Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Vetoautot => Aiheen aloitti: Topelius - 1.08.2014 kello on 16:57
-
Letkulämmitin vai säteilijä? Tarkoitus olisi laittaa eberin kaveriksi lohkolämmitin laturilla. Vaihtoehtoina on nuo kaksi eri mallia.
Työpaikalla saisin pitää autoa päivän johdon perässä, jolloin saisi myös rauhassa latailla akkua. Voiko letkulämmitin olla monta tuntia päällä?
-
Kyllä se letkulämmitin on tehokkampi..
Säteilijä hukkaa kovasti lämpöä ulkoilmaan.
Kyllähän se vastus itteensä kerää karstaa veden mineraaleista jos joka päivä hehkuttaa tuntisotalla.Mutta varmaan se kestää aikansa jos pari tuntia päivässä lämmittelee.. Thumb
-
Mutta säteilijä saa huolettomasti olla päällä vaikka kuinka kauan, ilman että se vahingoittaa moottoria. Mutta mites tuo letkulämmitin, saako sitä pitää päällä yhtälailla?
-
Mulla on tuossa nuoremmassa letkulämmitin joka on osoittautunut erittäin kiusalliseksi. Kylmällä kun sillä lämmität niin niin joku termostaatti haistelee että käynnistät lämpimän koneen jolloin hehkut eivät hehku ja kone käynnistyy epätasaisesti. Ilman sähkölämpöä lähtee tasaisemmin kun kone hehkuu riittävästi.
Toisessa V-ssa on säteilijä joka voi olla huoletta päällä, auto latautuu hyvin ja käynnistyy tasaisesti. Ota siitä sitten. ;D
-
Mulla on tuossa nuoremmassa letkulämmitin joka on osoittautunut erittäin kiusalliseksi. Kylmällä kun sillä lämmität niin niin joku termostaatti haistelee että käynnistät lämpimän koneen jolloin hehkut eivät hehku ja kone käynnistyy epätasaisesti. Ilman sähkölämpöä lähtee tasaisemmin kun kone hehkuu riittävästi.
Toisessa V-ssa on säteilijä joka voi olla huoletta päällä, auto latautuu hyvin ja käynnistyy tasaisesti. Ota siitä sitten. ;D
Siinähän se tuli: Toinen lämmittää, toinen ei! ;D
-
Mulla oli pikku-Mersussa säteilylämmitin Webaston lisäksi juurikin siksi ku työnantaja tarjoaa ilimaseksi tolppasähköä parkkipaikalla. Defalla ei ollu A170:een muuta tarjollakaan. Eihän siinä säteilijän lämmitystehoilla päässy hurraamaan ku pakkasta oli enemmän ku -20 C. Ajoi kyllä asiansa pitkäaikaislämmittä jänä ku Webstolla sai tarvittaessa tehoja. Ja cTek Polar hoiti akun ylläpitolatauksen aina, kun auto roikan päässä. Riitti virtaa Webastoon lyhyemmilläki ajomatkoilla.
-
Juuri nämä Webastot/ lyhyet ajot aiheuttavat lisälatauksen tarvetta, jolloin se hoituu kätevästi tuolla Defan säteilylämmittimell ä+ylläpitolaturilla. Tosin en tiedä onko pidempiaikainen lämmittäminen Galixin letkulämmittimellä kovinkaan haitallista. Jotkut kuitenkin näin väittävät. :-\
-
Letkulämmittäjä ehdottomasti!
Säteilijä on helppo asentaa pultin alle ja tietty siitä vaivaton ettei varmasti huomaa auton anturitkaan, sen huomaa vaan asennus ja sähkölaskusta, ihan turhia!
Parissa autossa oli ja oikein mittasin lämpöjä, täyttä huijausta ja turhaa rahanmenoa!
