Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Vetoautot => Aiheen aloitti: ea - 27.03.2014 kello on 20:56
-
Kuningaskuluttaja 27.3.
http://yle.fi/aihe/kuningaskuluttaja
Ohjelma sivun alaosassa.
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/03/27/autojen-maahantuojat-panttaavat-tietoja-vioista
-
Näin se menee. Mulla on yksi näistä autoista jossa kompressorin laukeaminen on aiheuttanut täystuhon moottorille. Auto on V70 d5 vm.08.Vahinko tapahtui edellisellä omistajalla, jolloin autolla oli ajettu 91 tuhatta km. Vuosi sitten(90tuh.) autoon oli varmuuden vuoksi vaihdatettu kaikki jakopäähän liittyvät vermeet merkkiliikkeessä ja siitä huolimatta oli tullut täystuho sen kummemmin varoittelematta.Asi akas oli vaihtanut sen hinausautoon päin ja jatkanut matkaansa Mersulla.
Autoliike oli saanut korvauksetta tehdasuuden moottorin. Ostaessani auton uusi vaihtomoottori ei vaikuttanut hintaan kumpaankaan suuntaan.
Niinhän tuo hyrrää kuin uusi. 20tuh. on mennyt ainakin ongelmitta. Sitä en tiedä paljonko edelliselle omistajalle tuli arvon alenemista konerikosta,mutta jo vaihtokauppaa tehdessä oli tiedossa että autoliike saa siihen tehdasuuden koneen.
-
Onneksi vanhemmassa D5:ssä tuo apulaitehihna EI pääse jakohihnan väliin Thumb
Rakenne erilainen.
Tuon kuningaselättäjän jutun katsoin.
Ihmettelin yhtä seikkaa !
Puhuttiin paljonko maksoi uusi kone.
Samanverran ajetun konepaketin olisi saanut 1/3 :s osalla tuosta hinnasta mitä remontti maksoi.
Eihän se auto ollut uusi, eikä siihen silloin olisi tarvinnut maksaa uutta konetta kenenkään , ei valmistajan eikä välttämättä ostaa omistajankaan.
Tuossa 2800€ 150 tkm ajettu paketti http://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo/VOLVO-V70/2005_2008/Motor/Motor-Diesel/Alla/ID-27070222/OEM-6901456/
Elämä on ;)
-
Onneksi vanhemmassa D5:ssä tuo apulaitehihna EI pääse jakohihnan väliin Thumb
Rakenne erilainen.
Tuon kuningaselättäjän jutun katsoin.
Ihmettelin yhtä seikkaa !
Puhuttiin paljonko maksoi uusi kone.
Samanverran ajetun konepaketin olisi saanut 1/3 :s osalla tuosta hinnasta mitä remontti maksoi.
Eihän se auto ollut uusi, eikä siihen silloin olisi tarvinnut maksaa uutta konetta kenenkään , ei valmistajan eikä välttämättä ostaa omistajankaan.
Tuossa 2800€ 150 tkm ajettu paketti http://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo/VOLVO-V70/2005_2008/Motor/Motor-Diesel/Alla/ID-27070222/OEM-6901456/
Elämä on ;)
Kyllä minua ottaisi päähän, jos autoon laitettaisiin joku romuliikkeestä hommattu moottori. Tuo 150 tuhatta ajettu ei kerro moottorin kunnosta ja aikaisemmasta käytöstä yhtään mitään.
-
Mistä sä tiedät miten sun vanhalla katiskalla on ajettu ennen ostamistasi, minä en ainakaan omista katiskoista tiedä. Mutta selvännäkijät on tietenkin erikseen. :-*
Eikä nuo ole romuliikkeitä ,vaan autopurkaamoja.
Tuokin Jönköpingiläinen. Tuo autoja ympäri eurooppaa , kolaroituja uudehkoja autoja. Seassa tietenkin ruotsalaisiakin.
Käväisin ostamassa sumuvalon sieltä ja näin touhun. http://www.jb-bildemo.se/fi/om-foretaget/
Edit:
Takaukset Työpajat
A-takuu
Koskee osia 150 000 km asti riippumatta auton iästä.
Takuuaika 12 kuukautta tai 10 000 km sen mukaan kumpi saavutetaan ensin.
Osa vaihdetaan vastaavaan tai korvataan asiakkaalle.
Asennus ja poistaminen korvataan merkkivalmistajan voimassa olevan aikahintalistan ja käytetyn ajan mukaan reklamaatiotapauksi ssa.
