Ymmärtääkseni nykydsl ei katkaise syöttöä moottorijarrussa, toisin kuin bensavermeet..
Pikemminkin päin vastoin.
Kaikki tietämäni nykydieselit katkaisevat syötön moottorijarrutukses
sa.
Sitä vastoin jotkut bensa-autot eivät niin tee, vaan niissä saattaa jäädä pieni syöttö päälle. Esimerkiksi jotkut Fordit toimivat näin. Yksi perustelu on kuulemma se, että näin vrmistetaan, että syttymätöntä bensaa ei pääsisi katalysaattoriin. Se ei välttämättä näy auton omalla ajotietsikalla, mutta Econen mittarilla näkee.
Henkilöautoissa säästöä tulee helposti 0,5-1 litraa/100km. Dieselissä yleensä se 0,5l. Kuorma-autoissa säästö on keskimäärin luokkaa 4litraa/100km.
Säästöä saa helpoimmin aikaiseksi kaupunkiliikenteess
ä ennakoimalla. Maantieajossa tehokkain säästö on vauhdin pudotus.
Tosiasia on, että kapunkiliikenteessä keskikulutus on ennakoimalla lähes aina pienempi, kuin maantiellä.
Haittapuolena on se, että jarrut ryytyy, etenkin takajarrut. Lisäksi pakokanavat tuppaavat tukkeutumaan. Pitää hieman ajaa epätaloudellisesti ennen päästömittauksia.