-
Olen täysin samaa mieltä, kuin kuusaan matti. Säteilijällä ei ole mitään virkaa. Nykyään on olemassa paketteja, jossa on myös vesipumppu letkulämppärin kaveriksi. Uusissa autoissa, kun tuppaa menemään noi jäähdytyskierrot aika paljon monimutkaisemmiksi, kuin esim. vanhassa Taunuksessa niin ei vapaakierto toimi samalla tapaa enää.
Hinta tosin tuollaisessa letkulämppäri+vesipumppu yhdistelmässä ei ole kovin edullinen.
Itse laittaisin webaston kaveriksi pelkästään akkulaturin, jolla työpaikalla ollessa pitää akun latausta yllä kun siihen on kerran mahdollisuus.
-
Säteilylämmitin on oikein hyvä ilmajäähdytteisessä Briggs&Strattonissa, joka kuljettaa päältäajettavaa 4-veto-Husqvarnaa. Sellaisen asentelin tuossa puolitoista vuotta sitten, ja hyvin lähtee Rikke-Rattori kovillakin pakkasilla käyntiin. Joku autoon tarkoitettu se oli, silmämääräisesti sopivimman valitsin varaosaliikkeestä.
Autokäytössä letkulämmitin lämmittää paremmin, mutta aiheuttaa monissa autoissa ristiriitaa eri anturien välillä, ja siksi moottori käynnistyy huonommin. Se on kuitenkin täysin mitätön paha kylmäkäynnistykseen verrattuna.
-
Se tuossa Calixin letkulämmitimessä houkuttelee, kun se maksaa laturin kanssa vaan 200€. Pelkkä Defan säteilijä maksaa jo 170e...
-
Parissa autossa oli ja oikein mittasin lämpöjä, täyttä huijausta ja turhaa rahanmenoa!
Olen sitä säteilylämmittäjää minäkin mitannut ja on se sentään tyhjää parempi, koska jos ulkona on 0 astetta ja kahden tunnin lämmitysajalla sylinterikannen pintalämpötila yli +30 astetta niin onhan se vähintään 30 astetta lämpimämpi moottorin alakertakin kuin mitä se olisi jos ei lämmittäisi laisinkaan. -10 asteessa sama pari tuntia riittää nostamaan kannen lämmöt reiluun +10 asteeseen ja jos ulkona on -30 astetta niin silloin on lämmitysaikaa nostettava kolmeen tuntiin niin silloin kannen lämpötila on nippa nappa plussan puolella....mutta onhan se sentään plussalla joten en allekirjoita tuota huijausta. Talvella vaimon autoon varta vasten tilattiin säteilylämmitin letkulämmittimen vaihtoehdoksi, letkulämmittimistä on itselläni huonoja kokemuksia joten siitä syystä en sitä valinnut.
-
Letkulämmitin vai säteilijä? Tarkoitus olisi laittaa eberin kaveriksi lohkolämmitin laturilla. Vaihtoehtoina on nuo kaksi eri mallia.
Työpaikalla saisin pitää autoa päivän johdon perässä, jolloin saisi myös rauhassa latailla akkua. Voiko letkulämmitin olla monta tuntia päällä?
Mihin olet tuota lämppäriä laittamassa ?
Henkilöpirssiin ?
Tuo säteilijä lämmittää öljyt, ei nesteitä suoraan mutta lämmittää pitkään käytettynä koko moottoria.
Säteilijän teho on pienehkö jolloin lämmitintä voidaan pitää päällä pidempiäkin aikoja vaarantamatta glykolien laatua ja öljythän kestää tuollaisen säteilijän aikaansaaman lämmön hyvin.
Ja jos moottorin öljyt on pakkaskelillä jonkin verrankaan plussan puolella on siitä auton käynnistymiseen ISOapu.
Jos käytetään pitkäaikaisesti pistemäistä glykolin lämmitintä moottorin lohko lämpenee epätasaisesti jonka seuraukset voivat olla moottorille kohtalokkaat, kansi vuota jne jne jne, kaikenlaista vaivaa ilmestyy.