B-takuu
Koskee osia 150 000 – 250 000 km asti riippumatta auton iästä.
Takuuaika 12 kuukautta tai 10 000 km sen mukaan kumpi saavutetaan ensin.
Osa vaihdetaan vastaavaan tai korvataan asiakkaalle.
C-takuu
Toimintatakuu. Asiakkaalle kerrotaan osan tilasta.
Palautusoikeus 30 päivää, osa korvataan.
C-takuun yhteydessä asiakas maksaa palautuksen kuljetuskustannukse t.
Pätevä takuu näkyy laskulla.
Asiakkaan tulee todistaa mittarin tila.
-
Mistä sä tiedät miten sun vanhalla katiskalla on ajettu ennen ostamistasi, minä en ainakaan omista katiskoista tiedä. Mutta selvännäkijät on tietenkin erikseen. :-*
Se on kyllä totta..
Käytetyt ovat usein arvoitus. Omalle kohdalle on osunut hyvin vähän ajettujakin, mutta kaltoin kohdeltuja. Takuuaikana sitten parsittu. Joskus sitten taas ihan timantteja.
Sensijaan uutena ostetuista tietää varmasti mitä saa. Useimmiten ne omassa käytössä kestävätkin suht moitteetta. Siihen hyvin pidettyyn sitten romujobbarin kone tilalle, niin kyllä sapettaisi. Kyllä mielummin sitten täysi koneremontti, jos ei uutta konetta saa.
-
Volvohan ei ole tämän(kään) vian kanssa yksin, kyseessä taitaa olla yleisempikin suunittelukukkanen. Tätähän toki ei voi julkisesti myöntää yksikään valmistaja ja kaikkein vähiten Saksalainen :-X
-
Volvohan ei ole tämän(kään) vian kanssa yksin, kyseessä taitaa olla yleisempikin suunittelukukkanen. Tätähän toki ei voi julkisesti myöntää yksikään valmistaja ja kaikkein vähiten Saksalainen :-X
Tämä ongelmahan on tyypillinen PSA koneissa, joita itsekin käytän. Kampiakselin hihnapyörä pettää ja hihna katkeaa. Hihnanriekaleet pääsee jakohihnan väliin ja räjähdys on valmis.
Siihen on kyllä helppo varautua, kun kuulee hihnapyörän kilkatuksen.
-
Tämä ongelmahan on tyypillinen PSA koneissa, joita itsekin käytän. Kampiakselin hihnapyörä pettää ja hihna katkeaa. Hihnanriekaleet pääsee jakohihnan väliin ja räjähdys on valmis.
Siihen on kyllä helppo varautua, kun kuulee hihnapyörän kilkatuksen.
Tämä vikahan on myös tyyppivika tässä vanhemmassa Volvon D5 moottorissa :(
-
Joo, kyllä se on aika "sikaa säkissä" ostamista, noissa purkukoneissa - vaikka ikä ja kilsat pitäis paikkansa, ei se koneen kunnosta anna mitään takeita. Sehän pitäis purkaa palasiksi ja tarkastaa kuluneisuus.. Purkuautokin on voinut maata hetken vedessä..
Lisäksi saa 2008 malleissa olla tarkkana, että ei osta euro5:n tilalla euro4:sta :-[
Tuo kerrottu kompuran magkkukytkin on sinällään mielenkiintoisessa paikassa, että kuinka sen vikaantuminen voi jumiuttaa kompuran - sijaitsee siis kompuran akselilla, on/off-osa joka vain kytkee kompuran pyörimään tai vapauttaa sen ihan vaikka sormin pyöriteltäväksi.. tietty, jos laakerointi kuluu väljäksi hihnan luiskahdus voi seurata
(http://static1.apwcontent.com/remote/brandstore/4-seasons/assets/images/product/AC%20Clutch.jpg)
Noista osista käämi on ainoa, joka ei pyöri akselin munkana.
Edit: vähänkään autostaan huolehtivan kannattaa kerta vuoteen ottaa monilaitehihna paikoiltaa, pyöritellä kaikkia hinnapyöriä ja harjata pienet kivet urista - sekä hihnapyöristä että hihnasta (nurinpäin ympäri). Pidentää hihnan ikää ja tuleepahan tarkastettua laakerointi..
-
Edit: vähänkään autostaan huolehtivan kannattaa kerta vuoteen ottaa monilaitehihna paikoiltaa....
