Otsikko: Vs: Solifer 1999 ajonaikainen lataus?
Kirjoitti: mjo33400 - 26.02.2016 kello on 20:09
Jotain tämän näköista siellä rasiassa on. Keskity kuvassa vain liittimeen.

(http://karavaanari.org/kuvat/1456510145.jpg)
Otsikko: Vs: Solifer 1999 ajonaikainen lataus?
Kirjoitti: Tunturi - 26.02.2016 kello on 20:22
Huh, että mikrokytkin pistorasiassa. On sen verran rupisen näköinen värkki, että jos sen sisällä on mikrokytkin, niin voipi hyvin olla jumissa.
Otsikko: Vs: Solifer 1999 ajonaikainen lataus?
Kirjoitti: tsahkali - 26.02.2016 kello on 21:14
Tuota....  eikös tämä nyt ole ihan yksinkertaista?  Joko vaihdetaan kumpaankin 13-napainen tai sitten sinne auton päähän vaihdetaan lataus siihen kakkosnastaan.  Kun waunussa ei valopakkoa ole, yhdistelmä toimii.
Otsikko: Vs: Solifer 1999 ajonaikainen lataus?
Kirjoitti: Ossi66 - 26.02.2016 kello on 21:26
Tuota....  eikös tämä nyt ole ihan yksinkertaista?  Joko vaihdetaan kumpaankin 13-napainen tai sitten sinne auton päähän vaihdetaan lataus siihen kakkosnastaan.  Kun waunussa ei valopakkoa ole, yhdistelmä toimii.

Ja kaikissa nykyisissä vehkeessä mukaanluettuna peräkärryt, takasumuvalo loimottaa kaikenaikaa.
Otsikko: Vs: Solifer 1999 ajonaikainen lataus?
Kirjoitti: Ossi66 - 26.02.2016 kello on 21:28
Huh, että mikrokytkin pistorasiassa. On sen verran rupisen näköinen värkki, että jos sen sisällä on mikrokytkin, niin voipi hyvin olla jumissa.

Peruskamaa tuon aikakauden autoissa. Kannattaa korjata ennen katsastusta, kun auton takasumarin pitää toimia katsastuksessa, jos sattuu tarkka katsuri kohdalle.

Edit,
Tuli muuten mieleen, miksi se auton takasumuvalo syttyy, jos siellä on mikrokytkin?  Senhän pitäisi irrottaa auton valaisin ja syöttää virtaa vain autoon. Pistorasiassa on kytketty mikrokytkimen johdot väärinpäin, jos siellä on sellainen.
Otsikko: Vs: Solifer 1999 ajonaikainen lataus?
Kirjoitti: Tunturi - 26.02.2016 kello on 21:32
Kesällä takasumari vielä toimi. Sen pistokkeen vois kyllä uusia. Vaunulla on omaa käyttöä ehkä pari kertaa vuodessa, joten en ala sen takia vaihtamaan autoon, vaunuun ja peräkärryyn 13-napaista. Itse kyllä pärjään tämän kanssa, mutta jos tätä joku vuokrailee, niin olis hyvä tietää, ettei riko paikkoja. No, sen diodin vois ainakin kolvata. Sehän suojais.
Otsikko: Vs: Solifer 1999 ajonaikainen lataus?
Kirjoitti: seppoko - 26.02.2016 kello on 21:34
Peruskamaa tuon aikakauden autoissa. Kannattaa korjata ennen katsastusta, kun auton takasumarin pitää toimia katsastuksessa, jos sattuu tarkka katsuri kohdalle.

Edit,
Tuli muuten mieleen, miksi se auton takasumuvalo syttyy, jos siellä on mikrokytkin?  Senhän pitäisi irrottaa auton valaisin ja syöttää virtaa vain autoon. Pistorasiassa on kytketty mikrokytkimen johdot väärinpäin, jos siellä on sellainen.