Ei kannata sortua kaikkiin "houkutuksiin" . . .
-
Joo kyllä tuo silitysrauta on varmaan oikea vaihtoehto meikäläiselle. Tuohon Raviin olen sitä laittamassa, jossa on jo eberi jos tehoja tarvitsee.
-
Olen sitä säteilylämmittäjää minäkin mitannut ja on se sentään tyhjää parempi, koska jos ulkona on 0 astetta ja kahden tunnin lämmitysajalla sylinterikannen pintalämpötila yli +30 astetta niin onhan se vähintään 30 astetta lämpimämpi moottorin alakertakin kuin mitä se olisi jos ei lämmittäisi laisinkaan. -10 asteessa sama pari tuntia riittää nostamaan kannen lämmöt reiluun +10 asteeseen ja jos ulkona on -30 astetta niin silloin on lämmitysaikaa nostettava kolmeen tuntiin niin silloin kannen lämpötila on nippa nappa plussan puolella....mutta onhan se sentään plussalla joten en allekirjoita tuota huijausta. Talvella vaimon autoon varta vasten tilattiin säteilylämmitin letkulämmittimen vaihtoehdoksi, letkulämmittimistä on itselläni huonoja kokemuksia joten siitä syystä en sitä valinnut.
En halua alkaa väittelemään.
Kaikki jotka osaa laskea voivat laskea miten paljon 500w vastus pultin alla öljypohjassa lämmittää moottorivettä vaikka -20C pakkasessa.
miksi tämmöisiä myydään?
-
En halua alkaa väittelemään.
Kaikki jotka osaa laskea voivat laskea miten paljon 500w vastus pultin alla öljypohjassa lämmittää moottorivettä vaikka -20C pakkasessa.
Ei kai tässä väitellä mutta on niissä noissa lämmittimissäkin eroja, Toyotassa ja Daciassa tuo säteilylämmitin on moottorin keskellä lohkoa, ei todellakaan öljypohjassa.
Tuohon Raviin olen sitä laittamassa, jossa on jo eberi jos tehoja tarvitsee.
Isän bensa-RAV4:ssa on myös säteilylämmitin ja vaikkei se nyt mikään älyttömän tehokas ole 300 Watin lukeman perusteellakaan niin yleensä aina se moottori on plussan puolella.
-
Olen kuullu kyllä noista säteilijöistä jotta ovat kelvottomia pohjosen oloihin.
Mutta eikai siinä jos pitää laittaa niin laittaa ja sitten seuraavaksi se letkuhästäq.. Thumb
-
En halua alkaa väittelemään.
Kaikki jotka osaa laskea voivat laskea miten paljon 500w vastus pultin alla öljypohjassa lämmittää moottorivettä vaikka -20C pakkasessa.
miksi tämmöisiä myydään?
Kuulemani mukaan, kun nykyään ei moottoreissa ole pakkasproppuja, mihin ennen asennettiin vastus.
-
Toyotassa ja Daciassa tuo säteilylämmitin on moottorin keskellä lohkoa, ei todellakaan öljypohjassa.
Näkyy olevan lämppärin sijoituksilla eroja . . .
Joten taitanee mennä jutut osin sarjaan toiset puhuu aidasta toiset aidan seipäistä . . .
Olisi aiheellista puhua vain ja yksinomaan vain kyseisestä autosta, ei muista.
Joten aloittajan olisi kenties aiheellista kertoa auton tarkat tiedot jotta saataisiin pohjaa asiaan, muutoin juttu on "puutaheinää" . . .
-
Kuulemani mukaan, kun nykyään ei moottoreissa ole pakkasproppuja, mihin ennen asennettiin vastus.
Siksi juuri letkulämmittimet ovat kokeneet uuden tulemisen. 1000W lämmitin, pumppu ja yxi rele, joka käynnistää lämppärin puhaltimen, niin on koko auto lämmin...