Taitaa vaan olla aika vähissä he jotka noin hyvää huolta ja huomiota autolleen antavat. ;D
-
Taitaa vaan olla aika vähissä he jotka noin hyvää huolta ja huomiota autolleen antavat. ;D
Monessa autossa myös tämäkin pikkujuttu vaati täyden avainsetin kaikkine ihmeellisyyksineen ja mielellään autonosturin, monessa mallissa alapuolelta suoritettava homma.
-
^
Sitäpä ne autokauppiaat ihmettelevät mitä mä sieltä konehuoneesta etin.. ;D Valinta kysymys ;D
Edit: Yleensä sen kiristimen jousta vasten riittää ihan seksikoloavain ja siihen työkalu/putki jatkovarreksi - joissan vain ihan iso talttameisseli/rengasrauta.. parhaimmillaan ihan sormi/käsivoimat..
Itse olen varustautunut vaihtamaan tuon hihnan ihan tienpäällä, eli varahihnakin on ..
-
Vika aiheutuu siis apulaitehihnan joutumisesta jakohihnan väliin. Apulaitehihnan katkeaminen johtuu komressorin jumiutumisesta. Mutta mikä aiheutti kompressorin jumiutumisen. Ei mikään ohjelmassa esitetty laatuongelma vaan siihen on olemassa todellinen syy - kuluminen, laakerivika-?-?.
Sehän on se kiinnostava asia, esitetyt seikat ovat vain seurausta.
-
Tämä vikahan on myös tyyppivika tässä vanhemmassa Volvon D5 moottorissa :(
Vanhemmassa D5 koneessa katkennut apulaitehihna EI pääse jakohihnan väliin, tyyppivika .pyh ja pah :P
Edit: On niitä apulaitehihnoja katkennut, kuten monista muistakin (katso vaikka se Kuningaskuluttajan ohjelma loppuun saakka)
Yleisin syy ettei piheyttään vaihdeta apulaitehihnan kiristäjää ja ohjausrullia, taikka ostetaan ne jostakin , mistä puuttuu kunnon laakerit.
-
Se on kyllä totta..
Käytetyt ovat usein arvoitus. Omalle kohdalle on osunut hyvin vähän ajettujakin, mutta kaltoin kohdeltuja. Takuuaikana sitten parsittu. Joskus sitten taas ihan timantteja.
Sensijaan uutena ostetuista tietää varmasti mitä saa. Useimmiten ne omassa käytössä kestävätkin suht moitteetta. Siihen hyvin pidettyyn sitten romujobbarin kone tilalle, niin kyllä sapettaisi. Kyllä mielummin sitten täysi koneremontti, jos ei uutta konetta saa.
Ai jai , ostin VW:hen "romujobbarilta" 18 tkm ajetun vaihdelaatikon täysituhon tilalle. Ois varmaan pitänyt tilata marmoritiskiltä uusi...'
Mistäköhän niihin museoWillyksiin ja rättisitikoihin ostetaan varaosat.....
-
Vanhemmassa D5 koneessa katkennut apulaitehihna EI pääse jakohihnan väliin, tyyppivika .pyh ja pah :P
Edit: On niitä apulaitehihnoja katkennut, kuten monista muistakin (katso vaikka se Kuningaskuluttajan ohjelma loppuun saakka)
Yleisin syy ettei piheyttään vaihdeta apulaitehihnan kiristäjää ja ohjausrullia, taikka ostetaan ne jostakin , mistä puuttuu kunnon laakerit.
Niin no joo eihän Volvossa voi olla vikaa, ainakaan tällä foorumilla jostain syystä... Anteeksi, en sitä enään muistanutkaan.
Tässä kuitenkin yksi monista keskustelu tästä asiasta. http://www.tuulilasi.fi/keskustelut/autojen-tyyppiviat/volvon-d5-moottorissa-ongelmia
Edelleen annan pisteet Toyotalle kun 7v vanhaan 200tkm ajettuun autoon vauhdettiin ihan uusi moottori kun kannentiiviste alkoi vuotamaan, eikä asiasta peritty minkäänlaista laskua. Eikä asiasta tarvinnut edes väittää. Näin kuin kaikki automerkit toimisivat, niin ei tarvitsisi Kuningaskuluttaja juttuja lukea.
-
Ai taas ON lukutaito kateissa. Sanoinhan minä' että niitä on katkennut, muttet sokeuksissaan :-* voinut lukea.