Mulla meni n. kymmenen vuotta ennen kuin osui kohdalle "riittävän" tarkka katsuri, joka huomasi takasumarin toimimattomuuden.
Otsikko: Vs: Solifer 1999 ajonaikainen lataus?
Kirjoitti: K.E.V - 26.02.2016 kello on 21:36
Kesällä takasumari vielä toimi. Sen pistokkeen vois kyllä uusia. Vaunulla on omaa käyttöä ehkä pari kertaa vuodessa, joten en ala sen takia vaihtamaan autoon, vaunuun ja peräkärryyn 13-napaista. Itse kyllä pärjään tämän kanssa, mutta jos tätä joku vuokrailee, niin olis hyvä tietää, ettei riko paikkoja. No, sen diodin vois ainakin kolvata. Sehän suojais.
Minä irroittaisin akulta tuon vaunun 2:s johdon. Voi tulla jonkun vuokraajan autosta käyttösavu pois  :(
Ei siitä ainakaan hyötyä ole, koska yleensä autoissa on tuo 2:nen takasumuvalolle. Kuten määräysteksteissäki n.
Otsikko: Vs: Solifer 1999 ajonaikainen lataus?
Kirjoitti: tsahkali - 26.02.2016 kello on 22:56
Ja kaikissa nykyisissä vehkeessä mukaanluettuna peräkärryt, takasumuvalo loimottaa kaikenaikaa.

No juu.  Tämä on nyt taas vähän tämmöinen kysymys....   Jos sumaria ei ole, sen ei tarvi palaa,  Jos se on kärryssä mutta ei autossa, sittenkään ei tarvi palaa, jos pistokkeessa on toimimaton mikrokytkin niin vaunun puolelta johto irti, ei taaskaan pala. Autossa.  Jos tarvii ladata, uusi pistoke tai wanhan kytkeminen uudelleen siellä auton päässä.
Yhdistelmän omistaja voi valita mitä haluaa.
Otsikko: Vs: Solifer 1999 ajonaikainen lataus?
Kirjoitti: Yrjö - 27.02.2016 kello on 06:40
Minä irroittaisin akulta tuon vaunun 2:s johdon. Voi tulla jonkun vuokraajan autosta käyttösavu pois  :(
Ei siitä ainakaan hyötyä ole, koska yleensä autoissa on tuo 2:nen takasumuvalolle. Kuten määräysteksteissäki n.
   Tämä sumarilta lataus on ollut keskustelun aiheena koko minun karavaanari "ikäni" ( n.7-8 v.).
   Itse en havainnut sen kautta mitään todellista latausta, ei siitä ole kukaan muukaan tällä palstalla julkisesti kertonut?
   Että joutaahan se turhana pois.
Otsikko: Vs: Solifer 1999 ajonaikainen lataus?
Kirjoitti: ------- - 27.02.2016 kello on 07:48
Ihmetyttää vaan missä autossa ei ole suoja piiriä tehty, kun tiedetään, että tuosta pistokkeesta lähtevät sähköt voi olla ihan sekaisin, esim maadoitus huono.. Saisinko auton merkin ja mallin..?
Otsikko: Vs: Solifer 1999 ajonaikainen lataus?
Kirjoitti: Rölli - 27.02.2016 kello on 08:29
Ihmetyttää vaan missä autossa ei ole suoja piiriä tehty, kun tiedetään, että tuosta pistokkeesta lähtevät sähköt voi olla ihan sekaisin, esim maadoitus huono.. Saisinko auton merkin ja mallin..?
muistelen ett volvo palstalla oli moisia tapahtumia käynyt
Otsikko: Vs: Solifer 1999 ajonaikainen lataus?
Kirjoitti: Tunturi - 27.02.2016 kello on 09:17
   Tämä sumarilta lataus on ollut keskustelun aiheena koko minun karavaanari "ikäni" ( n.7-8 v.).
   Itse en havainnut sen kautta mitään todellista latausta, ei siitä ole kukaan muukaan tällä palstalla julkisesti kertonut?
   Että joutaahan se turhana pois.