-
njoo, omat kokemukset liittyvät vain öljypohjaa lämmittävästä 300W lämppäristä. Se oli ainakin ihan mitään tekemätön laitos.
Pinta-ala, jolla tuo lämppäri oli kosketuksissa ö-pohjaan oli kaksi sellaista 2x2cm pintaa.
-
Kuulemani mukaan, kun nykyään ei moottoreissa ole pakkasproppuja, mihin ennen asennettiin vastus.
Helppo asennus!
-
Siksi juuri letkulämmittimet ovat kokeneet uuden tulemisen. 1000W lämmitin, pumppu ja yxi rele, joka käynnistää lämppärin puhaltimen, niin on koko auto lämmin...
Varmasti toimii!
Ei tarvi ku letkulämppärin.
Säteilylämmitin siellä öljypohjanruuvin alla ei lämmitä kuin myyjää ja sähköyhtiötä.
m
-
Säteilylämmitin siellä öljypohjanruuvin alla ei lämmitä kuin myyjää ja sähköyhtiötä.
m
Et tainnut Matti lukea viestiäni....itse en ole moneen vuoteen nähnyt kenenkään tuttuni autossa säteilylämmitintä joka olisi ÖLJYPOHJASSA...kerr o missä autossa on öljypohjassa oleva säteilylämmitin ? (mieluiten tämän vuosituhannen puolelta)
-
Ilma jäähdytteisissä taisi olla öljypohjassa ennen vanhan. Jos letku lämmittimen saa kiertovesi pumpulla ni se on hyvä muuten se ei yleensä kestä.
Sätelylämmitin on paree ku ei mitään. Merkkikohtainen varsinkin. Voi olla päällä pidempiäkin aikoja.
-
Et tainnut Matti lukea viestiäni....itse en ole moneen vuoteen nähnyt kenenkään tuttuni autossa säteilylämmitintä joka olisi ÖLJYPOHJASSA...kerr o missä autossa on öljypohjassa oleva säteilylämmitin ? (mieluiten tämän vuosituhannen puolelta)
Ainakin 2008 vuosimallin Skoda Octaviassa oli öljypohjassa lämppäri ja ihan onneton niin kuin jo aiemmin kerroinkin.
Ja varmaan samaan tapaan kaikissa muissakin tuon pohjalevyn autoissa.
-
Ja sillä, onko öljy öljypohjassa -20-asteista vai 0-asteista, on todella suuri merkitys moottorin kulumiselle kylmäkäynnistyksess ä. Moniko on muutes koittanut kaataa -30-asteista öljyä ulos kanisterista? Ei ole mitään kamalan notkeaa tavaraa enää, huonommat öljyt jää purkkiin odottelemaan lämpimämpiä ilmoja.
-
Ja varmaan samaan tapaan kaikissa muissakin tuon pohjalevyn autoissa.
Että noinkin uusissa on vielä noin onnettomia lämmittimiä ja tietenkin juuri VW-yhtymän autoissa.
-
Että noinkin uusissa on vielä noin onnettomia lämmittimiä ja tietenkin juuri VW-yhtymän autoissa.
Tietenkin...myös Bemarissa oli sama p**ka. Sekin oli 2008 vuosimallia.
Bensoissa lienee Bemarissa erilainen, kun öljypohja oli muovia tms.
-
Moniko on muutes koittanut kaataa -30-asteista öljyä ulos kanisterista? Ei ole mitään kamalan notkeaa tavaraa enää, huonommat öljyt jää purkkiin odottelemaan lämpimämpiä ilmoja.