Kerroin vain että rakenne on erilainen ja siinä lohkossa tai kopassa on kieleke aukon edessä, jottei tuo apulaitehihnan jämät pääse jakohihnalle. Uskon ennemmin omia silmiäni + asiantuntijalausunt oja kuin tuulilasi lehdessä olevia juttuja.
Vaihra äkkiä se Rav4 , saat "kunnon" vetoauton ja tietämätön narina loppuu Thumb
Edit:
Kerrö äkkiä MISSÄ kohti puhuttiin vanhemmasta 163hv:n moottorista , kuulemma olisi yksi tapaus. Taas tuntemani 30 vVolvolla oleva ihminen ei tiennyt ongelmasta vanhemmassa
http://www.tuulilasi.fi/keskustelut/autojen-tyyppiviat/volvon-d5-moottorissa-ongelmia
Apulaitehihnan (moniurahihna) katkeaminen ja palasten joutuminen jakohihnan väliin tekee selvää jakohihnasta. No konehan siinä sitten pamahtaa ja halvempi remontti on ruveta etsimään vaihtokonetta. Tämä todellakin on tyyppivika D5 (185 ja 205 hv) moottoreissa ja valitettavasti varsin yleistä. Johtuu siittä että jakohina ei ole suojattu kunnolla alapäästään. Suomessa on kai jossainpäin Volvolla laiteltu ylimääräisiä koteloita jakohihnan suojaksi.
Tämä ei ole yleistä 163 hv D5:ssa, koska siinä on suojakotelo (tosin muovinen) jakohihnan suojana. Veljeltäni tosin sattui leikkaamaan -05 V70 163 hv D5:ssa apulaitehihnan kiristimen laakeri kiinni ja hihna meni poikki paukuttaen jakohihnan muovisen suojakotelon rikki. Ja tottakai jakohihnan väliin. Oli kuulemma niin valtava meteli että sammutti vaistomaisesti heti (tyhjäkäynniltä liikennevaloissa) moottorin. Kävi senverran hyvä tuuri että jakohihna hyppäs vaan pykälällä ja vältyttiin täystuholta, osiin meni 400e. Kaveri taasen on Volvolla ja totesi että ensimmäinen kerta kun tässä mallissa käy näin. Mutta juuri noissa uudemmissa (185 ja 205 heppasissa) ne hihnanpalaset on heti siellä jakohihnan välissä ja siinä ei enää kerkiä sammutteleen, se sammuu ihan itte.. Että näin, ajakaa ketjukoneilla.
-
Ikävä kyllä se muovinen suojus jakopäässä ei paljoa auta. Noita juttuja on netti pullollaan jos laittaa hakusanaksi d5 apulaitehihna poikki. Valitettavasti vaan Volvo ei maksa mitään tässäkään tapauksessa.
-
Ai jai , ostin VW:hen "romujobbarilta" 18 tkm ajetun vaihdelaatikon täysituhon tilalle. Ois varmaan pitänyt tilata marmoritiskiltä uusi...'
Mistäköhän niihin museoWillyksiin ja rättisitikoihin ostetaan varaosat.....
Jos puhutaan takuukorjauksesta ja tarjotaan rompparikonetta, niin siinä lienee vissi ero.
Silloin kun ostetaan omaan piikkiin, niin ostetaan toki sieltä mistä hinta/laatusuhteen toivotaan olevan parhaimman.
Valitettavasti mun Willyksestä ja Sätkästä on jo takuuaika loppunut, joten on tultava toimeen omillaan.
Sensijaan käyttöautossa on vielä takuu, joten siihen en nielemättä rompparikamaa hyväksyisi. Sinä varmaan sitten hyväksyisit mukisematta.
Huomasitko eron?
-
Ikävä kyllä se muovinen suojus jakopäässä ei paljoa auta. Noita juttuja on netti pullollaan jos laittaa hakusanaksi d5 apulaitehihna poikki. Valitettavasti vaan Volvo ei maksa mitään tässäkään tapauksessa.
Lue nyt edes kertaalleen ajatuksen kanssa nuot Kahtaenvaihda:n kirjoittamat jutut ennen kuin virität "vanhan 163hp D5" koneen kolmanteen kertaan uudeksi 185 tai 205hp D5 koneeksi ;D
Eikä tarttee sitte enää pyydellä anteeksikaan (lukutaidottomuutta??) ;D
-
Edelleen annan pisteet Toyotalle kun 7v vanhaan 200tkm ajettuun autoon vauhdettiin ihan uusi moottori kun kannentiiviste alkoi vuotamaan, eikä asiasta peritty minkäänlaista laskua. Eikä asiasta tarvinnut edes väittää. Näin kuin kaikki automerkit toimisivat, niin ei tarvitsisi Kuningaskuluttaja juttuja lukea.