Eikös se lataa, jos sumarin laittais päälle ja 2-nastasta pukkaa 14,4V vaunulle, jonka akun jännite 12V ja risat? Tämä on jo bonuskysymys, varsinaiseen ongelmaani on jo ratkaisu  :)
Otsikko: Vs: Solifer 1999 ajonaikainen lataus?
Kirjoitti: K.E.V - 27.02.2016 kello on 09:25
muistelen ett volvo palstalla oli moisia tapahtumia käynyt
Taitaa olla pari muutakin merkkiä, yritän kaivaa esille. Kun kiinnostus suuri
Ja ei mikään huono maadoitus tuohon vaikuta vaan on hölynpölyä , se vaikuttaa että 12v tuupataan perävaunulta päin auton can-väylässä olevaan trailer boksiin  Thumbd
Eikös se lataa, jos sumarin laittais päälle ja 2-nastasta pukkaa 14,4V vaunulle, jonka akun jännite 12V ja risat? Tämä on jo bonuskysymys, varsinaiseen ongelmaani on jo ratkaisu  :)
Ei hirveästi lataa , sinunkin sumarin syöttö voi tulla jostain 0,25 neliön langasta, siinä ei paljon amppeereja kulje , vaikka nimellisjännite olisikin laturin navassa mainitsemasi maksimi. Toiveunta
Otsikko: Vs: Solifer 1999 ajonaikainen lataus?
Kirjoitti: Rölli - 27.02.2016 kello on 11:14
Taitaa olla pari muutakin merkkiä, yritän kaivaa esille. Kun kiinnostus suuri
Ja ei mikään huono maadoitus tuohon vaikuta vaan on hölynpölyä , se vaikuttaa että 12v tuupataan perävaunulta päin auton can-väylässä olevaan trailer boksiin  ThumbdEi hirveästi lataa , sinunkin sumarin syöttö voi tulla jostain 0,25 neliön langasta, siinä ei paljon amppeereja kulje , vaikka nimellisjännite olisikin laturin navassa mainitsemasi maksimi. Toiveunta
periaatteessa kyllä mutt käytäntö vaatii hieman rakentelua...
eli auton perään akulta tai laturilta kunnon syöttöpiuha ja laittaa relleenkautta kakkosnapaan syöttö ja relettä ohjaa sumuvalon piuhalla Thumb sumarille oma sulake pistokkeen mikrokytkimen jälkeen jottei se oo sen syöttökaapelin 30A:n sulakkeen varassa.

näin pysyy auton toiminnot alkuperäsenä ja vaunu latautuu :D
Otsikko: Vs: Solifer 1999 ajonaikainen lataus?
Kirjoitti: Tunturi - 27.02.2016 kello on 11:21
Noin ohuella karvalla (0,25mm2) jännite tipahtaa reilut 2V akulta akulle 5A virralla. Käytännössä vaunulla latausjännite olis rapiat 12V. Eli sellaista kohtalaista ylläpitoa. Pienemmällä virralla häviö toki pienempi. Paksumpi piuha olis poikaa, mutta hätätilassa tuokin auttais. Tosin näin vanhassa autossa, kun ei can-väylää ole, johdot kai paksumpia.
Otsikko: Vs: Solifer 1999 ajonaikainen lataus?
Kirjoitti: K.E.V - 27.02.2016 kello on 12:17
periaatteessa kyllä mutt käytäntö vaatii hieman rakentelua...
eli auton perään akulta tai laturilta kunnon syöttöpiuha ja laittaa relleenkautta kakkosnapaan syöttö ja relettä ohjaa sumuvalon piuhalla Thumb sumarille oma sulake pistokkeen mikrokytkimen jälkeen jottei se oo sen syöttökaapelin 30A:n sulakkeen varassa.

näin pysyy auton toiminnot alkuperäsenä ja vaunu latautuu :D
No noin minullakin hieman muunneltuna , eli  on 3x- ja 3x+ kunnon kaapeleilla auton virtalukon ohjaamilla releillä.
Vastasin vain sillä takasumarin kytkimellä lataamiseen.