Kyllä se sieltä tulee, kun puristaa... ;D Kerran tehnyt, kun luulin että öljy oli vähissä. Ulkona -35. Lantikka tolpassa ja toinen akku sisällä lämpimässä ja lähtihän se käyntiin. Hetken päästä kuitenkin öljyvalo syttyi! Ongelma olikin sitten siinä, että öljy ei ollut vähissä, vaan se jäi kaikki kanteen!! Muutaman kerran kun käynnisti, niin alkoihan se kiertää. Sen jälkeen ostin magneettikiinnittei sen lämmittimen, jonka sai tarvittaessa kiinni öljypohjaan. Nykyöljyt on onneksi liukkaampia.
Oli muuten hotellin piha täynnä köyden kanssa juoksevia miehiä, kun savu alkoi nousta pakoputkesta. 8)
-
Et tainnut Matti lukea viestiäni....itse en ole moneen vuoteen nähnyt kenenkään tuttuni autossa säteilylämmitintä joka olisi ÖLJYPOHJASSA...kerr o missä autossa on öljypohjassa oleva säteilylämmitin ? (mieluiten tämän vuosituhannen puolelta)
Siis lohkon säteily "lämmitin"
Opel Zafira 2007
Citroen Picasso 2008
Nissan Quashqai 2009
MB 200Cdi 2010 (ei sähköl)
huomasin kysyä, että mikä "lämmitin"?, helppo asentaa ja rahastaa.
Nytkin on ihan tältä vuosituhannelta Subaru 2014, mihin en huolinut turhuutta.
Oikeasti öljypohjassa voisi toimia, mutta lohkolämmitin on siinä lohkossa pultin alla, ei paljon lämmitä.
-
Opel Zafira 2008
Citroen Picasso 2010
Sitten huomasin kysyä, että mikä "lämmitin"?
Niin no joo...mun kavereilla kun on noita japseja enempi niin niissä nuo säteilylämmittimet oikeasti jopa lämmittävät moottoria, ei lohkolämmittimen veroisesti mutta sentään siihen tyyliin jotta sen myös tuntee jopa kädellä kokeillen.
-
Noista osista on kyse.
Tässä säteilijä
http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/459821/455834?ajoneuvo=596
Tässä letkulämmitin.
http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/456480/649631?ajoneuvo=596
-
Toisenlainen ajatus:
Tuollaisen letku-,säteily- tai lohkolämppärin kokonaishinnalla (~300€) ostat polttoainetta webaa/eberiin ~420 tunniksi. Sitten kun se pilkotaan käyttökerroiksi (15-30min); 825 - 1650 krt
Ajatus oli työnantajan piikkiin laittaa, niin aika pitkään saa olla sillä töissä, että pääsee edes omilleen.. :laugh:
-
Tuollainen akkulaturi on pakko joka tapauksessa laittaa, kun työmatka ei ole kuin 14km. Ja lisäksi tuon lohkolämmittimen toiminta on takuuvarma kelillä kuin kelillä.
Oma kokemus on ollut kolmessa autossa, että aina joskus noiden polttoainelämmitime n kanssa on ollut heikkoja hetkiä.
-
Mulla käyttöautoissa on ollut ongelmitta vuodesta 2001 pelkästää dslämppäreitä ilman lohkista - parissa bensakikkareessa pelkkä lohkis.. -82 vuoden rattorissa ilmaweba, jolle ei koskaan tehty mitää..
Koskaan en ole akkujen kanssa joutunut pulaan. Vaimolla v50 1.6eD:ssä pöhisee todella paljon - työmatka 4 km, eikä akku (ja S/S akku) ole koskaan osoittanut hyytymisen merkkiä..
Saabin CAN-väylän Eberiä en saa edes pois päältä (kuin sulakkeet riipimällä) - on päällä jo +8C ulkolämmöillä.. Koskaan ei meillä ole akkulatureilla avitettu näitä nykyisiä tai edellisiä.. Taukolämmittimenä molemmissa käytetää paljon kaupassa käyntien ajan.