Tuossa on jotain muuta takana. Ei yksikään valmistaja ottaisi tuollaista vahinkoa kontolleen ja jos kuuluu rutiineihin, niin aikamoisen palan uuden auton myyntihinnasta pitää ottaa mahdollisia takuuvikoja varten.
-
Onse poijjaat niin jotta autolla on mukava ajaa kun on luotettava peli alla..... 8) eikä tarvii kinastella mikä se on vähävikaisin ja parraat takuut... ;D
-
Tässä yksi hyvä esimerkki...
http://www.nettiauto.com/volvo/s80/6209062
Ps. Ja siinä tuulilasin jutussa oli puhetta molemmista moottoreista.
Sitä jakopään muovia on vahvistettu 04vm ylöspäin, ettei tätä enään niin helposti tapahtuisi.
-
Jos puhutaan takuukorjauksesta ja tarjotaan rompparikonetta, niin siinä lienee vissi ero.
Silloin kun ostetaan omaan piikkiin, niin ostetaan toki sieltä mistä hinta/laatusuhteen toivotaan olevan parhaimman.
Valitettavasti mun Willyksestä ja Sätkästä on jo takuuaika loppunut, joten on tultava toimeen omillaan.
Sensijaan käyttöautossa on vielä takuu, joten siihen en nielemättä rompparikamaa hyväksyisi. Sinä varmaan sitten hyväksyisit mukisematta.
Huomasitko eron?
Mutta eihän kuningasvalittajass a ollut kysymys takuukorjauksesta katso ARENA:sta uudelleen http://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/03/27/autojen-maahantuojat-panttaavat-tietoja-vioista , minun mielestäni ihminen oli ostanut ulkomailta auton, ja maksoi omasta pussistaan tuon remontin.
Kaiken hyvän päälle tuonkaan ohjelman ihminen ei ollut luopumassa merkistä ;)
EDIT:
Minä en ole koskaan ostanut uutta (takuunalaista) autoa ,tuskin ostankaan.
Niilläkin rahoilla reissaa ja on varaa mennä palveluitten äärelle ::)
-
Tässä yksi hyvä esimerkki...
http://www.nettiauto.com/volvo/s80/6209062
Ps. Ja siinä tuulilasin jutussa oli puhetta molemmista moottoreista.
Poikkeus vahvistaa säännön :P
Miksi muuten Toyota ei korvaa moottoreita joissa liian pitkät kansipultit ja tällöin pahvipalaa kun eivät kiristy momenttiin. Pultit irti ja 5 mm lyhentää niin toimii. Ensin tietysti oikaistaan kansi ja ostetaan uudet tiivisteet. Noita nyt on paljonkin liikenteessä (vikoja)
-
Toistaiseksi oma d5 on toiminut koneen osaltaan moitteetta, mitä nyt uudet tulpat pitäisi vaihtaa kun näyttää olevan alkuperäiset vielä paikallaan.
Jos tuo Volvo alkaa kettuilemaan, niin lähtee kuin leppäkeihäs ja vaihdetaan joku toinen merkki tilalle aivan vain vaihtelun vuoksi.
-
Tuohon D5 koneeseen saa uuden ilmastointikompuran laakerin , sama laakeri käy moneen muuhunkin
Ohjeet
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=112.0
Laakeri
http://www.kentso.fi/prebeo/showproduct.php?show_product=_1RP0UOZUH
Sopivuus
SAAB 9000, 35BD219T12DDUG21, RENAULT MEGANE-00, NISSAN ALMERA1,5 -03, VOLVO V70,VW PASSAT 18T-97
PC35550020CSR1, 2J-DF07A02LA4. Audi TDI -99. RENAULT SENIC
-
Jos tuo Volvo alkaa kettuilemaan, niin lähtee kuin leppäkeihäs ja vaihdetaan joku toinen merkki tilalle aivan vain vaihtelun vuoksi.
Josko se nyt olisi Toyotan vuoro ? :D
Land Cruiseria kehiin. Thumb
-
Toyota ja vvt-i kone ni ei murheet lopu! Venttilien hydraulinen ajoitus sekoilee!
-
Josko se nyt olisi Toyotan vuoro ? :D
Land Cruiseria kehiin. Thumb
Itse asiasta Land Cruiserista kauppaa on jo käyty, vielä jäi vähän välirahasta kiinni. Ei olleenkaan olisi huono vaihtoehto.
-
No, niissäkin ongelmansa. Työkaverini on vannoutunut Toyo mies (ole ennen toyo myyjä) ja hänen lantikkansakin vaati yllättävän suuria "huoltoja" vähän reilun 200tkm jälkeen. Pari nostajaa ja turbo vaati vaihdon muun normaalin huollon lisäksi.
-
Eilen porisin yhden taksarin kanssa lähes 600tkm ajettu hiace allaan. Oli verottaja sanonut että myös korjauskulut voi laittaa vähennyksiin, oli tuumannut ettei niitä voi kuitenkaan keksiä. Ite ajanut toyotalla ihan tarpeeksi töissä kun muuta ei saa, taka vuosina hankinnat hoiti ne jotka tietää kaiken kaikesta ja kuskilta ei tarvinut kysellä >:( Onneksi ajat muuttuneet.
-
Menee 90-luvun ruisereista kampuran laakerit, jos on vähänkään laiminlyöty öljyn vaihtoja, voi helposti vaihtaa ja kannattaa tehä. Samaa 90-luvun hiacessa.. 120 ruiserissa takuuseen suuttimet, jälkeenpäin suuttimen tiiviste renkaat. Öljypumpun siivilän tarkistus on ihan hyvä myös d4d koneissa tarkistaa.. Mutta pojat elekkee huuvattako enää volvo aikamiehiä, pian tullee märy jollakin. Onhan se varma, että ainoa oikea nelveto järestelmä on völvössä vielläkin. :o 8)
-
Toyota ja vvt-i kone ni ei murheet lopu! Venttilien hydraulinen ajoitus sekoilee!
Paljonkos on ajettu, ja onko 1.6 vai 1.8 kone....mikäs on vm
-
VVT-I kone on 1,6 litranen ja 176 000 ajettu -03 mallia.
-
VVT-I kone on 1,6 litranen ja 176 000 ajettu -03 mallia.
Väittävät jotta tuo 1.6 on kestävämmästä päästä (perus moottori)...mitäs ölijyä käytät koneessa?
-
Enpä tiedä mitä toyotan huollossa laittoivat.Se merkkivalo elää ihan omaa elämäänsä syttyy ja sammuu omia aikojaan ja koodi väittää tuota nokka aksein hydrauli vikaa. Aikoivat korjata sitä mut hinta olis 600e paikkeilla.
Sanoin että antaapa olla vielä.
-
Enpä tiedä mitä toyotan huollossa laittoivat.Se merkkivalo elää ihan omaa elämäänsä syttyy ja sammuu omia aikojaan ja koodi väittää tuota nokka aksein hydrauli vikaa. Aikoivat korjata sitä mut hinta olis 600e paikkeilla.
Sanoin että antaapa olla vielä.
No merkkihuollossa kait käytit? mutta jos venttiilit sekoilee sehän tuntuu jo ajaessa..vai? Katoppas kun tuli lukivirhe :-[ ja ymmärrys virhe :-[
-
Eilen porisin yhden taksarin kanssa lähes 600tkm ajettu hiace allaan. Oli verottaja sanonut että myös korjauskulut voi laittaa vähennyksiin, oli tuumannut ettei niitä voi kuitenkaan keksiä. Ite ajanut toyotalla ihan tarpeeksi töissä kun muuta ei saa, taka vuosina hankinnat hoiti ne jotka tietää kaiken kaikesta ja kuskilta ei tarvinut kysellä >:( Onneksi ajat muuttuneet.
Kaverila oli 4x4 Hiace invataksina. Pikkuvikoja siinä oli kyllä vaikka toisille jakaa. Jotain 400tkm se sillä ajoi. Ei se tielle koskaan jättänyt, mutta sellaisia ärsyttäviä hajoamisia oli paljon ja heti alle 100tkm. Hieman kyllätyi tuohon ja hommasi tilalle mersun. Nyt on alta 100tkm ajettu ja mm automaattilaatikko on jouduttu vaihtamaan kertaalleen. Moniurahihna kiristimineen kilahti 40tkm ajettuna. Auto on siis saanut jo seisoa pajalla ja kyllä kuulemma alkaa olla ikävä pikkuvikaista Hiacea ;)