Olenko sitten vain onnekas - tai no, 2 kertaa on historiassa jäänyt lohkiksen piuha kiinni lähtiessä. Molemmilla kerroilla meni töspöli autonpäässä, ja toisella vielä piuhakin kun jäi eturenkaan alle..
Mutta kukin tehkööt miten haluaa - mielipiteitähän nämä vain Thumb
-
Niin no joo...mun kavereilla kun on noita japseja enempi niin niissä nuo säteilylämmittimet oikeasti jopa lämmittävät moottoria, ei lohkolämmittimen veroisesti mutta sentään siihen tyyliin jotta sen myös tuntee jopa kädellä kokeillen.
Foresteriin sai onneksi vielä oikean lämmittimen. Autossa on myös Webasto, omalla akulla ja latruri joka kotona tolpassa lataa molemmat akut. Tällainen järjestely siksi, että Webasto käy joskus todella paljon ja nurkka-ajoa on vielä enemmän.
-
Mulla oli pikku-Mersussa säteilylämmitin Webaston lisäksi juurikin siksi ku työnantaja tarjoaa ilimaseksi tolppasähköä parkkipaikalla.
Montako talvea saat lämmittää työnantajan piikkiin ennenkuin Defan asennuksesta johtuneet kulut on kuoletettu? ;)
En tykkää ollenkaan mistään lohko-, letku- tai säteilylämmittimist ä, kone ei kuitenkaan lämpene käyntilämpöiseksi, joten vaikka sisätilanpuhaltimel la olisikin saatu sisätilatkin "lämpimiksi", ne jäähtyy hetkessä ennenkuin moottori on ajettu käyntilämpöiseksi. Vielä niin turkasen hidasta pakkasella saada Defalla mitään lämpöä aikaiseksi.
Webasto rules! Thumb
-
Autossahan on jo ylimääräinen vesipumppu eberin takia. Ei sitä saisi samalla pyörimään kun letkulämmitin on käytössä?
-
Autossahan on jo ylimääräinen vesipumppu eberin takia. Ei sitä saisi samalla pyörimään kun letkulämmitin on käytössä?
Saahan sen, kun vähän askartelet...
-
Ehdottomasti letkulämmitin,oli bemarissa 540 v8,sätely lämmitin josta ei ollut apua -30 asteessa...
-
No ei varmasti ollutkaan. Pikkusen vaikuttaa se montako kiloa rautaa on lämmitettävänä.
-
No ei varmasti ollutkaan. Pikkusen vaikuttaa se montako kiloa rautaa on lämmitettävänä.
Just näin,ei voi lämmittää ns.autoja ;) :D
-
Toisenlainen ajatus:
Tuollaisen letku-,säteily- tai lohkolämppärin kokonaishinnalla (~300€) ostat polttoainetta webaa/eberiin ~420 tunniksi. Sitten kun se pilkotaan käyttökerroiksi (15-30min); 825 - 1650 krt
Ajatus oli työnantajan piikkiin laittaa, niin aika pitkään saa olla sillä töissä, että pääsee edes omilleen.. :laugh:
Entä kun sitä webaa/eberiä ei ole?
-
Ostaa sitten sellaisen eberin ja korjailee sitä kolmen neljän vuoden välein...ei ole mitään halpaa noiden korjailu. ^-^
Lämmitetään pakokaasuilla moottori heti kunhan vain sen käynnistää...noin tekee Toyota. Thumb
-
Ostaa sitten sellaisen eberin ja korjailee sitä kolmen neljän vuoden välein...ei ole mitään halpaa noiden korjailu. ^-^
Pessimismin maailmanennätys, vai onko meille taas sattunut sekundakappaleita, kun eivät vielä 8v jälkeen ole särki?
-
Autoissa ei ole kokemusta eberissä, mutta noissa maansiirtohärveleis sä on annettu nimeksi eeberperkele, on ne joskus vissiin toiminu 2vuotta ei paljo pidempään.
-
Entä kun sitä webaa/eberiä ei ole?
Niin, eikä sähkölämppäriäkään - on sitten ilman ja keskittyy sulanmaanaikaan, kuten minä tällä Rimorin pömpelillä ;D
Sen sijaan, jos lohkiksia kaipaa, niin kattelee vaikka tehokkaampia; esim.
(http://www.nettiosa.com/images/products/defa-ternostaatilla_prpage.jpg)
http://www.nettiosa.com/defa_letkulammin_termostaatilla__ns_yleislammittimet
Voi käyttää termostaattin takia pidempääkin..
-
Ei ne Eberit niiin paskoja ole. Mulla oli edellinen yli 6 vuotta ja ei mitään vikaa koskaan. Ongelmia on yleensä niissä malleissa, jotka alkaa automaattisesti lämmittämään ja autolla ajellaa pätkäajoa. Näin olen alan ihmisiltä kuullut.
Riittävän pitkät lämmitysajat vaan laitteisiin, niin pysyy vetreänä.
-
Eberi D5W käytössä vuodesta -99, huollot (lähinnä sisuskalujen tarkastus) muutaman vuoden välein ja kunto edelleen "Mint"!
-
Ongelmia on yleensä niissä malleissa, jotka alkaa automaattisesti lämmittämään ja autolla ajellaa pätkäajoa.
Tuon takia minäkin olen Eberiä ongelmallisena pitänyt, no hyvähän se on jos pääsee monta vuotta ilman ongelmia.
-
Sen sijaan, jos lohkiksia kaipaa, niin kattelee vaikka tehokkaampia; esim.
(http://www.nettiosa.com/images/products/defa-ternostaatilla_prpage.jpg)
http://www.nettiosa.com/defa_letkulammin_termostaatilla__ns_yleislammittimet
Voi käyttää termostaattin takia pidempääkin..
Tollasessa olis ideaa jos sähköllä pitää lämmittää, tosin 10A propun saa unohtaa jos vielä kunnollista sisätilanlämppäriä käyttää samalla.
Webasto mieluummin kuin Eberi.
-
Eberiin saa varaosia paremmin, eikä tarvitse ostaa niin "isoja kokonaisuuksia", mutta tuokin on makuasia.
Nyt varmaan näyttää siltä että tuohon Calixin letkulämmitin. Laturin kanssa pakettille tulee noin 250e plus asennus. Vastaava defan osien kanssa 400e
-
Eberi D5W käytössä vuodesta -99, huollot (lähinnä sisuskalujen tarkastus) muutaman vuoden välein ja kunto edelleen "Mint"!
Mulla on as.autossa ollut ja on edelleen -89 vuodesta lähtien 5 kw Eberi. Ei koskaan huollettu ja säännöllisen epäsäännöllisesti käytetty, lämmittäen moottoria ja as. osaa vaihtoehtoisesti tai yhtäaikaa. Ei pienintäkään häiriötä koskaan, ellei lasketa akkujen hiipumista. Eli haukkaa kyllä virtaa jonkin verran.
Taitaa tosin tämän päivän vehkeet olla vähän eri maailmasta.
-
Ei ne Eberit niiin paskoja ole. Mulla oli edellinen yli 6 vuotta ja ei mitään vikaa koskaan. Ongelmia on yleensä niissä malleissa, jotka alkaa automaattisesti lämmittämään ja autolla ajellaa pätkäajoa. Näin olen alan ihmisiltä kuullut.
Niin minäkin olen kuullut...
Itselläni oli edellinen Expert paku 10 vuotta ja 420 tuhatta. Webasto oli termostaattiohjattu, eikä sitä huollettu kertaakaan.
Tiedä sitten oliko se pätkittäinen Webaston käynnistyminenkään niin kovin kuluttavaa. Ehkäpä pahin isku lämmittimelle on kesäaika, jos se ei saa kertaakaan käynnistyä. Ryytyypi.